چرا نسخه Crisis Core از سری فاینال فانتزی به ریمستر نیاز دارد؟
بدون هیچ شکی، Final Fantasy VIIیکی از عظیمترین و بزرگترین بازیهای تمام دوران است. داستان اصلی بازی در چند نسخه روایت میشود و حتی نسخههای فرعی نیز از این قسمت منتشر شده است. در حال ...
بدون هیچ شکی، Final Fantasy VIIیکی از عظیمترین و بزرگترین بازیهای تمام دوران است. داستان اصلی بازی در چند نسخه روایت میشود و حتی نسخههای فرعی نیز از این قسمت منتشر شده است. در حال حاضر هم که اسکوئرانیکس، فاز ریمیک این عناوین را آغاز کرده و به دنبال موفقیتهای ریمیک پارت اول، حال قصد دارد تا پارت دوم این بازی را نیز ریمیک کند. یکی از نسخههای فرعی بازی Final Fantasy VII که Crisis Core نام داشت در سال ۲۰۰۷ برای کنسول PSP عرضه شد اما آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت.
همین دیدگاهی که پیرامون Crisis Core وجود داشت، شاید دلیل اصلی اسکوئر انیکس برای ساخت نسخه ریمستر آن باشد. شاید برایتان سوال شده باشد که دلایل اصلی این استودیو برای ساخت نسخه ریمستر این بازی چیست. در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم تا این موضوع را بررسی کنیم.
پیش از Crisis Core، نسخه Dirge of Cerberus منتشر شده بود که روایتگر داستان یک فرقه متفاوت در جهان فاینال فانتزی بود. پس از آن هم انیمیشنی با نام Advent Children منتشر شد که قرار بود تا داستان Final Fantasy VII را به سرانجامی خارج از دنیای بازی برساند و نقطه شروعی بود بر پیشرفت انیمیشنهای امروزی سری فاینال فانتزی. پس از عرضه این دو اثر، ساخت یک پیش درآمد برای چنین بازی بزرگی، یک ریسک بزرگ محسوب بود. احتمال زیادی وجود داشت تا این بازی به طور کامل نادیده گرفته شود و به منبع اصلی ماجرا نیز آسیب وارد کند.
ایجاد ساختاری متفاوت در Crisis Core
در آن زمان، کسی به اسکوئر انیکس اعتماد نداشت. بسیاری از عملکرد این استودیو پیرامون Dirge of Cerberus ناامید شده بودند و اعتقاد داشتند که این استودیو فقط برای درآمدزایی، به ساخت فاینال فانتزی ادامه میدهد. ایده کلی Crisis Core هم ریسک بالایی داشت. داستان Crisis Core قرار بود تا داستان Zack و Sephiroth را روایت کند و علاوه بر آن مجموعهای جدید از کاراکترها و گروههای مختلف را وارد داستان فاینال فانتزی کند. بسیاری اعتقاد داشتند که Crisis Core نمیتواند تا خودش را در هزارتوی Final Fantasy VII پیدا کند.
بازی Crisis Core در دوران افول اسکوئر انیکس ساخته شد. در نگاههای ابتدایی نیز بازیکنان چندان اعتقادی به ساختار بازی نداشتند. این که سیستم مبارزات بازی کاملا مبتنی بر سیستم Slot Machine است و هرازگاهی تواناییهای ویژهای از خودش بروز میدهد. تمامی اینها، وضعیت پیچیدهای را به وجود آورده بود. بازی کمتر از المانهای نقشآفرینی و نوبتی استفاده میکرد و بیشتر یک عنوان هک اند اسلش بود. با این حال داستان Crisis Core بسیار غمآلود و تاثیرگذار است که نهتنها به داستان اصلی صدمه نمیزند، بلکه آن را تقویت میکند.
زک شخصیت اصلی داستان Crisis Core است. او از همان ابتدای بازی محکوم به شکست است. همین موضوع باعث میشود تا طرفداران دنیای فاینال فانتزی از او به عنوان قهرمانی یاد کنند که بسیار دوست داشتنی است و پایان تلخی میان همه قهرمانان این دنیا داشته است. پایان بازی، به شدت حماسی و تاثیرگذار است و برای طرفداران سری فاینال فانتزی، جزو غمانگیزترین اتفاقات سری محسوب میشود. بسیاری اعتقاد دارند پایان Crisis Core نقطه اوج داستانسرایی توسط اسکوئر انیکس است.
یک روایت متفاوت از دنیای فاینال فانتزی
اسکوئر انیکس برای تاثیرگذار بودن داستان Crisis Core از المانهای زیادی استفاده میکند و نهایت تلاشش را میکند تا بهترین استفاده را از آنها داشته باشد. قابلیت Digital Mind Wave که یکی از اجزای سیستم مبارزه محسوب میشد و چندان هم وجود آن منطقی به نظر نمیرسید به ناگهان نقشی اساسی در داستان پیدا کرد و لحظات تاثیرگذاری را به وجود میآورد. تلاشهای زک برای زنده ماندن و مبارزه، یکی از جذابترین و احساسیترین لحظات سری فاینال فانتزی محسوب میشود. در کنار این موارد، استفاده از موسیقی به شکل عجیبی بر صحنههای بازی تاثیر میگذارد. استفاده از گیتار آکوستیک، اتفاق عجیبی برای فاینال فانتزی محسوب میشود اما در آن لحظه در Crisis Core استفاده از آن کاملا منطقی است.
Crisis Core میتوانست تا یک پیشدرآمد خستهکننده و بیهوده باشد؛ عنوانی که فقط برای چسباندن تکههای مختلف، برای ساخت افتتاحیه Final Fantasy VII خلق شده باشد. در عوض اما Crisis Core یک داستان کاملا مستقل است و تمامی المانهای سری فاینال فانتزی، شامل دوستیهای محکوم به نابودی، سقوطهای غمانگیز و خیانتهای بزرگ را در خود جای میدهد. داستان از شخصیتها و سناریوهایی استفاده میکند که بازیکنان با آنها آشنا بودند اما نحوه روایت و استفاده از آنها کاملا متفاوت و جدید است.
البته که یک دهه بعد و پس از انتشار ریمیک بخش اول Final Fantasy VII طرفداران کمی از روندی که اسکوئر انیکس پیش گرفته ناامید شدند. طرفداران از این موضوع که روایت فاز ریمیک، کاملا متفاوت از روایت اصلی است چندان راضی نبودند. با این حال Crisis Core عنوان کوچکتر و کمریسکتری به نسبت دیگر بازیها برای ساختار جدید اسکوئرانیکس است.
البته که باید به یاد داشته باشید که Crisis Core عنوانی بود که تماما برای PSP ساخته شده بود. اصولا بازیهای فاینال فانتزی به دستاوردهای فنی و گرافیکی بزرگ مشهور هستند. اما Crisis Core به واسطه سخت افزار کنسول دستی سونی، به بزرگی دیگر فاینال فانتزیها نبود. شاید تصوراتی وجود داشته باشد که نسخه نسل نهمی، عنوان عظیمی باشد؛ اما اسکوئر انیکس تاکید زیادی بر ریمستر بودن این عنوان داشته است. بنابراین میتوان گفت که ویژگی فنی بزرگی به این نسخه اضافه نخواهد شد و بازیکنان تجربهای مشابه به همان نسخه PSP را خواهند داشت. اما باز هم پیشرفتهای گرافیکی نسخه ریمستر نسبت به نسخه اصلی، شگفتانگیز است.
البته که همین نسخه یکی از عناوین مهم برای PSP بود و سونی مارکتینگهای گستردهای را پیرامون آن انجام داد. طراحی مراحل و کامبت دیزاین برای یک کنسول دستی یک دستاورد بزرگ محسوب میشد اما این که چگونه این سیستم در کنسولهای نسل نهمی و پیسی گیمینگهای رده بالا دیده میشود هم جزو ابهامات است. شاید این عنوان در جذب مخاطبان جدید موفق نشود اما برای طرفداران قدیمی مجموعه، عنوانی جذاب به نظر برسد.
البته که به طور کلی فاینال فانتزی، عنوانی خاص است و طرفداران خاص خودش را هم دارد. در این جا شاید Crisis Core عنوانی متفاوت به نظر برسد. این نسخه المانهای هک اند اسلش داشت و همین موضوع در آینده این سری نیز تاثیرات خودش را نشان داد. از طرفی، عناوین هک اند اسلش در میان مخاطبان امروزی محبوب هستند و تعداد آنها نیز در این روزها، چندان زیاد نیست. به همین خاطر خبر ریمستر این بازی برای طرفداران این زیرژانر، میتواند اتفاقی خوشایند باشد و از نظر تجاری نیز روندی موفقیتآمیز ایجاد کند.
نسخه هفتم فاینال فانتزی یک داستان حماسیست. این بازی، یکی از عظیمترین عناوین تاریخ بازیهای ویدیویی است. Crisis Core به عنوانی نسخه فرعی و پیشدرآمد، داستانی تاثیرگذار را روایت میکند. داستانی که نباید دست کم گرفته شود و ارزش شنیدن را خواهد داشت. به همین دلیل، ساخت ریمستر این بازی تصمیم درستی از طرف سران اسکوئر انیکس بود.
این نسخه ریمستر با نام Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion برای کنسولهای نسل نهمی و نسل هشتمی و نینتندو سوییچ و پیسی در زمستان امسال عرضه خواهد شد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من تا حالا این سری رو انجام ندادم اما الان که گیم پس گرفتم توی لیست بازی های گیم پس بود. به نظرتون اونی که تو گیم پس هست ارزش داره بگیرمش؟