نگاهی به بازی Resident Evil Code: Veronica – شاهکار فراموششده کپکام
بازیهای مجموعه محبوب رزیدنت اویل از روز تولد تا به امروز دارای نسخههای متعدد و به نسبت متفاوتی بودهاند. از نسخههای اول شخص گرفته تا چندین اسپین آف و قسمتهای فرعی. امروز در این مطلب ...
بازیهای مجموعه محبوب رزیدنت اویل از روز تولد تا به امروز دارای نسخههای متعدد و به نسبت متفاوتی بودهاند. از نسخههای اول شخص گرفته تا چندین اسپین آف و قسمتهای فرعی. امروز در این مطلب قرار است سراغ بازی Resident Evil Code: Veronica یکی از همین نسخههای به اصطلاح اسپین آف سری برویم؛ اثری که حالا و بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال به مثابه گوهر نایابی میماند که هیچگاه جدی گرفته نشد. با ویجیاتو همراه باشید.
بازی Resident Evil Code: Veronica که خالق فرنچایز رزیدنت اویل یعنی شینجی میکامی را در مقام تهیهکننده داشت، در ابتدا قرار بود به عنوان یکی از نسخههای اصلی و شمارهدار مجموعه منتشر شود اما در ادامه با قراردادی که بین سگا و کپکام شکل گرفت باعث شد تا رتبه این اثر به یک اسپین آف تنزل یابد. از طرفی نسخه سوم این فرنچایز که روایتگر گروه استار و در مرکز آنها جیل ولنتاین بود قرار بود تا به عنوان یک اسپین آف توسعه یابد اما به لطف موفقیت کنسول پلی استیشن این نسخه فرعی تبدیل به چیزی شد که حال آن را به عنوان Resident Evil 3: Nemesis میشناسیم و در نتیجه دنباله داستان کلر در رزیدنت اویل 2 به کد ورونیکا منتقل شد.
در ادامه و با فاصله کمتر از یک سال بازی Resident Evil Code: Veronica برای کنسول Dreamcast سگا منتشر شد. این بازی اما طی سالهای بعد با اضافه شدن یک X به انتهای نام آن راهی کنسولهای پلی استیشن 2 و گیمکیوب شد اما هرگز نتوانست آن طور که شایستهاش بود بدرخشد. حقیقتا حیف که کار از کار گذشته بود.
کمپانی (کپکام) از ما خواست تا بازی (رزیدنت اویل 3) رو به عنوان مجموعه اصلی شمارهگذاری کنیم. بدین ترتیب ما مجبور شدیم اون (رزیدنت اویل 3) رو تغییر بدیم تا بازیکنان بیشتری رو راضی نگه داریم. در نهایت هم این بازی تبدیل به یکی از نسخههای اصلی مجموعه رزیدنت اویل تبدیل شد اما کیفیت بازی (از دیگر نسخهها) پایینتر است. از طرفی بازی Resident Evil Code: Veronica که جزو مجموعه اصلی به حساب نمیاد اثریه که شایستش بود به فرنچایز اصلی راه پیدا کنه اما در نهایت با سیاستهای شکل گرفته بین کپکام و شرکتی که سازنده کنسول (سگا) بود این اتفاق هیچوقت رخ نداد.
شینجی میکامی؛ خالق مجموعه بازیهای رزیدنت اویلمسالهای که باعث میشود بیشتر و بیشتر برای دیده نشدن بازی Resident Evil Code: Veronica غبطه بخورم این است که این اثر از تمامی بازیهای منتشر شده از فرنچایز رزیدنت اویل چندین پله جلوتر بود به گونهای که احساس میکنید کپکام برای این بازی سنگ تمام گذاشته است. از صداگذاری بینظیر اثر تا کاتسینهای سهبعدی و مکانیزم اصلی که بازی بر آن سوار است همه و همه باعث میشوند باری دیگر به عقب نگاه کنید و شدیدا حس کنید دریمکست واضحا بدترین پلتفرمی بود که بازی میتوانست روی آن عرضه شود.
داستان بازی با گذشت سه ماه پس از اتفاقات راکون سیتی و رزیدنت اویل 2 آغاز میشود؛ جایی که کلر ردفیلد به مقر آمبرلا هجوم برده تا برادرش (کریس ردفیلد) را پیدا کند. در نهایت و پس از تماشای صحنههای سینماتیک و بینظیر درگیری، او اسیر میشود و به زندانی در جزیره راکفورت واقع در اقیانوس آرام منتقل میشود؛ جایی که در یک سلول کثیف و تاریک به هوش میآیید و حال باید برای فرار از این جزیره تلاش کنید.
به جرات میتوان محیطهای طراحی شده برای این اثر را در بین 3 محیط برتر خلق شده برای این مجموعه دانست. جزیره راکفورت در کنار عمارت تنگ و تیره قسمت اول و راکون سیتی در قسمت دوم مو به تن آدم سیخ میکند و همچنان کلاستروفوبیک، بیرحم و پرتله به نظر میرسد.
با این حال تجربه این اثر بعد از سالها برای یک گیمر مدرن شاید چندان خوشایند به نظر نرسد. برای مثال دوربین بازی (به تبعیت از نسخههای پیشین) باعث میشود به خوبی نتوانید حرکات کلر را کنترل کنید که در زمان مواجهه با باسها بیش از پیش شما را اذیت خواهد کرد. البته اگر کمی به بازی وقت بدهید کم کم سازوکار آن را یاد میگیرید و سخت بودن کنترل و استرس مبارزات تا حدی جلوهای معمولیتر به خود میگیرد. همچنین چیز دیگری که شاید برای تجربه این اثر در این دوران شما را اذیت کند این است که با وجود داستان مرموز و محیطهای خفقانآور بازی، دیالوگها انگار یکراست از گوگل ترنسلیت خارج شدهاند. این واقعیت زمانی آزاردهندهتر میشود که بدانید بازی متال گیر سالید (Metal Gear Solid) با آن داستان و دیالوگهای افسانهای چیزی حدود یک سال پیش از بازی Resident Evil Code: Veronica منتشر شده است. همین مساله گویای این است که نویسندگان کپکام نتوانستهاند از تمامی پتانسیل قصهگویی (حداقل دیالوگ نویسی) این مجموعه برای خلق اثری ماندگارتر استفاده کنند.
خوشبختانه برخلاف تمام ایرادهایی که تا به الآن به آنها اشاره شد و بیشترشان گیمر مدرن را هدف میگیرند، کد ورونیکا هنوز هم چیزهای زیادی برای گفتن دارد. از فضای وهمآلود گرفته تا موسیقی و دوربین که در بعضی جاها به کمک هیجانانگیزتر کردن اثر میشتابد و سرعتی که باید در جستوجوی محیط به کار ببرید کمک میکنند تا بازی همچنان خاطرهانگیز و بهیادماندنی باقی بماند. البته مانند دیگر رزیدنت اویلهای کلاسیک در این بازی هم مهمات محدودی دارید و گاهی اوقات فاصله بین ۲ دستگاه سیو و ذخیره به بیشتر از ۱ ساعت بازی کردن مداوم شما نیاز خواهد داشت. مسالهای که به خودی خود باعث میشود قلبتان محکمتر از چیزی که فکرش را میکردید به قفسه سینهتان برخورد کند و بیشک دوز آدرنالین بدنتان را افزایش میدهد.
خلاصه اگر طرفدار مجموعه رزیدنت اویل هستید یا دلتان برای یک تجربه ترسناک و بقا لک زده، بازی Resident Evil Code: Veronica جدا از مشکلات ریزی که دارد همچنان یک تجربه بینظیر است که به راحتی میتوان آن را به وحشتدوستان پیشنهاد داد. راستی طبق اخبار اخیر، بازسازی این عنوان هم اکنون توسط دو تن از طرفداران این مجموعه در دست توسعه است. طبق گفته آنها، این ریمیک با تغییر زاویه دوربین به سوم شخص باعث میشود که گشت و گذار در جزیره راکفورت حال و هوای جدیدی داشته باشد. اگر میخواهید دموی بازسازی شده این اثر را تجربه کنید کافی است وارد وبسایت این پروژه شوید و بعد از دانلود رایگان دمو آن را بازی کنید. همچنین سازندگان تاکید کردهاند علاوه بر دمو، بازی نهایی هم کاملا رایگان خواهد بود و آنها تنها از روی علاقه این اثر را بازسازی میکنند.
پس بدرود دوست قدیمی، امیدوارم دوباره بتوانم تو را در قالب جدیدی بیابم!
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
والا اوایل پلی استیشن ۲ بود که باید اول یه دیسک راه اندار می انداختی تا بازی کپی هارو بیاره. برای من اولین بازی بود تو پلی استیشن ۲ بازی کردم و توی ذهنم هک شد و از ترسم ۳ شب پیش مامانم خوابیدم و یه یادگاری واسم گزاشت. بعد ها همه گفتن اویل ۴ اومده و من میگفتم بابا ۳ سال پیش اومده و بعد ها این موضوع رو فهمیدم که این یه اسپین آف بوده و اینکه به خاطر اون وحشتی تو دلم گزاشت هنوزم جرات نکردم برم تمومش کنم
اسپویل:
ببخشید دوستان دنبال یه انیمیشنی هستم اسمش یادم نمیاد اینطوری بود.
ماه از آسمون می افته زمین ، بعدش روی زمین یه کارخانه کیک سازی بود و صاحب کیک سازی با هواپیما میخواست اونو ببره هوا فکر کنم صاحب کیک سازی یه برادر هم داشت تو شبکه پویا هم نشون داده
لطفاً پاسخ بدید
خودم چندین بار تمومش کردم و بدون شک میتونم بگم که بهترین نسخه فرعی رزیدنت اویل همین کد ورونیکاست. انقد که من سر این بازی ترسیدم سر سه گانه نترسیدم . یادش بخیر . اونموقع دو تا اپیزود داشت و تو اپیزود دوم یه باسفایت داشت که خیلی رو مخ بود . باس فایت آخرشم که فوق العاده بود. از طرف دیگه داستان بازی هم خیلی حرفا واسه گفتن داشت .خلاصه که اگه طرفدار رزیدنت اویلید حتما تجربش کنید . امیدوارم کپکام یه نگاهی بهش بندازه و این رو هم ریمیک کنه که فکر میکنم با این ریمیکی که توسط طرفدارا ساخته میشه به یادش بیوفته و یه برنامه هایی هم برای این بازی داشته باشه . من که خیلی دلتنگ این بازیم و دلم میخواد که برم نسخه اورجینال رو یه بار دیگه بازی کنم .
یکی از بهترین انحصاری های دریم کست(که بعدا برا بقیه کنسول ها عرضه شد»
حیف که برای PC منتشر نشد البته من با امولاتور تجربش کردم .
در اینکه شاهکاره هیچ شکی نیست ولی بزرگترین بدی که داره و این بدی باعث می شه که من نرم سمت این بازی دوربینشه یعنی تکون دادن دوربین های رزیدنت ایول های قدیمی اذاب الهیه
من که عاشقشم
واقعا داستان خوبی داشت و برای ریمیکش هایپم
امیدوارم کپکام بیاد دی ال سی هاش رو هم ریمیک کنه.
پ.ن:واقعا دوربین اینو رزیدنت اویل 0 رو مخ بود?تازه برای رزیدنت اویل 0 وقتی میخواستی بری تو اتاق دوربین اول شخص میشد????????
هشدار اسپویل:وسکر شخصیت محبوب دانیلا رو گروگان میگیره
چرا اسپویل میکنی که بخوای هشدار بدی؟؟؟
نمیدونم?????
اخه میشه گفت همه گیمو بازی کردن
این بازی واقعا بی نظیر بود چه از لحاظ گان پلی و چه معما ها خیلی عالی بود
امیدوارم کپکام این بازی رو هم بعد از رزیدنت اویل ۴ ریمیک کنه
واقعاً شاهکار بود کنترلش هم خیلی سخت بود چپ و راست رو قاطی می کردم ??
کپکام باید این هم یه ریمیک بکنه
نمیدونم چرا همه میگن کنترلش سخت بود برای من که مشکلی نداشت
دقیقا ! البته برای من و شمایی که سه گانه اصلی رو بازی کردیم دیگه این کنترل برامون طبیعی شده و ممکنه که دوستان با کنترلش آشنا نبوده باشن .
اون موقع خیلی هی زاویه های دوربین رو عوض می کرد مثلاً داری مستقیم میری بعد دوربین عوض میشه باز باید راست بری یک دفعه که عوض میشد گیج می شدم چند ثانیه نگاه می کردم بعد درست می شد بعد هم اون موقع بچه بودم ?
شت منم همین مشکلو دارم ولی با dmc3
من بازی رو روی PS2 بازی کردم. کننرلش بدون آنالوگ و با دی پد واقعا سخت بود اما ارزشش رو داشت. امیدوارم بعد از بازی چهارم این رو بازسازی کنن.
به نظرم قبل از رزیدنت 3 باید این بازی رو ریمیک میکردن چون کیفیت خیلی بالاتری نسبت به نسخه سوم داره(البته خداروشکر اینکارو نکردن چون احتمالا M-2 بازی رو ریمیک میکرد و...
بعد از ریمیک نسخه 4، منتظر ریمیک این نسخه طلایی هستم..
خیلی بازیه خوبیِ اگر با دوربین ایزومتریک مشکلی ندارید حتما تجربش کنید رو سیستم کربنی هم اجرا میشه
یکی از جواهرات صنعت گیم که به خاطر پول دوستی کنار گذاشته شد. امیدوارم کپ کام روزی سرش به سنگ بخوره و این بازی رو مثل ریمیک نسخه دوم ریمیک کنه