ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

چرا L.A. Noire همچنان یکی از بهترین بازی‌های کارآگاهی است؟

نزدیک به ۱۰ سال که از انتشار بازی L.A. Noire گذشته است و دیگر می‌توان گفت که این بازی برای گیمرها، یک عنوان کلاسیک است. این بازی در طول سال‌های گذشته، نسخه‌های ریمستر خودش را ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

نزدیک به ۱۰ سال که از انتشار بازی L.A. Noire گذشته است و دیگر می‌توان گفت که این بازی برای گیمرها، یک عنوان کلاسیک است. این بازی در طول سال‌های گذشته، نسخه‌های ریمستر خودش را نیز دریافت کرده و اخیرا هم نسخه‌ای برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شد. اگر چه که تیم توسعه ال ای نوآر سرنوشت خوبی را در پیش نداشت اما توانست یکی از بهترین بازی‌های کارآگاهی را خلق کند و یک تجربه جذاب را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد. استودیو استرالیایی Team Bondi قدم در مسیر پرریسکی گذاشت و عنوان آن‌ها پس از گذشت ده سال، همچنان بی‌رقیب بوده و حتی از بسیاری از اقتباس‌های امروزی شرلوک هلمز، بهتر بوده است.

در بازی L.A. Noire بازیکنان هدایت کارآگاهی به نام کول فلپس (Cole Phelps) را بر عهده می‌گیرند. فلپس به تازگی یک کارآگاه شده و یک کهنه سرباز جنگ جهانی دوم بوده است. در ابتدا، فلپس باید پرونده‌های جنایی بسیاری را بررسی کند و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کند اما پس از مدتی توطئه‌ای اتفاق می‌افتد که به طور مستقیم با زندگی شخصی Cole مرتبط می‌شود. این عنوان، روایتی جذاب از زندگی پر پیچ و خم یک کارآگاه در دهه ۴۰ میلادی در لس آنجلس را ارائه می‌دهد و بازیکنان با داستان جذابی روبرو خواهند بود. همان‌طور که گفتیم، عنوان L.A Noire توسط Team Bondi ساخته شده و توسط راکستار منتشر شده است.

تکنولوژی طراحی چهره و موشن کپچر که در ال ای نوآر مورد استفاده قرار گرفته، یکی از بهترین نمونه‌ها تا همین امروز است

ساختار گیم‌پلی ال ای نوآر چندان پیچیده نیست، اما آزادی عمل بالایی را به بازیکنان ارائه می‌دهد. بازیکنان در طول تحقیقات پیرامون یک پرونده، می‌توانند مسیر تحقیق خود را انتخاب کنند و راه رسیدن به سرنخ‌ها را بیابند. صحنه‌های جرم، هسته اصلی گیم‌پلی بازی است. جایی که بازیکنان به دنبال شواهد و سرنخ‌های مختلف می‌گردند و احتمال دارد که از بسیاری از آن‌ها نیز غافل شوند. برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر نیز بازیکنان حق انتخاب دارند تا به مکان‌های مرتبط یا افراد آشنا و حاضر در صحنه رجوع کنند و به پاسخ سوال پرونده‌ها برسند. 

البته که هنوز مکانیک جذاب و منحصر به فرد عنوان L.A. Noire را بازگو نکردیم. جایی که بازیکنان باید از متهم‌ها و شاهدهای پرونده بازجویی کنند تا به متهم اصلی پرونده برسند. چهره‌های NPCهای حاضر در بازی بر اساس چهره بازیگران واقعی الگوبرداری شده تا انیمیشن‌های دروغگویی یا راستگویی در چهره‌ها مشخص شود و بازیکنان بر اساس آن تصمیم بگیرند. حتی بازیکنان باید به زبان بدن (Body Language) متهم‌ها نیز توجه کنند زیرا که اهمیت زیادی در تشخیص راستگویی فرد دارد.

L.A. Noire

احتمال اینکه در بازجویی‌ها اشتباه کنید و شواهدی را از دست بدید زیاد است در نتیجه امکان این مسئله وجود دارد که فرد اشتباهی را دستگیر کنید و پرونده را با نتیجه اشتباه ببندید. این مکانیک در سال ۲۰۱۱ بسیار منحصر به فرد بود. موشن کپچر، موشن اسکن‌ها و انیمیشن‌های صورت‌ها نیز در آن زمان تحسین برانگیز بود.

این مکانیک، تاثیرگذاری زیادی برای بازی‌های کارآگاهی داشت. بسیاری از بازی‌هایی که بر اساس داستان شرلوک هلمز ساخته می‌شوند، از مکانیک‌های L.A. Noire الهام گرفتند و آن‌ها را به سبک خودش اجرا کرده است. دیگر عنوانی که الهامات زیادی از این مکانیک داشته، عنوان Detroit Become Human است. بازی Gamedec نیز به طور کامل از ال ای نوآر الهام گرفت اما این مکانیک را در قالب یک نقش‌آفرینی ایزومتریک پیاده کرد و سبک خاص خودش را به بازیکنان ارائه داد. اما هیچ‌کدام از عناوین نتوانستند که ساختار جذاب L.A Noire را تکرار کنند.

بازی‌های شرلوک هلمز، گیم‌دک و دیگر عناوین کارآگاهی، حول یک داستان فراگیر متمرکز شدند و مکانیک‌های گیم‌پلی تاثیر مستقیمی در روایت خطی داستان ندارند. اما L.A. Noire خلاف این اصول عمل می‌کند. کارآگاه بودن در این بازی، یک امر مهم است و تاثیر عمیقی در داستان دارد. اگر بازیکنان، شواهد و مدارک را پیدا کنند در ادامه دیالوگ‌های بیشتری برای بازجویی‌ها خواهند داشت و این نکته در داستان بازی، تاثیر مستقیم دارد. از طرفی داستان‌های دنیای L.A Noire از یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام از آن‌ها فضای خاص خودشان را به همراه دارد. نکته‌ای که ارزش تجربه بازی را بالا می‌برد.

L.A. Noire

عناوین کارآگاهی در چند سال گذشته در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند. اصولا ساختار این داستان‌ها در قالب گیم‌پلی‌های تعاملی بهتر کار می‌کند و به همین دلیل دیوید کیج و تیمش یعنی کوانتوم بریک، نقش پررنگی در تکامل این سبک بازی داشته‌اند. اگرچه که در حال حاضر، پیدا کردن سرنخ‌ها به جزئی فرعی از بازی‌های اکشن ادونچر و اکشن نقش‌آفرینی تبدیل شدند. البته که امروزه، عناوین مستقل زیادی منتشر شدند که داستان‌های جنایی و پلیسی در ساختار جذابی روایت می‌کنند.

اما بازی‌های کارآگاهی معمولا گرفتار یک دوگانگی می‌شوند؛ روایت داستان یک کارآگاه و نقش‌آفرینی به عنوان یک کارآگاه، دو مقوله متفاوت است و همین دوگانگی است که باعث می‌شود تا L.A. Noire تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های پلیسی و کارآگاهی شود. زیرا که این عنوان شامل هر دو مقوله می‌شود و اثر باکیفیتی را تحویل بازیکنان می‌دهد. استودیو تیم باندی قدم‌هایی جاه‌طلبانه برداشت اما به علت روند توسعه و برنامه‌ریزی بسیار بد، به سمت نابودی حرکت کرد؛ اما حداقل می‌توانیم بگوییم که این استودیو میراثی برای بازی‌های کارآگاهی به جا گذاشت و تاثیر مثبتی برای این گونه بازی‌ها داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • 1Anonymouse-XD
    1Anonymouse-XD | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

    جواب :
    چون ساخته ی راک استار هست

    • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
      💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

      پیشنهاد میدم بری ویدیو ی بازی های افتضاح راکستار از کانال ممنتو رو ببینی

      • 1Anonymouse-XD
        1Anonymouse-XD | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

        اون موقع که درسته بازی هاش افتضاح بودن
        ولی بعدش خب دیگه بازی هاش خوب شدن

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    این بازی بیشتر داستان محوره تا گیم پلی محور .

    • etc.erfan
      etc.erfan | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

      اتفاقا گیم پلی محور هم هست ولی جای دست و دکمه های کیبورد/موس مغزتو به چالش میکشه و باید حواست به نوشته ها و کاراکترا باشه

      • nothing is everything
        nothing is everything | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

        دقیقا همینه که بازی رو چالشی میکنه?

        • Dishonored
          Dishonored | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

          من تا حالا صد درصد نکرده پرونده هاشو همیشه نکته ای بود یا اشتبای کردم ?

مطالب پیشنهادی