۸ فکت برتر بازی GTA III که احتمالا از وجودشان بیخبرید
اگر قرار باشد که استودیویی را به عنوان یکی از برترین بازیسازهای تاریخ صنعت ویدیوگیم معرفی کنیم، استودیوی بازیسازی راکستار قطعا جزو اصلیترین انتخابهایمان خواهد بود. راکستار استودیویی است که حتی اگر شما چندان طرفدار ...
اگر قرار باشد که استودیویی را به عنوان یکی از برترین بازیسازهای تاریخ صنعت ویدیوگیم معرفی کنیم، استودیوی بازیسازی راکستار قطعا جزو اصلیترین انتخابهایمان خواهد بود. راکستار استودیویی است که حتی اگر شما چندان طرفدار بازیهای ویدیویی نیز نباشید، قطعا برای یکبار هم که شده به سراغ تجربه بازیهایش رفتهاید. راکستار نقطه عطفی در روند ساخت بازیهای ویدیویی است و امروزه بازیهایش تبدیل به چیزی شدهاند که هرکسی عاشق تجربهشان است. بنابراین شاید بد نباشد که فرصتی دوباره به بازیهای فراموششده و قدیمیتر این استودیو بدهیم و آنها را یکبار دیگر باهم مرور کنیم.
فارغ از تمامی حواشی که راکستار در طی چند سال اخیر دچارشان شده، یک امر غیرقابل انکار است؛ بازیهای این استودیو بدون شک شاهکارند و فرنچایز جیتیای نیز در راس آنها قرار دارد. از آنجایی که خوشبختانه پورتهای مختلفی از این فرنچایز راهی پلتفرم موبایل شده اخیرا نیز Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition طرفداران زیادی پیدا کرده، شاید وقت آن رسیده است که مجددا نیم نگاهی به پورت موبایلی بازی GTA III داشته باشیم و ۸ فکت برتر آن را باهم مرور معرفی کنیم. بنابراین اگر موبایل گیمر هستید، در این مطلب همراه ویجیاتو باشید.
- 1 Claude هرگز قرار نبود دیالوگی داشته باشد
- 2 بازی GTA 3 در ابتدا گرافیکی کارتونی داشت
- 3 حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر باعث تغییرات کوچکی در بازی شد
- 4 ماجرای شخصیتی که از بازی حذف شد
- 5 بازی GTA III قرار بود به همراه بخش مولتیپلیر منتشر شود
- 6 هواپیماها هرگز در اولویت نبودند
- 7 ظاهر Claude در روند ساخت بازی بارها تغییر کرد
- 8 خلاقیت در صداگذاری بازی
Claude هرگز قرار نبود دیالوگی داشته باشد
راکستار پادشاه ایدههای عجیب و غریب است. ایدههایی که به زیباترین شکل ممکن بازیهایی را ساختهاند که امروزه ما عاشق تجربهشان هستیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پروتاگونیست اصلی GTA III هرگز قرار نبود دیالوگی داشته باشد. شاید چنین ایدهای در سال ۲۰۲۲ واقعا عجیب به نظر برسد، اما در سال ۲۰۰۱ کلاود قرار بود تا ابد ساکت باقی بماند و استودیوی راکستار به نوعی مجبور به انجام چنین کاری بود.
محدودیتهایی که در سال ۲۰۰۱ وجود داشتند، دست و پای راکستار را برای ساخت یک بازی مدرن، بسته نگه داشته بودند. یکی از سختترین مکانیزمهای بازیهای ویدیویی در آن سالها، محدودیتهای مربوط به موشن کپچر بود که متاسفانه در سال ۲۰۰۱ چندان پیشرفته نبود و راکستار بنا به دلایل فنی، پروتاگونیست بازی را صامت طراحی کرد. البته این موضوع صرفا مربوط به جیتیای 3 نشد و راکستار حتی در روند ساخت بازی GTA Vice City نیز تصمیم به چنین کاری داشت که خوشبختانه از آن صرف نظر کرد.
بازی GTA 3 در ابتدا گرافیکی کارتونی داشت
شاید اکنون گرافیک بازی GTA III دیگر آنطوری که باید جذابیتی نداشته باشد، اما در سال ۲۰۰۱ این بازی جزو پر جزئیاتترین بازیهای آن دوران به شمار میرفت و از آنجایی که جیتیای 3 اولین عنوان از این فرنچایز بود که وارد دنیای سه بعدی میشد؛ بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت. انتظارات از بخش گرافیکی این بازی به شدت بالا بود و وقتی راکستار جیتیای 3 را معرفی کرد، طرفداران این سری میدانستند که دقیقا خودشان را باید برای چه چیزی آماده کنند.
با اینحال؛ GTA III قرار نبود که یک بازی واقعگرایانه باشد. درواقع استودیوی راکستار قصد داشت که این بازی به همراه گرافیکی کارتونی عرضه کند و پالتهای رنگی و شخصیتهای کارتونی را به جای خلافکاران شهر قرار دهد. خوشبختانه راکستار نهایتا از این تصمیمش دست کشید و روند ساخت بازی را تغییر داد.
حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر باعث تغییرات کوچکی در بازی شد
تا مدتها بسیاری از طرفداران این سری باور داشتند که راکستار اتمسفر و هسته اصلی بازی را به دلیل حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر، تغییر داده است. از آنجایی که سومین نسخه از این فرنچایز تنها یک ماه پس از این حمله، منتشر شد، طرفداران فرنچایز جیتیای باور داشتند که گیمپلی کلی GTA III را تغییر کرده، منتهی این موضوع هرگز توسط استودیوی راکستار تایید و یا رد نشده بود و برای همین شایعات همچنان ادامه داشتند.
منتهی بالاخره راکستار روزه سکوتش را شکست و اعلام کرد که در این شایعات کمی زیادهروی شده است. آنها ادعا کردند که هیچ تغییری در بازی رخ نداده و تنها تغییرات اعمالشده نیز؛ مربوط به دیالوگ NPCها، رنگ ماشینهای پلیس و ایستگاههای رادیویی است که به این حملات اشاره میکردند.
ماجرای شخصیتی که از بازی حذف شد
راستش را بخواهید، استودیوی راکستار همیشه دچار حواشی بسیاری بوده. وقتی GTA III در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، کاربران فورا شروع به ساخت فکتهایی عجیب و غریب درباره این بازی کردند. یکی از همین فکتها مربوط به شخصیتی حذف شده به نام Darkel میشد که قرار بود در روند گیمپلی بازی، ماموریتهای جانبی مختلفی را به Claude – پروتاگونیست اصلی بازی GTA III – بدهد. منتهی Darkel هرگز پایش به دنیای GTA III باز نشد و بسیاری باور داشتند که این موضوع نشات گرفته از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر است. ماجرا از این قرار است که Darkel در یکی از ماموریتهایش از شما میخواست که یک اتوبوس مدرسه پر از بچه حمله کنید و آن را منفجر کنید!
این شایعه تا مدتها ادامه داشت، تا زمانی که راکستار اعلام کرد که شخصیت Darkel قرار نبود هرگز به بازی اضافه شود و دلیل این موضوع هم به جایی برمیگردد که ماموریتهای فرعی Darkel با اتمسفر و سایر ماموریتهای اصلی بازی تطابق نداشت و برای همین، راکستار بیخیالش شد. همچنین آنها وجود ماموریت منفجر کردن اتوبوس مدرسه را یک شایعه اینترنتی خطاب کردند و اعلام کردند که چنین ماموریتی هرگز در بازی وجود نداشته است.
بازی GTA III قرار بود به همراه بخش مولتیپلیر منتشر شود
سالها پیش از آنکه بازی GTA Online تا به این اندازه بزرگ شود، راکستار ایدهای داشت که در سال ۲۰۰۱ باورنکردنی بود. وقتی تیم سازنده راکستار تصمیم به ساخت بازی جیتیای 3 گرفت، این بازی قرار بود که روی کامپیوترهای شخصی از بخش مولتیپلیر و چندنفره نیز پشتیبانی کند. منتهی این بخش متاسفانه هرگز پایش به دنیای اصلی بازی را باز نشد و برای همین در فایلهای بازی مدفون باقی ماند.
توسعه دهندگان راکستار ایده بخش مولتیپلی بازی GTA III را با جدیت تمام دنبال میکردند. منتهی همهچیز به یکباره تغییر کرد و آنها بیخیال این بخش شدند. درواقع راکستار بخش آنلاین GTA III را قربانی بازی GTA Vice City کرد و تمرکزش را روی ساخت یک بازی جدید سرمایهگذاری کرد.
هواپیماها هرگز در اولویت نبودند
اگر طرفدار بازی GTA III باشید، حتما با هواپیمای کوچکی به نام Dodo آشنایی دارید. هواپیمایی که حتی در نسخههای بعدی این فرنچایز نیز مانند GTA Vice City و GTA San Andreas حضور داشت و قطعا خاطرات خوبی را برایتان رقم زده است. اما سوال اینجاست که چرا بسیاری از هواپیماهای بازی غیرقابل پرواز بودند و آنهایی هم که میشد با آنها پرواز کرد؛ کنترلرهایی به شدت سخت داشتند؟
شایعات زیادی درباره این موضوع مطرح میشود که یکی از برترین آنها ادعا میکند که هوایپماها هرگز در دنیای GTA III اولویت نبودند. سازندگان بازی بیشتر روی تجربه رانندگی با موتورسیکلتها و ماشینهای بازی تمرکز کرده بودند و بخش پرواز با هواپیماهای GTA III چندان اولویت آنها نبود. درواقع اضافه کردن بعدی جدید به گیمپلی بازی بقدری که باید دردسرساز بود که راکستار بخواهد بیخیالش شود.
ظاهر Claude در روند ساخت بازی بارها تغییر کرد
معمولا استودیوهای بازیسازی در ساخت کاراکترهایشان از خلاقیت و المانهای مختلفی استفاده میکنند تا آن کاراکتر را جاودان و به یادماندنی بسازند. در این بین استودیوی راکستار و پروتاگونیست GTA III نیز از این قاعده مستثنی نیستند. راکستار برای طراحی و مدلسازی Claude؛ مجبور به آزمایش و تست المانهای مختلفی بود تا نهایتا به آن شخصیتی که اکنون میشناسیم؛ برسد.
درست مانند خود بازی؛ راکستار کلاود را نیز از جنبههای قدی؛ ظاهری و یا حتی مدل مویش؛ دستخوش تغییر کرد. کلاود برای رسیدن به ظاهر امروزیش بارها تغییر کرد و استودیوی راکستار نیز دوست نداشت که طرفدارانش را ناامید کند.
خلاقیت در صداگذاری بازی
در ساخت یک بازی ویدیویی؛ نهتنها گرافیک حائز اهمیت است، بلکه موسیقیمتن و صداگذاری بازی نیز به همان اندازه مهماند. حتی اگر ۲ دهه از انتشار بازی GTA III گذشته باشد، باز هم بسیاری از طرفداران این بازی صداگذاری فوقالعاده آن را به یاد دارند. به گفته استودیوی راکستار؛ آنها برای طبیعیتر جلوه دادن بازی، مجبور به استفاده از صداهای واقعی بودند. صداهایی که از له شدن و خورد کردن میوهها و مرغ خام ساخته شده بودند و در بازی قرار داده شده بودند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یه نکته ی جالب هم هست(ایستراگ در اصل)
نزدیک Luigi's club یه پوستر هست که نوشته badfellas اشاره به فیلم goodfellas
(هواپیمایی به نام Dodo که در وایس سیتی و سن اندریاس هم حضور داشت)
dodo توی وایس سیتی قابل پرواز نبود، فقط یه هواپیما بود که توی هوا اسپاون میشد و یه پوستری با عنوان الویس زامبی رو اینور و اونور میکشوند
ولی خدایی گرافیک کارتونیش عجب سمی بود?
چرا هر وقت اسم GTA 3 و Vice City و San Andreas رو میارید ازشون بعنوان بازی موبایلی یاد می کنید؟
Bro wtf?
آخه اینا بازی موبایلی نیستن، فقط پورت موبایلی دارن.
بفد تو ویجیاتو همیشه میگن "بازی موبایلی GTA 3" والا.
چی میگی حالت خوبه ؟
کامنت بالایی رو بخونید پلیز
"بازی GTA 3 در ابتدا گرافیکی کارتونی داشت"
نمیدونم گل زده بودن چی بودن:)
اون مورد شخصیت دارکل رو خودشون اومدن اعلام کردن که چنین ماموریتی درکار نبوده و گفتن که برای اینکه چیزای اضافه و چیزایی که مهم نیستن حذفش کردیم و آره دیگه اینا... (شایعه این مرحله از مود این مرحله نشعت گرفته)
چه چیز های باحالی.
به نظرم کار خوبی کردند که مولتی پلیر را حذف کردند چون بعد باعث ساخت gta vice city شد
[سازندگان بازی بیشتر روی تجربه رانندگی با موتورسیکلتها و ماشینهای بازی تمرکز کرده بودند]
آخه مشکل اینجست که تو بازی اصلا موتورسیکلتی وجود نداره?
دلیل راکستار : بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ ورود موتور سیکلت به لیبرتی سیتی برای خرید خودرو بیشتر ممنوع بود ???
حرف نزدن کلاود خاطره انگیز ترش کرده
ولی رو مخمه?
هرکی هر کاری بهش بگه رو بدون این که خم به ابروش بیاره انجام میده
فکت ها عالی
یکی از بیاد ماندنی ترین بازی های تاریخ ویدیو گیم !
مقاله بسیار جالب بود باتشکر از شما
دوتاشو میدونستم، ولی افرین ،دست مریزاد ،خیلی مقاله توپی بود ،
واقعا گیم رایدر اینا رو از کجا میدونه؟؟
انصافا بعضی سایت های خارجی مثل همین GAME RADAR یا IGN خیلی کارشون
یکی از بهترین شاهکار های راکستار گیمز