هر آنچه باید از بازی Victoria 3 بدانید
سال ۲۰۰۹ بود که استودیو پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive) ساخت بازی Victoria 2 را تایید کرد. پس از گذشت یک سال و در سال ۲۰۱۰ این بازی منتشر شد و مورد استقبال تمامی طرفداران سبک ...
سال ۲۰۰۹ بود که استودیو پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive) ساخت بازی Victoria 2 را تایید کرد. پس از گذشت یک سال و در سال ۲۰۱۰ این بازی منتشر شد و مورد استقبال تمامی طرفداران سبک استراتژیک قرار گرفت. نبوغی که در ساخت این بازی وجود داشت، تا به حال هیچوقت استفاده نشده بود. همین نوآوری بسیار بالا بازی باعث شد که نام پارادوکس در جهان معروف شود. موفقت Victoria آنقدر زیاد بود و هست که هنوز هم این بازی طرفدارهای خودش را دارد و در لیست ۲۰۰ بازی پرطرفدار استیم نامش میدرخشد.
تمامی طرفدارهای این استودیو دلشان یک Victoria دیگر میخواست. بعد از گذشت ۳ سال دیگر همه منتظر معرفی نسخه سوم این بازی بودند. ولی در سال ۲۰۱۳ به جای آن Europa Universalis IV توسط پارادوکس معرفی شد. خب ایرادی نداشت. به هر حال یک استودیو، فقط روی یک بازی تمرکز ندارد. در سال ۲۰۱۴ که Europa Universalis IV منتشر شد، دیگر همه میداستند که بازی بعدی Victoria است. قطعا پارادوکس قویترین بازیاش را فراموش نمیکند.
به مدت ۲ سال اخبار زیادی از پارادوکس بیرون نمیآمد تا سال ۲۰۱۵ که قرار بود یک بازی دیگر را معرفی کنند. این دفعه دیگر قطعا Victoria بود. ولی نه. در مراسمی که داشتند، استودیو پارادوکس اینتراکتیو بازی Hearts of Iron 4 را معرفی کرد. اشتباه نکنید، این بازی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، یکی از محبوبترین و بهترین بازیهای سبک استراتژیک دنیا است. ولی Victoria نبود.
با ویجیاتو در بررسی مواردی که تا الان از این بازی میدانیم همراه باشید.
پایان انتظار برای Victoria
واقعا هیچکس انتظارش را نداشت. دیگر کسی این هیولا دنیای بازیهای استراتژیک را به یاد نداشت. از انتشار نسخه دوم این مجموعه ۱۱ سال میگذشت و به قدری پاردوکس از آن صحبت نمیکرد که همه فکر میکردند دیگر کار این مجموعه تمام است. ولی در سال ۲۰۲۱ در مراسم خود استودیو پارادوکس یعنی PDXCON گفتند که قرار است یک بازی جدید معرفی شود.
طبق معمول جامعه طرفداری پارادوکس شروع به ساخت جوک و لطیفه کردند. اکثر این جوکها هم مربوط به این بود که قرار است Victoria 3 معرفی شود و همه میخندیدند. حداقل ۵ سال از آخرین باری که یک نفر به انتشار Victoria 3 اعتقاد داشت، میگذشت. ولی در آن شب سال ۲۰۲۱ همه چیز عوض شد. دیگر کسی بازی را (یا بهتر است بگویم نیامدنش را) مسخره نمیکرد و همه آماده بودند تا پارادوکس دوباره یک حماسه را خلق کند. بالاخره پاردوکس اعلام کرد که چند وقتی است که دارد روی یک بازی با نام Victoria 3 کار میکند.
Paradox Interactive
شرکت Paradox Interactive در حقیقت یک شرکت ناشر است که شهرتش منتشر کردن بازیهای استراتژیک و مخصوصا گرند استراتژی (Grand Strategy) است. در سال ۲۰۰۴ این شرکت مستقل شد و شروع به فعالیت آزاد و خرید استودیوهای توسعه دهنده کرد. در طول این مدت ۸ استودیو مختلف را خرید که یکی از آنها استودیو بسیار معروف Tale Worlds است. اما یک استودیو توسعهدهنده هم خود Paradox Interactive ساخت. استودیویی که پرچمدار این شرکت شد و در دنیای بازیها نامش را همه میشناسند. اسم این توسعهدهنده Paradox Development Studio بود.
شاید فکر کنید که این استودیو چون در سال ۲۰۰۴ رسمیت گرفت پس تقریبا جوان و بیتجربه است. ولی جالب است که بدانید عوامل این استودیو از سال ۱۹۹۵ مشغول ساخت بازیهای استراتژیک، چه برای پی سی و چه به صورت تختهای، بودند. در حقیقت تمامی افرادی که امروزه در پارادوکس کار میکنند قبلا در شرکتی به نام Target بودند. اما بعدا جدا شدند و استودیو خودشان را بنا کردند. اما در سال ۲۰۱۲ خود پارادوکس هم نصف شد. این شرکت هم به عنوان یک توسعهدهنده فعالیت میکرد و هم به عنوان یک ناشر. برای سادهتر شدن کارشان، نصف استودیو شد Paradox Development Studio و نصف دیگر هم Paradox Interactive شد.
سالهای تجربه افراد شاغل در این استودیوها باعث شده است که انتظار ما از این بازی بسیار بالا باشد. به هر حال این همه تجربه باید یک جایی به کار بیاید. امیدواریم که یک استفاده بهینه از این همه دانش در زمینه بازیهای استراتژیک را در Victoria 3 ببینیم.
اهمیت معرفی بازی
خب حالا که بازی معرفی شد و قرار است که به زودی منتشر شود شاید برایتان یک سوال پیش بیاید. چرا این بازی اینقدر مهم است؟ چه چیزی باعث اهمیت بالای Victoria 3 شده است؟ جواب این سوال خیلی ساده است. تاثیر بزرگ نسخه قبلیاش دلیل اهمیت زیاد این نسخه است. اما چرا؟
شاید فکر کنید که مجموعه Victoria هم مثل بقیه بازیهای گرند استراتژی است و هیچ عمقی ندارد. یک سری کالا را تولید میکنید و میفروشید، یک ارتش میسازید و با آن دنیا را فتح میکنید. نمونهاش زیاد است در بازار ولی این مجموعه با بازیهای دیگر این سبک خیلی فرق دارد. در مجموعه Victoria، مدیریت یک کشور و حکومت به آن صرفا کلیک کردن چند دکمه و خواندن چند عدد نیست. نوآوریهایی که در Victoria 2 دیدیم و احتمالا در این نسخه هم ببینیم پا را فراتر از همچین چیزی میگذارند. سیستم اقتصادی بازی کاملا مشابه سیستم اقتصاد واقعی است که همین موضوع باعث میشود که تجارت بینالمللی در بازی هم مثل واقعیت باشد.
برای مثال در Victoria 2 شما بزرگترین تولید کننده فولاد باشید و خیلی از کشورها برای ساخت توپهای جنگی و تفنگ به فولاد شما وابسته باشند، با تحریم آنها عملا میتوانید نیروی نظامیشان را فلج کنید. یک مثال دیگر هم این است که با نفوذ سیاسی و اقتصادی به یک کشور جهان سومی میتوانید به قدری آن کشور را قدرتمند کنید که از هیچی برای خودتان یک متحد قدرتمند ایجاد کرده باشید.
ایجاد همچین تغییرات بزرگی در تفکر بازیهای گرند استراتژی نه فقط روی مخاطب بلکه روی کل صنعت ساخت همچین بازیهایی تاثیرگذار است. برای همین هم هست که مجموعه Victoria اهمیت بسیار بالایی دارد.
گیمپلی بازی
درست است که تلاش Victoria این است که شبیه به بازیهای دیگر گرند استراتژی این استودیو باشد ولی در حقیقت این بازی بیشتر یک بازی مدیریتی خواهد بود. توجه و تمرکز روی مدیریت وضعیت مردم و یا تجارت و تولیدات خواهد بود. بله در بازی سیستمهای نبرد و جنگهای مختلف و حتی جنگ جهانی اول هم وجود دارد ولی خب مثل هر بازی دیگری، Victoria 3 هم به صورت مساوی تمرکزش را پخش نخواهد کرد.
سیستم گیمپلی این بازی به قدری بزرگ است که به سادگی نمیتوان آن را توضیح داد. اگر Victoria 3 هم شبیه به دیگر بازیهای پارادوکس باشد پس حتی نباید انتظار داشته باشیم که بعد از ۱۰۰ ساعت بازی کردن آن را بفهمیم، چه برسد به فهمیدنش قبل از انتشار بازی. ولی در ادامه به برخی از نکاتی که تا به الان از بازی میدانیم، اشاره خواهم کرد.
سیاست داخلی در Victoria 3
نظر مردم در این بازی خیلی مهم است. هر شخصی یک نظر و دیدگاه سیاسی دارد. اگر نظر اکثریت افراد تبدیل به یک قانون نشود مردم انقلاب خواهند کرد. اگر هم از آنها حمایت کنید و طبق نظر آنها کشور را اداره کنید شاید فساد اداری به قدری بالا رود که دیگر هیچ کاری در کشور انجام نشود.
قوانین تجاری داخلی تاثیر بزرگی روی بازار جهانی خواهند داشت. اگر شما تولیدات زیادی داشته باشید ولی به خاطر قوانین تجاری نتوانید آنها را صادر کنید، ممکن است تاجرهای کشورتان دست به اعتصاب بزنند. این موضوع خیلی جالب خواهد بود که شما هم باید قوانین کشور را طوری وضع کنید که دچار سرنگونی نشوید و هم طوری که مردم به خیابانها نریزند و ایدئولوژیهای افراطیای پیدا نکنند.
مورد بعدی در قسمت سیاست داخلی، مدیریت بیکاری است. مردم برای شاد بودن و حمایت از حکومت باید نیازهایشان برطرف شود. نیازهای مردم هم با پول برطرف میشود. برای پول دراوردن هم مردم به کار نیاز خواهند داشت. پس در Victoria 3 باید حواستان باشد که برای مردم به اندازه کافی کار وجود دارد.
این مسئله که چه کاری را هم خودتان تعیین میکنید. به طور مثال اگر بودجه ارتش را بالا ببرید، اکثریت مردم سرباز و افسر خواهند شد. اگر حقوق وکلا را بیشتر کنید مردم انتظار ساخت دانشگاه خواهند داشت پس کشورتان به افراد متخصص هم نیاز پیدا میکند.
احتمالا تا الان متوجه شده باشید که سیستم مدیریت سیاسی بازی چقدر دینامیک است و به چقدر متغیر مختلف بستگی دارد. ولی این تمامی داستان نیست.
سیاست خارجی و دیپلماسی در Victoria 3
سیستم دیپلماسی در بازی مشابه دیگر بازیهای گرند استراتژی است. نظر یک کشور درباره کشور شما و نظر کشورتان درباره کشور دیگر یک عدد بین «-۱۰۰ و ۱۰۰» خواهد بود. این میزان تعیین میکند که کشور مورد نظر چقدر علاقه به مذاکره با شما دارد. این میزان با انواع کارهای دیپلماتیکی مختلف میتواند تغییر کند و کم و یا زیادتر شود.
تمرکز بازی روی تعاملات دیپلماتیکی بسیار زیاد است و بازی سعی دارد که این تفکر را جا بندازد که برای رسیدن به هدفتان حتما نیازی به جنگ نیست، گاهی اوقات با صحبت کردن هم میتوانید به خواسته خود برسید. حتب اگر به قیمت ثبات یک کشور دیگر باشد.
جنگ
در زمان شروع جنگ یک منو جالب در بازی باز میشود. با توجه به قدرت و توانایی دیپلماتیکی کشورهای طرفین، هر دو طرف یک سری هدف برای خودتان تعیین میکنید. خب هیچ جنگی بدون دلیل که نمیشود. طرف مهاجم در ابتدا خواسته خود را عنوان میکند. سپس نوبت طرف دیگر است که هدفش در جنگ را معین کند. این پروسه سه مرحله دارد و در طول این مراحل هر دو طرف میتوانند کشورهای دیگر را قانع کنند تا در این جنگ به کمکشان بیایند.
برای درخواست از یک کشور برای کمک کردن در جنگ نیاز است که به آن کشور یک پیشنهاد بدهید. این پیشنهادی که میدهید یک سری منفعت به آن کشور خواهد داد که شاید خوشتان نیاید پس بهتر از که خوب به آن فکر کنید.
اگر در طول این سه مرحله هیچ کدام از دو کشور کوتاه نیایند و جو دیپلماتیکی متشنج باقی بماند، جنگ شروع خواهد شد.
پیامدها و فجایع یک جنگ
توسعهدهندههای Victoria 3 در تلاشند که کاری کنند تا وقوع یک جنگ در بازی واقعا فاجعهبار و نابود کننده باشد. بازیکنها باید قبل از شروع جنگ حسابی به این موضوع فکر کنند که آیا اقتصادشان توانایی تحمل همچین جنگی را دارد یا نه؟
سیستم جنگ به این شکل است که شما تعداد کمی نیروی نظامی حرفهای دارید و بقیه ارتش در زمان جنگ مردم عادی هستند که تفنگ به دست گرفتهاند. طبیعتا اگر یک کشاورز و یا یک کارگر را از محل کارش خارج کنید و در جنگ کشته شود ضربه بزرگی به اقتصاد خواهد خورد.
نکته دیگر هم تجهیزات نظامی است. شما یا باید این تجهیزات را بسازید و یا باید آنها را وارد کنید. در زمان جنگ نیاز کشور به این تجهیزات بسیار بیشتر میشود. پس مطمئن شوید که حتما به اندازه کافی یا تولید میکنید و یا وارد میکنید.
یکی از راههای سود کردن در این بازی فروش اسلحه به کشورهای همسایه در زمانی است که در جنگ هستند. کار خیلی خوبی نیست ولی قطعا سود خوبی دارد.
انقلاب
یک بخش ترسناک بازی مربوط به انقلاب میشود. این واقعه، که شدیدا هم کم اتفاق میافتد، نتیجه عدم توجه به خواستهها و نیازهای مردم طبقات مختلف کشور است.
با برطرف کردن نیازهای مردم و بهبود شرایط زندگی آنها میتوان جلو انقلاب را گرفت. البته یکی دیگر از راههای خوب جلوگیری از آن این است که ببینید انقلابیها چه چیزی میخواهند و آن را برایشان فراهم کنید. شاید یک یا چند قانون در کشور برایشان مشکل ایجاد کرده و این مسائل بدون خشونت قابل حل شدن هستند.
در یک انقلاب، بالاخره یک طرف توسط طرف دیگر شکست میخورد و تسلیم میشود. اما ممکن است این پروسه بسیار طولانی باشد و تبدیل به یک جنگ داخلی شود. در این صورت بازسازی دوباره کشور بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.
زمان بازی و داستان آن
در مورد دوران بازی باید این را گفت که این بازی قرار است یک پل بین بازی Europa Universalis IV و Hearts of Iron Iv باشد. یعنی بین سالهای ۱۸۳۶ تا ۱۹۳۶. اگر بازیهای دیگر استودیو پارادوکس را بازی کرده باشید قطعا متوجه میشوید که ۱۰۰ سال واقعا زمان کمی است. پس پارادوکس برای حل این مشکل چه تصمیم خواهد گرفت؟ در جواب باید گفت که هر یک روز در بازی به چند قسمت مختلف تقسیم شده و شما گذر زمان را به کندی تجربه خواهید کرد. پس نگران نباشید، برای فتح دنیا زمان کافی خواهید داشت.
در مورد داستان هم حرف خاصی برای زدن وجود ندارد. این بازی قرار نیست که حول یک یا چند نفر مشخص بچرخد. شما هر کشوری را که در بازی انتخاب کنید، در حقیقت سرنوشتش را به دست گرفتهاید. پس باید سعی کنید که با آن کشور به موفقیتی که مد نظر خودتان است برسید. هوش مصنوعی بازی هم که بقیه کشورها را کنترل میکند با توجه به کارها و تصمیمات شما، واکنش مورد نظرش را نشان خواهد داد. شاید دوستانه باشد و شاید هم به شدت تصمیمات خشنی بگیرد.
در کل ترکیب روند استراتژیک و مدیریتی بازی به همراه هوش مصنوعی دینامیکیای که بازی دارد میتواند یک تجربه متفاوت و عالی را برای تمامی مخاطبانش به وجود بیاورد.
۳ آبان ۱۴۰۱
بله این بازی قرار است که قابلیت چند نفره هم داشته باشد.
این بازی فقط انحصاری استیم خواهد بود و فقط روی استیم به فروش میرسد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من خودم فقط بین بازی های های پارادوکس بازی Hoi4
رو میکنم ولی میدونم پارادوکس کارش حرف نداره تو ساختن بازی استراتژیک چون عملا کلاً پارادوکس تمام بازی هاش همینطورین از Eu4 بگیر تا Ck3
عنوان جذابی به نظر میاد، عجیبه که قبلا اسمش رو نشنیده بودم
خیلی واسش هایپم ، پیش بهه سوی تجربه قسمت دوم
به نظر خیلی بازی جذابی میاد?
واقعا مکانیزم هاش منطقی هست و واقع گرایانه بودن تو بازی های خیلی جذابه
امیدوارم یه دستی به روی بازار بازی های استراتژی بکشه?
بازی های استراتژی مدیریت نقشه که عمق داشته باشه به طرز عجیبی توی بازار استراتژی کمه. متاسفانه حتی توی استراتژی باز ها هم این مشکل عام شده که همه فقط میخوان بیان جنگ ها رو مدیریت کنن و هیچکسی عملا کاری با دیپلماسی نداره. خودم با اینکه ساعت ها تجربه توتال وار ها مخصوصا روم رو دارم. ولی میتونم بگم تجربه جنگم توش شاید کمتر از 20 ساعت باشه. و وقتی که با شرکت پارادوکس و بازی ای مثل ck آشنا شدم.... فقط میتونم بگم زندگیم عوض شد. الان بعد از گذشت 2 3 سال از اومدن ck3 همچنان دارمش و همچنان با هر پلی ای که میدم چیز های جدید یاد میگیرم اینقدر که سیستم دیپلماسی توش دلچسبه. و وقتی که دیدم v3 داره میاد.از شادی توی پوست خودم نمیگنجیدم. برای ما که پارادوکس ثابت شده ست. پس برخلاف خیلی از بازی ها. دیگه لازم نیست "امیدوار " باشیم تا بازی خوب باشه. چون همه میدونن که عالی قراره باشه