آیا راکستار گیمز واقعا درحال ساخت بازی Bully 2 است؟
در طی سالیان اخیر همواره شایعات گستردهای پیرامون دنبالهای برای عنوان محبوب طرفداران، یعنی Bully، نقل محافل خبری بوده است. بازی اصلی در سال 2006 برای کنسول پلیاستیشن 2 و رایانههای شخصی منتشر شد و ...
در طی سالیان اخیر همواره شایعات گستردهای پیرامون دنبالهای برای عنوان محبوب طرفداران، یعنی Bully، نقل محافل خبری بوده است. بازی اصلی در سال 2006 برای کنسول پلیاستیشن 2 و رایانههای شخصی منتشر شد و بعدها توسط سرویسهای دیگر مانند کنسولهای بعدی نیز عرضه گشت. البته پس از گذشت ۱۶ سال هنوز هم با وجود هایپ شدید طرفداران، نمیتوان شواهدی مبنی بر وجود نسخه دوم بازی داشت و بنظر راکستار هنوز خیال پاسخ به سیل عظیم طرفداران بازی را ندارد و خبری از نسخه دوم نیست.
اگر بخواهیم Bully را برای کسانی که تا به حال با آن آشناییت نداشتهاند توصیف کنیم، باید بگوییم که تصور کنید دیگر سری محبوب راکستار یعنی GTA بجای یک شهر عظیم در یک دبیرستان اتفاق میافتد. تبریک میگویم، حالا شما به فرمول معرکه و جدید بازی در سال 2006 وارد شدهاید به گونهای که بازی در آن سالها واقعا بین گیمرها گل کرد. داستان بازی از جایی شروع میشد که بازیکن در نقش جیمی هاپکینز، پسر شر و مشکلساز داستان قرار میگرفت.
در ادامه میبینیم که مادر جیمی پس از ازدواج دوباره، پسرش را جلوی یک مدرسه شبانهروزی بنام آکادمی بولورث پیاده میکند که اتفاقات بازی در آن رخ میدهد. در طول سال تحصیلی پیشرو، بازیکن با شخصیتها و اکیپهای مختلف دوست میشود، از کلاسهای مختلف، مهارتهای مختلف میآموزد و در نهایت مدرسه را از شر زورگوی واقعی نجات میدهد. در آن زمان این بازی با استقبال گسترده منتقدان و طرفداران روبرو شد و یک ریمستر نیز بعدها از آن برای ایکس باکس 360 منتشر شد.
علیرغم تلاشهای گسترده جک تامپسون برای جلوگیری از انتشار و فروش بازی Bully در فلوریدا برای سال 2006، قاضی وقت فلوریدا وقتی بازی به او ارائه شد، از نظرش هیچچیز ذاتی که مشکلی برای ممانعت از عرضه بازی داشته باشد نیافت. اگرچه قاضی مورد بحث بعدها اظهار داشت که دوست ندارد بچههایش بازی که دارای رتبهبندی نوجوانان است بازی کنند؛ او Bully را با کانالهای بزرگسالان که اواخر شب پخش میشوند مقایسه کرد و انتشار عمومی آن را در فلوریدا بلامانع دانست. علیرغم این حکم، Bully در برزیل یعنی قبل از این که بطور رسمی در سال 2016 منتشر شود، در سال 2008 ممنوع شد و این امر بیشتر باعث شهرت افسانهای بازی در برزیل شد.
چرا تاکنون شاهد دنبالهای بر این بازی موفق نبودهایم؟
بازیای که توسط شعبه ونکوور راکستار توسعه داده شده بود، با استقبال گسترده طرفداران Grand Theft Auto و دیگر بازیهای Rockstar تبدیل به یک موفقیتبزرگ مالی و هنری برای راکستار شد. طرفداران به دلیل نگاه جدید و تازه استودیو به ژانر بازیهای جهانباز امیدوار بودند که دنبالهای برای بازی ببینند اما این امر تاکنون هرگز اتفاق نیفتاده است. بعدها Bully: Scholarship Edition، ریمستر نسخه پلی استیشن 2، با داشتن کلاسهای بیشتری برای حضور، گرافیک بهبودیافته، هشت ماموریت جدید، لباسهای جدید و حالت چندنفره و مینیگیمهای دونفره برای کنسولهای ایکس باکس 360 و نینتندو Wii منتشر شد. علیرغم پیشرفتهای چشمگیر نسبت به نسخه اصلی، پورت پیسی بدلیل مشکلات و باگهای متعدد، کنترل ضعیف و فریم ریت محدود به 30، بسیار ضعیف ظاهر شد.
شعبه ونکوور پس از کار روی Bully و عرضه آن، با دیگر استودیوهای Rockstar همکاری کرد تا روی نسخه سوم بازی Max Payne کار کند که در سال 2012 منتشر شد. پس از عرضه مکس پین 3، شعبههای ونکوور و تورنتو راکستار باهم ادغام شدند و با اسم راکستار تورنتو به کار خود ادامه دادند. در این مدت استودیوی کانادایی به کار روی Grand Theft Auto 5 کمک کرد و در نهایت وظیفه پورت بازی برای کامپیوترهای خانگی را از سوی راکستار دریافت کرد. استودیوی راکستار تورنتو در گذشته خدمات زیادی را به نحو احسن انجام داده بود، پس بنابراین جای تعجب نیست که از آن ها برای ایجاد پورتهایی با کیفیت بالا برای تجربه بهینهتر استفاده شود. برخی از پورتهایی که آن ها تاکنون انجام دادهاند، شامل: Grand Theft Auto 4 برای پیسی، Manhunt 2 برای نینتندو Wii و Max Payne برای پلی استیشن 2 و ایکس باکس است.
Rockstar Games Toronto پس از کار روی Grand Theft Auto 5، برای کار روی بازی Red Dead Redemption 2 برای انتشار 2018 کمک کرد. بنظر میرسد که استودیوی کانادایی بیش از حد مشغول همکاری با دیگر استودیوهای Rockstar است و وقت کافی برای این که بتواند روی عنوان جدیدی از مجموعه Bully کار کند را تا الان نداشته است. اگر این فرض درست باشد واقعاً شرمآور است، زیرا سری Bully یکی از الگوهای منحصربه فرد از فرمول بازیهای شبیه به GTA بود که هویت مستقل خود را نیز داشت. بعدها برای دهمین سالگرد Bully، راکستار طرفداران را با پورت بازی برای پلتفرمهای اندروید و iOS سورپرایز کرد. ولی این آن چیزی نبود که طرفداران امیدوار به انتشار آن بودند، اما بر اساس جمله هرگز نگو هرگز شاید بولی نیز روزی توسط راکستار دوباره به چرخه صنعتگیم برگردد.
امکان انتشار نسخه دوم درآینده وجود دارد؟
حتی با این که بیشاز یکدهه از آخرین دیدار و خاطره دوباره ما از بازی Bully درقالب ریمستر گذشته و طبیعتا شاید بازی فراموششده بنظر برسد، اما اینطور به نظر نمیرسد که راکستار این سری محبوب را فراموش کرده باشد. هنوز هم یک دنباله برای بازی Bully از حیطه احتمال خارج نشده و با توجه به سیاستهای راکستار، هرلحظه ممکن است که شاهد لحظه موعود و تریلر مورد نظر باشیم. اگرچه باتوجه به سالهای اخیر، اکنون میتوان با اطمینان گفت از دورانی که راکستار گیمز چندین بازی عالی را روی یک نسل از کنسول ارائه میداد عبور کردهایم، و بنظر میرسد که سیاست راکستار این باشد که برای هر نسل از کنسولها تنها یک بازی شاخص و بزرگ AAA ارائه کند و متمرکز بر پشتیبانی از آن تا آخر نسل باشد.
Red Dead Redemption 2 برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان ساخته شد و GTA V برای کنسولهای ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3. اگرچه روزنهای بسیار کم از امید وجود دارد که بازی بعدی Rockstar برای نسلهشتم کنسولها با گرافیک دانگرید شده عرضه شود، اما به احتمال زیاد بازی بعدی آن ها برای پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس/اس طراحی خواهد شد.
شایعاتی مبنی بر این که دنباله در حال ساخت Bully چندین بار کنسل شده، چندین بار نقل محافل صنعت گیم شده است. ابتدا در سال ۲۰۱۰ و سپس سه سال بعد در سال ۲۰۱۳ خبر لغو شدن دوباره این دنباله باعث ناامیدی طرفداران شد. بعدها یکی از لیکرهای معتبر بازیهای راکستار به نام Tez2 احتمال داد که Bully 2 ممکن است تا اواخر سال ۲۰۱۵ در حال توسعه بوده باشد، قبل از اینکه استودیو مجبور به کمک به ساخت Red Dead Redemption 2 شود. اگرچه تمامی این اخبار موجب تغییر در وضعیت کنونی نمیشود و بدترین سناریو برای طرفداران Bully صبر کردن تا سال ۲۰ است. احتمالا طرفداران امیدوارند که راکستار برای سالگرد ۲۰ سالگی بازی کاری انجام دهد.
Bully 2 چگونه خواهد بود؟
اگر راکستار قصد پایان دادن به این هجران چندساله داشته باشد و بالاخره بخواهد بازی را برای طرفداران پرشمار آن عرضه کند، در نسلجدید و با توجه به قدرتهای سختافزاری چندبرابر شده، دنباله بازی چه شکلی میتواند باشد؟ از زمانعرضه Bully تقریباً ۱۵ سال میگذرد و Rockstar در فرمول بازیهای جهان باز خود، چه از نظر گیمپلی، چه جهان و اتمسفر و چه سبک روایتداستان پیشرفتهای چشمگیر و زیادی انجام داده است. نقشهای که بازیکنان میتوانستند در Bully کاوش کنند، کوچکتر از نقشه بازی Grand Theft Auto 3 بود و تقریباً 5 کیلومتر مربع وسعت داشت. اگرچه با وجود اندازه کوچک محیط بازی، گیمرها در Bully هنوز میتوانستند فعالیتهای زیادی انجام دهند که عمدتا محدود به آکادمی معروف Bullworth در بازی میشد.
آخرین بازیهای منتشر شده از راکستار Grand Theft Auto 5 و Red Dead Redemption 2 بودند که دنیای عظیمی را در صنعت بازیهای ویدئویی عرضه کردند و استاندارد بازیهای جهان باز را چند پله بالا بردند. اگر حتی راکستار بخواهد انعکاسی از اندازهعظیم آن ها را در Bully 2 به نمایش بگذارد، تفاوت آن با Bully اصلی بسیار بسیار زیاد خواهد شد. اگر بازیکنان یکبار دیگر بعنوان یک جوان در دنباله فرضی بازی وارد آکادمی بازی شوند، با این همه فضای اضافی چه کارها که میتوانند انجام دهند؟
شاید یک مدرسه رقیب در قسمت دیگری از شهر بتواند جالب باشد. این یک لایهی کاملاً جدید به پویایی داستان اضافه میکند و شبیه رقابت بچههای Springfield و Shelbyville Elementary در کارتون The Simpsons میشود؛ اما محبوبترین گزینه برای من بعنوان یکی از طرفداران پروپاقرص سری اول، بزرگتر شدن شخصیتاول بازی و وارد شدن او به دنیای عظیم کالج و دانشگاه و ماجراجوییهای فراتر در این فضا است. راکستار خوشبختانه استاد استفاده از این مدل فضاها و ارائه نمایشهای چندخطی درونبازی است.
انتظار میرود که در دنباله Bully، کلاسهای دارای مینیگیم برای بازیکنان وجود داشته باشد. چه در فضای سابق آکادمی و چه دنبالهای بلندپروازانهتر در کالج، با دردسرها و ماجراجوییهای متنوعتر بین کلاسها و فعالیتهای جانبی. یکی از جنبههای مهم Bully، توبیخ سریع برای آزار و اذیت بود که این مورد احتمالاً دوباره به بازی باز خواهد گشت. یک سیستم مدیریتی برای گیمپلی بازی میتواند بعنوان یکی از مکانیکهای گیمپلی درونبازی ظاهر شود؛ جایی که شخصیت اصلی باید سطح قدرت، باحال بودن و وزن خود را براساس آنچه که تصمیم به خوردن دارند و یا ماموریتهای بازی مدیریت کند و یا ارتقا دهد. این مورد بصورت سادهتر در Grand Theft Auto: San Andreas مشاهده شد و حالا با مکانیزمهای پیچیدهتر میشود لایه جدیدی از عمق را به گیمپلی بازی اضافه کرد.
اکنون که راکستار فرمول خود را برای چگونگی اجرای بازیهای جهان باز تعریف کرده، تئوریهای مختلف برای چگونگی ادامه دادن به بازی و دنباله Bully بیپایان بنظر میرسند. آن ها با ورود دوباره به جهان بازی Bully و امتحان کردن ایدههای جدید خود میتوانند لذت زیادی ببرند اما، فقط زمان مشخص خواهد کرد که شاهد این عنوان خواهیم بود یا راکستار فعلا قصد سرمایهگذاری روی این برند را ندارد. شاید برخی از اخبار قبل از ۲۰ سالگی بازی در سال ۲۰۲۶ خیلی جالب نباشد.
همانطور که میدانید شایعه شده بود که Bully 2 در حال ساخت است، پس ما همچنان دوست داریم به این شایعات امید داشته باشیم و بنویسیم Bully 2 هماکنون در استودیوهای راکستار درحال توسعه است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یک کلام بگید آره/نه حوصله ندارم مقاله رو بخونم?
من داشتم انگلیسی می خوندم کلمه یونیورسیتی=دانشگاه بعد شروع کردم به فکر کردن واین به ذهنم رسید که بولی ۲ رو در دانشگاه بسازه می دونم احتمالش صفره ولی فکرش رو بکنید.
سلام.
فعلا برنامه راکستار gta vi و RDR3 است ،که حدود ۱۰ سال دیگه شاید اونم شاید راکستار نسخه ۲ bully را بسازد ! ☹️البته فکر نکنم بتونن داستانی خوب برای هرکدام از اینا بتوانند دربیاورند،gta که فقط کافیه چند تا ماشین خفن بزارن تا دهن منتقدارو ببندند،رد دد ردمپشن ۳ هم هرچی باشه طرفدارا راضی هستند (حتی من!?)دیگه نمی دونم چی میشه ?
همه دوست دارن راکستار بازی بده بیرون از جی تی ای گرفته تا همین... راکستار باید بازی جدید که میسازه از بازی قبلش بهتر باشه برای همین زمان ساختش ببشتر طول میکشه مثل رد دد2 که 3 هزار نفر به مدت 8 سال روش کار کردن اگر نخواد زمان زیادی وقت بزاره میشه مثل بقیه شرکتای بازی سازی خوب دیگه فکر نکنم بازی به بزرگی رد دد2 ببیتیم چون راسکتار هم داره به سمط کوتاه کردن زمان ساخت بازی هاش میره.
میشه بگی راکستار کجا گفته زمانه بازی هاشو کم تر میخواد کنه؟?
گفته که ب صورت اپیزودی و آپدیتی میاد
در واقع قبلاً هم چنین چیزی گفته شده، که بازی ها در آینده هنگام انتشار کوچک خواهند بود [از هر نظر] و به مرور زمان گسترش خواهند یافت؛ چنین چیزی را راجر کلاک هم گفته…
همچنین به احتمال زیاد در آینده بازی های راکستار فاقد بخش داستانی عظیم خواهند بود و بیشتر بر روی بخش چند نفره مانور خواهند داد.
اگه بسازن حداقل پنج سال دیگه میسازن و چرا حس میکنم راکستار قدرت قبلو نداره(خیلی از راکستار جدا شدن) و خوب در نمیاد
حقم داری همچین حسی داشته باشی دن هاوزر و یکی از مهم ترین نویسنده ها(اسمشو یادم رفت) با چند ده انیماتور مهم و ی سری مدیر خبره که داشت جدا شدن.
کلا راکستار تو ی بحران قرار داره و ی از هم گسیختگی ای بین کارکنانش به وجود اومده.
«یکی از مهم ترین نویسنده ها»
Lazlow Jones
تو چند سال اخیر خوده راک استار خیلی به بازی بولی اشاره کرده که میشه به بزرگترین اشاره اون هم اون پسره توی رد دد 2 بود که کاملا شبیه جیمی بود
راست میگن بولی رو پیسی بد پورت شده؟
افتضاح بود پورتش دوست عزیز؛ از تنظیمات کیبورد گرفته تا فریم ریت پایینی که داشت…
امیدوارم بیاد
امیدوارم یه نسخه جدید ازش بسازن ولی فکر نکنم اینطور باشه
اقا خبر خریداری شدن هوسمارک توسط سونی رو پوشش نمیدید؟ بلوپوینت هم فکر کنم خریدن ولی بعدش سریع پاک کردن توییتشون رو چون انگاری میخواستن توی ایونت اعلامش کنن ولی دیگه سوتی دادن
در کل لطفا خبر تصاحب بلوموینت و هوسمارک رو پوشش بدید خیلی وقته از خبر گذشته
ادیت: هوسمارک رو رسما اعلام کردن ولی منظورم اینه که یه توییت زدن که بلوپوینت هم خریداری شده ولی بعدش پاک کردن اما دیگه سوتی دادن و نشون دادن که خریدنش
حدودا سال پیش بود یه شایعه بزرگ اومد که به شدت میتونه هیجان انگیز باشه و جالبیش هم این بود که این شایعات توسط منابع مختلف و معتبر هم به شکلی تایید شد
توی این شایعه اومده بود که راک استار توی نسل نهم میخواد رکورد بازی هاشو در یک نسل رو بشکنه
طبق این شایعه اول از همه بازی های gta 5 . gta sa . gta 3 . gta vc قراره با یک ریمستر خیلی بزرگ که طبق اون شایعه قراره که معنای ریمستر رو عوض کنه عرضه بشن اما این تازه شروع کار راک استار هست طبق اون شایعه راک استار در حال کار روی ریمستر بازی های bully . manhunt 1 , 2 . red dead 1 هست
طبق گفته های این لیکر راک استار بعد از عرضه این بازی ها راک استار بازی های جدیدش رو عرضه میکنه
که به ترتیب gta 6 . bully 2 . manhunt 3 هستن این لیکر گفته بود که راک استار به فکر روی نسخه بعدی max payne و l.a noire هم هست و حتی امکان ساخت یک ip جدید هم وجود داره
به هر حال این اخبار خیلی رویایی و میشه گفت به دور از انتظار هست اما نباید یادمون بره که با راک استار طرف هستیم و ممکنه که هر لحظه ما رو سوپرایز کنه خودم که به شخصه دوست دارم تمامی حرف هایی که توی این لیک بود درست از اب در بیاد اما واقعیتش بیشتر فکر میکنم تمام این حرف ها ارزوی لیکر بود
هر چه از راک استار رسد نیکوست :-)