ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۵ نکته‌ای که GTA 6 باید از Vice City الگو بگیرد

جدیدترین نسخه سری GTA که مجموعه‌ای ریمستر از سه عنوان سن آندریاس، وایس سیتی و نسخه سوم است، به تازگی منتشر شده ‌است. این عنوان ممکن است از نظر برخی از بازیکنان یک فاجعه باشد ...

سیدعباس حسینی
نوشته شده توسط سیدعباس حسینی | ۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

جدیدترین نسخه سری GTA که مجموعه‌ای ریمستر از سه عنوان سن آندریاس، وایس سیتی و نسخه سوم است، به تازگی منتشر شده ‌است. این عنوان ممکن است از نظر برخی از بازیکنان یک فاجعه باشد و از نظر برخی هم یک عنوان زیبا. اما فارغ از این که این عنوان را بد بدانید، سخت است که ارزش نسخه وایس سیتی را درک نکنید.

وایس سیتی که در اکتبر ۲۰۰۲ (تنها یک سال پس از عرضه انقلابی GTA 3) منتشر شد. برای نسل آن زمان گیمرها مانند چراغی بزرگ در محیطی تاریک بود. اگرچه وایس سیتی در مدت زمان کوتاهی و مخصوصا با استانداردهای جدول زمانی توسعه نسخه جدید GTA توسعه یافته و منتشر شده بود، اما از بسیاری جهات جهشی رو به جلو و باورنکردنی محسوب می‌شد. در چنین مواقعی، شهرت آن بازی تقریباً تجربه را از کیفیت خود بازی بالاتر می‌برد. با این حال، وقتی به وایس سیتی نگاه ‌کنید، می‌بینید که دلایل کافی دارد تا الگویی برای راکستار در پروژه توسعه GTA 6 باشد. در ادامه به چندی از دلایل اشاره می‌کنیم، با ویجیاتو همراه باشید.

شخصیت‌های به یاد ماندنی


درحالی که بازی‌های GTA قبل از وایس سیتی دارای شخصیت‌های جذابی بودند، نسخه وایس سیتی مطمئناً استانداردهای سری را از نظر شخصیت پردازی ارتقاء داد. تقریباً همه شخصیت‌هایی که دیالوگ دارند در آن بازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در یادها باقی بمانند. حتی اگر شما دلایل دیگری برای تجربه این عنوان داشته باشید، باز هم وایس سیتی در بحث شخصیت پردازی به گونه ای عمل می‌کند که برایتان خاطره ساز باشد. نسخه چهارم، پنجم و سن آندریاس همگی دارای شخصیت‌های عالی هستند. اما در نسخه‌های یاد شده، روند داستان به گونه‌ای طراحی شده که بیشتر شاهد شخصیت‌های فرعی هستیم تا اصلی. البته به این نکته هم توجه شده تا شخصیت‌های اصلی سهم مناسبی از کانون توجه را داشته باشند.

وایس سیتی نشان می‌دهد که گاهی اوقات امکانی برای کوچک کردن عناصر به اندازه کافی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که شخصیت‌های جانبی زمان کافی برای درخشش و کمک به ساختن جهانی از طریق گفتگو و تعامل را به تنهایی دارند.

محیط شلوغ و مملو از شخصیت


پروژه وایس سیتی، حقیقتا یکی از دست‌کم گرفته‌شده‌‌ترین ساخته‌های راکستار است. در حالی که حتی برخی از بازیکنان در زمان انتشار بازی خاطرنشان کردند که وایس سیتی نسبت به GTA 3 کوچک‌تر است (که در واقع درست نیست)، شهر مملو از مکان‌های به یاد ماندنی بود که از طراحی شخصیت‌های متمایز و تفاوت‌های محیطی بهره می‌برد. به گونه‌ای که فقط با نگاهی به آنچه که در اطراف شماست، به راحتی می‌توانستید بدانید کجا بودید و به کجا می‌روید.

درست است که بازی‌های سری GTA به مرور زمان بزرگتر شده و پیشرفت کرده‌اند. اما باز هم گاهی اوقات راکستار در تلاش است تا این عنصر وایس سیتی را در بازی‌های جدید استفاده کند. در حالی که بزرگتر بودن GTA 6 از GTA 5 اجتناب ناپذیر است، اما این امیدواری وجود دارد که در نسخه آینده، هر شهر اصلی در بازی باشد، به گونه‌ای طراحی شود که تمرکز بیشتری روی جزئیات و پویایی شهری داشته باشد.

موسیقی عالی و به یاد ماندنی


وسوسه‌انگیز است که بگوییم GTA 6 باید در بازه زمانی دهه ۸۰ وایس سیتی تنظیم شود. اما نکته مهم‌تر ممکن است این باشد که راکستار باید راهی پیدا کند تا احساس و هیجان هر دوره زمانی را که برای تنظیم بازی انتخاب می‌کند، بتواند به تصویر بکشد. همان طور که وایس سیتی نشان داد، هیچ راهی بهتر از یک موسیقی متن قوی برای انجام این کار وجود ندارد. همان طور که در جاهای دیگر بحث کردم، موسیقی متن وایس سیتی چیزی بیش از یک پلی‌لیست عالی بود.

این عنصر حیاتی یک بازی کلاسیک بود که هر زمان که سوار ماشین می‌شدید و تقریباً به هر یک از ایستگاه‌های بازی می‌رفتید، بازی مانند یک پتو دور شما می‌پیچید و به نوعی شما را تحت تاثیر قرار می‌داد. موسیقی متن در یک کلام به گونه‌ای بود که اگر مدت‌ها بعد از این که جنبه‌های خاصی از وایس سیتی را فراموش کرده بودید، قطعا موسیقی متن را به خاطر خواهید آورد.

نسخه‌های چهارم و پنجم سری برای بازسازی این موسیقی متن تلاش کردند. در حالی که این ایده بازگشت به دوره‌های زمانی قدیمی‌تر را تقویت می‌کند. من معتقدم که یک موسیقی متن مدرن‌تر می‌تواند همین حس را القا کند. البته اگر با دقت و با توجه به تجربه بازیکنان ساخته شود.

تاثیر بازیکن روی دنیای بازی


اکنون فکر کردن به آن خنده‌دار است. اما نقطه‌ای در نیمه راه وایس سیتی وجود دارد که در آن مشکلی را که برای حل آن به شهر آمده بودید را حل می‌کنید. در نتیجه هم در موقعیتی قرار می‌گیرید که اساساً رئیس شهر می‌شوید. این یک حرکت درخشان بود که بلافاصله باعث شد بازی بسیار بزرگ‌تر و متفاوت‌تر از GTA 3 باشد.

در حالی که بازی‌های سری محبوب GTA از زمان وایس سیتی دارای مکانیک‌های خرید املاک بوده‌اند، هیچ یک از آن‌ها (به استثنای احتمالی سن آندریاس) واقعاً هیجان آن مکانیک را همان طور که در وایس سیتی وجود داشت، جلب نکرده‌اند. آن بازی دستیابی به مناطق جدید را به کمپین‌های کوچک تبدیل می‌کرد و به شما این حس را می‌داد که به آرامی پادشاه آن دنیای کوچک شوید. GTA 6 باید دنیایی را به ما ارائه دهد تا بتوانیم روی آن اثر بگذاریم و بتوانیم از طریق آزادی عمل گسترده آن را تغییر دهیم.

وایس سیتی سنت قدیمی سری GTA را با حضور یک سری از باندهای مافیایی ادامه داد که اغلب نه تنها سعی می‌کردند بازیکن را بکشند، بلکه با گروه‌های رقیب که جرات می‌کردند در قلمرو آن‌ها سرگردان شوند، به مبارزه می‌پرداختند. برخی از این مبارزات از طریق مأموریت‌ها اتفاق می‌افتاد. اما در شرایط عادی هم ممکن بود تا برخورد با گروه‌ها اتفاق بیافتد.

تاکید روی گروه‌های مافیایی و رقیب


سن آندریاس این مفهوم را تا حد زیادی گسترش داد. اما در نسخه چهارم و پنجم به دلایلی که مطمئن نیستم کاملاً به نفع گیم‌پلی ساخته شده باشند، به نوعی از عناصر مافیایی فاصله گرفتند. گروه‌های تبهکار در وایس سیتی و سن آندریاس حس وحشی بودن و درعین حال پویایی را به مخاطب القا می‌کردند. البته ایده دنیای مافیایی واقعاً به فروش این ایده کمک کرد. چون مناطق مشخصی از نقشه وجود داشت که شخصیت‌ها و داستان‌های خاص خود را روایت می‌کرد.

درنهایت بسیار خوب خواهد شد که GTA 6 دوباره ایده تقسیم یک منطقه را بین باندهای مافیایی مرور کند. جالب خواهد بود که واقعاً این ایده را تقویت کند که این مکان سعی دارد با شما دشمنی کند و یا این چیزی است که شما باید برای غلبه بر آن تلاش کنید و آن را به دست بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۹ آذر ۱۴۰۰

    دقت کردید توی همه ی کاور های gta,توی یکی از گوشه های بالا،یدونه هلیکوپتر هست؟

  • Kbig
    Kbig | ۹ آذر ۱۴۰۰

    من خودم فکر میکنم باید حالا حالا ها صبر کنیم واسه vi چون معلومه قشنگ راکستار بهم ریخته اول که اعتراض طرفداران بخاطر ندادن نسخه های جدید و بعد این فاجعه ای که رخ داد

  • Ali-Khaligh
    Ali-Khaligh | ۹ آذر ۱۴۰۰

    مقاله خیلی جالبی بود
    به نظر من شاید بازی داستانش تو زمان حال هستش ولی یهویی یه فلش بک می خوره به زمان خیلی قدیم و ادامه بازی از اونجا آغاز میشه به نظرتون ممکنه این اتفاق رخ بده
    (اگه اسپم بود و من نفهمیدم شرمنده)

  • Uodudurxufxurzurxoyrxyoxhsry
    Uodudurxufxurzurxoyrxyoxhsry | ۹ آذر ۱۴۰۰

    راکستار: چشم

  • aa-mokhtari
    aa-mokhtari | ۹ آذر ۱۴۰۰

    این نسخه که وقتی اومد جدا ترکوند مخصوصا تو ایران به نظر من بهترین داستان رو داره بعد از نسخه iv
    وقتی که عمارت دیاز رو تصاحب میکردی انگار کل شهر زیر دستت هست
    من که تازه تو وایس سیتی معنی جهان باز رو فهمیدم
    نمیدونم چرا ولی شاید به خاطر هلیکوپتر و موتور باشه شایدم به خاطر این که ان پی سی های بد بخت رو با اره برقی میکشتم

  • Ali-SH13
    Ali-SH13 | ۹ آذر ۱۴۰۰

    و نبود صحنه های زیاد

    • AtlasWesker
      AtlasWesker | ۹ آذر ۱۴۰۰

      راکستار:ندیدم?

      • Ali-SH13
        Ali-SH13 | ۹ آذر ۱۴۰۰

        نشنیدم?

        • bestgamer021
          bestgamer021 | ۹ آذر ۱۴۰۰

          نخوندم?

          • AmirRu
            AmirRu | ۹ آذر ۱۴۰۰

            نفهمیدم ?

    • aa-mokhtari
      aa-mokhtari | ۹ آذر ۱۴۰۰

      تنز نگو انقدر?

      • Uodudurxufxurzurxoyrxyoxhsry
        Uodudurxufxurzurxoyrxyoxhsry | ۹ آذر ۱۴۰۰

        اشتباه گفتی
        تنظ

        • TEMPLAR2077
          TEMPLAR2077 | ۱۷ آذر ۱۴۰۰

          شما هم اشتباه گفتی( طنز)

  • Jesus-christ
    Jesus-christ | ۹ آذر ۱۴۰۰

    به نظر شما، در. جی تی ای ۶،gui شبیه به وایس سیتی و سن آندریاس خواهد بود یا iv وv؟

    • aa-mokhtari
      aa-mokhtari | ۹ آذر ۱۴۰۰

      شبیه به جی تی ای ۶?
      هنوز راکستار هم نمیدونه
      ولی خب صد در صد ivوv

    • Daeealireza
      Daeealireza | ۹ آذر ۱۴۰۰

      من میگم ۷۰ درصد شبیه وای سیتی هستش

    • BenitoMussolini
      BenitoMussolini | ۹ آذر ۱۴۰۰

      iv

    • Kbig
      Kbig | ۹ آذر ۱۴۰۰

      بنظرم وایس سیتی و vترکیب میشن باهم تو vi

  • F-n
    F-n | ۹ آذر ۱۴۰۰

    فکر کن اسمش بشه وایس سیتی ۲

    • Lizard
      Lizard | ۹ آذر ۱۴۰۰

      گاهی اوقات باید عر زد و مرد.

  • mohamadi
    mohamadi | ۹ آذر ۱۴۰۰

    "شخصیت‌های به یاد ماندنی"
    چیزی که تو اون دوره تو بازی ها بود ولی الان دیگه نیست یا خیلی کمه

    • Jesus-christ
      Jesus-christ | ۹ آذر ۱۴۰۰

      الان فقط ماشین کشتار در بازیها وجود دارد
      می کشد و قویتر میشود و هیچ چیز جلویش را نمیگیرد

  • Hhd
    Hhd | ۹ آذر ۱۴۰۰

    حالا بذار معرفی بشه رو نمایی پیش کش?

    • Kalantaripoor
      Kalantaripoor | ۹ آذر ۱۴۰۰

      Amogus

      • Hhd
        Hhd | ۹ آذر ۱۴۰۰

        Abigus???

        • Matin-Artorias
          Matin-Artorias | ۹ آذر ۱۴۰۰

          چرا معنیشونو نمیفهمم??

  • asal
    asal | ۹ آذر ۱۴۰۰

    خاطره هام زنده شد?

  • AtlasWesker
    AtlasWesker | ۹ آذر ۱۴۰۰

    و در اخر باید از اتمسفر gta vice city الهام بگیره

مطالب پیشنهادی