ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا سیستم نمرات باز‌ی‌ها خراب است؟

در یکی از مطالب قبلی از سایت‌های مهم Review Aggregator در حوزه سینما، تلویزیون و بازی‌های ویدیویی گفتیم. سایت‌هایی که نمرات و نظرات منتقدین و کاربران را جمع‌آوری کرده و با مکانیزم‌های خاص خودشان از ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

در یکی از مطالب قبلی از سایت‌های مهم Review Aggregator در حوزه سینما، تلویزیون و بازی‌های ویدیویی گفتیم. سایت‌هایی که نمرات و نظرات منتقدین و کاربران را جمع‌آوری کرده و با مکانیزم‌های خاص خودشان از آن‌ها میانگین می‌گیرند. اما بیاید در این مطلب بیشتر در مورد خود سیستم نمره‌دهی و نقدهای بازی‌های ویدیویی صحبت کنیم، سیستمی که یک جای کار آن می‌لنگد و درست کار نمی‌کند. می‌پرسید چرا؟ اجازه دهید در ادامه بیشتر توضیح دهم، پس با ویجیاتو همراه باشید.

چند روزی است که از شروع نسل نهم بازی‌های ویدیویی می‌گذرد، از گردش مالی خیره کننده این صنعت که سینما و موسیقی را هم پشت سر گذشته، بگذریم؛ حالا صدها رسانه، روزنامه و سایت در سراسر دنیا داریم که در زمینه بازی‌هایی ویدیویی فعالیت کرده و بازی‌ها را نقد می‌کنند. رسانه‌های بی‌شماری پیدا می‌شوند که سیستم امتیازدهی خاص خودشان را دارند. برخی مثل Digital Trends مانند بیشتر رسانه‌های سینمایی، سیستم ۵ ستاره‌ای را انتخاب کردند و از طرفی سایت‌هایی چون یوروگیمر، کوتاکو و ورج هم یا اصلا نمره‌ای به بازی‌ها نمی‌دهند یا از سیستم «پیشنهاد می‌شود»‌ و «پیشنهاد نمی‌شود» استفاده می‌کنند.

گردش مالی صنعت بازی
چند سالی می‌شود که گردش مالی صنعت بازی، دو صنعت غول دیگر یعنی سینما و موسیقی را پشت سر گذاشته است.

اما بخش اعظم و قابل توجهی از رسانه‌های تخصصی گیم از سیستم نمره ۱ تا ۱۰ (یا ۱ تا ۱۰۰) استفاده می‌کنند و اگر میانگین نمرات در متاکریتیک برایتان اهمیت دارد، این سایت هم تمامی نمرات را بر هر مقیاسی که باشند، در نهایت به همان ۱ تا ۱۰۰ تبدیل می‌کند. اما یک نگاه به نمرات بازی‌ها و میانگین آن‌ها در متاکریتیک کافی است تا متوجه شویم مقیاس ۱ تا ۱۰ در دنیای ویدیو گیم آن معنایی که باید را ندارد.

اگر میانگین نمرات عنوانی به ۷۰ برسد، همه می‌دانیم که با عنوانی متوسط رو‌به‌رو هستیم. یکی از آن بازی‌هایی که مشکلات قابل توجه خودش را دارد اما می‌تواند بسته به سلیقه یا شرایط، سرگرم کننده هم باشد. میانگین زیر ۶۰ دیگر علنا لفظ «فاجعه» را در ذهن تداعی می‌کند. اما مگر در مقیاس ۱ تا ۱۰۰، نمره ۵۰ نباید همان متوسط باشد؟

اگر چنین احساسی ندارید یا فکر می‌کنید این ادعاها بیشتر به سلیقه و نظر شخصی باز می‌گردد، پس می‌توانید حتی سری به سایت متاکریتیک بزنید تا بهتر متوجه منظورم بشوید. همانطور که در مطلب قبلی هم اشاره شد، متاکریتیک به آثار مختلف سینمایی، موسیقی و بازی‌ها بر اساس میانگینی که دریافت کردند، رنگ سبز، زرد یا قرمزی اعطا می‌کند که راحت‌تر نشان دهد محصول مورد نظر شما خوب، متوسط یا ضعیف است.

نمرات سایت متاکریتیک
از آنجایی که میانگین نمرات اکثر بازی‌ها در بازه ۷۵ تا ۱۰۰ قرار می‌گیرد، بر اساس معیارهای متاکریتیک نیز میانگین زیر ۷۵ محصولی متوسط را نشان می‌دهد.

در حالی که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و آلبوم‌های موسیقی با کسب میانگین زیر ۶۱ به رنگ زرد در می‌آیند، این محدوده در بازی‌های ویدیویی به ۷۵ می‌رسد. به عبارتی از آنجایی که بیشتر بازی‌های ویدیویی منتشر شده در هر سال به میانگین بین ۷۵ تا ۱۰۰ می‌رسند، میانگینی پایین‌تر از آن متوسط به حساب می‌آید. در نهایت با نگاهی به آمار زیر که توسط یکی از کاربران سایت Escapist Magazine در سال ۲۰۱۵ به دست آمده، به راحتی می‌توانید ببینید که تقریبا تمامی سایت‌های تخصصی حوزه گیم بیشتر با محدوده ۷ تا ۱۰ سیستم نمره‌دهی ۱ تا ۱۰ کار دارند.

نمرات سایت‌های مختلف به بازی‌ها
آماری از نمرات رسانه‌های مختلف، میانگین نمره آن‌ها و توزیع نمرات در بازه‌های متفاوت. میانگین نمرات بیشتر سایت‌ها در بازه ۶۸ تا ۷۸ قرار می‌گیرد.

حالا که می‌دانیم که مقیاس ارزش‌گذاری ۱-۱۰ یا ۱-۱۰۰ در حوزه بازی‌های ویدیویی آنطور که باید درست تفسیر نمی‌شود، این سوال پیش می‌آید که علت چیست؟ خبر بد این است که نمی‌توانیم هیچ پاسخ قاطع و مشخصی به این سوال دهیم اما خب همیشه می‌توان گمانه‌زنی و با مراجعه به تجربه‌های شخصی و خواندن نظرات بقیه، نظریه‌هایی مطرح کرد. به هر حال این موضوعی است که در طول تاریخ بارها در موردش بحث و صحبت شده، مقاله‌هایی به رشته تحریر در آمده و به شخصه به عنوان یک منتقد، از چالش‌های نقد و بررسی بازی‌ و ارزش‌گذاری آن‌ها خبر دارم. در ادامه با یکدیگر برخی از دلایل احتمالی و حتی فرضیه‌های غیر محتمل را بررسی می‌کنیم.

تاثیر سیستم آموزشی روی منتقدین

در سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها هم شرایط مشابهی با دنیای رسانه‌های بازی‌ها برقرار است. هر چند که نمره امتحان‌ها و معدل کل یک دانش‌آموز و دانشجو بر بستر مقیاس ۱ تا ۲۰ تعریف می‌شود اما هیچ وقت نمره یا معدل ۱۰ به معنای متوسط نیست. دانش‌آموزی که ۱۰ بگیرد، عملکردی ضعیف داشته و حتی درست روی لبه تیغ افتادن حرکت می‌کند. نمر‌ه‌ای چون ۱۵ بیشتر حکم متوسط را دارد و البته این تعاریف در دوران مختلف تحصیلی تغییر هم می‌کند.

سیستم آموزشی

سیستم آموزشی کشورهای دیگر هم تفاوتی ندارد. در آنجا هم ۸۰ درصد نمره پاس کردن است، ۷۰ درصد متوسط حساب می‌شود و زیر ۵۰ درصد هم به معنای تجدید است. از آنجایی که تقریبا تمامی منتقدهای داخلی و خارجی از حداقل تحصیلات برخوردار هستند، بسیار محتمل است که چنین سیستمی تاثیر خودش را به شکل ناخودآگاه گذاشته باشد به خصوص که تقریبا از مقیاس مشابه و یکسانی استفاده می‌کنیم.

نقش تبلیغات و ترس منتقدها

درست است که منتقدین حرفه‌ای نباید تحت تاثیر هایپ و تبلیغات بازی‌ها قرار بگیرند اما اگر بخواهیم با یکدیگر صادق باشیم، همه ما انسان هستیم و نمی‌توانیم ادعا کنیم که می‌توانیم مانند ربات‌ها همواره فارغ از احساساتمان تصمیم‌گیری کنیم. کمپین‌های تبلیغاتی و نقش مدیا هم می‌تواند بسیار قدرتمند‌تر از آن چیزی باشد که حتی اثرش را احساس کنیم. برخی از بازی‌های بزرگ که بودجه‌هایی کلان دارند، آنقدر در تبلیغات روی نقاط قوت و کم‌نقص خود مانور می‌دهند که هنگام تجربه محصول نهایی هم مشکلات دیگر آنطور که باید به چشم نمی‌آیند.

فرضیه محتمل دیگر که تا حدودی نیز با همین قضیه تبلیغات و هایپ رابطه نزدیک و تنگاتنگی دارد، ترس منتقدین از کوبیدن و دادن نمره‌ای پایین به بازی‌های محبوب و پر سر و صدا است. این تئوری را نمی‌توان به همه سایت‌ها و تمامی منتقدین نسبت داد اما گاهی پیش می‌آید منتقدی از ترس هجوم انتقادهای مخاطبین و اینکه خوانندگان او را بی‌سواد خطاب کنند، از ابراز نظر واقعی‌اش خودداری کند.

تبلیغات بازی Red Dead Redemption 2

اگر هم احساس می‌کنید در مورد ناسزا گفتن و حمله مخاطبین یک سایت به منتقد و نویسنده‌اش بزرگنمایی می‌کنم، کافی است به عنوان مثال تنها سری به برخی از بررسی‌های خود ویجیاتو یا سایت‌های مشابه ایرانی و خارجی بزنید. مثل بهتر شاید این ویدیو اختصاصی ویجیاتو باشد که در آن به بررسی ۳ اشتباه کوجیما در ساخت Death Stranding پرداختیم. ساخته آخر و جنجالی کوجیما از منتقد ما نمره خوب ۸۰ را دریافت کرد و در یادداشت دیگری نیز به این پرداخته شد که چرا این بازی یک شبیه‌ساز درجه یک کولبری است و این موضوع در اصل نقطه قوت مهم بازی به حساب می‌آید.

اصلا بازی یکی از نامزدهای اصلی ما برای بهترین بازی سال بود و در یک دسته‌بندی به عنوان برنده انتخاب شده است اما یک ویدیو با تمرکز روی اشتباهات و ایرادات اصلی بازی کافی بود تا در سایت و به خصوص به شکلی شدیدتر در شبکه‌های اجتماعی، تعداد قابل توجهی از طرفداران بازی نویسندگان و مجری‌های برنامه را به بی‌سوادی و نداشتن لیاقت متهم کنند و برخی هم به ناسزا گفتن رو بیاورند. Death Stranding از نظر ما واقعا بازی خوبی است ولی ایرادات خودش را هم دارد که از بیان کردن آن‌ها ابایی نداریم اما طرفداران سرسخت بازی بیشتر اوقات تحمل شنیدن هیچ نظر منفی‌ای را ندارند.

چنین واکنشی فراتر از مرزهای جغرافیایی است و به یک کشور و منطقه خاص محدود نمی‌شود. شاید مثال بهتر، نقدی باشد که مجله Slant Magazine برای Red Dead Redemption 2 نوشت و برای بازی تحسین شده راکستار نمره ۶ را در نظر گرفت. بخش دیدگاه‌های این بررسی مملو از نظرات افرادی عصبانی است که برای نشان دادن خشم خود گاهی هیچ محدودیتی قائل نمی‌شوند. خلاصه کلام، اگر منتقد بازی‌های ویدیویی هستید و از تجربه یکی از بازی‌های محبوب و پرطرفدار روز لذت نبردید؛ هر چقدر هم که مستند و با استدلال از نقاط ضعف بازی نام ببرید، باید خودتان را برای حمله بیشتر مخاطبین آماده کنید.

بازی‌های ویدیویی کیفیت بالاتری دارند

بازی لست آو آس

نه واقعا، ولی خب قرار بود که هر فرضیه محتملی را بررسی کنیم. شاید به عنوان اولین موردی که به ذهن می‌رسد، بخواهیم استدلال کنیم که بازی‌های ویدیویی نمرات بالاتری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌گیرند چون کیفیت بیشتری دارند. برای رد کردن این فرضیه کافی است یکی از سایت‌های فروش بازی را در مرورگر خود باز و به صورت اتفاقی یک بازی جدید را انتخاب کنید. احتمال بالایی وجود دارد تا انتخابتان با عنوانی بی‌کیفیت و ضعیف از آب درآید.

اما این فرضیه نه چندان محتمل را می‌توان به شکلی شاید درست‌تر بیان کرد. اینکه ما به بازی‌های ویدیویی احساس نزدیکی بیشتری می‌کنیم، آن هم به خاطر نقش تعاملی که بازی‌ها دارند. بازی‌های ویدیویی محتوایی بیشتر و طولانی‌تر از فیلم‌های سینمایی دارند و با قرار دادن گیمرها در نقش شخصیت اصلی، ما را در دنیای خاص خودشان غرق می‌کنند. بازی‌ها ما را مهم می‌شمارند و خیلی دور از ذهن نیست به خاطر این علاقه متقابل کمتر به آن‌ها سخت بگیریم.

بازی‌های بد نقد و بررسی نمی‌شوند

این نظریه بالا بودن غیرمنصفانه نمرات برخی از بازی‌ها را توجیه نمی‌کند اما پاسخ مناسبی به این سوال می‌دهد که چرا بازه ۱ تا ۴ این سیستم تا این حد خالی است. گیمرها به دنبال بازی‌های ضعیف و شکست خورده نیستند و نوشتن آن‌ها از سوی رسانه‌ها سودی برای مخاطب ندارد، تحمل چنین عناوینی برای هر کسی از جمله منتقدین دشوار است و نمی‌توان تجربه چند ده ساعته بازی‌ها برای نوشتن بررسی را با تماشای یک فیلم سینمایی ضعیف مقایسه کرد که در بدترین حالت ۲ الی ۳ ساعت از زمان منتقد را هدر می‌دهد. چنین بازی‌هایی به ندرت توسط چند رسانه انگشت شمار بررسی می‌شوند مگر آنکه استودیو و نامی شناخته شده پشت آن‌ها باشد.

نمرات بازی
برخی از بازی‌های ضعیف و کمتر شناخته شده به دست رسانه‌های بسیار کمتری نقد می‌شوند.
حفظ رابطه بین رسانه‌ها و استودیوهای بازی‌سازی

فعالیت رسانه‌های امروزی حول رابطه‌شان با استودیو و شرکت‌های بزرگ می‌چرخد و حفظ این رابطه به خصوص برای رسانه‌های کوچک‌تر حیاتی است. تصور کنید سردبیر یک سایت تازه تاسیس و کمتر شناخته شده‌اید و به هر شکلی موفق شدید جدیدترین نسخه نقد جدیدترین بازی پر سر‌ و صدای یوبیسافت را به دست آورید. فکر نمی‌کنم تصورش سخت باشد اگر به آن نمره ۳ دهید و بازی را «آشغال» توصیف کنید، چه پاسخی در ایمیل بعدی دریافت خواهید کرد البته اگر اصلا حتی جواب ایمیل‌تان را دهند.

به نظر ناعادلانه می‌آید اما این یک چرخه کامل متشکل از مشتریان، رسانه‌ها و استودیوهای بازی‌سازی است که همگی به یکدیگر نیاز دارند. در بخش مهمی از این چرخه، رسانه‌ها به برقراری رابطه‌ای سالم با کمپانی‌ها و استودیوهای بازی‌سازی برای جذب مخاطبین و مشتریان احتمالی احتیاج دارند و بسیاری نمی‌توانند ریسک خدشه‌دار شدن این رابطه را به جان بخرند.

حالا چه کاری می‌توانیم برای اصلاح این سیستم انجام دهیم؟

دقیقا به خاطر همین مشکلات بازه و مقیاس ۱ تا ۱۰، بسیاری از رسانه‌های بازی در طول زمان تصمیم گرفتند تا چون منتقدهای سینمایی به سراغ سیستم ۵ ستاره یا ۵ نمره‌ای بروند. مزیت ظاهری این سیستم آن است که نمراتی چون ۱ یا ۲ ستاره نیز آنطور غیرمتعارف و بیش از حد پایین به نظر نمی‌رسند و به هر حال قضاوت اثر روی مقیاسی کوچک‌تر تعریف می‌شود. اما تمامی این سیستم‌ها قابل تبدیل شدن به یکدیگر‌ بوده و در اصل خود مقیاس ۱ تا ۱۰ نیست که مشکل دارد، بلکه ایراد از درک نادرست از مقیاس و ارزش هر نمره است که در طول زمان ایجاد شده.

از طرفی دیگر برخی سایت‌های دیگر و به خصوص رسانه‌های معتبری چون Kotaku و Polygon تصمیم گرفتند به طور کلی سیستم نمره‌دهی را از نقد بازی‌هایشان حذف کنند. تفکر پشت چنین تصمیمی این است که نمی‌توان ارزش کلی یک بازی را به نمره‌ای ریاضی محدود کرد، اینکه با توجه به تفاوت ژانرها نمی‌توان مدعی شد Assassin's Creed Valhalla که نمره ۸.۵ گرفته، بازی بهتری از Amnesia: Rebirth است که از همان رسانه نمره ۸ را دریافت کرده است. از همه‌ مهم‌تر هدف اولیه و ماهیت اصلی بازی‌ها سرگرم کردن مخاطبین خودش است و این «سرگرمی» یا فان بودن را نمی‌توان با ‌خط‌کش اندازه گرفت.

همچنین این رسانه‌ها متعقدند که با در نظر گرفتن یک نمره مشخص، بخش قابل توجهی از مخاطبین تنها به دیدن نمره اکتفا کرده و دیگر تمایلی به خواندن متن بررسی نشان نمی‌دهند. اینکه این تفکر و بینش را با جان و دل قبول کنیم یا کاملا روی آن خط بطلان بکشیم، به این راحتی و سادگی نیست. به شخصه به جز مورد آخر که همان تمایل بیشتر مخاطبین سایت به خواندن متن بررسی است، به آن صورت با توجیه‌های قبلی موافق نیستم.

بازی‌های ویدیویی، محصولاتی ارزان قیمت با محتوایی یکی دو ساعته نیستند که بخواهیم در انتهای بررسی نظرمان را به «توصیه می‌شود/نمی‌شود» محدود کنیم. ژانر و سبک آن‌ها تقریبا بی‌شمار است، هر کسی سلیقه‌ای دارد و در نهایت به نظرم مهم است که معیاری داشته باشیم تا بتوان آن‌ها را با هم مقایسه کرد. این سیستم ضعف‌های خودش را دارد اما حضورش بهتر از نبودش است. هر چند که کاملا محتمل است شمایی که الان مطلب را می‌خوانید، دیدگاهی کاملا متفاوت داشته باشید.

بنابراین به نظرم بهترین کار این است از هر سیستم و مقیاس نمره‌دهی که استفاده می‌کنیم، سخت‌گیرتر باشیم و به مرور به نمرات معنای واقعی آن‌ها را برگردانیم. بازی‌های ویدیویی سرگرمی شماره اول همه ماست و آن‌ها را چون دوستانی صمیمی دوست داریم، این سخت‌گیری به مرور زمان به تولید محصولاتی با کیفیت‌تر و بالا رفتن استانداردها متنهی می‌شود که به نفع همه ماست.

ما به عنوان مخاطب چه‌کار کنیم؟

قبل از هر چیزی بار دیگر باید به یاد داشته باشید که همه ما سلیقه و نظرات خاص خودمان را داریم، نقد و بررسی‌ها راهنمایی قابل اعتماد و مناسب برای آشنا شدن با جنبه‌های مختلف یک بازی و تصمیم‌گیری برای خرید یا عدم خرید آن‌ها هستند اما در نهایت همه چیز به نظر شخصی خود شما بستگی دارد.

قبل از خرید بازی‌ها و در پروسه تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها، تنها به دیدن نمرات اکتفا نکنید، بلکه چندین بررسی را کامل بخوانید. به این شکل با ساختار کلی بازی و نقاط ضعف و قوت آشنا می‌شوید و یک تصویر کامل‌تر و بهتری از آن در ذهنتان شکل می‌گیرد. به مرور زمان منتقدهایی را پیدا خواهید کرد که سلیقه نزدیک‌تری به شما دارند و در نتیجه بهتر است نظرات آن‌ها را نسبت به نقد‌ها و نمرات دیگر ارجحیت دهید.

در انتها باز هم مثل همیشه، مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم. در مورد سیستم نمرات بازی‌ها و میانگین بالای بیشتر عناوین چه فکری می‌کنید؟ به نظر شما چرا در دنیای بازی‌ها نمرات و اعداد آن معنایی را که باید ندارند؟ دیدگاه‌‌های خودتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید تا با نظرات هم بیشتر آشنا شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • محمد سعید پذیرنده
    محمد سعید پذیرنده | ۲ آذر ۱۳۹۹

    مقالتون را دوست داشتم. احساس کردم به دانشم اضافه کرد. ممنونم

  • Alireza2007
    Alireza2007 | ۱ آذر ۱۳۹۹

    محو اون محوره شدم پشگل، ://////

  • Master chief
    Master chief | ۱ آذر ۱۳۹۹

    پشگل خخخخخخ

  • Wandering-Warden
    Wandering-Warden | ۱ آذر ۱۳۹۹

    نظر من هنوز تایید نشده :/

  • Master chief
    Master chief | ۱ آذر ۱۳۹۹

    چون که اگر بازی نمرش بالا باشه تو پایین میدی معروف میشی
    نمره پایین باشه بالا میدی معروف میشی
    اقا اصلا مهم ما هستیم که از بازی لذت ببریم منتقد کیلو چنده مثال میزنم یه سایتی گفت بامبو ها قطع نمیشن از لذت ما کم شد
    یا گفت گرز۵ تکراریه از لذت ما کم شد
    گفت رد دد ۲ خیلی واقعی و نمره کم کرد از لذت کم شد
    جواب همه این ها یک نه محکم هست
    یه مثال دیگه همه گوست ریکون برکپوینت رو کوبیدن ولی اگه کو اپ بازی کنی به شدت اعتیاد اوره
    چند وقت دیگه دوتا سایت برای معروف شدن میان به گاد اف وار و هیلو و سایبر ۲و ۴و۳ میدن برا معروف شدن که به هدفشون میرسن
    در نتیجه منتقد هیچ لذتی بازی من نگذاشته و نخواهد گذاشت چون هنوز یه ps2دارم پر بازی عالی که نمرشونو نمیدونم و نمیخوام بدونم
    در آخر همه با کمک خدا و با همت خودمون میریم نسل بعد
    ببخشید طولانی شد

  • ahmad95
    ahmad95 | ۱ آذر ۱۳۹۹

    نمره در کلیات ارجحست.نظرات منتقدین در جزییات ارجحست

  • amirbob
    amirbob | ۱ آذر ۱۳۹۹

    مقاله ی بسیار جالبی بود دمت گرم اقای بهادری.و در مورد اون نمراتی که اخر مقاله گذاشتید(چیزی که هست و چیزی که باید باشد)،من خودم نظرم اینه:
    ۱ تا ۴:در حدی بد که ارزش وقت گذاشتن روشون رو ندارن.
    ۵ تا ۶:معمولی
    ۶ تا ۷:نسبتا خوب
    ۷ تا ۸:خوب
    ۸ تا ۹.۵:عالی
    ۹.۵ به بالا:شاهکار

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۱ آذر ۱۳۹۹

    https://m.youtube.com/watch?v=_-sTlYUeT8o

  • Mansoor
    Mansoor | ۱ آذر ۱۳۹۹

    سلام من متاسف هستم که تو این مقاله گفته شده که تمام منتقدین از حد اقل تحصیلات برخوردار هستند ، این واقعا یک توهین است ، واقعا متاسفم

  • اشكان
    اشكان | ۱ آذر ۱۳۹۹

    نمره ٥٠ از ١٠٠ يعني نمره قبولي، مثل ١٠ از ٢٠ توو دانشگاه. حالا هرچه به ١٧ به بالا(٨٥ به بالا در مقياس ١٠٠ تايي) ميل پيدا كنه قطعا اثر ايده آل تريه.
    عمدتاً هم كمتر اثري با هزينه هاي امروزي، توليد ميشه كه نمره ي قبولي(٥٠) رو نگيره.
    مسئله ي نقص در امتياز دهي ها، بيشتر مربوط ميشه به جو رسانه اي و تبليغاتي و شارژ هاي مادي.
    البته من شخصا امتياز دهي هاي متا كريتيك رو تا بالاي ٨٠ درصد درست مي بينم.


    در مجموع متن خامي بود.
    ضمناً با اون ابتداي مقاله و تحليلتون از بازه هاي امتياز دهي، كلا علم آمار و روش تحقيق رو پوكر فيس كرديد!
    كامنتم رو هم منتشر نمي كني، روي صحبتم با خود شما سانسورچيه!
    اگه كمبود نيرو داريد، فراخوان بذاريد ببينيد چقدر استعداد توو اين حوزه وجود داره، با تحصيلات و دانش هنري و بازرگاني بالا.

  • witcherpunk
    witcherpunk | ۱ آذر ۱۳۹۹

    جواب کوتاه چون که منتقد دیگه وجود نداره اکتیویست بلاگ دار وجود داره راه حل فن بوی بازی رو بزارید کنار و هیچ وقت از کسی بی دلیل دفاع نکنید

  • Mrspam
    Mrspam | ۱ آذر ۱۳۹۹

    مشکلی پیش اومده؟
    چرا مقالات قدیمی دوباره قرار گرفتن

  • Pvt-Ryan
    Pvt-Ryan | ۱ آذر ۱۳۹۹

    به نظر من بیشتر بازیایی که بازی میشن بازیای خوبین بخاطر همین بعد یه مدت سطح انتظارات و همینطور نمره ها و نمره های قابل قبول میرن بالا
    مثلا تصور کنین یه فرانچایز بازی درست میشه به نام A1. A یه بازی خوبه (و طی سیستم نمره دهی درست که 50 متوسط باشه) نمره 70 میگیره. بازی رقیب B1 نمره 75 میگیره. حالا این استودیو میاد A2 رو میسازه که نمرش میشه 80 از اونطرف نمره B2 هم میشه 80. A3 و B3 هر دو شاهکارن. نمره 95 رو میگیرن. حالا کلی شرکت میان بازیای خوبی تولید میکنن با نمره های بین 70 تا 80. بعد استودیو اول میاد A4 رو میسازه. بازی ضعیف تر از A1 ولی حدث بزنین چی میشه. A4 نمره 75 رو میگیره چون مردم کلی بازی نسبتا خوب با نمره 70 تا 80 رو بازی کردن و متوسطشون دیگه بازی متوسط نیست. الان متوسطشون بازی خوبه پس میان مقایسه میکنن. میگن A4 مثل همه این بازیا با نمره 70 80ه پس ما بهش 75 میدیم چون یه بازی معمولیه. ولی معمولی الان چیه؟ الان بازیای خوب میشن بازیای معمولی چون تعدادشون زیاده. (سرباز جیمز فرانسیس رایان از دانشگاه فلسفه اوهایو?)

    برای مثال RDR سال 2010 عرضه شد و همه باهاش حال کردن و فوق العاده بود این بازی. همه با اسب سواریش حال میکردن. به هرکی میگفتی میگفت نمره اسب سواریش صده. بعد همه اومدن یه سیستم اسب سواری شبیه بهش ساختن. هر چی اسب سواری بود همه مثل هم بودن. بعد RDR2 اومد اسب سواری رو متحول کرد. بعد TLOU2 یه سیستم اسب سواری فوق العاده داد. الان به نظر شما منی که RDR2 بازی کردم میتونم برگردم از اسب سواری RDR لذت ببرم؟
    آیا این به این معنیه که اسب سواری RDR بد بود؟ یا الان بده؟
    حالا اگه RDR الان عرضه میشد باز من با وجود RDR2 بهش 100 میدادم؟

    همه این نمره ها نسبی هستن. ما بازیا رو تنهایی قضاوت نمیکنیم. بیاین صادق باشیم همه ما با بازیای دیگه مقایسه میکنیم و "نمره های بازیای دیگه". کسی نمیگه این بازی متوسطه من 50 بهش میدم. همه میگن این از فلان بازی توی سال 2010 با متای 80 یه نمره بیشتره. بهش میده 81. نمره 81 برای یه بازی متوسط صادر شد!

    هیچکس نمیتونه بگه چی خوبه چی بده. چی نمرش چیه. آخرش این منو شماییم که از بازی خوشمون میاد یا نه. بخاطر همین به نظر من اگه منتقدا به جای نمره دادن بازی رو توصیف میکردن بهتر بود. چون توی توضیحات مثل واقعیت همه چیز نسبیه ولی عدد ها قانون دارن و مشخصه کدوم از کدوم بزرگتره.

    من به اینکه منتقدا خریده میشن و کثیف بازی پشت این جریانه اصلا باور ندارم. یه منتقد حرفه ای نمیاد اعتبار و ارزش حرفاشو به پول بفروشه.

  • Amin2004SH
    Amin2004SH | ۱ آذر ۱۳۹۹

    متن (خوبی) بود. (چیزی که باید باشد)

  • Mani
    Mani | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    به دلایل زیر...?

    • Mani
      Mani | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

      ببخشید میدونم بی مزه بود?
      مطلب جالبی بود

  • Erfan
    Erfan | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    منتقدا جرئت نمیکنن نمره پایین بدن
    و وقتی هم نمیدن کمپانی رو راضی نگه میدارن که دفه بعد هم بازی رو زودتر در اختیارشون بزاره که امتیاز بدن
    و وقتی کمپانی اینکار رو میکنه اون منتقدا میشن جزو اولین منتقد هایی که نقد میزارن و با این کار اسمشون زود تر از خیلیا میاد تو متاکریتیک و اینجوری بازدید سایتشون میره بالا

    علاوه بر این طرفدار ها رو راضی نگه میدارن چون افراد معمولا وقتی از یه بازی خوششون میاد میرن نقد میخونن که نظر خودشون تایید بشه

    همه راضین
    همه ی نقدا بی اساس و غلطن
    یه عده ی کوچیکی که واقعا به خوب بودن بازی اهمیت میدن ناراضین که خب اون دسته اصلا اهمیتی به این نمرات و نقد ها نمیدن

    • Master chief
      Master chief | ۱ آذر ۱۳۹۹

      داداش تا اینجا که ما یادمونه به خشونت لست ۲ و قطع نشدن بامبو گیر دادن و نمره پایین دادن
      به گرز ۵ گفتن تکراریه ??

  • Amir
    Amir | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    ی سری سایتا تو متاکریتیک هسن هر بازی خوبی میاد بهش میدن ۱۰ حتی خودشونم قبول دارن بازی ایراد داره و تو نقدشون میارن ولی بازم ۱۰ میدن بنظرم اون مدل سایتا نوع نمره دادنشون مشکل داره و واسه همین یکم نمره ها رفته بالا

  • Amir
    Amir | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    بازی نسبت به فیلم و موسیقی خیلی بیشتر ادمو سرگرم میکنه

  • Amir
    Amir | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    بنظرم کیفیت خوب بازیا و اینکه بازیای بد اصن معروف نیستنو کسی نقدشون نمیکنه دلایل اصلین

  • second-ninja
    second-ninja | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    واقعا نمیشه خوب بودن بازی رو به حساب نمره گذاشت چون مثلا بازی مافیا 2 هم نمرش خیلی بالا نبود ولی یه شاهکار به تمام معنا بود یا بازی واتچ داگز لیجون با اینکه نمرش خوب نبود ولی من از تجربش خیلی لذت بردم و از اونورم هست که بخاطر نظر های عقیدتی داخل بازی ها برای اینکه به اون افراد توحین نشه مجبورن به بازی نمره خوب بدن
    مثال بارز لست آو آس دو یک بازی با سیستم گیمپلی بی نظیر و شاهکار ولی اگه بازیش کرده باشید می فهمین که داستانش یچی کم داره یعنی چطور بگم اون چیزی نبود که انتظارش رو داشتیم مخصوصا با مرگ جوئل واقعا دیگه انتظار داشتیم که ابی رو بزنه بکشه ولی چی یدفعه ولش کرد در کنارش انگشتش هم از دست داد و تنها چیزی که از جوئلم مونده بود رو به فنا داد(آهنگی که به الی یاد داده بود) برای اولاش به بازی نمره 97 یا 95 رو دادن چون از نظرات مردم می ترسین اگه نمره پایین می دادن ولی بعد از اینکه نمره کاربراش از انیمال کراسینگ(نمیدونم کدوم نسخش) هم کمتر شد نمره رو کمتر کردند 93 فکر کنم به هر حال خیلی به نمره اهمیت ندین ما گیمریم و برامون مهمه که از بازی لذت ببریم.

    • Amir
      Amir | ۲ آذر ۱۳۹۹

      ??

  • Wandering-Warden
    Wandering-Warden | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    نمره دهی کار بسیار سختیه و همیشه درست منظور و مفهوم رو نمیرسونه
    مثلا اساسینز کرید یونیتی و سیندیکت رو در نظر بگیرید. هر دو حدود ۷.۵ هستن ولی یکی به بازی متوسط در تقریبا تمام زمینه‌هاشه در حالی که یونیتی یه بازی با نقاط قوت عالی و نقاط ضعف فاجعه هستش. برای یکی که نقاط قوت بازی مد نظرش باشن یونیتی ۱۰ و برای کسی که نقاط ضعف بازی مورد نظرش باشن بازی در حد ۵ ظاهر میشه.

    در کل معتقد باید نه تنها نقد بازی، بلکه نقدای قبلی منتقد رو خوند و با سلیقش کامل آشنا شد. اگر سلیقش شبیه من بود میتونم اعتماد کنم به نقدش و اگر نه میرم سراغ یکی دیگه.

  • محمد
    محمد | ۲ دی ۱۳۹۸

    از منظر روانشناسی نقد ریشه در عقده هایی داره که منتقد بهش نرسیده و می‌خواد از طریق کوبیدن آرزوی خودش که حالا شغل دیگرانه خودشو خالی کنه
    به این اشاره نکردید که همیشه کلی پول کثیف هم این وسط رد و بدل میشه تا نمره یک بازی بالا پایین بره و نقد هایی عموما عجیب و غریب و غیر حرفه ای
    این نمره حسابی روی روان مخاطب اثر میذاره باید حذف بشه!
    یکی ازاین کارا انتخواب نشدن ارکام نایت به عنوان بهتری سال که هیچ بهترین گرافیک بود! درحالی که واقعا چشم هر بشری گرافیکو اینو بیشتر از ویچر سه میبینه
    یا پایین شدن نمره DMC 5 از 90 که واقعا شگفت انگیزه و زیادی نمره گرفتن عنوان های ظعیف
    سلیقه خودمون مهمه فقط

    • Arshia
      Arshia | ۱ آذر ۱۳۹۹

      رفیق بخوام صادق باشم تو یه بی سوادی که حرفای قلمبه میزنی و فکر میکنی کله گیم به گرافیکه

  • ShayanKia23
    ShayanKia23 | ۳۰ آذر ۱۳۹۸

    آها! بالاخره یکی حرف درست رو زد! دمتون گرم.این مطلب ۱۰/۱۰ بود.

مطالب پیشنهادی