هر آنچه که باید از ریمیک Dead Space بدانید
یکی از برترین بازیهای ترسناک نسل هفتم بدون شک عنوان Dead Space بود. اثری که ساختاری جذاب را در آن زمان ارائه داد و تجربه حس بقا را به بهترین شکل ممکن برای مخاطب فراهم ...
یکی از برترین بازیهای ترسناک نسل هفتم بدون شک عنوان Dead Space بود. اثری که ساختاری جذاب را در آن زمان ارائه داد و تجربه حس بقا را به بهترین شکل ممکن برای مخاطب فراهم کرد. سری دد اسپیس، یکی از جذابترین سری بازیهای نسل هفتم بود که ناگهان به سکوت عجیب و طولانیمدتی فرو رفت. حال EA قصد دارد تا این سری بازی را فعلا با عرضه ریمیک نسخه اول به میادین بازگرداند.
Motive Studio که وظیفه بازسازی یکی از بهترین بازیهای نسل هفتم را دارد، ساختار کلی بازی را حفظ کرده و قصد دارد تا با ویژگیهای سختافزارهای PS5 و Xbox Series X یک تجربه بهینه را تحویل مخاطبان دهد. ریمیک Dead Space در حال حاضر یکی از موردانتظارترین بازیها است که بزودی عرضه خواهد شد. شاید بسیاری دلتنگ فضای USG Ishimura و Necromorph های دوستداشتنی شده باشند و میخواهند هرچه زودتر دوباره به دیدار آنها بروند.
در این مقاله قصد داریم به هر اطلاعاتی که از Dead Space Remake منتشر شده بپردازیم تا برای تجربه آن آماده باشیم. با ویجیاتو همراه بمانید.
تاریخ عرضه Dead Space
بازسازی Dead Space قرار است تا در تاریخ ۲۷ ژانویه سال ۲۰۲۳ (۳ بهمن ۱۴۰۱) عرضه شود. از این ریمیک در رویداد EA Play 2021 رونمایی شد و در آن زمان اعلام شد که این بازی در سال ۲۰۲۲ عرضه میشود. با این حال استودیو موتیو خبر تاخیر بازی را اعلام کرد تا بازی با مشکلات کمتری عرضه شود.
امکان پیش خرید بازی از مدتی پیش فراهم شده و نسخههای متفاوتی از بازی ارائه شده است. اما نسخه کالکتور بازی، کلاه فیزیکی آیزاک را هم شامل میشود که این موضوع میتواند برای عاشقان دد اسپیس، یک بسته جذاب محسوب شود.
این ریمیک برای چه پلتفرمهایی عرضه میشود؟
ریمیک دد اسپیس یک بازی تماما نسل نهمیست. از همان ابتدا سازندگان اعلام کردند که این بازی برای PC، PS5 و اکس باکس سری ایکس و اس عرضه خواهد شد. طبق اطلاعاتی که EA داده هیچ برنامهای برای انتشار این بازی بر کنسولهای نسل هشتمی PS4 و Xbox One وجود نداشته است. استودیوی Motive تمرکزی ویژه بر فناوریهای نسل جدید داشته و از موتور Frostbite برای این بازسازی استفاده کرده است.
همچنین موتیو اشاره کرده که جلوههای بصری و طراحی محیط کاملا به نسخه اوریجینال وفادار است و در این بازسازی، بخش صداگذاری نیز با ارتقاهایی همراه شده است. همچنین سفینه USG Ishimura در این بازسازی کاملا پیوسته به یکدیگر هستند و با نقشه بزرگتری طرف هستیم. در بازی اصلی، بازیکنان برای رفتن از نقطهای به نقطه دیگر باید با صفحات متعدد و طولانی لودینگ مواجه میشدند. موضوعی که در ریمیک به طور کامل از بین رفته و بازیکنان بدون هیچ وقفهای میتوانند در محیط جستجو کنند.
همچنین EA حداقل سیستم موردنیاز برای نسخه PC را هم اعلام کرده است که به شرح زیر است:
حداقل سیستم مورد نیاز:
- سیستم عامل: Windows 10 64-bit
- پردازنده: Ryzen 5 2600x – Core i5 8600
- مموری: 16GB RAM
- گرافیک: AMD RX 5700 – GTX 1070
- Direct X: ورژن 12
- فضای موردنیاز: ۵۰ گیگ
سیستم پیشنهادی:
- سیستم عامل: Windows 10 64-bit
- پردازنده: Ryzen 5 2600x - Core i5 11600K
- مموری: 16GB RAM
- گرافیک: Radeon RX 6700 XT – Geforce RTX 2070
این ریمیک توسط چه استودیویی ساخته میشود؟
استودیو Motive تحتنظر EA حاشیههای زیادی را گذرانده اما به نظر میرسد که در حال حاضر با شرایط متعادل و بهتری روبرو است. Motive Studio در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. از همان ابتدا این استودیو مسئول گسترش همکاری EA و فرنچایز Star Wars بود و در قدم اول بخش کمپین بازی پرحاشیه Star Wars Battlefront 2 را ساخت. آنها قصد داشتند که استودیو Visceral Games (با مدیریت ایمی هنینگ) را هم در ساخت یک عنوان شوتر سوم شخص از دنیای استاروارز یاری کنند که آن پروژه به طور کلی کنسل شد و پس از آن جید ریموند نیز از موتیو جدا شد. همچنین آنها در ساخت Star Wars Squadron نیز نقش پررنگی داشت.
طبق گزارشات، این استودیو بر یک IP جدید با نام رمز Gaia کار میکرد که به عنوان یک بازی جاهطلبانه و نوآورانه به مخاطبان معرفی شد. البته که توسعه این پروژه هم به مشکل خورد و موتیو رسما اعلام کرد که ساخت این بازی در سال ۲۰۲۱ لغو شده است. در حال حاضر هم که این استودیو بزودی Dead Space Remake را عرضه خواهد کرد و پروژه بعدی آنها ساخت یک بازی براساس Iron-Man است که یکی از موردانتظارترین بازیهای بخش گیم مارول است.
گیمپلی Dead Space
به طور کلی بازی Dead Space در سال ۲۰۰۸ یکی از عناوینی بود که وامدار میراث Resident Evil 4 بود. استفاده از دوربین سوم شخص از روی شانه و تمرکز ویژه بر محیط داستان، از المانهایی بود که باعث موفقیت و محبوبیت بازی شد. صامت بودن کاراکتر آیزاک کلارک، سبب شد تا تمرکز داستان به محیط و اتمسفر بازی معطوف شود. طرحی که به شکل بسیار خوبی هم اجرا شد و بازیکنان با یک سفینه رعبآور روبرو بودند. البته که در نسخه ریمیک، تمرکز سازندگان بر شخصیتپردازی کاراکتر آیزاک بسیار بیشتر شده و نکته مهم آن است که بازیکنان دیگر با یک کاراکتر صامت روبرو نخواهند بود.
دشمنانی به نام Necromorphs یکی از تنفربرانگیزترین دشمنان در بازیها محسوب میشوند. آنان در سراسر سفینه پخش شدهاند و در هر جایی در کمین آیزاک خواهند بود. آیزاک یک مهندس فنی است که مسئول تعمیر سفینه USG Ishimura را برعهده دارد. همچنین او قصد دارد تا خدمه حاضر در سفینه را از دست موجودات فرازمینی نجات دهد. یکی از المانهای محبوب دد اسپیس آن است که آیزاک یک قهرمان مجهز نیست. او باید از هر آن چیزی که در سفینه پیدا میکند به عنوان وسیلهای برای بقا استفاده کند.
دد اسپیس توسط گلن اسکافیلد (Glen Schofield) خلق شده است که سابقه کار بر عناوینی مثل Call of Duty MW3 و The Callisto Protocol را داشته است. به طور کلی حتی اگر به عنوان اخیر او نیز توجه کرده باشید، متوجه میزان خشونت بالای بازیهای او شدهاید. بازیهای تحت نظر این شخص، از خشونت عریانی استفاده میکنند و گاهی اوقات مورد نقد بسیاری قرار میگیرد.
عنوان Dead Space هم از همین قاعده پیروی میکند. طراحی نکرومورفها به گونهای است که آنها صرفا با شلیک و ضربه زدن از راه دور کشته نمیشوند. بازیکنان باید با شیوههای مختلف از پیشروی آنها جلوگیری کنند حالا چه با قطع اعضا یا مبارزات نزدیک خشونتآمیز. پس باید منتظر صحنههای خشن بسیاری در Dead Space Remake باشید چرا که جلوههای بصری حالا واقعگرایانهتر هم شدهاند. همچنین قابلیتهای مختلف در طول بازی، روند پیشروی را از یکنواختی خارج میکند و تجربه جذابی به بازیکنان ارائه میدهد.
چرا با یک بازسازی روبرو هستیم؟
روند عرضه ریمیک یا همان بازسازی در طول چند سال گذشته با استقبال فوقالعادهای روبرو شده است. میتوان گفت که موفقیت بازسازی Resident Evil 2 در سال 2019 توانست تاثیر چشمگیری در این روند داشته باشد. از همان سال بسیاری از عناوین قدیمی و گاها فراموششده با انتشار یک نسخه ریمیک دوباره به میادین برگشتند. معمولا از انتشار نسخه ریمیک به عنوان بازگشت یک سری بازی استفاده میکنند تا مخاطبان جدید نیز با این با این سری آشنا شوند. با این حال به نظر میآید که Motive سعی داشته تا المانهای کلاسیک را نیز در بازی نگه دارد. اما چرا به جای ساخت یک نسخه ریمستر، پروسه یک بازسازی برای بازگشت Dead Space طراحی شده است؟
فیلیپ دوچارم (Philippe Ducharme) تهیهکننده ارشد درباره ساخت یک ریمیک از نسخه سال ۲۰۰۸ گفته که برای احترام به میراث بازی و تلاش برای پیشرفتهای کلیدی چنین تصمیمی اتخاذ کردند. طبق گفتههای او، پایههای اساسی بازی حفظ شده است با این حال ارتقاهایی هم در نظر گرفته شده تا بازیکنان جدید و قدیمی، از اثر نهایی راضی باشند.
با این حال به نظر میآید که المانهای داستانی Dead Space دچار تغییرات زیادی شده است. تغییراتی که بهتر است از آنها بیشتر به عنوان ارتقا یاد کنیم. به گفته سازندگان، هویت فضای بازی در این بازسازی قابل فهم شده و تعریف بهتری از آن در این بازسازی صورت گرفته است. همچنین طبق نمایشها، دیدیم که مبارزات بازی خشنتر شده است و انیمیشنها به طور کامل بازطراحی شدهاند.
همچنین پیشتر هم اشاره کردیم که کاراکتر آیزاک کلارک در این بازی صامت نخواهد بود. همین موضوع هم تا حدودی عجیب بود که یک مهندس فضایی که در یک سفینه وحشتناک گرفتار شده، هیچ صحبتی درباره وضع موجود نمیکند. گانر رایت (Gunner Wright) که وظیفه صداپیشگی آیزاک در نسخه دوم را هم برعهده داشت، در نسخه ریمیک هم صداپیشه آیزاک کلارک خواهد بود. این موضوع خوبی خواهد بود چرا که حالا تعامل آیزاک با کاراکترهای کلیدی مثل کندرا دنیلز و زک به شکل بهتری اجرا خواهد شد و داستان را جذابتر خواهد کرد.
آیا Dead Space به روزهای اوج برمیگردد؟
دوری چندساله سری دد اسپیس، بسیاری را در حسرت نسخه جدید این سری نگه داشت. آخرین نسخه این بازی در سال ۲۰۱۳ توسط Visceral Games ساخته شد که این استودیو هم در سال ۲۰۱۷ توسط EA بسته شد. شاید بسیاری انتظار داشتند تا نسخه چهارم این بازی منتشر شود اما تغییرات گستردهای که پیرامون ژانر ترس و وحشت رخ داد و البته در کنار حاشیهها و سیاستهای EA سبب شد تا به نسخه چهارم بازی تا به امروز دست پیدا نکنیم.
البته که EA گویا درباره برخی از سیاستهایش تغییر نظر داشته و حالا با بازیهای تک نفره و داستانی بیشتری روبرو هستیم. ریمیک Dead Space هم در این نقشه راه تاثیر زیادی خواهد داشت. پس از انتشار بازی The Callisto Protocol و برآورده نشدن انتظارات طرفداران به دلایل مختلف، توجهها به این بازسازی بیشتر از قبل شده است. امید زیادی وجود دارد که این ریمیک، بتواند سری را با یک احیا روبرو کند، همانند سریهایی مثل Resident Evil و Silent Hill که با نسخههای متعدد روبرو شدند.
بسیاری The Callisto Protocol را نسخه چهارم دد اسپیس میدانستند و این ادعا هم بیراه نیست. چرا که بسیاری از اصول Dead Space در عنوان کالیستو پروتکل هم دیده میشود و کارگردان کالیستو هم گلن اسکافیلد، خالق دد اسپیس بوده است. اما امیدواریم که داستان آیزاک کلارک هم ادامهای داشته باشد. موفقیت این ریمیک نقشی تاثیرگذار دارد و امیدواریم موتیو اثری قابلتوجه ساخته باشد و طرفداران از بازی استقبال کنند تا Dead Space باری دیگر در فضای گمشدگان بازیهای ویدیویی ناپدید نشود.
بیشتر بخوانید:
- بررسی بازی The Callisto Protocol
- تاریخچه سری Dead Space – ترس به سبک مدرن
- ریمیک Resident Evil 2 چگونه بر ژانر وحشت و بقا تاثیر گذاشت؟
پیسی، ایکسباکس سری ایکس و اس، پلیاستیشن 5
۲۷ ژانویه سال ۲۰۲۳ (۳ بهمن ۱۴۰۱)
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
"برای احترام به میراث بازی و تلاش برای پیشرفتهای کلیدی چنین تصمیمی اتخاذ کردند."
آقای طالقانی شما خودتون بازی رو تجربه کردید درسته؟
بجز گرافیک و سه تا دیالوگ برا آیزاک کوچیکترین تفاوتی با نسخه اورجینال نداره
چه پیشرفت کلیدی داشته آخه
بنظرم خط دیالوگ های اضافه شده برای آیزاک هم اصلا نیاز نبودن
**اسپویل داستان بازی Dead Space 1**
نصف شخصیت هایی که تو بازی میبینیم توهم آیزاک بودن!
اینکه دیالوگی به زبون نمیاورد این موضوع رو قابل درک تر و مرموز تر میکرد
اما حالا اون حس خاص داستان و شخصیت آیزاک به کل از بین رفته
تا اثر نهایی منتشر نشه نمیشه گفت که چه تغییراتی در ساختار بازی قرار داده شده و از نمایشها نمیشه قضاوت کرد.
فرم داستانگویی در طول چند سال گذشته خیلی تغییر کرده و مخاطب جدید شاید از صامت بودن کاراکترها خوشش نیاد. به همین دلیل برای جذب قشر جدید مخاطبها، باید یک سری تغییرات ایجاد بشه ولی این که چطور سازنده این تغییر رو اعمال میکنه مهمه که باید تا انتشار اثر نهایی منتظر موند.
فرم روایت رو که تا اثر منتشر نشه نمیشه درباره اش نظر قطعی داد اون قبول ولی
از گیم پلی و مبارزات که نمایش داشتیم
حتی انیمیشن ها هم تفاوت زیادی با نسخه اصلی ندارن
بنظرم یه ریمیک ضعیف (ضعیف تر از TLOU) در میاد که تفاوت چندانی با ماد های گرافیکی نسخه اصلی نداره