معرفی ده فیلم اقتباس شده از بازیهای ویدیویی سبک مبارزهای
هواداران بازیهای مبارزهای بیشک بهترین شانس را با اقتباسهای فیلمهای لایو-اکشن از بازیهای موردعلاقهشان درگذر سالها نداشتهاند، اما اکنون احتمال آن وجود دارد که تغییر در این وضعیت نابه هنجار ایجاد شود. هالیوود سالهاست سعی ...
هواداران بازیهای مبارزهای بیشک بهترین شانس را با اقتباسهای فیلمهای لایو-اکشن از بازیهای موردعلاقهشان درگذر سالها نداشتهاند، اما اکنون احتمال آن وجود دارد که تغییر در این وضعیت نابه هنجار ایجاد شود.
هالیوود سالهاست سعی دارد از بازیهای ویدیویی استفاده کند اما با موفقیت چندانی در ساخت آنها روبهرو نشده است خصوصاً بازیهای مبارزهای مانند استریت فایتر و مورتال کامبت که از جامعه هواداری وفادار و مستحکمی برخوردار هستند.
متأسفانه، بازیهای مبارزهای با تعداد بیشماری دنباله در پروسه ترجمه به آثار سینمایی با موانع بسیاری روبهرو میشوند زیرا فشرده کردن و جا دادن خطوط داستانی و شخصیتهایی که در طول چندین و چند بازی معرفی میشوند در یک فیلم کوتاه دو ساعته امری تقریباً غیرممکن است.
ما در این مقاله قصد داریم نگاهی نزدیکتر به نسخه اقتباسی لایو-اکشن بازیهای مبارزهای بیندازیم تا ببینیم کدامیک از این فیلمها از موفقیت بیشتری برخوردار شده است. با ما همراه باشید.
- 1 10- تکن: انتقام کازویا پیش درآمدی ناامیدکننده علیرغم داشتن سکانسهای نبرد خوب بود
- 2 9- پادشاه مبارزان شباهت چندانی به بازی ویدیویی آن نداشت
- 3 8- استریت فایتر: افسانه چون-لی نه سکانسهای مبارزه قابلقبول و نه اجرای چندان خوبی از جانب بازیگران ارائه میدهد
- 4 7- مورتال کامبت: نابودی شبیه یک فیلم کم بودجه عرضه مستقیم به ویدیو است
- 5 6- دو اژدها یک بازی خشونتآمیز مبارزهای را به یک فیلم پر زرقوبرق کودکانه تبدیل کرد
- 6 5- استریت فایتر بهسرعت به یکی از بدترین اقتباسهای بازیهای ویدیویی تبدیل شد
- 7 4- DOA: مرده یا زنده طراحی مبارزات عالی داشت اما نه چیز دیگر
- 8 3- تکن به شخصیتها وفادار بود و یک سورپرایز برای هواداران داشت
- 9 2- مورتال کامبت 1995 تلفیقی خاص از خشونت و لودگی ارائه کرد
- 10 1- مورتال کامبت 2021 عناصر جدید جنجالبرانگیزی را معرفی کرد
10- تکن: انتقام کازویا پیش درآمدی ناامیدکننده علیرغم داشتن سکانسهای نبرد خوب بود
فیلم سینمایی کمتر در یادها مانده تکن: انتقام کازویا در سال 2014 عرضه شد و پیش درآمدی برای اقتباس سال 2009 این مجموعه محبوب مبارزهای بود. در این فیلم ما داستان شخصیتی دچار فراموشی به نام «کِی» را دنبال میکنیم. او فریبخورده و همزمان با بازگشت تدریجی حافظهاش تبدیل به یک مبارز میشود.
عنوان فیلم یکی از بزرگترین معماهای فیلم را بر ملأ و هویت مرموز کِی را بیمعنا کرد و بااینکه طراحی مبارزات در این پیشدرآمد از کیفیت خوبی برخوردار بود، فیلم انتقام کازویا بهطورکلی به دلیل دربرداشتن تناقضهای بیشمار و عدم موفقیت در بهرهبرداری مناسب از باقی جوانب فیلم شکست خورد.
9- پادشاه مبارزان شباهت چندانی به بازی ویدیویی آن نداشت
مجموعه بازیهای محبوب SNK تحت عنوان پادشاه مبارزان King Of Fighters در ابتدا مکانی بود که شخصیتهای سایر بازیها در آن حضور پیدا میکردند تا در کنار شخصیتهای ارجینال بازی در یک تورنمنت مرگبار تیمی به مصاف یکدیگر بروند. این بازی در سال 2010 میلادی به فیلم اقتباس شد.
فیلم پادشاه مبارزان عناصر جدید علمی-تخیلی اضافه کرد که تورنمنت را به شکل توجیه ناپذیری در بُعدهای دیگر برگزار میکرد و همچنین در انتخاب بازیگران برای شخصیتهای اصلی بازی مانند کیو کوساناکی ضعیف عمل کرد. همین موارد منجر به شکست این اقتباس و به فراموشی سپرده شدن آن شد.
8- استریت فایتر: افسانه چون-لی نه سکانسهای مبارزه قابلقبول و نه اجرای چندان خوبی از جانب بازیگران ارائه میدهد
فرنچایز لایو-اکشن استریت فایتر در سال 2009 با فیلم سینمایی استریت فایتر: افسانه چون-لی ریبوت شد که روی سرگذشت این شخصیت تمرکز داشت. داستان فیلم پیش از وقایع بازیها جریان دارد و شکلگیری رقابت میان چون-لی و ام.بایسون را به بینندگان نشان میدهد.
متأسفانه تعدادی از بازیگرها تناسب خوبی با شخصیتهای بازی نداشتند و فیلم بسیاری از مبارزان محبوب و شناختهشده فرنچایز را نادیده گرفت که اکنون میتوان گفت اتفاق خوبی بود زیرا سکانسهای مبارزه فیلم بسیار ضعیف بودند و در صورت حضور این شخصیتها بیشک با واکنشهای منفی شدیدتر از جانب هواداران روبهرو میشد.
7- مورتال کامبت: نابودی شبیه یک فیلم کم بودجه عرضه مستقیم به ویدیو است
فیلم سینمایی سال 1997 مورتال کامبت: نابودی کموبیش بر اساس رویدادهای فیلم نخست و بازی مورتال کامبت 3 ساخته شد. در این فیلم محافظان زمین به Outworld سفر میکنند تا با شائو کان و جنگجویانش روبهرو شوند.
بااینکه این دنباله مورد انتظار هواداران فیلم اول بود، تعویض بازیگران، سکانسهای مبارزه بد، دیالوگهای بیکیفیت و جلوههای ویژه خستهکننده به نابودی حس یک فیلم ساختهشده برای عرضه مستقیم به ویدیو را داد که هم طرفداران فیلم و هم طرفداران بازی را نامید و وحشتزده از تلاشهای آینده برای ساخت اقتباسهای لایو-اکشن کرد.
6- دو اژدها یک بازی خشونتآمیز مبارزهای را به یک فیلم پر زرقوبرق کودکانه تبدیل کرد
در دهه نود شاهد ساخت تعدادی اقتباس از بازیهای ویدیویی بودیم که هدف آنها اغلب کسب سود بیشتر از قبل شهرت و محبوبیت این فرنچایزها بود. یکی از این عناوین دو اژدها بود (دابل دراگون، در سبک بازیهای شورشی!) که در سبک آرکید به محبوبیت چشمگیری دستیافت و از پیشروان ژانر بزن خردشان کن بود. فیلم، داستان دو برادر را دنبال میکند که برای نجات دختری راه خود را از میان نواحی تحت سیطره گانگسترها بهسوی او باز میکنند.
فیلم سینمایی سال 1994 دو اژدها تلاش کرد عناصر ماورای طبیعی بازیها را به تصویر بکشد و آنها را با خط داستانی پس آخرالزمانی تلفیق کند که نمیتوانست با قطعیت تصمیم بگیرد آیا فیلم کودک برای بزرگسالان است یا فیلم بزرگسال برای کودکان و درنهایت به جایگاه فیلمی برای هیچکس دست پیدا کرد.
بهترین فیلمهای اکشن از نگاه ویجیاتو را بشناسید:
- 10 فیلم اکشن بینظیر که هواداران John Wick باید تماشا کنند
- معرفی بهترین فیلمهای اکشن غیر ابرقهرمانی یک دهه اخیر
- برترین فیلمهای زامبی محور که احتمالاً با آنها آشنا نیستید
- بهترین فیلمهای مهیج روانشناختی تمام دوران کدام است؟
- بهترین فیلمهای اکشن بینالمللی یک دهه اخیر کدام است؟
- ۱۵ مورد از بهترین فیلمهای ابرقهرمانی غیر هالیوودی
5- استریت فایتر بهسرعت به یکی از بدترین اقتباسهای بازیهای ویدیویی تبدیل شد
ژان-کلود ون دام و رائول هولیا در فیلم سال 1994 استریت فایتر بازی کردند که داستان درگیری دنبالهدار میان گیل و ام.بایسون و ارتش تشکیلشده از مبارزانشان را دنبال میکرد.
متأسفانه استریت فایتر داستان مضحکی داشت و بدتر از داستانش دیالوگهای آن و سکانسهای اکشن آشفتهاش بود که مملو از طراحیهای بد و تمرکز همزمان بر روی شخصیتهای فراوان بود. همین مسئله شخصیتها محبوب و معروفی چون ریو و کن را به نقشهای فرعی و ناچیز تقلیل داد و سالهای سال وجهه اقتباسهای بازیهای ویدیویی را خدشهدار کرد.
4- DOA: مرده یا زنده طراحی مبارزات عالی داشت اما نه چیز دیگر
مجموعه بازیهای مرده یا زنده با کمک خلق و معرفی شخصیتهای زن مبارز و تمرکز بر روی جذابیت آنها خودش را از سایر رقبا جدا کرد که درنهایت به ساخت اسپین آف هایی منتهی شد که ژانر مبارزه را بهطورکلی کنار گذاشته و به شبیهساز عکسبرداری از مدلهای لباس شنا تبدیل شد.
فیلمی که ساخته شد نیز راه بازیها را در پیش گرفت و بر روی مبارزان زن تمرکز کرد. در این فیلم آنها به یک جزیره خصوصی دعوت میشوند تا در تورنمنت DOA شرکت کنند و بهطور همزمان از انگیزه پنهان میزبانشان سر دربیاورند. فیلم ازنظر داستانی کشش چندانی ندارد اما سکانسهای نبرد سرگرمکنندهاش آن را در جایگاه چهارم این لیست قرار میدهند.
3- تکن به شخصیتها وفادار بود و یک سورپرایز برای هواداران داشت
یکی از شایعترین تغییرات اعمالشده در اقتباسهای بازیهای ویدیویی درگذر سالها افزودن بستر پس آخرالزمانی به فیلم است که همیشه با خط داستانی بازی تطابق و همخوانی ندارد. این مسئله در فیلم سال 2009 تکن دیده میشود.
در جهانی اداره شده توسط ابر کمپانی هایی که میزبان رویداد Tournament of the Iron Fist نیز هستند، تکن بر روی دینامیک میان خانوادههای میشیما و کازاما تمرکز دارد. شخصیتها ازنظر ظاهری شباهت قابل قبولی به همتایان خود در بازیهای ویدیویی دارند و سکانسهای مبارزه با ضربآهنگ بالای خود اغلب موفق به جلبتوجه بینندگان و فراموشی انحراف فیلمنامه از منبع اصلی آن تا جایی که به حذف خط داستانی شیطانی در فیلم منتهی میشود کمک میکند.
2- مورتال کامبت 1995 تلفیقی خاص از خشونت و لودگی ارائه کرد
علیرغم شکست اقتباسهای سینمایی پیشین، هواداران برای این فیلم سال 1995 برگرفته از مورتال کامبت هیجانزده بودند زیرا این بازی پس از عرضه در سال 1992 به محبوبیت چشمگیری در جهان دستیافته بود. این فیلم به ظاهر شخصیتها وفادار ماند و تورنمنتی مملو از مبارزات جذاب به هواداران چشمانتظار خود ارائه کرد.
مورتال کامبت اول نیز از جنبههای متفاوت ازجمله وفاداری به داستان بازی و تمرکز تنها بر روی اندک شخصیتهای کلیدی به موفقیت دستیافته بود.
باوجود تعداد انگشتشماری سکانس مضحک و شخصیتپردازی ناامیدکننده بعضی از مبارزان محبوب فرنچایز مانند ساب زیرو و اسکورپیون، فیلم مورتال کامبت 1995 از زمان عرضه خود تاکنون درمجموع بهعنوان یکی از استانداردهای قابلقبول اقتباس از بازیهای ویدیویی شناخته میشود.
1- مورتال کامبت 2021 عناصر جدید جنجالبرانگیزی را معرفی کرد
در سال 2021 شاهد عرضه ریبوتی جدید از فرنچایز مورتال کامبت در فضایی مدرن بودیم که در اکثر بخشهای خود به دنبالههای بازی و داستان و شخصیتها وفادار ماند. بااینحال فیلم چند عنصر جدید نیز به داستان معرفی کرد که در میان هواداران با بازخوردهای مختلف روبهرو شد.
شخصیت اصلی جدیدی برای ریبوت خلق شد که با استقبال هواداران بازیها مواجه نشد و تواناییهای جادویی که توسط بعضی از شخصیتها در بازی استفاده میشوند در فیلم به منبع قدرت Arcana مرتبط است که توسط نمادی شبیه لوگوی مورتال کامبت فعال میشود.
سکانسهای مبارزه و توجه ویژه به داستان بازی این فیلم را به یکی از بهترین اقتباسهای بازیهای ویدیویی از روزی بازیهای رزمی که تاکنون ساختهشده تبدیل کرد اما شکی نیست که هنوز هم جای پیشرفت بسیاری در این زمینه وجود دارد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بابا چرا این سازنده ها نمیفهمن که ۹۵ درصد مواقع
از یه بازی، فیلم خوبی ساخته نمیشه
از یه فیلم بازی خوبی ساخته نمیشه
تیکن ۲۰۰۹شخصیت هاشو خیلی خوب طراحی کردن(البته منظورم نسبت به بقیه فیلم هاییه که کارکتر بازی هارو استفاده کردن)
من فقط استریت فایتر افسانه چون لی
که یکم یا شاید متوسط ضعیف بود دیا تکن ۲۰۰۹ دیدم.
اسپویل....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
واقعا ناراحت شدم که سرگی دراگانوف مُرد من طرفدار این کارکترم بنظرم تیکن داره براش نامردی میکنه» باهاش داستان نداره انگار.