ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۱۰ چیز باورنکردنی‌ که از بازی‌های رزیدنت اویل حذف شدند!

وقتی صحبت از بازی‌های ترسناک می‌شود، رزیدنت اویل یکی از اولین نام‌هایی است که به ذهن می‌آید. این مجموعه چنان در این بخش از صنعت بازی‌های ویدیویی نفوذ دارد که تقریبا محال است فردی علاقه‌مند ...

ابوالفضل جعفری
نوشته شده توسط ابوالفضل جعفری | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

وقتی صحبت از بازی‌های ترسناک می‌شود، رزیدنت اویل یکی از اولین نام‌هایی است که به ذهن می‌آید. این مجموعه چنان در این بخش از صنعت بازی‌های ویدیویی نفوذ دارد که تقریبا محال است فردی علاقه‌مند به این ژانر آن را تجربه نکرده و از ترس مو به تنش سیخ نشده باشد.

ترسناک‌ترین بخش بازی هم برای برخی سگ‌های عمارت آرکلی، برای بعضی‌ها هم دیدن نمسیس برای اولین بار بود. در این میان سیستم هوش مصنوعی شوا (Sheva) در رزیدنت اویل ۵ هم به نوعی دیگر خون بسیاری را به جوش آورد.

اما با همه این‌ها، به لطف دیتا ماینرها و دیگر افرادی که کدهای مربوط به بازی را چک می‌کنند، متوجه شده‌ایم که کپکام چیزهای بیشتری را در بازی‌های خود گنجانده و به هر دلیلی آن را کنار گذاشته است.

در ادامه لیستی را برای‌تان آورده‌ایم که شاید باور نکنید چنین چیزی از ابتدا در بازی وجود داشته است و در نسخه نهایی توسط سازنده کنار گذاشته شده است.

۱۰- لباس مگامن برای کریس ردفیلد


شاید مجموعه رزیدنت اویل جیب‌های کپکام را حسابی پر کرده باشد، اما آن‌ها تنها مجموعه شاخص این شرکت نیستند. دانته از دویل می کرای و مجموعه مگامن هم طرفداران بسیاری دارند.

شاید در چند سال اخیر کپکام توجه زیادی به این ربات آبی نکرده باشد، اما در آن زمان‌ها به هر شکلی که شده آن را به نمایش می‌گذاشتند. حتی مشخص شده که احتمالا در طول روند توسعه رزیدنت اویل ۱ برای کریس ردفیلد یک لباس مگامن ساخته شده است.

به لطف برخی دیتا ماینرها، طرفداران یک لباس استفاده نشده را برای کریس یافتند که یک تصویر کوچک از مگامن را در کنار خود دارد. البته ساخت این لباس ناقص مانده و به نظر ساخت آن به سرعت متوقف شده. اما به هر حال وجود چنین لباسی، خصوصا اگر واقعا برخی از گجت‌های مگامن را شامل می‌شد، یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌هایی است که لغو شده است.

وجود چنین چیزی می‌توانست کمی لحن سخت بازی را نرم کند، کاری که کپکام بعدا با استفاده از توفو (Tofu) به خوبی آن را انجام داد.

۹- مکانیک‌ها بقا - رزیدنت اویل ۵


رزیدنت اویل ۵ در شرایط سختی قرار داشت. چرا که نسخه قبلی آن برای مدت‌ها صدرنشین جداول فروش بود و نقدهای آن بسیار مثبت بودند و به نظر می‌رسید که اگر رزیدنت اویل ۵ بخواهد موفق شود، باید کاری غیر ممکن را به ثمر برساند.

البته که رزیدنت اویل ۵ در این کار موفق نمی‌شود. سازندگان ماجراهای بازی را به روشنایی روز آوردند و یک همراه به نام شوا را با هوش مصنوعی نه چندان جالب در کنار بازیکن قرار دادند. بازی چندان موفق ظاهر نمی‌شود و به نظر می‌رسد که در اوایل توسعه وضعیت عجیب‌تری هم داشته است.

با توجه به برخی اطلاعاتی که به صورت آنلاین یافت می‌شوند، به نظر می‌آید که در ابتدا قرار بوده تا مکانیک‌هایی برای بقا در بازی گنجانده شوند که بر اساس میزان «آفتاب‌زدگی» کار می‌کردند. آفریقا سرزمین گرمی است و کریس در کنار زامبی‌ها باید نگران گرمای هوا هم باشد. در این ویژگی او باید هر از گاهی در سایه‌ای پناه می‌گرفت و گرنه باید با عواقب از دست رفتن میزان سلامتی و هوشیاری خود کنار می‌آمد.

این ویژگی قطعا می‌توانست سطح تنش را در بازی چند پله بالاتر ببرد، اما شاید به دلیل مشکلاتی که در طراحی مراحل ایجاد می‌کرد در همان اوایل توسعه بازی کنار گذاشته شد.

۸- مرحله ابتدایی تغییر یافته - بازسازی رزیدنت اویل ۳


شاید بازسازی نسخه سوم به اندازه بازسازی رزیدنت اویل ۲ خارق‌العاده از آب در نیامده باشد اما هم چنان بازی پر است از محتوی هیجان‌انگیز و شخصیت منفی مخوفی به نام نمسیس.

به لطف برخی تغییرات در استودیو، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از محتوای‌های در نظر گرفته شده برای بازی از آن حذف شده‌اند. یکی از این بخش‌ها، بخش ابتدایی بازی است که تغییر پیدا کرده.

می‌دانیم که در این نسخه به کارلوس زمان بیشتری پرداخته شده و وقتی او به سمت اداره پلیس راکون سیتی می‌رود متوجه برد (Brad) می‌شود که به سراغ ماروین رفته و او را گاز می‌گیرد. در ابتدا قرار بود در این صحنه جیل به جای کارلوس تایرل باشد و دوست قدیمی‌اش را ببیند که انسانیت‌اش از بین رفته و حال مجبور است او را از این رنج خلاص کند.

این سکانس خود در ادامه فرار جیل و کارلوس از دست نمسیس و حرکت به سمت اداره پلیس راکون سیتی بود. تغییر در این سکانس کوچک بود، اما می‌توانست صحنه‌ای احساسی را برای شخصیت‌های داستان رقم بزند که حیف شد.

۷- هانترها در ابتدای بازی - رزیدنت اویل ۱


یکی از دیگر تغییراتی که کپکام در مرحله ابتدایی بازی‌هایش انجام داد، مربوط به اولین نسخه بازی می‌شود. چند دقیقه ابتدایی نسخه بتای بازی رزیدنت اویل ۱ به معنای واقعی کلمه بسیار سخت بود!

تقریبا تمام طرفداران مجموعه دقایق ابتدایی رزیدنت اویل ۱ را به یاد دارند. از سالن بزرگ ابتدایی به سمت اتاق غذاخوری رفته و در گوشه مسیر برای اولین بار با یک زامبی روبه‌رو می‌شویم. اما در نسخه بتا از همان ابتدا شما دو زامبی را پیش روی خود دارید و یکی دیگر هم پشت یکی از ستون‌ها منتظر شماست و در نهایت به جای آن زامبی در گوشه راهرو یک هانتر منتظر شماست.

درست در همان ۵ دقیقه ابتدایی، بازی یکی از سخت‌ترین دشمنان را به جان شما می‌اندازد. این دیگر چیزی فراتر از سخت بود و انگار سازندگان قصد آزار دادن مخاطبین را داشتند.

۶- زامبی‌هایی که به تنفس شما واکنش نشان می‌دادند - رزیدنت اویل ۷


شاید زامبی‌های معمولی اولین چیزی باشد که در لیست دشمنان بازی قرار دهیم، اما کپکام در تلاش است تا همواره این لیست را بلندتر و متنوع‌تر از قبل کند.

در همین راستا، در نسخه هفتم بازی قرار بود تا زامبی‌هایی وجود داشته باشند که تا حد روبوسی به بازیکن نزدیک شده و تجربه‌ای کاملا متفاوت را رقم بزنند. طبق گفته جون تاکوچی (Jun Takeuchi)، تهیه کننده اجرایی بازی، در ابتدای روند توسعه آن‌ها مشغول آزمایش کردن زامبی‌هایی بودند که به تنفس شخصیت بازیکن واکنش نشان می‌دادند.

این ویژگی به این معنا بود که در بازی لحظاتی وجود داشت که باید یا از دست این نوع خاص از زامبی‌ها پنهان شده و یا بدون آن که آن‌ها را تحریک کنیم، از کنارشان پنهانی گذر کنیم. این ویژگی می‌توانست لحظاتی نفس‌گیر را در بازی خلق کند.

شاید بپرسید که پس چرا این زامبی‌ها را در بازی ندیدیم؟

طبق گفته تاکوچی، در جریان تست بازی متوجه شدند که بازیکنان موقع مواجهه با این زامبی‌ها علاوه بر شخصیت داخل بازی، خود نیز نفس‌شان را نگه می‌دارند و سازندگان نمی‌خواستند که کسی به این خاطر آسیب ببیند.

۵- صحنه سینمایی نسخه ژاپنی - رزیدنت اویل ۱


همه ما با آن ویدیوی لایو اکشن ابتدای رزیدنت اویل ۱ آشنایی داریم. طبق شنیده‌ها، کل این ویدیو در مدت دو روز فیلم‌برداری شده و حتی بازیگران هم دقیقا نمی‌دانستند که قرار است این ویدیو در کجا استفاده شود.

اما نکته جالب در این جاست که در نسخه ژاپنی (اصلی) ویدیو از آن چیزی که در غرب دیده شده هم خشن‌تر بوده. در نسخه بین‌المللی، جزئیات خشونت‌بار به دستی قطع شده و نمای نزدیک سگ‌های خون‌آلود محدود می‌شد، اما در نسخه ژاپنی، ما شاهد تکه پاره شدن یکی از اعضای استارز به نام جوزف فراست هستیم.

مضاف بر این، در این ویدیو اصابت گلوله‌ها به سگ‌ها و پاشیدن خون و ترکیدن چشم آن‌ها هم به نمایش در می‌آید. طبیعی است که چنین صحنه‌هایی در نسخه مخصوص کشورهای حساس به خشونت وجود نداشته باشد. اما این که سازندگان اصلا چنین صحنه‌هایی را فیلم‌برداری کردند هم جای تعجب دارد.

۴- حالت کوآپ دو نفره - بازسازی رزیدنت اویل ۲


شاید فکر کنید که بازسازی رزیدنت اویل ۲ بهتر از این نمی‌شد. اما دیتاماینرها با گشتن در میان انبوهی از کدهای بازی، سرنخ‌هایی از یک حالت متفاوت یافتند که می‌توانست بازی را بیش از پیش لذت‌بخش کند.

چیزی که دیتاماینرها به آن دست یافتند، سرنخ‌هایی از یک حالت دو نفره کوآپ بود. آن‌ها حتی موفق شدند بخشی را بیابند که در آن کلر و لئون با هم در یک کوچه در کنار هم حضور داشتند.

این که در ابتدا قرار بوده بخش داستانی بازی به این صورت ساخته شود یا خیر، معلوم نیست. اما در نسخه اصلی بازی هم هر کدام از شخصیت‌های اصلی مسیری متفاوت از دیگری را طی می‌کنند. به غیر از آن، ساختن یک هوش مصنوعی به عنوان همراه برای کسانی که بازی را تک نفره تجربه می‌کنند دردسرهای خودش را دارد. به همین خاطر شاید این حالتی خاص مشابه با Ghost Survivors Mode باشد.

۳- مرد قلاب به دست - رزیدنت اویل ۴


کسانی که در نمایشگاه E3 2009 حضور داشته‌اند و نمایش رزیدنت اویل ۴ را از نزدیک تماشا کرده‌اند، به خوبی حس وحشت ناشی از حضور این مرد قلاب به دست را به یاد خواهند آورد.

این شخصیت که به نظر از بخار تشکیل شده بود، کاملا در مقابل گلوله‌ها مقاوم بود و در طول راهروهای تاریک و بلند بازی به تعقیب لئون می‌پرداخت. همین نمایش کوتاه برای جهانیان کافی بود تا انگشت حیرت به دهان گرفته و با هیجان منتظر نسخه نهایی بازی بمانند.

متاسفانه این مرد قلاب به دست که به گفته برخی یک تصویر خیالی است که از میان نقاشی‌ها و آینه‌ها بیرون آمده و به تعقیب بازیکن می‌پردازد، به دلیل بازنگری کامل در دیالوگ‌های بازی، از بازی حذف شد. شاید یکی از معدود چیزهایی که می‌توانست رزیدنت اویل ۴ را از آن چه که هست بهتر کند، حضور چنین دشمن غیر قابل شکستی باشد.

۲- یک کوسه غول‌پیکر - رزیدنت اویل آوت‌بریک


آوت‌بریک عنوانی بود که خیلی از طرفداران مجموعه آن را به حساب نمی‌آورند. اما این بازی و ادامه‌های آن در زمان خود، بازی‌های خاصی بودند. آن‌ها در تب و تاب اولیه بازی‌های آنلاین وارد بازار شدند و قرار بود تا با قابلیت انتخاب شخصیت و تنوع دشمنان، دنیای بازی‌ها را فتح کنند.

اما به دلایلی مثل تعداد کم بازیکنان آنلاین در آن زمان، بازی نتوانست به موفقیت مالی برسد. اما این دلیل باعث نشد تا سازندگان بی‌خیال دیوانه‌بازی‌های خود شوند و کوسه مد نظر ما هم یکی از این موارد است.

این کوسه قرار بود تا در قالب یک باس فایت نهایی در بندرگاه باشد. بازیکن می‌بایست از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر شنا می‌کرد و این کوسه قرار بود تا بر سر راه او قرار بگیرد. با توجه به اندازه و ظاهر ترسناک آن، مشخص است که در صورت رخ دادن چنین چیزی، بازیکن با چه وحشتی روبه‌رو می‌شد. ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد و کوسه به کنار گذاشته شد. در عوض در نسخه‌های بعدی فیل زامبی شده به بازی اضافه شد.

۱- نبرد بزرگ با ال گیگانته‌ها - رزیدنت اویل ۵


یکی از لحظاتی که همه بازیکنان را شوکه می‌کند، وقتی است که در رزیدنت اویل ۴ برای اولین بار با ال گیگانته (El Gigante) مواجه می‌شویم. مقابله با انبوهی از زامبی‌ها خود کاری سخت بود، حالا یک غول بی شاخ و دم هم به آن اضافه شده بود.

در نسخه پنجم اسم این موجودات به ندسو (Ndesu) تغییر کرده بود، اما همچنان بسیاری آن را همان ال گیگانته خطاب می‌کنند.

به لطف بازخورد موفقیت‌آمیز نسخه ۴، در نسخه بعد هم ما مجددا شاهد این موجود عظیم‌الجثه بودیم و این بار برای از راه برداشتن وی، یک کامیون مهمات را باید بر سرش خالی می‌کردیم.

اما این تنها چیزی نبود که بر روی مشارکت این موجودات حساب شده بود. طبق اسناد ثبت شده، قرار بود تا یک باس فایت با محوریت حضور حدود ده تا ۱۵ ال گیگانته در بازی وجود داشته باشد. طبق این سند، برنامه اصلی این بود تا تمامی اعضای BSAA در کنار هم جمع شده و در یک منطقه سنگربندی شده با این تعداد از غول‌ها مقابله کنند.

ترکیب مکانیزم شوتینگ بازی با حال و هوای اتک آن تایتان مانند این باس فایت می‌توانست حس و حالی بسیار متفاوت به بازی بدهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • 21kasra12
    21kasra12 | ۱۷ آذر ۱۴۰۱

    شماره ۶ برام خیلی جالب بود ، چون من خودمم همچنین ادمیم و اگه همچین چیزی بود قطعا نفس و حبس میکردم ، من حتی تو بعضی بازی ها که باید زیر آب شنا کنی به خودم میام و میبینم نفسم حبسه و این برام خیلی جالب بود که کپکام به این موضوع اهمیت داد

    و در مورد شماره ۱ بنظرم خیلی عالی میشد اما طبق معمول یه مشت آدم بیکار میومدن میگفتن که بازی خیلی اکشن شده و همون حرفایی ک سر ایول ۶ گفتن

    در کل مقاله جالبی بود

  • Sherek-
    Sherek- | ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

    همه مقاله خوب بود نمیشه گفت کدوم یک بهتر بود ولی میشه گف حالت کو اپ خیلی خوب بود?

    پ ن:سم ترینش ویدئو اول بازی رزیدنت اویل ۱ بود والا من طبیعی تر بازیگری میکردم?

  • iliya007
    iliya007 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

    اگه حالت کو آپ تو رزیدنت ایول ۲ بود عالی میشد حداقل می‌تونستیم با داداشمون کلی حال کنیم?

  • یونس
    یونس | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

    فقط مورد شیش??
    نفسشون حبس کنن آسیب ببینن?

  • icy alireza
    icy alireza | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

    مقاله جالبی بود مخصوصاً شماره ۲
    خسته نباشید

  • Ilia2008
    Ilia2008 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

    میشد کل رزیدنت ایول ۲ رو هم توی لیست آورد ، نسخه اولیه تا ۹۵ درصد کامل شده بود ولی میکامی و بقیه توی استودیو شماره ۴ کپکام از نتیجه کار راضی نبودن و بازی رو کلا از اول ساختن

    • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
      💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

      *رزیدنت اویل ۱.۲

  • GHOST_RIDER
    GHOST_RIDER | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

    مقاله جالبی بودخسته نباشید.

  • Ilia2008
    Ilia2008 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

    اون فیلم اول رزیدنت ایول ۱ خیلی سم بود .

    ریمیک نسخه سوم مشکلش اینه که نسبت به نسخه اصلی حذفیات زیادی داره و روایت سریع تری هم داره که البته با توجه به این حذفیات منطقیه

  • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
    💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

    لیست جذابی بود خسته نباشید واقعا ❤️
    مورد دوم میتونست یه چیزی تو مایه های باس فایت نپتون در re1 باشه واقعا حیف شد که حذفش کردن
    اون مکانیک حذف شده re5 هم جالب بود حیف که استفاده نشد ازش
    همچنین اون موردی که در مورد re4 گفتید بنظرم زیاد درست نیست چون اون نسخه از بازی کنسل شد و پروژه ساخت re4 ریبوت شد

    پ.ن: مورد سوم رو اصلاح کنید لطفا
    رزیدنت اویل ۴ سال ۲۰۰۵ عرضه شده چطور ممکنه ازش تو رویداد e3 2009 رونمایی بشه ??

    • Alireza8405
      Alireza8405 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

      سلام عزیز
      علیرضا جان لطف می کنی یه راه ارتباطی بدی بهم، لازمه صحبت کنم باهات اگه افتخار بدی

      • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
        💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

        اگه در مورد قضیه سروره واقعا حرفی ندارم عزیز

        • Alireza8405
          Alireza8405 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

          صرفا اون نیست داداش جان
          کلا یه راه لازم نیست که با هم ارتباط برقرار کنیم؟:)

          • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
            💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

            چرا که نه :‌)‌)
            واتساپ خوبه؟

          • Alireza8405
            Alireza8405 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

            عالیه:)
            اگه می خوای شمارت رو کسی ندونه می تونی بهم ایمیلش کنی عزیز
            a.atharifard1384@gmail.com

          • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
            💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

            چشم

          • amir-hossein1389
            amir-hossein1389 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

            بی زحمت یه ایمیل هم به من بزن:))
            amir10heisenberg@gmail.com

          • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
            💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

            حتما ??

  • Ali-m
    Ali-m | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

    مورد ۳. E3 2009 را فک کنم اشتباه نوشتید

مطالب پیشنهادی