تبعیض اقلیتی چگونه بر سیاستگذاری ناشران بازیهای ویدیویی سایه میاندازد؟
Avalanche Software استودیو سازنده بازی مورد انتظار Hogwarts Legacy، به نظر در یک چرخهی بیپایان ضرر و زیانی گرفتار است. انگار این ماجرا برای هر کمپانی که برای جهان همیشه در حال رشد هری پاتر ...
Avalanche Software استودیو سازنده بازی مورد انتظار Hogwarts Legacy، به نظر در یک چرخهی بیپایان ضرر و زیانی گرفتار است. انگار این ماجرا برای هر کمپانی که برای جهان همیشه در حال رشد هری پاتر پشتوانه میشود به یک روال عادی درآمده است؛ اهمیتی ندارد که چه حجم سرمایهای تزریق میشود و یا چه اعتبار پورتفولیویی برای مشارکت در یکی از محبوبترین فرنچایزها در تاریخ سرگرمی در نظر گرفته میشود؛ ترنسفوبیای جی.کی. رولینگی خود را بر دوش هر پروژهای میاندازد. این اتفاق نمیتواند برای همیشه محروم در نظر گرفته شود و استودیو در حال دریافتن این موضوع است که پاترهدها به شکل قابل چشمگیری نمیخواهند بر ماجرا سرپوش بگذارند.
از چندین ماه گذشته پاییز که از معرفی میراث هاگوارتز میگذرد، استودیوی Avalanche و ناشر آن یعنی برادران وارنر (Warner Bros. Interactive)، در تلاش برای یافتن حد میانی در رد و تمنای تصدیق تاثیرات جی.کی. رولینگ و انکار پنهان پیشداوریهای او هستند. آنها بعضی اوقات، آشکارا تاثیرات پنهان این نظرات را انکار کردند و از طرفی برای طرفدارانی که متعاقبا از الفاظ تبعیضآمیز نویسندهی مورد علاقهشان منزجر شدند، روزنهای را باز گذاشتند. با گزارش درز شدهی اخیر از استودیوی Avalanche، گفته میشود که میراث هاگوارتز شامل ابزارهای خلق کاراکتر (character-creation tool) حامی شخصیتهای با اقلیتهای جنسی در زمان عرضهاش در سال ۱۴۰۱ خواهد بود. هیچ نوع تفکیک جنسیتی و ساختاری در کار نخواهد بود و ما به ازای آن، قابلیت انتخاب صداهای مردانه، صدای جادوگران زنانه و دیگر انتخاباتی از این قبیل فراهم میشود.
این آخرین مسکن برای انحراف خریداران احتمالی از واقعیتی است که به این زودی تغییری نخواهد کرد؛ جی.کی. رولینگ مالکیت تام برند هری پاتر را عهده دار است. هر شرکتی که قصد همکاری با او را داشته باشد، ناگزیر و سربسته باید جهانبینی او را نیز بپذیرد. این تناقضات تا زمان عرضهی میراث و پس از آن ادامهدار خواهد بود و تا کنون استودیوی Avalanche و برادران وارنر نتوانستند این ناممکن را ممکن کنند.
میراث هاگوارتز اتفاق مهمی است. هری پاتر خصوصا با در نظرگیری چگونگی کاسته شدن مداوم پتانسیل فرنچایز از طرف صاحبان سابق پروانه سری یکی از غولهای خفتهی صنعت بازیسازی محسوب میشود. در اواسط سال ۱۳۸۰، در حالی که فیلمهای هری پاتر در حال درو کردن باکس آفیس بودند، طرفداران چند عنوان کم ارزش و عجلهای اسمبل شده برای اکسباکس و پلیاستیشن را صاحب شدند که به طرز بدی بیجان و پر از باگ بودند. آخرین عنوان عرضه شده در سال ۱۳۹۰ یعنی هری پاتر و یادگاران مرگ، قسمت ۲ (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2)، میانگین ۴۴ درصد امتیاز بررسی از متاکریتیک را کسب کرد. از طرفی دیگر میراث هاگوارتز از جای خوش اصل و نسبی میآید. استودیوی Avalanche طراحی سری استقبال شدهی Disney Infinity را در سال ۱۳۸۹ برعهده داشته است و برادران وارنر با داشتن عناوینی چون Mortal Kombat و Batman Arkham Asylum در رزومه خود، به عنوان یک ناشر بازیهای ویدیویی فهرست وسوسهانگیزی را درست کردند.
گردهمایی دوبارهی هواداران این بار برای یک بازی هری پاتری بوده که قرار است خوب از آب درآید! میراث هاگوارتز، روایت مجموعه داستانهای اصلی نخستین مدرسهی جادوگری اروپا در قرن نوزدهم را هدف گرفته است. در نمایش تریلر رونمایی سال گذشته دیدیم که: بازیکن اکسیرهای کفدار نئون شکل را میجوشاند، بر سنگفرشهای خیابانهای هاگزمید (در دنیای هری پاتر: دهکدهای در هایلند، انگلستان که ساکنان آن همگی جادوگر هستند و توسط هنگیست از اهالی وودکرافت (Hengist of Woodcroft) کشف شده است. فندم هری پاتر) گشت و گذار میکند، سوار بر اسب بالدار بر فراز ناهمواریها پرواز میکند و یا حتی میتواند دوئل کند. هیچکدام از این موارد برای بازیکنان در عذاب سری گذشته هری پاتر، بدون تجارب اشتباه پیشین به ممکن نمیرسید.
آن تریلر سه ماه بعد از منتشر شدن نامهی جی.کی. رولینگ دربارهی تحکیم موضع خود بر نظرات TERF-y (سر نام trans-exclusionary radical feminist و ابتدا در سال ۱۳۸۷ به اقلیت فمینیستهایی که در حمایت از عواطف و مواضعی چون تدوین حقوق ترنسجندرها، محرومسازی زنهای ترنس از فضاهای تنها زنانه و یا تبعیض قائل شدن در به رسمیت شناختن جنسیت زنهای ترنسجندر هستند اطلاق میشود. ویکیپدیا فارسی) که در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ در اینترنت ظاهر شد، از بدشانسی زمانبندی خوبی نداشت و تبعات بدی را در پی داشت. طرفداران هری پاتر که پیش از این قصد تحریم محتواهای فعلی و جدید از دنیای هری پاتر را داشتند، میراث هاگوارتز را به لیست خود اضافه کردند. دیگران از طرفی بحث مفصل تفکیک اثر و مولف را پیش کشیدند. اگر بخواهیم منصفانه به داستان نگاه کنیم، نه برادران وارنر و نه استودیوی Avalanche زمانی که پا به عرصهی توسعه گذاشتند، خواستار چنین ستیزی نبودند. پروسهی ساخت و توسعهی چنین اثری در چنین ابعادی میتواند سالها زمانبر باشد. خبرنگار بلومبرگ جیسن شرایر (Jason Schreier) گزارش داد که کار روی میراث هاگوارتز حتی چندین مدت پیش از نظرات آشکار ضد ترنسی جی. کی رولینگ در اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز شده است. لازم به ذکر است که فوتیجهایی منتسب به بازی در سال ۱۳۹۷ در اینترنت درز کرد و پس از ادعای حقوقی برادران وارنر برداشته شد.
طبیعتا، برادران وارنر به محض ساخته شدن مراحل ابتدایی میراث هاگوارتز برای ایجاد آرامش هواداران، در فاصله کمی پس از آشکار شدن رسمی، بخش پرسش سوالات متداول را در وبسایت بازی اضافه کرد. در این بخش پاسخی برای سوال «ارتباط جی. کی. رولینگ با میراث هاگوارتز چگونه است؟» وجود دارد که نوشته شده است: «جی. کی. رولینگ دخالت مستقیمی در خلق بازی ندارد، گرچه چهارچوب نوشتاری خارق العادهی او بنای تمام پروژههای دنیای جادوگری اوست. این ماجرای جدیدی از جی. کی. رولینگ نیست. ناگفته نماند که این نویسنده از هر چیزی که نام پاتر در خود داشته باشد نفع مالی میبرد.
زبان نحوی موجود در آن پرسش سوالات متداول غریب بنظر میرسد، همزمان مهر تایید و انکاری بر شاهکار رولینگ است، کنایه از دوگانهگی واقعیتی که میراث هاگوارتز امیدوار است در خود وجود داشته باشد.
وابستگی از همین نقطه معلوم میشود. اهمیتی ندارد که برادران وارنر و استودیوی Avalanche تا چه اندازه برای فاصله انداختن خود و نام رولینگ تلاش کنند، جاذبهی قدرت آیپی هری پاتر آنها را مجاب به تبعیت ناخواسته میکند. این ماجرا در ماه مهر گذشته، زمانی که یک جلسه پرسش و پاسخ از کمپانی برادران وارنر در حال برقراری بود و درز پیدا کرد، بهتر مشاهده شد. در آن جلسه، ریاست کمپانی David Haddad در پاسخ به نگرانی کارکنان نسبت به یکی از موضوعات نوظهور در مجاورت با ایدههای پسروندهی رولینگ اظهار کرد: «او حق دارد تا نظراتش را در شبکههای اجتماعی ابراز کند. من ممکن است که با او در طیفی از موضوعات موافق نباشم، اما با اینکه که او حق دارد تا نظرات خود را داشته باشد هم مخالفتی ندارم.» با گرفتن چنین پاسخی، کوچک بودن میزان تمایل اعضای هیات مدیره برای مداخله در این ماجرا آشکار میشود.
در سرتاسر این تجربهی ناخوشایند، همدردی با توسعهدهندهای ناآشنایی که برای میراث سخت تلاش کردند آسانتر بود. بسیاری از آنان با این پیشزمینه که فرصت شغلی رویاییشان بالاخره فرا رسیده، به لطف تعصب کورکورانهی یک زن زیر سوال رفته بود. در نوشتهای از پالیگان (Polygon)، استیسی هنلی (Stacey Henley) به حساسیتهای مصرفکنندگانی که خرید میراث هاگوارتز در زمان عرضه را توجیه میکنند، اشاره میکند که این اتفاق بیش از اینکه برای حمایت از جی. کی. رولینگ باشد «در حمایت از توسعهدهندگان» است. (هنلی به درستی خاطرنشان میکند که این استدلال یک سوء برداشت اساسی در ساختار یک تحریم است.) اما این همدردی نهایتا در دوم اسفند، زمانی که تروی لیویت (Troy Leavitt) طراح ارشد میراث هاگوارتز در یک ویدیوی واکنشی یوتیوبی که ظاهرا در راستای موضعگیری سیاسی جدید جی. کی. رولینگ بود حضور پیدا کرد، کارساز افتاد.
وقتی در کاتالوگ کانال گردش کنید، ویدیوهایی را با عناوینی مثل «ناعدالتی عدالت اجتماعی» و «در ستایش خود اختیارسازی فرهنگی» (Cultural appropriation، اختیار کردن یا استفاده از عناصر یک فرهنگ توسط اعضای فرهنگی دیگر است. خود اختیارسازی فرهنگی را برخی مجادله برانگیز میدانند، خصوصاً وقتی عناصر یک فرهنگ اقلیت از سوی اکثریتِ مسلط استفاده شود. چرا که این را سرکوب نادرست فرهنگ اقلیت یا محرومسازی آن از هویت گروهی و حقوق مالکیت فکری خویش میدانند. ویکیپدیا فارسی) خواهید دید که لیویت آپلود کرده است. این ویدیوها در واقع خشمی در برابر ترقیخواهانی است که کاستیهای متنوع صنعت بازیسازی را برجسته میکنند. حتی یک ویدیو با عنوان «عیبی ندارد که گیمر باشید.» وجود دارد. در سال ۱۳۹۷، لیویت با یک ویدیو ظاهر میشود که در آن وجود کانال یوتیوبی خود را برای برادران وارنر فاش میکند. در زمان پروسهی استخدامش ظاهرا هیچ یک از اینها برای کمپانی اهمیتی نداشته است.
او تعریف میکند: «این موضوع برای آنان مسئلهای نبود، البته نه اینکه بر تمام حرفهایی که زدم صحه بگذارند، اما حداقل بیشتر از اینکه نگران پشتکار ورزی [من] بر ردیف کردن تعدادی موضوع از عدالت اجتماعی باشند، نگران ساخته شدن یک بازی خوب و با کیفیت بودند، پس جای امیدواری وجود دارد.»
تنها با گذشت یک هفته بعد از آن فصاحت، ما در مورد مشمولیت اقلیتهای جنسی در خلق کاراکتر اطلاع پیدا کردیم. حتی اگر این یک وعدهی توخالی هم باشد شما تنها نیستید. همانطور که استودیوی Avalanche و برادران وارنر گفتهاند امتحان کنید، کسی در حقیقت نمیتواند کوتاهی اخلاقی جی. کی. رولینگ را زمانی که در حال بهرهبرداری نشر یکی از داراییهای او هستیم محکوم کند. در عوض این دو کمپانی دو قدم رو به جلو و یک قدم را به عقب برمیدارند. آنها میتوانند تا حدی میانهروی کنند و یا لبههای تیز را تلطیف کنند، اما هرگز نخواهند توانست موضوع را حل کنند، در حقیقت، حتی به شکل رسمی نمیتوانند اظهار کنند که مشکلی وجود دارد.
برای شفافسازی باید گفت استودیوی Avalanche و برادران وارنر تنها کسانی نیستند که این وضع را شاملاند. شایعهی ساخت یک سریال هری پاتر محور از جانب اچبیاو (HBO) وجود دارد. اگر این اتفاق به مرحلهی انجام برسد، میتوان انتظار بدبینیهای مشابه که بخاطر موضوعات تجاری-مالی به سکوت میرسند را داشت.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واسه یه عده آزادی بیان فقط تا زمانی که بهشون برنخوره خوبه.
حق ?
با ترجمه این مقالات "ژورنالیست" های والا مقام فقط ارزش خودتون و سایت رو میارید پایین.جی کی رولینگ یکی از پیشرو های ادبی در زمینه حقوق اقلیت هاست و این انگ های کثیف هیچوقت بهش نمیچسبه و فقط ثابت میکنه که سیاست های چپ گرا حد وسط نمیشناسه یا با اونایی حتی توی کوچیک ترین حرفا،تفکرات و اعمال یا علیه اونها
من به طور کلی مخالف این فضولی کردن ها تو زندگی شخصی هنرمند ها هستم به طور مثال جانی دپ یا همین جی کی رولینگ که برای من بهترین نویسنده هست بنظره من هنرمند ها باید از روی هنرشون قضاوت بشن نه اینکه مثلا جی کی رولینگ اینو گفت یعنی دیگه حق نداره نویسندگی کنه یا مثلا جانی دپ با زنش به مشکل خورد حق نداره بازیگری کنه
متوجهم چی میگیا ولی این واقعا فرق داره یه کم. طرف خودش اومده گفته دیگه کسی نرفته فضولی کنه و این حرفا رو دربیاره که. رولینگ واقعا بینظیره کاراش ولی خودش هم میاد تو رسانه ها یه حرفایی میزنه که دقیقا ربطی هم بهش نداره ولی اظهار نظرای جنجالی میکنه نمیدونم برای چی. جانی دپ مثال درستی برای اون حرفت بود ولی رولینگ قضیه ش فرق داره یه کم. این حرکت تحریم فلان چیز هم خیلی مسخرس اون همه آدم زحمت کشیدن پای پروژه ولی به خاطر یه نفر ضرر میبینه. کلا رفتارای افراطی زیاد شده همه جا
ببین منظور از فضولی اینه که این نظر شخصی طرف "آزادی بیان" که خود تو داری براش بال بال میزنی حالا که این "آزادی بیان" ضد خودت شده اه اه بو میده
آزادی بیان توی همه جا یه توهمه این که واضحه ولی رولینگ کلا حرفا و اظهارات عجیبی میکنه. نمیشه بگیم چون آزادی بیان کشکه پس اینم هرچی خواست بگه
منتظرم ببینم چند سال دیگه کلا کلمه مرد و زن حذف میشه
باید اینو با گریه گفت
ولی متاسفانه بشریت داره به همین سمت و سو میره
تو دوره هخامنشیان اینجوری نبود?
ای زهر مار
واقعا این چیه نوشتین :/
سال هارو برگردوندین به شمسی کاملا گیج کننده شده و انگار متن رو مستقیم ترجمه کردین خیلی لحن سنگینی داره .
در رابطه با رولینگ هم موضوع احمقانست ، یه مشت بچه با مغز نوجوون متعصب دست به هشتگ نشستن یه جا تا از آزادی شون علیه آزادی بقیه استفاده کنن، یه کله دنبال لفظ آزادی بیان میگردن و وقتی یه چیزی مطابق میلشون نباشه گند میزنن به زندگی یارو ، انگار آزادی فقط باید در راستای مناقع اینا باشه ...
کل شبکه های اجتماعی شده شعار برابری و به خیالشون موفق شدن درحالی که تو قرن 21 و همین سال هاست که هنوزم توی استدیو های بازی سازی به بعضی از خانم ها گفته میشه : واسه این کار ساخته نشدی یا حیفه کد نویسی کنی تو ...
جا اینکه جای دیگه رو بچسبن چسپیدن به هشتگ بازی و خراب کردن زندگی امثال جانی دپ