انتخاب بهترین هیچ وقت کار آسان و بدون دردسری نیست. مگر میشود بین دهها بازی عالی و با کیفیتی در طول ۳۶۵ روز سال عرضه شدهاند، یکی را انتخاب کنی و کسی با این انتخاب مخالف نباشد؟ اما جوایز The Game Awards امسال با انتخاب The Last of Us 2 شاید نسبت به هر زمان دیگری، حتی از انتخاب بین Red Dead Redemption 2 و God of War هم حاشیهسازتر بود. آدمهای بیشماری از سراسر جهان این انتخاب را عادلانه نمیدانند. اما چرا؟
کافی است سری به توییت انتخاب بهترین بازی سال بزنید و پیامهای زیرش را بخوانید. جمعیت غالب اعتقاد دارند که در انتخاب جوایز امسال تقلب شده یا انتخابها درست نیستند. برای این تقلب و قضاوت بد هم دلایل زیادی مطرح میشود اما پر تکرارترین آنها «رشوه دادن سونی» و «تمهای خاص داستان The Last of Us 2» است.
این قضیه فقط به کشورهای خارجی هم محدود نمیشود. بسیاری از کاربران ویجیاتو و حتی برخی از استریمرهای داخلی و خارجی هم چنین نظری دارند. اما چرا این جوایز ربطی به پرداختن بازی به موضوعاتی چون «فمنیسم» ندارد و اگر هم داشته باشد، اشکالی ندارد؟ در ادامه به این سوالها جواب میدهم.
The Last of Us 2 به هر حال بازی فوقالعادهای است
هر چند که The Last of Us 2 را به خاطر پرداختن به چنین موضوعات ظریف و مهمی ستایش میکنم و در مواردی با «تبعیض مثبت» هم موافقم اما اگر این موضوعات را هم کنار بگذاریم، آخرین ساخته ناتیداگ از بیشتر رقیبهایش یا واقعا بهتر است یا با آنها در یک سطح قرار دارد.
به هر حال داریم در مورد عنوانی صحبت میکنیم که یکی از بهترین گرافیکهای فنی را روی کنسول سالخوردهای چون پلی استیشن ۴ دارد، صداگذاری شخصیتها و موسیقیاش در حد بهترین فیلمهای سینمایی است و موفق شده تا گیمپلی خوب نسخه قبل را هم بهبود دهد. همه اینها در حالی است که بازی با کمترین ایراد و مشکل فنی ممکن به خوبی روی مدل ساده پلی استیشن ۵ هم اجرا میشود.
همه اینها تازه در شرایطی است که داستان و روایت را از معادله حذف کنیم، داستانی که حتی تعداد زیادی از مخالفان بازی تنها با بخشهایی از آن مشکل دارند. The Last of Us 2 بازی متوسط یا ضعیفتری از رقیبهای خودش نیست که به خاطر موضوعات داستانیاش توجه ویژه ناعادلانهای دریافت کرده باشد.
بیشتر بخوانید:
- برندگان مراسم The Game Awards 2020 مشخص شدند – The Last of Us Part II بهترین بازی سال
- ۷ بازی جذابی که حال و هوایی شبیه به The Last of Us دارند
- چرا تماشای The Game Awards 2020 حسابی خستهکننده بود؟
برای من و خیلی از افراد دیگر The Last of Us 2 از لحاظ فنی به قدری بینظیر و نسل بعدی بود که مزه تجربه خیلی از بازیهای بعد از خودش را زیر زبان تلخ میکرد. گوست آو سوشیما که خود یکی از بهترین بازیهای سال بود، برای من چند روزی طول کشید تا بتوانم به انیمیشنهایش عادت کنم و از مقایسه آن با لست آو آس ۲ دست بردارم.
برای همین احتمالا حاشیهسازترین جایزهای که The Last of Us 2 برده باشد، جایزه بهترین روایت است. در مورد روایت بازی من و خیلی از نویسندههای دیگر از زمان عرضه تا به امروز یادداشتهای مختلفی را نوشتیم و کاربران هم نظرات متفاوت زیادی را زیر پستهای مختلف نوشتهاند. تمام اینها نشان میدهد بخش قابل توجهی از روایت بازی که بیشتر افراد از آن ایراد میگیرند، موضوعی بیشتر سلیقهای است و مهمتر از آن چنین بحثهای تا این حد ریزی در مورد تمام جزییات خود ثابت میکند که روایت بازی تا چه حد جاهطلبانه و بزرگ بوده است که برای تحلیلش حتی تک تک دیالوگها مورد بحث قرار میگیرند.
بسیاری از ایرادهای وارد شده به روایت بازی را به راحتی میتوان به تمامی نامزدهای دیگر آن بخش هم گرفت.
کمی در مورد تبعیض مثبت و تمهای بازی صحبت کنیم
اگر روی لینک ویکیپدیایی که در ابتدای متن گذاشتم تا الان کلیک نکردهاید و اطلاعاتی در مورد این مفهوم ندارید، بگذارید در یکی دو جمله آن را خلاصه کنم. «تبعیض مثبت» به معنای در نظر گرفتن تسهیلات و امکاناتی خاص برای اقلیتهایی است که سالها از حقوق خود محروم ماندهاند.
برای مثال برای دههها و حتی صدها سال زنان تنها به خاطر جنسیتشان برای به عهده گرفتن شغلهای مختلف مورد پذیرش قرار نگرفتند یا از حقوق کمتری برخوردار بودند و تازه حتی در سال ۲۰۲۰ میلادی هم چنین روندی در خیلی از نقاط دنیا ادامه دارد. در چنین شرایطی ممکن است یک شرکت برای استخدام نیروهایش تبعیض قائل شود و برای مثال اگر به ۱۰۰ نیروی جدید نیاز داشته باشد، تصمیم بگیرد تنها تا ظرفیت ۴۰ نفر از آنها را به مردها اختصاص دهد. این یک نوع تبعیض مثبت است.
تبعیض مثبت بحث مفصل و جنجال برانگیزی است که صحبت در مورد آن در این مقاله نمیگنجد اما با وجود اینکه در نگاه اول شاید به نظر نوعی اقدام اشتباه و تشدید کننده مشکلات موجود به نظر بیاید ولی به نظرم اگر خوب در موردش فکر کنید، میبینید حداقل در بسیاری از موارد واقعا این شکلی نیست.
اینکه آیا واقعا در اسکار فیلمهایی فقط به خاطر این که به زندگی اقلیتهای جنسی و نژادی پرداختهاند، برنده جایزه شدهاند موضوعی نیست که من در جایگاهی باشم بتوانم در موردش نظری دهم اما راستش را بخواهید نمیتوانم در The Game Awards امسال جایزهای را نام ببرم که مطمئن باشم لطف اضافهای شاملش شده باشد یا لطفی که حداقل لیاقتش را نداشته باشد.
بله احتمالش وجود دارد که تیم داوری تصمیم گرفته باشد به خاطر تهدیدهایی که علیه جان لارا بیلی شد، جایزه بهترین ایفای نقش را به جای اشلی جانسون به او بدهد و من هم بازی اشلی را بیشتر پسندیدم ولی نه میتوان در مورد این موضوع با اطمینان نظر داد و نه لزوما ایرادی دارد. نگاهی به دسته «بهترین بازی شبیهساز/استراتژی» بکنید، از اسم دستهبندی تا کاندیدهای آن مشخص است که هیئت داوری مجبور شدند بازیهای خوب دیگری را که به آنها چندان توجه نشده در همین دسته جا دهند.
گاهی میبینم اطلاعات برخی در مورد اقلیتها و موضوعات مهم کم است که شاید پرداختن به آنها در بازیهای این شکلی و استقبال کردن ازشان با جوایز مختلف برای بالاتر بردن سطح آگاهی ایده بدی نباشد.
در آخر، مشکلتان با The Last of Us 2 چیست؟
کاندیدهای بهترین بازی سال ۲۰۲۰ همگی به قدری عالی هستند که اگر معتقد باشید بازی دیگری باید برنده میشد، نمیتوان با آن مخالفت معناداری کرد. هیدیس انتخاب شماره اول خیلی از گیمرهاست که در عین آنکه دستی به سر و روی المانهای روگ لایک کشیده، داستانی جذاب هم برا تعریف کردن دارد. انیمال کراسینگ بسیاری را امسال از کرونا نجات داد و خانهای امن و سرگرم کننده برایشان ساخت و میتوانم به همین شکل در مورد هر کاندید دیگری صحبت کنم.
اما مخالفتها با The Last of Us 2 شدیدتر از «به نظرم هیدیس بازی بهتری بود» است و بیشتر هم سطح «لست آو آس ۲ بازی خیلی آشغالی بود که حتی نباید کاندید میشد» قرار دارد. در نهایت این دیدگاهی است که با آن مخالفم، انتقادهایی که رادیکالی هستند و تمامی موفقیتهای ثابت شده بازی در زمینههای دیگر را زیر سوال میبرد.
حس میکنم برخی نارضایتی خودشان از برخی اتفاقات بازی و عدم توانایی در پذیرش آنها را به نقطه نفرت بزرگی تبدیل کردهاند که حالا دیگر جلوی دید کاملشان را گرفته است. نظر شما چیست؟
همچنین اگر گیمر هستید، میتوانید داستان لست او اس 2 را از تحریریه ویجیاتو به صورت کامل مطالعه کنید.
بازی فوق العاده ای بود اما داستانش کلا مزخرف و رو اعصاب بود
الان یه عده میان به من دری وری میگن اما داستان بازی و کلا پایان بازی یکی از رو مخ ترین، ضد حال ترین و بدترین داستانایی بود که تجربه کردم
من هنوزم با داستان بازی مشکل دارم و برای خودمم جالبه که بهترین بازی عمرم لست یک و نا امید کننده ترینشون لست دو ولی حقیقت اینه که گرافیک و انیمیشنای بازی رو پلی ۴ باورنکردنیه و اگر داستان رو فاکتور بگیریم جایزه حق لست دو بود
ای پلی استیشن فن های بیچاره
امسال سال آخرتونه
به عنوان کسی که که هنوز بازیش نکرده بازیش قشنگه یکش که واقعا عالی بود سنم بیشتر بشه حتما میخرمش
بازی tlou2 متاسفانه در زمینه شخصیت پردازی و منطق روایی ایرادات متعددی دارد و انگار توسط یک آدم دیوانه نوشته شده که از سازوکار دنیا و شخصیت ها خبر ندارد. عجیب ترین قسمت هم ادعای یک سری بر انقلابی بودن داستان است! کسی که کمترین مطالعه و ارتباط با هنر رو داشته باشد پیام “انتقام بد است” که طی ۲۰ ساعت مثل چکشی در مغز مخاطب کوبیده میشود را جدید و انقلابی نمیداند!
کلا شرکت ناتی داگ از زمانی که خانم Amy Hennig پروژه آنچارتد ۴ رو ترک کرد و بعد رییس شرکت آقای CHRISTOPHE BALESTRA در تاریخ April 3, 2017 شرکت رو ترک کرد و بعد آقای Bruce Straley بعد از آنچارتد ۴ شرکت رو ترک کرد و یا طراحان خوب بازی مثل آقای jacob minkoff شرکت رو ترک کردند مشخصه که اونجا هم شاید ، شاید یک بحثهایی مثل زیرآب زنی باشه یا نمیدونم هر چیز دیگه . بعد از رفتن خانم Amy Hennig شرایط ساخت انچاتد ۴ خیلی سخت شد و مجبور شدن بازی رو کلا از اول بسازن و دادنش دست دراکمن اونوقت این (حیف آقا) آقای دراک من بازی رو ساخت . شاید از لحاظ گرافیکی خوب بود داستان تقریبا خوبی داشت مثلا این برادر نیتن یکدفعه از کجا پیداش شد یا شخصیت منفور nadine ross ولی در کل خیلی از صحنه هایی که تو بازی شما دیدید اگر دقت میکردید تکراری بود از سریهای قبلی آنچارتد . تازه با اومدن PS4 و تکنولوژیهای جدید انتظار یک شاهکار بی نظیر از سری آنچارتد بودیم ولی در عوض اونها بدنبال یک کشتی رفتند من شخصا انتظار داشتم مثلا این سری برن سروقت مصر ، چین ، قوم مایاها ، آتلانتیس یا هر چیز دیگه اون وقت یک کشتی ؟!! و اونم در آخر هر دو پیر شدن و بچه دار و بازی تمام اونم با چه اسمی : پایان دزدان ؟!! uncharted the lost legacy خدوکیلی شرف داشت به قسمت ۴ آنچارتد چون با سرهای آنچارتد مچ بود حالا درست شخصیت منفور nadine ross توش بود ولی خلی بازی خوشگلتر از قسمت ۴ بود
در اینکه سونی کل سایتهای خبری بزرگ رو بهشون پول میده تا بیخودی نمرات بالا به بازی بدن درش شکی نیست . بنظر من سونی یک شرکت گدا گشنه و گدا صفته که اینو بارها ثابت کرده و ازش دیدیم
حالا بیاییم سر وقت the last of us 2 :
شرایط کاری برای ساخت این بازی اینقدر سخت شده بود که خیلی از انیماتورهای شرکت گذاشتند رفتند و مجبور شدن انیماتور جدید بگیرن
در اینکه بازی گرافیک وحشتناکی داشت شکی نیست تا بحال چنان گرافیک زیبایی رو تو هیچ بازی ندیده بودیم و جدا از اون این شرکت concept artist های فوق العاده ای داره و گارگردان جلوه های ویژه و برنامه نویس های فوق العاده عالی هم داره
کاری هم به الی و لزبین بودنش نداریم اما این مردک یک جورای فمنیست هست توی آنچارتد ۴ کاملا مشخص بود و the last of us 2 که دیگه شکی درش نبود
شما اگر خوب به ابی نگاه می کردید خیلی شبیه الی بود و این ابی دقیقا اون یکی من خود شخصیت الی میشد
دیگه شرایط ساخت بازی این آخریها اینقدر تو Naughty Dog سخت شده بود که یکسری کارمنداش یا رفتند یا خیلی گله داشتند و دیدید قصه بازی هم تو اینترنت پخش شد
برای ادامه the last of us 2 من به هر سوژه ای فکر میکردم بجز کشته شدن جولز . خوب این باعث شد خیلی از طرفدارهای بازی حس نفرت نسبت به بازی پیدا کنند و وقتی اومد نمرات متای بازی خیلی کم بود
تا حالا هم چیزی نشنیدم چند نسخه فروخته ولی در کل سونی با پول دهن همه رو بست
ولی خوب از لحاظ گرافیک بازی شاهکاره اما از نظر داستان خیلی بیخوده تازه چی اونم چقدر طولانی
امیدوارم این مردک فمنیست تو قسمتهای بعدی آنچارتد نیتن و سالی رو نکشه
هنوز باورم نمیشه همچین چیز مضخرفی بهترین بازی سال بشه
سال دیگه نوبت ماست هیلو اینفینیت میترکونه
واقعااااااا بازیش محشره و یک شاهکار به تمام معناس.هیچ عیبی نمیشه ازش گرفت و به چیزی که حقش بود رسید
با بازی کاری ندارم…
ولی چقدر هموفوب داریم
خیلی بده این وضعیت
اقا تبعیض تبیعضه مثبت و منفی نداره که این همه سال فمنیستا گفتن برابری حالا که یه مقداری قدرت دستشون اومده میگن تبعیض مثبت ? این ذات انسانه که به دنبال قدرت باشه و اگر جلوی این قضیه گرفته نشه یک چیزی میشه مثل پایان سری فیلم های هانگر گیم
من که خودم هم با نسخه یکش و هم با نسخه دوم حال کردم.
میخواستم بدونم چه دلیلی داره که داستانش افتضاح باشه؟ میدونم سلیقیه ولی دلیل نمیشه که حقش نباشه گوتی بشه. مثلا شما اگر شخصیت اصلی فیلمی که دوست دارید بمیره باید بگید کل داستان مسخره است و یا به فیلم اعتراض کنیم. پس از این به بعد هر شخصیت اصلی از یک فیلم یا یک بازی بمیره ما باید به اون بازی فحش بدیم. نمره کم بدیم و از کل داستانش ایراد بگیریم. من به سلیقه همه احترام زیادی میزارم چون خودم هم میگم که داستانش سلیقه ای است. ولی من با داشتانش حال کردم درسته از مرگ جول ناراحت شدم ولی دلیل نمیشه از داستانش بدم بیاد. با تشکر.
دلم برا اون بچه سالایی مسوزع که وقتی داستان نمیتونن بفهمن میگن بازیه بدی و حق برد ندارع یا xbox فنایی که ادعا سابرپانک داشتن ولی از ترس انداختن سال ایندع?? ناموسا این همه تاخیر عجیب نیس نصف سال فقط تو کار تاخیر انداختن انتشار بودن??
متنو بخون !!!
سلام
خداییش امسال معلوم بود جایزه بهترین بازی سال فقط سر هایپ و لابی گری دادن به tlou 2 شما فقط متا کاربران و نظرات کارشناسا این بازی رو با hades مقایسه کنید یا خودتون تجربه دو بازی رو کنار هم بذارید خیلی واضح متوجه می شید چه ظلمی به hades شد بازی که نه کسی براش هایپ بود نه استودیو معروفی پشتش ولی نتیجه بکارشون قشنگ تنه به تنه بهترین ها بازی ها می زد آخرشم یک جایزه همینجوری دادن بهش البته غیر hades در حق دوم و اوری هم واقعا بی انصافی شد ولی بیشترین ظلم رو به hades کردن
The last of us Part 2 بهترین بازی نسل بود چون انقلابی بود تو روایت داستان نفی بت سازی نه قبیله گرایی و کلی چیز های دیگه و اصن با گوست قابل مقایسه نیست گوست یه بازی معمولی بود و سر لج The last of us part 2 کاربرا یوزر اسکور بالا دادن وگرنه یه بازی معمولی بود نه در حد شاهکار ناتی داگ نبود اصلا و گرافیک که روی کنسول هفت سال پیش با بهترین عملکرد داشت و این نشون دهنده اینه که جایزه بهترین سال حقش بود و داستانش تابو شکنی که بود که باعث شد که کاربران به دو جناح مخالف و موافق تبدیل بشن و گرنه شاهکار نیل دراکمن سزاوار ستایش بیشتری بود
اگه یکی از خشونت بالای لست خوشش نیاد و بره انمیال کراسینگ بازی کنه گیمر نیست؟
امسال همه جوایز خوب بودن، فقط بهترین موسیقی باید به دووم میرسید و بهترین طراحی هنری به اوری میرسید، البته من هنوز مورتال کمبت ۱۱ آلتیمتو درک نمی کنم.
سلام
واقعا من با این مخالفم
کسایی که نظرشون منفی بوده دلیلش ابن بوده که فن ایکس باکس بودن و تا حالا دلست آو آس بازی نکردن
این بازی میشه گفت یکی از شاهکار ترین ها در نسل ۸ بود
هم از نظر داستان هم گرافیک
اصلاً متنو خوندی ؟
خواستم اول منطقی باهات بحث کنم ولی خب عکس پروفایل و یوزرتو خودم فهمیدم فایده نداره..
فک کنم چند مورد داره تو حاشیه میره
۱. نفرت گیمر ها فقط به بازی نیست بلکه به استودیو ناتی داگ و نیل دراکمن هم هست
۲.برخورد نیل و استودیو بعد از لیک های اولیه و انتقاد های گیمر ها از داستان بسیار زننده بود و شروع کرد و homophobe و transphobe خوندن هرکی که باهاش مخالف بود
۳.با وجود همه اینا هنوز هم فک میکنم اگه لست ۲ لیک نمیشد، یوزر اسکور بالاتری میتونست دریافت کنه
۴.شما اصلا به شرایط کرانچ(شرایط سخت کاری ) در استودیو اشاره نکردین و هم اینکه ناتی داگ سابقه قبلی هم تو این مورد داره و خیلی از کارکناشو بخاطر همین از دست داده و تو لست ۲ دوباره این کارش رو تکرار کرده
۵. جنبشی که تو آمریکا و اروپا میبینیم که ضد فمینیستی و ضد نمایش های غیر واقعی از اقلیت های جنسیتی و .. اصن ربطی به صنعت گیم نداره و یک چیز کلی هست که نفرتش نه فقط بخاطر این فیلم ها و سریال ها و جایزه های اسکار، بلکه بخاطر برخورد های روزمره با این افراد و کشکمش های مدام با اوناس
۶. همونطور که از تبعیض مثبت گفتین، پس من معتقدم حتی اگر به قول شما بازی لست ۲ و داستانش لایق got بود،بخاطر سابقه طولانی استودیو در کرانچ،لیک ها،و طرز برخورد نیل با طرفدارا بازی نباید got میشد تا درس عبرتی بشه و موجب اصلاح در استودیو ناتی داگ بشه ولی با این وضع نیل فک میکنه هرچه قدر هم کرانچ سختی اعمال کنه و هرچه قدر هم به طرفدارا توهین کنه بازم اتفاقی نمیوفته
۷.اوه راستی خیلیا اینو نمیدونن ولی اون اوایل که لیک ها اومده بود بیرون، نیل شروع کرده بود به حمله کردن به یوتیوبر های مختلف و سعی داشت خفشون کنه در صورتی که اصلا یه همچین حقی نداشت چون این یوتیوبر ها نبودن که بازی رو لیک کردن یکی از کارکنای خودش بوده? و خبر دیگه اون بیرون بود و یوتیوبر ها فقط داشتن بازنشرش میکردن
۸.پس اگه قراره همه ی جوانب رو در نظر بگیریم باید به اینا هم اشاره کنیم نه فقط چیزایی که به نفع خودمونه پس یادمون باشه منشا نفرت به لست ۲، از نفرت به نیل دراکمن هستش و لست ۲ راهکاری بود تا خودش رو اصلاح کنه و سیاست های استودیوش رو عوض کنه شرایط رو برا کارکناش راحت کنه
الان که لست ۲ دیگه got شد میبینیم گه وبسایت هایی مثل ign و kotaku و چنتا دیگه شروع کردن به کوبیدن بازی و استودیو تا یکم از اون آبرو ریختشونو جمع کنن? باور نمیکنید یه سری به این سایتا بزنید
یعنی حتی به خودت زحمت ندادی پست رو بخونی. خسته نباشی
همین شما ها ادعای گیمر بودن میکنین.
فکر کنم بجز انحصاریای سونی بازی دیگه ای انجام ندادی که این بازیا رو بهترین بازیای تاریخ و نسل هشت میدونی. جالبه حتی بین انحصاریای این نسل هم گاد آف وار و لست آف آس ریمستر بهتر از این بازی بودن. البته منم خودم برخلاف لست۲ با انچارتد۴ خیلی حال کردم ولی واقعا به قسمت دومش نمیرسید
لست ۲ یکی از بازی های ماندگار نسل ۸ تو صنعت گیم بود. کمتر پیش میاد همچین شاهکارهایی ساخته بشه واقعا باید به هوش و نبوغ دراکمن تبریک گفت
منم موافقم درست بازی یک بازی به شدت عالیه اما کلا مراسم این سال از همیشه بد تر بود و بعضی از اتفاقاتشم نا حقی بود کاری به لست ندارم کلا دارم مراسم رو نقد میکنم
من کاری به دلایل کشتن یا پایان بندی بازی ندارم
اون زمان که اولین بار لست۱ رو بازی کردم من با شخصیت جوئل زندگی کردم و دردهاش رو احساس کردم
استایل مردونه
حس پدرانه نسبت به الی
و اون غم دخترش که همیشه همراهش بود
روند انتقال حس به مخاطب کاملا دقیق و بی نقص
و اماده برای کامل تر شدن روند داستان الی و جوئل
پخته تر شدن
و در نهایت تبدیل به شاهکار شدن
و اماده سازی برای قسمت بعد
ولی در نهایت نویسنده بازی تصمیم میگیره به تعریف داستانی از جوئل و گذشته بپردازه
و یه دلیل برای کشتنش پیدا کنه
که کاره خیلی راحتی هم هست میشد هزار پیچش داستان دیگه درست کرد
و جوئل رو سزوارا مرگ دونست
ولی میگم چرا
چرا اصلا باید این داستان رو برای جوئل رقم بزنند
شخصیتی که خودشون سال ها برای پرورشش تلاش کردن
چرا به جای مسبب بدبختی کردن جوئل
پیوند این دوتا توی این نسخه نباید به اوج خودش میرسید و یه شاهکار دیگه رقم میزد. چرا نباید با یک ایده جدید حس خاصی رو به مخاطب القا میکرد
مثل همه ترولوژی های فیلم و گیم ها و کتاب ها شد
مهم ترین دلیلشم فمنییسم و همجن.سگرایی هست
چون به الی باید دلیلی میداد که اون قدرت دخترونشو نشون مخاطب بده
و تنها کابوس همشون باشه
اخر بازی قدرت اول گیم باشه و به رستگاری برسه
درواقع من توی نیمه دوم داستان بازی حس کردم داستان از یه چیز شاهکار سقوطی داشت که از هر اثر دیگه ای ضعیف تر ظاهر شد
راستش بنظرم جایزه بازی سال حقش بود چون از همه لحاظ نمره کامل میگیره
منتقدین یا داوران برا نمره دادن به داستان بازی کاری به منطقی بودن یا نبودن . درخور نسخه قبل بودن یا نبودن ندارن و فقط از نظر کیفی نمره میدن که در نتیجه لست ۲ مستحق جایزه بازی سال خواهد شد
اما جایزه بهترین اجرا یه گاوبندی واضح بود و انگار سر لج مخالف های بازی جایزه رو به لارا بیلی دادن
در خصوص داستان اختلاف نظر خیلی زیادی وجود داره که اکثرا مخالف داستان بازی هستن ( از جمله خودم ) که حق هم دارن چون این یک بازی راندوم یا گذرا نیست و گیمرها ۷ سال منتظر نسخه دومش بودن
خودم شخصا با هسته داستان بازی مشکل ندارم با طریقه روایتش مشکل دارم
مثلا جول و تامی تو نجات دادن خودشون مونده بودن چرا جونشون رو بیشتر از این به خطر انداختن برا نجات شخصی که احتمال مبتلا بودنش ۹۹ درصده ؟
و چندین مورد دیگه که نیاز نیست بگم و فقط کامنت طوماری میشه
بنظرم مرگ جول باید به طریقه دیگری رقم میخورد
اون فلش بکی که الی نوار ضبط شده رو پیدا کرد میتونست قسمتی از گیم پلی اصلی باشه
دینا و جسی دوتا کاراکتر اضافی بودن یا شخصیت پردازی خوبی نداشتن حتی شخصیت پردازی اوون از اونا بهتر بود
نیازی به گیم پلی ۱۰ ساعته با ابی نبود تا باهاش همدردی کنیم تو نسخه اول با ۱۰ دقیقه بازی و شناخت کاراکترها با جول سر مرگ سارا تا مرز اشک ریختن رسیدیم
و چندین مورد دیگه ……..
این بازی میتونست همین پیام رو به طریقه خیلی بهتری به مخاطباش برسونه ولی راهی رو انتخاب کرد که هم به طریقه درستی پیامش رو به مخاطب هاش نرسوند هم کلی گیمر رو از خودشون متنفر کردن هم تو فروش بازی تاثیر منفی گذاشت
یعنی نخواستم طولانی بشه شرمنده که شد !
جالبه بعد از توییت نیل دراکمن کارگردان بازی همه تلاششون رو کردند که نشون بدن بازیش بهترین بازی سال نیست و در آخر گوست برنده بهترین بازی از نظر هوادارا شد.
حتی طرفدارای سرسخت پارت ۲
بعد هم این بهترین کارگردانی نشون داد که اصلا کرانچ روی بازی ها عملا مشکلی نداره و هرکی هم میتونه ازش استفاده کنه در حالی که یک ضعف کارگردانی
فکر کنم همین چند وقت پیش هم کوتاکو و فوربس هم در موردش صحبت کرده بودند که متاسفانه هیچ سایت ایرانی پوشش نداد.
شما برید توی سطح اینترنت و ببینید که چقدر مردم از این بازی بدشون میاد حتی تو فروشگاه هایی مثل gamestop بازی تا ۲۹ دلار پایین آوردند در حالیکه مثلا گوست هنوز قیمت اصلیشه.
این نسخه رو مردم دوست نداشتند و توی نظرسنجی ها هم میشه فهمید و این رو نمیشه پنهان کرد. و مهم تر از اون هیتر نامیدن کارگردان بازی نسبت به همین مردم ناراضی شاید اون منتقد ها هم بازی رو دوست نداشتند اما از ترس همین افراد مثل کارگردان بازی نمره بالا دادند.
شاید یکی پیدا بشه و به بازی مثل دارک سولز نمره پایینی بده و بگه که چرا این داستان نداره و یا شخصیت صحبت نمیکنه و…( که این رو بگم توی سری دارک داستان داریم اما بیانش متفاوت)
چون در مرتبه اول قرار نمیگیره داستان این بازی، مهم طراحی مراحل، باس فایتر ها ابزار ها و…
اما توی بازیی مثل the last of us مهم ترین بخش بازی داستان بازی همین چند وقت پیش یک خبر امده بود که این بازی جز بازی هایی بوده که بیشتر از همه تمومش کردند.
پس داستان این بازی مهم ترین نکته است.
بعد برای من عجیب بود که منتقد ها بدون گقتن نکته درستی در مورد داستان همه تمجید کرده بودند که همه چی داستان عالی هیچ مشکلی نداره انقلابی و غیره.
به عقیده بنده یکی از ناامید کننده ترین بازی های سال بود شخصا با نسخه قبلی زندگی کردم اما نسخه دوم چیز جدیدی ارائه نداد
واقعا نسخه اول انقلابی بود. مخصوصا در زمینه روایت داستان.
فرض کن تا امروز در هیچکجای دنیا دخترها اجازه نداشته باشن رانندگی کنن و اخیرا با پیشرفت فرهنگ یا شاید هم پسرفت !!! اجازه دارن رانندگی کنن اما دقت کن اجازه دارن اما هنوز توی جامعه عادی نشده تا عادی شدن شاید ۱۰۰ سال طول بکشه حالا اگر یه فیلمی یا بازی ساخته بشه که شخصیت اصلی اون یک زنه و در اون فیلم هم شخصیت اصلی و هم باقی خانم ها جوری رانندگی میکنن انگار صد ساله راننده هستن انگار توی دنیای فیلم/بازی اصلا مشکلی به اسم ممنوعیت رانندگی خانم ها نبوده این قطعا سطح داستان و نویسندگی رو پایین میاره چرا ؟ چون به جای خیلی ازجذابیت ها نویسنده سعی کرده با جنجان های روز توجه ها رو به سمت اثر جلب کنه
حالا در مورد LOU2 شک نکن یه داستان نرمال تر و روابط نرمال یا حداقل سنتی !!! مثل نسخه یک خیلی داستان بهتری رو ارایه میداد اینکه شخصیت اصلی همجنسگرا شد دشمن هم دختره نه تنها دختره اونم در ارتباط با مردا مشکل داره اصلا خودش هم مردیه برا خودش
بازی در پر کردن مدت زمان گیم پلی با داستان واقعا مشکل داره دلیل :
اگر بازی رو ۴۰ ساعت فرض کنیم شاید حدود ۲۲ ساعتش گیم پلی ابی بود و ۱۸ ساعت هم الی
تقریبا توی تمام مدت ۲۲ ساعت فقط قرار بود دو جمله رو متوجه بشیم
۱.به خدا ابی آدم خوبی هست حتی از الی آدم بهتریه
۲.فایرفلای ها خوب بودن جوئل همچین هم کارش درست نبود پس ابی حق داره انتخام بگیره
۲۲ ساعت فقط برای این دو خط داستان !!
البته این ۲۲ ساعت با توجه به گرافیک و گیم پلی و هوش مصنوعی و طراحی هنری محیط عالیه اما اصلا داستان کشش نداره و با توجه به اینکه اصولا TOU اکشن بازیش نمیچربه به داستانش واقعا مهمه چون اگر گرافیک و و طراحی محیط رو از بازی بگیری عملا اکشنش روند تکراری میگیره به خودش و این داستان هست که باید بار کشش بازی رو به دوش بکشه که متاسفانه بدجور لنگ میزنه !!! (البته این عیب نیست چون اصولا LOU یکی از سینمایی ترین بازی ها هست و نقش داستان فوق العاده مهم هست از اون بازی ها که اگر کات سین نیم ساعته هم داشته باشه حاضری کنترل رو بزاری کنار کات سین رو ببینی اگر داستان کشش داشته باشه)
آخه واقعا من حس میکنم تقلب شده
مایکروسافت اوری با اون همه قدرت یه جایزه هم نبرد
واقعاً تبعیض هست
من جای مایکروسافت بودم میزدم جف کیلی را ….
واقعا از نظر کیفی امسال و حداقل تا چند سال دیگه هیچ بازی به پاش نمیرسه . من خودم اول از داستان بازی خوشم نیومد یه هفته تو شوک بودم ? عین باتلاقی میموند که هرچی جلوتر میرفتی سنگینی شو بیشتر حس میکردی ولی با این حال چند وقت پیش دوباره بازی کردم و فهمیدم اصلا اگه چنین داستانی نداشت دیگه لست ۲ نبود و این بهترین داستانیه که میشه بهش پرداخت . خیلی ها حتی یبار هم بازی نکردن فقط چند تا ویدیو تو یوتیوب دیدن موفقیت لست رو به فمنیسم و LGBTQ ربط میدن . کل صحنه های لست ۱۰ دقیقه هم نمیشه اگه قرار بود یه بازی با این چیزا گوتی بشه اینهمه بازی هست که ۱۰ برابر لست ازین گونه موارد دارن باید گوتی میشدن نمونه اش اساسین اودیسی .
پدارم جان تبعیض مثبت رو نوشتی تبغیض مثبت