چرا بازیهای لایو سرویس به پایان راه رسیدهاند؟
بازیهای لایو سرویس یا سرویسمحور (Live Service)، پروژههایی با ریسک بالا برای ناشران و سازندگان بازیهای ویدیوییست. اساسا زنده ماندن این بازیها ارتباط مستقیم با استقبال بازیکنان دارد. در چند سال گذشته، تعداد بازیهای لایو ...
بازیهای لایو سرویس یا سرویسمحور (Live Service)، پروژههایی با ریسک بالا برای ناشران و سازندگان بازیهای ویدیوییست. اساسا زنده ماندن این بازیها ارتباط مستقیم با استقبال بازیکنان دارد. در چند سال گذشته، تعداد بازیهای لایو سرویس رو به افزایش بود اما رویکرد ناشران در هفتههای گذشته نشان از تغییرات مهم در بازار دارد. در طی ماههای گذشته و به خصوص در طول سال ۲۰۲۲، تعداد بسیاری از بازیهای لایو سرویس به پایان راه رسیدند و دیگر پشتیبانی دریافت نخواهند کرد.
آیا این مسئله نشانهای از پایان عصر طلایی بازیهای سرویس محور است؟ در این مقاله قصد داریم تا به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم. با ویجیاتو همراه باشید.
پایان عصر بازیهای لایو سرویس
اگر اخبار را در طول ماههای گذشته مرور کرده باشید، با خبر پایان پشتیبانی از بازیهای Marvel’s Avengers یا Splitgate مواجه شدهاید. بازیهای سرویس محوری که هر کدام به طرق خاصی به پایان رسیدند. یکی از آنها فرنچایز محبوب اما بازی بدی بود. دیگری یک بازی از طرف سازندگانی نوپا بود که موفقیتش علت شکستش شد. به همین دلیل است که بازیهای سرویس محور پروژههایی با ریسک بالا برای ناشران است. اخیرا هم خبر پایان پشتیبانی بازی Back 4 Blood به گوش رسید.
به طور مثال وضعیت بازی Sea of Thieves را در نظر بگیریم. عنوانی که در روزها یا حتی ماههای ابتدایی عرضه با استقبال روبرو نشده بود و بسیاری از بازی به عنوان یک اثر شکست خورده یاد میکردند. اما Rare با حمایت تیم اکس باکس توانست وضعیت را دگرگون کند و آن بازی شکست خورده را به یک اثر جذاب برای پلتفرم اکس باکس تبدیل کند.
البته که نمونههای موفق هم در همین چند سال کم نبوده است. بازیهایی مثل فورتنایت و Apex از موفقترین پروژههای چند سال اخیر بازیهای آنلاین بودند. البته که فروغ این بازیها هم دیگر مثل قبل نیست. بازیهای لایوسرویس با ارائه محتوا در طی مدت زمان تعیین شده یا حتی به صورت نامحدود خودشان را زنده نگه میدارند. کسب درآمد از طریق این بازیها هم به واسطه خریدهای درون برنامهای یا خرید اشتراک و محتوا است.
اما به پایان رسیدن بسیاری از این بازیها توسط ناشران، نشان از آن دارد که بازیکنان دیگر به مانند سابق از این بازیها استقبال نمیکنند. جریانی که Genshin Impact یا دیگر عناوین آن را شعلهور کردند رو به خاموشیست.
در طول روزهای آینده باید شاهد پایان پشتیبانی از بازیهای Babylon’s Fall، Back 4 Blood یا Crossfire X باشیم. نامهایی که انتظارات زیادی را ایجاد کرده بودند و تصور پشتیبانی چندین ساله را از آنها داشتیم. تنها بازیهای عرضه شده قربانی این جریان نشدند. روند توسعه بازیهایی مثل Apex Legends Mobile هم توسط EA کنسل شده است. تمامی اینها نشان میدهد که گویا زمان بازیهای لایو سرویس فرا رسیده است. پایانی که قابل پیشبینی نبود.
این جریان باعث نگرانیهای زیادی هم شده است. بازیهایی که توانستند از این جریان جان سالم به سر ببرند ممکن در ادامه لیست پایان پشتیبانی باشد. هیچکس نمیداند چه آیندهای برای Rainbow Six Siege در پیش است. البته که از همین الان میتوان سرنوشت مشابهای را برای Rainbow Six Extraction متصور شد. به طور کلی، برای هر عنوان سرویسمحوری که از آن به عنوان یک بازی موفق یاد میکنیم، پایان راه را باید ممکن دانست؛ حتی برای بازیهای موفق و بزرگی مثل Genshin Impact. فراموش نکنید که استقبالها از بخش آنلاین Halo Infinite در ابتدا چگونه بود و الان وضعیت چطور است.
تغییر خواستههای بازار
یکی از دلایل شکستهای پی در پی بازیهای لایو سرویس، تغییر خواستههای بازار است. موفقیت بازیهای League of Legends یا Warhammer باعث شد تا سازندگان دیگر هم در مسیری مشابه قدم بردارند. انگیزهای که موفقیت این بازیها ایجاد کرده بود به شکلی وسیع در استودیوهای بزرگ و مستقل گسترش یافت. استقبال بازیکنان از بازیهای سرویس محور باعث میشود تا ناشران و سرمایهگذاران زیادی مجذوب کار تیم سازنده شوند. سرمایهگذاران با سرمایهگذاری بر تیم سازنده، راهی برای کسب درآمد پیدا میکنند. اما این کار یک ریسک بزرگ است. گاهی اوقات تیم سازنده نمیتواند ایده مناسبی ارائه کند یا در برخی اوقات با عرضه یک بازی مشابه، بازیکنان به سمت دیگر کشیده میشوند. اتفاقی که برای PUBG و Fortnite در سال ۲۰۱۷ رخ داد.
پابجی با تمرکز بر بتل رویال با استقبال فوقالعاده بازیکنان روبرو شد. اما با گذشت چند ماه، فورتنایت بازار را از آن خودش کرد. اغراق نیست اگر بگوییم تاثیرپذیری فورتنایت بر بازیکنان فراتر از ایدههای پابجی بود. این گونه است که بازیهای لایو سرویس باید با گذشت زمان ارزش خودشان را ثابت کنند. این موضوع برای سرمایهگذاران یک ریسک بزرگ محسوب میشود و تغییر بازار، علاقه آنها به سرمایهگذاری در این حوزه را کاهش میدهد.
به تعبیر رسانهها موفقیت بازیهای لایو سرویس شبیه به یک حباب شده است. حبابی که ممکن است توسط طرفداران یا حتی خود سازندگان در یک آن از بین برود. ناشران هم هیچ علاقهای برای تمرکز بر عناوین ریسکی ندارند.
شاید باید بزرگترین سرمایه بازیهای لایو سرویس را بازیکنان دانست. این موضوع هم قابل توجه است که بازیکن نمیتواند برای همه بازیهای سرویسمحور زمان بگذارد. به طور مثال بازیکنانی که بر World of Warcraft زمان گذاشتند و به نوعی از آن کسب درآمد هم دارند نمیتوانند به یک باره به لیگ آو لجندز روی بیاورند.
تعدد زیاد بازیهای سرویس محور به تعداد زیادی بازیکن فعال هم نیاز دارد. این که اثر چه درصدی از بازار را جذب میکند، یک مسئله اساسی برای این بازیها است. این بازار، کاملا رقابتیست. همچنان بازیهایی مثل فورتنایت یا پابجی که دیگر شکوه سابق را ندارند در حال رقابت با یکدیگر هستند. آماده نبودن برای رقابت در این بازار، یک بازی از پیش شکست خورده است.
چنین مسائلی بازیهای لایو سرویس را در معرض خطر اقتصادی قرار داده است. به طور کلی توسعه آیپیهای جدید با استقبال ناشران همراه نیست. به همین خاطر تصور موفقیت برای بازیهایی مثل Back 4 Blood در چنین شرایطی ناممکن است. این روزها هم که بازار جهانی با رکود و تورم روبرو است، احتمالا توسعه بازیهای سرویسمحور زیادی به بنبست بخورد. آن هم در شرایطی که شرکت بزرگی مثل سونی و پلیاستیشن با خریداری استودیوهایی مثل Bungie میخواهند در این بازار قدم بگذارند.
آینده بازیهای لایو سرویس در هالهای از ابهام قرار دارد. بازیهای موفقی مثل فورتنایت احتمالا همچنان زنده بمانند اما باید به فکر تغییر باشند. شاید سیاستهای سونی یا مایکروسافت بتواند یک راه نجات برای این بازیها نشان دهد تا بلکه این عناوین از مرگ کامل نجات پیدا کنند.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یادتونه یه زمانی مدیر EA میگفت بازی های سینگل پلیر در حال مردن هستن ؟ حالا درست برعکسش اتفاق افتاده . مخاطب ها دیگه حوصله ندارن وقتشون رو روی یه بازی بزارن و توش مهارت کسب کنن ، دلشون میخواد به بازی ای رو زود تموم کنن و برن سراغ بازی بعدی . بازی های مولتی پلیر همچنین بودجه زیادی میخوان برای محتواشون و هر شرکتی این بودجه رو نداره ( چه برسه به شرکت های کوچک و مستقل ) .
این روزا هر بازی چند نفره ای که میاد کنسل میشه و به فراموشی سپرده میشه. چون بازار به شدت اشباح شده
وقتی میگیم یک بازی پشتیبانی ازش تموم میشه فقط به این معناست که دیگه براش آبدیت منتشر نمیشه؟
آره
ای کاش سونی به بانجی یک پروژه شوتر اول شخص معرکه با خط داستانی عالی آفلاین بعلاوه بخش آنلاین استاندارد را سفارش می داد. (مثل لست یک در سال 2013 یا آنچارتد 2 در سال 2009 یا هیلو....)
حیف استودیو بانجی هست که با این رقابت زیاد، بخواد بازی لایو سرویس با پشتیبانی طولانی بسازد.
بیچاره سونی ای که میخواد تازه ۱۲تا لایو سرویس بده،ایکاش زیاد روش سرمایهگذاری نکنن و بیشتر به همون سینگل پلیر بچسبن
با شما موافقم، الان بازار اشباع هست و به شخصه بازی های لایو سرویس طولانی رو دوست ندارم.
جالبه که اَنتم با وجود اعلام فوت ، هنوز داره دست و پا میزنه تو سرویس ها ??