جاستیس لیگ اسنایدر کات بهزودی خواهد آمد: هرچه که باید درباره این نسخه از فیلم و عرضه آن بدانید
سوپرمن سیاهپوش خواهد شد، دارک ساید تأیید شده و تمام موارد دیگری که باید درباره این پروژه که در سال 2021 به HBO MAX خواهد آمد را اگر بدانید احتمالا از فیلم بیشتر از نسخه ...
سوپرمن سیاهپوش خواهد شد، دارک ساید تأیید شده و تمام موارد دیگری که باید درباره این پروژه که در سال 2021 به HBO MAX خواهد آمد را اگر بدانید احتمالا از فیلم بیشتر از نسخه اصلی اکران شده خوشتان خواهد آمد.
در اواخر سال 2019 میلادی، یک کمپین داوطلبانه مردمی به لطف حمایتهای بن افلک و گل گدوت به اعتبار بالایی دستیافت. هدف این کمپین: انتشار نسخه اصلی فیلم سینمایی لیگ عدالت کارگردان زک اسنایدر.
از زمان عرضه نسخه سینمایی این فیلم متعلق به دی سی در سال 2017 میلادی، گروهی از هواداران پروپاقرص اسنایدر – و حداقل چند وبسایت – از هشتگ #کات اسنایدر را منتشر کنید (#ReleaseTheSnyderCut) بهعنوان شعار متحد کننده خود استفاده کردهاند.
این هشتگ توسط گدوت، افلک و بازیگر همکار آنان ری فیشر در نوامبر سال گذشته همزمان با دومین سالگرد عرضه فیلم استفاده شد و اسنایدر نیز خود توییت گدوت و پستهای افلک را بازنشر داده و اشاره کرد که ممکن است در وارنر مدیا تلاشهایی برای عرضه این نسخه از فیلم که بینندگان مشتاق تماشای آن هستند در حال انجام باشد.
شش ماه بعد، اسنایدر تأیید کرد که «کات اسنایدر» وجود خارجی دارد – و یا حداقل، بعد از قرار گرفتن تحت پروسههای پس از تولید وجود خواهد داشت - و بینندگان میتوانند آن را در سال 2021 به لطف HBO Max ببینند. در ادامه میتوانید جزئیات بیشتر درباره این فیلم را مطالعه فرمایید:
- 1 ما سوپرمن را در لباس سیاهی که اسنایدر همیشه خواستار آن بود خواهیم دید
- 2 اسنایدر کات در سال 2021 میلادی بر روی HBO MAX عرضه خواهد شد
- 3 در ابتدا لیگ عدالت قرار بود در قالب دو فیلم ساخته شود
- 4 "گردهمایی" اسنایدر: پیشنویس اول
- 5 فوریه 2016: سرچشمه اسنایدر کات
- 6 اسنایدر کات روی ویدیوی خانگی: آنچه که هواداران انتظارش را دارند
- 7 دانِر کات: فیلمی که پایهگذار این سنت شد
- 8 چه چیزهایی برای عرضه اسنایدر کات لازم است؟ HBO MAX وارد میشود
ما سوپرمن را در لباس سیاهی که اسنایدر همیشه خواستار آن بود خواهیم دید
در رویداد جاستیس کان برگزارشده در ماه جولای، اسنایدر اخبار مهمی درباره لیگ عدالت ارائه کرد. اول از همه، او به دنیا اعلام کرد که اولین نگاه به لیگ عدالت او را میتوانیم با تیزری که در دی سی FanDome پخش میشود مشاهده کنیم. دی سی فندوم همایشی مجازی است که در تاریخ 22 اوت برگزار شد. او سپس هواداران را با ویدیویی کوتاه از سوپرمنِ هنری کویل پوشیده در لباس سیاه غافلگیر کرد. این ویدیو متعلق به سکانس حذفشده از لیگ عدالت است که در آن او به مخفیگاه بروس وین رفته و با آلفرد روبهرو میشود. شاید این صحنه حذفشده را از عرضه خانگی لیگ عدالت بشناسید اما در آن صحنه موجود لباس سوپرمن هنوز رنگ قرمز خود را دارد.
علاوه بر این هواداران، این سکانس را در فرمت کراپ نشده آیمکس مشاهده کردند، فرمتی که قرار است نسخه تدوین شده توسط اسنایدر در آن عرضه شود.
داستان ازاین قرار است که اسنایدر همیشه میخواسته سوپرمن کویل لباس سیاه بر تن کند اما برادران وارنر حس کردند که این تغییر، برای شخصیت مرد پولادین زیاد از حد تاریک است.
اسنایدر کات در سال 2021 میلادی بر روی HBO MAX عرضه خواهد شد
پس از استریم آنلاین مرد پولادین (Man of Steel) در روز چهارشنبه، بیست مه 2020، زک اسنایدر اعلام کرد که فیلم اسنایدر کات: لیگ عدالت واقعیت دارد و روی سرویس استریم جدید HBO Max در تاریخی نامعلوم در سال 2021 عرضه میشود.
اسنایدر مجدداً تأیید کرد که هنوز نسخه سینمایی فیلم را ندیده است. این نسخه وقتی اسنایدر به خاطر تراژدی شخصی (که درباره آن بیشتر در ادامه میخوانید) از آن کنار کشید توسط جاس ویدون تکمیل شد. وی همچنین اعلام کرد که آنچه که بینندگان در سینماها شاهد آن بودند شاید تنها یکچهارم آنچه که اسنایدر روی آن کارکرده بوده است.
با تمام این موارد، هنوز مشخص نیست که کات اسنایدر چگونه تولید میشود. در گفتگو با هالیوود ریپورتر، اسنایدر گفت: «چیزی کاملاً جدید خواهد بود و مخاطب حرفهایم کسانی هستند که فیلم اکران شده را دیدهاند، این فیلم برایشان تجربهای کاملاً متفاوت و مجزا خواهد بود.»
گمانهزنیها حاکی از آن است که این نسخه میتواند یک کات کارگردان 4 ساعته از فیلم سینمایی ساختهشده باشد که طبق گزارشها برادران وارنر اصرار بر کوتاه شدن آن به مدتزمانی قابل مدیریت داشتند یا اینکه میتواند به مجموعهای شش قسمتی تقسیم شود.
در جاستیس کان گذشته در ماه جولای، اسنایدر گفت که ساختار این فیلم را در دی سی فندوم در تاریخ 22 اوت اعلام خواهد کرد.
علاوه بر این، در 27 مه، اسنایدر خود تصویری شوم از شخصیت شرور داستان دارکساید، قرارگرفته در پسزمینه آخرالزمانی را توییت کرد. در توییت آمده است: «او به HBO Max میآید.»
تنها چند هفته بعد، HBO Max تیزری از لیگ عدالت منتشر کرد که در آن پرنسس دایانای گل گدوت را میبینیم که در حال بررسی اثری مستور با چهره دارکساید حکشده بر روی آن است و با تصویری که اسنایدر پیشازاین توییت کرده بود پایان مییابد.
از سوی دیگر، نسخه اسنایدر از لیگ عدالت هنوز تکمیلنشده است. در همین راستا، اسنایدر و همسرش/شریک تولیدکننده شروع به جمعآوری تیم پس از تولید خود کردهاند تا تغییرات پایانی پروژه را انجام دهند و صحبتهایی مبنی بر آنکه آنها ممکن است بازیگران فیلم را برای ضبط دیالوگهای اضافی بازگردانند به گوش میرسد.
تمامی موارد ذکرشده به شایعات مبنی بر آنکه این تلاشها میتواند بیش از 20-30 میلیون دلار هزینه بردارد دامن زده است بااینحال هنوز تخمین رسمی درباره بودجه اثر تازه زده نشده است. علاوه بر این هنوز برنامه دقیقی نیز اعلامنشده و تاریخ عرضهای مشخص نشده است بنابراین اسنایدرها وقت بسیاری دارند تا تمامی برنامههایشان را پیش از عرضه فیلم در سال 2021 محقق کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر، بیایید به چند سال پیشتر بازگردیم تا از تاریخچه اسنایدر کات پردهبرداری کنیم.
در ابتدا لیگ عدالت قرار بود در قالب دو فیلم ساخته شود
وقتی اولین بار خبر ساخت آن اعلام شد، لیگ عدالت قرار بود فیلمی دو قسمتی باشد. کارگردان اسنایدر و بازیگران هنری کویل، گدوت، افلک، جیسون موموآ، فیشر و ازرا میلر گرد هم آمدند تا بخش اعظم فیلم اول و بخشهایی از فیلم دوم را در استودیوهای لیوزدن در لندن فیلمبرداری کنند.
در ابتدا برنامه ازاینقرار بود که این دو فیلم بهعنوان نقطه اوج و سرانجام خطوط داستانی که در مرد پولادین آغاز شد و در بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت، زن شگفتانگیز، و جوخه انتحار جریان داشت، عمل کند. بااینحال، هنگامیکه فیلمنامهها به نگارش درآمدند، اسنایدر گفت دو فیلم، داستانهای متمایزی را روایت میکنند. سپس، وقتیکه فیلمبرداری لیگ عدالت در آوریل 2016 آغاز شد، بتمن در برابر سوپرمن اکران شد که با بازخورد منفی منتقدان روبهرو شد و اکثر کسانی که آن را دیدند معتقد بودند که فیلم یک فاجعه هنری است.
در لندن، این بازخوردهای منفی به معنای کنسل شدن بیسروصدای فیلم دوم لیگ عدالت و بازنویسی عجولانه فیلمنامه فیلم اول بهمنظور جمعآوری داستان در یک فیلم بود. آنطور که از شواهد پیداست، اولین فیلم لیگ عدالت قرار بود با زنده شدن مجدد سوپرمن بهپایان برسد و در دومین فیلم لیگ گرد هم آمده تا با دارکساید رودررو شوند.
در طی سالهایی که این فیلمنامه کنار گذاشته شد، اسنایدر گوشه و کنارههایی از طراحیها و فیلمنامههای مصور (استوری بُرد) رهاشده از فیلم دوم را برای هواداران از طریق اکانت های مختلف خود در صفحات اجتماعی به اشتراک گذاشته است.
اما بااینکه فیلمبرداری و تولید فیلم باقدرت جلو میرفت، برای اسنایدر و شرکایش در استودیو مشخص بود که بعضی بخشهای نیازمند فیلمبرداری مجدد هستند. اکثر فیلمهای با بودجه بالا در حال حاضر، بازهای را در برنامههای خود به تصویربرداری اضافی اختصاص میدهند، اما ماهیت مهم و پر سروصدای لیگ عدالت – و تعداد رو به رشد اخبار ناخوشایند از تلاشهای وارنر درآوردن قهرمانان کمیکهای دی سی به پرده نقرهای- بدین معنا بود که به پروژه چندان اعتمادی نیست.
البته، هیچکس از میزان تغییرات در فیلمبرداری های مجدد خبردار نبود تا اینکه اسنایدر اولین کات خود را ارائه کرد.
"گردهمایی" اسنایدر: پیشنویس اول
مانند افسانه وجود نسخه شش ساعته فیلم سینمایی «تلماسه» Dune دیوید لینچ، کات اسنایدر با یک گردهمایی (Assembly) از فیلم شروع میشود. مجموعهای از بهترین برداشتها، انتخابشده توسط تدوین گران فیلم دیوید بِرنِر، ریچارد پیرسون، مارتین والش و خود اسنایدر که سکانسها را همانطور که در فیلمنامه آمده به نمایش میگذارند.
این نسخه از فیلم قطعاً وجود دارد اما برای نشان دادن به مردم ساخته نشده است. زیرا از جلوههای ویژه بهرهای نبرده، از موسیقی متن موقت استفاده میکند و صداهای زمینه در استودیو در هنگام برداشت سکانسهای موردنظر در آن شنیده میشود. هدف از ایجاد گردهمایی یا اسمبلی آن است که با پر شدن خلأهای بهجامانده از فیلمنامه توسط بازیگران، تکنسینها و فیلمسازان مشخص شود چه بخشهایی از فیلمنامه نیازمند حذف یا تغییر است.
امید آنانی که چشم به اسنایدر کات دوختهاند آن است که با محصولی نهایی مشابه روبهرو شوند: نسخه تقریباً کامل شدهای از فیلمی که از اسنایدر گرفته شد. در واقعیت اما، فیلم هرگز از اسنایدر گرفته نشد بلکه واقعهای بسیار دردناکتر به وقوع پیوست.
فوریه 2016: سرچشمه اسنایدر کات
حتی پیش از آنکه اسنایدر جدایی خود را از تیم تولید فیلم در مه 2017 اعلام کند، شایعاتی شنیده میشد که بخشهای ضبطشده در لندن چندان مدیران وارنر را خشنود نکرده است. در این بازه از زمان، برای فیلمبرداری مجدد برنامهریزیشده بود و جاس ویدون وارد داستان شد. در آن زمان، گزارششده بود که او بر روی یک فیلم درباره بت گرل مشغول است اما در کنار آن به اسنایدر و برادران وارنر در نوشتن محتویات جدید برای لیگ عدالت نیز کمک میکند.
در همین زمان، فوریه 2016، شایعات درباره اخراج اسنایدر اوج گرفت اما خود او و استودیو سریعاً این اخبار را تکذیب کردند. اما سپس، ضربه سهمگینی به خانواده اسنایدر وارد شد هنگامیکه دخترشان آتم، در تاریخ بیستم مارس 2017 میلادی خودکشی کرد.
اسنایدر تقریباً شش هفته پسازاین واقعه اعلام کرد که بهکار روی فیلم ادامه میدهد به امید آنکه کمی از سوگش کاسته شود اما متأسفانه چنین نشد. او با کمال میل مسئولیت ضبط مجدد فیلم برای فاز پس از تولید را به ویدون واگذار کرد. در آن زمان، نسخه اسنایدر ناتمام تلقی شد و با توجه به واقعیتهای حاضر در صنعت فیلمسازی هالیوود، باور آن چندان دور از ذهن نبود.
تمامی جلوههای ویژه فراگیر هنوز ماهها نیاز بهکار داشت. رنگبندی، ترکیب صدا، و سایر مراحل پس از تولید باید تا تکمیل فیلمبرداری مجدد عقب میافتاد. بااینحال، اعضای تیم تولید مانند طراح فیلمنامه مصور، جی اُلیوا ( که بسیاری از عناوین انیمیشنی عرضه مستقیم به ویدیو دی سی را کارگردانی کرده است)، موموآ، و آهنگساز جانکی اکس آل که در نسخه سینمایی فیلم، دنی الفمن جایگزین او شد) همگی مدعی هستند که فیلم در وضعیت پایانی بهتر ازآنچه که در زمان کنار کشیدن اسنایدر اعلامشده بود قرار داشت.
در اوایل سال جاری، اسنایدر بالاخره اذعان کرد که این نسخه (اسنایدر کات) وجود دارد اما هنوز مشخص نیست که نسخه او دقیقا چقدر تکمیلشده است. این ابهام شاید بزرگترین مانع بر سر راه عرضه اسنایدر کات بهحساب بیاید.
اسنایدر کات روی ویدیوی خانگی: آنچه که هواداران انتظارش را دارند
تبدیل اسنایدر کات از یک فایل بر روی هارددرایو به محصولی قابلعرضه یکی از تخصصهای بازار ویدیوهای خانگی است. ویدیوهای خانگی ممکن است در عصر تحول قرار داشته باشند اما امید اسنایدر کات است که اندک رمقی در این صنعت باقیمانده تا در آن فیلم بتواند به شکوفایی و رونق دست یابد.
دیویدی سال 2006 فیلم سینمایی تلماسه به هواداران نسخه صفحه عریض (Widescreen) کات تلویزیونی فیلم را ارائه کرد که توسط همان گروه از کارکنان تیم یونیورسال انجام گرفت که مسئول آمادهسازی نسخه بدنام برزیل "عشق فاتح است" (Love Conquers All) بودند. هر دو کات آن فیلم روی نسخه Criterion Collection که بعدها در قالب دیویدی و بلو-ری نیز عرضه شدند قابلمشاهده بود.
مانند بیگانه 3، بیگانه و بیگانگان همچنین به همراه کاتهای دیگر کارگردان در نسخههای دیویدی و بلو-ری عرضه شدند که نمایانگر نسخههایی از فیلم بودند که کارگردانان باور داشتند با چشمانداز اولیهشان تطابق بیشتری دارد. از قبل این خصلت بود که کارگردان فیلم بیگانه، ریدلی اسکات و بخش سرگرمی خانگی برادران وارنر نسخههای دیویدی و بلو-ری محبوب بلید رانر خود را گردآوری کردند. نسخه ارزشمند کالکتور آن شامل هر پنج کات فیلم و یک ویدیوی 45 دقیقهای از صحنههای حذفشده است که میتوان آن را بهعنوان کات ششم بهحساب آورد.
با بیگانه، اسکات میخواست هواداران تمامی نسخههای موجود را بهعلاوه نسخه "کات نهایی" که خود بیش از سایرین ترجیح میداد تجربه کنند. این فلسفه برای ویدیوی خانگی در آن زمان مناسب بود و شیوهای است که دوست داریم کارگردانان بیشتری به انجامش روی بیاورند.
اما در تمامی این موارد، فیلمها در وضعیت تکمیل قرار دارند. آیا تابهحال موردی دیدهشده که در آن یک کارگردان از فیلمی کنار کشیده، تکمیل آن را به فرد دیگری سپرده اما چند سال بعد شاهد بازگشت نسخه خودش از فیلم باشد؟ جواب این سؤال مثبت است – در پیچوتاب مرموز سرنوشت، فیلمی با حضور سوپرمن از چنین سرنوشتی برخوردار شد.
دانِر کات: فیلمی که پایهگذار این سنت شد
در سال 1979 میلادی، ریچارد دانر از پروژه تولید دو بخشی سوپرمن، پس از درگیری دائم با تهیهکنندگان ایلیا سالکایند و پیر اسپنگلر در طول فیلمبرداری مشقت بار 18 ماهه آن، اخراج شد.
بر طبق گزارش منابع مختلف، دانر توانست حدود 70% فیلم سوپرمن 2 را فیلمبرداری کند پیش از آنکه تصمیم گرفته شد روی ساخت سوپرمن به بهترین نحو ممکن تمرکز شود که متأسفانه شامل قرار دادن پایان مقرر سوپرمن 2 در فیلم اول آن میشد. این پیشنهاد ممکن است از جانب کارگردان فیلم «شبزندهداری با بزنوبکوب» (A Hard Day’s Night) ریچارد لستر ارائهشده باشد که کار خود را بهعنوان منشی روی پروژه شروع کرد اما پس از جدایی دانر مسئولیت تکمیل سوپرمن 2 به او واگذار میشود.
ازآنجاییکه طبق قوانین انجمن کارگردانان ملزم است کارگردانی که فیلم به نام او ثبتشده بیش از 50% یک فیلم تکمیلشده را فیلمبرداری کند، لستر تعدادی از صحنههایی که توسط دانر تکمیلشده بود را دوباره سرهم کرد. و مانند تغییرات ویدون در لیگ عدالت، لستر سوپرمن 2 را با طیف وسیعتری از طنز درآمیخت.
اما برخلاف اکران سینمایی لیگ عدالت، سوپرمن 2 از میان دو فیلم ساختهشده ازنظر بداعت و عملکرد مالی موفقتر از دیگری در نظر گرفته میشد تا چند سال بعد که ارزیابی دیگری بر روی آن انجام شد.
در سال 2001، تدوینگر مایکل تائو به سراغ بخش ویدیوی خانگی وارنر و دانر رفت و به آنها پیشنهاد دوبارهسازی نسخه او برای سوپرمن 2 را از محتویات موجود داد. چند سال بعد، سکانسهای گرفتهشده از مارلون براندو برای فیلم که بعداً حذفشده بود مهیا شد و محقق شدن دانر کات به یک احتمال تبدیل.
با همکاری با دانر، تائو، دانر کات را تولید کرد که بهطور دقیق برنامه کارگردان برای فیلم را به تصویر میکشید. این کات را میتوان تلاشی ارزشمند تلقی کرد که طنز اضافه شده در فیلم را کاهش داد و درام آن را افزایش میدهد اما همچنین فرصت ازدسترفته را به خوبی برجسته میکند. دانر هرگز شانس دیگری برای پیدا کردن پایانی جدید برای سوپرمن 2 پیدا نکرد که همین موضوع حس عجیب تکراری را بهپایان نسخه او از فیلم بخشید.
بههرحال، وجود این نسخه ثابت میکند که اسنایدر کات میتواند تکمیل و عرضه شود.
چه چیزهایی برای عرضه اسنایدر کات لازم است؟ HBO MAX وارد میشود
اگر فرض کنیم که لیگ عدالت اسنایدر وضعیتی مشابه سوپرمن 2 دارد (70 تا 80 در صد یک فیلم کامل) بنابراین هنوز راه سختی پیش روی این کات قرار دارد. حتی اگر این کات از صحنههای متعلق به نسخه سینمایی استفاده کند بازهم به یک فاز جدید پس از تولید برای ترکیب و رنگآمیزی نهایی احتیاج دارد. تائو نیز در هنگام کار بر روی دانر کات انجام بخشی از این پروسه را بر عهده گرفت.
در آن زمان بخش سرگرمی خانگی برادران وارنر به نتیجه رسیدند که اگر به تائو اجازه دهند نسخه دیگری از سوپرمن 2 تولید کند سود خوبی برایشان در پی خواهد داشت. متأسفانه نیروهایی که در آن زمان به وارنر اجازه دادند چنین فرصتی به دانر کات بدهد اکنون وجود ندارند.
بااینحال، گدوت، افلک، موموآ، سایر اعضای تیم تولید و هزاران نفر از هواداران که خواهان انتشار این کات هستند ثابت میکند که هنوز تقاضا برای یک لیگ عدالت جانبی وجود دارد. در اینجای کار، تنها نیاز به محاسبه سود حاصله از این عمل است تا اسنایدر کات را از آن هارددرایو به یک پروژه فعال ویدیوی خانگی یا حتی عرضهای ویژه از HBO Max در ماههای باقیمانده از سال 2020 منتقل کند. در اصل، حمایت گدوت و افلک از این هشتگ به همین دلیل بسیار کلیدی بهحساب میآید.
این دو نفر هنوز با استودیو رابطه کاری دارند، گدوت هنوز در نقش شخصیتی بازی میکند که در لیگ عدالت حضور دارد و حضور این دو نفر به میزان کافی قدرتمند است که باعث شوند یک نفر دست به محاسبه شود و ببیند که آیا این هزاران هوادار میتوانند به مشترکان HBO Max تبدیل شوند یا برای عرضه آن بهصورت ویدیوی خانگی کافی هستند یا خیر.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
فیلم اول فیلم قشنگی بود ولی پر از سوالات بود که به وجود می اومدن ولی جواب نداشتن امیدوارم این فیلم خوبی بشه
امیدوارم فیلم خوبی بشه چون واقعا حق جاستیس لیگ اون فیلم 2017نبود