چرا معامله اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت به نفع دنیای بازیست؟
بدون شک خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، یکی از جنجالبرانگیزترین اتفاقات تاریخ دنیای بازیست. معامله ۶۹ میلیارد دلاری که از همان روز اول جنجال داشت و تا به همین امروز هم ذرهای از حواشی آن ...
بدون شک خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، یکی از جنجالبرانگیزترین اتفاقات تاریخ دنیای بازیست. معامله ۶۹ میلیارد دلاری که از همان روز اول جنجال داشت و تا به همین امروز هم ذرهای از حواشی آن کم نشده است. اخیرا هم که سازمان رگولاتور نظارتی بریتانیا (موسوم به CMA) از نهایی شدن این معامله جلوگیری کرده چرا که باور دارد این اتفاق آسیب جدی به بازار کلاود گیمینگ خواهد زد.
این اتفاق در حالی رقم خورده که مایکروسافت باور داشت که این معامله پیش از آغاز فصل تابستان نهایی میشود اما حالا همه چیز فرق کرده است. البته که همچنان نمیتوان این خرید را تمامشده و ناموفق نامید اما مخالفت کمیسیون تجارت فدرال دولت آمریکا (FTC) و اتحادیه اروپا میتواند به مانند یک تیر خلاص عمل کند.
نمیدانیم که آیا واقعا کلاود گیمینگ دلیل اصلی مسدودیت موقت این معامله بوده یا قضایای دیگری در پشت پرده وجود داشته است. با این حال فعلا میتوان گفت که اکتیویژن بلیزاد یک پا در هوا مانده و مشخص نیست که چه آیندهای در پیش دارد. این در حالیست که اوضاع این کمپانی اصلا خوب نیست و خریداری شدن آن توسط مایکروسافت میتوانست اندکی از نگرانیها کم کند. اما چرا دوست داریم تا این معامله سریعتر به یک سرانجامی برسد. مایکروسافت چه کمکی میتواند به عناوین اکتیویژن بلیزارد کند؟ در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم به این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.
بهبود مدیریت اکتیویژن بلیزارد
در حال حاضر بزرگترین مشکلی که گرفتار اکتیویژن بلیزارد است، مشکلات مدیریتیست. این کمپانی در حال حاضر نزدیک به دو سال است که درگیر دعوای قضایی با اداره اشتغال و مسکن ایالت کالیفرنیا است. این اداره، اکتیویژن را به آزار و اذیت کارمندان زن و تبعیض و حقوقهای نابرابر متهم کرده است. همچنین بعدها اطلاعاتی هم فاش شد حاکی از آنکه بابی کوتیک (Bobby Kotick) مدیرعامل شرکت هم از فساد ایجاد شده در فضای کاری شرکت خبر داشته و با این حال اقدامی انجام نداده است.
هیچ تغییر مدیریتی در طول این دو سال رخ نداده است. تا حدودی خریداری این شرکت توسط مایکروسافت برنامههایی هم که برای تغییر مدیریتی وجود داشت را به حالت تعلیق برده بود. وجود چنین مشکلاتی در بحث مدیریت قاعدتا تاثیر زیادی بر کیفیت آثار این شرکت گذاشته است. در طول همین دو سال هیچ اثر برجستهای توسط اکتیویژن بلیزارد منتشر نشده است. بالاخره نمیتوان از کارمندان شرکت ادعای کار خوب در یک فضای بد و سمی را داشت.
فیل اسپنسر مدیر برند اکس باکس پیش از انشار خبر خرید اکتیویژن بلیزارد، مخالفت خودش را با رفتار مدیریتی اکتیویژن اعلام کرده بود. از طرفی شخص بابی کوتیک هم همیشه دنبال حاشیه بوده است. به احتمال خیلی زیاد پس از نهایی شدن احتمالی این معامله، بابی کوتیک نیز از سمت مدیر اجرایی اکتیویژن کنار گذاشته خواهد شد و این موضوع به تنهایی یک اتفاق خوب است. البته که طرف بد ماجرا آن است تا زمانی که این معامله وارد فاز اجرایی نشود، بابی کوتیک بر مسند قدرت خواهد ماند.
امید زیادی وجود دارد که با به روی کار آمدن مایکروسافت، فرهنگ کاری بسیار بهتری در اکتیویژن شکل گیرد. از طرفی تیم مایکروسافت و به خصوص مدیریت فیل اسپنسر، آزادی عمل بالایی به تیمهای سازنده میدهد. به طور مثال خرید اخیر آنها یعنی استودیوهای بتسدا فعلا نتایج خوبی برای آنها داشته است. به طور مثال یکی از موفقترین بازیهای سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ عنوان Hi-Fi Rush بود که یک بازی اکشن ریتمیک است و با سیاست شدو دراپ (Shadow Drop) در بازار عرضه شد و به گفته آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg) معاون بازاریابی برند اکس باکس، عنوان موفقی از دیدگاه آنها بوده است. های فای راش شاید عنوانی باشد که مناسب سرویس گیمپس ساخته شده باشد. بازیهای اکشن ریتمیک مدت طولانی شده که از یادها خارج شده اما Tango Gameworks به واسطه وجود سرویس گیمپس ریسک بزرگی را میپذیرد و در نهایت عنوان باکیفیتی منتشر میکند.
چنین ریسکپذیری و آزادی عمل در حال حاضر میتواند برای استودیوهای اکتیویژن بلیزارد امری لازم باشد. و شاید چنین اتفاقی به پشتوانه اسم اکس باکس رخ دهد. به خصوص برای استودیوهایی که به اجبار به تیمهای پشتیبانی عناوینی مثل کال آو دیوتی تبدیل شدند.
افزایش کیفیت بازیها
به طور کلی اکتیویژن بلیزاد مجموعه آیپیهای گستردهای دارد که هر کدام از آنها میتواند برای مخاطب امروزی جذاب باشد. در این زمینه باز هم باید به مدیریت بد استودیوهای زیرمجموعه اکتیویژن بلیزارد اشاره کنیم. مدیریت مجموعه در طول ده سال گذشته بسیاری از استودیوهای بازیسازی را به استودیوهای پشتیبان تبدیل کرد. چنین اقدامی در پی عدم فروش مناسب بازیها و گسترده شدن پروسه توسعه عناوینی مثل کال آو دیوتی یا وارکرفت صورت گرفته بود. به دنبال چنین تصمیماتی عملا میتوان گفت که خلاقیت بسیاری از استودیوهای بازیسازی توسط مدیریت اکتیویژن بلیزارد کشته شد.
پس از اعلام خبر خریداری این مجموعه توسط مایکروسافت، فیل اسپنسر به این موضوع اشاره کرد که آنها قصد دارند برخی از فرنچایزهای تحتنظر این شرکت را احیا کنند. به طور مثال اسپنسر به عناوین Hexen و Guitar Hero اشاره کرد. اما مشکلات اکتیویژن تنها محدود به فرنچایزهای مرده نیست و برخی از بازیهای پرطرفدار این استودیو هم درگیر مشکلات زیادی شده است.
به طور مثال بازی اورواچ که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد توانست تحول عظیمی در زیرژانر شوتر قهرمانی (Hero Shooter) ایجاد کند. اما پشتیبانی تیم بلیزارد از بازی سال به سال بدتر شد و در اوج ناامیدی طرفداران، از دنباله بازی رونمایی شد. دنبالهای که با یک مارکتینگ ضعیف و جوی آرام در اکتبر سال گذشته میلادی عرضه شد و اغراق نیست اگر بگوییم که هیچ پیشرفتی نسبت به نسخه قبلی نداشت و شاید حتی پسرفت هم داشت. حتی سیاست Free To Play بازی هم تاثیری بر استقبال طرفداران نداشت و بازی در قدمهای اول به انتهای خط رسیده است.
از طرفی دیگر وضعیت وارزون هم جالب به نظر نمیرسد. در فاز اول بازی ابتدا همه چیز خوب به نظر میرسید. استقبال طرفداران از بازی فوقالعاده بود و آمار و ارقام عجیبی ثبت شد. اما در ادامه راه مشکلات فنی بازی، آپدیتهای زیاد و پرحجم و در نهایت چیترها باعث شدند تا بسیاری از تجربه وارزون صرف نظر کنند. فاز دوم بازی یا همان Warzone 2 هم در ابتدای کار موفق بود اما عدم پشتیبانی خوب از بازی در طول سه ماه گذشته باز هم طرفداران را ناامید کرده است.
در میان بازیهای اخیر اکتیویژن شاید دیابلو 4 اوضاع بهتری داشته است. البته که هنوز بازی اصلی منتشر نشده اما استقبالها از بتای بازی عمدتا مثبت بود. به هر حال آن چیزی که در حال حاضر عیان است، این موضوع است که تیمهای بازیسازی تحتنظر اکتیویژن بلیزارد به یک مدیریت بهتر نیازمند شدهاند.
برنامهریزی درست مایکروسافت و حساسیتی که این تیم بر عناوین این استودیو دارد قطعا بر کیفیت آثار این استودیو نیز تاثیر خواهد گذاشت. امید میرود که با به روی کار آمدن تیم اکس باکس با احیای عناوین قدیمی و پشتیبانی خوب از بازیهای جدید روبرو شویم. در چنین وضعیتی هر استودیویی جای اکتیویژن را بگیرد، وضعیت را برای مقطعی هم که شده بهبود میبخشد.
گسترش گیم پس و شکلگیری رقابت بزرگ
مایکروسافت در طول دو سال گذشته تلاش زیادی کرده تا دسترسیپذیری بازیها را برای مخاطبانش بهبود ببخشد. در باب موضوع اکتیویژن، مایکروسافت دو قرارداد ۱۰ ساله با Geforce و Nware منعقد کرده که هر دو به موضوع کلاود گیمینگ مرتبط میشود. مایکروسافت با آغاز این همکاریها قصد دارد تا به اتحادیه اروپا و رگولاتورها این پیام را برساند که قصد ندارد بازیهای اکتیویژن بلیزارد را انحصار کنسولهای خودش بکند. به طور مثال در حال حاضر میدانیم که مایکروسافت قرار است به مدت ۱۰ سال عناوین کال آو دیوتی را در سرویس کلاود Geforce Now نیز منتشر کند.
از طرفی پلیاستیشن هم تلاش زیادی داشته تا از نهایی شدن این قرارداد جلوگیری کند. مدیران پلیاستیشن دائما در دادگاهها به این موضوع اشاره میکنند که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، آسیب بزرگی به فروش کنسول و عناوین پلیاستیشن خواهد زد. از طرفی مایکروسافت هم تلاش دارد تا با توافق با دیگر غولهای صنعت بازی خلاف ادعای پلیاستیشن عمل کند. به طور مثال اخیرا اعلام شد که مایکروسافت با نینتندو بر سر اننشار ۱۰ ساله کال آو دیوتی بر کنسولهای نینتندو توافق کردند. شایعاتی هم به گوش میرسد حاکی از آن که مایکروسافت پیشنهاد مشابهای را هم با سونی مطرح کرده اما هنوز توافقی صورت نگرفته است.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم اکتیویژن بلیزارد گالری گستردهای از فرنچایزها را برعهده دارد. اما نمیتوان کتمان کرد که مهمترین اثر این شرکت عنوان کال آو دیوتی است. در طول گزارشات سالیانه دهه گذشته همواره نسخههای مختلف کال آو دیوتی جزو عناوین پرفروش سال کنسول پلیاستیشن محسوب میشدند. اگر این معامله نهایی شود، کال آو دیوتی رسما زیر پرچم مایکروسافت تولید میشود و سونی به شدت نگران این قضیه شده است.
ورود عناوین اکتیویژن بلیزارد به سرویس گیم پس میتواند تحول بزرگی در حوزههای سرویسهای اشتراکی و استریمینگ باشد. در همین زمان حال هم گیم پس دست بالاتری نسبت به سرویس پلاس پلیاستیشن دارد و قرار گرفتن بازیهای اکتیویژن در سرویس گیم پس میتواند پیروز این رقابت را تعیین کند.
از طرفی مایکروسافت با عقد این قرارداد قصد دارد تا با غول چینی یعنی تنسنت هم وارد یک رقابت جدی شود. اکتیویژن در حوزه موبایل گیمینگ هم قدرت بالایی دارد و اکس باکس به واسطه سرویسهای XCloud و گیمپس میخواهد سلطه عناوین تنسنت در این بازار را نیز با چالش روبرو کند. بابی کوتیک از تنسنت به عنوان یک تهدید یاد کرد و اذعان کرد که یکی از اهداف همکاری با مایکروسافت جلوگیری از پیشروی تنسنت در بازار موبایل گیمینگ است. با این حال واضح است که تایید این قرارداد، رقابت در دنیای موبایل گیمینگ را داغ خواهد کرد و از این رقابت، بازیکن سود میبرد.
به دیدگاه شخصی، بلاتکلیفی حال حاضر این استودیو و در نهایت شکل نگرفتن این خرید، آن قدر که ضرر دارد، سود ندارد. مستقل ماندن اکتیویژن بلیزارد چشمانداز جالبی ندارد. از طرفی ملحق شدن این استودیو به مجموعه اکس باکس برای هر دو طرف سود دارد و در نهایت دنیای بازیهای ویدیویی هم سود میکند. فعلا که باید منتظر رای فرجامخواهی سازمان CMA باشیم که ماهها به طول میانجامد. البته که اگر FTC و اتحادیه اروپا هم مخالفت خودشان را اعلام کنند، باید رسما این معامله جنجالی را ناموفق و تمامشده بدانیم. فعلا که همچنان امید وجود دارد و جنجالها هم تمامنشدنی باقی میماند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ولی حاجی 70 میلیارد دلار خیلی پول بزرگیه... اندازه gdp کشور جمهوری آذربایجان
یا مثلا کل نیاز واردات کشور ما 50 میلیارد دلاره...
درحالی که با ده درصد همون پول بیای دو تا آیپی جون دار بیاری بالا واقعا این هزینه عجیب و غریبه اونام احمق نیستن حتما یه چیزی توش هست که ماکروسافت حاضره انقد به سونی باج بده و سونی هم اون چیزی که توش هست رو دیده که نمیزاره همچین خریدی نهایی بشه...
با مورد یک و دو موافق نیستم.
لطفا مثال بزنید که مایکروسافت مدیریت کدام استودیو را تا به حال به عهده گرفته و آن را موفق تر کرده است !!
افزایش کیفیت بازی ها را هم شک دارم. کدام مورد بوده؟ کیفیت بازی های اکتیویژن که خوب هست؟ مثلا مایکروسافت چه کمکی به همچین غولی می تواند بکند !
ولی با مورد سوم موافق هستم. باعث رقابت بیشتر با سونی میشه و سونی هم مجبوره تلاش بیشتری بکنه
کلو گیمینگ وابسته به سخت افزار نیست پس میشه راحت جابه جاش کرد و برای کنسولا سونی هم آوردش.
گذشته از اون گیم پس قطعا از پی اس پلاس گاد تره و مایکروسافت میدونه که پلیرا خیلی زیادی تو سونین که گیم پس میخوان و تو برنامشه گیم پس رو برا سونی بیاره اگه خودشون بخوان و این ها همش به نفع گیمراست درک نمیکنم واقعا یه عده فن بوی چی میگن
مطمئنن پشتش یه چیزی هست وگرنه هیچ شرکتی نمیاد الکی مهربونی کنه.
اگه برای مایکروسافت یه نفعی نداشت نمیگفت ده سال کالاف رو برای سونی هم منتشر میکنیم. حس میکنم پشت این همه مربونی مایکروسافت یه کاسه ای زیر نیم کاسه است.
چیکار سود و ضررش برا شرکتا داری تمام سود برا گیمراست
تو یه مقاله هم باید نکات منفی این قرارداد رو بررسی کنید
کم هم نیست نمونه اش مونوپلی مایکروسافت تو صنعت کلاود
هرکی پیشگام تر بوده برده چه ربطی داره
مثل اینه من یه محصول جدید بسازم بعد بگن نباید توسعش بدی باید بزاری رقیبات بت برسن بعد
آفرین، میتونی توسعش بدی، ولی نمیتونی با خرید و بهم زدن تعادل بازار بری جلو. کسی میگه اپل گوشی هاش نباید اینقدر بفروشه؟
یه مشت جمله که به هم ربطی نداشتن گعتی و رفتی اوکی.فقط برهم زدن تعادل رو فهمیدم. چرا باید یه شرکتی که هیچ زمینه ای تو کلود نداشته حتی یه گیم هم رو کلود نداده و رو انویدیا جی فورس ناو جز تنها کمپانیاییه که اصلا نیست باعث بشه تعادل کلود بر هم بخوره؟ مایکروسافت با قدرت و زیرساخت این شرکت یه قدم خیلی ریز برای توسعه کلودش بر میداره و بعد باید دوباره خودش کلودشو توسعه بده یهو اکتیویژن بیاد که ۱۰ برابر نمیشه کلودش
امیدوارم گندی که سر ماینکرافت داره میزنه رو سر کالاف نزنه
واقعا حق
ماینکرفت قبل از خریده شدنش خیلی ضعیف تر بود و مایکروسافت باعث پیشرفتش شد
تا ۱.۱۶ پیشرفتش داد الان داره نابودش میکنه
نه واقعا اگه به تاريخچه آپدیت های ماینکرفت یه نگاه بندازی بیشترشون مثل ۱.۱۷ و اینا هستن
فقط چند تا آپديت مثل ۱.۱۶ و ۱.۱۴ هستن
از ۱.۱۳ تا ۱.۱۶ خوب بود
کذبه
اگه مایکروسافت نبود همون آپدیتای سالانه هم نبود این تحلیل رو من نمیگم
مشکل همین آپدیتای سالانه است
ینی راضی ای به اینکه ماین کرفت بیافته یه گوشه خاک بخوره یا بعد چند سال پشتیبانشو ببندن؟ ۹۹ درصد گیما که انلاین و موتلی پلیر نیستن بعد چند سال دیگه هیچ آپدیتی نمیاد و بازی میره تو حالت اسلیپ
مطمئن باش اگر ناچ بود آپدیتای خیلی بهتر و خلاقانهتری میداد
یسریا از رو فن بوی بازی شاد هستند و فکر میکنند اکتیویژن رو نخره ماکروسافت و از دور رقابت خارج بشه این برد هست براشون درصورتیه اگر رقابت بمیره تو گیمینگ اگر ماکروسافت منصرف بشه از سرمایه گذاری تو گیمینگ شما دیگه نمیتونی با هزینه های کنونی کنسول بخری و بازی کنی سونی همین حالا تو اندک رقابتی که هست قیمت کنسول و بازیاش رو بالا برده اگر ایکس باکسی نباشه کنسولش رو کمتر از ۱۵۰۰ دلار نمیفروشه قیمت بازیارو هم میبره رو ۱۰۰ دلار اونجا جاییه که گیمینگ هم میشه لاکچری و من شما نمیتونیم بازی پلی بدیم این دو دوتا چهارتای ساده ای هست گیمر ها افتادن تو دور فن بوی بازی و اینچیزها الان براشون ملموس نیست
اتفاقا (فارغ از تعداد دیس هایی که خواهم گرفت.) دلایل مهمی هم هستن برای بدتر شدن وضعیت صنعت ویدیوگیم.
۱- انحصار صنعت کلاود گیمینگ و افزایش سلطه مایکروسافت و نابودی هر شرکتی که اندکی توانایی رقابت داشته باشه.
۲- داشتم از افزایش سلطه می گفتم؟
مایکروسافت با مدیریت فوق العاده هوشمندانش در رابطه با ماینکرفت نشون داده اگه جایی رقیبی نداشته باشه مخاطبین رو زجرکش می کنه.
حالا ChatGPT به عنوان بزرگ ترین و خفن ترین هوش مصنوعی فعلی جهان نسبتا افتاده دستش.
صنعت کلاود گیمینگ هم اصلا هیچ؛
کالاف قطعا مثل ماینکرفت نابود خواهد شد.
هر چقدر یک شرکت بزرگ تر شه کنترل و زمین زدنش (در صورت نافرمانی کردن از قوانین) سخت تر میشه.
مثلا گوگل یک ماه یک بار توسط یک دادگاهی در کشور های آمریکایی و اروپایی به نقض قوانین جریمه میشه؛ یه پولی میده دوباره به خطاهاش ادامه میشه.
۳- تنبل شدن مایکروسافت
از ماینکرفت یاد کردم؟
طرفداران ماینکرفت خوب میدونن کاری که کل تیم موجانگ تو دو سه سال انجام میده رو یه تیم چند نفره توی یک ماه انجام میدن و کلی مپ و سرور و... نشان از همین قضیه است.
حالا وقتی مایکروسافت یک سری از خفن ترین فرنچایز ها رو داشته باشه میتونه تا ابد هی استارفیلد رو تاخیر بزنه فروش و مخاطبینش هم کم نشن چون سالی یک بار کالاف میده.
پارسال مایکرو خیلی حرکت خفنی نزد؛ امسال هم میتونه حرکت خفنی نزنه و بذاره خرید اکتیویژن موحب افزایش خرید ایکس باکس بشه.
۴- این زوری که به نات میاری به پات بیار!
۷۰ میلیارد دلار برای چی داره هزینه میشه؟
برای اینکه اسم یک فرنچایز مال مایکرو بشه؟
آیا نمیشه با ۷۰ میلیارد دلار صد تا فرنچایز ساخت یکی از یکی خفن تر؟
اینکه مایکروسافت پولی که میتونه باهاش کلی آی پی خفن راه بندازه رو بیاد صرفا خرج این کنه اسم چند تا آیپی بیاد تو شرکتش.
خود شما بگید؛
عرضه فعلی کالاف با شرکت فعلیش باشه همراه صد تا فرنچایز خفن از مایکروسافت بهتره
یا اینکه کالاف بیفته دست مایکرو و نهایتا سه چهار تا فرنچایز خفن از مایکروسافت بیاد بیرون؟
اگه اکتیویژن الان در وضعیت خیلی خوبی بود حرف شما درست بود
مگه نست
رو ماشین چاپ پول نشستن
هر کسی لقمه اندازه دهنش بر میداره...
سونی دهنش کوچیک تره، لقمه های کوچیک تر بر می داره، مایکروسافت دهنش بزرگ تره لقمه بزرگ تر بر میداره...
نه سونی کار خفنی میکنه استودیو کوچیک میخره، نه مایکروسافت کار بدی میکنه خریدهای گنده انجام میده...
شرکت های کوچک تر با بودجه محدود مثل سونی، به علت محدودیت مالی میان استودیوهای نوپا و مستعدی رو میخرن و توسعه ش میدن...
حالا مایکروسافت میاد چون زور و قدرت و پول زیادی داره، بجای اینکه بیاد یواش یواش و قدم به قدم پیش بره، کار رو با پول زیاد در میاره...
این اصلا کار اشتباهی نیست پولشو داره نوش جونش (مثل این میمونه که بگیم وقتی مردم یه کشور فقیر و گرسنه هستن، پولداراش نباید با پول هاشون عشق و حال کنن)...
هر چی پول بیشتر باشه، زور بیشتره و سرعت کار بیشتر...
ولی این مسأله تا وقتی مضر نیست که نیان انحصارگری کنن و مسأله کلاود گیمینگ، چیزی هست که تا ده سال آینده فراگیر میشه و مایکروسافت داره از الان سرمایه گذاری میکنه، کاری که شرکت هایی مثل گوگل و سونی و... سابقا به شکل های دیگه و با کارهای دیگه ای انجام دادن و به خاطر همینه تو صنعت های مختلف، همیشه یا دو قطبی وجود داره یا یه پیشتاز که هیچ وقت هیچ کس بهش نمی رسه...
در مورد مسأله ماینکرفت، اینه که این بازی کاملا بی رقیب هست و در نوع خودش متمایز و متفاوته و هر دفعه تازگی داره و سرعت کند توسعه ش، بخاطر همین بی رقیب بودنه و تا زمانی که رقیب جدی براش ظهور نکنه و یا مخاطبانش از بازی ناراضی بشن و میزان فروشش افت نکنه، مایکروسافت به خودش تکون نمیده تا بخواد یه حال اساسی به ماینکرفت بعد ۱۲ سال بده...
Call Of Duty هم همینه و چون رقیب جدی ای نداره، هر سال ازش نسخه جدید میدن و تغییر زیادی بهش نمیدن و همین کارشون فاجعه ونگارد رو رقم زد و با افت فروش و نارضایتی، باعث شد نسخه بعدی بیشتر کار کنن روش...
چقد زیاد شد کامنتم :/
اینم حرفیه.
اما به نظرم نمیشه اینطور بگیم که چون مایکرو پول بیشتری داره هر چی دلش می خواد بخره.
چون این سبب میشه هم گیمر ها از خلاقیت و بازی های متنوع و جدید بی بهره بشن هم سازندگان کوچک تر کلا حذف بشن.
(وقتی مایکرو میتونه تمام تمرکزش رو بذاره روی انتشار سالانه ی یک بازی با کیفیت از کالاف و ميليون ها دلار سود، چرا بیاد سرمایه بذاره روی بازی های کوچک با کلی خلاقیت و جذابیت اما با سود کمتر.)
با کامنتت موافقم فقط در مورد اول کامنتت یه مثال میزنم
فکر کن من و تو دو تا زمین داریم یکی من یکی تو ما هر دو میایم ذرت میکاریم تا بفروشیم یه پولی در بیاریم من مثلا 30 میلیون تومن هزینه میکنم تا بعدا 1 میلیارد تومن در بیارم ولی تو میای با ده میلیون هزینه 1 میلیارد درمیاری الان من بیشتر سود میکنم یا تو
مایکرو سافت هم قضیه ش همینه 70 میلیارد یه پولیه که میتونه سنگ بنای اکس باکس در اینده باشه نه یه چند تا اجر شرکت های دیگه با خیلی کمتر اومدن و ایپی های خیلی خوبی ساختن
مشکلت اینجاست دنیای گیم فقط آی پی های خود سازنده کنسول ها نیست دنیای گیم شرکت های فرست پارتی و ترد پارتی با همه ماکروسافت هرچیم خودش بازی بسازه نمیتونه با سونی رقابت کنه چرا چون با ناشرای دیگه ریخته رو هم و بازیاشون یا انحصار کامل پلی استیشن هستند یا مثل کالاف محتوا انحصاری داره ماکروسافت مجبوره بخره تا حد اقل از شر انحصار گرایی سونی خلاص بشه شرکت ها دنبال سودند وقتی پلی استیشن بیشتر فروخته میرن سمت اونا برا انحصار کردن بازیاشون این وسط یه شرکتایی هم هستن مثل ژاپنیا که هیچ جوره راه نمیدن به ایکس باکسبرا ایجاد رقابت ماکروسافت مجبوره بخره وگرنه انحصارگرایی سونی اجازه نفس کشیدن نمیده بهش همونجوره که تو نسل قبل نداد
انحصار کنه ولی صد تا آیپی خودش رو.
نه ده تا آیپی برتر ساخت بقیه رو.
واقعا اره از ۱.۱۷ به بعد حوصله سر بر شده
اسکار حقترین کامنت سال:
مایکروسافت چه این خرید نهایی بشه چه نه صاحب دنیای تکنولوژی بود و هست و قطعا بیشتر خواهد شد
بیرون انداختن بابی کوتیک یه طرف
کل معامله یه طرف
من فقط میخوام از شر این ادم خلاص بشم
اصن اگه حتی معامله لغو هم بشه اکس باکس بیش از 70 میلیارد دلار پول داره که قسمت های مختلف هزینه کنه و این یه رقم خیلی خیلی بزرگه
راستش برای من مهم نیست این معامله چه ضرر ها و فوایدی برای صنعت گیم داره :
تنها چیزی که مغز من بهش فکر می کنه :
بیلیزارد (بازی ساز مورد علاقه ام )+ ایکس باکس کنسول مورد علاقه ام
مهم ترین نتیجه این خرید بیرون کردن بابی کوتیک هست قشنگ اکتیویژن بلیزارد آباد میشه
بیشتر حساسیت FTC و CMA روی بازی های بزرگ و امکان انحصاری شدنشون هست
ولی میگن که نه بحث ما کلود هست
ولی کلا اگر مایکروسافت و اکس باکس بتونن به اکتیویژن بلیزارد سر و سامون بدن و
یه دستی روی آی پی ها بکشن و درستشون کنن و آی پی های مرده رو زنده کنن عالی میشه همین که فیل اسپنسر کلا به استودیو ها آزادی عمل میده برای ریسک کردن توی ساخت بازی این خیلی خوبه بازی های عالی می تونن بسازن(مثل HI-FI RUSH)
اونم شرکت های توانمندی مثل اکتیویژن و بلیزارد
همین که این مدیر عامل رو بندازن بیرون کافیه
به نظر من درست تصمیم اینه که اگه مایکروسافت کل دنیا رو هم بخواد بخره و بیاره گیمپس ، بخره نوش جونش ولی انحصاری نکنه ! تموم شد رفت
حتی انحصاری نکنه به بازی ها گند بزنه هیچ فرقی نداره به فکر سود و ضررهه این صنعت باش و نه فقط به خودت. بازی ها بد بشن بیان روی گیمپس مفت نمی ارزن
حرف من ثابت شدست که مدیرت این شرکت افتضاهه حالا هر چقدر میخوای بهم بگو فنبوی سونی حیقیقت حقیقته نمپذیریش با خودته
به نظر من تنها دلیل مخالفت همین قضیه"انحصاری شدن بخش بزرگی از بازی ها" هست.خرید اکتیویژن بلیزارد خیلی به نفع صنعت گیمه که تو مقاله کامل توضیح داده شد
بنظرم سونی داره اماده میکنه خودشو چون میدونه قرارداد تایید میشه
خرید بانجی نمونش بود