۱۰ بازی که هیچ نکته مثبتی در موردشان وجود ندارد
اصلا هیچ شکی در این مسئله نیست که توسعه یک بازی خیلی سخت است. حتی ساخت یک بازی AAA کوچک هم چنان وقت و هزینهای نیاز دارد که بسیاری از استودیوها توانایی پرداختش را ندارند. ...
اصلا هیچ شکی در این مسئله نیست که توسعه یک بازی خیلی سخت است. حتی ساخت یک بازی AAA کوچک هم چنان وقت و هزینهای نیاز دارد که بسیاری از استودیوها توانایی پرداختش را ندارند. برای همین هم هست که ما بازیهایی را میتوانیم ببینیم که از یک سری استودیو ساخت بازی ارزشمندتر هستند. با این وجود جای تعجبی ندارد که یک سری بازیها دچار مشکل باشند. به هر حال ممکن است که قسمتی از آنها درست کار نکند و یا باگهای خاصی داشته باشند. ولی متاسفانه در دنیا امروزی به راحتی میتوانید ۱۰ بازی که هیچ نکته مثبتی در موردشان وجود ندارد را در بازار پیدا کنید.
چه از نظر گرافیکی و چه از نظر گیمپلی و یا داستان بازی، همیشه یک قسمتی از بازی هست که ممکن است با یک مشکل مواجه شود. ما قطعا بازیهای زیادی را میشناسیم که قبل از انتشارشان به شدت منتظرشان بودیم، ولی بعد از دیدن نتیجه نهایی حتی دلمان نمیخواست که به بازی نزدیک شویم. هرچقدر که ساخت یک بازی کامل سخت است، ساخت یک بازیای که تماما ناقص است سختتر است.
بله درست است، شما باید با مشکلات خیلی خیلی زیادی مواجه شوید که یک بازیای را بسازید که هیچ قسمت جذابی ندارد. به هر حال این هم خودش یک نوع هنر است. حالا اگر دوست دارید که با 10 بازی که هیچ نکته مثبتی در موردشان وجود ندارد آشنا شوید، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
Babylon's Fall
بازی Babylon's Fall در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شد و از همان اول هم زیاد طرفداری پیدا نکرد. از همان تریلر بازی هم مشخص بود که قرار نیست چیز خاصی را درون این بازی ببینیم. همان فرمول همیشگی نقشآفرینیهایی که با دیگر عناوین این مجموعه تفاوتی نداشت. بازی دائما به اتصال اینترنت نیاز داشت و هیچ نکته مثبتی در مورد آن پیدا نمیشد.
مبارزه بازی جذاب نیست و حتی قسمت چند نفره آن هم چندان چنگی به دل نمیزند. برای همین هم هست که تعجبی ندارد که تعداد بازیکنان این بازی بر روی استیم، در همان دو ماه اول انتشار به یک نفر رسید.
Fast & Furious Crossroads
درست است، قبول دارم که بازیهای ویدیوییای که بر اساس فیلمها ساخته شدند، چندان موفق نبودند. با این حال باید کمی با خودمان فکر کنیم. مگر ساخت یک بازی بر اساس یک مجموعهای که خودش تقریبا به یک بازی تبدیل شد، چقدر سخت است؟
مشکل اصلی این است که خرید مجوزهای قانونی برای ساخت یک بازی بر اساس فیلمی با این درجه از شهرت، خودش خیلی هزینه دارد. متاسفانه وقتی که این بازی در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، بخش زیادی از بودجهاش صرفا خرج نام و شخصیتهای داخل بازی شد. نتیجه نهایی چطور؟ یک بازی خام و بدون محتوا که حتی از فیلمهای اخیر این مجموعه هم بدتر بود.
حتی اگر از ظاهر بد بازی، صداپیشگی ضعیف آن، گیمپلی خسته کننده، داستانی بیمزه و جلوههای ویژه بازی هم صرف نظر کنیم، باز هم هیچ نکته مثبتی در موردش وجود ندارد. حتی یک بازی ماشینی متوسط دهه ۲۰۱۰ هم میتواند از این بازی بهتر باشد.
The Quiet Man
باز هم استودیو Square Enix و باز هم یکی دیگر از 10 بازی که هیچ نکته مثبتی در موردشان وجود ندارد. نام این استودیو در لیستهایی که این موضوع را دارند حسابی به چشم میخورد. این بازی مبارزهای پتانسیل خیلی خوبی داشت و داستان نسبتا جالبی هم تعریف میکرد. شخصیت اصلی داستان یک مرد ناشنوا است و بازی نه زیرنویس دارد و نه صدا؛ تا بتوانیم با شخصیت اصلی بازی بهتر ارتباط برقرار کنیم.
این بازی در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد و تقریبا تمامی کسانی که آن را خریدند، از خرید خود پشیمان شدند. سیستم مبارزه بازی که اصلا ثبات نداشت و خیلی حس عجیبی را منتقل میکرد. زاویه دوربین اصلا خوب نبود و گیمپلی اصلی بازی را به سختی باید تماشا میکردید. نبود صدا هم در نهایت باعث حس مرموزی در بازی نشد و صرفا باعث شد که تحمل آن سختتر شود.
پس از انتشار بازی، یک آپدیت منتشر شد که به بازیکنان اجازه میداد تا پس از اتمام بازی، دوباره ولی این بار با صدا داستان بازی را تجربه کنند. شاید در نگاه اول خوب باشد، ولی توجه کنید که برای آن باید یک بار بازی را تمام کنید. در این بازی یک اختلاف خیلی زیاد میان انتظار توسعهدهنده از ما و برداشت ما از بازی وجود دارد. اختلافی که منجر به یک بازی به شدت گرانقیمت شد.
Umbrella Corps
بازی Umbrella Corps به قدری از بقیه مجموعه رزیدنت اویل فاصله دارد که عملا دیگری بخشی از این مجموعه محسوب نمیشود. در بهترین شکل ممکن میتوان این بازی را به عنوان یک شوتر ضعیف تعریف کرد. البته خوب استودیو کپکام تنها یک تیم کوچک را برای ساخت این بازی اختصاص داد و بقیه آنها بر روی رزیدنت اویل ۷ کار میکردند، با این حال چنین حجمی از ضعف را از این بازی انتظار نداشتیم.
گرافیک بازی ضعیف است، تیراندازیهایش به نظر کامل و درست نیست و حتی زاویه دوربین بازی هم افتضاح است. اگر تا یک قسمتی از بازی را تجربه کنید با خودتان میپرسید که «اصلا کپکام چرا این بازی را منتشر کرد؟» تعجبی هم ندارد که تنها در چند هفته پس از انتشار، تعداد بازیکنهای این بازی به صفر رسید.
Tony Hawk's Pro Skater 5
بازی Tony Hawk's Pro Skater 5 صرفا یک بازی بد نبود، این بازی یک عنوان غمانگیز بود و دیدنش باعث میشد که از زندگی پشیمان شوید. این مجموعه بسیار موفق اسکیت بورد با عنوان پنجمش کاری کرد که تمامی کارهای عناوین قبلیاش را پاک کرد.
طرفداران بازی از ویدیوهای گیمپلی که قبل از انتشار بازی منتشر شد ناراضی بودند؛ ولی هیچکس فکرش را هم نمیکرد که تا این اندازه ناامید شوند. اول از همه اینکه این بازی به عنوان یکی از بازیهای سال ۲۰۱۵ ظاهر خیلی زشتی دارد. گرافیک بازی حتی در حد اوایل دوره PS3 هم نیست. با این وجود، ظاهر به شدت ضعیف بازی دلیل اصلی شکست آن نیست.
از نظر گیمپلی بخواهیم بگوییم، فیزیک اسکیتهای بازی اصلا نرم و واقعی نیست و هیچ شباهتی به عناوین قبلی همین مجموعه هم ندارد. باگهای فراوان، مراحل به شدت تکراری و ساده، نبود NPCهای مختلف و ظاهر خیلی ضعیف بازی باعث شد که این بازی اسم تمامی مجموعهاش را خراب کند.
بعدا مشخص شد که اکتیویژن به استودیو Robomodo بودجه زیادی برای ساخت این بازی نداد و مجبورشان کرد که با یک بودجه بسیار پایین و در زمانی کوتاه بازی را بسازند. این استودیو هم نتوانست یک بازی موفق را منتشر کند و برای همین هم در نهایت ورشکست شد و به طور کلی در استودیو بسته شد.
eFootball 2022
در سال ۲۰۲۰ بود که استودیو کونامی نام مجموعه فوتبالش را عوض کرد و با نام eFootball منتشر کرد. این بازی در همان ابتدا چنان توسط منتقدین و بازیکنان نظرات منفی دریافت کرد که باعث تعجب همه شد. البته این تعجب پس از انتشار عکسها و ویدیوهایی از بازی به طور کامل از بین رفت. ظاهر و گرافیک بازی به حدی عجیب و جالب بود که این بازی را میتوان به عنوان یک عنوان کمدی بازی کرد.
تازی این موضوع را هم باید در نظر بگیرید که در ابتدا این بازی تقریبا هیچی نداشت. یک بازی ساده و پر از باگ بود که کونامی قصد داشت نسخه پریمیوم آن را با قیمتی بالا به بازیکنان بفروشد. واقعا خیلی ناراحت کننده بود که جانشین مجموعه محبوب PES را ببینیم که اینگونه نابود میشود.
حتی پس از انتشار آپدیت ۱.۰ بازی که که تقریبا تمامی مشکلات مختلف را رفع کرد، بازیکنان دیگر دلشان نمیخواست به این بازی برگردند. وقتی یک بازی نمیتواند که در هیچ زمینهای نظر بازیکنانش را جلب کند، در نهایت با یک شکست سنگین هم مواجه خواهد شد.
Mighty No. 9
همه ما مگامن (Mega Man) را میشناسیم. شاید شما هم انتظار داشته باشید که با استفاده از چنین شخصیت محبوبی در دنیا یک بازی موفق متولد شود؛ ولی خب اتفاقی که افتاد کاملا با انتظارات متفاوت بود. شور و شوق برای این بازی خیلی زیاد بود و حتی ۴ میلیون دلار هم از طرف مردم برای ساخت این بازی جمعآوری شد. حتی تصاویر اولیهای که از بازی منتشر شد هم نشان میداد که این بازی لایق جانشینی مگامن هست.
اما پس از تاخیرهای بسیار زیاد بالاخره در تابستان سال ۲۰۱۶ بازی منتشر شد و تمامی طرفداران از همان اول از این عنوان متنفر شدند. جزئیات سبک منحصر به فرد این بازی به یک سری نقاشی کارتونطور تبدیل شدند که حتی قشنگ هم نبودند. تک تک قسمتهای بازی دچار مشکل بود و انگار که هیچ بودجهای برای ساختش صرف نشده بود.
در کل این بازی یک پوسته خالی از یک قولی بود که پتانسیل خیلی زیادی داشت. یک عنوانی که میتوانست صد در صد موفق باشد، تبدیل به یک بازیای شد که شاید حتی اسمش را هم نشنیده باشید. البته این را هم باید بگویم که قسمتی از دلیل شکست بازی به خطر تیم تبلیغاتش بود که طرفداران انیمه را به صورت مستقیم مسخره کرد. افرادی هم که برای ساخت بازی پول اهدا کرده بودند، اکثرا جایزههایی خراب و یا به درد نخور دریافت کردند.
Left Alive
بازی مخفیکاری Left Alive که توسط استودیو اسکور انیکس منتشر شد، طرفداران خیلی زیادی داشت. از آنجایی که یکی از طراحان بازی یوجی شینکاوا (Yoji Shinkawa)، یکی از طراحان اصلی مجموعه متال گیر سالید، بود خیلی از افراد برای انتشار این بازی لحظهشماری میکردند. متاسفانه وقتی که بازی منتشر شد همه دیدند که این بازی، به هیچ عنوان در زمینه مخفیکاری، یا هر چیز دیگری اصلا خوب نیست.
اصلیترین دلیل شکست بازی سختی بیش از اندازهاش بود. حتی در آسانترین حالت بازی هم شما با یک سیستم مخفیکاری به شدت سخت مواجه بودید. حالا شما خودتان این موضوع را با یک سیستم کنترل خیلی سخت هم ترکیب کند و بعد میفهمید که چرا این بازی شکست خورد و در لیست 10 بازی که هیچ نکته مثبتی در موردشان وجود ندارد جای گرفت. بازی حتی داستان هم ندارد که دلمان را به آن گرم کنیم.
البته توسعهدهندههای بازی کمی پس از انتشار یک آپدیت را برای بازی منتشر کردند که این مشکل را تا حدودی رفع کرد. بازی یک قسمت سادهتر هم اضافه کرد که شما بتوانید راحتتر بازی کنید؛ ولی خب دیگر کار از کار گذشته بود کسی حاضر به تجربه این بازی نبود.
Saints Row (2022)
ما چقدر امیدوار بودیم که Saints Row یک بازی خوب از آب در بیاد. البته خب از همان اول هم، با توجه به بودجه بازی و تبلیغات خیلی کمی که برای آن شد، انتظار داشتیم که این بازی شکست بخورد؛ ولی خب همچنان هم امیدوار بودیم.
با این حال پس از انتشار بازی در سال ۲۰۲۲، منقدان آن را تکه تکه کردند و از تک تک قسمتهای بازی ایراد گرفتند. خیلیها معتقد بودند که سیستم مبارزه ناقص بازی، که حتی از نسخههای قبلی هم بدتر بود، سعی داشت که یک مرز بین یک سیستم جدی و یک سیستم شوخیطور باشد و خب موفق نشد.
دیالوگهای عجیب و بیحس بازی و ظاهر تکمیل نشده آن هم نشان داد که این عنوان تنها به خاطر سیستم مبارزه و رانندگیاش نبود که خیلی زننده ظاهر شد. همین موضوع که به بازی بودجه خاصی هم نرسید نشان میدهد که حتی توسعهدهندههای آن هم چندان انتظاری برای موفقت بازی نداشتند. در حیقت هیچ کس از اینکه نام Saints Row به سرعت فراموش شد، شوکه نشد.
Battlefield 2042
هیچ بازی بتلفیلدی تا الان بدون مشکل منتشر نشده است. به هر حال یک عنوان به این بزرگی با مشکلات خیلی زیادی ممکن است مواجه شود. ولی اتفاقی که در مورد Battlefield 2042 افتاد اصلا عادی نبود. درست است که الان، پس از آپدیتهای فراوان این بازی به یک عنوان به شدت لذتبخش تبدیل شده است و میتوانید از تجربه آن لذت زیادی ببرید؛ ولی خب در زمان انتشارش داستان خیلی فرق داشت.
عدم وجود قسمت تک نفره، تعداد بیشماری باگ مختلف و نبود محتوا کافی برای سرگرمی همگی باعث شدند که این بازی در زمان انتشارش با یک شکست خیلی بزرگ مواجه شود. از همان اوایل انتظار هم بازیکنانی بودند که میخواستند بازی خود را پس دهند و پول خود را پس بگیرند. این افراد حتی ۲۳۰ هزار امضا هم برای انجام چنین کاری جمعآوری کردند.
سیستم تیراندازی بازی طوری ضعیف بود که در همان ماه اول، تعداد بازیکنان Battlefield V از آن پیشی گرفت. صحبتهای استودیو EA در مورد این موضوع هم چیزی را حل نکرد. این استودیو اعلام کرد که انتظار بازیکنان از ما زیادی بالاست. این صحبت نهتنها مشکلی را حل نکرد بلکه مشکلات و نفرتهای جدیدی را هم اضافه کرد.
در حال حاضر با آپدیت 4.0 این بازی یک عنوان کامل و خوب است. کارکنان این استودیو از اشتباهات خود درس گرفتند و یکجورایی بازی را کم کم با آپدیتهای مختلف، از نو ساختند. اما خب شاید این کار باعث شد که تعداد کمی از بازیکنان به بازی برگردند، ولی خب دیگر همه اعصابشان هم از بازی و هم استودیواش به قدری خورد بود که کسی دوست نداشت به این بازی برگردد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
جاست کاز 4
اونم هیچ نکته مثبتی توش نداشت فقط بیگاری بیش از حد
نسبت به نسخه سوم شاید اینجوری بنظر برسه
من از نسخه دومش بازی میکردم ولی هیچ نسخه ای اندازه 4آب بندی نبود
منظورم اینکه نسبت به نسخه سوم نکات مثبتی دیده نمیشه
ردفال : مارو دور ننداز 😭
ردفال درست میشه ازاون بازیاست که روز عرضه گند زدن ولی بعد شاهکار یا یه بازی خوب میشن مثل سایبرپانک
دقیقا ولی انقدر بازی ناقصه حالا حالاها باید صبر کنیم
من left alive و battlefield 2042 و saints row رو بازی کردم.
حقیقتا تو زمان عرضه گند زدن بعدش واقعا سرگرم کننده بودن
ردفال و گولم: ما داریم اینجا زحمت میکشیم نمیدونی چی به سر ما اومده
گولم یه طراحی محیط داشت
جای فورسپوکن و گالم خالی
فورسپوکن انقدرام بد نبود بنظرم
نمیدونم چرا انقدر هیت میشه
گیم پلی و سیستم پرک جالبی داشت داستانش اوکی بود
البته فقط گیم پلیش رو دیدم
مشکلات فنی هم که بخش جداناپذیر بازیا شده
فورسپوکن یکی بهترین سیستم مبارزاتی که من تا حالا دیدم رو داشت
گولم چی ؟! 😂😂
ردفال : من برای شما یک جوک هستم ؟
بازی پوچ بود ولی افتضاح نبود
یعنی اگ ه یه توسعه دهنده مستقل میساختش کسی بهش خرده نمیگرفت،در حد تیم arcane نبود