هر آن چیزی که باید از Remedy Connected Universe بدانید!
این روزها به واسطه دنیای سینمایی مارول موسوم به MCU، دنیاهای داستانی یکسان و مبحث مولتیورس (Multiverse) طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما در دنیای بازیهای ویدیویی موضوع یونیورسها چندان پررنگ نبوده و بازیهای کمی ...
این روزها به واسطه دنیای سینمایی مارول موسوم به MCU، دنیاهای داستانی یکسان و مبحث مولتیورس (Multiverse) طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما در دنیای بازیهای ویدیویی موضوع یونیورسها چندان پررنگ نبوده و بازیهای کمی در این باره منتشر شدند. البته که به نظر میآید که استودیوی فنلاندی Remedy از سال ۲۰۱۰ در حال بناسازی یک یونیورس منحصر به فرد بوده است. یونیورسی که بخش بزرگی از آن مستقیما توسط سم لیک خلق شده و داستانهای جذابی در آن تعریف شده است.
ساخت یک یونیورس در دنیای امروز بازیها کاری ریسکی است و خیلی از استودیوها به خاطر غیرقابل پیشبینی بودن اتفاقات از خلق یک یونیورس خودداری میکنند. امروزه ساخت IPهای جدید در بازیها بسیار سخت است و خیلی از ناشرها به خاطر مسائل تجاری از این کار اجتناب میکنند. به همین خاطر است که در چند سال اخیر، تعداد عناوین جدید کاهش داشته و از طرفی دیگر، تعداد دنبالهها و عناوین ریمستر و ریمیک زیاد شده است. در طول دهه گذشته، رمدی یکی از خلاقترین استودیوهای بازیسازی بود. این استودیو با ساختن سه آیپی جدید، یکی از بهترینها بوده است.
بازیهایی که توسط رمدی خلق شد هم از کیفیت بالایی برخوردار بودند و هر کدام از آنها فضای منحصر به فردی داشتند. آلن ویک، نویسندهای است که درگیر یکی از داستانهای خودش میشود و در شهر توریستی به نام Bright Falls گرفتار میشود. جک جویس (Jack Joyce) در بازی Quantum Break درگیر قدرتهای فراطبیعی و سفر در زمان میشود. در بازی Control هم جسی فیدن (Jesse Faden) متوجه قدرت فرابشری ساختمانی به نام The Oldest House میشود و به دنبال حل معماهای ایجاد شده میرود. سم لیک، همواره تاکید کرده که از شیوه داستانگویی دیوید لینچ الهامات زیادی گرفته است. پس باید بدانید که با داستانهای سرراست و سادهای روبرو نخواهید بود.
ماجرا از جایی جذاب شد که رمدی پیش از انتشار بسته الحاقی بازی Control با نام AWE، از یونیورس خودش رونمایی کرد. دنیایی با نام Remedy Connected Universe که تمامی بازیهای استودیوی Remedy در آن جریان دارد. با این که از این یونیورس در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد اما پروسه شکلگیری آن در سال ۲۰۱۰ و با بازی Alan Wake آغاز شده است. البته که باید اشاره کنیم به احتمال زیاد بازیهای Max Payne نیز در این یونیورس جریان داشته باشد.
دنیای RCU به چه شکل است؟
با انتشار عنوان Quantum Break، بازیکنان متوجه Easter Eggهای زیادی شدند و در ابتدا با دیدگاه متفاوتی از این ایستراگها استقبال کردند. آنها تصور میکردند که رمدی برای ایجاد یک حس جالب و طنزگونه این ایستراِگها را در بازی قرار داده است. در این بازی اشارات فراوانی به آلن ویک و چهره خاص سم لیک (چهره معروف مکس پین) میشود. همچنین برنامه تلویزیونی معروف رمدی یعنی Night Springs نیز در این بازی وجود داشت. سالها بعد مشخص شد که تمامی این ایستراگها در واقع یک اشاره به یونیورس رمدی است.
به مانند دیگر یونیورسهای سینمایی، دنیای Remedy Connected Universe هم یک جهان فراطبیعی است. شیوه اتصال دنیاهای بازیها به طور کامل مشخص نیست اما به نظر میآید توسط پورتالهایی که در بازی کنترل دیدیم، دنیای این بازیها با یکدیگر متصل شدهاند. آن چیزی که به طور مشخص از آن اطلاع داریم آن است که این جهان، تمرکز زیادی در مباحث پارادوکس زمانی، دنیاهای چندگانه و واقعیتهای متناوب دارد. مباحثی که توضیحات آنها چندان آسان نیست و اصولی چندلایه دارد.
به نظر میرسد که وقایع بازی کنترل، باعث شکلگیری یک مولتیورس شده باشد. چرا که شرکت Federal Bureau of Control عملیاتهای خودش را برای پیدا کردن قدرتهای فرابشری آغاز میکند و از این طریق افرادی مثل آلن ویک را پیدا میکند. سپس این شرکت، بعضی از افراد خودش را به شهر Bright Falls میفرستد و وقایع بسته الحاقی AWE آغاز میشود. در حقیقت این بسته الحاقی، اولین برخورد حقیقی دو پروتاگونیست بازیهای رمدی را به بازیکنان نشان میدهد اما قبلتر از آن هم اشاره کوچکی به این مولتیورس شده که در ادامه به آن میپردازیم.
اشارات به RCU در بازی آلن ویک
شاید روزی که این بازی منتشر شد، هیچکس تصورش را نمیکرد که دنیای این بازی به این حد عمیق شود. داستان کاراکتر آلن ویک به تنهایی پیچیده و چندلایه بود؛ حال متوجه شدیم که این داستان عمیق فقط یک بخش کوچک از یک دنیای بسیار بزرگ است.
به نوعی میتوان گفت که بازی آلن ویک، پایهگذار جهان RCU است. بسیاری از ویژگیهای این دنیا مانند برنامه Night Springs، گروه Old Gods of Asgard و قدرتهای فرابشری از این بازی آغاز شد. در این بازی اشارات فراوانی به یک پلیس حرفهای میشد. کارآگاهی که به احتمال زیاد مکس پین است. البته که بسیاری اعتقاد دارند که این اشارات در حد همان ایستر اگ است اما در حال حاضر هیچ چیزی بعید نیست. یکی از اشارات، کتابی با نام Alex Casey است که توسط آلن ویک نوشته شده است. بسیاری اعتقاد دارند که الکس در اصل همان مکس پین است چون ویژگیهای این دو کاراکتر کاملا مشابه است.
البته که این اشاره در بازی کنترل، پررنگتر میشود. کاراکتر دیلان (Dylan) که برادر جسی فیدن است، در مقطعی میگوید:
«در یک دنیا نویسندهای وجود دارد که داستانی درباره یک پلیس نوشته است، در دنیایی دیگر، آن پلیس وجود حقیقی داشت»
Dylan Fadenبا این تفاسیر میتوان گفت که ارتباطی میان مکس پین و الکس کیسی یا بهتر بگوییم آلن ویک وجود دارد. ارتباطی که در بازی کنترل آشکار شد. همچنین میتوان در نظر گرفت که ما بیشتر با یک مولتیورس روبرو هستیم تا یک یونیورس واحد. دوگانه بودن کاراکترها هم برای طرفداران مسئله غریبی نیست زیرا که همین نکته در داستان آلن ویک نیز دیده شده است.
اشارات به RCU در کوانتوم بریک
همانطور که در مقاله هم اشاره کردیم اشارات به آلن ویک در این بازی بسیار زیاد بود. در این بازی تخته سیاهی وجود دارد که مشخصا اسم آلن ویک در آن نوشته شده است. تابلویی که پر است از سرنخها و اقدامات آلن ویک و تمام اتفاقاتی که پیرامون او رخ داده است.
از طرفی برنامه تلویزیونی Night Springs در این بازی نیز وجود دارد. برنامهای که به عنوان یک Collectible در بازی دیده میشود. همچنین در بازی کنترل، دانشمندی به نام Fredrick Langston وجود دارد که یک کاراکتر فرعی در داستان کنترل و عضوی از شرکت FBC است. این کاراکتر اشارهای به یک گروه موسیقی به نام My Bleeding Clock میکند. گروه موسیقی که در بازی کوانتوم بریک نیز حضور داشت. کاراکتر جک در بازی کوانتوم بریک، اشاره میکند که این بند، گروه موسیقی موردعلاقه او است.
همچنین گرافیتیهایی در بازی نیز وجود دارد که به AWE اشاره میکند. این کلمه مخفف Altered World Events است. این رویدادها، نیروهای ماورایی هستند که به واقعیتهای درک شده نفوذ میکنند و باعث تغییر حقیقت میشوند. AWEها مسئول آیتمهای فراطبیعی و اشیا قدرتیافته در یونیورس Remedy هستند. داستان این رویدادها نیز در بازی کنترل آشکار شد اما پیشتر در کوانتوم بریک به آن اشاره شد.
اشارات به RCU در کنترل
برای این یونیورس، بازی کنترل مهمترین عنوان بوده است چرا که با این بازی بود که بازیکنان متوجه یک یونیورس عظیم شدند. کنترل داستان بسیار پیچیدهای دارد. ساختمانی واقع در نیویورک که تمامی اتفاقات فرابشری را بررسی میکند و افراد حاضر در آن تلاش میکنند تا این قدرتهای فراطبیعی را در The Oldest House حبس کنند. جسی فیدن، پس از ناپدید شدن برادرش، از اتفاقات داخل این ساختمان خبردار میشود و پا به این ساختمان میگذارد. سپس متوجه میشود که او نیز دارای قدرتهای فرابشری است و نقش مهمی در The Oldest House دارد.
در طول بازی، گزارشات زیادی وجود دارد که بازیکنان را با اتفاقات پیش از بازی، آشنا میکند. بسیاری از نیروهای ماورایی مانند Hiss با این گزارشات به مخاطب معرفی میشود. اما در همین گزارشات، اشارات زیادی به یک نویسنده، یک برنامه تلویزیونی و شکستن زمان در یک دنیای خاص میشود. حتی بند موسیقی The Old Gods of Asgard نیز در این بازی نقش مهمی ایفا میکند.
اما مهمترین اتفاق بدون شک مربوط به بسته الحاقی AWE است. در این بسته الحاقی مشخص میشود که آلن ویک نیز در The Oldest House حضور داشته است. آلن ویک در این ساختمان با توماس زین (Thomas Zane) ارتباط برقرار میکند. اگر بازی آلن ویک را بازی کرده باشید قطعا با کاراکتر توماس آشنایی دارید. آنتاگونیست اصلی بسته الحاقی AWE، امیل هارتمن (Emil Hartman) است. روانپزشکی که در بازی آلن ویک حضور داشت و در تلاش بود تا قدرت فراطبیعی آلن ویک و دریاچه Cauldron را به دست بیاورد. در این بسته الحاقی، هارتمن به تسخیر نیروی Hiss درآمده و آلن کاری میکند تا جسی فیدن او را شکست دهد.
در ادامه این بسته الحاقی، ماموران FBC به جسی اطلاع میدهند که متوجه سیگنالهای غیرطبیعی در Bright Falls شدهاند. احتمالاتی وجود دارد که این سیگنالها ارتباط مستقیم با آلن ویک دارند و احتمالا در بازی Alan Wake 2 اطلاعات بیشتری از این اتفاق خواهیم داشت.
البته که لازم است به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره کنیم. بازیگر نقش جسی فیدن، کورتنی هوپ (Courtney Hope) نام دارد. استودیوی رمدی به طور مشخص از چهره او برای کاراکتر جسی استفاده میکند. اما در بازی کوانتوم بریک نیز این بازیگر ایفای نقش کرده است و در آنجا هم رمدی از چهره او به طور مستقیم استفاده کرده است. کورتنی هوپ در بازی کوانتوم بریک در نقش Beth Wilder ایفای نقش میکند و نقاط اشتراک زیادی با جسی فیدن دارد. این احتمالات میتواند وجود یک مولتیورس را در RCU تایید کند.
آیا مکس پین هم بخشی از RCU است؟
هفته گذشته استودیوی رمدی رسما اعلام کرد کی طی همکاری با راکستار قصد دارد تا نسخههای کلاسیک بازی مکس پین را ریمیک کند. این ریمیک، قرار است که از موتور گرافیکی اختصاصی رمدی با نام Northlight استفاده کند و اتفاق بسیار مهمی برای مکس پین است.
پس از انتشار نسخه دوم مکس پین بود که رمدی، حقوق بازی عنوان مکس پین را به راکستار فروخت. پس از گذشت ده سال، راکستار نسخه سوم بازی را نیز ساخت. نسخه سومی که چندان با استقبال طرفداران مواجه نشد و بسیاری از داستان بازی انتقاد کردند. نسخه سوم، پایانی برای سری مکس پین بود و دیگر خبری از نسخه جدید نبود. پیشتر اتفاقات مشابهی با آلن ویک رخ داده بود. حق انتشار آلن ویک برای مایکروسافت و اکسباکس بود اما پس از گذشت چند سال، رمدی حق انتشار این بازی را خرید.
در حال حاضر این ریمیک، توسط Remedy در حال ساخت است. از طرفی رمدی، مشغول توسعه دنباله Alan Wake هم نیز است. با خبر ریمیک عنوان مکس پین، حدس و گمانهایی مطرح شده که شاید مکس پین هم عضوی از یونیورس Remedy باشد. از طرفی ساختار داستان مکس پین، واقعگرایانه است و چندان با ساختار فراطبیعی برخوردی ندارد. مگر آن که تئوری آلن ویک و الکس کیسی به واقعیت بپیوندد و مکس پین بدون آن که اطلاعی داشته باشد، درگیر اتفاقات فرابشری شده است.
دیلان در بازی کنترل، میتواند با دیگر یونیورسها ارتباط داشته باشد و از وجود یک پلیس حرفهای خبر داشت و در بین بازیها رمدی، مکس پین گزینه اول خواهد بود. از طرفی چهره معروف سم لیک که برای نسخه اول مکس پین استفاده شده، در بازی آلن ویک نقش کوچکی داشت. در بازی کوانتوم بریک نیز عکسی از این چهره معروف وجود داشت. البته که رمدی در بازیهایش نمیتواند به طور مستقیم به مکس پین اشاره کند زیرا حقوق این بازی برای راکستار است. اما الان که عنوان مکس پین به طور موقت در دستان رمدی است، احتمال حضور مکس پین در دنیای RCU وجود دارد.
شاعرانی که خدایان آزگارد بودند!
یکی از نقاط اشتراک تمامی بازیهای رمدی، گروه موسیقی The Old Gods of Asgard است. این گروه موسیقی در حقیقت یک گروه موسیقی فنلاندی به نام Poets of the Fall است. این گروه برای پایان بازی Max Payne 2 ترانهای با نام Late Goodbye را ساخت که شعر این موسیقی را سم لیک نوشته بود. در بازی آلن ویک گروه Old Gods of Asgard به طور مستقیم در داستان بازی نقش داشت. به طوریکه یکی از قسمتهای بازی به طور مستقیم با این گروه در ارتباط است. در بازی کنترل هم این گروه ترانهای با نام Take Control را ساخت که یک عامل مهم در یکی از مراحل معروف بازی کنترل است.
همچنین سم لیک در توییتی اعلام کرده بود که در ابتدا این گروه، ترانهای برای بازی کوانتوم بریک ساخته بود که به علت کمبود زمان، این ترانه در بازی گنجانده نشد. وجود ترانهای از این گروه در بازی مکس پین، میتواند مکس پین را به Remedy Connected Universe وارد کند.
آینده بازیهای Remedy
در حال حاضر به نظر میرسد که عنوان Alan Wake 2 مهمترین بازی استودیوی رمدی باشد. این بازی، اولین عنوانی است که پس از معرفی رسمی Remedy Connected Universe در حال ساخت است و بعید نیست در این بازی، اشارات فراوانی با دیگر بازیهای رمدی ببینیم.
از ریمیک مکس پین هم بگذریم، شایعاتی مطرح شده که رمدی در حال توسعه دنباله بازی کنترل نیز است. در کنار این مسائل رمدی پروژهای تحت نام Vanguard را نیز در دست توسعه دارد؛ عنوانی که PvE است و با همکاری Tencent در حال توسعه است. دنباله آلن ویک در سال ۲۰۲۳ منتشر میشود و ریمیک مکس پین در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارد.
یونیورس Remedy عمیقتر از آن چیزی است که تصور میکردیم. یک اقیانوس عمیق، خانهای قدیمی و دنیایی کوانتومی، مکانهایی است که رمدی با آن سر و کار دارد و در کنار آنها پلیسی حرفهای نیز مشغول کار است. دنیای آقای نویسنده یعنی سم لیک، دنیایی پیچیده است و دیدن مکس پین و آلن ویک در یک قاب، یک اتفاق شگفتانگیز برای دنیای بازی خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
نکات مخفی Alan Wake در بازی Control که احتمالا از دست دادهاید
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
رمدی خیلی استودیو خفنیه و لیاقتش بیشتر از ایناست
ولی دقت کردید همه دارن یونیورسری خودشون رو میزنند
دنیا مشترک سونی
دنیا مشترک سونیک
دنیا مشترک مارول
دنیا مشترک رمدی
و ....
رمدی واقعا همیشه آی پی های خوبی داشته و به داستان و گیم پلی های روون اهمیت زیادی میده. مقاله واقعا عالی بود و اشارات خوبی داشت که حتی کسی بازی هم نکرده باشه میفهمه. فقط امیدوارم مکس پین به سمت علمی تخیلی نره و ساختار واقع گراش رو حفظ کنه یا نهایتا چند تا ایستراگ و اشارات کلی بکنه به کنترل و الن ویک. شخصا داستان مکس پین و اون درگیری های درونیش رو خیلی دوس دارم و امیدوارم یه ریمیک درخور ببینیم
سم لیک باید یه رمان بنویسه
مقاله خیلی خوبی بود
خسته نباشید آقای طالقانی ?
کنترل رو یکم رفتم ول کردم اصلا خوشم نیومد
سبکش و نوع گرافیکش یکم سلیقه ایه