فلسفه وجودی بازیهای کارتینگ برای بعضیها از جمله من یک سوال بزرگ است، هرچند در نهایت حضورشان در این صنعت تبدیل به خلق شدن یک سری عناوین بسیار سرگرم کننده شده است! سر و کله این بازیها از بیست سی سال پیش و شاید هم عقبتر در دنیای بازیهای ویدیویی پیدا شد و به سرعت محبوب شدند. بسیاری بر این باورند وقتی که یک بازی کارتینگ خوب مثل ماریو کارت است دیگر نیازی به بازیهای دیگر نیست ولی واقعیت اینجاست که میدان رقابت همیشه نیروهای تازه نفس میخواهد و Chocobo GP تازهترین این مبارزین است.
بازیهای کارتینگ در واقع عناوینی ریسینگ به حساب میآیند که آن جدیت بازیهای مسابقهای را ندارند و حال و هوای کارتونی دارند. این بازیها میزبان فرنچایزهای بزرگی شدند و در سالیان گذشته، تقریبا همه فرنچایزهای بزرگ یک بازی کارتینگ هم داشتند که شخصیتهای معروف آن سری دور هم جمع میشدند و سوار بر این ماشینهای کوچک، با یکدیگر رقابت میکردند. سری فاینال فانتزی هم از این رقابت جا نماند و سال ۱۹۹۹ یک عنوان کارتینگی با نام Chocobo Racing برای پلی استیشن ۱ ارائه کرد که حالا بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال، دنباله آن را عرضه کرده است.
اوج محبوبیت بازیهای کارتینگ به همان نیمه دوم دهه نود میلادی برمیگردد، زمانی که کنسولهای خانگی سه بعدی وارد بازار شده بودند و بازیهای گوناگونی در این سبک عرضه شد و از ساوت پارکیها گرفته تا یاران دیزنی و کرش بندیکوت و سونیک و... سوار بر کارتینگها شدند و همگی سعی کردند رقیب ماریو کارت شوند. بله، «ماریو کارت» که بیشک پادشاه بازیهای کارتینگی تا به امروز حساب میشود و عناوین پرزرق و برقی مثل سری سونیک ریسینگ و کرش بندیکوت هم نتوانستند آنچنان که باید، جلوی ماریو کارت قد علم کنند.
اسکوئر انیکس در سال ۲۰۱۰ قصد داشت ادامه چوکوبو ریسینگ را برای کنسول دستی 3DS عرضه کند که در نهایت آن را بنا به دلایل مختلف کنسل کرد و حالا دوباره بعد از وقفهای ۱۱ ساله، بازی جدیدی از این سری را آماده کرده و آن را انحصارا برای نینتندو سوییچ منتشر ساخته تا نشان دهد قصد دارد برای ماریو کارت شاخ و شونه بکشد؛ اما آیا در این راه موفق بوده است؟
پیش از صحبت درباره بازی Chocobo GP باید یکی دو نکته را بدانید، یکی اینکه اساسا چوکوبو چیست یا کیست؟ آن پرندگان زرد رنگی که در تمامی بازیهای فاینال فانتزی حضور دارند و سر و شکلشان بارها و بارها عوض شده، چوکوبو نام دارند و همیشه در بازیهای فاینال فانتزی و یا سری کینگدام هارتز حضور داشتند. این موجودات تخیلی از دوست داشتنیترین کاراکترهای این سری به شمار میآیند و باید این را هم بدانید که آنقدر محبوب شدند که سری بازیهای جداگانه مختص به خودشان را دارند. سری بازیهای چوکوبو به بیش از ۲۲ عنوان میرسد که اغلب آنها مانند سری فاینال فانتزی، در ژانر نقش آفرینی به سر میبرند.
داستان اصلی: ۳ ساعت
ماموریتهای فرعی: ۸ ساعت
بازی Chocobo GP اما یک بازی کارتینگ است و قرار است ما شخصیتهایی اصیل که برای این بازی ساخته شدهاند به علاوه کاراکترهای نام آشنا از برخی بازیهای فاینال فانتزی و همچنین یک سری موجودات الهام گرفته از این سری را در یک بازی ماشین سواری ببینیم. این یعنی اینکه بازی در درجه اول برای هواداران میلیونی فاینال فانتزی در سرتاسر دنیا ساخته شده و هدف اصلیاش راضی کردن این دسته از طرفداران است؛ هدفی که در آن تقریبا موفق بوده اما هدف دوم یعنی هدف قرار دادن ماریو کارت به عنوان رقیب، هدفی است که تقریبا در پیروزی آن ناکام شده است.
مشکل اصلی که بازی Chocobo GP دارد اینست که دقیقا خودش هم نمیداند برای چه طیف سنی ساخته شده است. هواداران فاینال فانتزی عموما گیمرهای نوجوان و جوان هستند اما Chocobo GP طوری پیش میرود که انگار بازی برای خردسالان است. از طرفی برخی ویژگیهای بازی به هیچ وجه برای خردسالان نیست و به عنوان مثال درجه سختی بازی کاری کرده که آن را بیشتر برای گیمرهای نوجوان مناسب بدانیم. القصه این که Chocobo GP لنگ در هوا باقی مانده و سعی کرده هم برای خردسالان جذاب باشد و هم برای بزرگترها اما بالانسی که در این بین شکل گرفته، برای هر دو قشر کاستیهایی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.
اساسکوئر انیکس تمرکز خاصی روی بخش آنلاین بازی گذاشته و در منوی ابتدایی بازی، اولین گزینه همین انجام بازی به صورت آنلاین است. این تمرکز توانسته به برگ برنده بازی تبدیل شود چرا که اکثر عناوین کارتینگ بخش آنلاین چندان قدرتمندی ندارند و گوی سبقت ربودن در این بخش میتواند تضمین کننده موفقیت بازی باشد. از طرفی خریدهای درون برنامهای بازی کمی تا قسمتی اعصاب خردکن ست و از همین الان صدای اعتراض برخی از بازیکنان بازی را درآورده است.
بخش داستانی بازی که تجربه آن از واجبات به شمار میرود (چرا که شخصیتهای جدید تنها توسط تکمیل کردن این بخش باز میشوند و سکههای جایزه نیز در این بخش بیشتر از همه بخشهای دیگر به گیمر اعطا میشود) یک داستان سرتاسر آبکی را نشانمان میدهد. داستان بازی Chocobo GP آنقدر مسخره و بچهگانه است که هیچ کس باور نمیکند استودیو سازنده عناوین فاینال فانتزی پشت این قصه سرایی قرار گرفته است. روند داستان بازی از طریق یک سری کات سین دیالوگ محور روایت میشود که تماما توسط صداپیشگان قدیمی این سری صداگذاری شده اما از دیالوگهای بسیار لوس و بینمکی هم بهرهمند است که همین دیالوگهای مضحک، داستان ضعیف بازی را دو چندان مضحک میکند.
در واقع پیشنهاد میکنم در بخش داستانی کاری به روایتی که میشود نداشته باشید و صحنههای مثلا کات سین را اسکیپ کنید و به رقابتها بپردازید تا به کاراکترهای بیشتر و زمینهای مسابقه جذابتری دست پیدا کنید. زمینهای مسابقه در این سری از سرزمینهای معروف سری فاینال فانتزی الهام گرفتهاند و هواداران قدیمی این سری قطعا از دیدن این مناطق ذوق زده خواهند شد.
در طول داستان بازی هم کاراکترهایی از بازیهای قدیمی فاینال فانتزی حضور پیدا میکنند که هرچند تعدادشان چندان زیاد نیست اما برخی از آنها به طور سورپرایزی برای گیمرها جذاب خواهند بود. موجودات جادویی و افسانهای این سری مانند گیلگمش و ... که در طول بازیها حضور دارند نیز در بین کاراکترهای قابل بازی دیده میشوند.
مسابقات کارتینگ در اکثر بازیهای این سبک حالتی تکراری به خود گرفته و گیمپلی اکثر این بازیها شبیه به هم در آمده است. بازی Chocobo GP هم تقریبا بخش اعظمی از گیمپلی خود را وامدار بازی ماریو کارت است اما خوشبختانه کمی خلاقیت به خرج داده و سعی کرده تا سیستمهایی وارد گیمپلی کند که اصالت آن را نشان دهد و نوآوری در آن دیده شود.
در بازی شما با دریفت کردن میتوانید به کاراکترتان سرعت بدهید و همچنین با جمع کردن یک سری کریستال آبی در طول زمین مسابقه نیز میتوانید برای خودتان نیترو جمع کنید. نوار دیگری نیز در بازی وجود دارد که با پر شدن آن، یک حرکت ویژه میزنید و این حرکت در هر کاراکتر به یک شکل است اما در کل کاری میکند که سریعتر شوید و پیشران مسابقه باشید. این مواردی که گفته شد تقریبا جزو کلیشههای این سبک بازیها به شمار میآید، پس خلاقیتی که از آن در پاراگراف بالاتر دم زدیم چه شد؟
پایانبندی بازی هم از دیگر مشکلات قصه بازی است، پایان بندی که تقریبا ناقص است و برای رسیدن به آن نیز باید مانند فرهاد کوهکن باشید و کلی ماموریت انجام دهید و یک سری آیتمها را پیدا کنید. بازی جان شما را به لب میآورد تا پس از دهها ساعت تجربه بالاخره به پایان بندی آن برسید و این مساله کاری کرده که نیمه دوم بازی (تقریبا پس از ۲۰ ساعت تجربه آن) گیمر از آن زده شود.
شما در طول میدان مسابقه به آیتمهای مختلفی برخورد میکنید که برخی از آنها با یکدیگر ترکیب میشوند و میتوانید از قدرت قویتری از آنها استفاده کنید. همچنین خود این آیتمها آنقدری جذاب و نوآور هستند که در کمتر بازی مثل آنها را دیدهاید. مثلا آیتم پورتال یکی از هیجان انگیزترین آیتمها است که شما را به یک پورتال روی هوا هدایت میکند و در جای دیگری از میدان ظاهرتان میکند. این حرکات ویژه که در بازی از آنها به عنوان Majestic یاد میشود خیلی بیشتر است و میتوان به مواردی چون ایجاد زلزله در اطراف خود و یا ایجاد طوفان در گرد خودتان و... اشاره کرد.
به جز این موارد، بخش شخصی سازی ماشینها و کاراکترهای از دیگر بخشهای جذاب بازی است که میتوانید با خرید کردن در Shop Store بازی آن را جذابتر هم کنید.
یکی از مواردی که در بازی نسخه ۱۹۹۹ به چشم میخورد، سختی بازی در زمان خود بود که این موضوع در بازی Chocobo GP تا حدی به یک بالانس رسیده است. بازی از دو حالت Beginner و Master بهرهمند شده که در حالت اول بازی سادهتر بوده و البته سرعت بازی نیز به شدت پایین است. در حالت Master اما بازی یک سرعت خوب به خود میگیرد و تازه شبیه به یک بازی کارتینگ درست و حسابی میشود و البته بسیار چالشیتر هم میشود. هرچند در نهایت در بازیهای کارتینگ به جز مهارت در بازی، عنصر شانس هم همیشه دخیل است و Chocobo GP سعی کرده تا حد امکان «شانس» را برای بردن مسابقه حذف کند اما در نهایت نمیتوان کتمان کرد که در خیلی مواقع این «شانس» است که به داد گیمر میرسد و یا از آن سو «بدشانسی» گیمر است که او را از پیروزی در میدان بازمیدارد.
تعدد شخصیتهای بازی و بودن بیش از ۲۰ کاراکتر از جمله شخصیتهایی مثل کلاود و اسکوال (قهرمانان دو بازی محبوب بازیهای فاینال فانتزی 7 و 8) در سیزن ۱ این بازی و احتمال اضافه شدن شخصیتهای دیگر از بازیهای مختلف این سری در آینده، کاری کرده که بازی از نظر محتوای تعداد شخصیتها کافی به نظر برسد، هرچند از آنطرف میادین مسابقه تعداد کمی دارند و کم کاری زیادی درباره طراحی این مراحل به چشم میخورد به طوری که این میدانهای مسابقه تقریبا مسیری خطی دارند و برخلاف بازیهای دیگری مثل سونیک و کرش، در آنها سوراخ سنبههای زیادی پیدا نمیشود تا ارزش تکرار بازی را بالا ببرد.
گرافیک بازی نیز در نوع خود یک گرافیک کارتونی است و هرچند چندان چنگی به دل نمیزند اما به طور کلی میتواند از بسیاری از بازیهای کارتینگ همرده خود فراتر ظاهر شود. اساسا این دسته بازیها معمولا از بودجه چندان بالایی برخوردار نیستند و برای همین جملگی آنها (مانند بازی گارفیلد ریسینگ که اخیرا عرضه شده) از گرافیک بسیار قدیمی بهرهمند هستند و چوکوبو جی پی توانسته لااقل از این دسته بازیها بهتر ظاهر شود.
بازی از حالت دو نفره به صورت آفلاین و لوکال پشتیبانی میکند و در واقع ویژگی Split-Screen در آن وجود دارد، هرچند این ویژگی در صورت بازی با داک نینتندو سوییچ فعال خواهد بود و در کمال ناباوری در حالت دستی امکان تجربه دو نفره آفلاین وجود ندارد! فقدان وجود بخش سه نفره و چهارنفره نیز یک باخت دیگر به سری ماریو کارت است که تا ۴ نفر را به صورت آفلاین پشتیبانی میکند.
یکی از رو اعصابترین ویژگیهای منفی دیگر بازی هم نبود گزینه ریستارت مسابقه در حین بازی است، یعنی اگر به هر دلیلی شما در بازی سوتی بدهید و اشتباه بکنید، باید آن را تا آخر پیش بروید تا بتوانید شانستان را دوباره امتحان کنید یا در بهترین حالت باید از بازی خارج شده و دوباره مراحل ورود به بازی را سپری کنید! در نهایت باید به کنترل بازی اشاره کرد که چیدمان دکمهها بسیار عجیب و غریب است و شما برای پرتاب اسلحهها و یا استفاده از هر ویژگی دیگری، الزاما باید دستتان را از رو دکمه گاز بردارید! جل الخالق واقعا!
بازی Chocobo GP در برخی موارد بسیار بچهگانه رفتار میکند و از بعضی جهات نیز به نظر میرسد بیشتر برای هواداران بزرگسالتر فاینال فانتزی ساخته شده است. Chocobo GP نمیتواند رقیب سرسخت ماریو کارت باشد اما با وجود فقدان شماره جدیدی از این سری (که به نظر میرسد حالا حالاها ادامه داشته باشد) میتواند کمی خودش را نشان دهد. باید این را بدانیم که قرار نبوده با یک GOTY روبرو باشیم و در اینجا شترمرغ زردرنگی وجود دارد که اسکیت پایش کرده و سر پیچها دریفت میزند! Chocobo GP یک عنوان سرگرم کننده برای یک تفریح چند ساعته تکنفره و یا جمعهای دو نفره است و بخش آنلاین قدرتمند آن هم میتواند به این ساعتهای سرگرمی اضافه کند.
خلاصه بگم که...
اسکوئر انیکس از فقدان عرضه یک ماریو کارت جدید نهایت بهره را برده و یک بازی کارتینگی عرضه کرده که با وجود مشکلات ریز و درشت میتواند برای خیلی از گیمرها جذاب باشد، گرافیک کارتونی بازی و موسیقی جالب بازی و همچنین بخش آنلاین بسیار قدرتمند آن از جمله ویژگیهای مثبت بازی است که آن را از تبدیل شدنش به یک بازی بد رها کرده است. این را هم باید گفت خلاقیتی که در گیم پلی این عنوان کارتینگی دیده میشود نیز جای تقدیر دارد.
میخرمش...
اگر طرفداری سری فاینال فانتزی هستید که Chocobo GP میتواند شما را تا حد زیادی راضی نگه دارد، اگر هم از ماریو کارت خسته شدید، بهترین گزینه بعدیتان برای تجربه یک بازی مشابه همین عنوان است. بخش آنلاین بازی نیز بسیار خوب ظاهر شده است.
نمیخرمش...
اگر میخواهید یک بخش داستانی قوی را تجربه کنید، اینجا جای اشتباهی است و همچنین باید بدانید که در حال حاضر خیلی از کاراکترهای فاینال فانتزی در بازی حضور ندارند و تعداد میادین مسابقه نیز به شدت کم است.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
قیمتش چند دلاره