امروزه بسیاری از بازیها تلاش دارند از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا فروش خوبی داشته باشند. اهمیت این مسئله به مرور زمان زیاد شده و یکی از دلایلی است که بسیاری بازیهای ویدیویی را یک صنعت بزرگ میدانند. معمولا فرنچایزهای معروف جزو عناوینی هستند که فارغ از کیفیتی که دارند، فروش بسیار خوبی دارند. عناوینی مثل سری Call of Duty که دیگر مهم نیست که بازی خوبی هستند یا نه؛ این عنوان تبدیل به یک اسم پرفروش شده است.
در طول تاریخ، بازیهایی بودند که از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبودند و آثار ضعیفی بودند اما در زمان خوبی عرضه شدند. زمانهایی که معمولا آغاز نسل جدید است یا زمانی است که بازیهای بزرگ جدیدی عرضه نمیشوند. همین مسئله باعث میشود تا بعضی از این عناوین بیکیفیت بتوانند تا فروش خوبی در بازار داشته باشند. البته بعضی از بازیها هم به واسطه نام بزرگی که داشتند توانستند تا فروش خوبی داشته باشند علیرقم آن که اصلا بازی خوبی نبودند.
در این لیست قصد داریم تا به ۱۰ بازی اشاره کنیم که از کیفیت پایینی برخوردار بودند اما فروش بسیار خوبی داشتند و توانستند در بازار موفق باشند:
Wii Music
عناوین موسیقی محور در بین بازیها چندان محبوب نیستند. حتی تعداد عناوین در این سبک بسیار کم بوده است. تا حدودی بازیهای Guitar Hero و Rock Band بودند که توانستند خیالات موسیقی را برای گیمرها ایجاد بکنند و در صنعت موفق باشند. البته از نظر میزان فروش، این عنوان ساخته شده توسط تیم نینتندو نیز فروش میلیونی داشته است.
کنسول Nintendo Wii یکی از دستگاههایی بود که بازیکنان میتوانستند به طور مستقیم با آن تعامل بکنند. در ابتدا بازی Wii Sports فروش بسیار خوبی را تجربه کرد زیرا بازیکنان میتوانستند با استفاده از ریموتها، تعامل جذابی با بازی داشته باشند. نینتندو در پی موفقیت بازیهای گیتار هیرو، قصد داشت تا یک عنوان موسیقیمحور نیز بسازد. عنوانی که بتواند از تواناییهای کنسول Wii نیز بهره ببرد.
نتیجه کار نینتندو Wii Music بود. عنوانی که سبک خاصی داشت اما کیفیت بسیار پایینی داشت. موسیقیهای لایسنسشده بازی چندان جذاب نبودند، همچنین بازی با گذشت زمان با کمبود محتوا مواجه میشد. بازی پس از مدتی، هیچ چیز جدیدی ارائه نمیداد و تبدیل به یک اثر خستهکننده میشد. با اینکه بازی از کیفیت خوبی برخوردار نبود، اما چون یک اثر نو در خانواده نینتندو به حساب میآمد توانست فروش خوبی داشته باشد. هر چند که بازی به هیچ طریقی نتوانست تا حس و حال گیتار هیرو و راک بند را تداعی کند.
Shadow The Hedgehog
بازی Shadow The Hedgehog یک عنوان فرعی برای سری Sonic به حساب میآمد. عنوانی که در سال ۲۰۰۵ توسط Sega Studios تولید شد. بسیاری اعتقاد دارند که این بازی، بدترین عنوان ساختهشده برای سری سونیک به حساب میرود. بازیای که هیچ هدف مشخصی نداشت و بازیکنان را در جایگاه یکی از ویلنهای دنیای سونیک قرار میداد. دشمنی که هر چه پیش میرفت تبدیل به یک کاراکتر مثبت میشد.
یکی از دلایلی که بازی تبدیل به یک اثر ناموفق شد، مشکلات فنی زیادش بود. بازی از باگهای زیادی برخوردار بود. همچنین جایگاه دوربین در بازی هم اصلا مناسب نبود و عملا تجربه بازی مختل میشد. همچنین کنترل کردن کاراکترها هم از مشکلات زیادی بهره میبرد. وجود گانپلی در بازی نیز با مشکلات زیادی همراه بود. گانپلی دائما با دوربین بازی در تضاد بود و هیچ جذابیتی نداشت.
اما برداشت متفاوتی که سگا از دنیای سونیک داشت باعث شد تا این بازی فروش خوبی داشته باشد. این که در دنیای سونیک، کاراکتری غیر از سونیک را کنترل کنید از ویژگیهایی است که کم پیدا میشود. همین مسئله باعث شد تا Shadow The Hedgehog تبدیل به یکی از بازیهای پرفروش شود اما از کیفیت نامطلوبی بهره ببرد.
Aliens: Colonial Marines
بازی Aliens: Colonial Marines یک شوتر اول شخص است که اقتباسی از عنوان Aliens نیز به شمار میرود. این بازی توسط استودیوی Gearbox Software ساخته و در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
به مانند اکثر بازیهای ناموفق، این بازی هم از مشکلات فنی رنج میبرد. هوش مصنوعی دشمنان نوسان زیادی داشت و تجربه بازی را خراب کرده بود. گاهی اوقات باگهایی در بازی به وجود میآمد که عملا بازیکن را مجاب میکرد تا از بازی خارج شود و دوباره مرحله را آغاز کند. حتی با گذشت زمان هم استودیوی گیرباکس نتوانست تا ایرادات فنی بازی را برطرف بکند. البته با گذر زمان، برخی از بازیکنان با نفوذ به سیستمهای بازی متوجه شدند که باگی که در هوش مصنوعی وجود دارد بیشتر یک غلط املایی است. غلط املایی که در سورس کدها وجود داشت. تعجب برانگیز است که چگونه گیرباکس متوجه این ایراد نشده و نتوانسته که آن را رفع کند.
این در حالی است که نمایشهای بازی بسیار هیجانانگیز بود و نوید یک عنوان جذاب را میداد. به همین واسطه، بازی از فروش خوبی بهره برد. بهینهسازی استودیوی گیرباکس اما همه چیز را خراب کرد و بازیکنان را ناامید کرد.
Hey You, Pikachu
بازی Hey You Pikachu یک اسپینآف از سری پوکمون به حساب میرود. این بازی برای کنسول Nintendo 64 ساخته و در سال ۱۹۹۸ در کشور ژاپن و سال ۲۰۰۰ در آمریکا و اروپا عرضه شد.
این بازی سعی داشت تا نوآوری جدیدی از بازی را ارائه دهد. مانند دیگر بازیهای نینتندو که معمولا نوآوریهای زیادی دارند و بازیهای موفقی بودند. اما این بازی، نتوانست تا دیگر موفقیتهای نینتندو را تکرار بکند. این بازی، هیچ نکته جذابی نداشت. این که مدام مجبور باشید تا بر سر یک موش زرد فریاد بزنید تا کاری را انجام دهد و این موش از دستورات شما سرپیچی بکند، نمیتواند یک بازی جذاب باشد.
این بازی میتوانست صدای بازیکنان را تشخیص دهد که همین نکته، حرکت جدیدی برای نینتندو به حساب میآمد. اما نقطه ضعف قضیه در آن جا بود که سازندگان فقط دایره کلمات ۲۰۰ کلمهای برای پیکاچو طراحی کرده بودند. این بازی توانست در آن زمان، حدود دو میلیون نسخه فروش داشته باشد. بازی که به طور متوسط حدود دو ساعت محتوا داشت. البته که این بازی هیچوقت مورد نفرت قرار نگرفت اما اثر ضعیفی برای کنسول نینتندو بود.
Homefront
بازی Homefront یکی از عناوینی بود که یک موضوع جدید را مطرح میکرد. این بازی توسط Kaos Studios ساخته و توسط THQ منتشر شد. اما یکی از نقاط ضعف بازی در آن بود که علیرقم آن که سعی داشت تا یک فضای جدیدی را به بازیکنان نشان بدهد، سعی داشت تا یک کپی ضعیف از کال آو دیوتی باشد.
با این که ایده بازی Homefront جالب بود و ایده جدیدی به حساب میآمد اما سعی داشت تا چیزی شبیه به کال آو دیوتی باشد. بازی یک تجربه کاملا خطی بود در حالی که سعی داشت به بازیکن حس آزادی را القا بکند. صحنههای اکشن بازی هم تصویر جدیدی را ارائه نمیدادند و بسیاری از آنها، یک شبیهسازی از دیگر بازیهای اکشن بود.
داستان بازی درباره این بود که اگر آمریکا به تسخیر کره شمالی در میآمد، چه اتفاقی رخ میداد. سپس بازیکن در نقش یک آزادیخواه قرار میگیرد که سعی میکند تا به عنوان عضوی از یک جنبش، با ارتش کره شمالی مقابله کند. همین ایده باعث شد تا بازی فروش خوبی داشته باشد. به طوری که بازی حتی دنبالهای به نام Homefront The Revolution هم دریافت کرد، دنبالهای که عملا یک بازی شکستخورده بود.
Call of Duty Ghosts
البته که تمامی نسخههای کال آو دیوتی فروش میلیونی و باورنکردنی دارند، اما حساب نسخه Ghosts جدا است. این بازی میان دیگر عناوین کال آو دیوتی، به شدت اثر ضعیفی بود و اصلا نتوانست انتظارات را برآورده کند. با اینکه بازی توسط Infinity Ward در دست ساخت قرار داشت اما این استودیو بسیاری از دوستداران مجموعه را ناامید کرد.
پیش از عرضه، سازندگان تاکید داشتند که این بازی تمرکز زیادی در بخش مخفیکاری دارد. همین مسئله باعث شده بود تا بازیکنان برای یک تجربه متفاوت آماده بشوند. اما شروع بازی نه تنها المانهای مخفیکاری نداشت بلکه یکی از طوفانیترین شروعهای سری کال آو دیوتی بود. میزان صحنههای اکشن در شروع بازی به حد باورنکردنی زیاد بود. مسئلهای که خلاف انتظارات طرفداران بود.
همچنین بازی در آغاز نسل هشتم و به عنوان یک بازی میاننسلی عرضه شد. بسیاری اعتقاد داشتند که این بازی با عجله ساخته شده و یک اثر ناقص است. ایدههایی در بازی به کار رفته بود که چندان جذاب نبودند. به طور مثال، در بخش Extinction که جایگزین بخش زامبی بود جای زامبیها با بیگانگان فضایی عوض شده بود. ایدهای که بعدا از بین رفت و دوباره بخش زامبی به بازی برگشت. بازی فروش خوبی داشت اما اکتیویژن و اینفینیتیوارد به خوبی متوجه شدند که این بازی شکست خورده چون که دنباله آن هرگز ساخته نشد.
Resident Evil 6
نسخه ششم بازی رزیدنت ایول، یکی از عجیبترین اتفاقها برای سری بود. گویا کپکام فراموش کرده بود که رزیدنت ایول روزی نماینده بازیهای ترسناک و بقا بوده است. این بازی، نکات مهم داستانی زیادی داشت؛ البته که در حال حاضر نمیدانیم که کپکام قصد دارد تا با انتشار نسخههای ریمیک، اتقافات این بازی را از بین ببرد یا نه اما به هر حال بازی از لحاظ داستانی، عنوان مهمی برای سری بود.
در این نسخه، بازیکنان میتوانستند به دلخواه چهار بخش داستانی متفاوت را تجربه بکنند که به نوعی همگی آنها به یکدیگر متصل هستند و گاهی اوقات خط داستانی آنها کاملا با هم برخورد میکنند. برخلاف دیگر نسخهها در این بازی، اکثر کاراکترهای مهم سری حضور داشتند و این اتفاق جذابی به نظر میآمد. اما نسخه ششم رزیدنت ایول عملا یک بازی اکشن تمامعیار بود.
گیمپلی بخش جیک و شری یکی از بدترین تجربهها در طول سری است. بخشی که در آن بازیکن میتواند با زامبیها حرکات رزمی انجام دهد. یا در بخش کریس، باید با زامبیهایی مقابله کنید که کلاشینکف در دست دارند. وقتی این نکات را با نسخههای کلاسیک بازی مقایسه میکنیم متوجه میشویم که این نسخه کاملا در مسیر اشتباهی قرار داشته است. این بازی فروش بسیار خوبی داشت. حضور همه کاراکترها و شاید اکشن زیاد باعث شد تا بازی فروش قابل توجهی داشته باشد. اگرچه که همچنان هم بسیاری اعتقاد دارند که این نسخه، یکی از بدترین بازیها در طول سری است.
Kinect Adventures
بدون شک کینکت مایکروسافت ایده جذابی بود اما متاسفانه آن طور که باید نتوانست برای بازیکنان کار بکند. کینکت دستگاهی بود که از پروژکتورهای مادون قرمز استفاده میکرد تا بتواند حرکات انسان را تشخیص دهد و آنها را در بازی پیادهسازی بکند. اما ضعفهایی که سنسورهای این دستگاه داشت باعث میشد تا پس از مدتی این دستگاه کارایی لازم را نداشته باشد.
بازیهای این دستگاه نیز در ابتدا بسیار موردتوجه قرار گرفتند اما هر چه که پیش میرفت، ضعفهای کینکت نمایان میشد و ناکارآمدی آن مشخص میشد. بازی Kinect Adventures بازیای بود که همراه با کینکت عرضه شد. به نوعی ماجراهای بازی شباهتهایی با بازی Wii Sports و کنسول Wii داشت. این بازی مجموعهای از مینیگیمهایی بود که تلاش داشت تا توانایی این کنسول را نشان دهد.
بازی در ابتدا بسیار مورد استقبال قرار گرفت اما در ادامه چیزی برای ارائه نداشت. البته که بعدا نسخههای دیگری هم از این بازی منتشر شد که فعالیتهای ورزشی دیگری را انجام میداد. هر چند که مشکل جای دیگری بود و سختافزار کینکت با مشکلات عدیدهای روبرو بود.
GTA The Trilogy Definitive Edition
یکی از تازهترین نمونه بازیهایی که کیفیت پایین را همراه با فروش خوب داشت، مربوط به ریمستر سهگانه کلاسیک GTA است. ریمستری که از همان ابتدا با حاشیه همراه شد. بسیاری تصور میکردند که با یک ریمستر با کیفیت خوب روبرو باشیم اما راکستار قصد داشت تا یک تجربه کلاسیک را به بازیکنان ارائه بدهند. اگرچه که همین تجربه کلاسیک هم با حاشیههای زیادی همراه شد.
راکستار پروسه ریمستر سه تا از بهترین نسخههای GTA را به یک شرکت ناآشنا به نام Grove Street Games سپرد. ایرادات فنی بازی بسیار زیاد بود. نکته دیگر آن است که این ریمستر، چندان ریمستر خوبی هم نبود. کیفیت و بافت گرافیکی بازی پیشرفت خاصی نکرده بود و این مسئله در کنار ایرادات فنی، بسیاری از طرفداران را ناامید کرده بود.
با توجه به اینکه این ریمستر با شکست روبرو شد و اصلا بازی باکیفیتی نبود، تیک تو اعلام کرده که این بازی نزدیک به ۱۰میلیون نسخه فروش داشته است. این آمار بسیار چشمگیر و باورنکردنی است. واضح است که نام GTA کاری کرده تا بازیکنان اهمیت زیادی به عملکرد ضعیف بازی نداشته باشند و باز هم بازی را بخرند. اگرچه که اعتماد بازیکنان به راکستار و تیک تو خدشه دار شده است.
FIFA Legacy Edition
در ابتدا باید ذکر کنیم که این نسخه فیفا با فیفاهای معمول تفاوت دارد. این نسخه از فیفا جزو عناوینی است که برای کنسولهای نینتندو منتشر میشود. این بازی از نسخه سال 2020 هیچ تغییری نداشته و فقط تیمها آپدیت میشوند. این در حالی است که بازی از کیفیت چندان خوبی هم برخوردار نیست.
بازی تقریبا همان کیفیت بازی FIFA 17 را دارد. اما از آنجا که در کنسولهای نینتندو، بازی فوتبالی زیادی وجود ندارد، این اتفاق باعث شده تا این بازی فروش خوبی در کنسولهای نینتندو داشته باشد. البته که در سالهای گذشته کاربران انتقادات زیادی را نسبت به الکترونیک آرتز مطرح کردند. همچنین بعضی از منتقدان نیز در حرکتی اعتراضی، نقد نسخه سال قبل بازی را برای نسخه جدید عرضه کردند و گفتند که درست همان کار الکترونیک آرتز را میکنند و نقد نسخه پارسال را کپی میکنند.
مشخص نیست که آیا الکترونیک آرتز قصد دارد تا نسخهای بهبودیافته برای نینتندو عرضه بکند یا خیر. اما بعید است که دیگر بازیکنان از نسخه بعدی بازی هم به اندازه بازیهای قبلی استقبال کنند.
مطلب پیشنهادی:بررسی بازی کال آو دیوتی وارزون موبایل؛ پادشاه جدید شوترهای موبایلیسال ۱۴۰۳؛ طوفانیتر از همیشه شروع شد
خدایی من عاشق کالاف دیوتی گوست بودم هروز تو ایکس باکسم بازی میکردم سیر نمی شدم
کالاف دیوتی گوست و بلک اوپس ۱ بهترین بودند تو بخش چند نفر
انصافا cod ghost بد نبود
تریلوجی اصلا بازی بدی نبود .
مهم ترین مشکل مشکلات فنی بود .
وگرنه اگه این همه مشکل فنی نداشت هرگز چنین جو منفی ای ایجاد نمی شد .
گرافیک رو از نو طراحی کردند . گیم پلی رو قابل بازی تر کردند «بازی ۲۰ سال پیش رو تونستن قابل بازی کنن» دیگه چی کار می کردند ؟
با چند تا گزینه مخالفم …
هوم فرانت قبول دارم اصلا تجربه خوبی نبود اما ضعیف هم نبود . یک تجربه ی معمولی رو به پایین به حساب می اومد نه ضعیف .
جی تی ای تریلوجی رو اصلا قبول ندارم چون مهم ترین مشکلش مشکلات فنی بود . وگرنه چه گرافیک و چه گیم پلی بازی حتی فراتر از حد یه «ریمستر» ظاهر شد . گرافیک کلا از نو طراحی شد و گیم پلی نسبت به الان استاندارد تر شد «ایم اسیست و …» چون سه گانه اصلی رسما غیر قابل بازی شده «حتی سن آندرس هم برای مخاطبین جدید جذاب نیست گرچه من خودم دوستش دارم» در کل تجربه ی ضعیفی اصلا به حساب نمی یاد اما ارزش ۶۰ دلار هم نداره انصافا ریمستر ۲۰ سال پیش ?
والا call of duty ghosts خیلی خوب بود. سه چهار مرحله داشت که مخفی کاری محض بودن. داستانش خیلی خفن بود. کاش نسخه دومش هم میومد. البته تنها مشکلش گرافیکش بود و بهینه نبودنش
والا راجب رزدنت اویل ۶ باهاتون موافق نیستم بنظرم خیلی بازی خوبی بود و تجربه متفاوتی از رزیدنت اویل داشت و یک تنوع جالب بود یکی از نسخه های مورد علاقامه درکنار ۷ و ریمیک ۲
فقط بخاطر بازی های قبلی فروش کردن
مثل رزیدنت ایول و فیفا
سه گانه ریمستر تازه یادم رفته بود الان دیدم دوباره افسردگیم اوت کرد
به نظر من جی تی ای اگه باگ کمتر داشت می تونست خودشو از لیست در بیاره
واقعا چه وضعشه
نمیدونم چرا من تو زومجی چند ماه پیش گفتم کینکت خیلی بده و وی بهتره و کینکت و ps move میخواستن از ایده نینتندو کپی برن رکورد دیس شدم??(مردم حقیقت رو قبول نمیکنن)
من بشخصه با گوست و هومفرانت حال کردم
اکتیویژن هر کال اف میده مردم می خرن بعدش میگه بابا کی حوصله داره یه بازی درست حسابی بده همین نسخه قبل رو اسمش رو عوض کنید داستانش هم یکم کوتاه تر کنید بدین دست مردم
اصلا چشمم تا به مقاله خورد یاد فیفا افتادم ?
چون چندبار این عبارت رو به کار بردید میگم. «علیرقم» درست نیست، بلکه درستش «علیرغم»ـه
کالاف دویتی گوست یکی از بهترین کالاف هایی بود که تجربه کردم
این بازی از همه لحاظ فوق العاده بود نمیدونم چرا انقدر الکی داره هیت میشه…
از این مقاله و مقاله های نمونه این یاد میگیریم که اگه میبینی یه بازی رو منتقد ها میکوبن سری ازش دور نشید خیلی از بازی ها هستن که نظر منتقد ها و کاربرا درباره اشون زمین تا آسمون فرق داره مثلا همین کالاف دیوتی گوست که خیلی ها مثل خودم کلی باهاش حال کردن و دوستش داشتن
بنظرم اینکه بگیم رزیدنت اویل ۶ بازی بدیه خیلی اشتباهه درسته که این بازی رزیدنت اویل خیلی افتضاحی بود و اصلا به ریشه ها وفادار نبود ولی انصافا اینکه بگیم بازی بدی بود خیلی نامردی اگه در نظر نگیریم یه رزیدنته واقعا بازی خوبیه داستان خیلی خوبی داره ، گیم پلیش عالیه و کو آپ محشری هم داره
گول کالاف دیوتی گوست رو نخورید که همه میگن بده البته گول هیچکس رو نخورید که میگن این بازی فلانه،اون بازی بهمان.من تجربه کردم و خوشم اومد مخصوصا از رایلی:))) شماهم بدون امتحان چشم بسته یه چیز رو نپذیرید
موفق باشید…
با home front و اون بازی کینکتیه خیلی خاطره دارم
منتظرم نسخه ۶ رزیدنت اویل دوبله بشه و برام عجیبه که چه زمان قبل تر توی مدرسه و چه الان طرفداران خاص خودشو داره و متوجه شدم کپکام مخاطب شناس خوبیه و صرفا به فکر سود خالص نیست .
تاجایی که دقیقا یه اثر ترسناک درجه ۱ مثل اویل دو ریمیک رو میسازه و بعد از اویل ۸ با المان های اکشن میاد و خوب میفروشه …
ردد ۲ و لست اف اس هم جای خالیشون حس میشه!انقدر که حوصله سر بر هستن!
تیترو خوندم ناخودآگاه ذهنم رفت سمت اویل ۶
کالاف گوست واقعا ازش لذت بردم خیلی خوب بود کمپینش
من کالاف گوست خیلی حال کردم نیمدونم چرا
کالاف که هر سال وضعش همینه .
Homefront جالب بود ولی چیزی کا باید میشد ، نشد .
Kinect Adventures هم بازی جالبی بود مینی گیم های خوبی هم داشت
من که به شخصه با RE6 خیلی حال کردم
روی حالت No hope هم رفتمش دوبار
تا اونجایی هم که میدونم این بازی طرفدار کم نداره
اصل کار اینه از بازی که خوشتون میاد اصلا به نظرات بقیه اهمیت ندید
برید باهاش عشق کنید
Ghost بازی خوبی بود که
کینکته که خیلی خوب بود
به نظره من ghosts خیلی خوب بود. مرحله آخر و مرحله ای که شد منفجر میشه رو خیلی دوست داشتم
homefront هم بازی خوبی بود
بالاخره نظرا فرق میکنه دیگه
اه از این نسخه ghosts متنفرم چه قدر ضعیف بود
بعد یه سری بازی بی نظیر فروش خیلی کمی دارن ?
رزیدنت ایول ۵ هم میتونست باشه.
پرفروش ترین بازی سری هست و خیلی هم بد بود .
همین هاست که باعث میشه صنعت گیم به عقب بره
اگه مردم از چنین بازی های بی کیفیتی پشتیبانی کنن بازی بعدی این شرکت ها هم قطعا یه افتضاح خواهد بود
همین اویل ۶ وقتی اومد همه کپکام رو تقریبا از بین بردن اما نسخه ۷ ام که عرضه شد یکی از بهترین ها بود
بتلفیلد ۲۰۴۲ کلد وار سایبر اینا کوشن
ببینین رزییدنت اویل ۶ اصلا از نظر داستان بد نیست گیم پلیشم مهشره و واقعا حال میده ولی یکم رزیدنت اویل نیست ولی ارزش بازی کردنو داره
بدترینش همین Gta هست?واقعا مردم حالشون خوب نیست
سایبر پانک نیست چرا ؟