چرا راکستار گیمز حالا در بدترین وضعیت خودش قرار دارد؟
شاید کمتر کسی تصورش را میکرد که یک روزی راکستار گیمز، نماد ناامیدی بازیکنان باشد. شاید اگر به دهه ۲۰۰۰ و سالهای بعدش نگاه کنیم، کارنامهای جذابتر و هیجانانگیزتر از بازیهای راکستار پیدا نکنیم. اما ...
شاید کمتر کسی تصورش را میکرد که یک روزی راکستار گیمز، نماد ناامیدی بازیکنان باشد. شاید اگر به دهه ۲۰۰۰ و سالهای بعدش نگاه کنیم، کارنامهای جذابتر و هیجانانگیزتر از بازیهای راکستار پیدا نکنیم. اما پس از انتشار بازی پرآوازه و محبوب GTA V وضعیت تغییر کرده و راکستار دیگر آن استودیوی خوش نام سابق نیست.
این مسیر افول از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و با انتشار بخش آنلاین GTA Online و بازی Red Dead Redemption 2 وضعیت بهتر شد اما پس از انتشار RDR2 بود که دیگر هیچ خبر خوشی از سمت این استودیو به دست ما نرسید. از وضعیت نابسامان کارمندان و کرانچ سنگین استودیو و انتشار بازیهای بیکیفیت و بزرگتر از همه اینها سکوت درباره پروژه GTA VI و لیک شدن ویدیوهای متعدد از آن، کاملا نشان از این موضوع دارد که راکستار گیمز در بدترین وضعیت خودش قرار دارد. این دید منفی با انتشار خبر پورت بازی Red Dead Redemption هم شدت گرفت و دیگر صبر گیمرها سر آمد.
در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم تا به مسیر افولی که راکستار گذرانده بپردازیم و ببینیم چه مسائلی باعث شده تا این استودیوی محبوب و موفق ناگهان به این درجه از بد بودن رسیده است. با ما همراه بمانید!
روزهای خوب دهه ۲۰۰۰
کافیست تا در اینترنت بازیهای راکستار گیمز را سرچ کنید و با انبوهی از عناوین باکیفیتی روبرو شوید که از قضا همگی هم در سالهای دور منتشر شدند. این طور نبود که راکستار صرفا به یک فرنچایز بسنده کند و در آن روزها انواع و اقسام بازیها از سوی شعبههای مختلف این استودیو منتشر میشد. عناوینی مثل Manhunt، سری Midnight Clubs و Bully همگی از جمله بازیهایی بودند که ایدههای نویی داشتند و برخی از آنها تاثیرگذاری خوبی روی عناوین دیگر هم داشتند. بگذریم از آن که سری بازی GTA هم عصر طلایی خودش را گذراند و با هر نسخه بهتر و بهتر شد و بازیهای جهان باز را برای همیشه تغییر داد؛ همانطور که برای خود راکستار گیمز هم یک شعار وجود داشت:«به نسل بعدی بازیهای جهان باز خوش آمدید.»
این روند با کمی تغییرات تا اوایل دهه ۲۰۱۰ هم ادامه داشت و حتی میتوان گفت که راکستار گیمز وارد دوره طلایی خودش هم شده بود. از انتشار عنوان Red Dead Redemption گرفته که باعث زنده شدن ژانر وسترن در بازیهای ویدیویی شد تا بازی LA Noir که سبک متفاوتی از بازیهای ادونچر و کارآگاهی ارائه داد و با سیستم موشن کپچر متفاوتش همچنان بر سر زبانهاست. راکستار تصمیم گرفت تا سهگانه مکس پین را هم خودش تکمیل کند و میتوان گفت که تجربه اکشن فوقالعادهای را هم ارائه کرد اگرچه که در زمینههای داستانی انتقاداتی به بازی وارد بود آن هم به این خاطر که سازندگان سابق و نویسنده آثار اصلی یعنی رمدی و سم لیک نقشی در پروژه نداشتند. بعد به انتشار GTA V رسیدیم که انقلابی به پا کرد و تبدیل به یکی از پرفروشترین بازیهای سال شد. اما فارغ از موفقیتهای GTA V به نظر میآید که همین موفقیت، نقطه شروع افولی بود که راکستار گیمز را به اینجا رسانده است.
راکستاری که دیگر مثل قبل نیست!
GTA V یکی از تاثیرگذارترین بازیهای جهان باز است و استانداردهای این سبک بازیها را برای همیشه تغییر داد. استودیوهای دیگر همگی تلاش داشتند تا ردپای راکستار را دنبال کنند و حتی قدمی فراتر هم بردارند اما هیچوقت نتوانستند کاری بزرگتر از راکستار انجام دهند. همه این مسائل سبب شد تا توقعات از راکستار گیمز بسیار بالا برود و دقت و حساسیت برای ساخت بازیها بیشتر از همیشه شود.
از طرفی بازیهای این استودیو قرار است تا یک تجربه طولانی را با بالاترین کیفیت ارائه دهند و این مسئله هم سبب شد تا وضعیت توسعه پیچیده شود و عدم مدیریت درست تیمها هم منجر به شکلگیری کرانچ شد. ساخت Red Dead Redemption 2 به تعبیر بعضی از کارمندان سابق استودیو با فشار کاری سنگینی همراه بود و همین فرهنگ کاری باعث شد تا بسیاری از اعضای این استودیو تصمیم به جدایی بگیرند. جالب است بدانید که دن هاوسر در مصاحبهای با Gameindustry گفته بود که ساخت RDR2 با ۱۰۰ ساعت کار در هفته همراه بود. یعنی به طور میانگین ۱۴ ساعت کار در یک روز که آماری باورنکردنیست.
البته به گزارش بلومبرگ و کوتاکو، پس از انتشار RDR2 نحوه مدیریت تیمها و ساعت کاری و حقوق کارمندان با تغییرات زیادی همراه شد و راکستار سعی در بهبود وضعیت کاری کارمندان داشت. به طوری که یکی از کارمندان سابق استودیو میگوید: «راکستار حالا یک کمپانی است که شبیه به یک کمپانی هم عمل میکند.» با این اوصاف نحوه انتشار توسعه بازیها همچنان با سرعت و راندمان خوبی پیش نمیرود و ساخت هر بازی برای راکستار نزدیک به نیم دهه زمان میخواهد.
شکی در این موضوع نیست که GTA VI یکی از جاهطلبانهترین بازیهای تمام دوران است. اما همین حساسیت و توجه زیاد به این بازی باعث شده تا آثار بسیاری قربانی شوند. برخلاف نسخه اول Red Dead Redemption، نسخه دوم هیچ بسته الحاقی و مود اختصاصی دریافت نکرد و راکستار به همان بخش داستانی و آنلاین بسنده کرد. اما یکی از قربانیها همین Red Dead Online بود. بخش آنلاینی که علیرغم استقبال بازیکنان، هرگز با پشتیبانی خوب راکستار همراه نشد و سود GTA Online و حساسیت ساخت GTA VI همیشه بر زنده بودن این بخش سایه انداخت. اما مشکلات جدید راکستار گیمز و تیک تو از سال ۲۰۲۰ و با شروع یک جریان در بین بازیها آغاز شد. جایی که ساخت ریمیکها از بازیهای قدیمی شروع شد و تیک تو هم تلاش داشت تا عناوین کلاسیک پرشمار و پرطرفدارش را به میدان بفرستد.
قربانیهای پروژه بزرگ!
استقبال طرفداران از ریمیکهای بازیهای قدیمی باعث شروع یک جریان میان سازندگان و ناشران شد. جریان ساخت ریمیکها بیشتر در جهت زنده کردن عناوین قدیمی و فراموش شده است. البته که بازیهای راکستار گیمز را نمیتوان به راحتی فراموش کرد اما باید قبول کرد که برخی از مکانیکهای این بازیها کهنه شده و بهتر است که بازیکنان جدید با یک بازی مدرن روبرو شوند. تیک تو هم تصمیم گرفت تا عناوین پرشمار راکستار را هم وارد جریان بازسازی کند اما این رویکرد حداقل تا به امروز عملی نشده و راستش را بخواهید اصلا مشخص نیست که این دو استودیو تلاش دارند تا چه کاری انجام دهند.
خبرهای متعددی به گوش میرسید که بازسازی Bully در دست ساخت قرار دارد و حتی راکستار مسئولیت هدایت پروژه را برعهده گرفته است. اما با رد شدن این شایعات توسط تیک تو، گمان میرفت که Bully 2 در دست ساخت قرار دارد. قبلا هم خبرهای رسمی وجود داشت که راکستار در سال ۲۰۱۰ ساخت دنباله این بازی را متوقف کرد تا توسعه بازیهای Red Dead Redemption و Max Payne 3 به خوبی پیش برود. اما تا به همین امروز هیچ خبر دیگری از ساخت اثری از دنیای Bully نبوده و به نظر میآید امیدها واهی بوده.
اما موثقترین خبرها درباره ساخت ریمیک یا ریمستر عناوین GTA IV و Red Dead Redemption بود. خبرهای زیادی وجود داشت که توسعه این دو پروژه رسما آغاز شده و قرار است تا انتشار بازی بزرگ GTA VI شاهد انتشار این بازیها باشیم اما راکستار قدم اول را متفاوت برداشت و همون قدم اول همه چیز را خراب کرد. انتشار نسخه ریمستر سهگانه قدیمی GTA که با نام GTA Trilogy Definitive Edition نام داشت. راکستار به علت توسعه GTA VI مسئولیت ساخت ریمستر این سهگانه را گردن نگرفت و پروژه را به استودیوی نه چندان خوش نام Grove Street Games سپرد و نتیجه هم فاجعهبار درآمد. اما خارج از کیفیت بد توسعه این سهگانه، تیک تو تصمیم گرفت تا نسخههای کلاسیک را از فروشگاهها حذف کند تا این عناوین جایگزین شوند. راکستار و گرو استریت تلاش کردند تا مشکلات بازی را رفع کنند اما این روند در فوریه ۲۰۲۲ متوقف شد و بازی دیگر هیچ پچ و آپدیتی دریافت نکرد.
عدم موفقیت این کالکشن سبب شد تا راکستار توسعه نسخههای ریمیک/ریمستر GTA IV و RDR را متوقف کند. البته رسانه کوتاکو به این موضوع اشاره کرده بود که راکستار این پروژهها را کنسل نکرده و صرفا توسعه آنها را متوقف کرده و امکان دارد که در آینده شاهد انتشار آنها باشیم. البته این امیدها فقط تا چندی پیش زنده مانده بود. خبر انتشار Red Dead Redemption در این چند روز بسیار داغ شده بود و تمام شواهد نشان از آن داشت که این بازی قرار است دوباره عرضه شود. برخی تغییرات مثل بروز شدن لوگو این فکر را در ذهن بازیکنان ایجاد کرده بود که این بازی سرانجام همان پروژه ریمستر است. اما راکستار آب سردی بر سر همه طرفدارها ریخت و عجیبترین خبر سال را اعلام کرد.
بازی Red Dead Redemption قرار است فقط و فقط یک پورت ساده برای کنسول نینتندو سوییچ و کنسول PS4 باشد. نه خبری از ویژوال نسخه دوم است نه حتی ارتقای گرافیکی در حد پروژههای ریمستر. جدای از این موضوع که الان سه سال از انتشار کنسولهای نسل نهمی گذشته و راکستار حتی قرار نیست این بازی را برای PS5 پورت کند و به قابلیت بکوارد بسنده کرده، خبری از پورت نسخه پیسی هم نیست. سوال این است، اگر قرار بود این پورت صرفا برای دو کنسول باشد، چرا در سالهای قبل این اتفاق صورت نگرفته و الان در میانه نسل نهم باید این خبر به دستمان برسد؟ سوال دوم این است که با انتشار نسخه دوم بازی برای پلتفرمهای پیسی چرا هیچ خبری از پورت نسخه اول برای پیسی نیست. به هر حال از لحاظ منطق داستانی و زمانبندی داستانها هم میشد به انتشار RDR برای پیسی فکر کرد. جالبتر آن است که حتی راکستار باز هم خودش مسئولیت پورت را برعهده نگرفته و استودیوی Double Eleven مشغول توسعه این پروژه است.
درست است که با ارفاق و چشمپوشی میتوان گفت که نسخه سال ۲۰۱۰ همچنان ارزش تجربه دارد و از لحاظ فنی هم قابل بازیست اما باز هم نمیتوان توجیحی برای تصمیمات راکستار و تیک تو پیدا کرد. موضوع دیگری هم که باز هم تعجببرانگیز است تگ قیمت ۵۰ دلاری این پورت است. پنجاه دلار برای عنوانی که نه قرار است استانداردهای فنی امروزی بازیها را رعایت کند نه قرار است هیچگونه ارتقایی نسبت به نسخه اصلی داشته باشد. تازه جالب است بدانید این بازی در حال حاضر در فروشگاههای اکس باکس موجود است و ۳۰ دلار قیمت دارد. البته که این موضوع هم مدیون قابلیت بکوارد کنسول مایکروسافت هستیم! این یکی از عجیبترین تصمیماتی بود که حداقل در چند سال اخیر شاهد بودیم. واقعا چه اتفاقی برای این استودیویی که روزی محبوب بود افتاده؟
حتی پروژه جاهطلبانه GTA VI هم به اندازه کافی حاشیه داشته است. کلی ویدیو از مراحل اولیه ساخت این بازی در فضای اینترنت منتشر شده و دیگر خبری از غافلگیریهای بزرگ نیست و میدانیم که با چه چیزی طرفیم.
خبر انتشار این پورت را میتوان یک تیر خلاص بر خبرهای ریمیک یا ریمستر عناوین قبلی دانست و از طرفی امیدمان نسبت به یکی از بهترین استودیوهای بازیسازی از بین رفته است. با این حال و با تمامی این توصیفات باز هم میدانیم که GTA VI قرار است پروژهای باشد که دنیای بازیها را برای همیشه تغییر دهد. از خبرهای عجیبی که از بودجه ساخت بازی میآید تا پیشبینیها از فروش بازی. GTA VI یکی از بزرگترین و موردانتظارترین پروژههای دنیای گیمینگ خواهد بود اما همین بزرگی تا به همین الان قربانیهای زیادی داشته و شاید انتهای راه از خودمان بپرسیم: «ارزشش را داشت؟»
بنابراین در انتهای این مقاله از شما میخواهم که نیمنگاهی به مطلب مرتبط با بهترین بازی سبک جی تی ای از ویجیاتو نیز داشته باشید.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
اصلا آدم حالش بد میشه
این همه پتانسیل داشت ردد ۲ واسه بخش آنلاینش که الان فقط دارن به جی تی ای آنلاین میرسن
این همه آپدیت های خیلی خوب میتونستن برای ردد ۲ منتشر کنن کنسل شد
اینم از بازی های ریمستری که این چند سال اومد
راکستار در نسل ۶:
۵ تا gta
۱ تا رد دد
۲ تا منهانت
۲ تا مکس پین
۳ تا میدنایت کلاب
بولی
راکستار در نسل ۷:
۳ تا gta
۱ تا رد دد
۱ تا مکس پین
ال ای نویر
میدنایت کلاب لوس انجلس
راکستار در نسل ۸:
رد دد۲
باشه ولی راک استار فقط مکس پین 3 رو ساخته نه 1 و 2 رو
راست میگی حواسم نبود
نسل ۷ دوتا جی تی ای نبود؟
Gta Chinatown wars رو هم حساب کردم
آها آره اونم حساب میشه یادم رفته بود😅
راکستار تو نسل ۶ یه بازی فایتینگ هم داد
اینه برای بازی های خوب صبر کنیم، ارزششو داره. اما گند زدن های راکستار به هیچ وجه ارزشش رو نداره
یه جی تی ای با جزئیات و گرافیک ردد۲ داستان ردد۱ سم بودن سن اندرس بده گوتی هم میشه
به جای سپردن این پورت به دابل ایلون کاش می داد مادسازا توسعه بدن ولی فکر کنم یا یه جور داره لجبازی می کنه یا این که چه می دونیم شاید اونا رو رقیب خودش می دونه ! !
بنظرم دیگه بعیده به اوضاع قبل از ۲۰۱۰ برگردیم! اون موقع بازی ها انقد جزئیات نداشتن! مخصوصا فرض کنید برا گیمی مثه جیتیای باید نوآوری داشته باشیم مثه گیمای فوتبال و اسسین کرید همینجور صلواتی نسخه جدید میدن!!!!
از طرفی تاحدودی مطمئنم بعد از عرضه GTA VI راکستار همه رو متقاعد میکنه که چرا این همه سال دست به سیاه و سفید نزده و روی اون شاهکار تمرکز کرده ! و در نهایتش ما قراره ۱۰ سال اون گیمو پلی بدیم !
اون موقع مثل الان نبود که هر بازی میبینی بیشتر روی بخش آنلاین تمرکز کردن
اون موقع بیشتر روی داستان و گیم پلی بازی کار میکردن تا گرافیک و جزئیات بازی
از لحاظ روانشناسی به اون منبع میگم چرت نگو فن بوی بازی نیست ولی همین ردد که میگی کمی وضعو بهتر کرد این بهترین بازی کل نسل ۸ بود
حتما میخواین برای بهبود وضعیت رنگین کمونی بشه
من هنوز جی تی ای و رد دد ۲ رو دارم بازی از همه جهات کامل و بی نقصه
از من بپرسید ارزششو داشت؟ میگم خیلیم داشت چون بهترین بازیای هر دهه رو با خودش میاره
راکستار بازیا خیلی خوبی " ساخت " و الان یه مسیر جاه طلبانه ای پیش گرفته
اگه مسیرش باعث بشه جی تی ای ۶ شاهکار بشه من مشکلی ندارم ۴تا بازی که قبلا بازی شده ریمستر بشه بهتره یا یه بازی خفن ساخته بشه؟
رد دد آنلاین واقعا راکستار سرش اشتباه بزرگی کرد ولی اینکه ریمسترا ریمیک باشن بهتره چون میتونن رو اصل داستان بهتر تمرکز کنه
چه ربطی داره؟ ردد۲ که اصلا از سال ها قبل از توسعه جی تی ای شش برنامه ریزی شده بود
منظور مقاله پروژه های آخر راکستار و شکست رددانلاین بود
دقیقه الان خودت درای فن بوی بازی در میاری
هیچ چیز خیلی خاصی راجب به GTA6 وجود نداره. وقتی یک شرکت تصمیم بگیره که از طرفدارانش سواستفاده کنه و درگیر بحران های داخلی با کارکنانش بشه هیچ کاری نمیتونه بکنه.
مورد هاش هم شدیدا فراوان هست.
دیگه عظیم تر از مارول و دیسی نداریم که همه چیزشون نابود شده و نمیدونند چطور زنده بمونند.
در صورتی که وضع راکستار همینطور بمونه تو بهترین حالت یه چیزی مثل سایبرپانک رو شاهد خواهیم بود که اول شدیدا داغون بود و بعدا عالی شد و تو بدترین حالت؟
احتمالا راکستار بای بای.
حقیقتا کمپانیا میان و میرن نباید حتی از پر قدمت ترین شرکتا انتظار جاودانگی داشت