ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا شوکیس پلی‌استیشن در حد انتظارات ظاهر نشد؟

فصل شوکیس‌های ویدیوگیمی از راه رسیده و پلی‌استیشن به عنوان اولین ناشر بزرگ، قدم‌ محکم و مطمئنی برنداشت. پلی‌استیشن بعد از یک غیبت حدودا یک ساله، بالاخره خبر از برگزاری یک شوکیس داد. دیگر خبری ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰

فصل شوکیس‌های ویدیوگیمی از راه رسیده و پلی‌استیشن به عنوان اولین ناشر بزرگ، قدم‌ محکم و مطمئنی برنداشت. پلی‌استیشن بعد از یک غیبت حدودا یک ساله، بالاخره خبر از برگزاری یک شوکیس داد. دیگر خبری از State of Play نبود و قرار بود که کاملا شاهد یک شوکیس اختصاصی باشیم. با این حال کیفیت عناوین نمایش داده شده چندان با ماهیت کل برنامه هماهنگ نبود.

این شوکیس باعث شده تا برخی از طرفداران این برند، نگران آینده شوند. حدس و گمان‌هایی وجود داشت که برنامه‌های سونی برای سال آینده بسیار مبهم و نامشخص است و با برگزاری این شوکیس، این حدس و گمان‌ها بر جای خود باقی ماند. همچنان برنامه سونی ماورای سال ۲۰۲۳ مشخص نیست و ما با تعداد زیادی عناوین روبرو هستیم که هیچ تاریخ انتشاری ندارند و حتی نمی‌دانیم در چه مرحله‌ای از توسعه قرار دارند.

در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم تا به ضعف‌های شوکیس اخیر بپردازیم. همچنین قرار است بررسی کنیم که آیا آینده پلی‌استیشن واقعا در خطر قرار دارد یا وضعیت قرار است که بزودی تغییر کند. با ما همراه بمانید.

نمایشی خوب با عنوانی بد


PlayStation Showcase 2023

اول از همه باید بگوییم که عناوین حاضر در نمایش جدید پلی‌استیشن، جزو آثاری بودند که به شدت موردانتظار بودند. عنوان چندنفره استودیوی Haven با مدیریت جید ریموند، سال‌هاست که به عنوان یک پروژه هیجان‌انگیز در دست ساخت قرار دارد. نمایش بازی‌های Ghostrunner 2 یا عنوان جدید نومادا به نام Neva بسیار هیجان‌انگیز و جذاب بود.

 شایعات ریمیک Metal Gear Solid 3 بالاخره رنگ واقعیت به خود گرفتند. بعد از مدت‌ها نمایشی از گیم‌پلی بازی‌های Alan Wake 2 و Assassin’s Creed Mirage دیدیم که باعث می‌شود در کل نمره قابل قبولی به کیفیت نمایش بدهیم. اما بیایید نگاهی به خود عنوان نمایش بیندازیم. ما قرار است که شاهد شوکیس پلی‌استیشن باشیم. شوکیسی که قرار است بعد از مدت‌ها از برنامه‌های پیش‌ روی پلی‌استیشن رونمایی کند.

معمولا وقتی نمایشی چنین عنوانی دارد، انتظار داریم که عناوین انحصاری زیادی را ببینیم. مسئله‌ای که در نمایش اخیر بسیار کم‌رنگ بود. بسیاری از عناوین نمایش داده شده، تردپارتی یا مستقل بودند. همان‌طور که اکس باکس هم پس از نمایش، توییت کنایه‌آمیزی زد و به این موضوع اشاره کرد.

طعنه اکس باکس به شوکیس پلی‌استیشن
این توییت اکس باکس دقیقا پس از به پایان رسیدن شوکیس پلی‌استیشن منتشر شد.

عدم نمایش پررنگ بازی‌های انحصاری، باعث شد تا شوکیس در حد انتظارات ظاهر نشود. حتی تیتر شوکیس پلی‌استیشن باعث شد تا برخی عناوین نمایش داده شده هم آن‌طور که باید دیده نشوند. شاید اگر این عناوین در رویداد سامر گیم فست نمایش داده می‌شدند با اقبال بیشتری از مخاطبان روبرو می‌شدند. اما سایه برند پلی‌استیشن باعث شد تا هم آن عناوین خوب دیده نشوند، هم پلی‌استیشن نتواند کار بزرگی انجام دهد. درست است که پلی‌استیشن بازی مورد انتظار Marvel’s Spider-Man 2 را هم به نمایش گذاشت اما در طول شوکیس شاهد هیچ رونمایی غافلگیرانه‌ای نبودیم.

فراموش نکنید که ما از سونی، نمایش‌های خوب E3 2016 و E3 2017 را به یاد داریم. نمایش‌هایی که آینده نسل هشتم پلی‌استیشن را کاملا مشخص می‌کردند و انتظارات طرفداران را برآورده کردند. اما فعلا شاهد برنامه مشابه‌ای در نسل نهم نبودیم. شوکیس اخیر هیچ چیز را از سال‌های آینده نشان نداد و هیچ بروزرسانی از عناوین معرفی شده نگرفتیم. اما ریشه این مشکل از کجاست؟

وضعیت عجیب استودیوهای پلی‌استیشن


رئیس بخش سرگرمی سونی و پلی‌ استیشن

در طول چند ماه گذشته، گزارشات عجیبی از برخی استودیوهای تحت‌نظر پلی‌استیشن منتشر می‌شوند. استودیوی سازنده بازی Concrete Genie به طور کامل بسته شد. پشتیبانی از بازی Dreams رسما به پایان رسید. بازی معرفی نشده‌ی استودیوی Deviation Games کنسل شد. در جدیدترین نمونه عنوان آنلاین The Last of Us تاخیر خورده، چرا که رضایت سران مدیریتی پلی‌استیشن را به همراه نداشته است. بیاییم همین استودیوی ناتی داگ را بررسی کنیم. این استودیو تبحر زیادی در ساخت بازی‌های تک‌نفره دارد. در حال حاضر این استودیو بیش از چهار سال است که مشغول ساخت این بازی آنلاین است. عنوانی که یک بار به طور کامل کنار گذاشته شد، دوباره به مرحله توسعه برگشت و الان دوباره به تاخیر خورده است.

با نگاهی به بازار، طبیعی است که نگران وضعیت استودیوی ناتی داگ باشیم. البته وجه خوب ماجرا آن است که سران پلی‌استیشن حاضر نیستند تا آمادگی کامل محصول، آن را در معرض نمایش بگذارند. همین موضوع باعث می‌شود تا وضعیت توسعه وارد فشار مضاعف نشود و اتفاقی که برای بسیاری از عناوین اخیر رخ داده برای آن‌ها تکرار نشود. البته همچنان تردیدهایی وجود دارد مبنی بر آن که آیا ناتی داگ واقعا گزینه خوبی برای توسعه یک بازی آنلاین است.  ناتی داگ به علت حساسیت بالایی که در کیفیت بازی‌های داستانی‌اش دارد، نمی‌تواند پشتیبانی خوبی از بازی‌های آنلاینش داشته باشد. اتفاقی که برای عناوین Factions و بخش آنلاین بازی آنچارتد رخ داد. شاید اگر توسعه Factions 2 به استودیوی دیگری سپرده می‌شد و ناتی داگ هم مشغول توسعه بازی تک‌نفره بعدی بود، اتفاقات بهتری رخ می‌داد.

پلی استیشن
بسیاری انتظار داشتند تا در این شوکیس از بازی آنلاین The Last of Us رونمایی شود که این اتفاق هم رخ نداد.

از طرفی این که سونی در حال حاضر توجه زیادی به توسعه بازی‌های سرویس محور دارد، سیاست عجیبی‌ست. بازی‌های لایوسرویس پرتعدادی در سال‌های اخیر به بن‌بست رسیدند. بسیاری از این بازی‌ها در همان قدم اول به پایان راه می‌رسند. حتی در تازه‌ترین نمونه هم دیدیم که استودیوی توانایی مثل آرکین نتوانسته تا یک بازی سرویس محور خوب عرضه کند. گزارشات زیادی می‌شنویم که برخی از استودیوهای پلی‌استیشن که سابقه ساخت بازی‌های داستانی دارند، مشغول به ساخت عناوین آنلاین هم هستند. حتی یکی از دلایل خریداری استودیوی بانجی، هموار کردن این مسیر برای استودیوهای دیگر بود. همان‌طور که به گفته جیسون شرایر، بانجی با بررسی بخش آنلاین The Last of Us تردیدهایی درباره کیفیت بازی داشته و یکی از دلایل تاخیر بازی بوده است.

توجه تازه پلی‌استیشن به بازی‌های لایو سرویس ریسک زیادی را به همراه دارد. مخاطبان شاید دیگر آن میل سابق را به عناوین آنلاین نداشته باشند و در نتیجه استقبالی از بازی‌های جدید پلی‌استیشن صورت نگیرد. از دیدگاهی دیگر، سیاست جدید سونی با سیاست‌های پیشین هم مغایرت دارد. پلی‌استیشن از ابتدای نسل ششم به تولید تجربه‌های ارزشمند داستانی و تک‌نفره پرداخت. این بازی‌های داستانی بدون شک یکی از دلایل موفقیت برند پلی‌استیشن بوده است. این که حالا پلی‌استیشن علاوه بر بازی‌های داستانی مشغول به ساخت عناوین لایوسرویس شده شاید باب میل طرفداران نباشد.

البته که شاید بازی‌های لایوسرویس پلی‌استیشن نوآوری‌هایی را به همراه داشته باشد و این بازی‌ها با احیا مواجه شوند. همان‌طور که بازی‌های تک‌نفره پلی‌استیشن در نسل هشتم سبب شد تا این تجربه‌ها زنده بمانند و امروز در بهترین وضعیت ممکن قرار بگیرند.

برنامه مبهم پلی استیشن


الان در برهه‌ای قرار داریم که دیگر باید ارزش واقعی کنسول‌های نسل نهمی مشخص شود. طبق اطلاعات منتشر شده می‌دانیم که نزدیک به ۲۶ عنوان اعم از داستانی و آنلاین به طور انحصاری برای پلی‌استیشن در دست ساخت قرار دارند. اما در شوکیس فقط چهار عنوان انحصاری را از طرف استودیوهای فرست پارتی شاهد بودیم. با این لیست عناوین بهتر نبود تا این نمایش در قالب یک State of Play نشان داده می‌شدند تا انتظارات از شوکیس تا این حد بالا نرود.

طبق آمار و ارقام، شوکیس جدید پلی‌استیشن پربازدیدترین شوکیس سه سال اخیر این برند بود. اما وقتی به لاین‌آپی که در شوکیس‌ها به نمایش درآمد نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که بازی‌های انحصاری بیشتری را در شوکیس‌های قبلی دیدیم. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که سونی مخاطبان زیادی را تشنه نمایش عناوین جدید کرد اما آن‌ها را سیراب نکرد.

البته این موضوع که بازی‌های AAA نمایش ندارند فقط به پلی‌استیشن مربوط نمی‌شود. وضعیت توسعه بازی‌ها خیلی پیچیده شده و تعداد عناوین مشکل‌دار بیشتر و بیشتر می‌شود. از طرفی چون وارد یک نسل جدید شدیم، توقع مخاطبان از کیفیت بازی‌ها بالا رفته بنابراین آن‌ها انتظار دارند تا شاهد یک اثر نسل نهمی باشند. همان‌طور که با نمایش جدید Marvel’s Spider-Man 2 انتقادات نسبت به نمایش کم نبود. توقع بالای مخاطبان باعث می‌شود تا سازندگان از نمایش عناوین در دست ساخت‌شان امتناع کنند و زمانی بازی را در معرض نمایش بگذارند که وارد مراحل پایانی توسعه شده باشد.

کماکان لیست بازی‌های آینده پلی‌ اسیشن هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. اما سیاست‌های سونی دیگر به مانند سابق نیستند و انگار طرفداران باید با این موضوع کنار بیایند. حالا بازی‌های آنلاین و سرویس محور از جمله برنامه‌های سونی محسوب می‌شود و باید دید آیا این پروژه با موفقیت پیش می‌رود یا خیر. از طرفی شاید افرادی که در آستانه خرید کنسول PS5 بودند همچنان در تردید بمانند. کسانی هم که این کنسول را دارا هستند همچنان در حسرت یک برنامه مشخص‌شده باقی خواهند ماند. پلی‌استیشن در سال ۲۰۲۳ برنامه پرباری ندارد و در طرف مقابل هم اکس باکس به احتمال زیاد بازی‌های زیادی در دست داشته باشد و در شوکیس پیش‌رو آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.

با این حال انتظار می‌رود تا در آغاز سال آینده، طرفداران پلی‌استیشن با یک برنامه بهتر مواجه شوند. تعداد عناوین بلاتکلیف پلی‌ استیشن بسیار زیاده. شاید ماه‌های پایانی امسال یا سال آینده شاهد شوکیس دیگری باشیم و بالاخره اطلاعات قطعی و مشخصی را به دست آوریم و بفهمیم که پلی‌استیشن برای سال‌های آینده چه برنامه‌ای دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • 𝗺𝗿-𝘀𝗮𝗺𝟬𝟯𝟱
    𝗺𝗿-𝘀𝗮𝗺𝟬𝟯𝟱 | ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

    بخوام خلاصه مشکل این شوکیس رو بگم
    کمبود انحصاری ها بود اکثر بازیا مولتی پلتفرم بودن

    بنظرم در حد "خوب" بود

    • AMIRmola
      AMIRmola | ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

      سونی به انحصاری های خوب واقعا نیاز داره از اونایی که فنا دو کنسول به جون هم دوباره بندازه بازارشون داغ بشه

    • roozb
      roozb | ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

      بیشتر E3 بود تا شوکیس سونی

  • game.time
    game.time | ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

    با اینکه فن دو آتیشه ی سونیم ولی گند زد تنها بازی که نشون داد و من خودم بخشصه خیلی باهاش حال کردم اسپایدرمن ۲ بود وگرنه به غیر اون بقیه بازیا اونقدر هایپ ایجاد نکردن

  • iman-generous
    iman-generous | ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

    با احترام به نویسنده محترم (آقای طالقانی)، با نظر و محتوای مقاله ایشان، موافق نیستم.

    1 - تابلو هست که به دلیل مسائل حقوقی در خصوص خرید 70 میلیارد دلاری مایکروسافت، سونی نمی خواهد خیلی از بازی های انحصاری خود را نمایش دهد و تاکیدی در این زمینه ندارد. (توجه کنید که ریز بالانس مالی و قراردادها و پیش قراردادهای سونی هم به دادگاه رفته بودند.)
    2 - پس از لانچ پر ایراد و عجله ای بازی های بزرگ اخیر (از CyberPunk گرفته تا Redfall و ارباب حلقه ها و حتی نسخه کامپیوتر لست یک) طبیعی هست که شرکت ها با احتیاط بیشتری به پیش می روند و سونی از قبل هم گفته بود که بازی های نزدیک لانچ را معرفی می کند.
    3 - در مجموع شو کیس بدی نبود و از نمایش اسپایدر 2 در آن بود تا متال گیر و بازی های ایندی.
    4 - چند سال هست که سونی در وضعیت مالی و درآمدی خوبی قرار دارد و مرتب استودیو می خرد، بنابراین چرا باید احساس کنیم که برنامه قوی برای PS5 ندارد !)

    • علیرضا طالقانی
      علیرضا طالقانی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

      با موارد 2 و 3 که گفتی کاملا موافقم! توسعه بازی‌ها انقدر پیچیده شده که سازنده‌ها واقعا ترجیح میدن تا آمادگی کامل بازیشون چیزی نشون ندن. حتی همین نمایش اسپایدرمن هم به نظر یک گروهی، نمایش ضعیفی بود.
      اما راستش در خصوص اینکه یک شرکتی به خاطر اقدامات حریف، اون چیزی که دست خودش هست رو نشون نده خیلی موافقش نیستم. می‌شد انتظارات رو هم بالانس کرد و تیتر شوکیس رو انتخاب نکرد و از همون فرم استیت آو پلی استفاده کرد؛ همون کاری که در سال گذشته هم انجام شد.

      • iman-generous
        iman-generous | ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

        سپاس

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

    من نمی دونم سونی کی میخواد بفهمه که استودیو کم داره ، درسته پُر کار هستن ولی واقعا چند تا تصاحب مشتی نیاز داره

مطالب پیشنهادی