بررسی و تحلیل تریلر 9 دقیقهای Death Stranding
پس از سالها انتظار، بالاخره هیدئو کوجیما گیم پلی بازی Death Stranding را در یک تریلر طولانی به نمایش گذاشت. با توجه به اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، میتوان گفت جدیدترین ساخته هیدئو کوجیما تجربهای ...
پس از سالها انتظار، بالاخره هیدئو کوجیما گیم پلی بازی Death Stranding را در یک تریلر طولانی به نمایش گذاشت.
با توجه به اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، میتوان گفت جدیدترین ساخته هیدئو کوجیما تجربهای منحصر بفرد، خلاقانه، گیج کننده و عجیب و غریب ارائه خواهد داد. اگرچه این ویژگیها باعث شده تا تهیه بازی Death Stranding در زمان عرضه به امری اجباری تبدیل شود اما در عین حال باعث شده تا همچنان ندانیم که دقیقاً با چه چیزی روبرو هستیم. با توجه به رویهای هم که کوجیما در پیش گرفته، به نظر نمیرسد تا زمان عرضه در ماه نوامبر اطلاعات چندان دیگری در اختیار ما قرار بگیرد. نهایت ماجرا انتشار چند تریلر یا تیزر دیگر است که تنها تعداد سوالات بی پاسخ ما را افزایش میدهند.
با وجود این شرایط، نباید از جدیدترین تریلر بازی غافل شد که پتانسیل بالایی برای بررسی شدن داشته و میتواند جزئیات بسیار خوبی را پیرامون دست پخت جدید کوجیما در اختیارمان بگذارد. علیرغم اینکه تریلر جدید و طولانی باعث شد تا مقدار بیشتری درباره بازی بدانیم اما هنوز جنبههای بسیاری هستند که اطلاعاتی درباره آنها نمیداریم و متاسفانه تریلر نیز تنها اشارهای کوتاه به آنها دارد. با اینحال، با بررسی تریلر Death Stranding همراه ما باشید تا شاید پاسخ برخی از سوالات شما پیدا شد. قبل از هر چیز، توصیه میکنیم تریلر را با زیرنویس فارسی تماشا کنید:
گیم پلی Death Stranding
پس از اینکه نخستین اطلاعات از ساخته جدید کوجیما به اشتراک گذاشته شد، بسیاری معتقد بودند این بازی در سبک جهان آزاد ساخته شده است. هر چند تریلر جدید این موضوع را به طور مستقیم تایید نمیکند اما با در نظر گرفتن مواردی که درباره جستوجو در محیطهای بازی دیدیم و شنیدیم، احتمالاً کاربر آزادی عمل کاملی در نقشه خواهد داشت.
مورد دیگری که تریلر نشان داد، وجود المانهای بقا در بازی بود. در بخشی تریلر از نوزادان به عنوان یک منبع با ارزش یاد میشوند و ظاهراً عنصر اکسیژن نیز نقش مهمی در گیم پلی خواهد داشت. جدا از اینها، در یکی از بخشهای تریلر دیدیم که کاراکتر اصلی با پوشیدن لباس گرم در حال پیاده روی در یک محیط پوشیده از برف است. ظاهراً، لباس شخصیت اصلی از یک سیستم کنترل دما بهره میبرد که کاربر باید توجه ویژهای به آن داشته باشد.
مسیریابی در محیطها احتمالاً بخش عمدهای از تجربه بازی را شامل میشود و کاربر میتواند از آیتمهای مختلفی همانند نردبان جمع شدنی، قلاب صخره نوردی و تبر یخ نوردی استفاده کند. همچنین به نظر میرسد کاربر در مسیریابی آزادی عمل داشته و میتواند برای عبور از موانع بر سر راه، بسته به سلیقهاش از گزینههای مختلف استفاده کند. حال که صحبت از مسیریابی شد، بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که در بازی قابلیت استفاده از وسایل نقلیه برای طی کردن مسیرهای طولانی وجود دارد.
تریلر تنها استفاده کاراکتر اصلی از یک نوع موتور پیشرفته را نشان داد اما با در نظر گرفتن این نکته که وسایل نقلیه دیگری نیز در تریلر مشاهده شد، کاراکتر اصلی احتمالاً میتواند از انواع وسیلهها برای تسریع حرکت خود استفاده کند.
مبارزات بازی اما دور از انتظار و مقداری عجیب بود. به نظر میرسد بهترین گزینه کاربر در هنگام مواجه با نیروهای دشمن فرار کردن است و برای شرایط خاص نیز تعدادی مکانیزم مبارزه تن به تن در نظر گرفته شده است. همچنین در یکی از صحنههای مبارزه، سم از یک کیف دستی به عنوان سلاح خود استفاده کرد. با توجه به این موضوع، احتمالاً کاربر میتواند از آیتمهای مختلف برای صدمه زدن به دشمنان خود استفاده کند. حال اینکه این قابلیت برای تمام آیتمهای موجود قابل استفاده است یا نه، در حال حاضر نمیدانیم.
لیست سلاحهای کاربر در بخشی از تریلر شامل اسلحه گرم میشد. حتی برای مدت کوتاهی نیز شاهد استفاده ازسیستم تیراندازی بازی بودیم. به نظر نمیرسد که درگیریهای مسلحانه اهمیت بالایی در بازی داشته باشد و احتمالاً در برخی از مراحل کاربر مجبور به استفاده از سلاحهای گرم خواهد شد. اگر هم اجباری در کار نباشد، استفاده از اسلحههای گرم احتمالاً برای موارد بسیار خاص در نظر گرفته شده است.
سیستم ردیابی که کاربر به آن مجهز خواهد بود، حداقل دو ویژگی مختلف دارد که شاید با انتشار تریلر یا تیزرهای جدید، شاهد رونمایی از ویژگیهای بیشتری باشیم. اما با توجه به تریلری که به تازگی منتشر شده، سیستم ردیابی میتواند با ارسال نوعی موج سونار، تصویری از آیتمها و به طور کلی اشیا ارزشمند قرار گرفته در محیط اطراف را نشان دهد. دیگر ویژگی سیستم ردیابی، نشان دادن ردپای یک نوع هیولای شکارچی و نامرئی بود که با چشم غیرمسلح دیده نمیشد.
در بخشهایی از تریلر کوله پوشتی سم صداهایی تولید میکرد که شباهت بسیاری به صدای رادیو در سری Silent Hill داشت. ظاهراً این صداها برای یک نوع سیستم هشدار دهنده بوده که لباس سم به آن مجهز است. در ضمن، سونی پس از انتشار تریلر تایید کرد این بازی دارای یک حالت آنلاین غیرهمزمان خواهد بود که به کاربر اجازه میدهد تا مسیرهای طی شده، تجهیزات و خانههای امن خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. همچنین در بازی چیزی به نام «مرگ» وجود ندارد و پس از دست دادن جان خود تنها باید برای بازگشت از آن طرف (Other Side) تلاش کنید.
داستان Death Stranding
داستان بازی در آیندهای جریان دارد که اتفاقی فاجعه بار کشور آمریکا را به بخشهای مختلف تقسیم کرده است. در بخشی از تریلر نقشهای را میبینیم که ظاهراً آمریکا را پس از تجزیه نشان میدهد. در بالا نقشه نیز کلمه Bridges دیده میشد که احتمالاً به شرکتی اشاره داشته که سم برای آن کار میکند. این احتمال نیز وجود دارد که سم تنها با این شرکت همکاری میکند.
در اوایل تریلر میبینیم که رئیس جمهور آمریکا وضعیت سلامتی خوبی ندارد و روی تختی مخصوص بیماران در داخل اتاق ریاست جمهوری دراز کشیده است. او عاجزانه از سم میخواهد که به آنها برای بازسازی آمریکا کند. این اتفاق یا فلش بکی به گذشته بوده یا یکی از اولین اتفاقاتی خواهد بود که پس از شروع بازی شاهدش هستیم.
سم به طور حتم یک سرباز بوده است. در بخشی از تریلر میبینیم که یک پلاک را در دست گرفته و چندین سکانس جنگی نیز در تریلر وجود داشت. دیگر نکته مهم تریلر، اشاره به شهری با نام اج نات بود که احتمالاً یکی از مکانهای بسیار مهم در آینده آخرالزمانی Death Stranding محسوب میشود.
یک گروه تروریستی با نام هومو دیمن وجود دارد که ظاهراً شخصیتهای منفی که تاکنون با آنها ملاقات کردیم، از اعضای آن بودهاند. دیگر دشمن سم در طول داستان، هیولاهای نامرئی با نام بی تی هستند که در حال حاضر اطلاعات چندانی از آنها نداریم. تنها چیزی که میدانیم این است که به باران علاقه شدیدی داشته یا باعث بارش آن میشوند.
اولین تصاویر و تیزرهایی که از بازی منتشر شد، تعدادی کودک را نشان میداد که ظاهراً با نام «کودک اتصالی» شناخته میشوند. احتمالاً این کودکان به واسطه یک تکنولوژی به شخصیتهای داستان اجازه میدهد تا طی فرایندی نه چندان خوشایند به آن طرف وصل شوند.
تئوریهای پیرامون Death Stranding
در تریلر 9 دقیقهای تاکیدی ویژهای روی طلا وجود داشت. حتی تعدادی از پاداشهای پیش خرید بازی شامل آیتمهایی از جنس طلا میشد. احتمالاً اهمیت بالای این عنصر در دنیای آخرالزمانی بازی به خاطر قدرت رسانایی بالای آن است. نفت، دیگر موردی که در دنیای بازی از ارزش بالایی برخوردار است. با توجه به جملههایی که در تریلر گفته میشود، ظاهراً عطش آمریکا برای دستیابی به نفت نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و از حد معمول فراتر رفته است.
سکانس جنگ که در تریلر به نمایش گذاشته شد، از لحاظ زمانی در تناقض با دنیای بازی بوده است. بنابراین میتوان اینطور حدس زد اتفاقاتی که طی آن سکانس رخ داد، فلش بک یا بخشی از سفر به آن طرف بوده است. در این سکانس همچنین سربازها پس از مدتی محو میشدند.
حالا که صحبت از «آن طرف» (Other Side) به میان آمد، بهتر است به طور کامل به آن بپردازیم. واقعیت ماجرا این است که نمیدانیم این کلمه در دنیای بازی چه معنایی میدهد. محتمل ترین حدس این است که به دنیای مردگان اشاره دارد، زیرا در بخشی از تریلر به هادس، فرمانروای مردگان و جهان زیرزمینی در اساطیر یونانی، اشاره میشود. اگر این حدس درست باشد، میتوان اینطور نتیجه گرفت که شرایط کنونی نتیجه تلاش برای ارتباط با دنیای مردگان بوده است. همچنین با در نظر گرفتن دیگر دیالوگهای تریلر، احتمالاً ارتباط با آن طرف بر پایه «زندگی در گذشته» شکل میگیرد.
وُید آوت (Voidout) و گودال (Crater)، دو مفهوم مرتبط با گروه تروریستی هومو دیمنها هستند که ماهیت دقیق آنها مشخص نیست. اینطور که به نظر میرسد، وید آوت و گودال از نتایج برقراری ارتباط با آن طرف توسط اعضای هومو دیمنها باشد.
کاراکتری که مدس میکلسن وظیفه نقش آفرینی او را بر عهده داشته، کلیف نام دارد. ظاهراً این شخصیت رهبر یک گروه نظامی بوده که با آن طرف ارتباط داشته و از قدرتهای ویژهای نیز برخوردار هستند. همچنین با توجه به نحوه نمایش کلیف در تریلر، به نظر میرسد این شخصیت یکی از ویلنهای داستان باشد.
در بخشی از تریلر کودکی را شناور داخل یک محوظه دیدیم که پایین آن نوشته شده بود: سیستم بهبود کودک. این سیستم احتمالاً به این نکته اشاره دارد که یکی از وظایف سم در جریان داستان، نجات دادن کودکان اتصالی خواهد بود. دیگر احتمالی که پیرامون این سیستم وجود دارد، این است که هر یک از کودکان پس از برقراری اتصال به آن طرف به زمان برای بهبود نیاز دارند. با در نظر گرفتن میزان درصدی که پایین محفظه نوشته شده بود، احتمال دوم منطقی تر به نظر میرسد.
شخصیت ددمن (با نقش آفرینی گیلرمو دل تورو) با در نظر گرفتن نوع لباسی که پوشیده و کنار یک جسد ایستاده، احتمالاً یک نوع مسئول دفن و کفن باشد. شخصیت هارتمن (با نقش آفرینی نیکلاس ویندینگ رفن) احتمالاً یکی از طراحان سیستم محافظت کننده از کودکان است. حداقل، رنگ لباسهایش با رنگ آن سیستمها یکی است. در ضمن، شخصیت مارگارت کوالی در بازی ماما نام دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، احتمالاً داستان بر پایه مفاهیم مختلفی از جمله «مادر» نوشته شده است.
نسخه ژاپنی تریلر جدید بازی تفاوتهایی با نسخه انگلیسی داشته است. برای تماشای آن میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.