هر آنچه که باید از بازی The Callisto Protocol بدانید
آرشیو آینده گیمرهای طرفدار ژانر سروایول هارر یا همان ترس و بقا، این روزها حسابی پر بهنظر میرسد. در این میان اما یکی از مهمترین این آثار، بیشک بازی جدید سازندگان Dead Space است که ...
آرشیو آینده گیمرهای طرفدار ژانر سروایول هارر یا همان ترس و بقا، این روزها حسابی پر بهنظر میرسد. در این میان اما یکی از مهمترین این آثار، بیشک بازی جدید سازندگان Dead Space است که این روزها در بین طرفداران و دوستداران این ژانر حسابی سر و صدا به پا کرده است. این بازی که اخیرا و طی رویداد سامر گیم فست گیمپلی جدیدی از آن به نمایش درآمد ما را با جزئیات تازهای از دنیای اثر آشنا کرد. به همین دلیل در این مطلب مروری بر نکات و جزئیات قابل توجه The Callisto Protocol داشتهایم. با ویجیاتو همراه باشید.
تمرکز بر ترس و وحشت
اینکه میدونی یه چیزی اون بیرون هست ولی نمیدونی دقیقا کی قراره ظاهر بشه حس ترسناکی داره. حالا اتمسفر حاکم بر فضا رو هم به این قضیه اضافه کنین! اینجوریه که وقتی یه صدا کوچک هم میشنوی بلافاصله به خودت میای و میگی: قراره چیزی به من حملهور بشه؟ کی قراره بیاد؟ ترکیبی از ناشناختهها و حفظ یک ریتم مناسب که در نهایت تو یه نقطه مناسب شکسته میشه و گیمر رو جذب میکنه. میدونی، مثل این میمونه که اونا رو (انقدر) دستپاچه کنی که ادامه دادن مسیر رو متوقف کنن یا موقعی که اصلا انتظارش رو ندارن بترسونیشون.
بن واکر؛ کارگردان بخش طراحی بازی The Callisto Protocolبا نگاهی گذرا به فهرست افرادی که در توسعه کالیستو پروتکل نقش داشتهاند به راحتی میتوان متوجه شد زمانی که آنها یک بازی را ترسناک مینامند به معنی واقعی کلمه منظورشان یک وحشت ناب و واقعی است. تجربهای که حال و هوای ترس و بقا در گیمپلی و مکانیک کلی آن به چشم میخورد و این بدان معناست که مواردی همانند مدیریت درست منابع و مهمات، از مهمترین مسائلی هستند که در طول بازی باید به آن توجه داشته باشید.
سیستم Gore
اگر تاکنون هر یک از تریلرها یا نمایشهای گیمپلی The Callisto Protocol را تماشا کرده باشید، حتما متوجه شدهاید که این بازی تا حد زیادی روی سیستم متلاشی کردن یا همان Gore تاکید میکند. بهطوری که استودیو استرایکینگ دیستنس (Striking Distance) به مدت چند سال تمرکز خاصی بر توسعه تمام و کمال این سیستم در بازی داشته است. گلن شوفیلد؛ کارگردان بازی و رئیس استودیو طی مصاحبه اخیرش با IGN اعلام داشت: «ما چندین سال روی چیزی که در حال حاضر آن را سیستم گور (Gore) مینامیم وقت گذاشتهایم. چندین نفر از مهندسان رندرینگ و هنرمندان ما وقت خود را صرف تکهپاره کردن هر دشمن کردهاند و گاهی اوقات با خود میگفتیم شاید اضافه کردن یک سوراخ دیگر کار را به نتیجه برساند. بنابراین ممکن است هر بازیکن دشمنان را به صورت متفاوتی تکهپاره کند. در واقع این هم بخشی از (پروسه توسعه) بود. ما میخواستیم هر فرد تجربه وحشتآور مخصوص به خودش را داشته باشد».
البته اگر ریمیک دومین قسمت از سری بازیهای رزیدنت ایول را تجربه کرده باشید، خیلیراحت میتوانید متوجه شوید که این سیستم تا چه اندازه میتواند سطح ترس بازی را تا درجه قابل توجهی افزایش دهد. مسیری که بهنظر میرسد کالیستو پروتکل نیز از آن پیروی میکند و آن را تا حد زیادی بهبود بخشیده است.
جزئیات مبارزه
گیمپلی کالیستو پروتکل وعده مبارزات جالبی را میداد. طبق گفته سازندگان، مبارزات بازی ترکیبی از مبارزههای دوربرد و نزدیک هستند که در نهایت به تعادل مناسبی هم دست پیدا میکنند. البته زمانی که حرف از مبارزات نزدیک یا همان میلی اتکها در این اثر در میان باشد میدانیم که تنها میتوانیم از یک سلاح آن هم باتون بیهوشکننده (the stun baton) استفاده کنیم. بن واکر میگوید، کالیستو پروتکل در تلاش است بازیکن را با کمبوهای مختلف و عمق این مبارزات آشنا کند. به این شکل که به هنگام برخورد با دستهای از دشمنان مجبور میشوید مدام جاخالی (Dodge) دهید و از اسلحههای متفاوتی برای نابودی آنها استفاده کنید. او معتقد است این شیوه ریتم یکنواخت شدن مبارزات را از بین میبرد.
طرح کلی مبارزه (در بازی) ما نوعی کشمکش و تقلا کردنه. باید هر کاری که از دستتون بر میاد رو انجام بدین تا از پسش بر بیاین و از اونجایی که نیمی از این مبارزات در فاصله نزدیک بازیکن رخ میدن، به این معناست که باید گلولههاتون رو هوشمندانه مصرف کنین. در نهایت، ما کمبوهای melee رو طراحی کردیم که با استفاده از اونا میتونین مقداری فاصله بین خودتون و دشمن ایجاد کنین و با یه شلیک سریع و تمیز کارشون رو یکسره کنین.
بن واکر؛ کارگردان بخش طراحی بازی The Callisto ProtocolGRP
یکی از دیگر عناصر بسیار جذاب مبارزه در این بازی GRP است؛ سلاحی ویژه که در کنار دیگر اسلحههای معمول بازی به آن دسترسی خواهید داشت. با GRP میتوانید جاذبه را دستکاری کرده و ابتدا دشمنان را به سمت خود کشیده و در قدم بعدی آنها را به هر سمتی که میخواهید پرتاب کنید. بهطوری که تنها با همین اسلحه میتوانید تنوع زیادی را در گیمپلی کلی اثر پیاده کرده و در طول مسیر برای حل پازلهای مختلف نیز از آن استفاده کنید. از طرفی میدانیم که این سلاح محدویتهای متفاوتی دارد و به همین خاطر باید تنها در مواقع ضروری آن را به کار بگیرید.
رفتار دشمنان
نحوه رفتار دشمنان و قابلیتهایی که در مواجهه با شما به کار میگیرند، در بازیهای مختلف همواره یکی از مهمترین عناصر به شمار میروند. این مساله اما در یک عنوان ترسناک که وجودیت تهدیدها به خودی خود مرکزیت پررنگی به خود میگیرد باعث شده تا اهمیت دوچندانی نیز داشته باشد. خوشبختانه بهنظر میرسد استودیو استرایکینگ دیستنس به خوبی از این واقعیت آگاه است. در حالی که سازندگان، جزئیات زیادی در این باره به اشتراک نگذاشتهاند اما نشان دادهاند که در طول تجربه بازی انواع دشمنان مختلف وجود دارند که باید با آنها مبارزه کنید. واکر نیز طی مصاحبهای با رسانه گیم اینفورمر (Game Informer) توضیح داد، اگر سعی کنید از دست دشمنان فرار کنید آنها بیوقفه شما را حتی در اتاقهای مختلف تعقیب خواهند کرد. مسالهای که باید تا عرضه محصول نهایی و تست سطح هوش مصنوعی دشمنان آن منتظر بمانیم و ببینیم در نهایت چه عملکردی از خود به جای میگذارد.
بریده شدن و قطع عضو
با توجه به رابطه نزدیک میان Dead Space و The Callisto Protocol، عناصر مشترکی در این ۲ اثر را میتوان انتظار داشت. قطع اعضای مختلف یک دشمن (Dismemberment) یکی از اجزای کلیدی گیمپلی در «دد اسپیس» بود و حال بهنظر میرسد سازندگان به اهمیت وجود آن در کالیستو پروتکل نیز پی بردهاند. تکهتکه کردن بازوهای دشمن میتواند شما را از شر گرفتار شدن در دست آنان نجات دهد یا مثلا شلیک به پاهای دشمنان باعث میشود روی زمین بخزند و در نتیجه سرعت کمتری برای رسیدن به شما داشته باشند. البته مبارزههای نزدیک با باتون نیز میتواند منجر به قطع شدن دست و پاهای دشمنان شود.
پروسه پیشرفت
از آنجایی کالیستو پروتکل یک بازی جمعوجور و کوچکتر از بازیهای جهان باز امروزی بوده و یک اثر نقشآفرینی و RPG نیست نباید انتظار درخت مهارتهای پیچیده و عظیمی از این اثر داشته باشیم. البته باید توجه داشته باشید وجود درخت مهارتها تا پیش از این در بازی تایید شده و همچنین واکر اعلام داشته قابلیت و ارتقاهایی که برای باتون و اسلحه GRP در نظر گرفته شده بزرگتر و گستردهتر از باقی سلاحها هستند. با این حال میتوان انتظار داشت این دو اسلحه در طول بازی تاثیر بسیار پررنگتری داشته باشند اما باید تا انتشار جرئیات تکمیلی طی هفته و یا حتی ماههای آینده صبر کنیم.
قابلیتهای ویژه دوالسنس
گرچه کالیستو پروتکل بدون توجه به پلتفرم مقصد برای تجربه گیمر همچنان بسیار امیدوارکننده بهنظر میرسد اما بازیکنانی که قصد دارند آن را روی کنسول نسل نهمی سونی یعنی PS5 تجربه کنند تعامل بیشتری با محصول نهایی خواهند داشت. از عناوین انحصاری مثل Astro's Playroom و هورایزن فوربیدن وست گرفته تا بازیهای تردپارتی همانند هاگوارتز لگسی و کالیستو پروتکل که قرار است طی ماههای آینده عرضه شوند، همه از آن دست تجربههایی هستند که به موقع دست گرفتن دوال سنس تیراندازی با انواع سلاحها، راه رفتن بر سطوح مختلف و دیگر موقعیتهای مشابه را در پوشش قابلیتهای این کنترلر تعاملیتر میسازند. در عین حال ساده اما لذتبخش!
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
همه منتظرشن و یه رقایت سخت رو با ریمیک dead space داره
هایپ شدید
فک کنم با این هایپی که برای این بازی به وجود اومده ، مارکتینگ EA باید یه یک سالی ریمیک دداسپیس رو تاخیر بزنه ?
دقیقا ??