ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استودیو بانجی
مقالات

چرا بانجی از ساخت بازی‌های هیلو کنار کشید؟

اگر در جریان اخبار بازی باشید به احتمال زیاد می‌دانید سونی به تازگی استودیو بانجی را با قیمتی معادل ۳.۶ میلیارد دلار خریداری کرد. گرچه این خرید در حد و اندازه دست و دلبازی‌های مایکروسافت ...

هدایت واحدی
نوشته شده توسط هدایت واحدی | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۳

اگر در جریان اخبار بازی باشید به احتمال زیاد می‌دانید سونی به تازگی استودیو بانجی را با قیمتی معادل ۳.۶ میلیارد دلار خریداری کرد. گرچه این خرید در حد و اندازه دست و دلبازی‌های مایکروسافت و خرید اکتیویژن بلیزارد نیست اما حداقل شانس دیگری به سونی می‌دهد تا بازار داغ شوترهای اول شخص را به کل از دست ندهد. این استودیو (بانجی) که در کارنامه درخشان خود بازی‌های هیلو را را دارد چرا دست از ساخت این آثار برداشت؟ با ویجیاتو همراه باشید.

مروری کوتاه بر تاریخچه بانجی و هیلو


استودیو بانجی در ماه مه (مِی) سال ۱۹۹۱ توسط الکس سروپین (Alex Seropian) و جیسون جونز (Jason Jones) تاسیس شد. آن‌ها پس از کار روی پروژه‌های مختلف، ساخت بازی Halo: Combat Evolved را شروع کردند. جالب است بدانید این اثر در ابتدا قرار بود یک بازی استراتژی همزمان باشد اما در طول روند توسعه، سازندگان تصمیم گرفتند سبک بازی را به شوتر سوم شخص تغییر دهند. همچنین آن‌ها در ابتدا تصمیم داشتند این بازی را تنها برای پی سی و مک عرضه کنند. در ادامه اما برنامه‌های این کمپانی با خریداری شدن توسط مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ میلادی دستخوش تغییرات مختلفی شد.

حال اولین بازی Halo باری دیگر دچار تغییر سبک شد. آن‌ها تصمیم گرفتند سبک بازی را از شوتر سوم شخص به شوتر اول شخص تغییر دهند و آن را به عنوان لانچ تایتل (بازی روز عرضه) و اثر انحصاری کنسول ایکس باکس اورجینال معرفی و عرضه نمایند. نتیجه هم چیزی نبود جز فروش فوق‌العاده بازی که رکوردهای بسیاری را جابه‌جا کرد و در کنار آن رضایت منتقدان از بازی هم باعث شد تا این اثر جایگاه یکی از بهترین بازی‌های تاریخ را تصاحب نماید. در ادامه موفقیت‌های Halo: Combat Evolved بانجی ساخت بازی هیلو ۲ (Halo 2) را کلید زد. هیلو ۲ با تمرکز بر بخش چندنفره و ایکس باکس لایو (Xbox Live) بالاخره در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۸۳ (۹ نوامبر ۲۰۰۴) عرضه شد. این اثر نه تنها فروش بیشتری نسبت به نسخه اول داشت که تا سال‌های متوالی پس از عرضه محبوبیت زیادی بین گیمرها داشت و به عنوان پرطرفدارترین بازی ایکس باکس لایو شناخته می‌شد. گرچه بازی با انتقاداتی از حیث کوتاه بودن بخش داستانی و پایان‌بندی روبه‌رو بود اما به خوبی توانست موفقیت‌های نسخه قبلی را تکرار کند.

پس از ساخت این آثار، استودیوی بانجی توسعه بازی بسیار مورد انتظار هیلو ۳ (Halo 3) را آغاز کرد. این بازی اولین بازی از مجموعه هیلو بود که روی کنسول ایکس باکس ۳۶۰ منتشر می‌شد. هیلو ۳ به تبعیت موفقیت برادران بزرگترش باری دیگر در بخش فروش رکوردشکنی (بازی با فروش ۸.۱ میلیون نسخه در سال ۲۰۰۷ به پرفروش‌ترین بازی سال بدل شد) و منتقدان و گیمرها را شیفته و دلباخته خود ساخت. در ادامه آن‌ها (بانجی) با ساخت دو بازی Halo 3: ODST و Halo: Reach که به ترتیب در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ (۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹) و ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ (۱۴ سپتامبر ۲۰۱۰) منتشر شدند مسیر خود را از سری هیلو و ایکس باکس جدا کردند و مایکروسافت توسعه این فرنچایز را به استودیو 343 اینداستریز سپرد.

پس از جدایی بانجی از مایکروسافت آن‌ها قراردادی ۱۰ ساله با اکتیویژن امضا کردند که طی آن بانجی به عنوان یک کمپانی مستقل فعالیت می‌کرد و حق مالکیت آثاری که توسعه آن‌ها را بر عهده داشت حفظ می‌کرد؛ قراردادی که اکتیویژن در آن نقش ناشر را ایفا می‌کرد و حدودا ۲ سال پیش در پی منقضی شدنش هیچ‌گاه دوباره تمدید نشد. حال و در پی اتفاقات اخیر بانجی به عنوان یک استودیو مستقل به زیرمجموعه استودیوهای پلی استیشن اضافه شده و این‌طور که به نظر می‌رسد اهداف مشترک آن‌ها با خواسته‌‌های سونی منجر به فعالیت آن‌ها در مجموعه پلی استیشن شده است.

بازی‌های لایو سرویس؛ هدف دیرینه بانجی


بانجی همکاری خود را با سری هیلو و ناشر آن یعنی مایکروسافت به اتمام رساند تا در این صنعت پیشرفت کند، نه اینکه با فرنچایزی که از ابتدا موفق بوده گره بخورد!

دیوید داگ؛ کامنیوتی منیجر استودیو بانجی

بازی Destiny 2 را شاید بتوان نمونه خوبی از یک بازی لایو سرویس دانست. اثری که مرتبا به‌روزرسانی‌های متفاوت و بسته‌های الحاقی داستانی دریافت می‌کند و طی سالیان اخیر راه خود را هرچند دشوار در کنار دیگر رقبا طی کرده است. جالب است بدانید این همان چیزی است که بانجی پس از جدا شدن از مایکروسافت رویای آن را در سر می‌پروراند. دیوید داگ طی مصاحبه‌ای در این رابطه می‌گوید: «استودیو بانجی از دیرین به دنبال فرصت توسعه چنین اثری بود. تیم توسعه ما همیشه می‌خواستند اثری بسازند که بتوانند به طور مداوم آن را به‌روز کنند و خواسته‌های بازیکنان را (طی همین به‌روزرسانی‌ها) به اجرا دربیاورند».

او این گونه ادامه داد: «ما همیشه از ایده‌های بازیکنان استقبال می‌کنیم و گاها از آن‌ها الهام می‌گیریم. از آنجایی هم که این بازی به صورت آنلاین ارائه شده می‌توانیم ایده‌های جدید را در آن پرورش داده و آن‌ها را شکوفا کنیم. این دلیلی بود که ما به ساخت بازی‌های هیلو پایان دادیم و چنین دنیای پویا و جدیدی را با هدف ارائه چنین خدماتی برگزیدیم».

پلی استیشن در مسیری تازه


نسل نهم با اختلاف یکی از رقابتی‌ترین نسل‌های ویدیوگیم است. نسلی سرنوشت‌ساز که پلی استیشن و ایکس باکس به واسطه آن یکی از پر تب و تاب‌ترین دوران‌ها را می‌گذرانند. حال به طور قطع هر یک از کنسول‌های سه شرکت اصلی (نینتندو، مایکروسافت و سونی) خانه بازی‌های مشخصی شده‌اند. برای مثال نینتندو از دیرین در ساخت بازی‌های خانوادگی پیشتاز بوده یا مثلا ایکس باکس با مجموعه‌های شوتر هیلو و گیرز آو وار حالا در کنار بازی‌های گنده‌تری مثل کال آو دیوتی، ولفنشتاین و دووم (DOOM) صراحتا اعلام می‌دارد اگر به بازی‌های شوتر علاقه دارید خرید ایکس باکس (چه حال و چه در آینده) احتمالا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در کنار این‌ها اما مساله‌ای که حداقل در نسل قبل صدق می‌کرد این بود که پلی استیشن با لاین آپ بزرگی که داشت در کنار بازی‌های داستان‌محور معرکه‌اش تجربه‌های گسترده‌تری را در اختیار کاربران خود قرار می‌داد.

اما حال شایعات و احتمالات حاکی از این هستند که بازی‌های جدید کال آو دیوتی تنها تا دو سال آینده برای پلی استیشن عرضه می‌شوند و پس از آن به احتمال زیاد در انحصار کنسول‌های ایکس باکس باشند؛ آثاری که تا به امروز از عناوین پرفروش فروشگاه پلی استیشن به شمار می‌روند و انحصاری شدن آن‌ها تلنگری برای سونی بود تا به فکر توسعه و گسترش بازی‌های شوتر برای کنسولی که تا پیش از این با تجربه‌های تک‌نفره مشهور بود بیفتد. همچنین طبق گزارش‌های اخیر این طور به نظر می‌رسد که سونی برنامه خاصی برای عرضه بازی‌های لایو سرویس دارد. طبق این گزارش‌ها سونی تا سال ۲۰۲۶ قرار است ۱۰ بازی لایو سرویس عرضه کند. رقمی به نسبت بزرگ که می‌دانیم دیگر استودیوهای بازی‌سازی پلی استیشن نیز در ساخت و توسعه آن دخیل هستند.

حال به نظر شما همکاری سونی و بانجی به کجا ختم خواهد شد؟ آیا احتمال انحصاری شدن IP جدیدی که بانجی وظیفه توسعه آن را بر عهده دارد وجود دارد؟ شما آینده نسل نهم را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • Mamad
    Mamad | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

    بانجی کار اشتباهی کرد که از ساخت هیلو کنار کشید
    هیلو بازی خوبیه و پتانسیل فروش زیادی داره
    امیدوارم با پلی استیشن دوباره به اوج برسه

    • khezrisiavash
      khezrisiavash | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

      منظورت از به اوج رسیدن هیلو هستش یا بانجی؟
      اگر بانجی باشه حرفت درسته اما اگر منظورت هیلو باشه باید بگم سالهاست ip هیلو دست بانجی دیگه نیست و الان قرار نیست هیلو به کمک پلی اسنیشن به اوج برسه

      • Mamad
        Mamad | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

        منظورم بانجیه که به اوج برسه

    • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
      💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

      خب اینکه تو مقاله نوشته شده ?
      بانجی آرزو داشت یه بازی لایو سرویس خوب داشته باشه و تا جایی که میتونه بهش رسیدگی کنه و ازش پشتیبانی کنه و الانم اصلا پشیمون نیست پس ما کی باشیم که بگیم اشتباه کرد

      • Mamad
        Mamad | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

        بهتر بود هیلو رو داشته باشه

    • Mmfb
      Mmfb | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

      احساس میکنم اگه هیلو دست بانجی میموند الان وضعش به این خوبی نبود ۳۴۳ بهتره(نظر منه)

  • Uncle-STULIN
    Uncle-STULIN | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت از نظر تکنیکی منوپولی نیست اما در واقع هست؛ فیل اسپنسر با پر روئی تمام اومد و گفت که کال آف دیوتی ها انحصاری نمیشن و راست هم گفت، حداقل تا سال آینده قرارداد اکتیویژن و مایکروسافت نهایی نمیشه پس کال آف دیوتی بعدی قطعاً مولتی پلتفرمه و طبق قرارداد هایی که سونی با اکتیویژن بسته کال آف دیوتی سال بعدش هم مولتی پلتفرم هست و قطعاً وارزون هم مولتی پلتفرم میمونه اما بعد از تمام این ماجرا ها کال آف دیوتی انحصاری میشه دقیقاً مثل رفتاری که بعد از خرید بتسدا انجام داد، تو صورت همه اومد دروغ گفت و همه هم گفتن راست میگه، البته تا حدی هم راست میگه ?

    مایکروسافت یک ناشر بد که نه یک ناشر افتضاحه افتضاحه، وقتی به کارنامه ایکس باکس نگاه می کنید می بینید که اگه استودیویی که باهاشون همکاری داشته استودیو خوبی بوده بازی خوبی ساخته شده اما اگه استودیو بدی بوده بازی افتضاحی ساخته می شده، مثل موینگ (تلفض دقیق موجنگ یک چیزی بین موینگ و موجنگه) که استودیو آشغالیه و وقتی که مایکروسافت خریدش بهتر نشد، ولی بازی هایی مثل فورتزا که شاهکار هستن به خاطر استودیو خوبشون هست در صورتی که سونی دقیقاً تو نقطه متقابل هست، کی فکرش رو میکرد که هوس مارک که تا حالا بازی سه بعدی نساخته بود بیاید بازی بده بیرون که نسل بعدی رو به مخاطب متنقل میکنه که هیچ جزو بهترین بازی های سال هم شد.

    من طرفدار سونی هستم ولی به نظرم این واقعیت بود حالا جدا از علایق شخصی.

    • reza123456789
      reza123456789 | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

      معلومه فن سونی هستی سونی هم بار ۶ا اینکارو کرده توقع دادی ماکرو ۷۰ میلیارد دلارررررر بده برای اینکه تزعینی بمونه کنار

    • akbar
      akbar | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

      من خودم ps4 اسلیم دارم ولی فن‌بوی نیستم:-|
      اینکه مایکروسافت میاد وقتی قرارداد تموم شد کالاف رو انحصاری میکنه و بدبختمون میکنه خو طبیعتاً درسته منم اگه ۷۰میلیارد میدادم طبیعتاً انحصاری میکردم طبیعتاً بخوای بگی انحصاری کردن کاره بدیه خب سونی هم میتونه انحصاری کنه و انحصاری میکنه گیم هاشو
      ولی اینکه گفتی استودیو موجنگ استودیوی آشغالیه و پس از خریدش توسط مایکروسافت همینطوری مونده کاملا اشتباهه و هیچ منطقی توش نیست،چون که الان ماینکرفت یکی از بازی هاییه که بیشترین پلیر رو داره و بیشترین گیم پلی رو همین گیم تو یوتیوب داشته
      و اینقدر هم با اطمینان نگو مایکروسافت ناشره آشغالیه
      در نهایت هم بگم فن بوی نباشید چرا باید تعصب سونی یا مایکروسافت رو بکشید در حالی که خودشون نمیشناستتون:-/

      • Uncle-STULIN
        Uncle-STULIN | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

        اولاً موجنگ استودیو آشغالیه و این بحثش جداست (من خودم خیلی ماینکرافت بازی می کنم) دوماً بحث انحصاری نیست، بحث مونوپولیه، مایکروسافت داره هی استودیو میخره که با استفاده از آی پی های دیگه و معروف پر کنه بخش انحصاریش رو ولی سونی استودیو پرورش میده؛ این ماجرا از این یخورده بحثش بیشتره و خب حوصله ندارم 5 صفحه بنویسم برای نظرم توی سایت

        • Wind
          Wind | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

          مهم ترین فرق سونی و مایکرو اینه که انحصاری سونی از داخل استودیو های سونی متولد شده ولی مایکرو هی چپ و راست میخره. اینایی که درک از بازار ندارن هی میگن: "70 میلیارد داده، اگه منم میدادم انحصاری میکردم" در حالی که کوچیک ترین فهمی از بازار ندارن.

          • Mmfb
            Mmfb | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

            ۳۴۳ رو کی بزرگ کرد؟مایکروسافت دو استودیو بزرگ خریده بقیه استودیو هارو خودش بزرگ کرد!موجانگ چی؟

        • Reza-Gamer
          Reza-Gamer | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

          موجانگ آشغاله؟!
          شما که میگی ماینکرفت بازی میکنی، آپدیت ۱.۱۸ رو ندیدی؟!
          بزرگی این دو آپدیت اخیر رو حس نکردی؟!

          • Uncle-STULIN
            Uncle-STULIN | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

            موجنگ به معنی کامل تنبل ترین استودیو دنیاست، من تمام آپدیت های ماینکرفت را دوست دارم ولی نکته این نیست، 3-4 سال طول کشیده این آپدیت عرضه بشه و هنوز به صورت کامل عرضه نشده، اینکه چرا هنوز ماینکرافت روی زبان جاوا هست و در همین زبان جاوا هم هنوز بهینه نشده ؟ این یک بخش کوچکی از مشکلات موجنگه و برای من سواله که مایکروسافت چرا برای پول خودش ارزش قائل نیست و به جای بهبود ماینکرافت فقط پرداخت های درون برنامه ای به بازی خودش اضافه کرده.

          • Reza-Gamer
            Reza-Gamer | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

            بابا برو یه لیست از آپدیت های موجانگ و قابلیت هایی که هر آپدیت اضافه می‌کنه ببین
            یعنی حتی ماینکرفت رو هم بخاطر اینکه مال مایکروسافته ترول می‌کنی
            ماینکرفت همیشه داره پرداخت درون برنامه ای اضافه میکنه؟! اصلا مگه پرداخت درون برنامه‌ای داره؟
            برو عامو جمع کن برو بیشتر از این گند نزن به اعصابمون

          • icy alireza
            icy alireza | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

            چرا دو تا ادیت الکی داد ؟؟؟ فقط باش کیوز خوبی داشت .
            واردن الان کجاست؟؟
            چرا ۱/۱۷ به دو بخش تقسیم شد؟؟
            خوبه تهش گفت فنه پلی استیشنه و فن بوی نیتس و نظر شخصیه

          • Mmfb
            Mmfb | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

            تو فن بوی نیستی!سوپر فن بویی

          • Tywha
            Tywha | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

            ماینکرافت بهترین بازیه و شکی توش نیست ولی دیدید که قرار بود 1.18 بیاد اونم با هزارررر سال تاخیر بعدش گفتن بله یک هیجده رو نصف میکنیم و نصف دیگش رو 1.19 میدیم

          • Uncle-STULIN
            Uncle-STULIN | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

            باشه

          • Reza-Gamer
            Reza-Gamer | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

            اون ۱.۱۷ بود که قرار شد تو دو قسمت بیاد
            یکی شد ۱.۱۷ و یکی هم شد ۱.۱۸ که فاصله بینشون هم پنج شیش ماه بود فکر کنم
            نمی‌دونم چرا چیزی رو که نمی‌دونید به عنوان فکت بیانش میکنید

        • Mmfb
          Mmfb | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

          بابا یک بتسدا خرید یک اکتیویژن،اگه بخواد استودیوی دیگه ای بخره تیک۲ هست و دیگه مطمئن باش نمیخره،موجانگ اشغاله؟ماینکرفت تو یوتوب بیشترین گیمپلی رو داشته!به این کسی نمیگه اشغال،اگه بری به کسی بگی موجانگ اشغاله بهت میخنده

    • AMH-186
      AMH-186 | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

      عجب فن بوی هستی تو:/
      موجنگ آشغاله/:
      پس نتیجه میگیریم پر فروش ترین بازی دنیام آشغاله/:
      من خودم به شدت مخالف انحصاری کردن cod هستم ولی ایکاش انقدر فن بوی نباشیم

      • Reza-Gamer
        Reza-Gamer | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

        این خرید مایکرو کاری کرد که فن‌بوی ها و فن‌های منطقی از هم جدا بشن و تشخیصمون راحت بشه
        دم فن های منطقی گرم که اگه بدونن بحث کردن باهاشون چقدر شیرینه
        ولی فن‌بوی هایی مثل این کاربر uncle-stulin که با خرید جدید مایکرو جوش آوردن و هرچی هست نثار مایکرو میکنن اصلا قابل احترام نیستن
        فن باشیم اما فن‌بوی نه

      • Mmfb
        Mmfb | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

        ولی انصافا دم مایکروسافت گرم که همچین بازی بزرگی مثل ماینکرفت رو انحصاری نکرد

    • Reza-Gamer
      Reza-Gamer | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

      واجب دیدم که وارد بحث شم
      این خرید حتی به مونوپولی بودن هم نزدیک نمیشه چون درآمد اکتیویژن بلیزارد ۱/۱۰ درآمد صنعت گیمه و با توجه به اینکه تقریبا گرونترین ناشر قابل خرید بود مونوپولی محسوب نمیشه.
      درصورتی میتونیم بگیم مونوپولی که مثلا این خرید ۷۰ درصد سهم بازار رو در اختیار مایکرو میزاشت
      قبلا هم گفتم، با انحصاری شدن گیمپس برخلاف تصورات شما بازی روی پلتفرم های بیشتری منتشر میشه! ویندوز، مک، ایکس باکس، اندروید، آی او اس، اسمارت تی وی، اندروید باکس ها و همه پلتفرم هایی که از ایکس باکس کلود پشتیبانی میکنن. میبینیم که فقط کنسول سونی جزو این دسته نیست اونم بخاطر اینه که جین رایان پیشنهاد فیل اسپنسر رو رد کرد برای گیمپس

      • Uncle-STULIN
        Uncle-STULIN | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

        من گفتم این از نظر تکنیکی مونوپولی نیست اما روند حرکت مایکروسافت در صنعت گیم در این یکی دو سال اخیر و با توجه به واکنش بد سونی به این مسائل (منظورم این نیست که سونی باید استودیو های بیشتری بخره) باعث از بین رفتن رقابت میشه که مثل نتیجه منوپولیه

        • Reza-Gamer
          Reza-Gamer | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

          داری میگی چون مدیریت سونی و جیم رایان ضعیفه پس مایکروسافت نباید استودیو بخره
          قشنگ با این حرفت کمر تجارت و رقابت رو شکوندی
          اینکه سونی بد عمل کرده هیچ ربطی به مایکروسافت نداره

    • casinooo.blogfa.com
      casinooo.blogfa.com | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

      اصلاح کن تو فنبوی 14 ساله سونیهستی و این نظرات شخصیت بود با توجه به علایق شخصی
      مایکروسافت یک ناشر بد و افتضحاحه : رکورد های روز عرضه فورزا 6 و هیلو اینفنیت ؟
      موجانگ بعد از خریده شدن توسط مایکروسافت چه چیزی منتشر کرده که آشغاله ؟ پرفروش ترین بازی تاریخ که به کنار اصلا
      فورزا تا نسخه سوم کسی نمیشناختش به مرور پیشرفت کرد گل پسر ، استدیو های دیگم دارن پیشرفت میکنن فقط منتقدا به ایکس باکس همیشه سخت میگیرن و بیخورد میکوبن و به بازیای سونی که ایرادای فاحشم گاهی دارن مفت نمره بالا میدن .
      همون سونی که میگی کم استدیو خراب و داغون نداره که کاری به حالشون نکرده

      • Uncle-STULIN
        Uncle-STULIN | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

        باشه قبول من بچه شما دوست عزیز که غلت های املایی بسیار واضحی توی متنتون پیداست بسیار با شعور و با درک هستین و من باید برم پیش مامانم گریه کنم

        • Reza-Gamer
          Reza-Gamer | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

          بله درسته غلت های املایی ??

        • casinooo.blogfa.com
          casinooo.blogfa.com | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

          کار درستی میکنی :*)
          غلط املایی هم سن نمیشناسه

    • Aas87
      Aas87 | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

      فقط می تونم بگم فن بوی هم نمی تونه حال الان تورو وصف و توصیف کنه

      متاسفم

    • Aas87
      Aas87 | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

      واقعیت از نظر فن بوی هیچ ارزشی نداره

      نظراتت رو برای خودت نگهدار

      • Mo03
        Mo03 | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

        تو فن بوی نیستی؟؟؟آها جالبه فقط بابات سهام دار مایکه

    • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
      💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

      البته بنظرم هیچ چیز قطعی نیست و مایکروسافت هم شاید این ویژگی بدی که تو میگی رو داشته باشه اما در مقابلش برای مخاطب هاش هم خیلی ارزش قاعله و با سرویس xbox live و game pass کلی طرفدار جذب کرده
      و بنظرم این درست نیست که بگیم چون مایکرو دخالت زیادی تو ساخت بازی ها نداره پس سونی بهتره یا بر عکس و همیشه هر کسی یا هر کمپانی ای هم خوبی هایی داره هم بدی

    • Mamad
      Mamad | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

      داداش طومار شما تمام شد ؟

    • m2003
      m2003 | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

      موژانگ بده ._.
      دیگه نیازی به بحث در مورد بقیه مباحث نیست بدرود

  • Terminator
    Terminator | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    امیدوارم بانجی یه کیلزون خفن عرضه کنه و
    ما گیمرها لذت ببریم . البته این رو بگم اگه داخل هر چیزی بین دو طرف رقابت باشه هر دو طرف پیشرفت می کنند. و اگه یه کیلزون عرضه بشه اکس باکس به دنبال اینه هیلو خفن تری عرضه کنه و این طوری پیشرفت ها شروع میشه

    • Tywha
      Tywha | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

      دقیقا تازه گفتن قراره استودیو های بیشتری هم خریداری بشه

    • هدایت واحدی
      هدایت واحدی | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

      آخ آخ کیلزون، مگه میشه برای تجربه یه نسخه درست و حسابی ازش منتظر نموند؟
      دقیقا، این رقابت بین کمپانی‌ها در نهایت به نفع خود گیمرها تموم میشه.

    • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
      💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

      همپنین رزیستنس اونم واقعا بازی بی نظیری بود ?

    • Mo03
      Mo03 | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

      کیلزون مال گوریلاست بانجی آیپی جدید خلق میکنه

      • Terminator
        Terminator | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

        خب این دو تا شرکت زیر مجموعه‌ سونی هستند ، پس حق ساخت کیلزون رو سونی راحت می تونه از گوریلا گیمز بگیره بده به بانجی

    • m2003
      m2003 | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

      احتمال اینکه بانجی بیاد کیلزون بسازه تقریبا میشه گفت صفره ولی من امیدوارم که یک ای پی خیلی خوب بسازه

      • Terminator
        Terminator | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

        تو رویا میشه دیدی که بانجی کیلزون رو بسازه

مطالب پیشنهادی