ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی
اخبار و مقالات

۵ تغییر ریسکی که در بازی‌های بزرگ شاهد بودیم

دنیای بازی‌های ویدیویی، دنیای ساکنی نیست و همیشه در آن شاهد تغییرات ساختاری بسیاری هستیم. با این حال، از وقتی که همه چیز شکل و شمایلی صنعتی به خود گرفت، دیگر صاحبان مجموعه‌های بزرگ جرات ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۸

دنیای بازی‌های ویدیویی، دنیای ساکنی نیست و همیشه در آن شاهد تغییرات ساختاری بسیاری هستیم. با این حال، از وقتی که همه چیز شکل و شمایلی صنعتی به خود گرفت، دیگر صاحبان مجموعه‌های بزرگ جرات ایجاد تغییرات بنیادی در مجموعه‌های مهمشان را از دست دادند و بیشتر سعی کردند با راضی نگه‌داشتن طرفدارانشان، درآمد خوشان را حفظ کنند. اما در این بین، بازی‌سازانی هم بودند که جذابیت ایجاد تغییر و شکل دادن به چیزهای جدید را خوب درک کرده بودند و می‌خواستند که همچنان مثل گذشته بازی بسازند. در نتیجه تغییرات ریسکی و خطرناکی را در ساخت نسخه‌های جدید بازی‌هایشان به وجود آوردند و پاسخ همه نگرانی‌ها را با آثار فوق‌العاده‌ای دادند که آدم نمی‌توانست از تجربه‌شان لذت نبرد. در این لیست سراغ ۵ مورد از این تغییرات ریسکی رفتیم و قصه‌شان را برایتان گفتیم. با ویجیاتو همراه باشید.

5) Mario + Rabbids

سری بازی‌های ماریو در هر شکل قالبی خودشان را جا می‌کنند. اما با تمام این تفاسیر کسی فکرش را نمی‌کرد که یک روزی نینتندو قبول کند تا لوله‌کش ایتالیایی محبوبش با ربیدزهای دیوانه همسفر شود؛ سفری که برخلاف انتظارها یوبیسافت تدارکش را دیده بود. جالب‌تر اینکه ماریو + ربیدز از نظر گیم‌پلی و طراحی مراحل نیز برای طرفداران سوپر ماریوها یک اثر جدید به حساب می‌آمد. با یک بازی استراتژیک نوبتی طرف بودیم که شباهت زیادی به آثار XCOM داشت. اما جذابیت کاراکترهای ماشروم کینگدام در کنار دیوانگی بی‌حد و مرز ربیدزها، باعث شده بود تا چنین سبکی حتی بین طرفداران سوپر ماریوهای کلاسیک نیز به محبوبیت برسد و حسابی موفق شود.



4) Metroid Prime

مترویدها در اصل یک سری بازی‌ دو بعدی بودند که در کنار سری کسلوانیا به خاطر محیط‌های تو در تو و پیچیده‌شان حسابی به شهرت رسیدند و توانستند یک زیر ژانر به نام مترویدوانیا را به نام خودشان ثبت کنند. با این حال، نینتندو تصمیم داشت از یک جایی به بعد ساختار این بازی‌ها را به طور کلی تغییر دهید. این جا بود که متروید پرایم‌ها متولد شدند و ما برای اولین بار به جای اینکه به جهان پر پیچ و خم این بازی از بغل نگاه بیندازیم، وارد کلاه‌خود سموس شدیم و برای اولین بار کنترل سموس را با دوربین اول شخص به دست گرفتیم. این قضیه در ابتدا کمی نگران کننده به نظر می‌رسید اما تیم سازنده آنقدر ایده‌های فوق‌العاده‌ای برای ساخت این بازی داشت که در نهایت پس از تجربه متروید پرایم دیگر کسی نمی‌توانست این بازی‌ها را به شکل دو بعدی تصور کند.

3) Alien Isolation

تا چند سال پیش، هر موقع خبر از ساخت یک بازی ویدیویی بر اساس فیلم‌های Alien می‌شد، همه فکر می‌کردند که قرار است کلی سلاح قدرتمند در دست بگیرند و با آن‌ها بیگانه‌های فضایی را تکه و پاره کنند. اما بعد از شکست کلونیال مارینز، به یک باره همه چیز تغییر کرد. تصمیم بر این شد که وحشت موجود در نسخه‌ اورجینال فیلم Alien، پا به دنیای ویدیو گیمی بازی جدید این مجموعه نیز بگذارد. تصمیم حساسی که در نهایت جواب هم داد باعث شد Alien Isolation به یکی از موفق‌ترین بازی‌های ترسناک چند سال اخیر تبدیل شود.

2) Resident Evil 7

سری رزیدنت ایول یکی از مهمترین فرانچایزهای تاریخ ویدیو گیم است و بسیاری از مکانیک‌هایی که در بازی‌های امروزی می‌بینیم، منشا آن‌ها به این مجموعه برمی‌گردد. با این حال، خود این سری هم همیشه شاهد تغییرات بسیاری بود که از مهمترین آن‌ها می‌شود به اول شخص شدن زاویه دید در رزیدنت ایول ۷ اشاره کرد. تصمیمی که در ابتدا خیلی‌ها را نگران کرده بود و باعث می‌شد تا بسیاری فکر کنند کپکام قصد دارد از کنسل شدن پی‌تی به نفع خودش استفاده کند. اما رزیدنت ایول ۷ نه تنها با پی‌تی تفاوت‌های زیادی داشت، بلکه توانست سری را به دوران اوج خودش برگرداند و دوباره یک رزیدنت ایول ترسناک پیش رویمان بگذارد که ارزش ساعت‌ها وقت گذاشتن برایش را دارد.



1) God of War

زمانی که مشخص شد God of War 2018 با آن چیزی که ما به خاطر داریم تفاوت‌های زیادی دارد، خیلی‌ها هم خوشحال بودند و هم نگران. خوشحال برای اینکه بالاخره این مجموعه محبوب داشت از آن ساختار یکنواختش فاصله می‌گرفت دنبال چیزهای جدید رفت و البته نگران، چون به هر حال تغییرات بنیادی فراوان می‌توانند باعث شکست خوردن یک مجموعه هم بشوند. از حق هم نگذریم طرفداران حق داشتند نگران شوند. تغییرات God of War 2018 فقط به تغییر زاویه دوربین خلاصه نمی‌شد. نه، آ‌ن‌ها صداپیشه متفاوتی را برای کریتوس در نظر گرفته بودند، سلاح محبوب کریتوس این بار در دستانش قرار نداشتند و تبر لوایتن جایگزینش شده بود و از طرفی حتی قرار نبود تا با یک بازی خطی مثل آنچه در نسخه قبلی تجربه کرده بودیم طرف باشیم. با این حال، سانتامونیکا جواب همه این نگرانی‌ها را با اثری داد که به عقیده بسیاری بهترین بازی آن سال بود و توانست جوایز گوتی بسیاری را به خودش اختصاص دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (92 مورد)
  • Herobrine123456
    Herobrine123456 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

    عالی بود مقاله
    اسپم: یک سوال دارم اگه بخوام تو استیم بازی مثلا قیمت پنج دلار بزارم برای فروش باید کارت خارجی داشته باشم یا ایرانی هم میشه؟
    پ.ن: باز رفت تائید :|

  • Matinsoltan
    Matinsoltan | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

    گاداوار 1 و 2 رو خیلی بیشتر از این نسخه آخرش دوست داشتم . با این نسخه اصلا نتونستم بازی کنم نیم ساعت که بازی میکردم ازش خسته میشدم نمی‌دونم چرا ☹️

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

    ۶-عوض شدن تکسچر:ماینکرافت
    البته خیلی هم "بزرگ" نیست

  • T2PK
    T2PK | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

    من رزیدنت اویل رو همونجوری سوم شخص دوس داشتم??

    • amir-hossein1389
      amir-hossein1389 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

      اول شخص هم عالیه و حتی حس ترسش هم بیشتر میشه?

      • BenitoMussolini
        BenitoMussolini | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

        حالت اول شخص درایو کلاب خیلی ترسناکه?

    • BenitoMussolini
      BenitoMussolini | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

      خواهرم بخاطراینکه من با سوم شخص میرم عصبانی میشه

  • pouriae020
    pouriae020 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

    .

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

      دنیایی از حرف های ناگفته...

    • Hhd
      Hhd | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

      سکوت علامت رضاست?

  • Faryab
    Faryab | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    سلام
    ببخشید ولی میشسه بگید اگه از یه آهنگ بدون کپی رایت توی بازی استفاده کنیم دچار شریط قضایی می شیم یا نه

  • Frank-Underwood
    Frank-Underwood | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    .مکس پین ۳ هم میشد باشه
    هفته قبل یه بحث مفصل با کاربر Quentin Tarantino کردیم در این مورد

  • Daeealireza
    Daeealireza | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    فکنم یه پارت دیگه هم داره

  • Poria-sk
    Poria-sk | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    جا داشت به دووم ۲۰۱۶ هم اشاره کنید

  • Wind
    Wind | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    این ویدئو هم جالبه:)
    www.youtube.com/watch?v=VvkmIPIVfWc

  • Ilya5124
    Ilya5124 | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    به نظرم به جای اویل 7 باید به نسخه 4 اشاره میشد. اون بیشتر از همه تغییر کرد.
    پ. ن: بعد از نسخه 3 رزیدنت اویل همیشه درحال تغییر بوده

  • amir-hossein1389
    amir-hossein1389 | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    آقا نیما دمت گرم?

    تغییرات رزیدنت اویل و گاد اف وار واقعا معرکه بودن. هر دو شون عالی بودن. تغییرات رزیدنت اویل واقعا این سری بازی رو نجات داد

  • Amirggsain
    Amirggsain | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    سلام.
    گاد آف وار عالی بود و واقعا یک کریتوس جدید را معرفی کردند!

    • pouriae020
      pouriae020 | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

      تو بی نظیر بودن گاد اف وار که شکی نیست

      • Yj878
        Yj878 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

        واقعا فاز اینی که دیس داده چیه

        • BenitoMussolini
          BenitoMussolini | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

          بعضیا خیلی بیکارن و فقط میان به بقیه دیس پیدن
          پ.ن:فکر کنم پول توشه که بعضیا فقط این کارو میکنن و وقت خودشونو هدر میدن?

          • Ilya5124
            Ilya5124 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

            .

          • Amirggsain
            Amirggsain | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

            همه بهم دیس دادین نامردا؟البته مهم نیست ?

        • Matin-Artorias
          Matin-Artorias | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

          فاز من این بود که دونفر دیس دادن منم گفتم دیس بدم کنار هم خوش باشیم?

          • Daeealireza
            Daeealireza | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

            منم یه دیس فقط به احترام خودت دادم?

          • BenitoMussolini
            BenitoMussolini | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

            منم لایک کردم?

          • Matin-Artorias
            Matin-Artorias | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

            در قلب ما جای داری برادر?

          • Amirggsain
            Amirggsain | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

            لعنتی ???

        • Amirggsain
          Amirggsain | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

          من مظلومم?

    • Ilya5124
      Ilya5124 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

      دیدم دوستان میگن تو حرفه دیس دادن پول هست منم به همه یدونه دیس دادم

  • CR7-fan
    CR7-fan | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    بنظرم تغییر اساسین کرید هم جاش خالی بود تو این مقاله
    من اساسین کریدای قدیمی رو خیلی بیشتر دوست داشتم

  • YOUNES8405
    YOUNES8405 | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    مطمئناً اگه God of war با همون سبک قدیمی ادامه میداد مخاطباش کمتر و کمتر میشدن. با این ریسک هم مخاطب های جدید بازی از بازی راضی بودن و هم طرفدار های قدیمی. اگه بازی خودشو تغییر نمیداد شاید نمیتونست با گیمر هایی که بقیه بازی های این فرانچایز رو بازی نکردن ارتباط خوبی برقرار کنه و فروش بازی کمتر میشد.

  • Daeealireza
    Daeealireza | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    دو تغیر اول لیست موفقشون کرد

  • Hhd
    Hhd | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    بالاخره همه فرانچایز های بزرگ یه وقتی شورشون درمیاد.و یا باید تغییرش بدن(جوری که قابل قبول باشه) یا بذارنش کنار

  • moondragon
    moondragon | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    بنظرم همه این بازی ها بعد از موفقیت هایی که بدست اوردن باعث شدن تا سازنده ها به جای تغییر دادن از همون فرمول قدیمی استقاده کنن و این باعث شد که بازی ها کم کم جذابیتشون رو از دست بدن و به مرز نابودی برسن اما تونستن با یک ریسک بزرگ دوباره اون بازی ها رو به اوجشون برسونن

مطالب پیشنهادی