چرا ایپکس لجندز در حال مرگ است؟
برای من هنوز هم ایپکس لجندز بهترین بتل رویال موجود است. ایپکس عنوانی بود که براساس سری بازیهای موفق Titanfall ساخته شد. همچنان از Titanfall 2 به عنوان یکی از برترین بازیهای تکنفره تاریخ یاد ...
برای من هنوز هم ایپکس لجندز بهترین بتل رویال موجود است. ایپکس عنوانی بود که براساس سری بازیهای موفق Titanfall ساخته شد. همچنان از Titanfall 2 به عنوان یکی از برترین بازیهای تکنفره تاریخ یاد میشود و این نشان میدهد چه پتانسیلی در جهان ایپکس وجود دارد. ایپکس لجندز به عنوان یکی از پرمخاطبترین بتل رویالهای حال حاضر شناخته میشود، اما حال و روزش چندان خوب نیست.
طی ماههای گذشته اتفاقات زیادی در کامیونیتی و استودیو بازی یعنی Respawn افتاده که باعث شده آینده ایپکس لجندز چندان روشن به نظر نرسد. بخشی از تولیدکنندگان محتوای بازی سراغ عناوین دیگری رفتهاند و حتی کمپینی در ردیت برای تجربه نکردن بازی تا فیکس شدن مشکلات آن شکل گرفته. اما چه شد که ایپکس به این حال و روز افتاد؟
- 1 ایپکس لجندز مادرخرج بقیه است
- 2 بیتوجهی به خواسته کاربران
- 3 مشکلات فنی متعدد
- 4 کنار گذاشتن جذابیتهای بصری
- 5 فقر محتوا
- 6 ایپکس لجندز نفرات زیادی را از دست داده
- 7 سیاستهای احمقانه و پولپرستانه EA
- 8 سیستم رنک ناعادلانه
- 9 رفتار غیر حرفهای با پرو پلیرها و تولیدکنندگان محتوا
- 10 از دست دادن گیمتسترهایی مشهوری مانند شرود
ایپکس لجندز مادرخرج بقیه است
از زمان انتشار ایپکس لجندز در سال ۲۰۱۹ این بازی تاکنون بیشتر از ۲ میلیارد دلار درآمدزایی کرده. این یعنی ایپکس یکی از پردرآمدترین عناوین EA محسوب میشود و بین تمام بازیهایی که اخیر منتشر شدهاند بهترین عملکرد را داشته. اگر ایپکس را از روز اول تابحال تجربه کرده باشید متوجه شدهاید که EA برای این بازی کمترین هزینه را در نظر گرفته.
درواقع ایپکس تبدیل به یک پروژه درآمدزا برای EA شده تا بتواند از سود آن برای ساخت و توسعه عناوین دیگر استفاده کند. تاکنون هیچ آیندهنگریی درخصوص بازی وجود نداشته و این فوقالعاده احمقانه است. پس از شکست Battlefield 2042 بسیاری از افراد کامیونیتی ایپکس تصور میکردند که الان این بازی سوگلی EA خواهد شد تا با توجه بیشتر به آن بتواند بخشی از ضررهای متحمل شده را جبران کند. اما زهی خیال باطل!
بیتوجهی به خواسته کاربران
یک بازی آنلاین برای جامعهای از کاربران ساخته میشود که آن را دوست دارند و تجربه میکنند. برای آن هزینه میکنند و تلاش میکنند با حمایت از سازندههایش به رشد و توسعه بازی کمک کنند. وقتی یک بازیساز به حرفهای جامعه بازیاش توجه نکند چه اتفاقی میافتد؟ این یکی از بدیهیترین مسائلی است که تصور میکنیم بسیاری از استودیوهای بازیسازی درک کنند، اما اینطور نیست.
پروسه ایجاد تغییراتی که کاربران مد نظرشان است در ایپکس لجندز تاحدودی به غیرممکن بودن میل میکند. باید کمپینهای متعددی تشکیل شود، مردم در ردیت بارها و بارها سازندگان بازی را منشن کنند، در توییتر به اکانتهای شخصیشان حمله کنند تا شاید درهای امیدی به رویشان باز شود. کند بودن تغییرات و گوش ندادن به درخواستهای کامیونیتی یکی از بزرگترین دلایلی است که بازیهای آنلاین به مرگ تدریجی دچار میشوند.
مشکلات فنی متعدد
تداوم حضور برخی از مشکلات در بازیهای آنلاین هیچ توجیهی ندارد. یکی از دلایلی که اکتیویژن سراغ انتشار وارزون ۲ رفت حل کردن مشکلات فنی متعددی بود که پیدا کردن راه چاره برایشان در چهارچوب وارزون ۱ غیرممکن به نظر میرسید. ایپکس لجندز چنین تصمیمی ندارد و در کنارش به نظر میرسد که تصمیمی برای حل کردن این مشکلات هم ندارد!
از چندین فصل قبل (حداقل تا جایی که من به خاطر دارم!) صدای بازی با مشکلات عجیبی مواجه شد. پلیرها به شما هجوم میآورند و چیزی نمیشنوید، کنارتان هستند و متوجه حضورشان نمیشوید و... . حتما میتوانید تصور کنید چقدر این مسئله میتواند اعصاب خوردکن باشد، اما مسئلهایست که مدتهاست در ایپکس وجود دارد و کسی راهکاری برایش ارائه نداده. دقیقا مانند سرورهای بازی که مخصوصا برای ما در ایران فوقالعاده اذیتکننده بودهاند و طی سالهای اخیر بهبود خاصی نداشتهاند.
حرکت کردن در بازی ایپکس لجندز یا اصطلاحا Movement با تمام بازیهایی که تابحال تجربه کردهاید تفاوت دارد. ایپکس از این نظر یک استثناء فوقالعاده جذاب است و وقتی سری به محتوای پرو پلیرهایش میزنید از سطح تبحر Movementشان حیرت زده میشوید. بستر فنی نامتعادل بازی موجب میشود تا همیشه یک باگ یا گلیچ برای سوء استفاده کاربران وجود داشته باشد و افرادی که به Movement بازی مسلطند همیشه از آنها به نفع خودشان استفاده میکنند.
کنار گذاشتن جذابیتهای بصری
میخواهم برایتان سر زدن به فروشگاه ایپکس لجندز را توصیف کنم. وارد فروشگاه میشوید، میبینید که اخیرا آپدیت شده، به آیتمهای داخل فروشگاه دقت میکنید، میبینید اسکین لجندی که یک سال پیش گرفته بودید و ۵ ماه پیش با رنگبندی جدید وارد فروشگاه شده بود برای بار سوم با رنگبندی جدید برگشته! از نظر طراحی آیتمهای تزئینی ایپکس لجندز هیچوقت قابل رقابت با بتل رویالهای دیگر نبوده.
کالبریشن یا همکاریهای ایپکس با سایر محتواها به این شکل است که برای مثال شما متوجه میشوید اسکینهای جدید بازی از انیمهها الهام گرفتهاند، اما این یک همکاری رسمی نیست. EA علاقهای به هزینه کردن برای آیتمهای تزئینی (حداقل در ایپکس) ندارد و ترجیح میدهد مشابهشان را طراحی کند! این مسئله باعث شده تا بسیاری از آیتمهای بتل پس هیچ جذابیتی نداشته باشند و عملا کمترین میزان توجه در پروسه توسعه بازی به مسائل بصری اختصاص پیدا کرده.
فقر محتوا
چرا سادهترین گیممودها مانند TDM نباید در ایپکس وجود داشته باشد؟ چرا از سال ۲۰۱۹ تابحال هر سال یک گیممود مشخص برای کریسمس منتشر میشود که حداقل تغییرات را به نسبت نسخه سالهای قبل خود دارد؟ چرا تنها گیممود اضافه شده به بازی بعد از ۴ سال فعالیت Arena است که کمترین میزان مشارکت پلیرها را دارد و مودهای دیگر با محدودیت زمانی و شاید ۳-۴ بار در سال به بازی اضافه میشوند؟
فکر میکنم متوجه مشکل شده باشید، نیازی به توضیحات اضافه نیست... .
ایپکس لجندز نفرات زیادی را از دست داده
طی سالهای اخیر ایپکس نفرات زیادی را از دست داده. از نویسندههایی که روی داستان تایتانفال کار کرده بودند و حال پیشینه شخصیتهای ایپکس را مینوشتند تا افرادی مانند «محمد علوی» که یکی از مهمترین افراد در توسعه بازی محسوب میشد. با توجه به حجم فشاری که EA به استودیو Respawn وارد کرده تا بازیهای دیگری مانند STAR WARS Jedi: Survivor ساخته شود به نظر میرسد تیم توسعه ایپکس نیز کوچکتر شده.
حال بازی تنوع خود را از دست داده و داستانش فوقالعاده ضعیف و کلیشهای شده. البته در این بین اتفاقات خوبی نیز افتاده. تیم جدیدی که روی انیمیشنهای بازی کار میکنند بهتر از نفرات قبلی هستند و مسئول بالانس کردن بازی نیز ایدههای جالبی در سر دارد. اما به نسبت سالهای ابتدایی تیم ایپکس لجندز خیلی ضعیفتر شده و این مسئله آینده بازی را تیره و تار جلوه میدهد.
سیاستهای احمقانه و پولپرستانه EA
در ایپکس آیتمهای تزئینی خاص و فوقالعاده کمیابی وجود دارد که Heirloom نامیده میشوند. وسیلهای که مخصوص هر لجند است و اگر بتوانید به دست بیاوریدش با ظاهری متفاوت از لجندتان روبهرو میشوید. یکی از جالبترین اتفاقات اخیر ایپکس مربوط به زمانی میشود که Heirloom یکی از لجندها به اسم والکری به بازی اضافه شد. آن زمان والکری فوقالعاده قوی بود و با اضافه شدن Heirloomش به بازی خیلیها تصمیم گرفتند هزینه گزافی بابت خریدش پرداخت کنند.
پس از تمام شدن کمپین معرفی و فروش Heirloom، ریاسپاون تصمیم گرفت والکری را نرف کند! این یعنی EA یک تور بزرگ برای پلیرها پهن کرد که خیلیها در آن گیر افتادند. از این دسته اتفاقات در ایپکس زیاد رخ میدهد. اگر باگی در گیمپلی بازی وجود داشته باشد ۳ ماه طول میکشد تا برطرف شود. اما اگر یک باگ جزئی در فروشگاه بازی پیش بیاید زیر یک ساعت فیکسش میکنند! بهرحال همه ما با EA آشنایی داریم و قطعا شنیدن این داستانها کسی را متعجب نمیکند.
سیستم رنک ناعادلانه
تغییراتی که در سیستم رنک ایپکس اعمال شد بسیاری از پلیرها را از آن فراری داد. احتمال حضور افرادی که در رنکهای بالاتر وجود دارند زیاد است و این مسئله عادلانه بودن مسابقات را زیر سوال میبرد. از طرفی برای اینکه بتوانید امتیاز به دست بیاورید و رنکتان ارتقاء پیدا کند نیاز دارید کیلهای زیادی در بازی بگیرید (پلیرهای زیادی را بکشید). برخی مواقع ممکن است بازی کنید و حتی برنده شوید، اما چون کیلهای کمی داشتید امتیاز خاصی دریافت نکنید.
رفتار غیر حرفهای با پرو پلیرها و تولیدکنندگان محتوا
از پرداخت نکردن جایزه برندگان مسابقات گرفته تا اضافه کردن اسکینی که یک تولیدکننده محتوا پیشنهاد داده بود بدون اشاره به اسم او در بازی! متاسفانه در این دستهبندی موارد زیادی میگنجد که تعریف کردن تمام آنها خارج از حوصله من و شماست. توضیحاتی که در قسمت کامیونیتی بازی دادم اینجا نیز صدق میکند، با این تفاوت که حمایت از تولیدکنندگان محتوا از اهمیت فوقالعاده بیشتری برخوردار است.
هر کدام از این افراد دهها هزار نفر دنبالکننده و بیننده دارند. نظرشان روی ذهنیت مخاطبان تاثیرگذار است و میتوانند به رشد یا سقوط بازی کمک کنند. اینطور برخوردها با این دسته از افراد ناشی از سیاستهای اشتباه و تصمیمگیریهای اشتباهتری است که ناخواسته آسیب جبرانناپذیری به بازی وارد میکنند.
از دست دادن گیمتسترهایی مشهوری مانند شرود
شرود (Shroud) یکی از گیمتسترهای ایپکس لجندز بود. تصور کنید کسی که به عنوان پادشاه بازیهای شوتر شناخته میشود و یکی از بزرگترین استریمرهای تاریخ است به عنوان مشاور کنار بازی شما حضور داشته باشد. بسیاری از تغییرات در فصلهای ابتدایی ایپکس با مشاوره شرود و تیمش انجام شد. شاید به همین خاطر بود که تنوع لجندها در فصلهای ابتدایی بازی بهتر بود و قابلیتهایی که برایشان طراحی میشد کاربردیتر بودند.
برای مثال شرود یکی از لجندهای بازی به اسم Loba را کاملا تغییر داده بود تا به ورژنی که امروز میبینیم تبدیل شود. به مرور زمان نقش او و باقی افراد در آزمایش محتوای جدید کمرنگتر شد و به صفر رسید. این روزها وقتی یک لجند جدید به بازی اضافه میشود چندین آپدیت نیاز دارد تا بالانس شود! این نشان میدهد پروسه تست و بررسی محتوای جدید حداقل مثل گذشته برای سازندگان بازی از اهمیت برخوردار نیست.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
راست میگه ea واقعاً از پتانسیلی که ایپکس داشت استفاده نکرد مثلاً شخصیت هایی مثل برای بلاد هاند پسفایندر میتونن اسکین هایی طراحی کنن که خیلی بی نظیر باشن ارزش و ارزش کرفتینگ متال یا پولی که براشون میدیم رو داشته باشن
شاید ea تصمیم بگیره یه بازی دیگه توی مسیر تایتان فال و اپکس بسازه و توش از نکات مثبت اپکس استفاده کنه شایدم اپکسو تا جایی که میتونه بهتره کنه و یه جورایی زیرروش کنه
واقعا ea نو هیچ یکی از بازی های نظرات کاربران براش مهم نیست که همین نقطه ضعفش هست و فقط دنبال پوله همانطور که گفته شد واقعا باید تاسف خورد
EA تو همه بازیاش گند زده به جز ایپکس pvz2 هم هست که بعضی گیاهان خیلی قوی آن و نابرابر و گرفتن بعضی گیاها خیلی سخته و جدیدا بدون ? تر شکن هم نمیشه رفت تو بازی
حداقل وارزون ۲ فعلا گند نزده.
اتفاقا زده
چه گندی؟مشکل زیاد داره ولی هنوز سیزن اول هست و درست میشه
اگر بهینه نبودن بازی رو گند بزرگ حساب نمیکنی حرفت حقه
من رو کنسولم پس بهینه نبودن روم اثری نمی زاره
اول ایپکس پلی می دادم که به خاطر همین موضوعات ازش فراری شدم و به هیلو اینفینیت علاقه مند شدم که اونم وضعیت بهتری نداره و خودتون بهتر می دونید ۳۴۳ چه گندی زده
باید مثل مراسم ختم بخش آنلاین رددد یه مراسم ختم هم برای ایپکس بگیریم.
هعب.هیچ وقت فک نمیکردم اتفاقی که برا titanfall 2 افتاد.برا ایپکس هم بیفته...
واقعا باید به اندرو ویلسون آفرین گفت
لامصب گندکاری هایی که داره تو EA میزنه رو هیچکی نمیتونه انجام بده
واقعا آفرین داره????️
آخرین امید من ایپکس بود
که اون هم به دست EA به تاراج رفت
که البته مدت بسیار طولانی هست که بازی نکردم و ترک کردم
( از نوب بودن وی که دیگه نگم براتون)
در یک کلام پول پرستی EA
فکرشو نمیکردم ایپکس هم بد بشه لعنت به EA که به خاطر پول پرستیش داره گند میزنه به تمام داشته هاش ???
از این بازی دیگه به چی کوچ کنیم?
Realm royale
میتونی بزای ۱۰ دقیقه از این بازی بکشی بیرون؟! (با لحن شرک)
با همین کاراته که یسری از افراد سایت از بازی متنفر میشن
همه میدونن که من دارم شوخی میکنم
ایپکس لجندز موبایل:(
وارزون ۲
فووووورتنایت?
COD mobile?????