کپکام بالاخره اولین ویدیو از گیم پلی بازی Resident Evil 8 را به معرض نمایش گذاشت و باید گفت شاهد یک بازی شگفتانگیز و فوقالعاده ترسناک بودیم. این ویدیو به عنوان قسمتی از رویداد دیجیتالی کپکام به مناسبت سالگرد ۲۵ سالگی Resident Evil به نمایش درآمد.
از همین حالا خیلی از هواداران قدیمی رزیدنت ایول متوجه شباهتها و ادای احترامهای Village به نسخه چهارم سری شدهاند اما ویدیو جدید گیم پلی پر بود از جزییات و اشاراتی پنهان که باید با دقت هرچه تمامتر آنها را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. گرچه برخی نکات کاملا ساده و مشخص هم در این میان وجود دارد که بازگویی آنان خالی از لطف نیست. در ادامه این مقاله قصد داریم به ۲۰ تا از جزییات مهمی که در تریلر گیم پلی Resident Evil 8 مشاهده کردیم، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.
- نگاهی به دموی رایگان Resident Evil Village – هر چه که از رزیدنت اویل میخواهیم
- قصه بازی Resident Evil 8 بر اساس چه چیزی نوشته شده؟
- ویجیلاگ: شانس موفقیت رزیدنت ایول ۸ چقدره؟
۱. باید اعتراف کرد؛ رزیدنت ایول ۸ خارقالعاده به نظر میرسد
جزییات بیشماری از خود گیم پلی وجود دارد اما واقعا نمیتوانم اول از همه نگویم نسخه هشتم Resident Evil از نظر بصری محسورکننده است. بله در طول رویداد دیجیتالی کپکام تایید شد این بازی به کنسولهای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان هم میآید اما شک نکنید روی پلتفرمهای پی سی، ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ عنوانی بسیار متفاوت خواهد بود. نورپردازی بیشتر از همه توجه مخاطب را جلب میکند و در کنار آن توجه فوقالعاده به جزییات در اسلحهها، دشمنان و دو ستینگ اصلی بازی (روستا و Dimitrescu Castle) رزیدنت ایول ۸ را شگفتانگیز جلوه میدهد.
۲. شما به شکار میروید
کپکام تا به اینجای کار به خوبی توانسته داستان Resident Evil 8 را به شکل یک راز نگه دارد اما ما هم کاملا دست خالی نیستیم؛ به عنوان مثال میدانیم ایتن وینترز (که از نسخه هفتم بازمیگردد) تلاش دارد مرز میان حقیقت و تخیلات را در طول بازی تشخیص دهد. در تمامی تریلرها، ما تصاویر مختلفی دیدهایم که میتوانند جزیی از حقیقت باشند یا نباشند. مهمتر از همه، شخصیت محبوب سری یعنی کریس ردفیلد ایتن را در حال مرگ رها میکند، همسرش را میکشد و فرزند کوچک او را گروگان میگیرد. همه اینها واقعیت دارد یا نوعی توهم است؟ در هر حال، ایتن در رزیدنت ایول ۸ یک ماموریت مشخص دارد و آن هم بازپسگیری دخترش است (که به احتمال زیاد «رز» نام دارد و در Dimitrescu Castle پنهان شده).
۳. زمان اهمیت زیادی دارد
اگر میخواهید دختر ایتن را نجات دهید، باید خیلی سریع عمل کنید. یکی از جزییات مهمی که از تریلر گیم پلی کشف شده، این است که روستا تحت نوعی محاصره توسط خطراتی فراطبیعی است که شما و دیگر ساکنین روستا را تهدید میکند. اشاره به یک مراسم در یک دیالوگ و ناپدید شدن دختر ایتن نمیتواند یک تصادف باشد. در نتیجه احتمالا ایتن وقت محدودی برای نجات رز دارد. و در کنار اینها او باید دسته بزرگی از ساحرههای هراسبرانگیز مقابله کند که قطعا در سرتاسر بازی جهنم به پا خواهند کرد.
۴. معرفی Lady Dimitrescu و سه ساحره
«سه ساحره» در داستانهای قدیمی و محلی هم حسابی بدنام هستند. با توجه به فضای افسانهای Resident Evil 8 و الهامات آن از داستانهای اینچنینی، بعید نیست کپکام با یک نگاه و تفسیر جدید به خواهران ویوارد (Wayward Sisters) بپردازد. این سه خواهر میتوانند به شکل دسته بزرگی از حشرات درآیند و هرکدام روشهای مخصوص خود برای حمله و مبارزه را دارد؛ در اینصورت ویواردها میتوانند تهدید خطرناک و بزرگی برای ایتن باشند. گرچه آنها تنها باسهای Resident Evil 8 نخواهند بود چراکه همیشه اتفاقات را به مادر خود (Lady Dimitrescu) گزارش میدهند؛ کسی که ظاهرا علاقه خاصی به بازی دادن افراد دارد: «ایتن وینترز، تا از دست برادر احمق و کوچیکم فرار کردی، حالا ببینیم چقدر خاص هستی!»
۵. رزیدنت ایول ۸ احتمالا جک بیکر خودش را پیدا کرده
آن برادر کوچک و احمقی که Lady Dimitrescu اشاره کرد به احتمالا خیلی زیاد Heisenberg نام دارد. اگر رویداد کپکام را به دقت مشاهده کرده باشید، متوجه رویایی ایتن با یک مرد با کلاه کابوی، کت بارانی و عینک دودی شدهاید؛ ظاهری که برای فضای روستا و ساحرههای آن، کمی عجیب است. او همچنین یک چکش عظیم را با دو دست حمل میکند و برخی اشیا در نزدیکی او به حرکت درمیآیند. این یعنی Heisenberg نیز قدرتهای ماورایی دارد و بعید نیست شخصیتی شبیه به جک بیکر در نسخه هفتم باشد. ملاقات اولیه با یک آنتاگونیست وحشتناک که توقفناپذیر و بیرحم به نظر میرسد، میتواند از همان ابتدا طعم جهنم پیشرو را به ایتن بچشاند.
۶. به نظر میرسد لیکها درست بودند!
این قسمت یک سری از نقاط بین لیکهای سال گذشته و آنچه در رویداد دیدیم را بهم متصل میکند. از سال گذشته میدانستیم Resident Evil Village تغییرات رادیکال و گستردهای ایجاد خواهد کرد. اکنون هم مشخص شده این بازی نوعی از دشمنان دارد که در اصطلاح به آنها Stalker میگوییم؛ این دشمنان به تایرنت یا نمسیس بیشباهت نیستند. این دشمنان افسانهای قابلیت کشته شدن در طول بازی را نداشتند و شما تنها میتوانستید به صورت موقت از شر آنها خلاص شوید و کمی زمان برای خودتان بخرید. همین نقش احتمالا به دست «سه ساحره» در نسخه هشتم ایفا شود. در نتیجه اگر هنگام تجربه RE 8 صدای خنده یک ساحره را شنیدید، بهتر است سریعا پا به فرار بگذارید!
۷. در اختیار داشتن گزینههای تدافعی
رزیدنت ایول ۷ یک سیستم گاردگیری و نوعی ضدحمله (Counterattack) را معرفی کرد که حالا Village آن را گسترش میدهد. در نسخه هفتم شما اگر دکمه L1 را فشار میدادید ایتن دستانش را بالا میآورد تا کمی از شدت حمله به خود بکاهد. حال که در بازی جدید سری خطرات متنوع و متعددی وجود دارد، کپکام یک بار دیگر این سیستم دفاعی را بازگردانده. در Resident Evil 8 شما میتوانید علاوه بر بلاک کردن برخی از حملات، با استفاده از یک دکمه دیگر به دشمنان لگد بزنید و آنها را کمی عقب برانید. اینگونه حداقل چند ثانیه برای ریلود، حمله یا فرار خواهید داشت.
۸. هدفگیری دقیق
هر دشمن روش منحصر به فرد خود برای مبارزه را دارد. و این موضوع شما را مجبور میکند در جای جای بازی مدام به فکر استراتژی مناسب برای زنده ماندن و بقا باشید؛ از مقابله با موجودات انساننمای رداپوش تا وحشتهای فراطبیعی که در سرتاسر روستا شما را تعقیب میکنند. شما گزینههای محدود اما جذابی برای دفع خطرات دارید، مثل شلیک به دست دشمنانی که اسلحهای با خود عمل میکنند (این مورد هم از Resident Evil 4 بازگشته). این مورد در همان بخش از گیم پلی قابل مشاهده است که ایتن در زیرزمین به بازوی دشمن خود شلیک میکند و او اسلحه سرد عجیب و ترسناک خود را میاندازد.
۹. برای یک سیستم Inventory پرچالش آماده شوید
بازیهای رزیدنت ایول همیشه سیستمهای inventory چالش برانگیز و خاصی داشتهاند اما خب در بازیهای مختلف فرانچایز شاهد یک سری تغییرات هم بودهایم. حال یک بار دیگر به نظر میرسد این سیستم نسبت به آنچه در Resident Evil 7 دیدم متفاوت باشد؛ یکی دیگر از منابع الهام بیشمار نسخه هشتم از Resident Evil 4 همین سیستم Inventory است. به این معنا که شما میتوانید نحوه قرارگیری هر آیتم را مثل نسخه چهارم در Resident Evil 8 تغییر دهید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.
۱۰. استفاده هوشمندانه از فضا
ایتن نسبت به Resident Evil 7 فضای بیشتری برای نگهداری آیتم در اختیار دارد اما این مورد نسبت به لیان کندی در Resident Evil 4 کمتر است. در نسخه هفتم شما کارتان را با ۱۲ جای خالی در Inventory آغاز میکردید و سپس میتوانستید با پیدا کردن سه کولهپشتی مخفی (که هرکدام ۴ جای خالی اضافه به شما میدادند) آن را اصطلاحا آپگرید کنید.
حال در Resident evil 4 سیستم کمی فرق داشت؛ Attache Case لیان در ابتدای کار یک نوع جدول ۱۰ در ۶ بود (یعنی ۶۰ مربع خالی). حال Village هم دقیقا چنین سیستمی را پیادهسازی کرده و با توجه به آنچه در دموی بازی دیدیم شما در ابتدا یک جدول ۹ در ۵ خواهید داشت (یعنی ۴۵ مربع خالی) که قطعا با استفاده از آپگرید بزرگتر خواهد شد.
۱۱. سیستم Crafting بازگشته
بازی Resident Evil 8 شگفتانگیزترین سیستم Crafting را نسبت به دیگر عناوین رزیدنت ایول دارد. شما در طول بازی منابع و ابزار مختلفی به دست میآورید که میتوانید با استفاده از آنها آیتمهای جدید کرفت کنید. طبق چیزی که در فضای کاربری بازی دیدیم، در مجموع پنج نوع منبع و ابزار وجود دارد که به وسیله آنها میتوانیم آیتمهایی برای زنده ماندن بیشتر بسازیم. به عنوان مثال گیاه سبز با Chem Fluid یک First Aid Med به شما میدهد که سلامتیتان را به طور کامل بازمیگرداند. علاوه بر این شما میتوانید با استفاده از منابع لازم گلوله و تیر برای اسلحههایتان بسازید.
۱۲. حمل با دقت اسلحهها
اینکه بازیهای جدید رزیدنت ایول به حالت اول شخص درآمدهاند به ما اجازه میدهد نگاه دقیقتر و نزدیکتری به اسلحهها داشته باشیم. در نسخه هشتم اسلحهها واقعا از نظر طراحی ظاهری شگفتانگیز هستند و به واقعگرایانهترین شکل ممکن ساخته شدهاند. کلت دستی EM1 در بازی ۶ مربع را در Inventory شما اشغال میکند و این عدد در مورد شاتگان M1897 به ۱۰ میرسد. همان طور که مشخص است، اسلحهها در Resident Evil 8 بیشترین جای Inventory شما را میگیرند و باید در انتخاب آنها خیلی دقت کنید. یکی دیگر از اسلحههای فوقالعاده بازی F2 Bolt-Action Rifle که گفته میشود ۱۲ مربع خالی را اشغال خواهد کرد!
۱۳. تاجر مرموز بازگشته است
یکی دیگر از مواردی که مستقیما از نسخه چهارم رزیدنت ایول الهام گرفته، وجود همین تاجر مرموز در Resident Evil 8 است. این مرد عجیب و مرموز در سرتاسر بازی مشاهده میشود و به شما اسلحه، مهمات و آیتمهای تعیینکنندهای میفروشد. در نسخه هشتم این تاجر The Duke نام دارد و مغازههایی در لوکیشنهای مختلف روستا برایتان باز میکند. به نظر میرسد این تاجر بر خلاف Resident Evil 4 شخصیتپردازی منحصر به فردی دارد و ایتن را به خوبی میشناسد. وی گفت: «هرکس که برای خودش کسی است، تو را میشناسد!» حالا اینکه چرا دوک به ایتن کمک کند فعلا مشخص نیست و برای پی بردن به آن باید منتظر اطلاعات بیشتر یا حتی انتشار خود بازی باشیم.
۱۴. جمعآوری پولهای رایج
در رزیدنت ایول ۸ یک نوع ارز و پول رایج به نام Lei وجود دارد. شما در مناطق مختلف بازی این ارز را پیدا میکنید و میتوانید با استفاده از آن آیتمهای مورد نیازتان را از Duck خریداری کنید. اینطور که مشخص است، فروشگاههای دوک سه بخش دارند: Supplies، Gunsmithery و The Duke’s Purse.
هنوز نمیدانیم اینها دقیقا چه معنایی دارند اما به نظر میرسد بخش Supplies مربوط به مهمات، دارو و اسلحه باشد. آپگرید اسلحهها هم احتمالا به Gunsmithery ارتباط دارد و در نهایت The Duke’s Purse بخشی است به وسیله آن شما آیتمهای قیمتی و کمیاب را خرید و فروش میکنید.
۱۵. قابلیت ارتقای اسلحهها
فروشگاهها دوک بعضا آیتمها و اسلحههای کاملا تعیینکنندهای در خود جای داده که میتواند ضامن موفقیت یا شکست شما باشد. بر اساس ویدیو گیم پلی و بقیه اطلاعاتی که تا امروز به دستمان رسیده، متوجه وجود اسلحه مشهور Magnum، یک چاقوی شکاری و دو نوع Rifle قدرتمند برای خرید شدهایم. در کنار اینها شما میتوانید با استفاده از Lei بخشهای مختلف هر اسلحه را ارتقا دهید تا قدرت، فاصله، نرخ شلیک، اندازه خشاب و سرعت ریلود آن بهبود یابد. از سوی دیگر قابلیت خرید یک سری دستور ساخت هم وجود دارد که به شما یاد میدهد چگونه مهمات شاتگان یا رایفلها را خودتان با استفاده از منابع موجود بسازید. و اینکه ظاهرا به ۱۰ هزار Lei احتیاج دارید تا Extra Baggage را خریده و فضای خالی Inventory خود را افزایش دهید.
۱۶. پازلهای شگفتانگیز رزیدنت ایول بازمیگردند
یکی از بهترین جنبههای Resident Evil 7 ترکیب فضای محیطیاش با پازلهای گیجکننده و دشوار بود – پازل Birthday بدون شک یکی از بهترین پازلهای تاریخ رزیدنت ایول است. گرچه تنها مشکل اینجا بود که بازی پازلهای خیلی زیادی نداشت و تعداد آنها محدود بود. حال به گفته کپکام، Resident Evil 8 قرار است کلی پازل دیوانهوار جلوی پای شما قرار دهد. و خب یک نمونه از این مورد هم در تریلر گیم پلی مشاهده شد که ما را به یاد پازل جالب توجه Resident Evil 2: Remake در اداره پلیس راکون انداخت.
۱۷. برای هرج و مرج و آشوب آماده شوید
سری رزیدنت ایول خیلی از اوقات ما را به درون بدترین و دشوارترین شرایط پرتاب کرده است. و اکنون به نظر میرسد Resident Evil 8 هم میخواهد حسابی بازیکنان را مورد آزار و اذیت قرار دهد! ما تا امروز تصاویر و صحنههای وحشتناکی از بازی دیدهایم؛ از تلاش ایتن برای بیرون کشیدن یک حشره هولناک از زیرپوستش تا تصاویر کشیده شدن او روی زمین درحالی که یک هوک داخل پایش فرو رفته بود. اینها همه صحنههای جنونآمیز، بهشدت خشونتبار و عجیبی هستند که تنها یک رزیدنت ایول اصیل به ما هدیه میدهد.
۱۸. وجود اهداف مخفی در بازی
در حالی که شما باید بیشتر زمان خود را صرف مبارزه با توهمات، دفع خطرات، فرار از انواع و اقسام موجوداتِ تشنه به خونتان و نهایتا پیدا کردن دختر ایتن کنید، در این میان یک سری اهداف و ماموریتهای اختیاری هم وجود دارد. پیدا کردن Bobbleheadها به شکلی افسانهای در بازیهای رزیدنت ایول دشوار بوده و اکنون به نظر میرسد کپکام میخواهد یک سری مجسمه چوبی بز را جایگزین Mr. Everywhere در Resident Evil 7 کند. هنگام گشت و گذار در محیطهای بازی به نشانگرهای صوتی توجه ویژهای داشته باشید چراکه با پیدا کردن این مجسمههای چوبی، آپگریدهای فوقالعادهای نصیبتان خواهد شد.
۱۹. تاریخ عرضه رزیدنت ایول ۸ مشخص شد
ما از مدتها پیش میدانستیم نسخه هشتم بازی در سال ۲۰۲۱ عرضه میشود اما کپکام طی رویداد اخیر خود بالاخره از تاریخ دقیق انتشار آن رونمایی کرد؛ بازی Resident Evil 8 قرار است در تاریخ ۷ می ۲۰۲۱ (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، پی سی، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان منتشر شود. آنهایی که فعلا کنسول نسل هشتمی دارند اما میخواهند بعدها کنسول جدید بخرند، میتوانند از آپگرید رایگان بازی استفاده کنند.
۲۰. دمو رایگان و انحصاری برای پلی استیشن ۵
خیلی از مخاطبان واقعا نمیتوانستند تا ۷ می ۲۰۲۱ منتظر تجربه Resident Evil 8 بمانند. کپکام طی همان رویداد هفته گذشته اعلام کرد یک دمو رایگان مخصوص پلی استیشن ۵ منتشر کرده که با تجربه آن میتوانید کلیت گیم پلی و فضای بازی را تا حدی درک کنید. این دمو که Resident Evil Maiden Demo نام دارد، شما را به جای شخصیتی به اسم Maiden قرار میدهد و نه ایتن. در این دمو هیچ گونه مبارزهای در کار نیست و میخواهد طراحی هنری و شخصیتهای هولناک بازی را نشانتان دهد. گفته میشود یک دمو بزرگتر در آیندهای نزدیک برای تمامی پلتفرمها عرضه خواهد شد.
خب این هم از تمامی نکاتی از تماشای ویدیو گیم پلی بازی Resident Evil 8 در رویداد کپکام دستگیرمان شد؛ نظر شما چیست؟ شما هم با اشتیاق منتظر عرضه این بازی هستید؟
داستان بازی افتضاح کل قضیه اینه ما اصلا زن ایتن رو نجات ندادیم پایان کنن مرگ میا هستش اون بچه هه که اصلا هیچی سر و ته بازی فقط باس فایت های مسخره است اصلا آدم تعجب میکنه چرا باید هایزنبرگ شخصیتی باشه که بخواد هم کمک کنه و اون دختر و میراندا رو بکشه و هم باس فایت بازیه چرا آخه کریس چرا قیافش تغییر کرده اصلا ایتن چه قدرتی داره که به هیچ وجه مریض نمیشه چرا لیدی باس چهارم بازیه گیم پلی بازی تو دیواره تلفیقی از رزیدنت ایول چهار با دوربین اول شخص و تاکتیک شوتر رزیدنت هفت به هیچ وجه وجود جعبه و بسته برای شکستن توجیه خوبی نیست همون طور که مشخصه پول تو بازی هست اما هیچ سیستم برای معرفی ایش نیست چرا باید این ونتوری انقدر وسیع باشه که توش کلی اسلحه قرار بگیره کپکام یه فرنچایز رو از قسمت ۴ ام به بعد کشت از این اتنظار داشته باشم عمرا من از ۴ به بعد دیگه سمتش نرفتم وقتی کشکی قهرمان وارد بازی میشه یا خارج برای من هیچ اهمیتی نداره که داستان بازی قرار چی باشه اصلا چرا اون شخصیت تو رزیدنت ایول رولیشن ۲ که تو جلد دختره رفته بود وارد هیچ کدوم از نسخه ها نمیشه کپ کام برای من مرده از dmc 5 تا این مزخرف re 8 اگه خیلی دلتون به حال این فرنچایز میسوزه به هیچ وجه نخرید
عالی بود برای بازی عملا هایپم کردید ممنون از اقای مبین زاده عزیز به شدت به بازی امیدوار شدم
ممنون بابیت ماله ولی این نکات نیاز به بیان نبود تو شوکیس دقیقا اینارو موبه مو توضیح داد پروداکتر و بقیه هم راحت استنباط میشد من مقاله رو باز کردم منتظر ۲۰ تا ایستراگ و رفرنس بودم که فقط چن تاشو گفتین بقیه نکات تکراری بود
واقعا هایپم تا اینجا که بینظیره فقط نگران تایم بازیم که کوتاه نباشه از اقای مبین زاده بابت مطلب تشکر ویژه میکنم بازم از این مطالب بزارید❤❤
من حدس میزنم که ۷ تا اسلحه تو بازی وجود داره. حالا اگه بیشتر یا کمتر بود نیاین منو بزنینا ولی با توجه به نسخه ی کالکتورش هف تان.
سلام اسم شخصیت اصلی ایتن مگه نیست؟ نوشتید نیتن