چرا سایبرپانک ۲۰۷۷ از همان ابتدا محکوم به شکست بود؟
پس از تجربه بیش از ۲۰ ساعت از آخرین نسخه بازی Cyberpunk 2077 به جرئت میتوانم بگویم که بازی یک شکست کامل محسوب میشود. نه به خاطر این که از انجام بازی لذت نبردم، چرا ...
پس از تجربه بیش از ۲۰ ساعت از آخرین نسخه بازی Cyberpunk 2077 به جرئت میتوانم بگویم که بازی یک شکست کامل محسوب میشود. نه به خاطر این که از انجام بازی لذت نبردم، چرا که اتفاقا تجربه (سخت) سایبرپانک به هر حال لذتهای خاص خود را داشت. آن را شکست کامل میدانم نه به خاطر میزان فروشی که داشت، چرا که سایبرپانک رکورد سریعترین فروش بین تمام بازیهای پلتفرم PC را داراست. آن را شکست کامل میدانم نه به خاطر این که بازی نقدهای خوبی دریافت نکرد، که اتفاقا با وجود باگها و مشکلات فنی، نمرات درخشانی را دریافت کرد. با ویجیاتو همراه باشید.
نه، سایبرپانک شکست محسوب میشود چرا که با تمام مواردی که ذکر شد، به طور کامل شما را ناامید میکند. نه به خاطر باگها و گلیچهای بازی یا افت فریمهای اعصاب خرد کن و دیر لود شدن تسکچرها و باقی موارد ریز و درشت که هنوز هم پس از گذشت ماهها از عرضه بازی درست نشدهاند. به این خاطر که قرار بود این بازی قواعد دنیای ویدیوگیم را تغییر دهد. سایبرپانک میخواست آینده بازیها را ترسیم کند، تجربه جدیدی باشد و چیزهایی که تاکنون در یک بازی ویدیویی تجربه نکردهایم را با سایبرپانک تجربه کنیم.
سایبرپانک ۲۰۷۷ به دست هیچکسی جز خود سیدی پراجکت تخریب نشد. سیدی پراجکت رد با ساختن تصویری رویایی و انتشار گیمپلیهای بینقص، تصویری در ذهن گیمرها و به خصوص آنهایی که عاشق ویچر ۳ بودند ساخت که کوچکترین مغایرتی با آن تصویر میتوانست بازی را به ورطه سقوط بکشاند. حال چه برسد به این بازی پر از مشکل که در زمره بدترین بازیها در بحث فنی و بهینهسازی محسوب میشود.
تصویر زیر را که میبینید توییتی است از طرف حساب رسمی کمپانی سیدی پراجکت رد که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده. آنها در این توییت به وضوح میگویند: «وقتی به سایبرپانک ۲۰۷۷ فکر میکنی هیچگاه انتظار چیزی کمتر از ویچر ۳ را نداشته باش، بخش تکنفره بزرگ در جهانی آزاد و بازیای نقشآفرینیبا داستانی غنی و فوقالعاده. به اندازه هزینه بازی محتوا دریافت خواهید کرد، هیچ دغلکاری در کار نیست و بازی خالصی به مانند ویچر ۳ در انتظار شماست. ما طمعکاری را به افراد دیگری واگذار میکنیم (ما طمعکار نخواهیم بود!).»
صحبتهای حساب رسمی CDPR را همین حالا هم که میخوانیم فکر میکنیم قرار است سایبرپانک دیگری عرضه شود و چیزی که تاکنون دیدیم شوخیای یا چیزی بوده است! آیا چیزی که عرضه شد، نحوه عرضه آن و باقی ماجراها شباهتی به جملات بالا دارد؟ پچ ۱.۳ بازی که به تازگی و پس از ۹ الی ۱۰ ماه از عرضه اولیه بازی عرضه شده، ماموریت دارد تا بازی را حداقل روی دو کنسول نسل هشتمی PS4 و Xbox One کمی قابل بازی کند! باور کنید هنوز هم برای اتمام بازی به چیزی بیشتر از یک پلیاستیشن ۴، یک نسخه سایبرپانک و پچ ۱.۳ نیاز دارید و آن قرصهای اعصاب یا چیزهایی به مانند آن است.
بازیای که ۱۰ ماه از عرضهاش میگذرد هنوز نمیتواند ۱۰ دقیقه بدون باگ باشد (۱۰ دقیقه هم خیلی زیاد است!). آن وقت چنین چیزی را چگونه میتوان حاصل طمعکاری شرکت سازنده ندانست؟ نسخه PS4 بازی که بنده تجربه بازی کردن و اتمامش را در داشتم، حقیقتا کابوسی بیش نیست! وقتی در وسیله نقلیه خود هستید و شخصی به شما زنگ میزند، بدون شک صدای دیالوگهایی که رد و بدل میشود با تاخیر نسبت به زیرنویسها پخش میشود! یعنی هیچگاه اتفاق نیفتاده که در ماجرایی که توضیح دادم بازی برایم بدون باگ اجرا شود!
اگر در بازی با ماشین یا موتور به طور مثال ۲ کیلومتر داخل بازی را طی کنید، بدون شک باید چند ثانیه صبر کنید تا محیط برایتان لود شود! حتی منوی بازی در اکثر اوقات با تاخیر لود میشود. مراحل و به خصوص مراحل فرعی بازی باگهای عجیب و غریبی دارند. نقشه بازی آدرس اشتباه میدهد و بدتر از همه هنگامی که میمیرید رسما اشکتان بخاطر لودینگ بسیار طولانی بازی درمیآید. فعلا با گذشتن ۱۰ ماه از عرضه بازی سیدی پراجکت توانسته با تلاشهای شبانه روزیاش فریمریت بازی را از ۱۸ فریم بر ثانیه به عدد ۳۰ برساند!
نمیدانم تمرکز سیدی پراجکت در این سالها که مدت کمی هم نبود روی چه بخشی از بازی بوده که نتوانستند به خوبی از پس بهینه کردن آن بربیایند. بازیای که از ابتدا قرار بود کنسولهای نسل هشتمی و پیسی مقصدهای آن باشند اما عرضه کردن بازیای ناقص که خودشان قبل از عرضه اذعان داشتند که از نحوه اجرا شدن بازی روی کنسولهای نسل هشتمی راضی هستند(!) چه چیزی را نشان میدهد؟ نمیدانم، یا تعریف آنها از PS4 و اکسباکس وان فرق میکند یا چیز دیگری را نشانشان دادهاند و احتمال بسیار کمتر هم آن است که آنها بسیار راحت به مخاطبان دروغ گفتهاند. کاری که احتمالا در سال ۲۰۱۷ برایشان نامطلوب و در سال ۲۰۲۰ برایشان عادی شده بود.
از سیدی پراجکت تا قبل از عرضه سایبرپانک به نام شرکتی که به مطلوب گیمرها برایشان بازی میسازد نام برده میشد. بالاتر از EA، یوبیسافت، اکتیویژن و بقیه که یا بازیهایشان محتوای فوقالعادهای ندارد (حداقل در زمان عرضه) یا مطابق میل گیمرها نیست یا بسیار طمعکارند و بسیاری از موارد دیگر که شما آنها را بیشتر از من میدانید. عرضه ویچر ۳ و DLCهایی که به زعم بسیاری حتی از بازی اصلی هم بهتر بودند، باعث شده بود تا سیدی پراجکت جایگاه اختصاصی در قلب گیمرها و هواداران داشته باشد.
از زمان عرضه ویچر ۳ و DLCهایش به بعد، اما اوضاع کمی تغییر کرد و کم کم تصویری که در ذهن هواداران ایجاد شده بود، در حال جایگزین شدن با چیزهای دیگری بود. خبرهایی که از کرانچ و اضافهکاری طولانی مدت به گوش میرسید و عقب انداختن پی در پی زمان عرضه بازی، کم کم از اجر و قرب کمپانی در نگاه هواداران کاست. انگار آن توییت به خاطر طعنه به دیگران و عُجب کردن خودشان طلسمی را ایجاد کرد تا به سیدی پراجکت و باقی افراد گوشزد کند که هیچگاه در مورد هیچ چیز نظر قطعی ندهند. حتی در مورد پاکی خودشان!
واقعیت را که نگاه کنیم، میبینیم در هر شرکتی مواردی وجود دارند که به ساخته شدن بازیهای بزرگ کمک میکنند. برای مثال ساخته شدن بازی Jedi Fallen Order بدون پولهایی که هر ساله فیفا وارد حساب EA میکند، امکان پذیر نبود. در سمت مقابل یوبیسافت را داریم که به یک فرمول ثابت از ساخت بازیهای سرگرمکننده، درگیرکننده و با ساخت آسان رسیده و هر سال آنها را عرضه میکند. راکستار هم بازی پرجزئیات و خارقالعاده Red Dead Redemption 2 را نه با جادو و جمبل، بلکه با درآمد سرازیرشده از ماشین پولسازیاش، یعنی GTA Online ساخت.
اما سیدی پراجکت از چنین امتیازهایی برخوردار نبود و حتی با سرویسی به مانند GOG که بازیهای بدون قفل DRM و خاصی را عرضه میکند و بازی مستقل Gwent نیز نتوانست به مانند باقی شرکتها درآمد اضافه و زیاد را روانه شرکت کند. در سمت مقابل مقایسه و برابر قرار دادن سیدی پراجکت با یوبیسافت هم از ضررهای دیگری است که به کمپانی وارد شد.
سایبرپانک ۲۰۷۷ داستان هر چند کوتاه اما زیبایی دارد و مراحل فرعی بسیار خلاقانه و یادماندنیای تدارک دیده شدند اما متاسفانه این پتانسیل بالا با تصمیمات بد و کمکاریهایی که صورت گرفت به طور کامل به هدر رفت و کافی است به صفحه متاکریتیک بازی بروید و نظرات مردم را ببینید تا متوجه شوید که مردم چگونه از خجالت بازی درآمدهاند.
سیدی پراجکت احتمالا از این افتضاح جان سالم به در ببرد. باید ببینیم پاسخ این شرکت به چنین اتفاقاتی چه خواهد بود. آیا آنها از اشتباهاتشان درس گرفته و با جبران اشتباهات خود در همین دوران سایبرپانک به کمپانی بهتری از قبل تبدیل خواهند شد و دوران سری ویچر را زنده خواهند کرد؟ یا قرار است با طمعکاری و وعدههای پرطمطراق دوباره جیب و ذهن مردم را به تسخیر خود درآورده و اینبار با سرعت و شدت بیشتری سقوط کنند؟ آینده همه چیز را مشخص میکند، به نظرم فعلا بهتر است منتظر آپدیتهای جدید رفع مشکلات سایبرپانک ۲۰۷۷ بمانیم!
بیشتر بخوانید:
- سیر پیشرفت بازیهای ویچر از نسخه اول تا Wild Hunt
- مادسازان ویچر برای کار روی Cyberpunk 2077 استخدام شدند
- سی دی پراجکت رد از بسته الحاقی رایگان Cyberpunk 2077 دفاع میکند
منبع: thebeardedpole (با کمی تلخیص و تغییر)
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من حالا از سی دی پراجکت متنفرم به خاطر کاری که انجام داد
امیدوارم که به زودی این شرکت دزد لهستانی از بین بره و هرکی که از کنار مدیرش رد میشه یه لگد بزنه بهش
یا ابوالفضل??
لینک بده ببینم
این پچ آخرین پچی هستش که برای بازی درست شده ؟؟
یادش موقعی که میخواست منتشر بشه سازنده هاش اومدن گفتن این بازی صنعت گیم رو متحول میکنه البته واقعا متحول کرد خودم بازیش کردم جدیدا زیاد باگ نداره ولی واقعا چرته اولش فکر میکنین خیلی کار توش میتونین انجام بدین ولی چیز دیگه ای نمیشه گفت از فیزکیش که نگم براتون که اگه با موتور با تمام سرعت بزنین به ماشین هیچی نمیشه/:(اگه غلط املایی داشتم دیگه شرمنده)
در کل که امیدوارم درس گرفته باشن از این اشتباهشون
به نظر من جاه طلبی در بازی های ویدیویی میتونه یک جور شمشیر دو لبه باشه میتونه باعث موفقیت بشه یا باعث شکست بشه مثلا دث استرندینگ کوجیما یک اثر تقریبا موفق بود ( تقریبا ) ولی سایبر پانک یک شکست افتضاح بود
چون مزخرف بود تازه میخواست شبیه جی تی ای هم بشه????
شبیه جی تی ای رو مخالفم چون اصلا سایبر پانک کجا و جی تی ای کجا
البته از روی استیکر پیشی خندونت میشه سنت و حدس زد
پروف من گربه اس؟ چی زدی حالت خوبه؟ خودت چند سالته پیرمرد اسمم عسله مشکلیه؟ اسمم ممد سیبیل کلفت بود خوب بود؟ برو کنار پیرمرد
چقدر باگ?
مقاله عالی بود ممنون از اقای سرپناه
من اونایی که بعد از اینهمه دروغ، کلاهبرداری که سی دی پراجک رد کرد هنوز هم ازش طرفداری میکنن و میگن تقصیر نداره رو درک نمیکنم حتی خود رئیس سیدی گفت که مقصر ما بودیم هیچ بهونهای دیگه واقعا پذیرفته نیست. سیدی پراجکت شرکتی بود که خیلی سریع به اوج موفقیت رسید و از همه بد تر شرکتی بود که جنبه این موفقیت هم نداشت.
فعلا تا تا باگ های سایبرپانک درست میشه و سیدی پراجکت به خودش بیاد میتونید این بازی هارو انجام بدین که نزدیک به سابرپانک هستن: The outer worlds, fallout, far cry, deus ex اگه سیستم و کنسول ندارید میتونید از اینترنت تماشا کنید اگه اینترنت هم ندارید تبریک میگم شما ایرانی هستید =)
خواهش میکنم. ممنون که مطالعه کردید.
به معنای واقعی کلمه متاسفم که اینجوری خودشون رو ضایع کردن
اَلَذینَ آمَنو bazi میکنند cyبر پًَُِِّاًَُِّنًَُِّکًَُِّ and دوست دَِّاًُّرًَِِنًَُِّدًَُِّ اولئِکَ گیمر nistand
اگه موجودی در جهان اینو ترجمه کنه........
اونایی که سایبرباگ بازی کردن رو دوست دارن و ازش لذت میبرن گیمر نیستن.
بازی میکنند سایبرپانک و دوست دارند گیمر نیستن من تیتیاپ طلایی مو میخوام??
در نتیجه منی که با متال گیر سالید 1 و سونیک و ماریو بروس خاطره دارم گیمر محسوب نمیشم خدایی یکم فک کن بعد کامنت بزار دوست عزیز
من به متال گیر سالید و سونیک چیگار دارم برادر من فقط سایبرپانکو گفتم،تازه خودمم با اونا خاطره دارم
در ضمن دوست عزیز شما داری با این حرفتون به سلیقه یک عده توهین میکنید
سایبر پانک بدون در نظر گرفتن مشکلات فنی تقریبا شاهکار محسوب میشه چرا بدون تجربه کردن الکی هیت میدید
برو نظرات کسانی که بازیو انجام دادن رو بخون با وجود تمامی مشکلات اکثر گیمرها لذت بردن از بازی
یه ذره انصاف داشته باشید
کسانی که ایمان آوردند سایبرباگ(سایبرپانک) بازی میکنند و دوست دارند گیمر نیستند!
پ.ن: تیتاپ لطفا?
تموم کردیم ?
کسانی که سایبر پانک بازی میکنند و اون رو دوست دارند گیمر نیستند
تی تاپ بده
خیلی مقاله عالی و حقی بود
و الحق هم همش درست بود
دم شما گرم?♥️
مرسی از وقتی که گذاشتید.
.ما به اونا فشار اوردیم اونا میتونستن بهتر بسازن واینکه یوبیسافتو اکتیویژن و سی دی رو یک بار دیگه بگین بدن دیگه مبدونید
واقعا حرفی برای گفتن درباره این بازی نمونده
ما به اونا فشار اوردیم اونا میتونستن بهتر بسازن و اینکه یوبیسافتو اکتیویژن و سی دی رو یک بار دیگه بگین بدن دیگه مبدونید
ea رو قبول دارم اما یوبیسافت و اکتیویژنو نه اساسین کرید والهالا رو تو ایران کسی میشه گفت بازی نکرده اما همه از بدشون میاد!!!!!
و کلد وار داستان به اون خوبی بازی هم خوب بود اما همه میگن اکتیویژن بده نمیدونم چرا وقتی از یک گیمر میپرسی والهالا خوبه میگه آره میگی فار کرای ۵ خوبه میگه آره اما وقتی میگی یوبیسافت بازیای خوب میسازه میگه نه اکتیویژنم همینطوره
پ.ن: آماده دیسلایک و کامنت هستم اما من هنوزم میگم اکتیویژن یوبیسافت سی دی پراجکت رد بازیای خوبی میدن ما انطزارمون زیاد بود من هم حرف پدرامو قبول دارم طقسیر خود ماست که به سی دی پراجکت رد فشار اوردیم
من که اگه یه بازی خوب باشه هیتش نمیکنم
مردم هم نمیگن یوبیسافت و اکتیویژن بازی بد میسازن.
یوبیسافت بخاطر باگ های بازی هاش هیت میشه.
اکتیویژن هم برای پول پرستیش هیت میشه.
اگه واقعا یه بازی خوب باشه چه بین گیمرا چه منتقدا محبوب میشه.
ایول یکی دیس نداد
ما طمعکاری را به افراد دیگری واگذار میکنیم (ما طمعکار نخواهیم بود!).»
کشک??
مقاله دلیل های شکست سایبرباگ رو به طور کامل شرح داد
دست شما درد نکنه??
ممنون از این که مطالعه کردید.
خودتون اولش گفتید نه بخاطر باگا و نه بخاطر ... بعدش اومدین همش درباره باگ حرف زدین انقد به سایببپانکو تخریب نکنید بنظر من هنوز هم خیلی بازی خوبیه
موافقم باهات، یه بازی خیلی خوب (اما کمی ناقص) هست واقعا؛ به شخصه بالای ۷۰-۸۰ ساعت توش سپری کردم تا الان و واقعا کیف کردم. ولی خب دوتا مسئله هست؛ یکی اینکه هرکس دموی سال ۲۰۱۹ بازیو دیده باشه و بعد بازی اصلیو تجربه کنه حسابی توی ذوقش میخوره. و دوم اینکه سایبرپانک «میتونست» با مدیریت مناسب به بازی تبدیل شه که متای ۹۳ به بالا داره و شاهکاره. اینکه میبینیم اینجوری پتانسیل بالاش هدر رفته و در حد بازی «خیلی خوب» مونده عذابآوره!
مسئله دیگهم اینه که اصلا بدرد کنسولهای نسل هشت نمیخوره، حالا هرچقدم فیکس کنن اون سختافزارها نمیتونن هندل کنن بازیو. در نهایت اگر تمام هایپها و قولهای الکی سیدی پراجکت رو یک نفر بتونه بذاره کنار و بدون هیچ زمینه فکری قبلی بشینه سایبرپانکو روی یک سیستم پیسی مناسب یا کنسول نسل نهمی بازی کنه خیلی ازش لذت میبره.
اما خب نمیشه مخاطبا رو خیلی مقصر دونست که انقدر عصبانی و شاکی هستن... توی نوع تبلیغات خیلی خیلی انتظارات رو بردن بالا، تا جایی که هرچقدم زور میزدن نمیتونستن واقعیت رو به اون فانتزی عجیب و غریب که تو ذهن مخاطبا ایجاد کرده بودن برسونن.
دقیقا الان بیشتر باگ ها برای نسل نه و پیسی رفع شده اما نسل هشت نمیشه (سنگین بودن بازی همانا و اینکه الان نسل نهم هستش همانا)
یکی از بچه های همین سایت گفت که بازی رو بدون باگ تموم کرده و هیچ چیز جالبی توش ندیده
احتمالا منظورش این بود که بازی رو با چشم پوشی از باگ هاش تموم کرده?
بابا من خودم بازی کردم این بازیرو یارو از در آسانسور رد می شد ?