چرا Red Dead Online در مسیر موفقیت خود شکست خورد؟
نسخه جدید GTA هنوز به طور رسمی معرفی نشده اما حاشیههای آن تا به الان بسیار زیاد بوده است. مدتی پیش برخی از اینسایدرها ادعا کردند که پشتیبانی از بخش آنلاین بازی Red Dead Redemption ...
نسخه جدید GTA هنوز به طور رسمی معرفی نشده اما حاشیههای آن تا به الان بسیار زیاد بوده است. مدتی پیش برخی از اینسایدرها ادعا کردند که پشتیبانی از بخش آنلاین بازی Red Dead Redemption 2 به پایان رسیده و بخش بزرگی از توسعهدهندگان به تیم توسعه نسخه بعدی GTA پیوستند. انتقادات از نحوه پشتیبانی Red Dead Online همواره وجود داشته و بازیکنان کمپینهای زیادی را برای اعتراض به این موضوع ایجاد کردند. راکستار در مقابل این انتقادات چندان واکنش خاصی نشان نداده است و با ایجاد چندین ایونت، تلاش کرده تا نظر بازیکنان را جلب کند. اما Red Dead Online از همان ابتدا با حاشیه همراه بود و در حال حاضر هم مشخص نیست که در چه وضعیتی قرار دارد.
اخیرا هم راکستار در بیانیهای به طور رسمی اعلام کرد که Red Dead Online دیگر بروزرسانی بزرگی را دریافت نخواهد کرد و میتوان گفت که این بازی کارش به پایان رسیده است. در این مقاله قصد داریم تا به مسیری که این بازی پیش رفت، نگاهی بیندازیم و ببینیم چرا این بازی، یک اثر ناموفق برای راکستار شد. با ویجیاتو همراه باشید.
انتشار پرحاشیه Red Dead Online
بخش آنلاین بازی GTA V یک نقطه اوج برای کارنامه راکستار محسوب میشود. اگرچه که در همان روزهای ابتدایی عرضه بخش آنلاین بازی جیتیای هم انتقاداتی روانه استودیو راکستار شد. در آن روزها، کنسولهای نسل هفتمی قدرت لازم برای اجرای بخش آنلاین بازی را نداشتند و قطعی سرورها، تجربه این بخش را غیرممکن کرده بود. با این حال سازندگان به خوبی توانستند تا وضعیت را بهبود ببخشند. پشتیبانی از این بخش در طول هفت سال گذشته مثالزدنی بوده و نکته جالب آن است که راکستار همچنان برنامههای زیادی برای آینده این بخش دارد.
موفقیت و پشتیبانی راکستار از GTA Online باعث شد تا بازیکنان توقعات زیادی از بخش آنلاین بازی Red Dead داشته باشند. ساختار این دو بازی با یکدیگر تفاوتهای زیادی دارد. GTA V در شهری مدرن و گاهی اوقات سورئال روایت میشود و دست سازندگان برای ایجاد ایونتهای مختلف باز است. چنین امکانی در دنیای وسترن دهه ۸۰ آمریکا وجود ندارد. اگر به دنیای Red Dead توجه کنیم متوجه میشویم که سازندگان جز اسب و کالسکه، نمیتوانند ویژگی جدیدی را به دنیای این بازی اضافه کنند. از طرفی به نظر میآید که راکستار از لحاظ داستانی نیز برنامه مشخصی برای Red Dead Online نداشته است.
در رونمایی از بازی Red Dead Redemption 2 از بخش آنلاین بازی رونمایی نشد. در طول سه سال مارکتینگ بازی RDR2 هم راکستار حرفی از بخش آنلاین بازی نزد و در ماههای منتهی به انتشار بازی بود که تازه از Red Dead Online رونمایی شد. همان ابتدا هم اعلام شد که بخش آنلاین همزمان با انتشار بازی عرضه نخواهد شد و چندماهی عرضه آن به طول میانجامد.
بسیاری اعتقاد داشتند تاخیر عرضه Red Dead Online به علت امتیاز و نمرات رسانهها به بازی بوده تا آسیبی به نظر نهایی منتقدان وارد نشود. راکستار به مدت ۸ سال بر توسعه بازی Red Dead Redemption 2 کار کرد و تلاش زیادی داشت تا تمامی کارهایش به ثمر بنشیند. شاید در سالهای ابتدایی ساخت نیز برنامهای برای توسعه بخش آنلاین وجود نداشت و به دنبال موفقیت GTA Online توسعه بخش آنلاین Red Dead آغاز شد.
انتظاراتی بالا برای یک پروژه ناقص
تاخیر یک ماهه عرضه Red Dead Online از همان ابتدا نگرانی زیادی را میان طرفداران ایجاد کرد. این که هیچ نمایشی هم از بازی منتشر نشد بر این نگرانیها افزود و انگار مشخص بود که یک مشکلی در توسعه این پروژه وجود دارد. تقریبا یک ماه پس از انتشار بازی بود که بخش آنلاین بازی منتشر شد. در ابتدا واکنشها نسبت به این بخش نسبتا خوب بود اما استقبال از این بخش هرگز شباهتی با وضعیت GTA Online نداشت.
هنگام عرضه GTA Online راکستار یک برنامه مشخص برای یک سال آینده این بخش معرفی کرد اما برای Red Dead Online چنین اقدامی را شاهد نبودیم. چند هفته پس از عرضه بخش آنلاین Red Dead بازیکنان متوجه شدند که دنیای بازی از لحاظ ساختاری مشکلاتی دارد و برخی از مکانیکهای بازی اصلی در ساختار بخش آنلاین، به طور صحیحی اجرا نمیشود.
یکی از مشکلاتی که از همان ابتدا گریبانگیر راکستار شد، مکانیک Lasso بود که بازیکنان با استفاده از آن میتوانستند تا بازیکنان دیگر را بگیرند و عملا تجربه بازی طرف مقابل را به طور کامل خراب کنند. برخی از بازیکنان با استفاده از این طناب، مشکلات زیادی را در بخش آنلاین ایجاد کردند و همین مسئله کوچک تاثیر بزرگی در جامعه بازی Red Dead Online گذاشت.
اگرچه که راکستار تلاشهایی برای رفع این مشکل انجام داد و به طور مثال تعداد این طنابها را محدود کرد اما همین اقدام از لحاظ دیگری مشکل درست میکرد.
از طرفی بازیکنان با انجام دادن ماموریتهای داستانی و به اتمام رساندن آنها، نمیتوانستند که اقدام خاصی در این دنیا انجام دهند. تعداد فعالیتها در Red Dead Online اصلا با GTA Online قابل مقایسه نبود. از طرفی راکستار هر چند ماه یک بار آپدیتی بزرگ را برای GTA منتشر میکرد اما تعداد آپدیتهای Red Dead Online بسیار کم و محتواهای منتشر شده تکراری بود.
اکثر آپدیتها محدود به بخش Bounty Hunting یا Animal Hunting بود و محتواهای بهروز شده اصلا نتوانست رضایت بازیکنان را جلب کند. از طرفی مسائلی مانند گلیچ و لوت باکس نیز عملا اهمیت پاداشهای انجام دادن ماموریتها را کاهش داده بود و بازی از آن لحاظ هم به مشکل خورده بود. تنها نکته جذابی که در سال ابتدایی وجود داشت، ماموریتهای داستانی بود که ارتباط کوچکی با بخش داستانی Red Dead Redemption 2 داشت. به طور مثال در یکی از آپدیتها، کاراکتر Sadie Sadler به همراه همسرش حضور داشت و زندگی او را پیش از آغاز وقایع بخش داستانی نشان میداد.
اما به طور کلی، راکستار ایده خاصی برای Red Dead Online نداشت و مشخص بود که روزی این بخش با کمبود محتوا مواجه خواهد شد. راکستار با نسخه اول Red Dead Redemption هم تلاشهایی برای بخش آنلاین بازی انجام داد اما در آن زمان نتوانست موفقیت بزرگی کسب کند. در نهایت کمبود محتوا، آسیب بزرگی به جامعه این بازی وارد کرد.
شروع اعتراض بازیکنان
تقریبا یک سال پس از انتشار یکی از آپدیتهای بزرگ بازی، اعتراض گسترده بازیکنان به نحوه پشتیبانی راکستار از بازی آغاز شد. این اعتراضات پس از آن صورت گرفت که آپدیتهای بزرگ GTA Online معرفی شده بود و طرفداران دنیای Red Dead ناامید شده بودند. پس از آن بود که هشتگ #SaveRedDeadOnline در توییتر، ترند شد و بازیکنان با پوششهای دلقک در بازی اعتراضهای خودشان را نشان دادند.
راکستار پس از این اعتراض خاص بازیکنان، آپدیتهایی را برای بازی در نظر گرفت اما مشکل از جای دیگری بود. موفقیت GTA Online و فروش بالای Red Dead Redemption 2 عملا بخش آنلاین Red Dead را در سایه برده بود. از طرفی راکستار توسعه نسخه بعدی GTA را آغاز کرده بود، فاز ریمیک و ریمستری را برای عناوینش در نظر گرفته بود و همچنان مشغول توسعه بروزرسانیهایی برای GTA Online بود و به نظر میرسد وقت تولید محتوا برای Red Dead Online وجود نداشت.
کمبود محتوا در بازی باعث شده بود تا تعداد بازیکنان فعال به کمتر از ۱۰هزار نفر هم برسد و دنیای بازی پویایی لازم را نداشته باشد. حال نزدیک به یک سال است که Red Dead Online هیچ آپدیتی دریافت نکرده و راکستار رسما اعلام کرده که هیچ آپدیت بزرگی برای بازی منتشر نخواهد شد. بازیکنان با اعلام این خبر و در سالگرد آخرین آپدیت منتشر شده، یک مراسم تدفین ساختگی برگزار کردند و آنها هم پایان این بازی را اعلام کردند.
راکستار چه برنامهای در نظر دارد؟
اعلام این خبر توانست Red Dead Online را از بلاتکلیفی راحت کند و بازیکنان به نتیجهای مشخص برسند. حال دیگر مشخص شد که این بخش به یک پایان مشخص رسیده و دیگر نمیتوان انتظاری از سوی راکستار داشت. به نظر میآید که نسخه جدید GTA یکی از جاهطلبانهترین بازیهای تاریخ صنعت باشد چرا که این جاهطلبی، تا به الان قربانیهای زیادی داشته است.
راکستار، توسعه نسخههای ریمستر سهگانه کلاسیک GTA را به استودیویی دیگر سپرد که نتیجه آن هم یک اثر بیکیفیت و پر از نقص بود. چندی پیش شایعه شده بود اگر فروش GTA Trilogy خوب باشد، راکستار بازیهای GTA IV و Red Dead Redemption را ریمستر خواهد کرد اما اخیرا، خبری منتشر شد حاکی از آن که توسعه این نسخههای ریمستر متوقف شده است.
در کنار لغو این پروژهها، شایعهای منتشر شده که توسعه نسخه نسل نهمی Red Dead Redemption 2 نیز متوقف شده و قرار نیست تا این بازی، آپدیتهای نسل نهمی بگیرد. خبرنگاران میگویند که به همین علت، پشتیبانی از Red Dead Online هم به طور رسمی متوقف شده تا سازندگان بیشتری به تیم توسعه GTA بپیوندند.
اگر تمامی این خبرها درست باشد، انتظارات از راکستار بسیار بالا خواهد رفت. آخرین عنوان آنها با وجود فروش خوب، نتوانست تا رضایت بازیکنان را جلب کند. از سویی دیگر، بازیکنان Red Dead Online نیز با ناامیدی بزرگی مواجه شدند. قطعا بازی GTA 6 یا GTA VI یکی از بزرگترین پروژههای دنیای بازی است و شاید آمار و ارقام جدیدی را در صنعت ثبت کند؛ اما مدیریت تیک تو و راکستار چندان جالب نیست و کنار گذاشتن پروژهها تنها برای یک بازی، تصویر بدی از این استودیو در ذهن بازیکنان میسازد. حال که غرب وحشی راکستار به مرگ خودش نزدیک شده، باید دید جاهطلبی آنها به کجا میرسد و سرانجام نتیجه آن چیست.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
پتانسیل بازی رو به فنا داد راکستار واقعا ازش شاکیم..
بازی جذابی بود و حتی می تونست خیلی بهتر هم بشه.
زیرا راک استار رهایش کرد
به لطف پشتیبانی افتضاح راک استار (حداقل این اواخر) Rdr online با پتانسیل جذابی که داشت، در آرامش خوابید
rest in peace RED DEAD ONLINE...
راکستار باید از همون روز عرضه ردد دد ۲ رو همون بخش تک نفره رو فقط توسعه میداد و بی خیال بخش چند نفره میشد . ولی حالا تمرکزش روی gta بعدیه که خب خبر خوبیه حداقل دیگه میدونیم راکستار دیگه حواسش جمعه و میخواد یه بازی درست حسابی که تا سال ها مردم رو سرگرم کنه بسازه
اون طنابه حکم اون موتور پرنده هرو دارع تو جی تی ای انلاین?
جواب تیتر سادست:«چون بازی خوبی نبود»
زیاد اهل بازی های آنلاین نیستم ولی بنظرم جالب اومد و خریدمش ولی بعد از چند روز کسل کننده شد، و هدفی برای بازی کردن نداشتم.
بازی خوبی نبود؟
خب خودت داری میگی داداش اهل بازی های آنلاین نیستی
آره بازی خوبی نبود!
رد دد 2 یکی 10 بازی برتر عمرم بود و یه شاهکار به تمام معنا بود. خب توقع منم از رد دد آنلاین یه شاهکاره، نه فقط یه بازی خوب.
بنظرم ردد آنلاین به انداره جی تی ای آنلاین بهش توجه نشد و همین یکی از عامل های شکست ردد آنلاین بود