چرا باید Factorio را زودتر بازی کنید؟
باید تا به الان اسم فکتوریو (Factorio) به گوشتان خورده باشد. شاید ندانید که چه بازیای است، چه شکلی است و یا داستانش چیست ولی همچنان اسم این بازی برایتان کمی آشناست. شاید هم مثل ...
باید تا به الان اسم فکتوریو (Factorio) به گوشتان خورده باشد. شاید ندانید که چه بازیای است، چه شکلی است و یا داستانش چیست ولی همچنان اسم این بازی برایتان کمی آشناست. شاید هم مثل من باشید و داستانهای زیادی درباره این بازی شنیده باشید.
در هر دو صورت برایتان سوال پیش میآید که چرا هرکسی که فکتوریو بازی میکند معتقد است این بازی شدیدا اعتیادآور است. خب برای جواب دادن به این سوال باید بازی را امتحان کرد. به گفته خیلی از بازیکنها، فکتوریو اعتیادآورترین بازیای است که تا به حال ساخته شده است. این مسئله که این بازی، دومین بازی برتر استیم بعد از Portal، با توجه به نظرات کاربران است، میتواند این گفته را تایید کند. قطعا این حجم از نظرات مثبت دلیلی دارد ولی چه دلیلی باعث شده است که این بازی نسبتا ساده دل بسیاری از طرفداران سبک استراتژیک را به دست آورد؟ با ویجیاتو همراه باشید.
گرافیک فکتوریو
ممکن است حرفهایی که در بالا زده شد نظر شما را جلب کرده باشد. شاید آماده باشید که خودتان هم مزه این بازی را کمی بچشید. اما مشکل از جایی شروع میشود که تصمیم میگیرید اول یک ویدیو از بازی را تماشا کنید.
با دیدن یک یا دو ویدیو از فکتوریو همه با خود به یک سوال فکر میکنند: چرا این بازی اصلا گرافیک ندارد؟ که با توجه به دنیای امروزی سوال عجیبی نیست. وقتی اسم یک بازی خیلی خوب میآید، ما همه به بازیهایی فکر میکنیم که گرافیکی عالی دارند. این تفکر، یک تفکر کاملا غلط است. به طور مثال نگاهی به بازیهایی مانند ماینکرفت و ولهایم بیاندازید. فکتوریو هم مانند این بازیها توانست با گرافیکی پایین، دل مخاطبین را به دست بیاورد.
پس اگر بتوانید از گرافیک بازی چشمپوشی کنید و فقط برای یک بار بازی را تجربه کنید، دیگر راه برگشتی برایتان وجود نخواهد داشت.
داستان فکتوریو چیست؟
همانطور که از اسمش پیداست، بازی فکتوریو در مورد ساختن کارخانه است. به صورت کلی فکتوریو یک بازی مدیریتی و Real Time Strategy یا استراتژی همزمان است که در آن شما مسئول تولید مواد اولیه مختلف در یک خط تولید هستید. جالب است؟ احتمالا نه. پس بگذارید بیشتر توضیح بدهم.
در فکتوریو شما کنترل کننده یک فضانورد کوچک هستید که در یک سیاره سقوط کرده است. حالا هدف نهایی (یا حداقل یکی از آنها) چیست؟ بازسازی سفینه فضایی خود و رفتن از این سیاره.
شاید این موضوع را بدانید که ساختن یک فضاپیما خیلی هم راحت نیست. موادی که در همچین سازهای استفاده میشود هم به راحتی تولید نمیشود و کارخانههای زیادی نیاز است که فقط مواد اولیه آن را تولید کنند. فکر کنم حالا دارید کم کم متوجه میشوید که چرا موضوع اصلی این بازی ساخت یک مجموعه کارخانه است.
وظیفه اصلی شما در فکتوریو ساخت یک کارخانه با خط تولیدی است که بتواند مواد مورد نیاز برای بازسازی فضاپیمایتان را بسازد.
دشمنان بازی
طبیعتا رسیدن به مرحلهای که بتوانید به صورت گسترده کارهای استخراج و تولید را انجام دهید، نیازمند زمان زیادی است. اما در طول این پروسه متوجه خواهید شد که شما در این سیاره تنها نیستید.
در فکتوریو یک سری موجودات فضایی وجود دارند که از آمدن شما به این سیاره اصلا خوشحال نیستند. این حشرات فضایی همواره سعی میکنند که شما و هر چیزی که ساختهاید را نابود کنند. دلیل این خشونت، این است که با ساخته شدن ماشینها و دستگاههای بیشتر و با گذشت زمان، میزان تولید آلودگی افزایش پیدا میکند.
میزان آلودگی سطحهای مختلفی دارد. هر موقع که بازیکن به یکی از این سطحها برسد، یک سری از این موجودات فضایی به سمت ساختمانها حمله کرده و سعی میکنند که همه تجهیزات را نابود کنند.
در بازی تعداد زیادی سلاح مختلف و ساختمانهای تدافعی وجود دارد تا بازیکنها بتوانند در برابر این حملهها مقاومت کنند. ولی گاهی اوقات، نابودی کمتر طبیعت راه به صرفهتری است نسبت به جنگیدن با عواقب آن.
سادگی در عین زیبایی
فکتوریو توسط استودیو ووب سافتور (Wube Software) ساخته شده است. ووب سافتور در حقیقت یک استودیو کوچک، متشکل از یک تیم عاشق بازیهای ساختوسازی است. این استودیو تا به امروز فقط بازی فکتوریو را ساخته است و از سال ۲۰۱۶ که بازی منتشر شد تا به الان فقط و فقط روی همین بازی تمرکز کردهاند.
افراد این تیم در گذشته از طرفداران بازیهایی مثل SimCity و Civilization بودند و تصمیم گرفتند که خودشان هم یک بازی در این سبک بسازند. نتیجه این تصمیم یک بازی بسیار جذاب و پرطرفدار به نام فکتوریو شد. خود سازندههای بازی گفتهاند که فکتوریو در زمینه گرافیکی، تعریفی ندارد و خیلی قشنگ نیست اما این موضوع باعث نمیشود که چیزی از تجربه عالی بازی کم شود.
همه میدانیم که برداشت اولیه، بزرگترین تصویری است که در ذهن مخاطب باقی میماند. کیفیت کم بازی و ظاهر ساده آن باعث شده است که خیلی از بازیکنها با دیدن تصاویر بازی از شهرت عجیبش متعجب شوند. این مسئله باعث شده است که فکتوریو برای بازیکنهای جدید برداشت اولیه مناسبی را ایجاد نکند. اما ضعف زیادی که فکتوریو از نظر ظاهری دارد، جا را برای درخشیدن بازی در زمینههای دیگر باز کرده است.
قسمت اعتیادآور فکتوریو
اکثر بازیکنها وقتی از بازی لذت میبرند که بر جریان بازی مسلط شده و و پیچ و خم آن را یاد گرفته باشند. یکی از این موارد، ترکیب یادگیری بازی و چالشهای آن است. ما زمانی از یک بازی خوشمان میآید که سازندهها مسیری را برای یاد گرفتن مکانیکهای بازی مشخص کرده باشند.
ممکن است این مسیر ساده باشد و یا پر از پستی و بلندی؛ به هر حال نحوه یادگیری بازی وقتی که برای اولین بار قرار است بازی کنیم، تاثیر زیادی در علاقه ما به آن بازی دارد. در حالت ایدهآل، یادگیری یک بازی باید آسان ولی ماهر شدن در آن سخت باشد. خوشبختانه فکتوریو در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد.
قسمت آموزشی این بازی که به صورت رایگان در استیم عرضه شده، به آرامی و آهستگی به بازیکنها توضیحات لازم را میدهد. آهستگی در توضیحات بازی خیلی مهم است چون فکتوریو ویژگیهای بسیار زیادی را برای ارائه دادن دارد. پس از یاد گرفتن استخراج زغالسنگ، ساخت اولین کوره، بازی کردن با تسمههای حمل کننده و ساخت مراکز تولید برق وقت آن میرسد که به قسمت اصلی بازی برسیم.
اتوماسیون در فکتوریو
یکی دیگر از اهدافی که در بالا به آن اشاره شد اتوماسیون است. این اتوماسیون است که شما را وادار میکند که ساعتها بازی کنید و حتی متوجه نشوید که زمان چگونه گذشت. لذت شنیدن غرشهای دستگاههای غولآسا و تماشا کردن تبدیل شدن یک تکه آهن خام به یک قطعه پیچیده واقعا تجربهای تکرار نشدنی است. یاد گرفتن نحوه ایجاد یک خط تولید شاید سخت باشد ولی به قدری جذاب است که هر بازیکنی را وادار به رسیدن به آن میکند.
شما هر موقع که به یکی از اهداف خود دست پیدا میکنید، بازی یک هدف جدید و سختتر را معرفی میکند. این روند تا جایی ادامه پیدا میکند که شما بتوانید یک خط تولید کاملا اتوماتیک را بسازید. حالا میتوانید ببینید، موادی که مدتها طول میکشید تا به صورت دستی ساخته شوند، چگونه در مدتی کوتاه و به صورت گسترده تولید میشوند. البته به شرطی که بدانید به چه شکل این کار را انجام داد.
قسمت بزرگی از جذابیت بازی دقیقا همین است. شما به یک چیزی فکر میکنید و تصمیم میگیرید تا با روش آزمون و خطا بالاخره آن چیزی که در ذهنتان هست را خلق کنید؛ یا از اینترنت کمک بگیرید. در هر صورت شما بعد از گذشت زمان زیادی سیستم خودکار مد نظر خود را میسازید و آماده امتحان کردن آن میشوید. لحظهای که تسمههای حمل کننده شروع به بردن و آوردن وسایل مختلف از دستگاههای گوناگون میشوند و صدای فعالیت مرکز تحقیقاتی را میشنوید که به علت رسیدن مواد اولیه کافی، به سرعت مشغول یافتن تکنولوژی جدید است، به طرز بسیار شیرینی رضایتبخش است.
فکتوریو به هیچ عنوان یک بازی آرامشبخش نیست که برای استراحت بازی کنید. مگر اینکه به سطح بالایی از توانایی و اعتماد به نفس در بازی رسیده باشید. در حقیقت فکتوریو میتواند فقط در ۳ ساعت این حس را بدهد که انگار دارید یک تمرین سخت ذهنی انجام میدهید. ولی لذت اصلی بازی وقتی است که بالاخره یکی یکی مشکلات را پشت سر میگذارید و میبینید که چگونه از هیچی، یک مجموعه کارخانه بزرگ و اتوماتیک به وجود آمده است. این حس اعتیاد آور و این حس پیروزی و موفقیت است که شما را دائما مجبور میکند که باز هم به فکتوریو برگردید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من ۴ ساله بازی میکنمش و هر بار دوباره نصب میکنم از اول شروع میکنم
آره، ( در تایید سخن3D club ) هم بازی آسونه و هم سخت ؛ نکته جالبش اینجاست که از هرچیزی یه چیزی در میاد ، بذارید یه مثال بزنم ، چوب ؛ فکر میکنی چوب فقط برای سوزوندنه ولی جلوتر که میری میبینی برای خطوط برق چوب میخواد
و بازی بدا هر چیزی علت و معلول داره مثلا مثلا مثلا اون گاز زرد هارو رو اولا نمیشه بدون بشکه منتقل کرد ؛ دوم اینکه ( دقیق یادم نیست ) ولی میشه فک کنم با گاز یا نفت شروع کنی به ساخت سوخت برای ماشین ؛ ماشین برای چی ... همین چرخه به طور بینهایت تکرار میشه ...
جالب این جاست بدونید که بازی درسته بسیار پیچیده هست ولی یه طوری بهتون روش هاش رو یاد میده که واستون بازی آب خوردن میشه