بهترین فیلمهای سرقتی قرن بیست و یکم
از زمانی که سینما معنی و مفهوم پیدا کرد و فیلم صامتی چون «The Great Train Robbery» به نمایش درآمد، فیلمهای با مضمون سرقت مخاطبان را مجذوب خود کردهاند. در واقع هنر هفتم با نمایش ...
از زمانی که سینما معنی و مفهوم پیدا کرد و فیلم صامتی چون «The Great Train Robbery» به نمایش درآمد، فیلمهای با مضمون سرقت مخاطبان را مجذوب خود کردهاند. در واقع هنر هفتم با نمایش تلاش افراد ناامید و البته حیلهگر بارها تماشاگران را میخکوب مفهمومی چون سرقت کرده است. حالا ما در ویجیاتو قصد داریم بهترین فیلمهای سرقتی قرن بیست و یکم را به شما معرفی کنیم. آثار موجود در این لیست به لطف بازیگران بزرگ و فیلمنامههای هوشمندانه چشم و ذهن بیننده را به سرقت بردهاند.
فیلم های سرقت محور ابتدا در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی با ژانر کلاسیک وسترن و البته وسترن اسپاگتی به آثاری محبوب بدل شدند، و سپس در دهه هفتاد و هشتاد این آثار به یک تکامل ژانری دست پیدا کردند. اما این دهه ۹۰ میلادی بود که باعث بلوغ این دست فیلمها شد. در واقع این دهه بود که باعث انفجار فیلمهای معاصر سرقتی شد. آثاری چون «سگهای انباری» ساخته کوئنتین تارانتینو یا «Heat» ساخته مایکل مان از آن دهه هنوز هم آثار مرجع در این زیر ژانر محسوب میشوند.
اما با شروع قرن بیست و یکم، زیر ژانر فیلمهای سرقتی رنگ و بوی تازهای به خود گرفت. با ورود فیلمسازانی چون استیون سودربرگ به بدنه سینمای تجاری هالیوود، فیلمهای سرقتی به آثار بلاکباستر و پُرخرجی بدل شدند که ستارههای تاپ سینما را به سمت خود سوق دادند. در واقع فیلمنامههای فشرده، کارگردانان شیک و بازیگران پرطرفدار فیلمهای با مضمون سرقت را دچار یک دگرگونی کردند.
فیلمهای سرقتی مدرن گانگسترهای حریص قدیمی را که سیگار میکشیدند و اسلحه به دست میگرفتند را از بین برد و شخصیتهای پیچیده و حساب شدهای را جایگزینشان کرد که اخلاق آنها از انگیزههای آنها مبهمتر است. بنابراین بسیاری از فیلمهای سرقتی قرن جدید به عنوان انتقادی استعاری از وضعیت کنونی سیستم سرمایه داری مدرن وارد گود عمل شدند. با این تفاسیر یک فیلم سرقتی خوب پرتنش، دراماتیک، غیرقابل پیش بینی و هوشمند است. حالا ما در این لیست بهترین بهترین فیلم های سرقت محور قرن بیست و یکم را به شما معرفی کردهایم.
Baby Driver
فیلم Baby Driver با وجود ساختار خاص و ویژهاش چیزی از یک اثر موزیکال کم ندارد. یک مونتاژ حماسی از موسیقی، تعقیب و گریز ماشین و صحنههای اکشن یکی از منحصر به فردترین و پرانرژی ترین فیلمهای اکشن تمام دوران را ایجاد میکند.
این فیلم دزدی محور ادگار رایت، Ansel Elgort را در صندلی راننده به عنوان شخصیت مرکزی یا همان بیبی معرفی میکند، رانندهای ماهر که استعدادهای خود را به عنوان راننده فراری برای یک شرکت جنایی که توسط کوین اسپیسی اداره میشود، به کار میگیرد. مانند همه فیلمهای رایت این اثر نیر پر از انرژی است. موسیقی متن فیلم فوقالعاده است، موزیکها شامل موسیقیهای انتخاب شده توسط رایت است و تقریباً در تمام فریمهای فیلم با سکانسهای اکشن تلفیق میشود.
این فیلم جسورانه و سرگرمکننده است و دارای چندین صحنه تعقیب و گریز فوقالعاده است که خوب تدوین شده و با انتخابی از آهنگهای شیرین ترکیب شده است. بازیها نیز کامل و دراماتیک هستند و کاملاً با دنیای موزیکال و منحصر به فرد ترسیم شده در Baby Driver هماهنگ هستند.
Drive
سخت است باور کنیم که 10 سال از نمایش فیلم Drive گذشته است. این فیلم جنایی، سرقتی و نئونوآر با بازی رایان گاسلینگ هنوز هم یک اثر قابل در مدل فیلمسازی معاصر است که موسیقی متن درخشان و فیلمبرداری دیدنی نیوتون توماس سیگل قدرت ماندگاری آن را تقویت کرده است. راننده، شخصیت آرام و با انگیزه درون فیلم با بازی گاسلینگ، بدلکاری است که به واسطه جریاناتی به درون جهان جرم و جنایت کشیده شده است.
پیشینه داستان، نیت و رویاهای شخصیت مرکزی این فیلم همه به تفسیر واگذار شدهاند تا شخصیت او را به همان اندازه مرموز و کارآمد بسازد. آنچه پیرامون راننده مشخص است تمایل او برای جدا نگه داشتن زندگی دوگانه خود است. وقتی جهان های او با هم برخورد میکنند، سکوت و فضای نیمه اول فیلم از بین میرود و یک فینال خونین و انتقامجو را پشت سر میگذارد. در حالی که راننده اثری اکسپرسیونیستی است که به روانشناسی شخصیت مرد در حال فرار علاقه دارد، اما سکانسهای سرقت آن بسیار جذاب است.
Fast Five
تماشای Fast Five یک لذت شگفتانگیز است. علیرغم قدمت ناچیز آن، این فیلم یک بازخوانی معاصر برای حماسههای اکشن دهه 80 میلادی است که توسط تزریق آدرنالین به واسطه وجود سکانسهای اکشن عظیم و ستارگان غول پیکر به سینمای اکشن آن دوران ادای احترام میکند. کارگردان این اثر جاستین لین با استقبال از جادوی فیلم و نادیده گرفتن قوانین فیزیک، از مرزهای گذشته در این فرنچایز فرار میکند و اثری پاپ کورنی را شکل میدهد.
لازم به ذکر است که نیم ساعت آخر این فیلم سینمایی دزدی محور در تلاش است تا بهترین بازی اکشن موجود در این فرنچایز را به نمایش بگذارد و همین نیم ساعت دارای یک سرقت هوشمندانه، مخرب و مضحک برای حضور در سالنامه تاریخ فیلم و سینما است.
Hell or High Water
اگرچه فیلمهای سرقتی اغلب به عنوان آثار سرگرمکننده تلقی میشوند، اما برخی فیلمهای سرقتی مدرن به فضای اجتماعی و سیاسی کنونی میپردازند. برای مثال فیلمنامه تیلور شریدان برای این کار بررسی میکند که چگونه تسلط بانکهای شرکتی در جوامع کوچک و روستایی تگزاس به ساکنان محلی آسیب میرساند، فیلمنامه تیلور شریدان محکومیت شدید وضعیت کنونی سیستم سرمایه داری آمریکا و چگونگی شکست آن در اکثریت طبقه کارگر را به نمایش میگذارد. البته کارگردانی زیبا و عمیق دیوید مکنزی این پیامهای سنگین را با سکانسهای سرقتی هیجان انگیز به بهترین شکل ترکیب میکند.
این فیلم داستان دو برادر تگزاسی است که پس از مرگ مادرشان روی به سرقت از بانک میآورند. این اثر یکی از بهترین فیلمهای سال 2016 است و چهار نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلمنامه اصلی، بهترین بازیگر نقش مکمل (جف بریجز) و بهترین فیلم را دریافت کرد. کریس پاین (پیشتازان فضا) و بن فاستر (مکانیک) به عنوان سارقان فراری فیلم هستند که بیوقفه توسط جف بریجز و شریکش گیل بیرمنگام تعقیب میشوند. دو کلانتر تگزاسی که نزاع و مزاح آنها برادران را شرمنده میکند.
Inception
اگرچه دنیای علمیتخیلی این اثر بلندپروازانه و پیچیده است، اما Inception قبل از هر چیز یک تریلر سرقتی است. این فیلم در نهایت داستان دزدی است که سعی میکند اشتباهات گذشته خود را جبران کند و برنامه ریزی شدیدی را نشان میدهد که منجر به یک سرقت پیچیده میشود. در واقع این که خود دزدیها در حافظه ناخودآگاه قربانیان اتفاق میافتد محیطی است که حماسه کریستوفر نولان را اورجینال میکند.
در حالی که برخی از سارقان پول میدزدند و برخی دیگر جواهرات یا آثار هنری را سرقت میکنند، کاب (لئوناردو دی کاپریو) و همکارانش اسرار مهم را سرقت میکنند. آنها به بانکها یا موزهها نفوذ نمیکنند، اما به ذهن افرادی وارد میشوند که دارای دانش مهمی است. علیرغم وجود مفاهیم پیچیده در مورد رویاهای درون رویا و نحوه تحریف جریان زمان با پایین آمدن آگاهی فرد در عمق ذهن هدف، این اثر کماکان بسیار سرگرمکننده و هیجان انگیز است.
این فیلم چهار جایزه از هشت جایزه اسکار که نامزد دریافت آن شده بود، از جمله بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین صدا و میکس و بهترین دستاورد در جلوههای بصری را از آن خود کرد. با گذشت یازده سال از این فیلم، Inception هنوز هم در کارنامه فیلمسازی کریستوفر نولان برجسته ترین اثر است.
Inside Man
تریلر پر انرژی، هوشمندانه و سرقت بانکی اسپایک لی، یک فیلم ژانری هوشمند است که نه تنها با شرایط خاص خود به درستی بازی میکند، بلکه با زیرکی و مهارت موفق میشود از کلیشههای خود بهترین نتیجه را بیرون بیاورد. در واقع با وجود گذشت 15 سال از این اثر، Inside Man هنوز یک فیلم سرقتی دیدنی، پر زرق و برق و مدرن است.
کاربرد ماهرانه فیلمنامه، تدوین غیر خطی و انبوهی از ابزارهای ساخت فیلم که در اختیار اسپایک لی (Blackkklansman) بوده باعث میشود که فیلم با موضوع سرقت Inside Man نه تنها در حرفه لی، بلکه در تاریخ این ژانر برجسته باشد. فیلمهای سرقتی خوب باید جلوتر و حتی باهوش تر از تماشاگران باشند، و Inside Man میداند چگونه این کار را انجام دهد.
Logan Lucky
استیون سودربرگ مطمئناً راه خود را در مورد ساخت یک فیلم جنایی خوب میداند. سودربرگ علاوه بر راه اندازی سه گانه «اوشن»، هدایت فیلمهای کلاسیک سرقتی مانند «خارج از دید» و فیلم جدید «بدون حرکت ناگهانی» را در این شاخه بر عهده داشته است. توجه سودربرگ به جزئیات و همدلی با شخصیتها فیلمهای او را تا اوج مرزهای این ژانر پیش برده است. حالا لوگان خوش شانس یکی دیگر از آثار ویژه سودربرگ در گونه فیلم های سرقت محور است. در مجموع لوگان لاکی یک سرگرمی با اکتان بالا است که هوشمندانه تولید شده و سرقت جذابی را به نمایش میگذارد که در نوع خودش دیدنی است.
Heist
فیلم Heist یک اثر سرقتی دقیق است که علیرغم اینکه زمینه جدیدی را در این زیرژانر پوشش نمیدهد، اما بهترین ویژگیهای این ژانر را نیز در بر میگیرد: شوخیهای تند، دلایل عمیق، پیچشهای ضد طرح و شخصیتهایی که یک دزدی را موفق میکند، و همچنین احساس بی اعتمادی، خیانتها، اغواگری و یک سرقت جواهرات دیدنی.
از سرقت الماس اولیه گرفته تا طرح بازیابی شمش طلا از یک هواپیمای باری، فیلم را روی فرم میآورد و بیننده را با خود درگیر میکند. یک نکته نیز پیرامون این فیلم ژانر سرقت بسیار مهم است و آن چیزی نیست جز این که دنیای فیلم سرقت زشت، خاکستری و درنده است. در مجموع این اثر گاهاْ پر آشوب اما سرگرمکننده است و علی رغم تنظیمات کلیشهای، یکی از مبتکرانه ترین سرقتها را در خود دارد.
Ocean’s 11
از منظر کارشناسان فیلم «Ocean’s 11» یکی از بهترین فیلم های دزدی محور تمام دوران تاریخ سینما است. بازیگران ستاره، دزدان جذاب، نفوذ جسورانه به دل خطر و داستان نویسی غیر خطی که در این فیلم به کار گرفته شده، یکی از شیک ترین و هیجان انگیزترین فیلمهای هزاره جدید را ایجاد کرده است. مثل لوگان خوششانس، یا هر فیلم ابرقهرمانی مدرن، تنها نقطه ضعف فیلم این است که قهرمانان آن به اندازهای باهوش هستند که هرگز احساس نمیکنند در معرض شکست هستند. البته، این در فیلم Ocean's 12 خنثی میشود.
جالب است بدانید یازده یار اوشن تنها یکی از محبوبترین فیلمهای سرقتی تمام دوران نیست. بلکه همچنین یکی از بزرگترین بازسازیهای هالیوود است. بازسازی درخشان استیون سودربرگ از فیلم کلاسیک اوشن در سال 2001 فرض اصلی فیلم کلاسیک را گرفت و آن را دوباره به عنوان یک فیلم هیجان انگیز مدرن و تمیز بازآوری کرد و یک سه گانه عالی را آغاز کرد.
The Town
در حالی که طرح فیلم The Town از اصالت خاصی برخوردار نیست، این دقت و اصالت احساسی است که کارگردان بن افلک به فیلم آورده است و آن را درخشان میکند. فیلم شهر به افلک یک ویترین و یک چارچوب جذاب و دیدنی به عنوان فیلمساز داد و در عین حال فضا را برای این بازیگر فراهم کرد تا یکی از بهترین اجراهای دوران حرفهای خود را انجام دهد.
افلک با این اثر یک ادای احترام به تریلرهای سرقتی کلاسیک میکند بنابراین سکانسهای سرقت از بانک یادآور فیلمهای مایکل مان مانند «Heat» است. بدیهی است که افلک با علم و آشنایی از جامعه مردمی بوستون و توجه به سطح اجتماعی آنها با نحوه وارد کردن جزئیات محلی خاص در فیلم باعث میشود The Town واقع بینانه تر به نظر برسد. افلک به عنوان کارگردان و ستاره، مفهوم فیلم دزدی محور را در این اثر به اوج خود رساند و یک داستان معمولی را که بر اساس رویدادهای واقعی است در نظر گرفت و آن را به تجربهای متراکم و جذاب تبدیل کرد.
دیگر فیلمهای سرقتی شاخص که در این لیست قرار نگرفتند
فیلم Matchstick Men | کمدی تاریک و سرقتی ریدلی اسکات یکی از بهترین فیلمهای نیکلاس کیج در دو دهه گذشته است. مردان چوب کبریتی علیرغم اینکه یک بمب در گیشه نبود، از زمان انتشار آن در رسانه های خانگی و به دلایل خوب، طرفداران زیادی را به دست آورد. این فیلم دارای فیلمنامه عالی و برخی اجراهای درخشان از کیج و آلیسون لوهمن است.
فیلم Snatch | دومین بازی جنایی و سرقتی گای ریچی در سبک خاص او که مملو از دیالوگهای سریع، کمدی تاریک و شخصیتهای جالب است. قاپزنی یک فیلم سینمایی دزدی محور خنده دار است که مملو از خشونت و طنز است.
فیلم The Thieves | فیلم کرهای دزدان یک فیلم سرقتی اکشن سرگرمکننده از سینمای کره جنوبی است که با تاثیرپذیری از سه گانه «اوشن» استیون سودربرگ ساخته شده است.
فیلم Bandits | داستان ممکن است مدت زمان طولانی آن را تضمین نکند، اما تیم بازیگری فیلم راهزنان سواری لذت بخشی را برای مخاطب رقم میزنند. پویایی بین بروس ویلیس کاریزماتیک، بیلی باب ترنتون عصبی و کیت بلانشت دیوانه هر مخاطبی را برای دیدن این فیلم ژانر سرقت تحریک میکند.
فیلم The Place Beyond the Pines | در حالی که این فیلم دارای چندین سرقت آدرنالین ساز است که در جای جای فیلم پیداست، اما این یک داستان بسیار بزرگتر است که به طور موضوعی درد بین نسلها را بررسی و واکاوی میکند.
معرفی بهترین فیلمهای سینمایی را در ویجیاتو دنبال کنید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بیبی درایور ... بهترین فیلم سرقتی ، واقعا جالبو قشنگه ... من خیلییی دوسش داشتم . پیشنهاد میکنم ک حتما ببینید . ^_^
من دو بار دیدم
فقط نمیفهمم چجوری آخرش باز هم خواب بود و فرفره تا آخر چرخید
از بس همه گفتن نصف عمرت بر فناست اومدم حساب کردم کل عمرم بر فنا بوده که هیچ، کلی هم کم اوردم تا به فناش بدم!
Baby driver رو دیدم بد نبود.
فقط به پای فیلم های دیگه ی لیست نمیرسه برای وقت گذرونی خوبه
Money Heist
اگه سریالهای سرقتی بود قطعا در لیست قرار میگرفت
فیلم سرقت فقط قست ۳ فصل ۴ ریک اند مورتی =)
Logan Lucky
شوخیشم قشنگ نیست این فیلم تو لیست باشه در کنار بقیه
جون❤❤❤ اگه میشد فیلم ایکس ری و فیلم های ایرانی که خیلی باحاله?? با موضوع سرقت هم قرار میدادید???
?