۱۰ بازی که به خاطر عرضه زودهنگام نابود شدند
در این مقاله از ویجیاتو به معرفی و بررسی ۱۰ بازی میپردازیم که بدلیل اصرار سازندگان بر عرضه زودهنگام آنها، به مرز نابودی رسیدند.
وقتی پروسه تولید بازی به جریان میافتد، اعضای تیم توسعه تلاش میکنند حداکثر توان و بازدهی خود را بکار گیرند تا بازی در موعد مناسب آماده شود اما گاهی ضربالاجل و زمانبندیهای فشرده و خارج از برنامه، همه چیز را به هم میریزد. این مساله که ناشران و توسعهدهندگان را تحت فشار شدیدی وادار به کار عجولانه میکند، اغلب عاقبت خوشی به همراه ندارد و حاصل چیزی جز شکست نخواهد بود. در این مقاله از ویجیاتو به ذکر ماجرای ۱۰ بازی پرداختهایم که به خاطر عرضه زودهنگام نابود شدند.
Battlefield 4
سری Battlefield تا پیش از سال ۲۰۱۳ جایگزین آبرومندی برای Call of Duty به شمار میرفت و رویکرد حرفهای در طراحی و ساخت آن، نامی برایش دست و پا کرده بود اما ماجرا از جایی شروع شد که EA طمع کرد؛ طمع! الکترونیک آرتز قصد داشت پیش از آن که کالاف دیوتی روی قفسه فروشگاهها برود، نسخه چهارم بتلفیلد را منتشر کند و از تب و تاب آن روزهای دنیای گیم نهایت استفاده را ببرد اما رویکرد عجولانه سبب شد بتلفیلد 4 عملا به ملغمهای از باگ بدل شود که متاسفانه تفاوت چندانی هم با بتلفیلد 3 نداشت. بتلفیلد 4 میتوانست به شاهکاری بدل شود اما اصرار بر عرضه زودهنگام آن، همه را در ناامیدی فرو برد.
Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords
اولین نسخه Knights of the Old Republic موفقیتی چشمگیر به همراه داشت و انتظارات را از نسخههای بعدی بالا برد. لذا بایوور تصمیم عاقلانهای گرفت و ساخت نسخه بعدی را به استادان ژانر نقشآفرینی در استودیوی آبسیدین سپرد اما متاسفانه تیم توسعه را از لحاظ زمانی در مضیقه شدیدی گذاشت. بایوور اصرار داشت بازی برای کریسمس منتشر شود و مدیر اجرایی آبسیدین به مخالفت ضمنی با این رویه عجولانه پرداخت اما چارهای نداشت؛ بازی پیش از کریسمس عرضه شد اما نتیجه ناامید کننده و پر از باگ بود و نقدهای منفی زیادی گرفت.
Final Fantasy XIV
فاینال فانتزی 14 نمونه دیگری از افتضاح به بار آمده ناشی از اصرار بر عرضه زودهنگام است که طرفداران را شوکه کرد. Square Enix آنقدر برای انتشار بازی عجله داشت که موتور گرافیکی قدیمی را برای آن به کار گرفت و پروسه تولید را به تیم کمتجربهای سپرد. حاصل آنقدر بد بود که اسکوئر انیکس مجبور شد تیم توسعه را به کلی عوض و از نو شروع به کار کند.
Spyro: Enter the Dragonfly
Enter the Dragonfly اولین نسخه از سری بازیهای اسپایرو بود که برای کنسولهای نسل ششم عرضه شد. Check Six Games و Equinoxe Digital وظیفه تولید بازی را بر عهده گرفتند که اولا هر دو بیتجربه بودند و ثانیا یونیورسال مجبورشان کرد بازی تا کریسمس ۲۰۰۲ منتشر شود. افتضاحی که بدلیل عرضه زودهنگام به بار آمد قابل پیشبینی بود و بیدلیل نیست که این روزها کمتر کسی Check Six Games و Equinoxe Digital را میشناسد.
Enter the Matrix
Enter the Matrix اولین بازی مبتنی بر دنیای ماتریکس بود که توسط Shiny Entertainment ساخته شد. اصرار بر عرضه زودهنگام آن به این خاطر بود که مدیران پروژه قصد داشتند بازی همزمان با اکران فیلم The Matrix Reloaded به دست خریداران برسد اما نتیجه باب میل هیچکس نبود؛ اگرچه گیمپلی و حرکات اکشن و نیز دینامیک حرکت گلوله به خوبی کار شد اما گرافیک و کنترل بازی افتضاحی به تمام معنا بود. فیلم Matrix Reloaded هم به مذاق طرفداران ماتریکس خوش نیامد و سال ۲۰۰۳ را به سال ناکامی ماتریکس بدل نمود.
Dragon Age II
الکترونیک آرتز ید طولایی در خرابکاری بخاطر اصرار بر عرضه زودهنگام بازیهای خود دارد. یکی از نمونههای آن، Dragon Age II بود که طراح اصلی آن برنت نولز در میانه کار از تیم توسعه جدا شد و الکترونیک آرتز که نمیخواست تاخیری در عرضه بازی رخ دهد، کار را به هر نحوی که میشد ادامه داد. حاصل البته بد نبود اما مطابق استانداردهای بایوور به نظر نمیرسید و طرفداران هم حسابی شاکی شدند. البته الکترونیک آرتز از این قضیه عبرت نگرفت و یک سال بعد Mass Effect 3 را در شرایطی منتشر کرد که تیم نویسندگی آن را در مضیقه زمانی شدیدی گذاشته بود.
Tomb Raider: The Angel of Darkness
اولین نسخه Tomb Raider برای پلیاستیشن ۲ طرفداران لارا کرافت را حسابی عصبانی کرد چرا که Eidos برای این که بازی مصادف با فیلم Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life عرضه شود، استودیو Core Design را شدیدا تحت فشار گذاشت. عرضه زودهنگام بازی چنان ناامیدکننده بود که هیچ نقد مثبتی دریافت نکرد و نهایتا به تعطیلی Core Design انجامید.
Assassin’s Creed Unity
نسخه Brotherhood اساسینز کرید چنان موفق عمل کرد که یوبیسافت را بر آن داشت تا تیم تولید را برای عرضه زودهنگام نسخه Unity تحت فشار قرار دهد. نتیجه اما جالب از آب درنیامد؛ شهر زیبا طراحی شده بود اما گیمپلی مشکلات فراوانی داشت و متعاقبا خدشهای جدی به پیکره این فرنچایز خوشآوازه وارد نمود. یونیتی آنقدر بد بود که حتی بر آمار فروش نسخه بعدی یا Assassin’s Creed Syndicate نیز اثر منفی گذاشت و یوبیسافت مجبور شد برای مدتی نسخه جدیدی از اساسینز کرید نسازد تا آبها از آسیاب بیفتد!
Sonic the Hedgehog
Sonic the Hedgehog که شاید آن را به نام Sonic 2006 به یاد داشته باشید به مناسبت پانزدهمین سالگرد تولید کاراکتر سونیک عرضه شد اما مناسبت انتشار آن سبب شد تیم تولید تحت فشار شدیدی قرار بگیرد تا جایی که مجبور شد حتی با نصف کارمندان خود، فشرده کار کند و باگهایی را که از وجودشان خبر داشت، نادیده بگیرد تا به ضربالاجل برسد و خب، نتیجه را میتوانید حدس بزنید!
E.T. the Extra-Terrestrial
اگر تا اینجای مقاله قانع نشدهاید که عرضه زودهنگام و ضربالاجل انتظار بازی چیز خوبی نیست، این یکی را داشته باشید! هاوارد اسکات مجبور شد بازی E.T را ظرف مدت ۵ هفته، فقط ۵ هفته طراحی و تولید کند چرا که بازی قرار بود برای کریسمس ۱۹۸۲ به عرضه برسد. نتیجه به بدترین بازی تاریخ صنعت ویدئوگیم بدل شد و نقش پررنگی را در سقوط صنعت بازی در سال ۱۹۸۳ ایفا نمود.
آیا بازی دیگری را میشناسید که بخاطر اصرار سازندگان به عرضه زودهنگام شکست خورده است؟ لطفا نظرات خود را با ما و کاربران ویجیاتو به اشتراک بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یونتی چطور بد بود
من خودم پلی ندادم ولی می خوام بر سراغش.
اما از چندین نفر پرسیدم گفتن خیلی عالی هست ، یکی از بهترین سری اساسین ،
شوکه شدم ، مطلب رو خوندم ?
به نظرم سایبرپانک هم میتونست در روز اول بازی خیلی خوبی بشه اما عجله کردن و باگ هارو برطرف نکردند
وقتی به حرف طرفداران گوش کنی و بازی رو الکی بدی بیرون تهش اینه
Cyberpunk 2077 , gta trilogy , battlefield 2042
کلا شرکت های بزرگ (مخصوصا EA ) همیشه عجول اند و هیچ وقت هم درس عبرت نمیگیرن
دقیقا
مگه گند تریلوژی به خاطر عجله بود؟
بازی Battlefield 4 یکی از بهترین شوترهای آنلاین زمان خودش بود و عجیبه که تو این لیسته !!!!!!
موقع لانچ داغون بود بعد از مدتی و با آپدیت های زیاد درست شد
سایبرپانک و مافیا ۳ هم باید تو لیست میبودن، جفتشون پتانسیل های خیلی خوبی داشتن که متأسفانه به اندازه کافی براشون وقت و دقت نذاشتن.
مد مکس هم میتونست باشه، هرچند بازی خیلی خوبی بود ولی کمپینش جای کار داشت و اگه بیشتر روش کار میکردن عنوان فوقالعادهای میشد.
مافیا ۳ اگه وقت بیشتر میخواستن اصن باید خود ساخته شون رو ریبوت میکردن کلا گیم پلی از بیس نابود ، شهرش بی روح و...
تنها نکته مثبتش داستانش بود که برنده جایزه هم شد
دیگه اگه داستانش هم خراب میبود باید رسماً سازنده هاش از صنعت گیم لفت میدادن
نسخه دیفنسیو ادیشن بد تر هم هست
حداقل میگفتین بتل 2042 یه چیزی. آره درسته که بتل4 واقعا شروع بدی داشت. ولی یکی دوماه بعد به یکی از بزرگترین بازی های فرنچایز بتلفیلد تا اون موقع تبدیل شد. اینو از بسته های الحاقی بسیار زیادی که براش اومده میشه فهمید که چه تقاضای بالایی برای این بازی بوده. در مقایسه با عملکرد ضعیف بازی ای مثل بتل v که اینقدر با انتقادات مواجه شد که کلا یک بسته الحاقی دریافت کرد و دایس سریع پشتیبانی ازش رو متوقف کرد
دلم برای بتلفید سوخت??
سایبرپانک گفتگو را ترک کرد
سایبرپانک : من هنوز زنده ام
کالاف های جدید توی این مقاله جا نداشتن؟
همه میگن دلیل ضعفشون عرضه سالانس و باید وقت بیشتری رو بازیا بزاری
سایبرپانک خطاب به نویسنده عزیز آقای بادکوبه:مارو دور ننداز??
10 سال طول کشید پس عجله نکردن??
ساختش طول کشید برای انتشار عجله کردن?
همین چند مقاله پیش گفتن قضیه تقصیر تسترا بوده?
Sonic 2006
بازی ای که بخاطر عجله سگا نابود شد . این بازی قرار بود نقطه عطف فرانچایز باشه اما به یه فاجعه بزرگ ختم شد .
ولی ، ولی این بازی خیلی پتانسیل زیادی داره . محیطی که با رسیدن بهش میشه یه شهر زیبا مبتی بر ونیز ( و همین طور معماری شهر های اطراف میدترانه ) رو خلق کرد و همین طور کارکتر های زیادی که با شخصیت پردازی درست . چیزی که اصلا تو نسخه اصلی نیست میشه و همین طور کم کردن نقش الیز تو بازی میشه یه ریمیک درست و حسابی ساخت .
طوری که این بازی از بدترین تبدیل بشه به یکی از بهترین بازی های این فرانچایز
"عجله کار شیطونه، تو که فرشته ای XD"
پس سایبر پانک برای چی اینقدر افتضاح لانچ شد بخاطر زود اومدن و کرانچ نبود؟
خیلیم زود نبود ۱۰ سال بود منتظر بازی بودیم
پیشنهاد میدم بهت که برای بهتر فهمیدن اینکه چرا سایپرپانک اینجور شد بری و پادکست بازیکست فصل ۶ قسمت ۱ رو بشنوی یا ببینی تا کامل متوجه پروسه عجیب ساختش بشی
ممنونم، در اسرع وقت حتما میرم سراغ این پادکست
یونیتی واقعا قربانی بزرگ یوبی سافته میتونم با جدیت بگم یکی از بهترین اساسین کرید ها از نظر پارکوره واقعا بازی خوبیه فقط به قول مقاله قربونیه طمع یوبی شد
پ،ن: ea واقعا خاصه لامصب از لانچ بتفیلد ۴ درس نگرفت از بازخورد منفی ۵ درس نگرفت تا دوباره با طمع خودش بزنه ۲۰۴۲ که خیلی خیلی پتانسیل خفنی داره رو از بین ببره
البته بزرگترین بازی فرنچایز بتلفیلد . یعنی بتل 1 رو احساس میکنم از قلم انداختی.و از اونجایی که بعد از 4 عرضه شد. میشه گفت درس گرفت. نگرفت؟
واقعا یک استثنا بود و فوق العاده ولی اصل اینه که بتونه یاد بگیره که این اشتباه ها رو نکنه نه اینکه یکی در میان درست بازی بده