ترامپ VS بازیهای ویدیویی
به دنبال چند حادثه کشتار جمعی در خاک ایالات متحده، پروندهای قدیمی مجدداً روی میز سیاستمداران قرار گرفت که مقصر را نمایش بیش از حد خشونت و ترویج استفاده از سلاح در بازیهای ویدیویی و ...
به دنبال چند حادثه کشتار جمعی در خاک ایالات متحده، پروندهای قدیمی مجدداً روی میز سیاستمداران قرار گرفت که مقصر را نمایش بیش از حد خشونت و ترویج استفاده از سلاح در بازیهای ویدیویی و عدم توجه صنعت گیم به آنچه به عنوان محتوا تولید میشود میدانست.
در راس این اتفاق حمله دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود؛ اگرچه این حمله با واکنشهایی از سوی شرکتهای فعال در صنعت گیم همراه شد، اما این مسئله اولین بار نیست که تکرار میشود. با این اوصاف چرا همیشه دیواری کوتاهتر از بازیهای ویدیویی وجود نداشته و انگشت اتهامات همواره در طول تاریخ به سمت این صنعت نشانه رفته است؟
وقتی بازیهای ویدیویی به شمایل امروزی تازه متولد شده بودند، اولین گام برای حمله از سوی سیاستمداران برداشته شد. عناوینی مثل مورتال کامبت، نایت ترپ و لتال انفورسرز در سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ جنجالی شده و صدای سناتورهای آمریکایی را در آورد. جو لیبرمن نامزد حزب دمکرات و هرب کوهل سناتور سابق همین حزب در سال ۱۹۹۳ خواستار ممنوعیت تمام و کمال بازیهای ویدیویی در آمریکا شدند. آنها بر این باور بودند که رشد خشونت در جامعه به خاطر تجربه گیمهای خشن است.
طی سالهای بعد نیز بارها و بارها این پرونده روی میز قرار گرفت؛ از کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه دولت جورج دابلیو بوش گرفته تا آرنولد شوارتزنگر فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا (که خودش نقشهای بسیار خشنی را در سینمای هالیوود بازی کرده)، همگی در مقاطعی به بازیهای ویدیویی حمله کردهاند. حالا هم که نوبت به دونالد ترامپ رسیده تا پس از انتقاد به خشونت در صنعت گیم در سال ۲۰۱۸، حوادث متعدد کشتار جمعی ماههای اخیر را گردن بازیهای ویدیویی بیاندازد.
اگر دقت کرده باشید اغلب اتفاقات این چنینی در خاک کشور آمریکا رخ داده و سیاستمداران آمریکایی نیز به آن پرداختهاند. اما همانطور که بسیار از فعالان صنعت گیم واکنش نشان دادند، بازیهای ویدیویی در سراسر دنیا مخاطب دارند، اما حوادث کشتار جمعی فقط در خاک ایالات متحده رخ میدهند. ولی با این حال ۲۰ سال است که این صنعت متهم میشود و کسی هم نیست که دفاعی شایسته داشته باشد.
احساس میکنم دلیل اصلی این اتفاق، نبود سازمانی یکپارچه و عدم پشتیبانی موسسات و انجمنهای مربوط مثل ESRB و PEGI، اختلافات درونی و همچنین سکوت بزرگترین توسعهدهندگان دنیای بازیهای ویدیویی است.
در حال حاضر انجمن ESA -که برگزارکننده نمایشگاههای E3 است- به عنوان یکی از اصلیترین و شناخته شدهترین شرکتهای مدیریتی صنعت گیم شناخته میشود، اما کافی است نگاهی به چند سال اخیر بیاندازید تا متوجه حجم اختلافات و عدم همکاری چندجانبه فعالان صنعت با این سازمان و بالعکس شوید.
اگر ویکیپدیای این انجمن را مطالعه کنید در خواهید یافت که ESA دقیقا در سال ۱۹۹۳ و به دنبال جنجالهای پدید آمده در رابطه با خشونت در بازیهای ویدیویی و بازی مورتال کامبت شکل گرفته است، اما طی ۲۶ سال گذشته چند بار شنیدید این موسسه فعالیتی در این راستا داشته یا حداقل قدم مثبتی برداشته باشد؟
بعد از حمله تند ترامپ در ماه گذشته، تنها واکنش ESA این بود: «دیگر جوامع در جهان نیز بازی ویدیویی دارند، اما با این مرحله از خشونت که در آمریکا رخ میدهد مواجه نیستند.» گفتنی است فعالیت متداول این انجمن نظارت و درجهبندی سنی بازیها است که این روزها مفهومی بیشتر از نمایش یک عدد روی بستهبندی و پوستر عناوین جدید ندارد.
در سوی دیگر توسعهدهندگان بزرگ صنعت گیم نیز اکثر اوقات سکوت اختیار میکنند و بیتفاوت به این مسائل به کار خود ادامه میدهند. در سوی دیگر رسانههای حوزه نیز به اندازهای توانایی ندارند تا صدای اعتراض و واکنش خود را به گوش سیاستمداران برسانند. اگر امثالی مانند گیماسپات، کوتاکو یا پالیگان هم موفق شوند و مقالهای مفصل و مستحکم تدارک ببینند، سناتورها و وزرای کابینه دولت آمریکایی به سادگی هر چه تمام از کنارشان عبور خواهند کرد.
این وسط صنعت گیم همچنان بیپناه مانده و به سیبل حملات سیاستمداران آمریکایی تبدیل شده است؛ چرا که بازیهای ویدیویی در حال حاضر سادهترین و البته دمدستترین دلیل برای پوشش بیکفایتی و مشکلات فرهنگی جوامع هستند و بدون شک این روند باز هم ادامه خواهد داشت. کافی است در آینده نیز کشتار جمعی جدیدی رخ دهد و دوباره این مسئله مطرح شود. هرچند این مباحث هرگز نتیجهای همراه به دنبال نداشتهاند.
حدوداً یک سال پیش «دن هاوسر» کارگردان فرنچایز GTA -که به عنوان یکی از بازیهای خشن شناخته میشود- گفت خوشحال است که نسخه ششم این بازی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ روانه بازار نمیشود. اما آیا این روند با اتمام دوران ترامپ (البته اگر دوباره انتخاب نشود) ادامه نخواهد پیدا کرد؟ به نظر من که فرقی نداشته و این مسئله باید به صورت بنیادین و از سوی خود صنعت گیم رفع شود، نه اینکه منتظر بمانیم رئیس جمهوری روی کار بیاید که کمتر به این گونه مسائل گیر میدهد.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا حملات سیاستمداران آمریکایی به بازیهای ویدیویی نیاز به مقابله بنیادین ندارند؟ در طرف مقابل تا چه اندازه با رئیس جمهور ترامپ همعقیده هستید؟ دیدگاههای خود را با ویجیاتو در میان بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
دوستان خشونت فقط با اسلحه و تفنگ نیست! در همین جا بچه ها تا حرف می زنند با مشت و لگد به جون هم می افتند!
همه هم تو خونه هاشون هم کامپیوتر دارن هم کنسول گیم و هم گوشی هوشمند .
تحقیقات هم نشون داده دیدن صحنه های خشن , مرگ , کشتار و خون ریزی ( کشتن بی حد آدم یا زامبی) انسان را بی تفاوت به خشونت میکند.
برو بابا
خر شاخ دار، اسلحه رو آزاد گذاشتن بازی ها رو میبندن
اینو خوب اومدی دمتگرم