ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

اطلاعات زیادی از داستان و گیم‌پلی The Lord of the Rings: Gollum منتشر شد

بازی The Lord of the Rings: Gollum قرار است اکشن مخفی‌کاری Prince of Persia را با روایت چندشاخه (تصمیم‌گیری بازیکن) و داستان نقل شده از اسمیگل توسط جی. آر. آر. تالکین ترکیب کرده و یک ...

محمدجواد مبین‌زاده
نوشته شده توسط محمدجواد مبین‌زاده | ۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵

بازی The Lord of the Rings: Gollum قرار است اکشن مخفی‌کاری Prince of Persia را با روایت چندشاخه (تصمیم‌گیری بازیکن) و داستان نقل شده از اسمیگل توسط جی. آر. آر. تالکین ترکیب کرده و یک بازی متفاوت از سری ارباب حلقه‌ها خلق کند.

Daedalic Entertainment هنوز هیچ ویدیویی از گیم پلی بازی خود منتشر نساخته اما برخی از اعضای آن اخیرا با وب‌سایت مطرح IGN مصاحبه‌ای انجام داده‌اند و از گیم پلی پرنس آو پرشیا‌ گونه، گسترش داستان تالکین درباره گالوم و خلق یک جنبه تازه از کاراکتر او برای بازی کردن گفته‌اند.

گیم پلی مخفی‌کاری

بازی The Lord of the Rings: Gollum به صورت کلی دو حالت متمایز خواهد داشت: گذر از دشمنان و خطرات حاضر در سرزمین Mordor به شکل مخفی‌کاری، یا انجام انتخاب‌های مرتبط با داستان همچنان که دو جنبه مختلف از شخصیت اصلی ما (گالوم در برابر اسمیگل) برای به دست گرفتن کنترل باهم درگیر هستند.

بخش اول قطعا برای خیلی از گیمرها آشنا و جالب توجه است. مارتین ویلکس طراح ارشد بازی گفت:

این عنوان حالت مخفی‌کاری را با پارکور و بالا رفتن از موانع ترکیب می‌کند. اگر یک مرجع می‌خواهید، باید بگویم این بخش شبیه بازی Princre of Persia خواهد بود. بازی به طور کلی درگیرهای زیادی ندارد اما شما می‌توانید به شکل مخفیانه برخی دشمنان را از بین ببرید.

گرچه این کار اصلا ساده نیست و معمولا ریسک و خطرات بسیاری در پی دارد. ما می‌خواهیم بازیکنان چنین تقابل‌ها و تصمیماتی را به خوبی سبک سنگین کنند. هرچه باشد قدرت گالوم در مغز اوست و نه بدنش.

بازی The Lord of the Rings: Gollum

تمرکز روی ذهن و نه مبارزات تن به تن بدین معنا است که شما نمی‌توانید مستقیما با دشمنان وارد نبرد شوید. در عوض باید روی اجسام، خطرات محیطی و حتی متحدان و دوستان تازه‌تان حساب باز کنید.

ویلکس ادامه داد:

گالوم از اسلحه‌ها استفاده نمی‌کند اما می‌تواند از طریق پرتاب کردن اجسام دشمنان را فریب دهد. در بخش‌هایی از بازی او همچنین می‌تواند از مهارت‌های ویژه متحدان و دوستان خود بهره برده و از محیط‌ها به نفع خود استفاده کند.

وقتی صحبت از «مهارت‌های ویژه» به میان آمد، مصاحبه‌‌کننده سایت IGN درباره حضور شخصیت‌های آشنا در The Lord of the Rings: Gollum پرسید. تیلمن شانن، نویسنده ارشد بازی پاسخ داد:

بله! خیلی برای صحبت راجع به این مورد هیجان‌زده هستیم اما خب کمی برایش زود است. با در نظر گرفتن خطوط زمانی داستان بازی، کاملا دقیق بررسی کرده‌ایم که گالوم احتمال دارد کجا و چگونه و با چه شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای، در دنیای ارباب حلقه‌ها ملاقات کند.

و این یعنی آن کاراکترهای شناخته‌شده اغلب نقش‌های کوتاه‌تر و کوچکی در داستان دارند اما مواردی هم وجود دارد که برخی از آنان نقشش در روایت گالوم کلیدی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گیم پلی روایی بازی

بازی The Lord of the Rings: Gollum

در طول مراحل بازی، گالوم مدام با انتخاب‌های دیالوگ یا تصمیمات مختلف مواجه می‌شود. انتخاب‌های شما شامل جنبه‌های مختلف شخصیتی گالوم و اسمیگل است. اسمیگل در واقع کاراکتر نرم‌خوتر و بهتری دارد و گالوم کاراکتر فاسد و بدطینتی است که حلقه در اسمیگل به‌وجود آورده است.

پس حالا وجود چنین تصمیم‌گیری‌هایی به معنای روایت داستانی چندگانه و شاخه‌ای است؟ شانن در این رابطه گفت:

بله درست است. همچنین، تصمیمات شما روی حس و حال بازی هم اثر دارد. شما با این تصمیمات کاری می‌کنید که گالوم یا اسمیگل کاراکتر «غالب» باشند و اینگونه حتی انیمیشن‌ها، افکت‌های صدا، شرایط خاص گیم پلی و دیالوگ‌های بازی نیز دستخوش تغییر می‌شود.

توسعه‌دهندگان در Daedelic اشاره داشتند که قرار نیست داستان منبع بازی که کتاب تالکین باشد دچار تغییر شود؛ اما چون نویسنده در کتاب‌های ارباب حلقه‌ها و بقیه آثار مرتبط خیلی به گالوم نپرداخته، دست سازندگان تا حد زیادی باز بوده است.

ما طبیعتا یک سری محدویت خاص داریم. اینگونه نیست که با یک انتخاب اشتباه با گالوم/اسمیگل شما بتوانید کل سرزمین میانه را به نابودی بکشانید. در نهایت، سرنوشت کلی این کاراکتر به کتاب‌ها باز می‌گردد. اما انتخاب‌های شما می‌تواند روی سرنوشت کاراکترهای دیگر نیز اثرگذار باشد. برخی تصمیمات آثار گسترده‌ای به همراه دارند و برخی هم تاثیرشان بسیار کوچک است.

در ضمن اینکه سیستم تصمیم‌گیری‌ها نیز با توجه به تقابل گالوم/اسمیگل صرفا به «خوب و بد» تقسیم نمی‌شود و یک سری پیچیدگی‌های اخلاقی و فکری هم در آن‌ها وجود خواهد داشت.

طراحی مراحل و ساختار بازی

بازی The Lord of the Rings: Gollum

بیشتر بخش‌های بازی از یک سری لول و هاب تشکیل شده. وقتی گالوم وارد یک لوکیشن جدید می‌شود، همه مسیرها و مکان‌ها برایش باز نیست. مگر اینکه خودش با تلاش مسیرش را به سمت لوکیشن‌های جدید باز کند. مثلا زندان‌های Dark Tower راه‌ها و اطلاعات مخفی متعددی دارد که گالوم می‌تواند آن‌ها را کشف و در آنان به اکتشاف بپردازد.

برخی مراحل کاملا آزاد هستند و بازیکن می‌تواند آزادانه در آن‌ها حرکت کند. اما بقیه کمی خطی‌تر هستند و راه‌های متنوع و جایگزین در آن‌ها پیدا می‌شود. مثلا برای ورود به یک لوکیشن شما می‌توانید مخفیانه از کنار نگهبانان عبور کنید و یا اینکه با استفاده از مهارت‌های پارکور یک مسیر دشوارتر از ارتفاعات را در پیش بگیرید.

محیط‌های بازی نیز همگی با الهام از کتب تالکین طراحی شده و توسعه‌دهندگان نخواسته‌اند تصور مخاطبان از سرزمین میانه را بیش از حد دچار خدشه کنند. در نتیجه سعی شده The Lord of the Rings: Gollum در این مورد تا جای ممکن به منابع اصلی وفادار بماند.

در نتیجه، رویکرد ما خلق یک سبک متمایز بوده اما همچنان نخواستیم بیش از حد از اشکال و تصاویر معروف مخاطبان که با تماشای فیلم‌های ارباب حلقه‌ها ایجاد شده، فاصله بگیریم.

داستان گالوم

بازی The Lord of the Rings: Gollum

خب حالا ماجرای این همه مخفی‌کاری و جدال درونی و پارکوربازی چیست؟! شانن گفت:

داستان دقیقا از جایی آغاز می‌شود که فرودو هنوز در Shire است و عملا هیچ چیز نمی‌داند. گالوم در آن زمان وارد موردور می‌شود و به دنبال حلقه است. متاسفانه، او گیر افراد سارون می‌افتد و داستان The Lord of the Rings: Gollum از همین جا شروع خواهد شد.

حال هدف گالوم در بازی چیست؟ او دقیقا قصد انجام چه کاری را دارد؟

این یکی کمی پیچیده‌تر است. مشخصا، نخستین هدف گالوم فرار کردن از دست افراد سارون و بعد پس گرفتن حلقه است. اما خب در طول مسیر جنبه مثبت‌تر شخصیت گالوم یعنی خود اسمیگل دردسرها و حواس‌پرتی‌هایی ایجاد می‌کند و اتفاقات کاملا تازه‌ای رقم می‌زند. البته نمی‌توانم بیشتر راجع به این مسئله بگویم.

در نهایت به طراحی کاراکتر گالوم هم اشاره‌هایی شد. مثلا اینکه چشمان ورژن بازی گالوم کمی درشت‌تر از آن چیزی است که در فیلم ارباب حلقه‌ها دیدیم و در ضمن موهای بیشتری هم دارد. به گفته توسعه‌دهندگان این‌ها با اهداف خاصی ایجاد شده‌اند تا بازیکنان راحت‌تر با کاراکتر ارتباط بگیرند.

گرچه نکته عجیبی که شاید شما هم به آن پی برده باشید، گرافیک زننده و زشت بازی است. البته نمی‌دانیم محصول نهایی هم اینقدر بد به‌نظر می‌رسد یا خیر. در هر حال وقتی از یک بازی نسل بعدی حرف می‌زنیم انتظار طراحی بصری خیلی بهتری هم داریم.

متاسفانه این نکته مورد توجه مصاحبه‌کنندگان IGN نبود و حس کنجکاوی ما نسبت به آن همچنان باقی خواهد ماند.

بازی The Lord of the Rings: Gollum قرار است جایی در ۲۰۲۱ برای پی سی، ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5‌ عرضه گردد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • AKBAROF
    AKBAROF | ۴ شهریور ۱۳۹۹

    بازی بسیار جذاب و جاه طلبانه ای هستش اما متاسفانه بد شخصیتی رو برای نقش اصلی انتخاب کرد گالوم نه در کتاب های تالکین نه در سری ارباب حلقه ها طرفدار چندانی نداره.

  • ALI20K
    ALI20K | ۴ شهریور ۱۳۹۹

    ادامه شادو او وار رو میساختن یا ی بازیه دیگه.........
    این چیه اخه:/

مطالب پیشنهادی