ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۶ بازی که با الهام از آثار استودیو جیبلی ساخته شده‌اند

استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)، توشیو سوزوکی (Toshio Suzuki) و ایسائو تاکاهاتا (Isao Takahata) در سال ۱۹۸۵ بنیان‌گذاری شد و از همان موقع دنیای انیمه را دگرگون کرد. نحوه بیان زیبا و ...

امیرحسین وفاراد
نوشته شده توسط امیرحسین وفاراد | ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۰

استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)، توشیو سوزوکی (Toshio Suzuki) و ایسائو تاکاهاتا (Isao Takahata) در سال ۱۹۸۵ بنیان‌گذاری شد و از همان موقع دنیای انیمه را دگرگون کرد. نحوه بیان زیبا و احساسی داستان توسط این استودیو، به دنیای بازی‌ها و فیلم‌ها هم شکل داد. برای مثال در سال ۲۰۱۰، استودیو جیبلی با استودیو Level-5 قرارداد بست که انیمیشن سکانس‌های مختلف بازی بعدی‌شان را بسازد.

جدا از همکاری‌های رسمی، تاثیر این استودیو روی بسیاری از عناوین، از جمله بازی‌های ویدیویی، به خوبی مشخص است. به طور مثال در بازی‌های مجموعه زلدا، به خوبی می‌توانید نحوه انیمیشن‌سازی مشخصی را مشاهده کنید که فقط در آثار جیبلی نمونه‌اش هست. نفوذ زیاد این استودیو ژاپنی به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها متوقف شود؛ پس باید انتظار بازی‌های زیادی را در آینده داشته باشیم که از سبک آن پیروی می‌کنند.

تا صبر می‌کنیم برای آینده، می‌توانیم نگاهی به بازی‌های که با الهام از این استودیو ساخته شدند، بیندازیم. پس با ویجیاتو همراه شوید تا با این بازی‌ها بیشتر آشنا شوید.

بازی The wandering Village با الهام از Princess Mononoke


در بازی The Wandering Village، جامعه توسط یک سری گیاه عجیب و سمی در حال تخریب است. موقعی که مردم به دنبال پناه هستند، با یک مموجود غول‌آسا به نام Onbu مواجه می‌شوند. در نهایت تصمیم می‌گیرند که روی این حیوان زندگی‌شان را از نو بسازند و با هم به دنبال سرپناهی جدید باشند.

شاید سیستم کلی این بازی در نگاه اول شبیه به Moving Castle باشد؛ اما توسعه دهنده‌های بازی خودشان گفتند که این بازی در حقیقت از انیمه Princess Mononoke الهام می‌گیرد. در توضیحات خود بازی آمده است که «ما به دنبال طراحی جزئیاتی دقیق در این بازی می‌گردیم، مشابه جزئیاتی که در آثار جیبلی مشاهده می‌‎شود.»

بازی Hoa با الهام از My Neighbor Totoro


بازی Hoa بازیکنان را به دنیایی زیبا و شبیه به نقاشی می‌برد که این نقاشی‌ها به شدت شبیه به انیمه‌های جیبلی هستند. در بازی Hoa که توسط استودیو Scrollcat ساخته شده است، تعداد زیادی موجود افسانه‌ای و جنگل‌های سحرآمیزی دارد که با فضای کارهای جیبلی کاملا هم‌خوانی دارد.

کارگردان هنری این بازی، یعنی سون ترا لی (Son Tra Le) عشق و علاقه خود به انیمه My Neighbor Totoro را به طور کامل در این بازی پیاده کرد. او در این باره گفت :«اگر هر تصویری از این انیمه را ببینید، قطعا دلتان می‌خواهد تا آخر عمرتان در آن زندگی کنید.» درباره مهارتشان در ساخت این بازی شبیه به آثار جیبلی هم گفت که، بیشتر زمانش را صرف تماشا فیلم‌های این استودیو می‌کرد. مخصوصا تصاویر پس‌زمینه و تکنیک‌های هنری آن. با این کارها می‌خواست سعی کند که تصاویر این بازی تا جای ممکن به تصاویر خود جیبلی شبیه باشد.

بازی Europa با الهام کلی از استودیو جیبلی


بازی Europa در یکی از چهار قمر سیاره مشتری واقع است و قرار است که در سال ۲۰۲۳ منتشر شود. شما در این بازی به عنوان یک ربات انسان‌نما بازی می‌کنید که می‌خواهد در این دنیای زیبا بگردد و بفهمد که چه بلایی سر آخرین نسل انسان‌ها آمد. شما این کار را با دویدن، پرواز کردن به کمک یک گلایدر و یک جت پک انجام می‌دهید. حتی می‌توانید تجهیزات پرواز‌تان را هم ارتقا دهید تا در نهایت بتوانید کل سطح سیاره Europa را پرواز کنید.

توسعه دهنده بازی، یعنی استودیو Helder Pinto تا به الان اشاره‌ای به الهام از آثار استودیو جیبلی نکرده است. با این وجود کافیست که نگاهی به تریلر بازی بیندازید تا متوجه شوید که طراحی بازی به شدت به دیزاین هنرمندان جیبلی شبیه است. حتی حس داستانی بازی و ایجاد یک ارتباط با دنیای انسان‌ها هم یک حس آشنا برای طرفداران جیبلی خواهد داشت.

بازی Yokai Inn با الهام از Spirited Away


ساخت بازی Yokai Inn به طور کلی به خاطر استودیو جیبلی بود. هسته بازی به طور کلی با الهام از آثار جیبلی بود و پوسته بیرونی آن هم بسیار شبیه به انیمه Spirited Away است. البته آثار مشهور دیگری مثل Princess Mononoke هم در ساخت این بازی موثر بودند، ولی بیشترین الهام از Spirited Away بود. قصد اصلی این بود که یک حس زندگی و ماجراجویی که در آثار جیبلی وجود دارد را در این بازی هم بسازند تا بتوانند همان حس زندگی را به بازی منتقل کنند. سبک مدیریتی Yokai Inn بسیار شبیه به ترکیبی از بازی‌‌هایی مثل Harvest moon و Animal Crossing است و حس بسیاری جالبی را به بازیکن منتقل می‌کند.

بازی Spiritfarer با الهام از Spirited Away


Spiritfarer که توسط استودیو Thunder Lotus ساخته شد، به بازیکنان پروسه مرگ و فقدان یک عزیز را یاد می‌داد. بازی داستان یک دختر به نام استلا (Stella) را روایت می‌کند که مردگان را به دنیای پس از مرگ هدایت می‌کند. در طول انجام این کار، استلا باید یک سری ماموریت انجام دهد تا این افراد به آراش ابدی برسند. شما در نقش استلا باید در نهایت این ارواح را به کمک یک قایق به دنیای بعدی ببرید.

مشخص است که بازی الهام‌های زیادی از افسانه‌های یونانی می‌گیرد. هادس که خدای مرگ یونان باستان بود، دقیقا یک قایقران داشت که ارواح را به سرزمین مرده‌ها می‌برد. با این وجود، مدیر بازاریابی این بازی در یک مصاحبه گفت :«ایده اصلی این بازی با الهام از انیمه Spirited Away، که توسط استودیو جیبلی منتشر شد، بود.» در این انیمه یک شخص که صاحب یک حمام‌خانه است سعی دارد که از میان تمامی شلوغی‌ها و بی‌نظمی‌ها به همه افراد حاضر کمک کند. این دقیقا کاری است که استلا در این بازی انجام می‌دهد.

بازی Rogue Spirit با الهام کلی از استودیو جیبلی


در بازی Rogue Spirit بازیکنان در نقش پرنس پادشاهی Midra بازی می‌کنند. سرزمین مادری او طی سالیان اخیر تحت حجوم دائمی ارتش‌های نابودی است و وظیفه اوست که با مهارت‌هایش آن‌ها را شکست دهد.

این بازی توسط استودیو Kids with Sticks توسعه پیدا کرد و به طور مستقیم از آثار استودیو جیبلی الهام گرفت. البته تیم توسعه دهنده‌ آن از یک فیلم یا انیمه مشخص الهام نگرفتند، بلکه این بازی به طور کلی شبیه به آثار جیبلی است. حس و حالی که این بازی به بازیکن منتقل می‌کند دقیقا مشابه حسی است که موقع تماشا فیلم‌ها جیبلی داریم. نحوه رنگ‌ریزی و نقاشی‌های جیبلی به شدت خاص و متفاوت هستند و طراحی‌های این بازی به خوبی از نحوه آن‌ها پیروی کرده و همان احساس خاص را منتقل می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی