ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

گفتگو با نماینده تیم ملی ایران در بازی دوتا ۲ درباره تاثیر مدیران تیم‌ها

عرفان فرتاش بازیکن تیم ملی دوتا ۲ ایران به عنوان مهمان روز دوم مراسم پخش زنده رقابت‌های بالی‌ماجور ۲۰۲۳ پیش از هرچیزی به تحلیل بازی اویل جنیوسس و پی‌اس‌جی‌ پرداختند و به این نکته اشاره ...

تیم ویجیاتو
نوشته شده توسط تیم ویجیاتو | ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۲

عرفان فرتاش بازیکن تیم ملی دوتا ۲ ایران به عنوان مهمان روز دوم مراسم پخش زنده رقابت‌های بالی‌ماجور ۲۰۲۳ پیش از هرچیزی به تحلیل بازی اویل جنیوسس و پی‌اس‌جی‌ پرداختند و به این نکته اشاره داشتند که تیم‌های اروپایی پیشرفت محسوس داشتند و به طور شاخص مروری به فینال دریم لیگ گذشته بین بیت بوم و گلادیاتورها داشتند که رقابت سختی در لاین‌‌آپ‌ها بود.

فرتاش یادآور شد که در گذشته برای تمام به‌روزرسانی‌ها اولین‌بار متاها (ترتیب‌بندی هیروها) از سمت چین به دنیا پخش میشد، اما حدودا از ۳ سال پیش پیدا کردن تعادل در هیروها در اروپا پیشرفت کرده و لیست متاها از اروپا می‌آید. اما این روند در LGD متفاوت است و جیائو مربی این تیم حتی با وجود تغییر کل اعضای تیم توانست خود را در مقام دوم و سوم مسابقات اخیر به اثبات برساند.

فرتاش گفت:«تلاش‌های جیائو را می‌توان جدا از چین دانست، در واقع موفقیت‌های اخیر LGD حاصل متای جیائو است و در رده‌های بعدی متا از سوی اروپایی‌ها اعتبار دارد. جیائو کهن بودن خود را ثابت کرده و تجربیات اون نتیجه می‌دهد.» البته وظیفه همه ماست که همچون ارزش افزوده درنظر گرفته شده برای دارایی‌ها، دانش خود را به نسل بعدی انتقال دهیم.

تجربه ایران در ارگانیزیشن‌ها

مجری برنامه گذری به برنامه روز گذشته داشت که در حضور بابک مروی درباره تاثیر حضور در تورنومنت‌ها در مقابل تمرین فردی صحبت شد. در واقع باید تفکر ارگان‌ها به سمت تمرین کردن صرف نباشد. فرتاش نیز این نکته را تایید کرد و به این موضوع اشاره داشت که در گذشته چالش‌هایی همچون اف‌پی‌اس پایین، تغذیه، ارتباط اینترنت، محل برگزاری تمرین‌ها (گیمنت)، اختصاصی کردن موس و کیبرد و به طور کلی معضلاتی که نباید تاثیر زیادی در کیفیت بازی داشته باشند.

رفع کردن این مشکلات و حتی ثبت‌نام در تورنومنت برای پلیرهایی که سطح سواد زبان خارجی بالایی ندارند نیز باید به واسط افرادی که در این موسسات استخدام می‌شوند تا ذهن پلیرها درگیر این مسائل نشده و روی عملکردش در زمین بازی تمرکز کند. حتی روند تا جایی پیش رفته که برای تیم روانشناس استخدام می‌شود، یا تیم استرالیست در آمریکا روندی را آغاز کرد که برمبنای آن پس از هربار تمرین سنگین، زمانی را صرف استخر سرد می‌کنند تا ماهیچه مغز همچون سایر اعضای بدن در شرایط استراحت قرار بگیرد. فرتاش گفت: «ما عادت داشتیم پیش از مسابقات به تحلیل رقابت‌های قبلی تیم مقابل می‌رفتیم، درحالی که اگر فردی این تحلیل را برای ما انجام میداد، ما زمان بیشتری برای بهتر کردن خودمان داشتیم.» 

تعهدات پلیر نسبت به تیم‌ها

مجری برنامه به نکته اشاره کرد که این روند دو طرفه است و حداقل در کشور نیز اتفاقاتی را تجربه کردیم که نشان دهنده اهمیت بازیکن است و در حقیقت یکی از دلایل نجات پیدا کردن تیم‌ها از مرحله تشکیل اولیه، رشد و دیده شدن شخص بازیکنان است. این درحالی است که خودبینی برخی از بازیکنان مانع این پیشرفت می‌شود. فرتاش گفت: «پلیر حکم کارمند تیم و ارگان را دارد. ارگان با ارائه لیست وظایف و انتظارات و اختیارات این تصمیم را به پلیر می‌دهد که با این شرایط کنار بیایید و روی فورم بیایید تا به عنوان عضو رسمی این ارگان شناخته شود.»

درصورتی که پلیر با این شرایط کنار نیایید، اختیارات و تجهیزات در اختیارش را کافی نداند و یا حتی با قوانینی مثل ساعات خواب مشکل داشته باشد؛ دیده شده که حتی برخی از پلیرها به دستور مربی هم بی‌توجه بوده‌اند. به عنوان نمونه فرتاش به یک تیم ایرانی اشاره کرد: «وینتر بر» (Winter bear) خیلی‌ از مسائل را در فضای ایران روشن کرد، هم برای بازیکنان ایرانی و هم برای جامعه دوتا ۲ ایران؛ چون از جایی به بعد وینتر بر ارگان خود را محکم‌تر کرد. باوجود اینکه حرف پلیر شنیده میشد، اما حرف آخر را مربی می‌زد، کاری که ارگان از پلیر می‌خواست این بود که یک ساعت و نیم قبل از بازی تیم باید در دیسکورد حاضر باشند.»

فرد گرایی در سطح بالا هم جواب نگرفته

در ادامه بحث مجری برنامه به نمونه‌هایی همچون کروکی در تیم لیکوئید و نیگما که باوجود تاسیس تیمی کامل توسط این پلیرها، اما جایگاه سازمانی همچون لیکوئید حفظ شده و کماکان در حال روی سکو رفتن است، درحالی که فردگرایی جواب نگرفته و چندان روی استیج مسابقات ندرخشیدند. میهمان پنل هم به عنوان نمونه دیگری به تیم گمبیت اشاره کرد که به عنوان پدیده‌ای نوظهور حتی فینال‌ها را در طی بیست دقیقه با پیروزی پشت سر می‌گذاشت، اما پس از چهار تورنمونت در رویدادی به نام افترلایف هیروی مورفلینگ آنها چندبار کشته شد و بازی را واگذار کردند و دیگر این تیم را در هیچ‌جا ندیدیم؛ این نمونه هم نشان دهنده اهمیت سازمان دادن به تیم‌ها است.

به محض اینکه یک تیم سازمان یافته در ایران روی کار آمد، بسیاری متوجه شدند که حقیقتا بازیکن حرفه‌ای نیستند، صرفا جزو جامعه گیمرهای دوتا ۲ هستند. نماینده تیم ایران در بازی دوتا۲ گفت: «ما فکر می‌کنیم بازیکن حرفه‌ای زندگی خیلی خوبی دارد، شب تا صبح هر زمان بخواهد سراغ بازی می‌رود، تغذیه روبه‌راهی دارد، که اصلا به این شیوه نیست، بوت کمپی که وینتربر برای دیویژن ایجاد کرد خیلی از مسائل را به ما نشان داد، مشخص شد که چرا روزی با تمرکز کافی پشت سیستم هستی و روز دیگری افت کیفیت عملکرد داریم.»

متاسفانه هنوز لیگ مشخص و مسابقات مدونی برای هیچ بازی حرفه‌ای ورزش الکترونیک در کشور نداریم که به طور مداوم در سطح کیفی مناسبی بتواند پلیرها را پرورش دهد نداریم. مهدی خوانی مجری برنامه با اشاره به این موضوع بیان کرد که هیچ نمونه‌ای برای برگزاری یک دوره چهار ساله مسابقات با درنظر گرفتن زمان مشخص و با تعهد به برگزاری نداشته‌ایم، در واقع حلقه گم شده بین مثلث پلیر، تیم و مسابقات را می‌توان تورنومنت‌های تمرینی داخل منطقه دانست.

درصورتی که چنین شرایط برقرار نباشد پلیرها به خاطر کاهش مدت زمان در ارتباط بودن با همدیگر، سبک بازی و استراتژیهایشان از هم فاصله می‌گیرند. سرویس ای‌اس‌پلی براساس بستر قدرتمند درنظر گرفته شده برای برگزاری متداوم لیگ‌ بازی‌های دوتا ۲ و پابجی موبایل، می‌تواند یکی از راهکارهای قابل پیشنهاد برای جلوگیری از چنین شرایطی باشد.

مطلب پیشنهادی
دوست داری با من یه بازی بکنی؟
جواب بازی اتاق مخفی | پاسخ همه مراحل اتاق مخفی + عکس
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی