بازگشت Mass Effect؛ بایوور از تغییرات در سهگانه و احیای فرانچایز میگوید
Mass Effect بازگشته است. نسخه Legendary Edition از سهگانه محبوب بایوور در تاریخ ۱۴ می عرضه میشود و حالا ماجراجوییهای فضایی فرمانده شپرد پر زرق و برقتر از همیشه به نظر میرسد. و ما جزییات ...
Mass Effect بازگشته است. نسخه Legendary Edition از سهگانه محبوب بایوور در تاریخ ۱۴ می عرضه میشود و حالا ماجراجوییهای فضایی فرمانده شپرد پر زرق و برقتر از همیشه به نظر میرسد. و ما جزییات بسیاری از بهبودهای Mass Effect 1، 2 و 3 در نسخه ریمستر داریم.
اما مشخصا احیای فرانچایز خیلی فراتر از این جزییات ساده است. وبسایت یورو گیمر اخیرا مصاحبه مفصلی با توسعهدهندگان در بایوور برگزار کرده و با آنها درباره تغییرات جدید، آینده سری و بازگشت Mass Effect به چرخه صنعت ویدیو گیم حرف زده است.
هواداران از مدتها پیش تشنه خبرهای تازه درباره آینده سری بودند، تا اینکه ناگهان دو خبر هیجانانگیز به دستمان رسید؛ انتشار Mass Effect Legendary Edition و همچنین توسعه Mass Effect 4 (که این مورد احتمالا فاصله بسیار زیادی تا عرضه دارد).
ابتدا بهتر است به برخی جزییات Legendary Edition بپردازیم. این عنوان از قابلیت 4K و HDR پشتیبانی میکند و روی کنسولها (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس) و پی سی با فریم ریت ۶۰ اجرا میشود.
این بازی روی پی سی بالاخره قابلیت پشتیبانی از کنترلر و مانیتورهای widescreen را اضافه میکند. همانطور که پیشبینی میشد، تمامی DLCهای بخش تکنفره در سه نسخه اصلی در نسخه Legendary Edition جای داده شده (غیر از بسته الحاقی Pinnacle Station که در اصل روی ایکس باکس ۳۶۰ برای نسخه اول Mass Effect منتشر شده و شامل یک مپ و ۱۳ کامبت سناریو جدید بود. طبق صحبتهای مک والترز کارگردان نسخه Legendary Edition به نظر میرسد علی رغم تمام تلاشهای توسعهدهندگان، سورس کد این بسته الحاقی کاملا خراب شده و قابل بازگردانی نبوده است).
نسخه اول مس افکت که مشخصا قدیمیترین نسخه سری است، بهبودهای فوقالعاده گستردهای به خود دیده و گرافیک محیط، شخصیتها و نورپردازی آن تفاوتهای چشمگیری با عنوان اورجینال دارد. با نگاه به برخی سیارات مثل Eden Prime، Ilos و Feros به راحتی میتوان تصور کرد که به جای ریمستر، با یک ریمیک مواجه هستیم.
مس افکت ۱ علاوه بر اینها تغییرات دیگری نیز به خود دیده که خیلیهاشان در واقع به خواست هواداران بوده است. به عنوان مثال وسیله نقلیه Mako که تجربه رانندگی عجیبی را به ارمغان میآورد اکنون حسابی تغییر کرده و بخشهای مختلف گیم پلی (مانند مبارزات) نیز بهبودهایی داشتهاند.
در کنار این موارد مدل شخصیتهای تمام سهگانه بازسازی شده و اکنون بهتر از گذشته میتوانید شپرد را شخصیسازی کنید. در مجموع، بایوور گفته «دهها هزار» تکسچر، شادر، جلوههای گرافیکی و سیستم نورپردازی جدید در بازیها پیادهسازی شده است.
کار روی Legendary Edition اوایل ۲۰۱۹ آغاز شد، زمانی که یک تیم کوچک داخل بایوور برای ساخت آن چراغ سبز دریافت کردند. به نظر میرسد اعضای استودیو نزدیک به ۵ سال سر این مسئله باهم بحث داشتند که سهگانه مس افکت بالاخره ریمستر شود یا خیر. اما نهایتا بازگشت کیسی هادسون به استودیو - که از اعضای باسابقه تیم Mass Effect بود - موجب کلید خوردن این پروژه شد.
مک والترز نویسنده و تهیهکننده قدیمی مس افکت و کارگردان پروژه Legendary Edition اینگونه به یاد میآورد:
من چند سال مدام در جلسات شرکت میکردم و میپرسیدم: «بالاخره کار ریمستر را انجام میدهیم؟» «الان چی؟ زمانش فرا نرسیده؟». به نظر من بازگشت کیسی هادسون به استودیو خیلی اهمیت داشت. بدون تردید او به دلایل مشخص اشتیاق و علاقه وافری به سهگانه دارد و از پروژه جدید ما خیلی حمایت کرد. من فکر میکنم همین مسئله موجب شد از سد اولیه عبور کرده و واقعا پروژه را کلید بزنیم.
برای چنین پروژه عظیمی باید از کجا شروع کرد؟ بایوور از همان ابتدا تصمیم گرفت هیچ محتوای جدیدی به بازیها اضافه نکند یا حتی محتوایی که احتمالا طی توسعه آنها حذف شده بود را بازنگرداند تا تجربه اورجینال و اصیل مخاطبان دست خورده نشود.
استودیو همچنین مذاکراتی با اپیک گیمز داشت تا سهگانه را به طور کلی به آنریل انجین ۴ منتقل کند اما پس از بررسی دقیقتر موضوع آنها متوجه شدند با این کار بسیاری از سیستمهای مس افکت خراب میشود. والترز ماههای اولِ کار روی این پروژه را به تعمیر یک ماشین کلاسیک تشبیه کرده است؛ گویی این ماشین شگفتانگیز زیر خاک دفن شده و هر بار شما قصد بیرون کشیدنش را دارید، نگرانید رنگ بدنه یا آینههایش آسیب نبیند.
تا بهار ۲۰۲۰ کار توسعه Legendary Edition روی غلتک افتاده بود و نخستین موج از بهبودهای بایوور روی بازیها پیاده شدند. شخصیتهای اصلی و مشهور Mass Effect توجه ویژهای به خود جلب کردند و مدل، شادرهای چشم و نورپردازی جدید آنها به همراه تکنیکهای بصری تازه مثل tone-mapping، ambient occlusion و subsurface scattering، اثری متفاوت و مدرن را خلق کرد. تیم سازنده حتی طراحی برخی شخصیتها مانند Liara از مس افکت ۱ را بر اساس تغییرات شخصیتیاش در سهگانه عوض کرده است.
علاوه بر تمام این موارد، Legendary Edition حالا یک محتوای کامل و بینقص بود تا هر سه بازی Mass Effect را به همراه تمامی DLCهای تکنفره جمعآوری کند. همانطور که پیشتر اشاره شد بایوور هیچ محتوای داستانی خاصی به بازیها اضافه نکرده اما لیست آیتمهای جدید و آنلاکشده در سهگانه واقعا جالب توجه است؛ از انواع و اقسام اسلحهها گرفته تا لباسهای منحصر به فرد.
گیم پلی Mass Effect 2 و 3 تغییرات خاصی به خود ندیده اما در نسخه اول شاهد یک سری تغییرات محسوس هستیم (از جمله حذف شدن friction). هر یک از اسلحههای موجود در Mass Effect 1 واقعگراتر شده و حسی شبیه به نسخههای بعدی دارد. از سوی دیگر بخش Aim Assist هم کلی تغییر کرده و کارکرد بهتری برای بازیکنان خواهد داشت.
از سوی دیگر فیزیک وسیله نقلیه Mako بهبود یافته و یک speed boost دریافت کرده است. در ضمن لودینگهای پنهان بازی هنگام استفاده از بالابرها و آسانسورها به شکل قابل توجهی کاهش یافته. در ویدیو مقایسه Citadel مشاهده میکنیم که در Legendary Edition رسیدن به طبقه Presidium تنها ۱۴ ثانیه طول میکشد، در حالی که بازی اورجینال شما را بیش از ۵۲ ثانیه منتظر میگذاشت.
اما با وجود تمام بهبودهای اولیه، مس افکت ۱ همچنان از نظر گرافیکی به دو نسخه بعدی نزدیک نشده بود. آیا بایوور باید تمامی مراحل آن را بازسازی میکرد تا شایسته حضور در کنار عناوین دوم و سوم باشد یا میشد راه حل دیگری یافت؟ کوین میک کارگردان شخصیتها و محیطهای بایوور در این باره توضیح داد:
ما نمیخواستیم بازی اصلی را دور انداخته و از اول کارمان را شروع کنیم.
کوین میک اعتقاد داشت نوع طراحی محیطی و شخصیتهای مس افکت در واقع بخش مهمی از تجربه شگفتانگیز بازی بود. میک سالها پس از انتشار Mass Effect 1 و پیش از آغاز پروژه Anthem به بایوور ملحق شده. با توجه به نظری که میک ارائه داد، بایوور تصمیم گرفت دِرِک واتس (کارگردان هنری مس افکت) را برای بهبود گرافیک بازیها به تیم دعوت کند.
با این کار تصاویر مس افکت ۱ نه تنها رنگ و بوی تازهای به خود میگرفتند، بلکه یک سری جزییات خیرهکننده نیز به آنها اضافه میشد تا محصول نهایی کامل شود. به عنوان مثال اکنون Eden Prime با نورپردازی جدید خود شگفتانگیز به نظر میرسد و تازه در کنار آن شاهد یک سری افکت مانند دود، مه و خاکسترهای سوزان هستیم.
لیست تغییرات Mass Effect 1 همچنین به بهبود هوش مصنوعی دشمنان و همتیمیها، حذف محدودیت کلاس اسحلهها، بالانس دوباره امتیازات (XP)، اتو سیوهای منظمتر، رویایی بهتر با باسها، کمتر شدن مینیگیمها و HUD بهروز شده اشاره دارد.
وقتی مصاحبهکننده سایت یورو گیمر از والترز درباره کار دوباره روی فرانچایز پس از چند سالِ پرمشقت پرسید، او گفت:
وقتی ادیتورها را باز و به محتوای آن زمان - مخصوصا مس افکت ۱ - نگاه کردم، متوجه شدم آن موقع چه کار شگفتانگیزی انجام داده بودیم. به یاد آوردم آن زمان چقدر نوآور، خلاق و منحصر به فرد بودیم... انگار که ما یک سری بازیساز ایندی و مستقل بودیم و میخواستیم ایدههای عجیبمان را به ثمر بنشانیم. هر کس کلاه متفاوتی به سر میکند و ما همگی مشغول برطرف کردن مشکلات هستیم؛ اینها مرا یاد توسعه بازی در آن سالها میاندازد.
وی ادامه داد:
من یک نویسنده بودم اما با تیمهای موسیقی و سینماتیک هم کار میکردم. ما اغلب چندین کار را باهم انجام میدادیم. من عاشق این و حل کردن مسائل هستم. و پروژه جدید همان حس و حال را برایم زنده کرد. خیلی برای انجامش هیجان داشتم. اینکه جلوی محتوایی که در گذشته ساختهاید قرار میگیرید، لزوما هیجانانگیز نیست چراکه بعد این همه سال فقط با حجم انبوهی از مشکل و نقص مواجه هستید. با این حال، مجموع کار بیشتر مثبت بوده تا منفی.
والترز طی صحبتهایش احتمالا وجود نسخه سوییچ از Legendary Edition را کاملا رد نکرده (شاید اگر کنسول نینتندو روزی قدرت بیشتری برای نمایش قابلیتهای گرافیکی نسخه ریمستر داشته باشد، شاهد عرضه آن روی سوییچ هم باشیم؟) اما خب گفته ماموریت بایوور ریمستر کردن نسخه پی سی و کنسولهای فعلی بوده. او درباره نسخه سوییچ گفت:
به شخصه خیلی دوست دارم این اتفاق بیوفتد. اما خب در نهایت ما یک مسیر مشخص داشتیم و با خود گفتیم: «بیایید این را به سرانجام برسانیم، بعدا به بقیه ماجرا فکر خواهیم کرد».
بازی بعدی Mass Effect به این زودیها از راه نمیرسد - قطعا بعد از Dragon Age 4 که خودش پیش از ۲۰۲۲ عرضه نخواهد شد. اما خب با وجود Legendary Edition و اطمینان از آینده فرانچایز، به نظر میرسد هواداران سالهای درخشانی را پیش روی خواهند داشت. آیا والترز هیچگاه فکر کرده که مس افکت به پایان مسیر خود رسیده و خبری از عناوین آینده نیست؟ او پاسخ داد:
من سعی میکنم هر جا جلسه یا رویدادی باشد در آن شرکت داشته باشم. و بعد همه این سالها به یک نتیجه رسیدهام: اعضای استودیو و هواداران هردو دلشان میخواهد این فرانچایز ادامه یابد. من هیچگاه شک نداشتم که فرانچایز مس افکت بالاخره در یک قالب خاص به زندگی ادامه خواهد داد. الان هم حسابی هیجانزده هستم.
از سوی دیگر کوین میک افزود:
اینها آیپیهایی نیستند که ناگهان همینطور متوقف شوند. بایوور این آیپیهای فوقالعاده و مشهور را در اختیار دارد. اما من فکر میکنم مردم اعتقاد دارند ما خیلی بزرگتر از این هستیم. در حالی که وقتی میخواهیم روی یک آیپی یا پروژه تمرکز کنیم، مجبوریم یک آیپی دیگر را چند سال رها کنیم. به عنوان توسعهدهنده، زمان برای ما خیلی سریع میگذرد و ناگهان میبینیم سالها از ساخت یک پروژه گذشته. با این حال هرگاه به یک فرانچایز برمیگردیم، میبینیم کلی مخاطب جدید داریم و هیچ چیز عملا از بین نرفته. از اینجور اتفاقات زیاد میافتد و قرار نیست پایان دنیا باشد.
آینده Mass Effect چه میشود؟ آیا در Legendary Edition شاهد اشاراتی به نسخه بعدی و داستان آن خواهیم بود؟ ظاهرا نه.
فکر میکنم برای آینده فرانچایز راحتتر باشد که به عقب نگاه کند و از آنجا رو به جلو حرکت کند. ما باید شرایط را فراهم کرده و برای ایدهپردازی و بسط داستان زمان بخریم.
بازی Mass Effect: Legendary Edition در تاریخ ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) برای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و پی سی عرضه خواهد شد. این نسخه همچنین قابلیت forward-compatiblity خواهد داشت و دارندگان پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس /اس نیز میتوانند آن را خریداری نمایند.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
"فکر میکنم برای آینده فرانچایز راحتتر باشد که به عقب نگاه کند و از آنجا رو به جلو حرکت کند."
این جمله میتونه به این معتی باشه که قراره برگردیم به سه گانه اصلی ، و ادامه فرنچایز پیوند محکم تری با گذشته اش پیدا کنه؟
حقیقتا جزو برترین تجربه های گیمینگم بود ، اون تایمی که مشغول بازی بودم انگار اصلا روی زمین نبودم و تو فضا روی نورمندی بودم ، شخصیت ها اوونقدری برام واقعی بودن و سطح تعامل باهاشون اونقدری خوب بود که واقعا حس فرمانده بودن و ارزشنمد بودن جون اون ها رو احساس میکردم ، داستان استودیو هم مثل بازیای مس افکته ، که یه تیم پراستعداد از گوشه و کنار بهم پیوستن و یه تحربه مثال زدنی رو برامون رقم زدن
هر چند اوضاع بایوویر و EA شاید خیلی تعریفی نباشه ، ولی امیدوارم به اینده فرنچایز ...
EA جون بچت هواست به این فرنچایز باشه ، نشه مث نسخه قبلی که موتور بیخودتو بهشون غالب کردی واسه ساخت
"فکر میکنم برای آینده فرانچایز راحتتر باشد که به عقب نگاه کند و از آنجا رو به جلو حرکت کند."
این جمله میتونه به این معتی باشه که قراره برگردیم به سه گانه اصلی ، و ادامه فرنچایز پیوند محکم تری با گذشته اش پیدا کنه؟
حقیقتا جزو برترین تجربه های گیمینگم بود ، اون تایمی که مشغول بازی بودم انگار اصلا روی زمین نبودم و تو فضا روی نورمندی بودم ، شخصیت ها اوونقدری برام واقعی بودن و سطح تعمال باهاشون اونقدری خوب بود که واقعا حس فرمانده بودن و ارزشنمد بودن جون اون ها رو احساس میکردم ، امیدوارم اینده استودیو هم مثل بازیای مس افکته ، که یه تیم پراستعداد از گوشه و کنار بهم پیوستن و یه تحربه مثال زدنی رو برامون رقم زدن
هر چند اوضاع بایوویر و EA شاید خیلی تعریفی نباشه ، ولی امیدوارم به اینده فرنچایز ...
EA جون بچت هواست به این فرنچایز باشه ، نشه مث نسخه قبلی که موتور بیخودتو بهشون غالب کردی واسه ساخت