شخصیتهای زن تا چه اندازه در بازیهای راکستار نقش دارند؟
دنیای بازیهای ویدیویی، مملو است از بازیهای موفق و جذابی که اکثر آنها؛ ساخت دست استودیوی دوست داشتنی راکستار است. بازیهایی که فارغ از محدودیتهای زمان خودشان هستند و با استفاده از المانهای نوآورانه، تجربهای ...
دنیای بازیهای ویدیویی، مملو است از بازیهای موفق و جذابی که اکثر آنها؛ ساخت دست استودیوی دوست داشتنی راکستار است. بازیهایی که فارغ از محدودیتهای زمان خودشان هستند و با استفاده از المانهای نوآورانه، تجربهای به یادماندنی را برای مخاطبان به ارمغان میآورند. اما در طول چند سال اخیر، درخواست طرفداران برای ساخت عنوانی جذاب با محوریت اصلی زنان؛ افزایش یافته است. درخواستی که تاثیر بسیاری بر روند ساخت و داستانسرایی بازیهای راکستار دارد و میتواند صنعت بازیسازی راکستار را دچار تحول بزرگی کند.
استودیوی راکستار، به عنوان یکی از بزرگترین استودیویهای توسعهدهنده بازیهای جهان باز شناخته میشود. راکستار کارنامهای درخشان در ساخت بازیهای ویدیویی دارد و به مخاطبان خودش ثابت کرده که میتوان از بازیهای راکستار انتظار واقعا بالایی داشت. راکستار تقریبا با تمام بازیهایی که در طول دو دهه گذشته، معرفی کرده؛ تاثیر خودش را بر صنعت بازیسازی گذاشته است. بازیهای آنها، به دلیل مکانیزمهای خلاقانه و داستانهای جذاب و محیطی پویا؛ همواره مورد ستایش منتقدان قرار گرفتهاند. فرنچایزهایی مثل Grand Theft Auto و Red Dead Redemption و یا حتی Max Payne از جمله فرنچایزهای دوست داشتی و باکیفیت استودیوی راکستار هستند. اما یکی از ایرادات بزرگ فرنچایزهای راکستار؛ عدم وجود قهرمانان و شخصیتهای زن؛ در آنهاست.
بسیاری از بازیهایی که استودیوی راکستار توسعه میدهد، داستانهایی عمیق و درگیرکننده دارند که میتوانند ساعتها طرفداران بازیهای راکستار را سرگرم کنند. از طرفی دنیای جذاب این بازیها به آنها اجازه میدهد تا در محیط بازی به گشت و گذار پرداخته و به دنبال کشف حقیقت باشند. المانهایی که بازیهای راکستار را تبدیل به بهترین بازیهای جهان باز کردهاند. اما تقریبا در هیچکدام از این بازیها؛ هیچ شخصیت اصل زنی نیست که بازیکنان بتوانند؛ کنترل آن را برعهده بگیرند و بجای آنها بازی کنند. با اینحال، راکستار چند عنوان در کارنامه خودش دارد که بازیکنان میتوانند به انتخاب خودشان؛ کنترل شخصیتهای زن را در بازی به دست بگیرند. همراه ویجیاتو باشید تا باهم سری به دنیای بازیهای راکستار بزنیم و نگاهی داستانسرایی و شخصیت پردازیهای بازیهای راکستار داشته باشیم.
سرگذشت استودیوی Rockstar Leeds
استودیوی بازیسازی راکستار، مدتهاست که به عنوان یکی از موفقترین توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی شناخته میشود. بطوری که بیش از ۱۰ استودیوی بازیسازی زیرمجموعه استودیوی راکستار هستند و به آن در ساخت بازیهای ویدیویی کمک میکنند. قبل از آن که این استودیویهای مستقل جزئی از خانواده راکستار شوند، آنها بازیهایشان به تنهایی توسعه داده و انتشار میدادند که در برخی از این بازیها، داستان بازی با محوریت پروتاگونیستهای زن روایت میشد.
برای تکمیل کردن این پرونده، نیاز است که به سالها قبل برگردیم! استودیوی Rockstar Leeds قبل از آنکه جزئی از مجموعه استودیوی راکستار شود، با نام Mobius Entertainment شناخته میشد و بازیهای مستقل کوچکی هم ساخته بود. هرچند که بازیهای آنها، هرگز آنطوری که باید دیده نشدند؛ اما اشاره به آنها چندان هم خالی از لطف نیست. Mobius Entertainment عمدتا بازیهایشان را روی پلتفرمهای Game Boy Advance و Game Boy Color توسعه میداد و در بین این بازیها برخی از آنها با محوریت شخصیتهای زن جریان داشت و همین اتفاق باعث جذابیت هرچه بیشتر این بازیها میشد.
بازی Barbie Horse Adventures: Blue Ribbon Race در سال ۲۰۰۳ برای کنسول Game Boy Advance و بازی Barbie Horse Adventures: Wild Horse Rescue در همان سال برای کنسول پلی استیشن ۲ عرضه شد. این دو بازی؛ تنها عناوینی در تاریخ استودیوی Rockstar Leeds هستند که محوریت آنها، برعهده شخصیتهای زن بود. بازیها علیرغم پتانسیلهای خوبشان، هرگز نتوانستند که نظر منتقدان را به خودشان جلب کنند و پس از پیوستن این استودیو به مجموعه راکستار، این دو بازی نیز به فراموشی سپرده شدند.
اما این پایان کار استودیوی Rockstar Leeds نبود و آنها با پیوستن به مجموعه راکستار، عناوین بسیاری از جمله The Warriors و Midnight Club 3: Dub Edition و نهایتا Manhunt 2 را برای کنسول PSP توسعه دادند و در روند ساخت بازیهایی از جمله Max Payne 3 و Red Dead Redemption 2 و بازی Grand Theft Auto 5 به استودیوی راکستار کمک کردند و تاثیر بسزایی در ساخت این بازیها داشتند.
استودیوی Mad Doc Software و انقلاب بزرگ آن
استودیوی بازیسازی Mad Doc Software یک استودیوی بازیسازی مستقل بود که در سال ۱۹۹۹ راه اندازی شد و در سال ۲۰۰۸ با پیوستن به مجموعه راکستار، نامش به استودیوی Rockstar New England تغییر کرد. عمده فعالیت استودیوی Mad Doc Software مربوط به بازیهای استراتژی میشد و دو فرنچایز Empire Earth و Star Trek Armada تاثیر بسیاری در موفقیت این استودیو داشتند.
اگرچه استودیوی Mad Doc Software انحصارا به ساخت بازیهای استراتژی مشغول بود؛ اما همکاری آنها با استودیوی Gas Powered Games سبب شد تا بازی Dungeon Seige: Legends of Aranna در سال ۲۰۰۳ توسعه پیدا کند. Dungeon Seige: Legends of Aranna یک بازی نقش آفرینی بود که به مخاطب اجازه ساخت و شخصیسازی صفر تا صد پروتاگونیست بازی را میداد. این به آن معنا بود که شما میتوانستید در بازی به جای شخصیتهای زن ایفای نقش کنید.
اواخر دهه ۹۰ میلادی، استودیوی DMA Design Limited مسئول ساخت بازیهای فرنچایز Grand Theft Auto بود. استودیوی DMA Design Limited در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده بود و عمده فعالیتهای آنها مربوط به بازیهای کمودور ۶۴ و آتاری میشد. وقتی در سال ۱۹۹۷ نسخه اول فرنچایز Grand Theft Auto منتشر شد، استودیوی DMA Design Limited به طرز عجیبی به محبوبیت رسید و همین دلیل خوبی برای راکستار بود تا به خرید این استودیو فکر کند.
یکی از موضوعات جذاب درباره نسخه اول Grand Theft Auto مربوط به شخصیتهای زن در بازی میشد. در نسخه اولیه بازی، چهار شخصیت زن وجود داشت که بازیکنان میتوانستند آن را انتخاب کنند و بجای آنها، داستان را پیش ببرند. هرچند که این موضوع؛ هیچ تغییری در داستان و گیمپلی بازی ایجاد نمیکرد و عملا هیچ فرقی نداشت که شما با کدام شخصیت بازی میکنید. از طرفی وقتی نسخه دوم فرنچایز Grand Theft Auto وقتی روی کنسول Game Boy Color عرضه شد، بازی شامل دو قهرمان زن دیگر به بازیکنان میتوانستند به انتخاب خودشان؛ آنها را انتخاب کنند و داستان را پیش ببرند.
شخصیتهای زن در بازیهای امروزی راکستار
اگرچه مدت زیادی از آخرین حضور شخصیتهای زن در فرنچایز Grand Theft Auto میگذرد، اما وقتی راکستار بازی Grand Theft Auto 5 را معرفی کرد؛ بازی شامل سه شخصیت مرد قابل بازی میشد که نه تنها در گیمپلی تاثیر میگذاشتند، بلکه داستان بازی را نیز تغییر میدادند. این موضوع خبر خوبی برای طرفداران بازیهای این فرنچایز بود. زیراکه ما را امیدوار به دیدن چنین سیستمی در دیگر بازیهای راکستار؛ اما اینبار با حضور پروتاگونیستهای زن میکرد. از طرفی بخش آنلاین Grand Theft Auto یعنی Grand Theft Auto: Online به بازیکنان اجازه ساخت شخصیتهای زن را در بازی میداد و آنها میتوانستند بجای این شخصیتها بازی کنند. هرچند که Grand Theft Auto: Online داستان چندانی ندارد، اما با اینحال گشت و گذار و انجام فعالیتهای مختلف در آن؛ چندان هم خالی از لطف نیست.
از طرفی نباید فرنچایز Red Dead Redemption را فراموش کرد. فرنچایزی که طرفداران خاص خودش را دارد و موفقیتهای بسیاری نیز به دست آورده است. Red Dead Redemption داستانی زیبا و عمیق دارد. داستانیهایی که شخصیتهای زن در روند روایت آن؛ تاثیر بسزایی دارند و به خوبی اتمسفر داستان را به مخاطب انتقال میدهند. Red Dead Redemption مانند Grand Theft Auto نیز بخش آنلاین خودش را دارد و به شما اجازه ساخت شخصیت خودتتان را میدهد. جایی که شما باید به گشت و گذار در محیط وسترن بازی بپردازید.
با تمام این توضیحات، راکستار پتانسیل بالایی برای کشیدن پای پروتاگونیستهای زن به داستان بازیهایش دارد و باید منتظر بمانیم و ببینم که راکستار چه برنامهای برای آینده فرنچایزهای محبوبش دارد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
نقش "مونا" توی مکس پین و بخصوص مکس پین 2 کلیدی بود و یادمه یک مرحله هم با نقش مونا بازی میکردیم.
شخصیت های زن تو جی تی ای که ،ولش کن اما توی رد دد۲ نقش های مهمی داشتن مثل سدی ادلر و ابیگل
اگه به شما ها باشه میگین اصلا دیگه شخصیت اصلی همه بازی ها و داستان ها و فیلم ها و همه چیز باید رنگین پوستان و زنان باشن بسه دیگه الان دیگه عصر حجر نیست که لازم باشه از کسی حمایت کنین
چه عیبی داره؟
به نظرم نباید از این جور بخش های یک بازی یا یک بازی ساز ایراد گرفت نه تنها این بلکه مثلا وقتی راک استار خواست بچه ها رو توی سری بازی جی تی ای بزاره از ترس اینکه بهش بگن شبیه ساز بچه کشی همچین کاری نکرد در حالی که این صرفاً یه بازیه و به نظرم بازی رو نباید محدود کرد
سلام
توی رد دد که خیلی خوب درآوردند شخصیت های زن را .توی بعضی نسخه های جی تی ای هم همینطور .اما بیشترین توجه به کارکتر زن باز هم میگم توی رد دد ردمپشن ۲ بود ....
GTA III جزو اولین بازی هایی هست که آنتاگونیست زن داشت!
یعنی در اون زمان که حتی اکثر بازی ها، پروتاگونیست زن نداشتند، چنین کاری رو هیچ جز اهمیت به کاراکتر زن نمیشه لقب داد.
نیکول هورن در مکس پین ۱!
به شخصه فکر می کنم حضور کم رنگ زنان در بازی های راک استار خیلی مسئله مهمی نیست
بالاخره همه بازی ها که نمی شه هم نقش زنان و هم مردان توشون پر رنگ باشه
یک بازی هایی مثل Last of us 2 شخصیت زنان رو پر رنگ تر می کنه،و یه بازی هایی مثل بازی های شرکت راک استار هم شخصیت مردان رو
به هر حال ههمون انسانیم به نظرم باید سد بین زن و مرد رو برداریم ولی گروهای فمنیستی مدعی ان همش بهشون ظلم شده {در جواب بهشون چیزی جز انگشت وسط نیست}
اونا فکر می کنن ما مردا همیشه خدا حقشون رو خوردیم ... که جدیدا دیگه هیچ تبیعضی وجود نداره ...
دولتا به این گروه ها رو دادن اینا هم پرو شدن ... هر اقدامی رو تبعیض می گن ... من با افتخار ضد فمنیستم
و ضد ال جی بی تی
من نمی زارم این ان.گل ها به صنعت بازی های ویدیویی رو بیارن
همینطور ال جی بی تی که خیلی خیلی خیلی منفورتره
منفور بودن ال جی بی تی رو تو لست اف ل.ز 2 رو به خوبی میشه دید
ایو هن ناس
چشاتونو باز کنین
این گروه ها از حق کسی دفاع نمی کنن ... فقط دنبال قدرتن
چرا شخصیت محبوب ما الی همجنس باز شد
چرا انقدر مشکلات حقوقی بیخود واسه راکستار سر رد دد و gta پیش اومد ؟؟؟
... دیس لایکاتونم واسم مهم نیس مهم دیدگاه منه ... تو ام مودبانه نظرتو بگو ...
???????واقعا چرا ادب رو قبول ندارید.?????????
ویجیاتو جان لطفا این کامنتا رو کنترل کن
ایشون جدید نیستن؟?
من از ویجیاتو درخواست بن ایشون رو دارم.
کامنت های پر فیض شما کاملا تخریب کنندس
و حالا ادب را قورت داده اید...??
من تقاضای بخشش دارم :|
اگه بود کامنتمو پاک می کردم
یه نفر برای این کامنت من پاسخ ثبت کرده بود
ولی فکر کنم پاک شد پاسخش?
به نظر من دلیل کم بودن شخصیت زن اصلی تو بازی های راکستار اینه ک معمولا بازیاش خشنن و خب اغلبا مردان رو خشن تر از زنان میدونن و استفاده از مردان خشونت رو بهتر القا میکنه
حق
اغلب خشن تر می دونن مگه جز این نیست که مردان خشن ترن?
99% بازیهای راکستار ص.ح.ن.ه دارند و شخصیت های زن اگر باشند صحنه ها.....
یه سوال دوستان، من تو بازی جاست کاس ۴
همون مراحل اول که میگه باید کلید راست رو نگه داریم بعد وصل کنیم به در اونجا من گیر مردم هرچی میزنم اون کار رو نمی کنه یعنی کلید راست رو نگه میدارم اون هوکش رو وصل نمیکنه
اگه کسی نمیدونه چرا خواهشاً بگه
من یادم نمیاد باید چیکار میکردی ولی برو تو اینترنت بزن راهنمای قدم به قدم جاست کاز ۴ قسمت اول
اونجا حتما میاره
می دونم خودم قبلاً بازی کردم تا یه جایی ولی الان دوباره بازی می کنم اون اتفاق نمی افته
همون برو تو یوتیوب گیم پلیشو ببین تا واضح تر بفهمی
این بیشتر شبیه معرفی استودیو های راکستار بود :/
"اگرچه استودیوی Mad Doc Software انحصارا به ساخت بازیهای استراتژی مشغول بود؛ اما همکاری آنها با استودیوی Gas Powered Games سبب شد تا بازی Dungeon Seige: Legends of Aranna در سال ۲۰۰۳ توسعه پیدا کند. Dungeon Seige: Legends of Aranna یک بازی نقش آفرینی بود که به مخاطب اجازه ساخت و شخصیسازی صفرتاصد پروتاگونیست بازی را میداد. این به آن معنا بود که شما میتوانستید، در بازی بجای شخصیتهای زن؛ ایفای نقش کنید."
این تیکه دو بار اومده
سلام سلام! مطلب اصلاح شد.
عالی بود مرسی
به نظرم جایگاه زنان در بازی های راکستار همینجوری میمونه و تغییر خاصی نمیکنه
این اولین باری یه پست تو ویجیاتو رو میبینم که فقط ۲ دقیقه از انتشارش گذشته
من ثانیه ایشو دیدم
چرا انقدر چرت و پرت میگین فقط ۳۰ ثانیه طول میکشه تا مقاله لود شده و همه ببیننش
درست حرف بزن
چرت و پرت کدومه؟
تازه واردی تو سایت درسته؟
تقریبا همه چند باری مقاله های ثانیه ای دیدن
خود من یکبار ۱۱ ثانیه ای دیدم
النم فکر می کنی چرت و پرت می گم ؟
من سه بار یک ثانیه دیدم خیلی عقبی
مگه دو بار نبود؟?
یه بار قبل عضویتم دیدم چون کپتچا شیش میزد نمیتونستم عضو شم هی
??
اینقد استعداد تو سایته زیر ده ثانیه زدن??
باید بریم از گینس نماینده بیاریم رکورد سریع سین زدن به ما بده
یکی برای دیر ترین سین هم به من بدن
من رکورد طولانی ترین هشتگ ویجیاتو رو دارم?✋
نه عزیز دست من بود بعد کاربر «Rar» شکستش و هم اکنون دست ایشونه
لینک کامنتشو بده منم لینک کامنتمو میدم تعداد کلماتشون رو مقایسه کنیم?
نسبتا قدیمیع
#یادمه_تو_یک_ویدیو_ماینکرفت_بود_که_من_یک_کامنت_گذاشتم_بعد_نوشتم_هشتک_امین_چیتر_بودن_افتخار_نیست_و_هزار_و_سی_صد_و_سی_و_چهار_چرند_و_پرند_دیگر_که_آقای_رر_آمد_و_همه_برنامه_رو_به_هم_ریخت_حالا_ببینم_میخوای_چه_بکنی_رکورد_افتاد_دستم_لا_لا_لا_لا_لا_بر_طبل_شادانه_بکوب