ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

تاریخچه بازی ماینکرفت – از زیرزمین تا بلوک‌های میلیون دلاری

Minecraft یکی از آن بازی‌هایی است که امکان ندارد اسم آن را نشنیده باشید. با این که بازی سال ۲۰۱۱ به محبوبیت اولیه خود رسید، اما در طول این بازه ده ساله هر روز محبوبیت ...

مسعود تیموری
نوشته شده توسط مسعود تیموری | ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۵

Minecraft یکی از آن بازی‌هایی است که امکان ندارد اسم آن را نشنیده باشید. با این که بازی سال ۲۰۱۱ به محبوبیت اولیه خود رسید، اما در طول این بازه ده ساله هر روز محبوبیت خود را حفظ کرده و خلاقیت بازیکن‌ها را به چالش می‌کشد. در این مطلب می‌خواهیم تاریخچه یکی از بزرگترین و پرفروش‌ترین ایده‌های قرن بیست و یکم را با یکدیگر مرور کنیم.

ناچ یا به اسم واقعی‌اش مارکوس پرسون، وقتی به ایده‌ ماینکرفت رسید که فقط یک برنامه‌نویس ساده بود. ایده‌ ماینکرفت مثل خیلی از بازی‌های بزرگ امروزی وابسته به تکنولوژی نبود، بلکه دنبال ساده‌سازی مفاهیم و جدا شدن از ایده‌ی کلی بازی‌های ویدیویی در آن زمان می‌گشت.

نقطه آغاز ماینکرفت


پیوند دادن آزادی و خلاقیت در بازی‌ها چیزی بود که تا قبل از ماینکرفت به آن شکل جدی گرفته نشده بود. خالق بازی می‌دانست که ایده‌ جدید او قرار است مثل «لگو» دنیای بازی‌های ویدیویی را متحول کند اما هیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کرد که ماینکرفت بخواهد بازی‌های بعد از خود را هم متحول کند. تاریخچه‌ ماینکرفت همان چیزی است که نشان می‌دهد این بازی چطور به یکی از بزرگترین و پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی در یک دهه‌ گذشته تبدیل شد.

برخلاف بازی‌های امروزی که صدها و شاید هزاران نفر روی بازی‌های بزرگی مثل کال آو دیوتی و GTA کار می‌کنند، مارکوس پرسون ماینکرفت را یک نفره در سال ۲۰۰۹ شروع کرد. این بازی تابستان همان سال به مرحله‌ قابل بازی بودن رسید اما کامل نشد. جالب است بدانید که ماینکرفت آن اوایل به اسم Cave Game شناخته می‌شد و اسم امروزی خودش را نداشت.

امروزه لایو سرویس‌ها و البته آپدیت‌های ماهانه، بخشی از پروسه ساخت یک بازی هستند. ده سال پیش، اوضاع به این شکل نبود و به بازی‌ها فقط به چشم محصولات کامل نگاه می‌شد. ماینکرفت عنوانی بود که خلاف این جریان حرکت کرد و قیمت فقط ۱۰ دلار بود. ایده‌ سازنده این بود که بازی‌ای بسازد که همواره آپدیت‌های جدید دریافت کند و مردم در مورد آپدیت‌ها صحبت کنند. به این شکل، نام بازی در طول سال‌ها زنده می‌ماند. به نظر ناچ، این روش تبلیغاتی از روش‌های پولی که باقی استودیوها برای مارکتینگ بازی‌های خود استفاده می‌کردند، ماندگارتر بود و نتیجه‌اش را هم حالا می‌توان در موفقیت بازی دانست.

موجانگ چطور تاسیس شد؟


استودیو موجانگ یا همان سازنده ماینکرفت خیلی زود شکل گرفت. Notch به کمک یک نفر از همکارهای خود این استودیو را تاسیس و و ورژن بتا بازی را تا نوامبر ۲۰۱۰ عرضه کرد. یک سال گذشت و نوامبر ۲۰۱۱ بود که بازی کاملا تکمیل شده بود و چند ماه بعد هم پس از عرضه‌ نسخه‌های اندروید و iOS بازی، استودیو فروش یک میلیون نسخه‌ای بازی را جشن گرفت.

به مرور زمان، موجانگ افراد بیشتری را استخدام کرد و نسخه‌ پلی‌استیشن 3 بازی هم عرضه شد. دو سال بعد یعنی سال ۲۰۱۳، ماینکرفت آپدیت بزرگ خودش را دریافت کرد که بازی را به طور کلی زیر و رو کرد. بزرگترین اتفاق این سال‌ها بدون شک خریداری شدن موجانگ توسط مایکروسافت بود. مایکروسافت سال ۲۰۱۴ موجانگ را به قیمت پیشنهادی خود Notch یعنی ۲.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. این پیشنهاد Notch را تبدیل به یکی از بازی‌سازهای میلیونر زمان خود تبدیل کرد و راه موجانگ به استودیوهای اکس‌باکس را باز کرد.

در همان سال ۲۰۱۴، ماینکرفت برای پلتفرم‌های دیگری مثل پلی‌استیشن 4، ویتا و ایکس‌باکس وان هم عرضه شد. عرضه‌ بازی روی کنسول‌های سونی اتفاقی بود که کمتر کسی فکر آن را می‌کرد، چرا که مایکروسافت برای اولین بار یکی از بازی‌های خود را برای پلتفرمی به غیر از اکس‌باکس یا ویندوز عرضه می‌کرد.

موجانگ و هموار شدن مسیر


سال ۲۰۱۵، درست وقتی که استودیو تل‌تیل با بازی‌هایی مثل The Walking Dead و The Wolf Among Us حسابی سر و صدا به پا کرده بود، مایکروسافت با سفارش ساخت یک بخش داستانی از ماینکرفت سراغ این استودیو رفت. این بازی که به اسم Story Mode ماینکرفت مشهور شد، نه تنها برای پلتفرم‌های معمول عرضه شد، بلکه راه خود را به نتفلیکس هم باز کرد.

بازی در سال‌های بعدی برای دو کنسول نینتندو یعنی سوییچ و 3DS عرضه شد و به مرور زمان، آپدیت‌های بیشتری هم مثل آپدیت Aquatic دریافت کرد. نکته‌ جالب در مورد آپدیت‌هایی که بازی در اون سال‌ها گرفت این بود که ارتقاهای گرافیکی، بخشی از روند توسعه‌ ماینکرفت بودند. نورپردازی‌ها طوری تغییر کرده بودند که با دانلود کردن آپدیت‌های بازی، حالا تفاوت بین ماینکرفت قدیم و جدید، مثل تفاوت روز و شب بود.

گسترش ابزارهای ارتباطی بین‌ پلتفرم‌ها به واسطه‌ی بیشتر شد و بی‌راه نیست اگر بگوییم که ماینکرفت اولین بازی‌ای بود که به طور جدی، به مفهوم کراس‌پلی رنگ واقعیت بخشید. این مسئله نه تنها به موفقیت هر چه بیشتر ماینکرفت کمک کرد، بلکه موفقیت بازی در زمینه‌هایی مثل کراس‌پلی و بازی جمعی، حتی جرقه‌ای برای ژانر بتل رویال بود که با بازی‌های پابجی و فورتنایت رقم خورد.

یک میراث درخشان


ماینکرفت از ابتدا به عنوان یک بازی متغیر در طول زمان شناخته شد. از همان ابتدای تولید، ماینکرفت در حال تغییر و تحول بود و شاید عنصر «تغییر» همان چیزی است که میلیون‌ها بازیکن مختلف را درگیر ماینکرفت کرده است. این که بیلد فعلی ماینکرفت قرار نیست شبیه به بیلد قبلی باشد و بیلد فعلی هم تا ابد به همین شکل باقی نخواهد ماند، ایده‌ای است که شاید خیلی از بازی‌های بزرگ دیگر مثل فورتنایت هم از آن الگو گرفتند تا بازی‌هایی تحت قالب سرویس (Game as a Service) ارائه بدهند. در نهایت، سطح محتواهای جدیدی که هر ساله به ماینکرفت اضافه می‌شوند، بی‌نظیر است.

حالا در سال ۲۰۲۱، به نظر می‌رسه که مایکروسافت برنامه‌های بلندمدت و گسترده‌تری برای ماینکرفت داره. سال گذشته بازی Minecraft Dungeons با الهام از بازی‌هایی مثل دیابلو عرضه شد. این بازی هر چند که موفقیت نسخه‌ی اصلی رو تکرار نکرد و نقدهای زیادی به آن وارد شد، اما در نهایت به گسترش دنیای ماینکرفت کمک کرد.

به نظر می‌رسد که رویکرد مایکروسافت در قبال ماینکرفت، رویکردی همه‌گیر باشد که روی تمام اقشار جامعه و تمام جوانب سرگرمی تاثیر می‌گذارد. همان دیدگاهی که نینتندو نسبت به بازی‌های بزرگ خود به خصوص مجموعه ماریو داشته و چندین اسپین‌آف‌ مختلف را از این سری تولید کرده، مایکروسافت هم مسیر ماینکرفت را شبیه به همین مسیر می‌بیند. در حال حاضر، نتفلیکس در حال ساخت فیلمی بر اساس دنیای ماینکرفت است که به زودی بیشتر از آن می‌بینیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (81 مورد)
  • POOR KING is alive
    POOR KING is alive | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

    هرکاری میکنم با این گیم کنار نمیام
    کلا از بازی های پیکسل مانند خوشم نمیاد
    راستی اینم اضافه کنید که در اصل این بازی
    از روی بازی infiny miner تقلید شده
    ولی اون بازی چون ورشکسته شده بود
    و وقتی دیدن ماینکرفت به موفقیت های
    بزرگی داره میرسه ازش شکایت نکردن

  • Sooli-Khan
    Sooli-Khan | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    تنها گیمی که هزاران میشه بازیش کرد و خسته نشد

  • Minecraft-player
    Minecraft-player | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    (:Minecraft is one and only

  • Mohsen2288
    Mohsen2288 | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    آپدیت بعدی بیاد چی بشه

    • leonskenedy
      leonskenedy | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

      اولین پری ریلیزش اومده

  • Doosty
    Doosty | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    بنظرتون اگه اپدیت بعدی ماینکرافت دست شما بود چی اضافه، کم یا عوض میکردین؟
    من خودم بودم یا انیمیشن ها رو بهتر میکردم یه چیزی مثل تریلرش بشه یا سیستم مبارزاتی رو از این حالت خشک در میاوردم یا این قابلیت رو اضافه میکردم الایترا رو بشه به ماین‌کارت وصل کرد و اینطوری یه چیزی مثل هواپیما بشه ساخت

    • sch
      sch | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      من اگر دستم بود الان علاوه بر ایده های جالبی که الان توی سر دارم یه چند تا سرنخ از گذشته و داستان بازی می زارم که همه از بلا تکلیفی در بیان? دغدغه ی من از ۱۰ سالگی این بوده که داستان ماینکرفت چیه? اگر تئوری جالبی درباره ی گذشته ماینکرفت دارید حتما بگید

      • ironwolf
        ironwolf | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

        سلام یک پیج هست به نام فنتزی زون تئوری های جالبی در مورد داستان ماین کرافت میده هم داخل یوتوب هست هم آپارات‌

        • ironwolf
          ironwolf | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

          چنل

    • ubisuftisbac
      ubisuftisbac | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

      اژدها در ندر چند تا باس فایت با کریستال بشه زره ساخت و دزدای دریایی که بشه باهاشون ترید کرد و ore گرفت و جادو جنبل

      • sch
        sch | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

        بوبیسافت بازگشتتان را تبریک می گوییم?♥️

    • 563253o17
      563253o17 | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

      من چند تا هیولای جدید اضافه میکردم

    • glitch
      glitch | ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

      پیش نیاز open gl رو میکردم ۳.۱ ک بتونم پلی بدم :/

  • KasraGame
    KasraGame | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    اصن عالی

  • Mahdi10238040
    Mahdi10238040 | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    دوستان شما نسخه 1.17 ماینکرافت رو بازی میکنید؟

    • MoRiArTy
      MoRiArTy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      آره.یکی از دلایل اصلیش وجود اکسلاتل و استفاده کردن از فورچن روی آهن و طلاست. غار های آمیتیست و دراپ استون و اون غار هایی که توشون ماس بلاک هستم خیلی خوبن.

    • KasraGame
      KasraGame | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      بله

      • Sherek-
        Sherek- | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

        میای ماین گروهی پلی بدیم بچه ها رو جمع میکنی?

        • sch
          sch | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

          جالب می شه

          • sch
            sch | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

            اگر خواستید سرور درست کنید به من نوب سگ هم بگید

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      من تو ۱.۱۷ لگم
      ۱.۱۶ میزنم

    • leonskenedy
      leonskenedy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      آره ولی عملا تفاوت زیادی با 1.16 نداره

    • Spongbob-
      Spongbob- | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      بله رو موبایل

  • arad-wolf
    arad-wolf | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    دقیقا

  • NOOB-SAG
    NOOB-SAG | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    یکی از بازیهای که هیچوقت ولش نمیکنم

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    ولی خیلی حیف شد تکسچرش تغییر کرد?

    • NOOB-SAG
      NOOB-SAG | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      تکسچر قبلی خیلی بی روح بود

      • Matin-Artorias
        Matin-Artorias | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        این یکی زیادی واقعیه،اون قبلی حس ماینکرافتو داشت

        • MoRiArTy
          MoRiArTy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

          نه بابا چی بود اون سیبا. اون کلنگا، اون کتابا. اون اور ها. خیلی اونا زشت بودن از نظر من!

        • Mohsen2288
          Mohsen2288 | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

          درست ولی بیلیه واقعا بی روح بو من یکی خوشم نمیومد ازش

          • Mohsen2288
            Mohsen2288 | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

            این قابلیت ادیت رو برگردونید

    • leonskenedy
      leonskenedy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      خیلی تکسچرا خوب شده مخصوصا دایموند

  • Killer
    Killer | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    منتظرم سریع نسخه 1.18 و 1.19 بیاد

    • ubisuftisbac
      ubisuftisbac | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

      من بیشتر منطزر ۱.۱۸ هستم چون آپدیت بزرگی برای اند هست

  • Hhd
    Hhd | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    اگه جاودانگی و موندگاری بازی بود میشد ماینکرفت واقعا دلم برای اونایی که مانکرفت رو بهاطر گرافیکش بازی نمیکنن میسوزه

    • ubisuftisbac
      ubisuftisbac | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

      اههههه hhd بعد مدت ها اومد

    • Kalantaripoor
      Kalantaripoor | ۱۱ آذر ۱۴۰۰

      پروفایل عوض نکنییییین بعد ۱۰ روز تازه الآن فهمیدم این Hhd عه

  • mrsam(در انتظار هالو نایت سیلک سانگ)
    mrsam(در انتظار هالو نایت سیلک سانگ) | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    خدارو شکر به ماکروسافت فروختش وگرنه الان این ماینکرفتی که داریم رو نمیدیدیم
    و قبلا زیاد به نسخه بدراک( که وجود نداشت منظورم بقیه نسخه ها بود) اهمیت داده نمیشه اگر یادتون باشه یه زمانی نسخه پاکت ادیشن اصلا شیشه های رنگی نداشت و خیلی عقب تر از جاوا بود
    و موجانگ به تنهایی نمیتونه اپدیت بزرگی مثل ۱.۱۶ و ۱.۱۴ رو بده

    • Mohsen2288
      Mohsen2288 | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      بودجه ای که الان دارن رو اون موقع نداشتن آخع

  • TLmen
    TLmen | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    یکی از مورد علاقه ترین مقاله های امین در ویجیاتو?

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      امین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟!؟؟!!؟!؟؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿
      ?

      • MoRiArTy
        MoRiArTy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        آره دیگه. امین ماینکرفت خیلی دوست داره. اگه فکر کردی منظور این دوستمون اینه که یکی از بهترین مقاله هاییه که امین نوشته اشتباه متوجه شدی.

      • NOOB-SAG
        NOOB-SAG | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        یعنی امین این مقاله رو دوست داره???

  • Uncle-STULIN
    Uncle-STULIN | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    یعنی من نمی فهمم توی موجانگ چه خبره؛ اول گفتن یه آپدیت خفن میخواهیم بدیم توی 1.17، بعد گفتن نمی رسیم به یک 1.17 چهارتا بلاک توی 1.17 اضافه کردن گفتن بقیه اش رو توی 1.18 میدیم بعد الان گفتن چهارتا بلاک دیگه تو 1.18 اضافه می کنیم بقیه اش رو میندازیم 1.19. یعنی اگه الان ما می نشستیم c++ یاد می گرفتیم، تا الان خوبی های نسخه جاوا رو میریختیم توی بدراک و تا آپدیت 1.20 رو هم میدادیم بیورن

    • Sherek-
      Sherek- | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

      ایشالا اپدیت ۱.۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹

  • Amir1100ali
    Amir1100ali | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    آره.مثلا ردستون گولم حتما باید به همراه اون غار های ردستونی خفنش اضافه بشه.یا مثالا اوشن مانیومنت باید باس فایت های بهتری داشته باشه و وودلند منشن هم که افتضاح.

    • MoRiArTy
      MoRiArTy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      وودلند منشن اون قدرم بد نیستا!ویندیکیتور و وکس و اونهمه ماب متفرقه می تونن هزار جور بلا سر آدم بیارن.

      • spider-an
        spider-an | ۴ اسفند ۱۴۰۰

        تازه بالاش هم دایموند بلاک داره

  • hurting-other-pepole
    hurting-other-pepole | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    واقعا باس فایت ها و ماب های ماینکرفت دانجن باید به ماینکرفت اضافه میشد ، ماینکرفت لیاقتشو داشت .

    • Amir1100ali
      Amir1100ali | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      آره.مثلا ردستون گولم حتما باید به همراه اون غار های ردستونی خفنش اضافه بشه.یا مثالا اوشن مانیومنت باید باس فایت های بهتری داشته باشه و وودلند منشن هم که افتضاح.

      • MoRiArTy
        MoRiArTy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        وودلند منشن کجاش بده؟

      • Spongbob-
        Spongbob- | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        اولا عزیز ردستون گولم نیست کاپر گولمه دوما باس نیست سوما رو نسخه بدراک کنترل سخته و شاید باورت نشه ولی اونجا بلیز مث یه مینی باس میمونه

        • Sherek-
          Sherek- | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

          بلیز+بلیز=بلیز²=باس
          ریاضی شد کهه ?
          نکته=بلیز=مینی باس

  • Uodudurxufxurzurxoyrxyoxhsry
    Uodudurxufxurzurxoyrxyoxhsry | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    خیلی خلاصه بود

    • leonskenedy
      leonskenedy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      آره

  • ubisuftisbac
    ubisuftisbac | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    one a big and good game

    • ubisuftisbac
      ubisuftisbac | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      ادیت: a one

      • MoRiArTy
        MoRiArTy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        دو تا نکته در باره ی زبان انگلیسی
        1. بک رو back می نویسن.
        2. بع از a کلمه ی one نمیاد. اینی که تو نوشتی انگار شده یک یک بازی خوب و بزرگ.

        • ubisuftisbac
          ubisuftisbac | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

          بک سوتی بود و ۲ که درست

  • Amirali-Dehghani
    Amirali-Dehghani | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

    این بازی بهترینه
    تو هر پلتفرمی

  • Grand-magus
    Grand-magus | ۲۲ آبان ۱۴۰۰

    بنظرم ماینکرافت چیز خاصی نداره
    ذهن خلاق ما زیباش کرده و همین ذهن باعث شده میلیون ها نفر طرفدارش بشن
    همه اون میلیون ها نفر ذهن خلاقی دارن
    به همین دلیل ماینکرافت انقدر پرطرفدار و جذابه خودمم طرفدارشم

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      دقیقا!
      خلاقانه ترین بازیها،بازیهایی هستن که توش بتونی خلاقیت ایجاد کنی!

      • Grand-magus
        Grand-magus | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        و کسایی که از ماین بدشون میاد احتمالا ذهن خلاقی ندارن

        • NOOB-SAG
          NOOB-SAG | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

          شاید
          در کل تفسیر باحالی بود ??

    • jksuw
      jksuw | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      دیگه اینجوری هم نیست که ماینکرفت هیچیه هیچی نداره ماینکرفت خیلی چیزای باحال هم داره که اگه شما دلت خلاقیت نخواد میتونی از اونا استفاده کنی

      • Grand-magus
        Grand-magus | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        درسته

    • NOOB-SAG
      NOOB-SAG | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      بعله!
      دنیای ماینکرفت رو خودت میسازی...
      اگه ما خلاق نبودیم الان ماینکرفت انقدر طرفدار نداشت
      لایک به وجودت❤

  • Ali-SH13
    Ali-SH13 | ۲۲ آبان ۱۴۰۰

    One of the best games that the world has ever seen

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۲۲ آبان ۱۴۰۰

      Sadly,I was blind

      • AtlasWesker
        AtlasWesker | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        Really?

    • AtlasWesker
      AtlasWesker | ۲۲ آبان ۱۴۰۰

      it really is one of the best games in the world and still is

    • Daeealireza
      Daeealireza | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      حتا جزو بهترین نباشه جزو محبوب ترین هاس

    • Grand-magus
      Grand-magus | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      دکی هواست باشه تازگیا خیلی دیس میگیری :|

      • Matin-Artorias
        Matin-Artorias | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        منم تازگیا زیاد دیس گرفتم??

      • Ali-SH13
        Ali-SH13 | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        متاسفانه دکی بعد از اون جریان ونگارد زیاد دیس میگیره...

        • MoRiArTy
          MoRiArTy | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

          جریان ونگارد چیه؟

          • Ali-SH13
            Ali-SH13 | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

            https://vgto.ir/cy1

      • Doosty
        Doosty | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

        خب دیس بگیری مگه اشکالی داره
        فقط بقیه باهات مخالفن

        • Grand-magus
          Grand-magus | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

          موافقم

    • ARSHIAZERO
      ARSHIAZERO | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

      Prazen Dazen man! I am the Window!!! Very Very...!!

  • leonskenedy
    leonskenedy | ۲۲ آبان ۱۴۰۰

    مقاله خوب بود ولی به نظرم باید کامل تر می بود

مطالب پیشنهادی