مشکل نقدهای Cyberpunk 2077 چیست؟
هر چند که پنجشنبه هفته پیش انتظاری تقریبا ۸ سال بالاخره به پایان رسید اما به نظر میرسد حواشی Cyberpunk 2077 تازه آغاز شده است. ویدیوهای پخش شده در اینترنت خبر از باگها و مشکلات ...
هر چند که پنجشنبه هفته پیش انتظاری تقریبا ۸ سال بالاخره به پایان رسید اما به نظر میرسد حواشی Cyberpunk 2077 تازه آغاز شده است. ویدیوهای پخش شده در اینترنت خبر از باگها و مشکلات فنی ریز و درشت بسیاری روی کنسولهای نسل هشتم میدهد و نمرات پایین کاربران در سایت متاکریتیک هم نارضایتی کاربران را نشان میدهد.
بعد از تجربه تقریبا ۱۳ ساعت از بازی روی کامپیوتر، باید بگویم خودم هم احساسات متناقض زیادی دارم که برای قضاوت بهتر نیاز دارم تا مدت زمان بیشتری را به تجربه سایبرپانک و گشت و گذار در نایت سیتی اختصاص دهم. اما چرا بعضی از نمرات بازی تا این حد بالاست و برخی دیگر به نظر ناعادلانه پایین میآیند؟ علت پشت برخی از نظرات عجیب منتقدها چیست؟ راستش پاسخ این سوال در فرآیند نه چندان درست و سالم بررسی بازیها نفهته است. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی به مشکلات این سیستم داشته باشیم.
فشار بررسی بازیها
اگر روزی قصدش را داشتید که به یک منتقد و خبرنگار بازی توهین کنید و ارزش کارش را زیر سوال ببرید، احتمالا بهترین کاری که میتوانید بکنید این است که بگویید: «خوش به حالت، تو که کارت بازی کردنه».
نمیخواهم کار یک منتقد و نویسنده را با شغلهای دیگر مقایسه کنم یا منکر برخی از مزیتهای این موقعیت شوم، اما فارغ از مشکلات تهیه به موقع خیلی از بازیها، خود فرآیند بررسی کردن بازیهای ویدیویی به دلایل مختلف معمولا در اکثر اوقات اصلا کار لذتبخشی نیست. برای همین بسیاری از ما ترجیح میدهیم که بازیهای مورد علاقهمان را بررسی نکنیم و این موضوع در مورد همه منتقدهای بازی در تمام سراسر دنیا صدق میکند.
اصلیترین دلیل، محدودیت زمانی است. در مورد بازیهایی که کد بررسی آنها توسط خود ناشر در اختیار نویسنده قرار گرفته، بحث امبارگو و رساندن به موقع بررسی مطرح است آن هم در شرایطی که گاهی نسخههای مخصوص بررسی دیرتر از زمانی که باید به دست منتقد میرسند. برای مثال در مورد Cyberpunk 207، سیستم پخش نسخههای بررسی بازی در بیشتر کشورهای دنیا با مشکلات فراوانی همراه بوده است و بسیاری از وبسایتها حتی هنوز هم بازی را دریافت نکردهاند.
از طرفی هم به خاطر رقابت با سایر وبسایتها و رسانههای دیگر و صد البته انتظار خود کاربران، چارهای ندارید که بیشتر از آنکه دوست دارید و لذتبخش است، بازی کنید. دیوید تایر (David Thier)، نویسنده وبسایت Forbes در مقالهای مشابه که انگیزهای برای من شد تا این یادداشت را بنویسم، از تجربهاش در مورد بررسی Red Dead Redemption 2 میگوید.
به غیر از آن، بعد از مدتی ممکن است سندرم استکهلم از راه برسد و شما را مجبور کند که این فشار زیاد را با باور کردن بازی و نادیده گرفتن برخی از مشکلات توجیه کنید. آخرین بازی بزرگی که من برای رسیدن به امبارگو مجبور به بازی کردنش برای ساعتهای طولانی شدم، Red Dead Redemption 2 بود و اگر بخواهم راستش را بگویم، بدون شک به این بازی نمره بالاتری از آنچه که باید دادم.
دیوید تایرمشابه همین اتفاق برای من با بررسی Assassin's Creed Valhalla افتاد. عنوانی که تمام کردن خط داستانی اصلیش تقریبا ۶۰ ساعت زمان میبرد، بخش کمپین طولانی و پر از جزییاتی که اگر بخواهید در حالت عادی آن را تجربه کنید، شاید حتی تا یک ماه هم طول بکشد اما به عنوان منتقد بازی مجبور هستید آن را در مدتی کوتاهی مثل یک هفته تمام کنید.
برای آنکه بهتر متوجه تاثیر این فشار روی دیدگاهتان از بازی شوید، به تمام آن زمانهایی فکر کنید که از بازی کردن یک عنوان خاص خسته شدید و تصمیم گرفتید ادامه دادن آن را به روز بعد موکول کنید اما یک نیروی نامرئی شما را مجبور میکند ۵ ساعت دیگر پشت صندلی بشینید. برای همین خیلی ساده بازی کردن از یک تجربه لذتبخش به یک نوع کار اجباری تغییر شکل میدهد. به عنوان یک منتقد وظیفه شما این است که اجازه ندهید این خستگی روی قضاوت شما از بازی تاثیر بگذارد اما در هر صورت احتمالش وجود دارد که باعث شود بخشهایی از بازی را نادیده بگیرید.
برای همین است که بیشتر اوقات تعجب نمیکنم وقتی میخوانم یا میشنوم که منتقد فلان وبسایت ایرانی یا خارجی در بررسیاش موردی خاص و مهمی را نادیده گرفته است. برای برخی از بازیهای مهم و پر سر و صدا مثل Cyberpunk 2077 احتمال به وجود آمدن چنین خطاهایی حتی چندین برابر میشود.
پلتفرم و شرایط بررسی را فراموش نکنید
در شبکههای اجتماعی از زبان خیلی از افراد میخوانم که میگویند چرا در نمره دادن به سایبرپانک بسیاری از منتقدها چنین باگها و مشکلات فنی مهمی را در نظر نگرفتهاند در حالی که وقت نوبت به بازیهای یک کمپانی خاص مثل یوبیسافت میرسد، چندین نمره به خاطرش از آنها کسر میکنند.
موضوع این است که به شخصه در این ۱۳ ساعتی که پای تجربه Cyberpunk 2077 نشستم، با باگهای مختلف زیادی رو به رو شدم اما هیچ کدام از آنها به هیچوجه به بدی نسخههای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان نیستند.
نسخه کامپیوتر بازی حتی با وجود آنکه اصلا بهینه نیست و سختافزار قدرتمندی طلب میکند اما همچنان بهترین پلتفرم برای بازدید از نایت به حساب میآید و خب تا الان تقریبا تمامی بررسیهای مهم روی چه نسخهای بودند؟ همین نسخه کامپیوتر.
کمتر سایت و رسانهای پیدا میشود که یک بازی را روی تمامی پلتفرمهایش بررسی کند و برای همین با سر زدن به سایت متاکریتیک همیشه متوجه میشوید که تعداد بررسیهای بازی روی یک پلتفرم خاص بیشتر است. از آنجایی که سیدی پراجکت رد از وضع بازی خودش روی پلتفرمهای دیگر خبر داشته، با زیرکی تمام نسخه کامپیوتر بازی را در اختیار تقریبا همه رسانهها قرار داده است و برای همین این بررسیها بازگو کننده چیزی نیستند که شما روی پلی استیشن ۴ خود تجربه میکنید.
در حال حاضر از ۵۳ نقد منتشر شده از نسخه کامپیوتر، کمترین نمره سایبرپانک به مرز ۶۰ میرسد، در حالی که سایت Jeuxvideo به نسخه پلی استیشن ۴ بازی نمره ۳۵ را داده است و همین رسانه برای نسخه کامپیوتر نمره خوب ۸۵ را در نظر گرفته. برای همین احتمالا اگر پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس وان پلتفرمهای اصلی بررسی بازی میبودند، میانگین نمرات بازی بسیار کمتر از الان میشد.
آپدیت سنگین روز اول معادلات را بهم میزند
گذاشتن دیسک بازی جدیدی که سالها انتظارش را کشیدید داخل کنسول و مواجه شدن با یک آپدیت چند ده گیگابایتی که تجربه بازی شما را به وقفه میاندازد، تنها مشکل این آپدیتهای روز اول آزاردهنده نیست. این آپدیتها روی پروسه قضاوت و بررسی بازیها هم تاثیر میگذارند.
تقریبا در تمامی مواقع، نسخه مخصوص بررسی که به دست منتقدها میرسد، فاقد این آپدیت روز اول است اما ناشر در فایل توضیحات ارسالی در مورد آن توضیح میدهد. حتی گاهی اوقات در این فایل به این نکته اشاره میشود که سازندگان از وجود مشکلاتی خاص مطلع هستند و تذکر میدهند که این ایرادات قرار است در نسخه نهایی با آپدیت اول برطرف شوند.
در موارد خاص دیگر مثل Cyberpunk 2077 ممکن است نسخه مخصوص بررسی دارای قفل باشد و این قفلها روی علمکرد و بهینه نبودن بازی تاثیر میگذارند. تمام این موارد کار منتقد را در تاثیر دادن این مشکلات در نمره نهایی و پرداختن به آنها سخت میکنند. اگر این مشکلات فنی را در تصمیمگیری نهایی در نظر بگیرید، آن وقت با منتشر شدن بازی و برطرف شدن آنها مخاطبینتان شما را به بیانصافی متهم میکنند و اگر هم به امید اعتماد به سازنده و آپدیت ۴۷ گیگابایتی که دست کمی از حجم خود بازی ندارد، آنها را تا حدی نادیده بگیرید، نتیجهاش نمرات بالاتری میشود که با تجربه کاربران همخوانی ندارد.
برای بررسی بهتر Cyberpunk 2077 کمی منتظر بمانید
به عنوان نویسنده و منتقد حوزه بازی، وظیفه من است که بررسی Cyberpunk 2077 را در سریعترین زمان ممکن به دست شما برسانم اما اگر دو موضوع در مورد ساخته جنجالی سیدی پراجکت رد کاملا روشن باشد این است که ۱- نسخه کنسولی بازی فرسنگها با نسخه کامپیوتر فاصله دارد و ۲- بررسی تمامی جنبههای بازی از جمله پیشینههای مختلف، ماموریتهای فرعی و سیستم لولآپ زمان زیادی میبرد.
برای همین تصمیم داریم نسخه کنسولی و کامپیوتری را به صورت جداگانه نقد کنیم و احتمالا بررسی بازی کمی بیشتر از آنچه انتظارش را دارید طول بکشد اما همین قدم شاید کمکی به اصلاح این سیستم معیوب بررسی بازیها باشد و البته مثل همیشه، استقلال نظر خودتان را هم از یاد نبرید. میزان لذتی که از یک بازی میبریم و درک ما از خوبی یا بدی آن در نهایت به سلیقه شخصی و دیدگاههای خودمان بستگی دارد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بنظرتون خیلی طول میکشه تا مشکلاتش روی PS4 و Xbox one حل بشه .
پدرام جان نصب بازی روی SSD تاثیری هم تو عملکرد بازی داری؟
آره سرعت بارگذاری بافتها خیلی بیشتر میشه و باگهای این شکلی کمتر پیش میاد.
اینترنت شبانه ایرانسل 4 شبه از 100 کیلو بایت بیشتر نمی ره معمولا 3 مگ بود و اگرنه اینو دان می کردم
این تقریبا تا یه ماه یا حالا 2 ماه حل میشه
من از ۳ ماه آینده میام و باید بگم بازی همون آشغال همیشگی هست.
بهترین کار این بود که نسخه کنسولی رو تاخییر میزدنند
بهتر از این بود که بازی رو طرف بخره اما نتونه اجراش کنه.
دمتون گرم،هر چقدر لازم باش صبر میکنیم
ولی خواهشا بررسی ویدیویی رو بیارید،مخصوصا برای این بازی
منظورم این نیست که مثلا بشینید در موردش حرف بزنید
یه ویدیو ۷ ۸ دیقه ای که مثل بررسی ps5تون
"از آنجایی که سیدی پراجکت رد از وضع بازی خودش روی پلتفرمهای دیگر خبر داشته، با زیرکی تمام نسخه کامپیوتر بازی را در اختیار تقریبا همه رسانهها قرار داده است"
این قسمت نابودم کرد
به قول اقای وفانژاد سی دی پراژکت شیاده و ما رو گول زد
روی pc با گرافیک 2060s چند ساعتی بازی کردم، باگ زیادی ندیدم! افت فریم کمی هم البته وجود داره.
اینا به کنار، دقیقا بازی واسه منم یه حس متناقض داره، من هنوز با زاویه دید اول شخص کنار نیومدم و عقیده شخصی ام اینه که اگر این بازی سوم شخص میبود خیلی خیلی بهتر بود
بازی روی سری 2000 حسابی بهینه است بهتر از باقی گرافیکا
به نظرم منم یه نقد تمیز و پولیش شده بدید بیرون
تو فاز اینکه همه الان میگن اره همش باگه و اینا نیفتید .
مرسی D:
اصلا عجله نکنید
با دقت ریز ریزش کنید که معلوم بشه کجا مشکل داره و کجا قویه
حرکت خیلی خفنیه دمتون گرم کاش بقیه هم همین کارو کنن. من هنوز تجربش نکردم ولی چیزی که از گیم پلی ها دیدم باگ ها به کنار گان پلی و کاور و مبارزات به نظرم من جذاب نبود.