۱۵ کاری که دوست داریم در بازی Resident Evil 4 Remake انجام دهیم
در این مطلب فهرستی از فعالیتهای گوناگون و شیطنتهای مختلفی که دوست داریم در بازی Resident Evil 4 Remake انجام دهیم را آماده کردهایم. با ویجیاتو همراه باشید. بازی Resident Evil 4 یکی از آن ...
در این مطلب فهرستی از فعالیتهای گوناگون و شیطنتهای مختلفی که دوست داریم در بازی Resident Evil 4 Remake انجام دهیم را آماده کردهایم. با ویجیاتو همراه باشید.
بازی Resident Evil 4 یکی از آن آثار شاهکار و انقلابی در دنیای بازیهای ویدیویی به شمار میرود که گیمرها به هنگام مواجهه با آن به دو گروه تقسیم میشوند: اول آنهایی که بازی را تجربه نکرده اما تعریف و تمجید از آن را بسیار شنیدهاند و دوم هم کسانی که آن را بازی کرده و حسابی سر ذوق آمدهاند. با این حال چیزی که از تجربهی شخصی برآمده این است که گیمرها به راحتی نمیتوانند از این بازی گذر کنند. میپرسید چهطور؟ خب اکثر مخاطبانی که سراغ این بازی ترسناک را میگیرند بعد از به پایان رساندن بازی بیخیال نمیشوند و حداقل یک بار دیگر آن را تا انتها میروند. همین هم میشود که وقتی پای صحبت از این بازی به میان میآید اکثر بازیکنان با آن کلی خاطره دارند و بسیاری از مراحل و محیطهای بازی را رسما از بَر کردهاند.
حال حدودا بعد ۱۸ سال و در حالی که سه نسل از انتشار بازی اورجینال «رزیدنت ایول ۴» گذشته کپکام قصد عرضهی بازسازی این عنوان را دارد. از همین رو انتظار از نسخهی ریمیک رزیدنت ایول ۴ به شدت بالا رفته است. البته از آنجایی هم که کپکام در نمایش بازی چیزی کم نگذاشته و علاوه بر بسیاری اطلاعات، تصاویر و تریلرها، دموی بازی که با نام Chainsaw شناخته میشود را نیز منتشر کرده تا با ماهیت کلی این ریمیک بیشتر آشنا شویم، از منظر اطمینان داشتن به موفق بودن و مهمتر از آن ارائهی یک اثر درخور و شایسته به مخاطب دیگر جای شک و شبههای برای هواداران باقی نمانده است.
بدین ترتیب Resident Evil 4 Remake تقریبا در هر زمینهای پیشرفت قابل توجهی داشته است. از طراحی محیط و فضا گرفته که در بازآفرینی حس خوفناک بازی اوریجینال عملکرد درخشانی دارند تا روایت داستانی بازی که حال با اضافه شدن کاتسینهای سینمایی متعدد و صداپیشگی حرفهای هنرپیشگان با دور زدن محدودیتهای پیشتر اکنون تجربهی گیراتری را ارائه میدهد.
لازم به ذکر است نگارش این مطلب زمانی به وقوع پیوسته که وبسایتها و رسانههای معتبر نقد و نمراتشان از بازی را انتشار داده و تقریبا از بینظیر بودن آن تا حد بسیار زیادی مطمئن هستیم.
- 1 وارد شدن به روستا و ملاقات با اهالی ده
- 2 دیدار از مرچنت معاملهگر
- 3 چاقوکشی در مصاف با ارهبرقی؛ عدالت رخت بربسته!
- 4 مبارزه با ریجنریتورها
- 5 غرق کردن هیولای دریاچه؛ دل لاگو
- 6 باس فایت ال گیگانته
- 7 منفجر کردن دشمنان با آرپیجی
- 8 نبرد تن به تن با جک کراوزر
- 9 پیدا کردن تمامی تخم مرغها
- 10 مبارزه با باس فایت U-3
- 11 مواجهه با وردوگو؛ به وقت ایستادگی یا که فلنگ را میبندید؟
- 12 بقا در کابین
- 13 خلق موقعیتی که گنادوها یکدیگر را با دینامیت منفجر کنند
- 14 اسکورت کردن اشلی در حالی که او زره به تن کرده است
- 15 فرار با جت اسکی
وارد شدن به روستا و ملاقات با اهالی ده
مهم نیست چند بار رزیدنت ایول ۴ را تا انتها رفتهاید، هر دفعه که بخواهید بازی را از اول آغاز کنید، فکر وارد شدن به دهکده و تماشای اعمال شیطانی اهالی در برافروختن و به آتش کشیدن آن مامور پلیس بختبرگشتهای که هیچ کاری هم برایش از دستمان ساخته نیست واقعا هراسانگیز و در عین حال لذتبخش است. چرا که بعد از کباب شدن افسر پلیس حالا نوبت به خود اهالی (اگر حرفهای باشید) و یا حتی نوبت به خود بازیکن (اگر مبتدی باشید) میرسد. گنادوها همین که متوجه حضور لیان میشوند از سوراخ سنبههایشان بیرون میجهند و هریک با انواع اسلحههایشان؛ از کوکتل مولوتف گرفته تا چنگک و تبر به دنبالتان راه میافتند. بنابراین تنها دو راه پیش پای بازیکن قرار میگیرد. تا میتوانی فرار کن و جاخالی بده یا هم قتل عام بر پا کن و گنادوها را به رگبار ببند.
خوشبختانه انتشار Chainsaw Demo باعث شد بخش وارد شدن به دهکده و روبهرو شدن با جو ترسناکش را تجربه و برای مواجههی دوباره با آن در بازی اصلی بیش از پیش هیجانزده شویم. در واقع نکتهی مهمی که این مقدمه سعی دارد به مخاطبش گوشزد کند این است که مهمات محدود هستند و منابع کمیاب، پس برای پیشروی در بازی، «نحوهی درست مدیریت ملزومات» امری ضروری محسوب میشود.
دیدار از مرچنت معاملهگر
دوک (The Duke)؛ فروشنده محلیای که در بازی Resident Evil Village حضور دارد از مرچنتِ بازی رزیدنت ایول ۴ به عنوان یک دوست قدیمی یاد میکند. این مساله نهتنها عجیب نیست که نکتهای بامزه در این سری به شمار میرود. با این حال چیزی که واقعا مرموز است و تا به امروز در هالهای از ابهام قرار داشته هویت واقعی مرچنت است. ناسلامتی حرف از ناکجاآبادی میزنیم که گانادوهای خونخوار هر انسانی که از صد متریشان رد شود را به وحشیانهترین روش ممکن سلاخی میکنند. بعد چرا باید در چنین روستایی یک تاجر حضور داشته باشد که از قضا رفتار دوستانه و مهماننوازطورانهای دارد و انواع و اقسام اسلحهها و مهمات را هم به فروش میرساند؟
خب تئوریهای بسیاری حول این شخصیت در گردش است. آیا او واقعا توسط انگل پلاگا آلوده شده است؟ یا که نه، او مامور مخفی شرکت آمبرلا است که تلاش میکند لیان را زنده نگه دارد؟ بعضی از این نظریهها نیز میگویند مرچنت در واقع همان پدربزرگ لوییس سرا است که در بازی به او اشاره میشود. گرچه بررسی این مساله خود مطلب جداگانه و مفصلی میطلبد اما فعلا تنها باید اعلام کنیم که از بازگشت این تاجر مرموز در نسخهی ریمیک بسیار خوشحال هستیم.
چاقوکشی در مصاف با ارهبرقی؛ عدالت رخت بربسته!
مگر میشود لیستی از کارهایی که دوست داریم در رزیدنت ایول ۴ ریمیک انجام دهیم را فهرست کنیم، از بیقراریمان برای ملاقات با گانادوها بگوییم اما از هیجانمان برای دیدار دوباره با دکتر سالوادور سخن به میان نیاوریم؟
در نسخهی اوریجینال رزیدنت ایول ۴ وقتی به روستا میرسیدید و دشمنان به سمتتان حملهور میشدند شما میتوانستید از دست آنها فرار کرده و با وارد نشدن به خانهای که شاتگان در آن قرار دارد مانع از حضور دکتر سالوادور و حملههای وحشیانهاش بشوید. با این حال چیزی که در تریلرها نشان داده شد و بعدا با تجربهی دمو به آن پی بردیم این است که راهی برای مانع شدن از پا گذاشتن این هیولای ترسناکِ ارهبرقیبهدست در بازی Resident Evil 4 Remake وجود ندارد. بعد از اینکه تعدادی از گانادوها را کشتید و مدت زمانی را با آنها وقت گذراندید، کاتسینی با هدف اعلام پا گذاشتن سالوادور؛ مرد ارهای به دهکده نمایش داده میشود و به گیمر یادآوری میکند: زمان عقبنشینی و فرار و گریز فرا رسیده است.
به لطف صداپردازیهای واقعا باکیفیت و پرجزئیات بازی حالا صدای دشمنان بازی در واقعگرایانهترین شکل ممکن رعشه به تن مخاطب میاندازند. وقتی هم که دکتر سالوادور با آن چشمهای ورقلمبیده و سرِ کیسهایَش پا به میدان میگذارد و با ارهبرقی به سمتتان هجوم میآورد چیزی که بیش از پیش مرگبار و صدالبته تحیرآور احساس میشود صدای چرخش تیغههای تیزی است که مرگ دردناک بازیکن را به او هشدار میدهند.
مبارزه با ریجنریتورها
ریجنریتورها اجسادی آلوده به انگل پلاگا هستند که قابلیت ترمیمپذیری دارند. همین مساله هم رویارویی و مبارزه با آنها را ترسناکتر میکند. مهم نیست پای این موجود را هدف بگیرید یا مستقیما به سرش شلیک کنید؛ شما مجبورید بازسازی بافت و جبرانپذیری این موجودات را تماشا و مهماتتان را حسابی پایشان خرج کنید. حال حتی فکر کردن به ملاقات دوباره با این هیولاهای خاکستری تهدیدآمیز و تقریبا ضدگلوله باعث میشود آدرنالین درون رگها پمپاژ شود و برای بازگشت به این بازی لحظهشماری کنیم.
غرق کردن هیولای دریاچه؛ دل لاگو
ساختار مبارزه با دل لاگو در بازی اوریجینال نسبتا ساده بود و از آنجایی هم که نیزههای نامحدودی در اختیار بازیکن قرار میگرفت تا بیوقفه به سمت این هیولا پرتاب کند، در کنار تکراری بودن فرم نبرد باعث میشد بعد از اولین مقابله با او در دیدارهای بعدی بدون چالش تقریبا خاصی، خیلی راحت آن را از پا درآوردید. راستی یکی از عناصری که در برخورد با دل لاگو موقعیت را استرسزا میکرد وجود QTEها یا همان فشردن دکمهی مدنظر بازی در موقعیتی خاص بود. برای مثال وقتی از قایق به درون دریاچه پرت میشدید بازی از شما میخواست تا دکمه X (روی کنترلرهای اکس باکس) را پشت سر هم بفشرید تا لیان شناکنان به قایق برگردد. در حال حاضر و با وجود اینکه میدانیم QTEها دیگر جایی در رزیدنت ایول ۴ ریمیک ندارند بیش از پیش هیجانزدهایم تا ببینیم کپکام چگونه مبارزه با این هیولا را بهروزرسانی و از پتانسیلهای پنهان آن بهره میبرد.
باس فایت ال گیگانته
ال گیگانته (El Gigante) گرچه پیچیدگی خاص برای شکست ندارد اما همچنان از آن به عنوان یکی از سرگرمکنندهترین باس فایتهای مجموعه رزیدنت ایول یاد میشود. این موجود غولپیکر که شباهت بسیاری به ترولها دارد به هنگام مبارزه لگدپرانی میکند، درختان را از ریشه درآورده و مثل پتکی در دست میگیرد و علاقه دارد بازیکن را با کوبیدن مشتهای سنگینش نقش بر زمین کند. امیدواریم در نسخهی ریمیک نیز شاهد بازگشت سگ مهربان و یاریگر باشیم. همانی که لیان آن را در ابتدای بازی از تلهای که در آن گیر افتاده نجات میدهد و بعدا به منزلهی تشکر در شکست دادن ال گیگانته کمک شایانی به بازیکن میکند.
البته طبق تجربهای که نسخه دمو ارائه میدهد وقتی که به تلهی مذکور میرسید، میبینید که سگ بیچاره همانجا تلف شده، شکمش سفره گردیده و بوی تعفنش در فضا پیچیده است.
منفجر کردن دشمنان با آرپیجی
یکی از مشکلاتی که برخی از طرفداران به راکت لانچرهای فرنچایز رزیدنت ایول وارد میکنند، قدرت بیش از اندازهی آنها یا به اصطلاح اورپاور بودنشان است. با یک شلیک اسلحههای مذکور میتوانید سختترین مرحلهها را در چشم بههمزدنی جلو ببرید و سختترین باس فایتها را کتلت کنید. با این حال مسائل نگرانکنندهای که در رابطه با آنها وجود دارد این است که قیمت بسیار گرانی دارند و در عین حال که فضای زیادی از اینونتوری بازیکن را اشغال میکنند استفادهی محدودی را در اختیار مخاطب قرار میدهند. بدین ترتیب چیزی که دوست داریم حداقل یک بار آن را در نسخهی ریمیک تجربه کنیم، هدفگیری آرپیجی سمت صورت وردوگو و شلیک کردن آن است.
نبرد تن به تن با جک کراوزر
حتی اگر هیچ اشتیاقی به انجام هر یک از کارهای موجود در این لیست نداشتید، مطمئنم از کنار این مورد به راحتی نخواهید گذشت. مقابله لیان و جک کراوزر در بازی اصلی منجر به خلق صحنههای سینمایی و یک درگیری بسیار سریع میشد که با دکمهزنیهای متعددی همراه بود. حال هم که QTE از ریمیک این بازی حذف و در عوض با سیستم پری کردن جایگزین شده، انتظار میرود شاهد یک نبرد تن به تن واقعگرایانه با کراوزر باشیم؛ جایی که دشنهها از غلاف خارج شده و دوستیها زیر پا گذاشته میشوند.
پیدا کردن تمامی تخم مرغها
در حال حاضر به طور قطعی میدانیم تخم مرغها در رزیدنت ایول ۴ ریمیک حضور دارند. این آیتم که کاربرد گستردهای در حیث تامین سلامت و صدالبته تسلیحاتی دارد، از کشتن حیواناتی نظیر مارها و مرغها به دست میآید. تخمها در بازی رزیدنت ایول ۴ در سه نوع طلایی، قهوهای و سفید دستهبندی میشوند که به وسیلهی آنها میتوانید سلامتی خود را به طور کامل (با تخم مرغ طلایی) و یا بخشی از آن را (تخم مرغ قهوهای بیشتر و سفید کمتر) احیا کنید. خوشبختانه کاربرد تخم مرغ در بازی Resident Evil 4 به همینجا ختم نمیشود. شما میتوانید از این شی به عنوان اسلحهای برای حواسپرتی دشمنان نیز استفاده کنید.
چیزی که از دوران قدیم تا به امروز در میان هواداران این سری نوستالژی شده، کشتن مارها و مرغها برای یافتن تخم مرغ بیشتر است. همین مساله هم باعث شده تا پرسشی مبنی بر اینکه «آیا کپکام راههای شرورانهی جدیدی برای جوجهکشی را به این ریمیک اضافه خواهد کرد؟» در بین طرفداران این مجموعه مطرح شود.
مبارزه با باس فایت U-3
رویارویی لیون با هیولای عجیب الخلقهای که U-3 نام دارد، آن هم در تونلهای تنگ و محیط کمنوری که محبور به مبارزه با آن میشوید یکی از آن لحظات کلاستفروبیکِ زندگی است که هیچگاه فراموش نخواهید کرد. از تعقیب و گریزها تا استفادهی صحیح از منابع و پازلهایی که در حین مبارزه با باس باید به حل آنها بپردازید. البته که همانند بسیاری دیگر از موارد بالا که بخش زیادی از استرس و تنش گیمپلی از طریق دکمهزدنهای سریع اتفاق میافتاد، یکی از عناصر تکرارشونده در حین مبارزه با U-3 نیز همین مساله است. حال باید دید کپکام قرار است چگونه برخورد با این باس فایت را بازسازی کند و آیا اصلا در این امر (نه کلیت بازی که صرفا همین باس فایت) موفق میشود؟
مواجهه با وردوگو؛ به وقت ایستادگی یا که فلنگ را میبندید؟
وردوگو؛ دست راست رامون سالازار یکی از متفاوتترین باسفایتهای این مجموعه برشمرده میشود که ماموریت میگیرد لیان را سلاخی کند. بازیکن به هنگام مواجهه با این باس فایت دو انتخاب پیش رو دارد. اول بایستد و با هزار سختی و مشکل با او بجنگد یا هم که پا به فرار بگذارد تا در نهایت بتواند جان خود را نجات بدهد. بنابراین هویت «تعقیبکننده» وردوگو که بخش اساسیِ برخی از باس فایتهای بازیهای مدرن این فرنچایز را شکل میدهد حال میتواند شمایل پختهتری در ریمیک رزیدنت ایول ۴ داشته باشد. از طرفی شایعاتی مبنی بر اینکه وردوگو شخصیت برجستهتری در این بازی دارد نیز شنیده میشود که هواداران را حسابی ذوقزده کرده است.
بقا در کابین
بسیاری از بخشهایی که از بازی رزیدنت ایول به یاد داریم، دقیقا به همان شکل و با کمترین تغییر به نسخهی ریمیک انتقال یافتهاند. در همین راستا در یکی از تریلرهای بازی صحنهی سوار شدن بر واگونهای درون معدن و تیراندازی و انفجارهایی که در آن مکان رخ میدهد را شاهد بودیم. با این حال چیزی که از وجود آن در نسخهی ریمیک اطلاع داریم و گیمرها را هم بسیار سر ذوق آورده مرحلهای است که لیان و لوییس که در یک کابین استقرار ورزیدهاند باید در مقابل هجوم گنادوها از خود دفاع کرده و زنده بمانند. نتیجه هم سکانسهای اکشن و پرزد و خوردی است که پرتنش و خفقانآور احساس میشود. چرا که کابین توسط روستاییان محاصره میشود و با انجام یک حرکت اشتباه خیلی راحت میتوانید با صفحهی مرگ روبهرو شوید.
خلق موقعیتی که گنادوها یکدیگر را با دینامیت منفجر کنند
وقتی لیان در معرض انفجار دینامیتهای گانادوها قرار میگیرد، باعث میشود مرگ بسیار سریع یقه بازیکن را بچسبد و او را به تجربهی دوباره همان مرحله دعوت کند. البته به همان اندازه که این دینامیتها برای لئون خطرآفرین و مرگبار حس میشوند برای گانادوها هم چنین سنارویی نوشته شده و آنها نیز از شر این نارنجکهای دستی در امان نیستند. بنابراین بازیکنان با کمی تمرین میتوانند با زدن به دل دشمن و جاخالی دادن در مواقع مناسب، موقعیتی را خلق کنند تا گانادوها خود را منفجر میکنند. میپرسید خب چه فایدهای دارد؟ اول که تماشای منفجر شدن گانادوها و تکه تکه شدنشان حسابی کیفتان را کوک میکند و دوم اینکه مهماتتان دیگر بیهوده هدر نمیرود.
اسکورت کردن اشلی در حالی که او زره به تن کرده است
دفاع کردن از اشلی و نجاتش در حالی که دشمنان از سر و کولتان بالا میروند، یکی از اساسیترین چالشهای بازی رزیدنت ایول ۴ در آن زمان بود. در نتیجه فعلا مشخص نیست نقش اشلی در نسخهی ریمیک چگونه خواهد بود. آیا همانطور مظلوم و بیدفاع میایستد تا دشمنان او را تکهپاره کنند یا از خود دفاع کرده و پا به فرار میگذارد؟ در هر صورت امیدواریم کپکام پای کمدی نسخهی اوریجینال را به این بازسازی هم باز کند تا باری دیگر شاهد حضور لیان در آن لباس گانگستری باشیم. چرا که وقتی لیان این لباس را به تن کند، اشلی نیز یک زره میپوشد که باعث میشود در مقابل دشمنان خودی نشان دهد و از خود در مقابل حملهی آنها دفاع کند.
فرار با جت اسکی
فرار با جت اسکی در انتهای بازی رزیدنت ایول ۴ یکی از بهترین پایانبندیهای ممکن برای اثری سراسر اکشن و پرشده از ستپیسهای هالیوودی است. با این حال از آنجایی که نسخهی ریمیک قرار است واقعگرایانه باشد و در همین راستا برخی از المانهای بازی کلاسیک را مدرنیزه کند، برای بسیاری از طرفداران سوالی مبنی بر نحوهی پایانبندی اثر مطرح شده است. آیا پایانبندی بازی قبلی مو به مو در بازسازی جدید تکرار میشود یا سازندگان نقشههای دیگری برای بازیکن در سر دارند؟ هرچند امیدواریم بتوانیم این بار محو شدن لیان و اشلی در غروب آفتاب را با وضوح بالاتری تماشا کنیم.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
اینطور که به نظر میاد کپکام یه بار دیگه هنر ریمیک ساختنش رو داره به رخ میکشه، امیدوارم ریمیک رزیدنت ایول ۱ هم ساخته بشه تا خاطراتمون با اویل های کلاسیک هم به همین شکل فوق العاده بازسازی بشه.
من یادمه تو نسخه اصلی سر باسفایت وردوگو یه لوله ای رو خراب کردم بعد اون بنده خدا یخ زد با آر پی جی زدمش و به همین راحتی تموم شد و من هیچی از باسفایت نفهمیدم و الان به این موضوع پی بردم که میشد فرار کرد از دستش
این حس که اولین بار توی یه باس سخت اتفاقی یه اتفاق میوفته و راحت میمیره و بعدش میفهمی یه باس خیلی سخت بوده که اصلا اون موقع نباید میرفتی سراغش واقعا خیلی حس خنده دار و عجیبیه، برای خودم بارها اتفاق افتاده
امیدوارم سازنده ها در پایان بازی نقشه دیگری برامون داشته باشن ?
واقعا بعد از اون همه مبارزه برای اشلی ، هیچ رابطه بین لیان و اون ندیدیم ?
حاجی لیان که بچه باز نیست از اینکارا بکنه . دوما اصن گیریم این حرکتو زد یارو دختر رییس جمهور امریکاست بفهمن پدرشو درمیارن ?
اتفاقا اخر رزیدنت ۴ اورجینال اشلی به لیان پیشنهاد میده منتهی لیان قبول نمیکنه
برو خجالت بکش برادر لیان ابهت و غیرت داره
تنها دلیل ترسم از این بازی دکتر سالوادور هستو las plagas
پ.ن:باس فایت U-3 رو حذف کردن