ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

سری Total War – از بهترین تا بدترین

[vc_row][vc_column][vc_column_text]سری محبوب و قدیمی Total War وقتی در بهترین حالت باشد، با جادو و سحرش شما را اسیر خود می‌کند. اولین خشت امپراطوری‌تان را بنا می‌کنید و بعد از مدتی به آسمان‌ها می‌رسید، آن هم ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

[vc_row][vc_column][vc_column_text]سری محبوب و قدیمی Total War وقتی در بهترین حالت باشد، با جادو و سحرش شما را اسیر خود می‌کند. اولین خشت امپراطوری‌تان را بنا می‌کنید و بعد از مدتی به آسمان‌ها می‌رسید، آن هم در حالی که دشمنانی بزرگ شما را احاطه کرده و شب هنگام رویای به خاک نشاندن سرزمینتان را می‌بینند. هر تصمیم استراتژیکی، قماری روی آینده است که در آن «یک نوبت دیگر» به معنای پیشرفت نبوده و بلکه کشتی امپراطوری شما را به کوه یخ نزدیک می‌کند.

هر دفعه‌ای که قدم به میدان نبرد می‌گذارید، با یک لحظه مرگ یا زندگی دیگر دست و پنجه نرم خواهید کرد، پل لرزانی که در آن سوی دیگرش پیروزی و کشورگشایی انتظارتان را می‌کشد و البته اگر از آن گذر نکنید، حالا شما هستید که باید برای بقا بجنگید و زنده بمانید.

اما سری توتال وار همچنین همیشه به خاطر تغییرات زیادش در کیفیت هم معروف بوده است. با وجود آنکه از لحاظ گرافیکی این سری پیوسته روی خط پیشرفت و رشد بوده اما کیفیت نهایی بازی‌ها در گذشت زمان بالا و پاییان بسیاری داشته. سری Total War در بهترین روزهایش مانند اثری ماندگار از کوبریک یا کوروساوا است. در بدترین حالت؟ یک کتاب تاریخ دوره راهنمایی است که متنش را نویسندگان سریال ستایش نوشتند و تصاویر آن را هم تیم فیلمبرداری رحمان ۱۴۰۰ گرفته است.

در این مطلب تصمیم گرفتیم تا نگاهی به بهترین و بدترین نسخه‌های این سری استراتژیکی داشته باشیم. از بهترین نسخه‌ها شروع می‌کنیم و همین روند را به صورت نزولی تا آخر مطلب ادامه می‌دهیم، پس با ویجیاتو همراه باشید.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" title="Total War: Shogun 2" text="بهترین ویژگی: از بین تمامی نسخه‌های سری، از همه توتال وارتر است
ایراد پنهان: جاه‌طلب نبوده و ایده‌های جدیدی ندارد" image="13667"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]اگر فقط می‌توانستید یکی از نسخه‌های Total War را بازی کنید، اگر مجبور بودید یک نسخه را با خودتان به جزیره‌ای متروکه ببرید؛ این همان نسخه‌ای از سری است که باید انتخاب کنید. در واقع Shogun 2 همان عنوانی است که بهترین ایده‌های کل سری یک جا در بازی جمع شده و با اتمسفر خاص دوران شوگان پیوند خورده‌اند. اگر بسته الحاقی Fall of the Samurai را هم در نظر بگیریم، دیگر باید Shogun را بهترین نسخه‌ای از توتال وار بدانیم که در دوران تفنگ‌های باروتی جریان دارد.

تمامی نسخه‌های توتال وار در زمان خودشان گرافیک  فوق‌العاده داشتند اما Shogun 2 حتی تا به امروز نیز واقعا زیباست. جلوه‌های بصری بازی بیشتر از آنکه به واقعیت شباهت داشته باشد، وام‌دار فیلم‌هایی چون Ran و Kagemusha از کوروساوا، کارگردان ژاپنی است و به هر نبرد کیفیت رویایی و خوبی می‌دهد که در کل سری توتال وار سابقه ندارد. شوگان ۲ یکی از آن بازی‌هایی است که می‌توانید روی تمامی نبردها زوم کنید و از نبرد تن به تن هر نیرو لذت ببرید.

بازگشت سری به ژاپن و استراتژی خاص آن دوره زمانی نیز باعث شد بسیاری از مشکلات به خودی خود حل شوند. گروه‌ها و تیم‌های قابل انتخاب به خوبی متعادل هستند چرا که تمامی آن‌ها متعلق به یک تمدن بوده و سطح پیشرفت یکسانی دارند. جغرافی کوهستانی و کوچک ژاپن نیز به هوش مصنوعی ضعیف بازی فرصتی برای پیروزی و موفقیت می داد.

هیچ نسخه دیگری از سری Total War نمی‌تواند فانتزی، تاریخ و طراحی بازی را با هم به این خوبی ترکیب کند. شوگان ۲ بهترین نسخه سری است و به همان هدفی می‌رسد که توتال وار با نسخه Rome و Shogun به دنبال رسیدن به آن بود.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" pos="right" title="Total War: Warhammer I,II" text="بهترین ویژگی: دنیایی کاملا جدید و فانتزی
ایراد پنهان: همه ایده‌های جدید موفق نیستند" image="13717"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]دو نسخه اول و دوم Total War: Warhammer نه تنها از بهترین نسخه‌های کل سری توتال وار، بلکه بدون هیچ شک و تریدی متفاوت‌ترین هم هستند. استودیو سازنده این سری یعنی Creative Assembly در اقدامی کاملا جدید و بی‌سابقه تصمیم گرفت تا سری خود را با دنیای فانتزی و خیالی بازی‌های وارهمر ترکیب کند و بیخیال روایت تاریخی و واقعی خود شود.

نتیجه چنین تغییر بزرگی، اضافه شدن ایده‌های بکر، کاراکترهای فوق‌العاده و مکانیزم‌هایی جدید بود که به دید بسیاری سری Warhammer را به بهترین تجربه کل سری توتال وار تبدیل می‌کند. فروش نیم میلیونی نسخه اول در چند روز اول هم نه تنها خیره کننده است بلکه این بازی را به عنوان پرفروش‌ترین نسخه سری مطرح می‌کند.

اگر به خاطر بعضی از مشکلات کوچک مثل سیستم مدیریت شهری و برخی ماموریت‌های ناپویسته بازی نبود، هر دو نسخه می‌توانستند در لیست ما بالاتر از شوگان ۲ قرار بگیرند. خبر خوشحال کننده اینکه سری وارهمر سه گانه بوده و به عبارتی نسخه سومی هم در راه است که البته تاریخ انتشار آن مشخص نیست.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" title="Total War: Attila" text="بهترین ویژگی: به استقبال ایده‌های جدید رفته و در پیاده‌سازی آن‌ها موفق می‌شود
ایراد پنهان: چندان بالانس و متعادل نیست" image="13677"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]بعد از عرضه Rome 2، دیگر سخت بود که به آینده توتال وار امید داشته باشیم. شوگان ۲ به این دلیل موفق شده بود که ایده‌های خوبی از Napoleon Total War به عاریت و تمامی ویژگی‌های دیگر سری از زمان Rome به بعد را نادیده گرفته بود. آیا آینده سری قرار بود نسخه‌هایی باشد که همان ایده‌های قدیمی را تکرار می‌کنند؟

نسخه Attila نگاهی به این روند می‌کند و در نتیجه از آن فاصله می‌گیرد. این بازی قوانین پایه و اساسی سری توتال وار را به شکلی تغییر می‌دهد تا بتواند به درستی نابودی امپراطوری روم را به تصویر بکشد. شهرها به آتش کشیده می‌شوند، شهرها نابود می‌شوند و قبیله‌های عشایری خودشان را به امپراطوری روم می‌رسانند تا بخشی از آن را تصاحب کنند. در همین حین، ژنرال‌های رومی به مافوق‌هایشان و امپراطوری‌های قبلی خیانت و هونی‌ها نیز مانند یک سونامی حمله می‌‌کنند.

آتیلا احتمالا مبتکرانه‌ترین و بهترین طراحی را بین تمامی نسخه‌های سری Total War به خصوص در سطح  چینش استراتژی دارد. برای مثال، سیاست‌های سلطنتی مانند بقیه نسخه‌ها وقت شما را هدر نمی‌دهند و درگیری بین گروه‌ها و فکشن‌های مختلف حس واقعی نبرد بین تمدن‌ها را القا می‌کند. همچنین بر خلاف بسته الحاقی Barbarian Invasion که برای نسخه Rome منتشر شد، آتیلا واقعا به نیروهای غیر رومی یک پیشینه تاریخی واقعی می‌بخشد و آن‌ها دیگر نیروهایی شبیه به هم نیستند.

از تمام این موارد که بگذریم، هیچ نسخه دیگری از توتال وار نیست که بتوانید در آن گسترش تاریکی و غارت را به این شکل حس کنید. اتمسفر بازی به نبردها جاذبه‌ای واقعی می‌بخشد. اگر در نسخه‌های قبلی توتال وار، جنگی را می‌باختید؛ تنها مجبور به عقب‌نشینی می‌شدید. اما در Attila شکست خوردن در یک نبرد به معنای از دست دادن کامل یک شهر و ساکنان آن است.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" pos="right" title="Medieval: Total War" text="بهترین ویژگی: طراحی اولیه سری توتال وار را به بهترین شکل پیاده می‌کند
ایراد پنهان: نکته و ایده جدیدی به طراحی نسخه قبلی اضافه نمی‌کند" image="13678"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]سری Total War در نسخه دومش تقریبا به مرز بی‌نقصی رسید. هنوز مطمئن نیستم که نسخه‌ای بالانس‌تر از Medieval وجود داشته باشد. نقشه بازی که به نقشه بردگیم ریسک شباهت دارد، برای هوش مصنوعی راحت بوده و موقعیت‌های مختلف برای شروع کار امپراطوری‌ها نیز باعث می‌شود تا هوش مصنوعی نیز به قدرت‌هایی بزرگ تبدیل شده و بازیکنان را در ادامه به چالش بکشند.

تا به همین الان، من از امپراطوری بیزانس متنفر هستم چرا که در بازی و آن زمان امپراطوری انگلیسی‌ام را تا لهستان و مصر به تصرف خود درآورد. اما این خاطرات تلخ با تمامی جنگ‌های آخرالزمانی و حماسی که نیرو‌هایم در سراسر اروپا با حریفان جنگیدند، کاملا التیام پیدا کرده.

نکته دیگری که Medieval در اجرای آن بی‌نظیر عمل می‌کند، به تصویر کشیدن دنیایی است که به خاطر نزاع ادیان به نابودی کشانده شده. مسیحیان و مسلمانان در منطقه مدیترانه بار‌ها و بارها با یکدیگر می‌جنگند؛ نیروهایی عظیم و تحت فرمان رهبرانی قدرتمند اما با عطشی سیری‌ناپذیر برای فتح و کشورگشایی که آن‌ها را در نهایت به کام مرگ می‌کشاند. منطق و هدفی که پشت دیگر نیروها و لشگرکشی‌های نظامی است، در مورد عزیمت‌های دینی صدق نمی‌کند. بنابراین ارتش‌هایی عظیم بارها در طول بازی خودشان را به کشتن می‌دهند و بازی را به آشوب می‌کشند.

نقش پاپ به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های منفی بازی‌های استراتژی نیز جای تقدیر و اشاره دارد. درست زمانی که همه‌چیز برای شما به عنوان یک حاکم کاتولیک خوب پیش می‌رود، پاپ شرایط را برای ده سال آینده به گند می‌کشد.

مدیوال مثال بی‌نقصی از سادگی است و یک دهه برای سری توتال وار طول کشید تا حتی به تکرار دوباره آن نزدیک شود.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" title="Napoleon: Total War" text="بهترین ویژگی: بهترین نسخه از دوران اسب و تفنگ‌های فیتیله‌ای
ایراد پنهان: ربط زیادی به جنگ‌های ناپلئونی و سلاح‌های مورد استفاده در آن‌ها ندارد" image="13680"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]درست بعد از نسخه ناامید کننده Empire، عنوان بعدی یعنی Napoleon با دو حرکت درست کشتی توتال وار را از غرق شدن نجات می‌دهد. اول از همه، این نسخه در مورد دورانی که به تصویر می‌کشد، دقیق‌تر است. به جای آنکه مانند نسخه قبلی دوران مبهمی از قرن ۱۸ را نمایش دهد، به طور خاص روی ارتش‌های جنگ‌های ناپلئون تمرکز می‌کند و زندگی مردانی را نشان می‌دهد که باعث شدند این دوره از تاریخ را به نام آن‌ها بشناسیم. چنین تصمیمی باعث می‌شود ناپلئون بازی استراتژی بهتری از Empire باشد اما همچنین به معنای نکته‌ای بسیار مهم‌تر است: یونیفورم‌های نظامی بسیار دقیق و واقعی.

البته همچنان Napoleon در طراحی جنگ‌افزارهای خاص دوره استفاده از اسب و تفنگ‌های فیتیله‌ای عالی کار نمی‌کند. وقتی قسمت داستانی بازی آغاز می‌شود، هیچ کدام از ابر قدرت‌های اروپا به این نکته ظریف پی نبردند که می‌توانید هم زمان دو یا سه ردیف تفنگدار در حال تیراندازی داشته باشید اگر افرادی که در جلو هستند، زانو بزنند. انگار که سال‌ها فردی تحقیق و پژوهش کرده تا به چنین ایده‌ای برسد. نارنجک‌اندازها هم نارنجک‌ها را در فاصله بسیار نزدیک پرتاب می‌کنند.

اما اهمیتی ندارد چرا که ناپلئون عنوانی زیبا و حساب شده است. نورپردازی بازی از نسخه قبلی کمی اغراق‌ شده‌تر است که به نبردهای بازی شکلی مانند نقاشی‌های روغنی می‌بخشد و آن‌ها را درست مانند لحظات مهم و حیاتی جنگ‌های دوران ناپلئون می‌کند. دود و آتش در مقابل خط سربازان فرانسوی به هوا می رود، سربازان با شنیدن صدای نی‌لبک و درام به میدان نبرد هجوم می‌آورند و موجی از سواره‌نظام‌ها خودشان را به دیوارهای دفاعی نیروهای زمینی می‌کوبند.

بعد از نسخه بی‌حساب و کتاب امپایر، Napoleon همان چیزی را به مخاطبین می‌دهد که می‌خواستند: جنگ‌های خونین و بزرگ بین ارتش‌های خوش لباس اروپایی و شانس تجربه و مشاهده یکی از بزرگترین جنگ‌های تاریخ. همچنین این نسخه با عرضه بسته‌های الحاقی چون Peninsular War توانست ایده‌هایی را آزمون و خطا کند که نتیجه‌اش عرضه نسخه آتیلا بودند.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" pos="right" title="Shogun: Total War" text="بهترین ویژگی: زمینه مناسب را برای تقریبا همه‌چیز و نسخه‌های بعدی آماده کرد
ایراد پنهان: خودش نتوانست این پایه و زمینه درست را به نتیجه برساند" image="13681"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]درست در میان این لیست، همان جایی است که Shogun به آن تعلق دارد. شوگان آغاز کننده عنوان استراتژی بسیار خوبی است و ارادت و علاقه من به آن فراتر از خود بازی بر می‌گردد. کاری که Shogun در زمان عرضه‌اش انجام داد، تقریبا غیر قابل تصور بود. بازی به شما اجازه می‌داد تا یک کمپین داستانی را از هر سمتی کنترل کنید و همچنین در نبردهای واقعی و Real-Time بجنگید. این رویایی به حساب می‌آمد که حالا به واقعیت پیوسته بود.

شوگان همچنین بازی زیبا و باشکوهی است که تعداد محدودی از نوادگانش توانستند شبیه آن باشند. نقشه کشیده توسط دست بازی با تمامی مجسمه‌های مینیاتوری که نماینده نیروها و ارتش‌ها هستند، اتاق پادشاهی که در آن تصمیمات دیپلماتیک می‌گرفتید، موسیقی سنتی بازی و .. شوگان همه کاری می‌کند تا شما حس کنید که به زمان و بعد دیگری منقتل شدید. در میدان نبرد، جایی که هر استان و منطقه نقشه خاص خود را دارد، ارتش‌ها در دوره‌ای اسطوره‌ای از ژاپن با هم گلاویز می‌شوند. دوره‌ای از تاریخ که کمان‌دار‌ها از روی تپه‌ها و بلندی‌ها بارانی از تیر بر دشمنان خود می‌ریختند و سواره‌نظام هم مانند یک طوفان از دره‌ها پایین می‌رفتند.

شوگان مشکلات خاص خودش را هم داشت، مانند فیلم‌های کوتاهی از نینجاها که در حین انجام ماموریت کشته می‌شدند یا گیشاها (رقاصه‌های ژاپنی) که برای کشتن حریفان شما هیچ عجله‌ای نداشتند و این کار را به آهستگی تمام انجام می‌دادند. بازی در زمینه استراتژی و برنامه‌ریزی هم عمق چندانی ندارد و گروه‌های تقریبا یکسانش فرقی با یکدیگر ندارند. اما هیچ کدام از این ایرادات در مقایسه با جدید بودن و فوق العاده بودن Total War، اهمیتی نداشتند. پایین بودن شوگان در این لیست شاهدی بر این مدعاست که چطور سری توتال وار در تمام این سال‌ها پیشرفت کرده و مرزهای خودش را هم پشت سر گذاشته است.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" title="Rome: Total War" text="بهترین ویژگی: اولین توتال وار مدرن
ایراد پنهان: چقدر وقت دارید؟" image="13688"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]احتمالا با خودتان فکر می‌کنید؛ صبر کنید ببینم Rome: Total War چرا انقدر در لیست پایین است؟ این همان نسخه‌ای بود که توتال وار را به یک سری پرفروش تبدیل کرد، پس چطوری یک از ضعیف‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید؟

ساده است؛ روم مثل ماری در باغ سری توتال وار می‌ماند. وسوسه‌برانگیز و نویدبخش بود اما همچنین ایده‌های جدیدی به سری اضافه می‌کرد یا روی آن‌ها درست کار نشده یا ناقص پیاده شده بودند. نسخه‌های بعدی Total War آمدند و رفتند اما خرابی پشت این عمارت همچنان باقی ماند.

اما نباید منکر خوبی‌های روم شد. ارتش‌های دو بعدی و بی‌کیفیت حالا با مدل‌های سه بعدی با جزییات و واقعی جایگزین شده بودند و به بازی جانی می‌بخشیدند که تا آن روز سابقه نداشت. دیدن لژیونرهایی که از استحکامات یونانی‌ها می‌گذشتند و با لشگری از کمان‌دارها وارد نبرد تن به تن می‌شدند یا دیدن خطوطی از نیروهای زمینی و سواره‌نظام که در سراسر اروپا به سمت آخرین ارتش بربرها جولان می‌دادند، واقعا مو به تن هر کسی سیخ می‌کرد. پایان The Roman بازی و تغییر ناگهانی بازی به جنگ‌های داخلی بین رومی‌ها هم شاید بهترین پایانی بود که در تمام سری توتال وار کارگردانی و ساخته شده.

اما روم همچنین همان نسخه‌ای بود که مشکلات مربوط به هوش مصنوعی را ایجاد کرد و سازندگان با وجود تلاش‌های پیوسته قادر به حل کردن آن نبودند. در حالی که نقشه‌های جنگ سه بعدی انقلابی محسوب می‌شدند اما نقشه سه بعدی و استراتژیکی آن تا همه نسخه‌های بعدی به لکه نگ سری تبدیل شد. امپراطوری‌های هوش مصنوعی نمی‌توانستند از نقشه به درستی استفاده کنند یا امپراطوری‌های پیشرفته‌ای بسازند. به عبارتی نیمه استراتژی سری توتال وار عملا از معادله حذف شده بود.

نسخه Rome برای زمان خودش تاثیر برانگیز بود اما از خود میراثی متوسط به جا گذاشت. روم به این دلیل موفقیت بزرگی بود چرا که آنقدر اتمسفر زیبا و خیره کننده‌ای داشت که هیچکس متوجه نشد خود بازی به درستی کار نمی‌کند.[/vc_column_text][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" pos="right" title="Medieval 2: Total War" text="بهترین ویژگی: نسخه دیگری از سری مدیوال که البته شبیه روم بود
ایراد پنهان: نسخه دیگری از سری مدیوال که البته شبیه روم بود" image="13684"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]رده‌بندی کردن این نسخه از سری کار آسانی نیست چرا که تقریبا تمامی مشکلات Rome: Total War را همراه خود به دوش می‌کشد اما تازگی و نوآوری را که روم با آن موفق شد، ندارد. از طرف دیگر، در مجموع کمی بهتر از نسخه روم عمل می‌کند.

بخشی از علت این قضیه به ستینگ و پیش زمینه داستانی آن بر می‌گردد. روم داستانش را از جنبه قدرت گرفتن امپراطوری روم تعریف می‌کند. رومی‌ها در طول بازی پیوسته شهرها و نیروهایشان را ارتقا می‌دهند تا جایی که دیگر هیچکس توانایی مقابله با آن‌ها را ندارد. از سوی دیگر، بربرها نیروهایی ضعیف و معلول دارند و در نتیجه جنگ‌ها ناعادلانه هستند. مدیوال یا قرون وسطی تناسب خوبی بین فرمانرواهایش برقرار می‌کند و بنابراین حداقل جنگ‌های بازی خوب هستند. کافیست نیروهای نیزه‌دار و تفنگ‌دار را در لحظات و قسمت‌های پایانی بازی اضافه کنید تا ببینید Medieval 2 در انتها چقدر تاکتیکی خواهد شد.

با همه این وجود، تمامی این‌ها ویژگی‌هایی هستند که سری توتال وار در قسمت‌های قبلی به آن‌ها رسیده بود اما در نسخه روم با طراحی افتضاح مواجه شد. Medieval 2: Total War شاید بازی بهتری از روم باشد اما به اندازه آن خاطره‌انگیز نیست.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" title="Empire: Total War" text="بهترین ویژگی: امپایر برنامه‌ها و استراتژی بزرگی را در پیش می‌گیرد
ایراد پنهان: اما در پیاده کردن آن‌ها شکست می‌خورد" image="13685"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]احتمالا این نسخه عجیب‌ترین توتال واری باشد که تا به امروز ساخته شده است. از یک طرف، Empire: Total War به شدت جاه‌طلب است. دنیای بازی در سراسر آمریکا، هند، اروپا و دریاهای بین این قاره‌ها و شبه‌قاره جریان دارد. پیشرفت‌های تکنولوژی به بازی اضافه شده که مسیر را برای رسیدن به انقلاب صنعتی هموار می‌کند. اولین نسخه‌ای از توتال وار است که برای نشان دادن پیچیدگی‌های تاریخ تلاش می‌کند و با شمشیر دو لبه پیشرفت و امپریالیسم دست و پنجه نرم می‌کند. اما خیر، هوش مصنوعی بازی هیچ وقت موفق نمی‌شود درک درستی از بازی یا نقشه چند ملیتی آن پیدا کند، بنابراین بخش بزرگی از برنامه امپایر برای تنوع دادن به بازی و به کار بردن ملیت‌های مختلف در همان ابتدا شکست می‌خورد؛ هر چند باید برای Empire به خاطر نوآوری‌هایش اعتبار قائل شد.

از طرفی دیگر، فکر نکنم توتال وار دیگری باشد که به دوره تاریخی مورد نظرش، اهمیت کمتری دهد. لباس‌های مخصوص هر منطقه و هنگ؟ به نظر می‌رسد سازندگان امپایر حتی نام آن را هم نشنیدند و در عوض نیروهای قرن ۱۷ را تنها مردانی با لباس‌های پشمی یکسان تصور کردند که تفاوت بین آن‌ها در رنگ لباسشان است. این نیروها سلاح و تفنگ فیتیله‌ای به همراه دارند اما هیچ هدفی نداشته چرا که هوش مصنوعی بازی به محض دیدن دشمن با هر چیزی که در اختیار دارد به سمتش حمله‌ور می‌شود. کشتی‌های بادبانی؟ باز هم سازندگان امپایر فکر می‌کنند که این کشتی‌ها و نیروی بادی که آن‌ها را هدایت می‌کند، بیش از حد پیچیده است. بنابراین این دوره از تاریخ را که به عصر بادبانی معروف است، در حد نسخه‌ای عقب‌مانده‌تر از بازی Sid Meier’s Pirates به تصویر می‌کشند. یک تئاتر محلی از گیلبرت و سالیوان احتمالا اهمیت بیشتری از Empire به تاریخ می‌دهد.[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" pos="right" title="Total War Saga: Thrones of Britannia" text="بهترین ویژگی: مشاور هوش مصنوعی خوب
ایراد پنهان: هوش مصنوعی ضعیف دشمنان" image="13712"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]نسخه A Total War Saga: Thrones of Britannia توانست به عنوان بهترین بازی استراتژی از نظر انجمن بازی‌سازان مستقل انتخاب شود و حتی ویژگی‌های خوبی چون مشاور هوش مصنوعی مناسب هم به همراه داشت. اما بسیاری از طرفداران آن را نسخه‌ای الحاقی از آتیلا می‌دانند.

جلوه‌های بصری بازی در مقایسه با نسخه قبلی هیچ تفاوت چشم‌گیر و قابل توجهی نکرده و از طرفی تیم‌ها و فکشن‌های A Total War Saga: Thrones of Britannia تقریبا همگی مشابه یکدیگر بوده و تفاوت مشخصی بین آن‌ها دیده نمی‌شود.

از طرفی عملکرد ضعیف هوش مصنوعی دشمنان باعث می‌شود در طول بازی با چالش چندان مهمی رو به رو نشوید و حریفان شما هیچ کدام آنطور که باید جرات مقابله و جنگدین را ندارند. اگر Total War: Rome 2 یعنی بازی بعدی در لیست تا این حد ضعیف نبود، به راحتی می‌ةوانستیم Thrones of Britannia را بدترین نسخه کل سری بدانیم.

و در آخر می‌رسیم به …[/vc_column_text][vc_separator color="juicy_pink"][vg-text-photo headercolor="black" title="Rome 2: Total War 2" text="بهترین ویژگی: یادتون میاد نسخه روم رو چقدر دوست داشتید؟
ایراد پنهان: آره، یادمون هست" image="13686"][vc_empty_space height="10px"][vc_separator color="juicy_pink"][vc_column_text]قبل از آنکه در مورد این نسخه صحبت کنیم، باید اعتراف کرد که نسخه the Emperor’s Edition روم ۲ را به نسخه‌ای بسیار بهتر از زمان عرضه تبدیل می‌کند. اما از طرفی دیگر، وقتی به کف و انتها می‌رسید؛ بالا تنها جهتی است که می‌توانید حرکت کنید و بهتر شدن بازی چندان تحسین‌برانگیز نیست.

روم ۲ شاید دیگر بدترین توتال وار ساخته شده نباشد. این روزها از نسخه Empire بهتر کار می‌کند اما همچنان بی‌تاثیر و مملو از سیستم‌هایی است که در ترکیب با هم عمل نمی‌کنند، همراه با نقشه‌ای پراکنده که پر از فضای خالی و بی‌انتهاست. می‌خواهید یک ناوگان دریایی را از ساحل آدریاتیک ایتالیا به بالای سیسیل برسانید؟ باید سه نوبت صبر کنید. می‌خواهید مثل سزار باشید و به سرزمین گل حمله کنید؟ امیدوارم لژیونرهایتان کفش راحتی به همراه داشته باشند چرا که قرار است برای مدتی طولانی پیاده‌روی کنند.

روم ۲ تقریبا هر چیزی که نسخه اولش را خاطره‌انگیز کرده بود، به سطل آشغال می‌اندازد و در حین حال تمامی ویژگی‌‌های مثبتی که شوگان ۲ را به بهترین نسخه تبدیل کرده بود، از دست می‌دهد. سیاست‌های سلطنتی (Dynastic Politics) در این نسخه هم وجود دارد اما خبری از آن سیستم‌های درگیر کننده همراه آن نیست. جنگ داخلی رومی‌ها ناگهان شروع شده و اصلا این حس را منتقل نمی‌کند که دوستان و متحدین قدیمی حالا در حال پشت کردن به یکدیگر هستند. حتی جنگ‌های بازی نیز مانند نسخه کارتونی تاریخ هستند چرا که تیرهای آتشین تبدیل به بمب‌‌های خوشه‌ای قرن دومی می‌شوند و مصر طراحی شده در Rome 2 انگار از سری Age of Mythology به عاریت گرفته شده.

دو نسخه روم و امپایر شاید پر از ایراد باشند اما این مشکلات از تلاش سری برای نوآوری و تغییر نشات می‌گرفت و سازندگان نمی‌خواستند برای تغییر تنها به سیستم «همان بازی قدیمی ولی با موتور گرافیکی جدید» اکتفا کنند. اما Rome 2 هدف‌های ساده را نشانه رفته و باز هم تیرش به هدف نمی‌خورد. تنها چیزی که در مورد روم ۲ می‌توان گفت، این است که این نسخه سری را از آن وضعیت راکد و بدون تغییرش در آورده و به نسخه زیبا و نجات دهنده سری یعنی آتیلا منجر می‌شود. به طرز کنایه‌آمیزی، ضعیف‌ترین نسخه از سری Total War احتمالا مهم‌ترین آن‌ها از زمان عرضه اولین شوگان هم است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • ali222
    ali222 | ۵ اسفند ۱۴۰۰

    بریتانیا رو هم امتحان کنید
    خیلی باحاله

  • ali222
    ali222 | ۵ اسفند ۱۴۰۰

    سلام
    فکرکنم نویسنده متن تا به حال britania رو بازی نکرده یا همون اول از بازی زده شده
    کلا بیشتر کسانی که این بازی رو برای اولین بار امتحان میکنن با یه محیط نسبتا مبهم و پارامتر های جدیدی روبه رو میشن که در ابتدا کار رو براشون سخت میکنه در حالی که جذابیت این بازی دقیقا به خاطر چالش ها سختی اونه
    که البته بعد از یه مدت روالش دستتون میاد
    و در عین سختی از اون لذت میبرید
    کیفیتش هم که عالی
    دوستانی که از سادگی هوش مصنوعی بازی خسته شدن و بازی براشون بعد چند ترن آسون میشه پیشنهاد میکنم این بازی رو حتما امتحان کنن

  • محمد حسین
    محمد حسین | ۱۴ آذر ۱۳۹۹

    اکثر افرادی ک میگن روم 2 ضعیفه فقط همون سال 2013 که اومد بازیش کردن و تمام .
    خود لجند اف توتال وار تو یوتیوبش گفت روم 2 پنجمین بازی برتر توتال وار هست
    از مدیوال 2 همشو بازی کردم نمیگم روم 2 بهترینه ولی بازی خوبی مخصوصا با اپدیت ها و دی ال سی هاش کمپین پک علی الخصوص سزار در گال که خیلی خوب هستند .
    و واقعا مسخرست که ترونز اف بریتانیا رو بالاتر از روم 2 بدونیم .
    شما همین الان برو تو استیم نمرات روم 2 از نظر کاربرا رو ببین همین الان ساعت 9.54 صبح جمعه .
    Overwhelmingly Positive هست
    و در کل وری پازیتیو هست ینی کاربرا دوسش داشتن مخصوصا با اونهمه پشتیبانی چون بازی خوبیه . هر کی هم گفت باگ نداره بدون دوساعت اونم هفت سال پیش بیشتر بازی نکرده .
    من روم 2 رو از همون سالی که اومد گرفتم و تا به الان بازیش کردم واقعا هم لذت بردم فقط وارهمر 2 به اندازه ی روم 2 ب من حال داد

  • سامان
    سامان | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    بهترین نسخه توتال وار با اختلاف خیلی زیاد نسخه وارهامر هست تمام تسخه هاشو بازی کردم البته shogan و روم هم عالین ولی ب گرد وارهامر نمیرسن

  • Battle mw34
    Battle mw34 | ۲ شهریور ۱۳۹۹

    واقعا مقاله ابلهانه ای بود. Rome2 یکی از بهترین بازهای سریه و رتبه ی آخر قرار گرفته. اتیلا با رم۲ چه فرقی داشت که اینقدر فاصله دارن؟!کلا برعکس نوشته طرف. از طرف دیگه رتبه سوم قطعا تو این سری اتیلا نیست. از هر زاویه مقاله کاملا بی اساسه. و بازی که شما میگویید المانهای نسخه قبل را به اشغال میاندازد در زمان انتشار مورد ستایش سایت های معتبر قرار می گرفت.نبرد های دریایی،شبیخون و ده ها مدل جنگ که واقعا جذاب بود اشغال هستن؟ میدان های نبرد نفس گیر که در هیچ بازی مشاهده نبود اشغال هستن؟ نقشه بزرگ ،
    تنها ایرادها کمی باگ و هوش مصنوعی گاها ضعیف بود و به این دلیل اخرین عنوان لیسته؟" رم۲ بدترین نسخه این لیست نیست." و به خاطر لحنم عذر میخوام.

  • Kasra
    Kasra | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    من می‌خوام توتال وار دانلود کنم ولی بین آتیلا و وار همر موندم تو یوتیوب در مورد اتیلا نگا میکردم حکومت ساسانی رو جزو ضعیف ترین حکومت های بازی قرار داده بود دوم این که توتال وار روم Hannibal at gate۲ واقعا تو ساختمون سازی ضعیف بود نیرو های بازی م هنگام تسخیر شهر باگ های عجیب غریبی میگرفتن نمی‌دونم آتیلا و روم دو چقد شبیه همن اگه میشه یکی راهنمایی کنه

    • M.b
      M.b | ۲ مرداد ۱۳۹۹

      ساسانیان اتفاقا قوی هستند و جزء ابر قدرت ها هستند ولی سبک بازی انها بسیار با روم فرق میکند ان ها کمانداران دیلمانی ماهر و اسب سواران و گارد جاویدان(میدونم مال هخامنشیان هست ولی ساسانیان هم از این گارد استفاده میکنند) دارند ولی در واقع پیاده نظام ساسانی واقعا ضعیف هستند و برای حمله مناسب نیستند ولی میتوان انها را پیشمرگ کرد تا ارچر های ساسانی کار خود را به خوبی انجام دهند بیش تر سواره نظام تشکیل دهید و پیاده نظام را پیشمرگ کنید سپس دشمن را محاصره کرده و از فتوحات خود لذت ببرید(مخصوصا روم شرقی که پیاده نظام ساسانی حریف پیاده نظام ان ها نمیشود) در مورد شباهت هم همین را بگویم که مانند روم ۲ خسته کننده و یکنواخت نیست سیستم حکومت داری و گسترش دین متفاوت است و هر امپراطوری به صورت اختصاصی دارای یکسری ویژگی های منحصر به فرد میباشد که اصلا در دیگری وجود ندارد از لحاظ گرافیکی جنگ ها بسیار واقعی تر به نظر میرسند و جلوه بصری بهتری نسبت به روم ۲ دارد سطح روابط کشور ها خیلی جالب تر شده و بر خلاف روم ۱ و۲ که اشکانیان و ساسانیان قدرت اندک و محدودی دارند اما در اتیلا شما رقیب سرسخت روم شرقی هستید.

      • یونی
        یونی | ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

        اتفاقا اگه سربازخونه هات رو ارتقا بدی میتونی قفل پیاده نظام ارمنی رو باز کنی که خیلی مقاوم و قویه و برای جنگ های نابرابر به دردت میخوره.

    • سامان
      سامان | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      واسه ساسانیان فقط باید سوارکار استفاده کنی سوارکاراش عالین پیاده نظاماش خیلی ضعیفن ب درد لای جرز میخورن که در تاریخ هم همینطور بوده سوارکاران قویی داشته

  • parvaz1
    parvaz1 | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    مهمترین مشکل تمامی اینها ولی یه چیزه:
    لزوم استفاده از قدرت گرافیکی بالاتر از یه PC معمولی T_T
    لعنت به سازنده هاش، خیلییییی دوسشون دارم، ولی فقط و فقط تونستم Medieval 2 رو بازی کنم با لپتاب قدیمیم...
    دقیقا سر همین موضوع هم از بازی های PC و کلا PC Gaming اصلاااا خوشم نمیاد!

    • parvaz1
      parvaz1 | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

      یکی از رویاهام اینه که سری توتال وار رو Sega به کنسول ها بیاره و با کنترلرها سازگارش کنه...
      مخصوصا اینکه اصلاااا از مقدار پتانسیل و فروشش توی PC در مقابل کنسول استفاده نمیشه درحالیکه خیلیییییی بیشتر از مقدار کنونی میتونن بفروشن!
      نمیدونم چرا Sega که در نسل هشت خیلیییی به بازار کنسولی و ساخت عناوین درجه یک علاقه نشون داد و حتی سری هایی همچون سری یاکوزا رو با اون عظمتش از نسخه یک تا نسخه 7 (هنوز در بازار غرب منتشر نشده) همراه با اسپین-اف هاش رو برای کنسول ها آورد، همچنان انگار که نه انگار یک سری فوق عظیمی همچون Total War رو داره که کنسول گیمرها (مخصوصا گیمرهای غربی! برخلاف یاکوزا که یه عنوان کاملا شرقی بود) تشنه همچین عناوینی هستن، بهش توجه نکرده؟!
      واقعا حیف

  • kourosh
    kourosh | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    از ماینکرفت هم بگید خوب میشه

    • Mohammadreza
      Mohammadreza | ۲ آبان ۱۳۹۹

      این جا از توتال وار حرفه نه از ماین کرافت

  • M.b
    M.b | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

    با سلام واقعا اول اینکه توتال وار روم حتی به این که پارت ها سواره نظام تیرانداز قدرتمندی دارند توجه کرده و در اتیلا ساسانیان هم به دانش و علم بیش تر توجه میکنند ولی هون ها به جنگجو سازی این دقت در پردازش اقوام را در هیچ یک از بازی های استراتژیکی به این اندازه قابل درک نیست پس هر کسی که طالب بازی استراتژیکی است باید توتال وار را امتحان کند مخصوصا اتیلا رو چون اوج قدرت ما بر روم رو نشون میده و شخصیت پردازی ها به چهره ایرانیان نزدیکه و فرم لباس ایرانیان مخصوصا کلاه هایشان جالب و گیراست.
    روم توتال ۲ حوصله زیادی میخواست توانایی زیادی برای کنترل اشوب داخلی نبود و این امر در سرباز گیری مشکل زیادی به وجود می اورد ولی در نسخه های دیگر دست شما برای دخالت در امور داخلی باز تر است. در کل توتال وار ان قدر چشمگیر بوده که در ساختن مستندی جنگی از ان بهره گرفتند.این بازی خستگی ناپذیر است چون ساعت ها میتواند شما را درگیر کند ولی تکراری و ملال اور نشود .

  • حسام
    حسام | ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

    حس میکنم آقای بهادری تو نسخه مدیوال 2 یه شکست بدی همون اوایل بازی خورده که اینجوری تو رتبه های پایین لیست قرار گرفته و تنها با 8 خط توضیح از روش پریده. به اذعان اکثر منتقدان نسخه medieval 2 به همراه ارتقاع گرافیکی و اضافه شدن ایده های جدید (ایده ساخت کشیش و روحانی و تاجر و ...) در کنار روایت ساده جنگ های صلیبی (در یک سری دوره ها تمرکز بازی روی جنگ های صلیبی میره و باید آب دستته بزاری زمین و نیروهات رو ببری سمت منطقه اورشلیم) و حتی به تصویر کشیدن پیدایش قاره آمریکا از یک دوره ای به بعد تحولی نوین تو این سری رقم زد. پک الحاقی kingdoms هم به هر چه بهتر شدن سری کمک شایانی کرد

    • parvaz1
      parvaz1 | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

      با Medieval 2 موافقم، خیلییی خوب بود

  • کیهان
    کیهان | ۹ فروردین ۱۳۹۹

    پس توتال وار ایران کجاست .واسه ایرانم ساخت بود ک

  • hadi
    hadi | ۱۸ دی ۱۳۹۸

    من اکثر نسخه های توتا وار به جز شوگان ۲ بازی کردم و از نظر من
    ۱ شوگان ۲
    ۲روم۲
    ۳تری کینگدام
    ۴وارمر۲

  • Hosein Sajedi
    Hosein Sajedi | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    سلام آقای بهادری.❤❤❤❤
    همین الآن اسم شما رو بالای مقاله دیدم از اونجا که شما تو بازی ویزیون فعالیت دارین می شناسمتون.
    براتون آرزوی موفقیت می کنم‌‌. کاش شما دایی من بودین.????????????❤

    • witcherpunk
      witcherpunk | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

      ??wtf

  • Mhmd
    Mhmd | ۸ آذر ۱۳۹۸

    ببخشاگر میشه جواب بدین...
    کدوم نسخه از روم میشه به صورت lan و با نسخه کرکی با کس دیگه بازی کرد؟

مطالب پیشنهادی