۸ نکته که باید پیش از تجربه Returnal بدانید
سازندگان Resogun این بار با Returnal بازگشتند تا تجربهای متفاوت از آنچه تا به امروز تجربه کردهایم را خلق کنند. اگر به خبر گلد شدن بازی استناد کنیم و دیگر تاخیری همانند آنچه که در ...
سازندگان Resogun این بار با Returnal بازگشتند تا تجربهای متفاوت از آنچه تا به امروز تجربه کردهایم را خلق کنند. اگر به خبر گلد شدن بازی استناد کنیم و دیگر تاخیری همانند آنچه که در گذشته دیدیم پیش نیاید تا کمتر از یک ماه دیگر شاهد انتشار آخرین ساختهی استودیو هوسمارک (Housemarque) خواهیم بود.
در چند سال اخیر اخبار و جزئیات بسیار زیادی را دررابطه با سفر به فضا و دیگر کرات شنیدیم. در همین حال بسیاری متحیر از رخدادهای گاها تکراری زندگی و حوادث پس از مرگ هستیم. آیا امکان بازگشت ما از مرگ وجود دارد؟ آیا میتوانیم خودمان را در نقطهای از زمان حبس کنیم و تا ابد همانجا بمانیم؟ تلفیق این دو مسئله را میتوان کماکان سوژهی اصلی Returnal دانست. در ادامه قصد داریم پیش از انتشار رسمی Returnal پیشنمایشی در قالب ۸ نکتهی مرتبط با این عنوان را با شما به اشتراک بگذاریم.
سیگنال مرموز چه میخواهد بگوید
در نگاه اول و براساس آنچه که تا به امروز سازندگان منتشر کردند Returnal داستان زنی به نام سلین را روایت میکند. در ویدئوهای منتشر شده از بازی به وضوح دیدیم که سلین در سیارهای بیگانه فرود میآید و به ماجراجویی میپردازد. در میان همین ماجراجوییها میبینیم که او با جسد بی جانش روبهرو میشود. اینکه داستان از چه قرار است او چرا از بین رفته هنوز و تا به این لحظه مشخص نیست. اما به نظر میرسد سلین در یک چرخهی تکرار بین مرگ و زندگی به دام افتاده است. با ماجراجویی در اتراپاس (Atropos) در برابر دشمنان متعددی قرار خواهید گرفت که قطعا عبور و شکست دادن آنها کار راحتی نیست و باید به خوبی مهارتهایتان را ارتقاء دهید.
هدف از تمام این ماجراجویی و جستوجوها پیدا کردن دلیل و منبع سیگنالی مرموز به نام White Shadow است که او را به اتراپاس کشانده. در میانهی این ماجراجوییها گاها تصاویری از خانهای میبینیم که بهنظر میرسد در سیارهی زمین قرار دارد. با اینکه هنوز هیچ جزئیات خاص تایید شدهای در این رابطه منتشر نشده اما بهنظر میرسد در میانهی گردش و تکرار بین مرگ و زندگی احتمالا سفری کوتاه به خاطرات یا گذشتهی سلین هم خواهیم داشت.
آمادهی نبردی بیرحمانه باشید، مرگ بخشی از مسیر شماست
سونی Returnal را برای معرفی قابلیتهای کنسول نسل نهمیش توسعه داده. این جمله شاید کاملترین توصیف از گیمپلی و محیط بازی باشد. در ابتدا شما درسفینهای هستید که کمی بعد سقوط میکند و درنهایت روی سیارهای ناشناخته فرود میآید. در ادامه ماجراجویی شما آغاز میشود. در این ماجراجویی انواع مختلف و بسیار گستردهای از دشمنان را میبینید که به دلیل قدرت بسیار زیادشان به احتمال زیاد همان بار اول نمیتوانید شکستشان دهید.
پس از هربار مرگ دوباره به سفینه باز میگردید و دوباره همان روند سقوط و ورود به سیاره ادامه پیدا میکند و پس از هربار مرگ این روند را مجددا شاهد خواهیم بود. ته مایههایی از جنس وحشت هم در بازی به چشم میخورد که میتوان آن را وابسته به داستان بازی و خشونت نهفته در اکشن آن دانست. نکتهی طلایی اینکه مرگ را میتوان المانی اجباری در این بازی دانست.
همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم بازی روندی چرخه مانند دارد. به عبارت بهتر میتوانیم گیمپلی آن را به ژانر روگلایک نسبت دهیم. البته قرار نیست آنچه که در دیگر بازیهای این سبک دیدیم در این عنوان هم ببینیم. بزرگترین تفاوتی که میتوان به آن اشاره داشت، امکان تولید خودکار محتویات نقشه است. به عبارت بهتر پس از مرگ و زمانی که مجددا به محیط بازی برمیگردید جای دشمنان، برخی از اشیاء و مواردی از این دست تغییر کرده و با جهانی جدید روبهرو هستید. از طرف دیگر مسیرهایی را که طی کردید تا به هدف برسند همگی باز هستند. اما این تنها یک روی گیمپلی Returnal است.
روی دیگر سکه نمایشی تمام عیار از یک گیمپلی اکشن و البته سریع است. اگر Resogun را تجربه کرده باشید قطعا به خوبی میتوانید این مسئله را درک کنید که چه چیزی انتظار شما را میکشد. برخلاف بیشتر بازیهای اکشن که معمولا به شما فرصت تصمیم گیری داده میشود تا مسیر مناسب را انتخاب نمایید، در این عنوان هیچ خبری از این فرصت نیست و با جهانی پر هرج و مرج و شاید بتوان گفت نبردی حقیقی در برابر دشمنان طرف هستید. احتمالا در این نبردها و تیراندازیهای سریع قرار است کری خوانی هارد SSD پلی استیشن 5 و سونی را فارغ از جلوههای بصری خیره کنندهاش در برابر رقیبانش ببینیم.
بدون تجهیزات وارد میدان نشوید
همانطور که بالاتر هم گفتیم تیراندازی، نبرد، درگیری و مرگ بخشهایی جدا نشدنی از این عنوان هستند. در چنین فضایی و با چنین وضعیتی وجود اسلحه در انواع و کاربردهای مختلف الزامی است. هنوز از ریز اسلحهها بهطور دقیق خبر نداریم اما در حدود ۱۰ نوع سلاح در این بازی میبینیم که البته تنوع درگلولههای آنها هم وجود دارد. به عبارت دیگر میتوانید از یک سلاح چند نوع گلوله را شلیک کنید. این گلولهها میتوانند انفجاری باشند و یا دشمن را هنگام نبرد کند نمایند.
درکنار تنوع در موارد یاد شده، امکان ارتقاء امکانات و مهارتها هم در بازی وجود دارد. این ارتقاءها در بازی تا زمانی هستند که زنده بمانید. پس از هربار مرگ تمامی آپگریدهایی که روی سلاحها و یا مهارتهایتان داشتید از بین میروند و همه چیز دوباره از نو آغاز میشود.
جزئیاتی شایستهی یک عنوان نسل نهمی
سونی تصمیم گرفت تا در ابتدای نسل نهم برای اثبات قدرتش به بازیبازان عناوین مختلفی را توسعه دهد. یکی از این عناوین که برای نمایش قدرت پلی استیشن 5 ساخته شده، Returnal است. جلوههای بصری بازی تا جای ممکن زیبا و چشم نواز طراحی شدند. به خوبی میتوان تاثیر این طراحی زیبا را روی القای اتمسفر بازی دید. برای درک جزئیات به کار گرفته شده در طراحی کافی است به ذرات معلق در برابر نور و یا انعکاسهای نور روی سطوح مختلف توجه کنید.
خوش قولی یا بد قولی
در ابتدا قرار بود انتشار Returnal را در ۲۹ام اسفند ماه شاهد باشیم. اما چند روز پیش از انتشار در تاریخ مقرر سونی به نمایندگی از استودیوی سازنده اعلام داشت که این عنوان، با تاخیری تقریبا یک ماهه، در تاریخ ۱۰ام اردیبهشت ماه در دسترس کاربران قرار میگیرد. دلیل این تاخیر پولیش کاری و برآورده کردن سطح انتظارات بازیکنان و مخاطبان اعلام شد. پس از گذشت چند روز استودیوی فنلاندی هوسمارک اعلام کرد که این بازی گلد شده و به عبارت بهتر به نظر میرسد که مراحل بازی بهطور کامل به پایان رسیدهاند و احتمالا دیگر خبری از تاخیر نیست.
یار ثابت سونی یا یک سرباز موقت
باتوجه به فعالیتهای اخیر سونی و تمایلش به انتشار عناوین انحصاری برای پلتفرم رایانههای شخصی میتوان احتمال ضعیفی را درنظر گرفت که تا اواخر نسل نهم این عنوان را روی پلتفرمهایی چون رایانههای شخصی ببینیم. اما از آنجایی که سونی Returnal را ساخته تا با آن قدرت کنسولش را به رخ دیگران بکشد کمی دور از انتظار است که شاهد انتشار این بازی برای دیگر پلتفرمها باشیم.
چندنفرهی ناهمگام
Returnal هم مانند سایر بازیهایی که اخیرا شاهد انتشارشان بودیم دارای بخش چند نفره است. اما این بخش هم کمی متفاوت از نمونههایی است که دیدیم. بخش چندنفرهی این عنوان که به نوعی ناهمگام خوانده میشود را میتوان بسیار نزدیک به سری سولز دانست. اگر بخش چندنفرهی این بازی را تجربه کرده باشید به خوبی میتوانید با این بخش از Returnal هم ارتباط برقرار کنید.
به پیشواز برویم چه دریافت میکنیم؟
مدتی است نسخهی دیجیتالی و فیزیکی بازی یاد شده در دو مدل استاندارد ادیشن و دلوکس ادیشن برای پیش خرید دردسترس قرار گرفتهاند. برای خرید نسخهی استاندارد باید ۷۰ دلار بپردازید اما قیمت نسخهی دلوکس ۱۰ دلاری بیشتری است. با پیش خرید نسخهی استاندارد یا دلوکس این بازی دو لباس به عنوان امتیاز پیش خرید از همان ابتدای انتشار یعنی در روز ۱۰ام اردیبهشت ماه در دسترس شما قرار میگیرند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یکم از بازی های معروف بگذارید
به زمان انتشارشون نزدیک شیم میذاریم.