ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا پروسه ده ساله ساخت Alan Wake 2 اتفاق خوبی برای رمدی بوده است؟

بدون شک یکی از موردانتظارترین بازی‌های سال عنوان Alan Wake 2 است. استقبال‌ها از دموی سی دقیقه‌ای بازی در رویداد سامر گیم فست هم بسیار خوب بود و منتقدین ادعا دارند که این اثر قرار ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۳۰ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۰

بدون شک یکی از موردانتظارترین بازی‌های سال عنوان Alan Wake 2 است. استقبال‌ها از دموی سی دقیقه‌ای بازی در رویداد سامر گیم فست هم بسیار خوب بود و منتقدین ادعا دارند که این اثر قرار است بازی‌های وحشت و بقا را متحول کند. نسخه دوم بازی الن ویک سال‌هاست که در دست ساخت قرار دارد و مسیر توسعه پرفراز و نشیبی را طی کرده است. به تبع این اتفاقات، توقعات مخاطبان هم بسیار بالا رفته و حالا قرار است این انتظار سیزده ساله در پاییز امسال به پایان خودش برسد. اما چه چیزی باعث شده تا ساخت دنباله این بازی بیش از ده سال طول بکشد.

وبسایت VG247 یک مصاحبه با خالق محبوب بازی یعنی سم لیک داشته و از او پرسیده که آیا این پروسه طولانی ساخت به نفع رمدی و تیمش بوده یا خیر. در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم تا به نکات شنیدنی که در این مصاحبه ذکر شده بپردازیم. با ما همراه بمانید.


«الن ویک همیشه یک پروژه خاص بود. ما همیشه برنامه‌های بیشتری درباره این پروژه داشتیم که می‌خواستیم آن را انجام دهیم. ما دقیقا پس از انتشار نسخه اول، کانسپتی در نظر داشتیم اما زمان‌بندی خوبی نداشتیم. در نهایت ما تصمیم گرفتیم که آن ایده‌ها را در ابعادی کوچکتر اجرا کنیم و در قدم اول American Nightmare را ساختیم.»

سم لیک - خالق و کارگردان بازی Alan Wake
Alan Wake American Nightmare اثری کاملا متفاوت با بازی اول بود.

 عنوان Alan Wake American Nightmare در ابتدا قرار بود که یک بسته الحاقی باشد اما بعدها به یک بازی مجزا تبدیل شد. عنوانی که ساختار بسیار کوچکتری نسبت به بازی اولیه داشت و داستان خاص و متفاوتی را هم تعریف می‌کرد. رمدی از همان ابتدا متوجه بود که این عنوان در هیچ ساختاری نقش یک دنباله را ندارد و طرفداران دنبال چیز بهتری هستند. اما این انتظار بیش از آنچه که فکر می‌کردیم به طول انجامید. از طرفی فروش نه چندان خوب بازی اول هم سبب شد تا بسیاری تصور کنند که کار آقای نویسنده در دنیای بازی به خط آخر رسیده است. اما سرانجام در مراسم The Game Awards 2021 با آن چیزی که می‌خواستیم روبرو شدیم.

سم لیک می‌گوید که در طول این سال‌ها، او سه بار تلاش کرد تا Alan Wake 2 را به نحوی بسازد. او می‌گوید: «در زمینه الن ویک و پس از عرضه American Nightmare، من این ایده را داشتم که داستان را در قالب بسته‌های اپیزودیک و به صورت لایو اکشن روایت کنیم. مایکروسافت در آن زمان تحت تاثیر این ایده قرار گرفت اما چندان مشتاق به ساخت دنباله الن ویک نبود. سرانجام ما این ایده را در کوانتوم بریک (Quantum Break) اجرا کردیم.»

بازی کوانتوم بریک یکی از بحث‌برانگیزترین عناوین ساخته شده از سوی رمدی است.

بازی‌های رمدی همگی به یکدیگر متصل هستند و در یک دنیا روایت می‌شوند. اما این ارتباطات در استودیو رمدی هم وجود دارد. کایلی رولی (Kyle Rowley) یکی از کارگردانان اجرایی بازی Alan Wake 2 خواهد بود و طراح ارشد بازی کوانتوم بریک هم بوده است. او نقش موثری در ساخت لایو‌اکشن‌های بازی کوانتوم بریک داشت. المانی که به شدت مورد بحث قرار گرفت و برخی از منتقدان اعتقاد دارند که این ساختار نقطه ضعف اصلی بازی‌ست. رولی می‌گوید که سم لیک پس از ساخت این بازی و فراهم کردن چیزی که مایکروسافت به دنبالش بود، باز هم بیخیال نویسنده‌اش نشد و به دنبال راهی برای برگرداندن الن بود. او اضافه می‌کند:«سم ۱۳ سال است که می‌خواهد این کار را انجام دهد.»

اما رمدی پس از کوانتوم بریک باز هم سراغ الن ویک نرفت و این بار به سراغ ساخت یک بازی متفاوت رفت. قرارداد رمدی و مایکروسافت به پایان رسیده بود و حالا آن‌ها قصد داشتند تا به صورت مستقل هم یک بازی جدید بسازند. مستقل بودن رمدی سبب شد تا آن‌ها توسعه یک پروژه با بودجه کم را در نظر بگیرند و با ناشران کمتر شناخته شده یعنی 505 Games همکاری کنند. سرانجام آن‌ها در سال ۲۰۱۸ و آن هم در رویداد پلی‌استیشن، از بازی Control رونمایی کردند. رونمایی از این بازی سبب شد تا بسیاری تصور کنند رویای دنباله الن ویک به پایان رسیده است.

سم لیک می‌گوید:«بعد از کوانتوم بریک، ما ورژنی از الن ویک ساختیم که خیلی اکشن بود و روند خطی آن کمرنگ بود. در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که این برداشت ما، حس الن ویک را منتقل نمی‌کند. پس تصمیم گرفتیم که المان‌ها و ایده‌های آن نسخه را در نظر بگیریم و یک آی‌پی جدید حول آن بسازیم. چیزی که در نهایت تبدیل به کنترل شد. به همین خاطر این بازی هم با الن ویک مرتبط است. ما می‌خواستیم تا هر دو بازی در یک جهان روایت شوند.»

Alan Wake 2 connected to Control
بازی کنترل نقطه شروع Remedy Connected Universe بود و در اینجا بود که فهمیدیم تمامی بازی‌های رمدی در یک دنیا قرار دارند.

بازی کنترل با توجه به شرایطی که داشت، عنوانی موفق شناخته شد. حتی این بازی از دیدگاه مراجعی مثل IGN هم به عنوان بازی سال شناخته شد. این موفقیت برای اثری که با بودجه 30 میلیون دلاری ساخته شده بود، بسیار بزرگ بود. اما رمدی به این اثر، نگاهی فراتر از یک بازی داشت و در حال آماده کردن چیزی بزرگتر بود. در این بازی بود که ارجاعات به دیگر عناوین رمدی پررنگ‌تر از قبل شد و اشارات نقشی فراتر از ایستراگ داشتند. اقداماتی که در نهایت باعث شکل‌گیری یک یونیورس به اسم Remedy Connected شد.

«همه قطعات به ترتیب کنار هم قرار گرفتند. کنترل المان‌هایی از الن ویک داشت و دنیایی مرتبط داشت. پس از این بازی توانستیم حق انتشار الن ویک را بگیریم و با نسخه ریمستر، بازی را در دسترس مخاطبان بیشتری قرار دادیم. ما می‌دانستیم که دنباله بازی را خواهیم ساخت. همه چیز مرتب چیده شد. برای همین بسته الحاقی AWE برای کنترل ساختیم که نقش یک کراس‌اور را داشت و دیگر همه چیز آماده شده بود.»

سم لیک

رمدی در طول این سیزده سال با چالش‌های مختلفی روبرو بوده و از این چالش‌ها، درس‌های زیادی گرفته است. آن‌ها با بودجه‌های کم بازی ساختند و می‌دانند که چگونه زمان توسعه را کاهش دهند. آن‌ها در طول همین سیزده سال روی چهار پروژه مختلف کار کردند و تولید بسته‌های الحاقی را هم در برنامه‌هایشان داشتند. از طرفی همین الان هم به جز الن ویک، دو یا سه بازی دیگر هم در رمدی در دست ساخت قرار دارد. لیک می‌گوید ساخت الن ویک هفت سال، کوانتوم بریک پنج سال و توسعه کنترل تنها سه سال به طول انجامیده است. این مدت زمان، لیک را برای ساخت Alan Wake 2 آماده کرده است.

Sam Lake in Alan Wake 2
چهره سم لیک برای کاراکتر الکس کیسی استفاده می‌شود. سم لیک چنین کاری را قبلا با مکس پین انجام داده بود.

لیک می‌خندد و می‌گوید:«خوشحالم که هیچ‌کدام از آن پروژه‌ها (کانسپت‌هایی که برای Alan Wake 2 در نظر گرفته شده بود) به سرانجام نرسید. چون من احساس می‌کنم که این پروژه همان چیزی‌ست که به ما راه‌های زیادی را نشان می‌دهد. راه‌های هیجان‌انگیز و جذاب برای روایت یک داستان و ساخت یک بازی. خوشحالم که ۱۰ سال منتظر ماندیم تا ساخت این بازی را آغاز کنیم.»

طبق نظر منتقدان، Alan Wake 2 یک تریلر جنایی و ترسناک است. داستانی که از سریال True Detective الهامات زیادی گرفته و قرار است با المان‌های بقا و وحشتش به رقابت با سری قدرتمند رزیدنت ایول برود. پس از ساخت یک بازی با صحنه‌های لایو اکشن و یک عنوان دیگر با المان‌های اکشن و ماورایی، رمدی حالا به سراغ ترس و وحشت می‌رود.

بازی Alan Wake 2 در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهر ۱۴۰۲) برای کنسول‌های نسل نهمی PS5 و Xbox Series X/S و پلتفرم پی‌سی منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • KOUWNENTZ
    KOUWNENTZ | ۳۱ تیر ۱۴۰۲

    آلن ویک ۱ شکست تجاری
    آلن ویک ریمسترد شکست تجاری
    آلن ویک : کابوس آمریکایی شکست تجاری
    .
    اینا چطور تصمیم گرفتن قسمت دوم رو بسازن

    • casinooo.blogfa.com
      casinooo.blogfa.com | ۳۱ تیر ۱۴۰۲

      4.5 ملیون نسخه فروش آلن ویک 1 شکسته ؟

      • KOUWNENTZ
        KOUWNENTZ | ۳۱ تیر ۱۴۰۲

        فروش بعد چه مدت
        ۱۰ سال گذشته و تازه رسیدن به این عدد
        شکست تجاری آلن ویک تو سال خودش اونقدر سنگین بود که ممکن بود رمدی رو نابود کنه

        • casinooo.blogfa.com
          casinooo.blogfa.com | ۱ مرداد ۱۴۰۲

          این بازی که شامل بازی اصلی و هر دو فصل DLC است، در 16 فوریه 2012 بر روی پلتفرم Steam منتشر شد. طی 48 ساعت، Remedy اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش این نسخه از هزینه‌های توسعه و بازاریابی آن‌ها برای بازی فراتر رفته است.
          wiki

  • roozb
    roozb | ۳۱ تیر ۱۴۰۲

    اگه "تمامی" بازی های رمدی توی یک دنیا هستند پس الکس کیسی همزاد مکس پینه D:

  • هدایت واحدی
    هدایت واحدی | ۳۱ تیر ۱۴۰۲

    خسته نباشید، مطلب بسیار جذابی بود

مطالب پیشنهادی