چرا وارنر در حال حذف این همه فیلم و سریال از سرویس استریم خود است؟
هنگامی که HBO Max در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، طراحی شد تا خانهای برای پخش تمامی تولیدات برادران وارنر، دی سی و اچ بی او باشد، همینطور برنامههای زیادی مخصوص کودکان. حالا اما، ناگهان، ...
هنگامی که HBO Max در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، طراحی شد تا خانهای برای پخش تمامی تولیدات برادران وارنر، دی سی و اچ بی او باشد، همینطور برنامههای زیادی مخصوص کودکان. حالا اما، ناگهان، HBO Max کمی متفاوت به نظر میرسد و انگار دارد رنگ عوض میکند.
این سرویس که مانند سیانان متعلق به برادران وارنر دیسکاوری است، برنامههای تلویزیونی و فیلمها را چپ و راست حذف میکند، زیرا میخواهد از این طریق هزینهها را کاهش دهد. استراتژیاش را تغییر داده و آماده میشود تا تابستان آینده با Discovery+، سرویس پخشی دیگر، ادغام شود.
پس داستان از چه قرار است؟ واضح است که اوضاع سرویسهای استریم از آنچه که در روزهای اولیه همه گیری کرونا بود، تغییر کرده است اما وضعیت HBO Max همچنان روی هواست و ثبات لازم را پیدا نکرده است.
- 1 چرا HBO Max برنامههایی را که دارای امتیاز یا حق مالکیت آنهاست، از بین می برد؟
- 2 صبر کنید ببینم، کاهش هزینه؟ مگر HBO Max صاحب این محتوا نیست؟
- 3 اما آیا کل هدف سرویس استریم این نیست که «همه چیز در کاتالوگ ما باقی بماند؟»
- 4 برادران وارنر دیسکاوری در این مورد چه می گوید؟
- 5 آیا HBO Max «سِسِمی استریت» را لغو کرد؟
- 6 چرا این کار را کرد؟ فکر میکردم سرویسهای استریم محتوای مخصوص کودکان بیشتری میخواهند، اینطور نیست؟
- 7 این چه معنایی برای آینده HBO Max دارد؟
چرا HBO Max برنامههایی را که دارای امتیاز یا حق مالکیت آنهاست، از بین می برد؟
دلایل بیشماری وجود دارد که اچبیاو مکس برنامههایی مانند «نسل» (Generation)، «قطار بینهایت» (Infinity Train)، «وینیل» (Vinyl) و «برنامه گفتگو نه چندان دیر وقت با المو» (The Not-Too-Late Show with Elmo) را حذف کند. اما اگر بخواهیم دسته بندیشان کنیم، این دلایل به سه بخش کلیدی تقسیم میشوند: کاهش هزینه، تغییر در استراتژی کلی محتوا و پاک کردن سرویس از محتوایی که مشترکین تماشا نمیکنند.
صبر کنید ببینم، کاهش هزینه؟ مگر HBO Max صاحب این محتوا نیست؟
فقط به این دلیل که محتوا بروی یک سرویس استریم به حیاتش ادامه میدهند به این معنی نیست که دیگر هزینهای ندارد. خدمات استریم همچنان باید به بازیگران و دست اندرکاران تولید پرداخته شوند و این هزینهها روی هم انباشته میشود. به گفته یک منبع آگاه از اچ بی او، HBO Max پس از حذف این برنامهها سالانه ۱۰۰ میلیون دلار پسانداز خواهد کرد. برادران وارنر دیسکاوری به سرمایه گذاران گفتهاند که در مجموع ۳ میلیارد دلار از هزینههای شرکت را کاهش میدهند، بنابراین هر ذرهای کمک میکند.
جولیا الکساندر، مدیر استراتژی در Parrot Analytics به CNN Business گفت: «نگه داشتن برنامهها در سرویس استریم هزینه دارد. آیا سودی که یک برنامه برای سرویس به ارمغان میآورد از نگه داشتن آن کمتر است؟ اگر پاسخ منفی است و به خصوص اگر این برنامه یک برنامه کم طرفدار باشد، که بسیاری از اینها هستند، حذف این برنامهها و عناوین میتواند به نفع شرکت باشد.»
اما آیا کل هدف سرویس استریم این نیست که «همه چیز در کاتالوگ ما باقی بماند؟»
سرویس استریم به مصرف کنندگان آموزش داده است که باور کنند همه چیز برای همیشه در یک سرویس در دسترس خواهد بود، به خصوص محتوای اورجینال. همیشه اینطور نیست.
دیگر سرویسها نیز محتوا را از کتابخانههای خود بیرون میآورند. این بخشی از تجارت است.
برادران وارنر دیسکاوری در این مورد چه می گوید؟
سخنگوی اچبیاو مکس به سیانان بیزینس گفت: «همانطور که ما به سمت گردآوری کاتالوگهای محتوای خود در این پلتفرم حرکت میکنیم، تغییراتی را در ارائه محتوای موجود در HBO Max و Discovery+ ایجاد خواهیم کرد. این شامل حذف برخی از محتواها از هر دو پلتفرم خواهد بود.»
آیا HBO Max «سِسِمی استریت» را لغو کرد؟
نه، پرنده بزرگ هنوز زنده است. با این حال، طبق گزارشها، این شرکت ۲۰۰ قسمت از این سریال محبوب را از سرویس خارج کرد.
چرا این کار را کرد؟ فکر میکردم سرویسهای استریم محتوای مخصوص کودکان بیشتری میخواهند، اینطور نیست؟
به گفته الکساندر، تولید برنامه کودکان برای سلامت هر سرویس استریم حیاتی است، اما به سرمایه گذاری بزرگ نیاز دارد. او گفت: «سرمایه گذاری روی تولید برنامه برای بچهها، به خصوص لایو اکشن، سرمایه زیادی میخواهد. شما نمیتوانید فقط چند برنامه تولید کنید و بعد امیدوار باشید که همین کافی خواهد بود. چنین کاری نیاز به یک برنامه چند ساله دارد.»
این در مورد محتوای انیمیشن نیز صدق میکند، که اخیراً در HBO Max در معرض خطر بوده است. حتی یک سری انیمیشن جدید بر اساس بتمن که یکی از مهم ترین و سودآورترین برندهای این شرکت بود، کنار گذاشته شد.
الکساندر در این مورد اینطور توضیح داد: «در حال حاضر، دو اولویت اصلی WBD ایجاد رشد و کاهش هزینهها است. برنامه سازی برای کودکان حوزهای است که بازیکنان برتری مانند نتفلیکس (NFLX)، اپل (AAPL)، دیزنی (DIS) و آمازون (AMZN) قبلاً در آن سرمایهگذاری کردهاند، در حالی که یوتیوب بیشتر توجه این مخاطبان را حفظ کرده است.»
در نهایت، HBO Max میخواهد بیشتر روی نقاط قوتی مانند درامها در HBO و فیلمها در برادران وارنر تمرکز کند، اما احتمالاً در مقطعی دوباره روی محتوای کودکان سرمایهگذاری خواهد کرد.
این چه معنایی برای آینده HBO Max دارد؟
زمان مشخص خواهد کرد.
دیوید زاسلاو (David Zaslav)، مدیر عامل جدید برادران وارنر دیسکاوری، بر کسب درآمد از جریانهای درآمد سنتی مانند تلویزیون کابلی، هزینههای تبلیغات و سود کلی باکس آفیس و همچنین استریم تمرکز دارد. این یک تغییر نسبت به مدیر عامل قبلی، جیسون کیلار (Jason Kilar) است، که شرط بندی کرده بود که آینده در سرویس استریم است و بیشتر تمرکزش را روی این بخش گذاشته بود.
دنیای استریم در حال تکامل است و همه هنوز در حال کشف آینده آن هستند. الکساندر گفت: «این یک بازی نیست که بگوییم کیلار درست میگوید و زاسلاو اشتباه میکند، یا زاسلاو درست است و کیلار اشتباه میکند. موضوع اصلی اولویت بندی است. آینده استریم هنوز در حال تغییر است، اما اساساً همه چیز در نهایت به سمت آن میرود.»
الکساندر همچنین اضافه کرد که در حالی که پهنای باند در حال گسترش است، وضعیت تلویزیون کابلی رو به افول است و سرویسهای استریم اینطور نخواهند بود که همه چیز را در خود داشته باشند و فقط با خرید یک اشتراک به همه چیز دسترسی داشته باشیم.
«سرویس استریم پولی مانند HBO Max، پلتفرمهای رایگان پشتیبانی شده با آگهیهای تبلیغاتی مانند Pluto TV و دیگر شبکهها در این تجارت حضور درند. همه اینها در امتداد با اکرانهای سینمایی نیز هست و نه جایگزینی مطلق برای آنها.» او گفت که انتخاب مصرفکننده بخش بزرگی از تصمیمگیری در مورد دوران بعدی استریم – و بنابراین HBO Max – را رقم خواهد زد و افزود که «مخاطبان حکمرانان اصلی هستند و همیشه همینطور بوده است».
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.