ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

پشت صحنه: قسمت اول God of War چگونه ساخته شد؟

کریتوس را همه ما می‌شناسیم. شخصیت اصلی و بی‌اعصاب مجموعه‌ی گاد آو وار و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ویدیوگیمی که سال‌هاست با او خاطره داریم. جدیدترین بازی از بازی‌های خدای جنگ یعنی گاد آو وار ...

مسعود تیموری
نوشته شده توسط مسعود تیموری | ۶ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

کریتوس را همه ما می‌شناسیم. شخصیت اصلی و بی‌اعصاب مجموعه‌ی گاد آو وار و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ویدیوگیمی که سال‌هاست با او خاطره داریم. جدیدترین بازی از بازی‌های خدای جنگ یعنی گاد آو وار رگناروک هم اگر مورد انتظارترین بازی ۲۰۲۲ نباشد، قطعا یکی از مورد انتظارترین‌هاست.

به همین مناسبت، با خودمان گفتیم که چه بهتر از این که داستان ساخت یکی از بازی‌هایی را تعریف کنیم که امروز یکی از پایه‌های اصلی پلی‌استیشن است. اولین قسمت خدای جنگ سال ۲۰۰۵ منتشر شد و از همان نگاه اول هم یک بازی متفاوت و دوست‌داشتنی بود. با ویجیاتو و داستان قسمت God of War همراه باشید.

دیگر همه می‌دانیم که بازی‌سازی اصلا کار راحتی نیست. حالا اگر بخواهیم بازی‌ها را بر اساس فیلم یا کتابی که قبلا تولید شده پیش ببریم، کار حتی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. حالا اگر فکر می‌کنید که ساخت این بازی‌ها کاری ندارد، به این فکر کنید که گاد آو وار ۲۰۰۵ یک بازی اساطیری یونانی بود. بازی‌ای که امروز شاید خیلی از آن نشنوید، اما آغاز مسیری بود که گاد آو وار را به یکی از بزرگترین اسم‌های پلی‌استیشن تبدیل کرد.

بگذارید قبل از هر چیزی، به سال ۲۰۰۲ برگردیم. وقتی که پروژه گاد آو وار شروع شد، به اسم دیگری یعنی Dark Odyssey شناخته می‌شد. جالب اینجاست که بدانید سونی، هیچ علاقه‌ای به ساخت بازی‌ای به اسم گاد آو وار نداشت و حتی نمی‌خواست سراغ کریتوس و داستانش برود.

دیوید جفی که امروز یکی از بی‌اعصاب‌ترین بازی‌سازهایی‌ست که در یوتیوب نیز فعالیت می‌کند، آن زمان بازی‌ای را ساخته بود که همه یادمونه و با PS2 بازی کردیم. بازی‌ای که اکثرا به اسم «ماشین جنگی»می‌شناختیم اما در واقع یکی از موفق‌ترین بازی‌های زمان خودش یعنی Twisted Metal Black بود. وقتی جفی موفق شد تا آن بازی رو به موفقیت تجاری برساند، سونی هم به او اجازه داد تا ایده اولیه خودش از گاد آو وار را به یک بازی کامل تبدیل کند.

بازی‌های ویدیویی کار خود را از کانسپت آرت شروع می‌کنند. پروژه گاد آو وار هم به همین شکل بود و یک سری مغز متفکر دور هم جمع شده بودند تا ایده ساخت بازی را کاملتر کنند. به جز دیوید جفی، اسم‌های بزرگ دیگری مثل تیم ماس و استیگ آسموسن که بعدا God of War را هم کارگردانی کرد، در تیم تولید بودند. شاید برایتان سوال باشد که کوری بارلاگ که امروز مرد شماره ۱ سانتا مانیکاست، آن زمان کجا بود. بارلاگ در ماه‌های اول هنوز در پروژه حضور نداشت و در موج دوم نیرو گرفتن برای بازی، به عنوان انیماتور ارشد وارد پروژه شد.

اما از این‌ها بگذریم؛ اصلا چه باعث شد که جفی بخواهد ریسک ساخت یک بازی بر اساس افسانه‌های یونانی را به جان بخرد؟ جفی همیشه از چند چیز به عنوان منابع الهامش برای قسمت اول گاد آو وار صحبت می‌کند. موسیقی فردی مرکوری و کویین، فیلم‌های اکشن ادونچر و البته بازی بزرگ دیگه‌ای به اسم Onimusha. کپکام یا همان شرکتی که برای بازی‌‎های رزیدنت اویل و دویل می کرای آن را می‌شناسیم، یک بازی بزرگ در همون سال‌ها به اسم اونیموشا ساخته بود. بازی‌ای با حال و هوای تاریخ باستانی ژاپن که تاریخ را با خیلی از اتفاقات ماورالطبیعه بر زده بود. اما جفی نه می‌خواست بازی ژاپنی بسازد و نه به المان‌های ماوراالطبیعه کاری داشت.

گیم‌پلی اونیموشا آن‌قدر فان و سرگرم‌کننده بود که جفی می‌خواست گاد آو وار چیزی شبیه به آن، تو دنیای یونان باشد. اما ایده‌های عجیب و غریبی هم این وسط وارد پروژه شد. مثلا چیزی که نمی‌دانید اینه که اگه کسی جلوی ایده پردازی‌های تیم را نمی‌گرفت، گاد آو وار ممکن بود یک بازی اکشن اول شخص مثل کال آو دیوتی شود. حتی رگه‌هایی از این ایده اولیه را هم در گاد آو وار 3 و حین مبارزه با پوسایدن و زئوس می‌بینیم.

اما بازی‌ای که باعث شد تیم سازنده بخواهد زاویه دوربین را تغییر دهد، Devil May Cry بود. از حق نگذریم، دویل می کرای هنوز هم یکی از بهترین دوربین‌ها را در بازی‌ها دارد و یکی از خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های هک اند اسلش محسوب می‌شود. با این که عمق مبارزات گاد آو وار هیچ‌وقت به حد و اندازه‌ی دویل می کرای نرسید، اما سازنده‌ها هم قصد ساخت یک بازی کاملا هک اند اسلش را نداشتند. گاد آو وار مخصوصا در نسخه‌های اول، پر از پازل‌های مخلف بود که در محیط چیده شده بودند. جفی می‌گوید که برای طراحی این پازل‌ها، آن‌ها از بازی Ico الهام گرفته بودند که یکی از بهترین عناوین پلی‌استیشن محسوب می‌شود.

اما برسیم به داستان و خود کریتوس. چه باعث شد که مرد کچلی که آن موقع دیدیم، خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های همه تبدیل شود؟ جالب است که بدانید کریتوس در کانسپت آرت‌های بازی، اصلا شبیه به الان نبود. از آن جایی که تیم سازنده برای ساخت کریتوس باید کاملا از قدرت تخیل خودش استفاده می‌کرد، ده‌ها مدل مختلف از کریتوس طراحی شد. کریتوس با شمشیر، کریتوس قد کوتاه، کریتوس انیمیشنی و البته مدل‌های دیگر. اما چیزی که در نهایت باعث شد تا کریتوس همان چیزی شود که همه می‌شناسیم، شمشیرهای معروفش یا همان Blades of Chaos بود.

اولین کانسپت آرت‌ها از شخصیت نهایی‌نشده کریتوس

بعد از آن، تیم سازنده شروع به طراحی بخش‌های دیگر بدن کریتوس کرد. رنگ پوست این شخصیت با باقی شخصیت‌ها فرق داشت و مخصوصا وقتی زره تنش نبود، می‌توانستیم ببینیم که چرا به این رنگ در آمده است. بازی این موضوع را با داستان اصلی توجیه می‌کند که بدن کریتوس را خاکسترهای زن و بچه‌ش این شکلی کرده‌اند، اما در واقع دیوید جفی می‌خواست تا کریتوس حالتی سیاه و سفید و متفاوت نسبت به شخصیت‌های دیگر داشته باشد.

مورد بعدی که کریتوس را خاص می‌کرد، تتوهای او بود. شاید باورتان نشود اما تتوهای قرمزی که امروز روی بدن کریتوس می‌بینیم، اول قرار بود آبی باشند، چرا که آن رنگ قرمز بیشتر ما را یاد تاریخ روم باستان می‌انداخت. با این حال تیم سازنده به خاطر این که خشونت کریتوس با تتوهای آبی آن‌قدر در نیامده بود، تتوها را به رنگ قرمز در آوردند.

تتوهای کریتوس ابتدا قرار بود آبی‌رنگ باشد

اما چیزی که باعث شد تا God of War به آن بازی دوست‌داشتنی و خوش‌ساخت زمان خودش تبدیل شود، حس خشونت و بی‌نظیر مبارزاتش بود. جفی در سال ۲۰۰۵ گفته بود که شرقی‌ها بهترین بازی‌های اکشن سوم شخص را می‌سازند و ما باید از آن‌ها یاد بگیریم که چطور بازی‌هایمان را بهتر بسازیم.

خاطره‌ای که کوری بارلاگ از این ماجرا دارد، دقیقا به حوزه فعالیت خودش یعنی طراحی انیمیشن برمی‌گردد. بارلاگ می‌گوید که وقتی آن‌ها روی پروژه گاد آو وار مشغول بودند، شنیده‌اند که یم بازی‌ساز معروف شرقی در مصاحبه‌اش گفته که غربی‌ها بلد نیستند بازی اکشن خوب بسازند. بارلاگ تعریف می‌کند که وقتی خودش و اریک ویلیامز که الان به عنوان کارگردان گاد آو وار رگناروک او را می‌شناسیم، فقط گفتن که challenge accepted.

بازی‌هایی مثل اونیموشا و دویل می کرای با این که همچنان در تاریخ ویدیوگیم ماندگارند، اما هیچ کدام به اندازه گاد آو وار به موفقیت مالی و رسانه‌ای نرسیدند. قسمت اول گاد آو وار با الهام از خیلی آثار دیگر و داشتن یک تیم تولید مستعد، خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین مجموعه بازی‌های پلی‌استیشن تبدیل شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • POOR KING is alive
    POOR KING is alive | ۷ دی ۱۴۰۰

    خیلی از بازی های پرطرفدار از نظر من ارزش خاصی ندارن که اینقد طرفدار داشته باشن مثلا یکیشون گاد اف وار
    تو ps2 بازی میکردم بازی قشنگی بود
    اما کلا از سری گاد اف وار خوشم نمیاد
    شاید بخاطر خشونت زیاد و داستانش باشه
    یا محیط که خیلی خیلی برای من مهمه

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۹ دی ۱۴۰۰

      یکیشون gtav

      • POOR KING is alive
        POOR KING is alive | ۹ دی ۱۴۰۰

        Gta v رو تموم کردم ولی اونم به اندازه gta sa قشنگ بود واقعا بازی خوبی بود
        بازی خلاقانه و هوشمند بود

  • iman-generous
    iman-generous | ۷ دی ۱۴۰۰

    عالی بود واقعا، من همون سال بازی کردم و کف و خون قاطی نمودم، چیز خاصی که هنوز یادمه و همون موقع هم با شکوه بود، موزیک ها و صدا گذاری بی نظیر این بازی بود که صحنهبه صحنه تغییر میکنه و حال و هوا و اتمسفر یونان باستان رو شکل میده - درود خدا بر دیوید جفی - نمیدونم چرا هر چی کارگردان موفق در این صنعت هست، خیلی زود محو میشن یا به حاشیه میرن و یا سراغ پروژه های خیلی عمیق میرن که با شکست مواجه میشه (دیوید جفی، شینجی میکامی، کن لوین، ایمی هنینگ، ...)

  • Ariabomber
    Ariabomber | ۷ دی ۱۴۰۰

    اون کریتوس ابیه شبیه پپسی من هست بیشتر???????

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۷ دی ۱۴۰۰

      ??

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۷ دی ۱۴۰۰

    هنوز اون مدل اولیه ی کریتوس توی god of war ascension که شبیه پیرزنا بود جلوی چشممه?

    • Sherek-
      Sherek- | ۸ دی ۱۴۰۰

      شبیه کریتوس پس از مصرف بود??

  • TLmen
    TLmen | ۷ دی ۱۴۰۰

    مطلب عالی ای بود گاد اف وار به نظرم یکی از چیز های دوست داشتنیش خود کریتوس هست که خیلی شخصیت عالی ای داره............... فقط یه نکته ای جدا از کل مطلب اینکه توی برخی مقاله های سایت غلط املایی (خیلی کم) دیده میشه.گفتم حواستون هم به این مورد باشه ❤️❤️

  • amir-hossein1389
    amir-hossein1389 | ۷ دی ۱۴۰۰

    مطلب عالی و حقی بود
    دست تون درد نکنه آقای تیموری
    یکی از مراحل نسخه یک خیلی باحال بود
    اون زنِ که جیغ میکشید
    باید از روی صداش و شانس جاشو پیدا میکردی و میزدیش(3بار)

  • Daeealireza
    Daeealireza | ۷ دی ۱۴۰۰

    طرح های اوایه خیلی جالب بودن
    ولی تصورش سخته اونا رو جای کریتوس در نظر بگیری?

  • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
    💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۷ دی ۱۴۰۰

    مقاله عالی بود

  • Pokamigamer
    Pokamigamer | ۶ دی ۱۴۰۰

    هی یادش بخیر
    یه زمانی بود هر فیلمی میومد حتما یه بازی داشت که بیشتر خوب نبودن

  • Ashi_poost_piazy
    Ashi_poost_piazy | ۶ دی ۱۴۰۰

    قبلا هم راجبش ویدیو درست کرده بودید???

  • Chocolate
    Chocolate | ۶ دی ۱۴۰۰

    جالب بود
    .
    حس و حال بازی سازی در گذشته رو دوست دارم خیلی با چیزی که الان هست فرق میکرد درواقع زیبا تر بود هدف فقط پول نبود مثل الان ‌. مثلا جایی که گفتن challenge accepted خیلی خوشم اومد

    • mmd-mofangi
      mmd-mofangi | ۶ دی ۱۴۰۰

      آره این روز ها شاهد نوآوری کمتری نسبت به نسل 5 و 6 هستیم

    • TLmen
      TLmen | ۷ دی ۱۴۰۰

      اون موقع ها سازنده ها خیلی خلاق تر از الان بودن به بازی سازی به چشم یک هنر نگاه میکردن اما الان........

      • Pokamigamer
        Pokamigamer | ۷ دی ۱۴۰۰

        بزار حرفتو کامل کنم:
        سلام عزیزم پوللللللل

مطالب پیشنهادی