درجههای سختی چه نقشی در بازیهای ویدئویی دارند؟
بازیهای ویدئویی همواره در مورد پیشرفت کردن بودهاند و یکی از بزرگترین فرمهای آن بیشتر شدن سختیهای یک بازی بوده است. ایجاد درجه سختی چیزی بیشتر از تبدیل هر چیز آسانی به سختتر یا بالعکس ...
بازیهای ویدئویی همواره در مورد پیشرفت کردن بودهاند و یکی از بزرگترین فرمهای آن بیشتر شدن سختیهای یک بازی بوده است. ایجاد درجه سختی چیزی بیشتر از تبدیل هر چیز آسانی به سختتر یا بالعکس است و با توجه به بحثهایی که همیشه در مورد آن وجود داشته، بنظرم وقت آن رسیده تا بیشتر در موردش صحبت کنیم.
پیشرفت در سختی
در این مقاله نمیخواهیم در مورد موانع در بازیها صحبت کنیم بلکه روی صحبت ما با چالشهای طراحی شده در بازیهاست. هر بازی ویدئوییای از ابتدا تا انتها دارای منحنی درجه سختی است و در اغلب موارد نیز توسعهدهندگان بازیها در دو قسمت از رشد درجه سختی بازیهایشان گند میزنند.
قسمت اول جایی است که سختیهای ابتدای بازی فراتر از بقیه آن هستند و وقتی بازی شروع میشود بسیار سختتر از بقیه تجربهای هستند که بازی آن را به اشتراک میگذارد. دلیل این اتفاق میتواند کمبود منابع و یا اتفاقات بیشتر نسبت به بقیه بخشهای بازی باشد. برای مثال در بازی Resident Evil Village مراحل اولیه بازی به دلیل کمبود اسلحه و مهمات و نداشتن آپگریدهای آنها بسیار سختتر از بقیه ماجراست.
قسمت دوم مربوط به شروع ناامید کننده بازی است. بازی Hollow Knight شاید یکی از بهترین بازیهای metroidvanias (سابژانری از ژانر اکشن ماجراجویی) در دهه گذشته باشد اما به دلیل بخش ابتدایی بازی بسیاری از گیمرهایش را از دست داده است.
درجه سختی معکوس چیزی است که در بیشتر بازیهایی که مشکل تعادل دارند دیده میشود. با این وجود پس باید بسیاری بگویند که بازیهایی مانند سری Souls و بازیهای مشابه آن مثالهای بدی هستند چرا که آنها با درجه سختی بالا شروع میشوند و در اواخر آن آسان میشوند. اما تفاوت در آنجاست که تعادل براساس خود بازیکنان تنظیم میشود. کسی که زودتر نحوه مبارزه را بفهمد احتمالا سریعتر در بازی پیش خواهد رفت.
ریتینگ درجه سختی
دو فاکتور برای هر مکانیزم در رابطه با پیچیدگی و سختی آنها وجود دارد:
۱. چگونه کسی آن را اجرا میکند؟
۲. چه موانعی را میتوان بر سر راه آن قرار داد؟
برای مثل، در بازی Celeste گیمر بطور مداوم با سکوهای بازی در چالش قرار دارد. مکانزیمهای اصلی بازی هم قابلیتهای پریدن، بالا رفتن از دیوار و Dash کردن (با سرعت به جلو رفتن) است. به همین ترتیب یادگیری پریدن امر نسبتا آسانتری است تا دش کردن و زمانبندی آن برای مقابله با چالشهای سکوها.
طراحی اولیه بازی و ساختمان آن نشان میدهد که بهترین راه برای یاد دادن مکانیزم به پروسه زیر بستگی دارد:
۱. یک مکانیزم و یا خطر جدید جدا از هر چیز دیگری معرفی میکنید. برای مکانیزمها باید منطقهای کاملا امن در نظر گرفته شود که بازیکن در آن نتواند بمیرد.
۲. بازیکن را در موقعیتی قرار میدهید که اگر از آن المان جدید کمک نگیرد نمیتواند از مرحله گذر کند.
۳. المان جدید را به طور کامل با بقیه مکانیزمها و خطرها در بازی ادغام میکنید.
نیتندو همیشه در پیاده سازی شماره 3 استاد بوده و حتی در سوئیچ به دنیای سه بعدی هم از قبل بهتر شده. برای مثال در همه بازیهای ماریو، گیمر به تمام حرکات ماریو دسترسی دارد اما بازی خودش و در خلال پیشرفت در آن است که نحوه استفاده از قابلیتها را به بازیکنان نشان میدهد. در بازی Celeste، تنها 3 مکانیزم اصلی وجود دارد اما وقتی باید از ترکیب آنها برای حل موانع استفاده شود، بازی بسیار سخت میشود.
باید در نظر داشت که درجه سختی زیاد باعث کم شدن مخاطبان میشود و هر چه بازی گیمر پسندتر باشد میتواند هواداران بیشتری برای خود بسازد. تا زمانی که این مطلب در حال نگارش است، طبق چیزی که در استیم نوشته شده، بازیهای دارک سولز ۱، ۲ و ۳ به ترتیب ۲۸، ۳۰ و ۲۲.۹ درصد توسط گیمرها به پایان رسیده که این درصدها خود گویای همه چیز است. طراحی درست درجه سختی بازی میتواند درک راههای جالبی باشد که بازی را با اقبال هواداران روبهرو سازد و برای کسانی که دنبال چالش هستند نیز چالش برانگیز باشد.
درجه سختی یک بازی بخشی از پروسه طراحی آن محسوب میشود، چه توسعهدهندگان و ژورنالیستها بخواهند آن را پذیرند یا خیر. هدف اصلی از آن هم بهتر کردن طراحی بازی است تا گیمرها تجربه بهتری از بازی داشته باشند. اما نکته مهم اینجاست:
اگر تنها راه شخصی برای تجربه بازیتان، غیرفعال کردن تمام سیستم و مکانیزمهای بازی و یا بازی در درجه سختی (Story Mode) است، آنها نیستند که شکست خوردهاند، بلکه این شمایید که شکست خوردهاید.
بیشتر بخوانید:
- چیت کدها چگونه از بازیها کنار گذاشته شدند؟
- درجه سختی بازی The Last of Us Part 2 قابلیت شخصیسازی بالایی دارد
- ویدیوی گیم پلی Doom Eternal چالش درجه سختی Nightmare را نشان میدهد
منبع: superjumpmagazine
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
تو مرحله آخر warcraft3 یکی شدن آرتاس
بازی رو گذاشتم رو هارد و بعد ج.ر خوردم اونجا بود که معنی هارد و فهمیدم?
اسپم
بابا تورو جون هر که دوست دارین روف عوض نکنید من همتون به پروف میشناسم
الان انگار تازه وارد سایت شدم همه جدیدن
دیگه شرمنده برادر از روی اسم به خواطر بسپار
ما تنوع میخایم
عزیز اشتیاه گرفتی منظورم اینه زود به زود عوض نکنین وگرنه مشکلی ندا م هر جور راحتی
بهترین لذت های دنیا
اولی:داشتن سیستم گیمینگ
دومی:کتک زدن کسایی که ازشون بدت میاد
سومی:تعویض پروفایل
دومی از همه لذت بخش تره???
کلا دومی و اولی
۴-یک نفر داره پول میشماره هی اعداد چرت و پرت بگی
?۵?-خودتو تو توالت خالی کنی?
تاندر به افتخارت دیگه عوض نمیکنم?✊?
کوچیکتم
که عوض نکردی?
منم جدیدم ?
نه تو هم از قدیمی هایی
?
یه سوال
دارک سولز سخت تره یا سکیرو؟
گمونم سولز
من سکیرو نزدم
ولی به نظر من تپ یه سطحن
سولز بر پایه بازی تدافعیه
در حالی که سکیرو بیشتر تهاجمیه
برا همین نمیشه دقیق گفت کدوم سخت تره
سخت فقط والفنشتاین روی هارد ترین درجه ، یک بار بمیری سیو هات پاک میشه باید از اول بری ! من سر گرفتن تروفی دهنم سرو.یس شد
اگر می گید فقط دارک سولز بازی سختیه باید بگم که سخت در اشتباهیت همین بازی cuphead ، در جه سختیه دوم ، nioh و... الان همین cuphead بازی خیلی اعصاب خورد کن و جهنمیه (چه حرص هایی که سر این بازی لعنتی نخوردم)همین cuphead کافیه به نظرم اگر دنبال یک بازی هستید که هم سخت باشه هم اعصاب خورد کن من بازی cuphead رو پیشنهاد می کنم
دارک سولز سخت تره
باشه ولی cuphead بازی خیلی رو مخ و جهنمی بود اونایی که بازی کردن می دونن دارک سولز سختی قابل قبول تری داره (حتی اگر سخت تر باشه)
به پنج دقیقه نکشید که دیلیتش کردم
منم پاکش کردم یه همچین بازی با سختی مضخرف
.کاتانا زیرو هم بعضا بعضی مراحلش سخت میشد و شدیدا اعصاب خردکن
آره خیلی بازی سرعتی بود.فقط کافی بود اون قابلیتت تمومشه
مراحل اول ویچر دو هم اینجور بود و بعضی از مراحل وسطش سخت و گیج کننده یه هفته طول کشید بفهمم بازی چی به چیه اصلا ولی خب بعدش عاشقش شدم محشر بود
خب شما فکر کن دارک سولز سخت نبود.الان این جایگاه رو نداشت.واقعا این جایگاه به خاطر سخت بودن گیمه
دارک سولز بدون سختی مثل mortal kombat بدون خشونته
سخت یعنی سه گانه دارک
شما رو با :
دوگانه nioh
سری دووم و ولفشتاین روی اخرین درجه سختی ( اخرین درجه دووم و ولفشتاین اگه بمیری سیوت پاک میشه و باید ار اول بری)
تایتان سولز
اشنا میکنم
Nioh یک بیشتر برام جذاب بود تا سخت
ولفنیشتاین هم خودت داری میگی درجه سخت ولی دارک خود به خود سخته
تایتان سولز رو هم تجربه نکردم ?
یه توضیح کوچیک درباره مکانیزم تایتان سولز میدم
کلا توی بازی با یه ضربه میمیری و البتع باس های بازس هم یه ضرب کشته میشن
ولی یه نقطه ضعفخاص دارن که فقط بلید به اونجا تیر بزنی تا بمیرن (البته انجام دادنش خیلی سختر از گفتنشه) و خب این کار رو خیلی سخت میکنه
اینکه به یه ضربه بمیری بیشتر مسخرس تا سخت
سکیرو رو هم یادت رفت
دارک رو باید روگلایک کنن تا سخت بشه،یکبار بمیری بیایی از اول
.
بالاخره نرفت تایید
تو هم پروفایلتو عوض کردی ؟????
هروز عوض میکنه این با سروش کیلر
چند روز گادفال بود
سعی میکنم رکورد بزنم.رکورد بنیتو رو که شکستم.«تعداد پروف تو یک روز»
آره
دوباره پروف جدید
داداش رکورد منو داری میزنی
ساعت دوعهه بیدااری??
من تا ۱ بیدار و آنلاین بودم
آره بیدار بودم ولی ویجیاتو نبودم?
تا ساعت ۵ صبح داشتم با گوشیم ور میرفتم
نه اینجوری بازی مسخره میشه سختی دارک کاملا منطقی هست و با تمرین زیادددد حرفه ای میشید
بازی های جدید نسبت به قدیمیا خیلی آسون تر شدن مثلا رزیدنت ایول یا رد دد و جی تی ای دویل می کرای ولی بازی های فرام سافتویر با اقتدار سختن?
فرام سافتور مرض داره مرضضضض
.Hhd:سلام
دد سلز و کاتانا زیرو:سلام علیکم ))
چون بازی نکردم نگفتم
بهت تحمیل میکنم کاتانا زیرو (فک کنم رو پی سی 300 مگه?) و دد سلز (رو اندروید منتشر شده با حجم 800 مگ) بازی کنی.البته اگه اعصاب داری.
قدیم دو بار میمردی بازی از اول میومد.
بازی های الانی 100 بار هم بمیری تورو از دو ثانیه قبل میارن??
خب اینکه خوبه
این خوب نیست این خیلی خوبه
ویجیاتو تایید نکن
حالا چرا حسام پرحرف?
دوستان عزیز میبینم همه پروفایل عوض میکنید منم یه دستی به روم وشیدم??
تنها کسی که پروفایل عوض نکرده منم چون خیلی نگذشته که کاربر سایتم به خودی خودش جدیده?????
من یه عکس باحال از سی جی سراغ دارم فقط بگو چجوری عکسشو واست بفرستم
قبلیت بهتر بود این چاقه
داداش قبلی همین بود فقط اون سر معلوم بود این قدیه
نه داداش قبلی صاف کنار دریا ایستاده بود این داره تو زمین چمن میدوعه
خطای دید
.
.
.توی خیابونه
من چی بگم درباره پروفایل؟?تازه عوضش کردم
منم گفتم بزار پروفایلمو عوض کنم که کردم منم دیدم همه دارن پروفایلشونو عوض می کنن منم عوض کردم
منم که اخیرا به اندازه ۱ سال پروفایل عوض کردم
احسنت بر تو?
منم که تازه عضو شدم
آفرین
قبلا میخواستم ازت این درخواست رو بکنم
اون یکی یکم گرافیکش پایین بود و تار
به نظرتون منم عوض کنم ؟
این دیگه به خودت ربط داره
#حاق
آخه کی عکس سلطان اسکورپیون رو عوض میکنه??
من
من،اگه یدونه اسکورپیون باحال تر بزارم
حوصله دارین ها، من تو عمرم عکس پروفایل عوض نکردم :)
استالین??
☺ به نظرم لنین رو بزار پروفت?
?
دایی چرچیل که بهتره ?
هیتلر از هر چهار تاشون بهتره
چرچیل هیتلر رو شکست داد Xd.
پ.ن : من که هوادار هر سه شم ولی تو بازی پی ارزشم
هیچ ربطی به کامنتم نداره
از ۳۳ تا کامنت بیست او خورده ای کاش واسه ریپلی های این کامنته?
یک چهارم بالا سمت چپ فقط میاد تو عکس
من که موقع ساخت حساب کاربری دستم خو رد این اومد رو پروفایلم دیگه هم عوض نکردم ??
این چیه ?
وقتی نداری چجوری خورد میشه (؟)(!)
راستی شرفسیز چرا اسپم رو ندادی
پروفایلتونو عوض نکنین بابا
همه از دو پروفایل میشناسنتون
منم هیچ وقت عوض نکردم و نمیکنم
پیدات کردم??
چرا اسکورپیون گذاشتی شرفسیز
من با پروفایل قبلی احساس ترول بودن میکردم بخاطر همین عوضش کردم
مگه ترول نیستی ?
پروفت??
تو شروع بعضی بازیها با اسلحه قوی با یک باس خیلی قوی میجنگی و باس احتمالا نمیمیره ولی ٪۱۰۰ اون اسلحه قوی به چخ میره
هعی روزگار
دیگه بازیها هم دارن کلیشه ای میشن
??