ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چگونه یک ایده ساده به فرنچایز سودآور اره تبدیل شد؟
فیلم و سریال

چگونه یک ایده ساده به فرنچایز سودآور اره تبدیل شد؟

حتی اگر باورش سخت باشد، ولی حقیقت آن است که فرنچایز Saw یا همان اره امسال نوزده ساله می‌شود. خواه این فرنچایز را دوست داشته باشید یا نه، انکار این که چقدر تأثیر دیوانه‌کننده‌ای نه ...

امیر پریمی
نوشته شده توسط امیر پریمی | ۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۱

حتی اگر باورش سخت باشد، ولی حقیقت آن است که فرنچایز Saw یا همان اره امسال نوزده ساله می‌شود. خواه این فرنچایز را دوست داشته باشید یا نه، انکار این که چقدر تأثیر دیوانه‌کننده‌ای نه تنها بر صنعت فیلم‌های ترسناک، بلکه در کل صنعت سینما داشته، سخت است.

در ۲۸ سپتامبر، دهمین قسمت از سری فیلم‌های محبوب «Saw» یا همان «اره» در سینماها اکران شد. اما، آیا پیش از این می‌دانستید که در ابتدا این دیدگاه خلاقانه دو دوست استرالیایی در یک تریلر ساده کوتاه تجسم یافت و سپس به یک فرنچایز ترسناک بسیار سودآور تبدیل شد؟! اکنون ما در این مقاله ویجیاتو، بردار توسعه این فرنچایز را بررسی و سعی می‌کنیم بفهمیم راز موفقیت شگفت انگیز آن در چیست.

ماجرای شکل‌گیری یک ایده


چگونه یک ایده ساده به فرنچایز سودآور اره تبدیل شد؟

همه چیز از دو دهه پیش شروع شد. استرالیایی‌های جوان جیمز وان و لی وانل از مدرسه فیلم ملبورن فارغ‌التحصیل شدند و هنوز تجربه‌ای در فیلم‌برداری یک اثر جدی و بلند نداشتند. اما کمی بعد اولی موفق شد اولین بازی خود را با فیلم استرالیایی کم‌هزینه Stygian (2000) انجام دهد و دومی حتی در دنباله The Matrix ظاهر شد. اما این دو می‌خواستند با ساختن یک تریلر تاریک که خون شما را سرد می‌کند، حرکت جالبی در سینما انجام دهند. با این حال، انجام این کار در زادگاهشان استرالیا، کار غیرممکنی بود.

پس این دو دوست از «پروژه جادوگر بلر» و «پی» اثر دارن آرنوفسکی الهام گرفتند و ایده‌های خود را با کم‌ترین بودجه و با خرج شخصی تولید کردند. وقتی فیلمنامه فیلم مورد نظر جیمز وان و لی ونل آماده شد، آنها تصمیم گرفتند فیلم کوتاهی بر مبنای آن ایده و فیلمنامه بسازند. پس اینگونه بود که «اره» ۹ دقیقه‌ای ظاهر شد که در آن خط داستانی شخصیت آماندا یانگ نشان داده می‌شد.

اما پس از تولید فیلم کوتاه اره، تهیه کنندگان گرگ هافمن، مارک برگ و آریس کولز که از دیدن این مواد و فیلمنامه به طور کلی خوشحال بودند، چراغ سبز یگ فیلم بلند را به جیمز وان دادند. بنابراین، از سوی این تهیه‌کنندگان به تازه واردان جهان فیلمسازی حق کنترل خلاق روی تولید اثر بلند سینمایی آن‌ها داده شد. درست است، شاید بگویید بودجه آنها بسیار ناچیز بود، اما اختیار صفر تا صدی داشتند که فیلم را به سمت و سوی میل خودشان سوق دهند. با توجه به نتیجه، اکنون آشکار است که دادن اختیار به این تیم تولید یک کاز بزرگ و سودآور را شکل داده است.

Saw


Saw
  • تاریخ پخش: 2004
  • بودجه: 1.2 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 103 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 7.6

شروع این فرنچایز در سال ۲۰۰۴ کلید خورد. در طول فیلمبرداری اولین فیلم، جیمز وان و خدمه او به معنای واقعی کلمه در همه چیز صرفه جویی کردند. از تیم بازیگری مقرون به صرفه بگیرید تا امکانات صحنه و مواد مورد نیاز برای تولید محتوای فیلم. حتی جالب است بدانید توبین بل به عنوان عنصر اصلی داستان فیلم مجبور شد ۶ روز روی زمین سرد دراز بکشد و فقط یک سرویس بهداشتی متروکه به عنوان لوکیشن ساخته و آماده فیلمبرداری شد. با وجود مقدار محدود امکانات تولید، این پروژه موفق شد ستاره‌هایی شناخته شده همچون دنی گلاور و دینا مِیر را جذب کند. همچنین جالب است بدانید که کل مراحل فیلمبرداری تنها ۱۸ روز طول کشید.

با این تفاسیر، استودیو پشت فیلم، امید زیادی به این محصول کم‌هزینه نداشت. اما تنها پس از موفقیت در جشنواره فیلم ساندنس بود که این فیلم در سینماها اکران شد، و آنطور که در ابتدا برنامه ریزی شده بود، یعنی به صورت ویدئویی اکران نشد. و این حرکت کاملاً تصمیم درستی بود: «اره» به یک موفقیت واقعی تبدیل شد و تقریباً ۱۰۴ میلیون دلار در باکس آفیس به دست آورد.

نویسندگان و تیم تولید به رهبری جیمز وان موفق شدند به طور هوشمندانه بودجه کوچک فیلم را پنهان کنند و این یعنی هنر درست خرج کردن و توانایی کارگردان در استفاده درست از منابع موجود. در این فیلم ساختن روایتی غیرخطی در فضایی بسته و نمایش یک بازی خشن در مکانی محدود، بسیار عالی انجام شد تا بیننده بتواند در این فضا بوی فاضلاب را حس کند و مدام در حالت تعلیق باقی بماند. حتی جیمز وان با هنرمندی یک پیچش تماشایی را به پایان فیلم تزریق کرد که فیلم را به ژانر تریلر پلیسی مانند «هفت» فینچر نزدیکتر می‌کند تا یک اسلشر خونین.

حقایق جالبی پیرامون تولید این فیلم وجود دارد که می‌توان برای مثال به عروسک تند و زننده بیلی که توسط جیگساو برای گفتن قوانین بازی به قربانیانش استفاده می‌شود، اشاره کرد. این عروسک برآمده از سبک جالو و فیلم‌های خونین داریو آرجنتو ایتالیایی است. همچنین به دلیل محدودیت بودجه، صحنه تعقیب و گریز ماشین در یک انبار تاریک فیلمبرداری شد، در این بخش اعضای خدمه دود مصنوعی به محیط اضافه کردند و ماشین‌ها را تکان دادند تا به نظر برسد که در حال حرکت هستند.

Saw ІІ


Saw ІІ
  • تاریخ پخش: 2005
  • بودجه: 4 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 147 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 6.6

باید بدانید که تیم تولید فیلم اره حتی قبل از پایان انتشار پیروزمندانه قسمت اول، تصمیم داشتند دنباله‌ای برای آن بسازند. اما مشکل این بود که سازندگان فیلم اصلی، جیمز وان و لی وانل، قبلاً مشغول تولید پروژه بعدی خود، «Dead Silence» بودند. ولی درست به موقع، تهیه کنندگان با فیلمساز جوانی به نام دارن لین بوسمن و ایده‌های او روبرو شدند. او سعی کرد آن را به استودیو بیاورد.

چندی بعد ایده‌های بوسمن توسط وانل با ویژگی‌های جهان فیلم اول تطبیق داده شد و فیلمنامه‌ای برای قسمت دوم آماده تولید شد. اما جیمز وان در این قسمت خود را به وظایف تهیه کننده اجرایی محدود کرد، اما بیشتر اعضای اصلی تولید فیلم اول، به وظایف خود بازگشتند.

اما با موفقیت فیلم اول، «اره ۲» بودجه قابل توجه بیشتر و مقیاس بزرگتری از رویدادها را دریافت کرد. بنابراین در این اثر تعداد شخصیت‌ها و تله‌های مرگ فانتزی نیز افزایش یافتند. بینندگان همچنین درباره ستاره این فرنچایز، یعنی شخصیت جان کرامر، اطلاعات بیشتری کسب کردند.

از نظر داستانی، این دنباله به سمت فیلم‌های پورنو شکنجه‌ای گرایش پیدا می‌کند که در آن شاهد صحنه‌های خشونت آمیز افسارگسیخته هستیم. این جهت چیزی است که در قسمت‌های بعدی نیز به طور فزاینده‌ای دنبال شد. بنابراین چنین دنباله‌ای دیگر آن اثر غافلگیرکننده فیلم اول را نداشت، اما این مانع از آن نشد که فیلم درآمد بیشتری در گیشه به دست آورد.

Saw ІІІ


Saw ІІІ
  • تاریخ پخش: 2006
  • بودجه: 10 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 164 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 6.2

پس از تولید فیلم دوم اره، بوسمن، جیمز وان و وانل هیچ قصدی برای بازگشت به این فرنچایز خود نداشتند. اما مرگ ناگهانی تهیه کننده دو فیلم اول، یعنی گرگ هافمن، که به لطف او زمانی این فرنچایز متولد شد، آنها را مجبور به تغییر نظر کرد. بنابراین، شخص بوسمن روی صندلی کارگردانی ماند و وانل وظیفه نوشتن فیلمنامه را بر اساس داستان جیمز وان بر عهده گرفت.

در اینجا نویسندگان دوباره دو خط داستانی ارائه می‌دهند، عمداً روایت و تله‌ها را پیچیده جلوه می‌دهند و همچنان به فیلم‌های ترسناک کلاسیک اشاره می‌کنند (به ویژه در این اثر، تله‌ای به سبک Hellraiser چشم را به خود جلب می‌کند) و درماندگی کامل پلیس را در مبارزه با سازنده این تله‌های مرگ نشان می‌دهند.

تیم تولید کار همچنین کمی درام به محتوای این قسمت اضافه می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل تعداد زیاد فلاش بک‌ها، زمان استاندارد یک ساعت و نیم اجرا در دو فیلم قبل، در این اثر افزایش یافته است. پس این طولانی ترین قسمت اره در فرنچایز است. این فیلم همچنان توانست بینندگان زیادی را جذب کند و باکس آفیس عالی را به نسبت بدوجه خود تجربه کرد؛اما خود فیلم به جای نمایش تعلیق بر ظلم و خشونت در روند داستانی تکیه کرد.

جالب است بدانید دارن لین بوسمن به عنوان کارگردان این فیلم اعتراف کرد که بسیاری از پیچش‌های داستانی قسمت سوم از پیام‌های کاربران انجمن موضوعی یک فضای گفت‌و‌گو محور برآمده از دل طرفداران فیلم وام گرفته شده است.

Saw ІV


Saw ІV
  • تاریخ پخش: 2007
  • بودجه: 10 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 139 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 5.9

پس از تولید سه فیلم اول این فرنچایز، از آنجایی که بنیانگذاران این مجموعه فیلم از ارائه خلاقیت خود در فیلم‌های بعدی چشم پوشی کرده بودند، استودیو سازنده پذیرای ایده‌های جدید بود و مشتاق بود نویسندگان تازه‌ای را برای روند دنباله‌سازی خود بیاورد. اما آن فکر‌های جدید مارکوس دانستن پاتریک ملتون بودند که کمی بعد فیلم «The Collector» را کارگردانی کردند که فیلمنامه آن حتی به عنوان پیش درآمد «اره» در نظر گرفته شد.

اما از قسمت چهارم فرنچایز اره دیگر آن رنگ و بوی قبلی خود را از دست داد، اما چرا؟ چون این فرنچایز در حال تبدیل شدن به یک سری بدون پایان یا نوعی محصول تولیدی با خط مونتاژ تکراری شده بود. از همین منظر دیگر امتیاز‌ها شروع به کاهش کردند (به امتیاز منتقدان اشاره نمی‌کنیم؛ آنها همیشه این فرنچایز را دوست نداشتند)، درآمدهای باکس آفیس نیز رو به کاهش رفت، ولی هنوز آنقدر بالا بود که توانست به حیات خود ادامه دهد.

در این فیلم نویسندگان در تلاشند تا بیشتر در مورد شخصیت کرامر و انگیزه اقدامات او نکاتی را فاش کنند و بنابراین داستان قسمت چهارم در حال دستیابی به جزئیات جدیدی است، اما همه این موارد با ژن این فرنچایز هم‌خوانی ندارد. برای مثال: بینندگان در این فیلم متوجه می‌شوند که کرامر و همسر باردارش به دلیل اقدامات یک معتاد به مواد مخدر، یک فرزند را از دست داده‌اند. این پیچ و تاب ایده اولیه فلسفی در مورد ارزش زندگی را که طراح تله مرگ را هدایت می‌کرد کاملاً از بین می‌برد. با این برداشت، اکنون در چشم تماشاگران او یک انتقام جوی ساده است که از تمام دنیا عصبانی است.

Saw V


Saw V
  • تاریخ پخش: 2008
  • بودجه: 10.8 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 113 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 5.8

با تولید قسمت پنجم این فرنچایز، شخص بوسمن به عنوان کارگردان از مدار این مجموعه فیلم خارج شد و دیوید هاکل، طراح تولید فیلم‌های گذشته و دستیار کارگردان، جایگزین او شد. اما در این مرحله، فرنچایز اره وارد موقعیت سردرگم و یک سقوط آزاد شد. از این فیلم جان کرامر به عنوان شرور اصلی جای خود را به شخص دیگری می‌دهد و این یعنی پایان یک سناریو و به گِل نشستن آن.

از این قسمت و تغییرات بزرگ آن در شخصیت‌ها، دیگر هیجان زده شدن درباره فیلم‌های اره به طور کلی سخت می‌شود. اما چرا؟ چون در آن ایام مدت‌ها بود که همه به این واقعیت عادت کرده بودند که قسمت جدیدی از اره در هالووین منتشر می‌شود.

همچنین در این بین خون زیادی وجود خواهد داشت، مکانیسم‌های مرگبار جدید و دسته دیگری از افراد محکوم به فنا که هیچ کس به آنها اهمیت نمی‌دهد. شاید این مواد ایده آلی برای سفر مخاطب در هالووین به سوی سینماست، اما از سوی دیگر این کیفیت است که دارد قربانی کمیت و سود سازندگان می‌شود. با همه این شرایط نکته جالب دیگر پیرامون این فیلم آن است که دیوید هاکل به عنوان کارگردان گفت که الهام آ»‌ها برای ایجاد تله‌های اصلی جدید از ضبط حوادث صنعتی واقعی، بلایا و حوادثی از این دست ناشی شده است.

Saw VІ


Saw VІ
  • تاریخ پخش: 2009
  • بودجه: 11 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 68 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 6.0

قسمت ششم فرنچایز اره از نظر نحوه استفاده از تفسیرهای اجتماعی آن زمان، جانور عجیبی است. احتمالاً خفن ترین فیلم مزخرف این مجموعه است، و واکنش نسبتاً متناقض از طرف منتقدان و طرفداران دریافت کرد. در عین حال ضعیف ترین فیلم فرنچایز در گیشه بود. اما همین اثر یعنی Saw VI از نگاه برخی آخرین فیلم واقعاً خوب اره است؛ فیلم ششم نسبت به اکثر فیلم های قبلی امتیاز بالاتری از منتقدان دریافت کرد، اما در عین حال کمترین سود را داشت.

اما این فیلم نیز دقیقاً مانند Saw V، دارای کاراکترهای تک بعدی و غیرقابل دوست داشتن و همراهی است. هیچ کس برای ریشه یابی و ارتباط گرفتن وجود ندارد و خیلی زود متوجه خواهید شد که به سرنوشت آنها اهمیت نمی‌دهید. بازی مرگبار داستان نیز در بهترین حالت متوسط است، با اجرای خشک از کل بازیگران. غم و خشونت در Saw VI به سطحی معمولی منتقل می‌شود و به نظر می‌رسد که سازندگان فیلم به جای یک داستان متقاعد کننده، به ارزش شوک تکیه کرده‌اند تا مخاطب را درگیر خود نگه دارند.

در پایان، Saw VI یک ورودی فراموش‌شدنی و ناامیدکننده در یک فرنچایز است که باید مدت‌ها پیش به پایان می‌رسید. هیچ چیز جدید یا جالبی ارائه نمی‌دهد، و یادآوری دردناکی است که این فرنچایز تا چه حد سقوط کرده است. اگر از طرفداران سرسخت سری اره نباشید، دلیلی وجود ندارد که خود را در معرض این آشفتگی قرار دهید.

Saw 3D


Saw 3D
  • تاریخ پخش: 2010
  • بودجه: 20 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 136 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 5.5

فیلم Saw 3D، هفتمین قسمت از مجموعه محبوب ترسناک متأسفانه به همان مسیر بد قبلی در فرنچایز ادامه داد. در حالی که این فیلم و سازندگان آن وعده داده بودند که قسمت هفتم یک نتیجه مناسب برای مجموعه طولانی مدت اره باشد، اما در نهایت در چندین جبهه موفق به چنین نکته‌ای نمی‌شود. خط داستان این فیلم پیچیده به نظر می‌رسد و فاقد عمق و جذابیتی است که طرفداران از فرنچایز انتظار داشتند.

این فیلم به شدت متکی به برخی جامپ‌اسکر‌ها و ارزش شوکه کردن مخاطب است و فضای کمی برای توسعه شخصیت یا یک طرح جذاب باقی می‌گذارد. یکی از اشکالات اصلی فیلم اره سه بعدی، اتکای بیش از حد آن به فناوری سه بعدی است. این ایرادی است که در آن سال‌ها مد شده بود. در حالی که برخی از فیلم‌های ترسناک با موفقیت از حالت سه‌بعدی برای بهبود تجربه تماشا استفاده کرده‌اند، به نظر می‌رسد که این قسمت اره در اجرای این فرمول شکست خورده است.

به طور کلی تمرکز مداوم سازندگان بر خلق تصاویر بصری چشم نواز از کیفیت داستان سرایی کلی فیلم کم می‌کند و به احساس سطحی بودن فیلنامه و شخصیت‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، تصمیمات شخصیت‌ها اغلب منطق انسان را به چالش می‌کشند و سرمایه‌گذاری کامل روی این موقعیت را برای مخاطب دشوار می‌کند. با وجود برخی تله‌های تاثیرگذار و صحنه‌های وحشتناک، Saw 3D نمی‌تواند تنش و هیجانی را که آثار قبلی این مجموعه را به یاد ماندنی کرده بود، دوباره به دست آورد.

این بیشتر شبیه تلاشی برای گرفتن پول نقد برای سرمایه گذاری در روند سه بعدی به نظر می‌رسد تا افزودنی متفکرانه به فرنچایز. طرفداران سرسخت این مجموعه ممکن است لحظاتی را برای لذت بردن پیدا کنند، اما به طور کلی، Saw 3D یک نتیجه ناامید کننده و فراموش شدنی برای یک حماسه ترسناک است که زمانی امیدوارکننده بود.

Jigsaw


Jigsaw
  • تاریخ پخش: 2017
  • بودجه: 10 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 102 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 5.7

پس از هفت سال سکوت و عدم تولید قسمت جدیدی از فرنچایز اره، در نتیجه از جاش استولبرگ و پیتر گلدفینگر فیلمنامه نویسان و همچنین کارگردانان برادران اسپیریگ خواسته شد تا این برند فراموش شده را از نو احیا کنند. بنابراین، از نظر سبکی، فیلم جدید به‌طور چشمگیری با فیلم‌های قبلی خود متفاوت بود: دیگر خبری از زیرزمین‌های تاریک یا محوطه‌های صنعتی متروکه نیست، و هیچ رنگ سبزی نیز در این فیلم وجود ندارد.

وقایع و حوادث این فیلم در یک منطقه کاملاً روستایی اتفاق می‌افتد؛ و همچنین بازی مرگ و زندگی همیشگی نیز این‌بار در انباری متروکه صورت می‌پذیرد، بنابراین احتمال دارد قربانیان بیشتر در انبار غلات گیر کنند تا بخار ناشی از لوله‌ها. اما Jigsaw، هشتمین قسمت از فیلم‌های نمادین Saw، سنت تله‌های وحشتناک، معضلات اخلاقی، و پیچش‌های ذهنی را که مترادف با این مجموعه شده‌اند، ادامه می‌دهد.

در حالی که ممکن است این فیلم فرمول جدید را دوباره اختراع نکند، اما Jigsaw مقدار قابل توجهی از ترس و تعلیق را ارائه می‌دهد که طرفداران را راضی می‌کند و آنها را روی لبه صندلی‌های خود هیجان‌زده نگه می‌دارد. بازیگران فیلم Jigsaw بازی‌های قابل قبولی را ارائه می‌کنند و توبین بل نقش خود را در قامت جان کرامر، با نام مستعار Jigsaw، در مجموعه‌ای از فلاش‌بک‌های هیجان‌انگیز بازی می‌کند.

بنابراین، Jigsaw ممکن است زمینه جدیدی را ایجاد نکند، اما با موفقیت روح فرنچایز Saw را برای دور دیگری از بازی‌های سادیستی و معضلات اخلاقی احیا می‌کند. اگر از طرفداران فرنچایز هستید، در اینجا چیزهای زیادی برای لذت بردن خواهید یافت. اگرچه ممکن است به اوج نسخه اصلی نرسد، اما Jigsaw افزودنی محکمی به حماسه ترسناک طولانی مدت است که مطمئناً ولع شما را برای هیجان‌های وحشتناک و پازل‌های پیچیده برآورده می‌کند.

Spiral: From The Book Of Saw


Spiral: From The Book Of Saw
  • تاریخ پخش: 2021
  • بودجه: 40 میلیون دلار
  • باکس آفیس: 40 میلیون دلار
  • امتیاز IMDb: 5.2

اسپین آف فرنچایز اره با عنوان «Spiral» نشان دهنده بازگشت دارن لین بوسمن کارگردان چند قسمت ابتدایی این فرنچایز و البته خروج توبین بل است؛ این اولین فیلم از این مجموعه است که بازیگر شرور نقش اصلی در آن حضور نداشته است. اما یکی از طرفداران قدیمی فرنچایز یعنی کریس راک نقش مهمی در ساخت این پروژه داشت.

با این حال رویکرد جدید و حضور ستارگان کمک شایانی به این فیلم نکرد. این فیلم توسط مطبوعات مورد بررسی‌های منفی قرار گرفت، و کمترین امتیاز مخاطب را دریافت کرد و به معنب واقعی کلمه با شکست مواجه شد. این تعجب آور نیست، زیرا تقریباً همیشه تمام اتفاقاتی که در این فیلم خاص می‌افتد آن است که پلیس‌های درمانده می‌میرند. به طور کلی استفاده از زیرمتن اجتماعی حاد مرتبط با خشونت پلیس به عصای جادویی داستان این فیلم تبدیل نشد.

اما یکی از جنبه‌های برجسته Spiral تمایل آن به تکامل و سازگاری است. به جای تکرار ساده همان فرمول قدیمی، فیلم با تمرکز بر جنبه‌های فاسد نیروی پلیس آمریکا و یک قاتل کپی از جان کرامر که از روش‌های وحشتناک جیگساو الهام گرفته است، رویکردی متفاوت دارد. این تغییر تمرکز، حس بسیار مورد نیاز مرتبط بودن و تفسیر اجتماعی را به داستان تزریق می‌کند.

همچنین شاید بیان این نکته نیز شگفت‌انگیز است که Spiral چقدر شبیه یک فیلم اره و در عین حال کاملاً متفاوت از یک فیلم اره در آن واحد است. واضح است که اثر انگشت فرنچایز در سراسر این پروژه وجود دارد، اما این فیلم نیز مانند روح منحصر به فرد خودش است که دیدن آن در این فرنچایز خارج از لطف نیست.

Saw Х


Saw Х
  • تاریخ پخش: 2023
  • بودجه: 13 میلیون دلار

از شواهد معلوم است که از نظر تعداد فیلم، این فرنچایز به دنبال رکورد جالب فیلم جاودانه Fast and the Furious است. بنابراین در دهمین قسمت از فرنچایز ازه شخص کوین گروترت به صندلی کارگردانی باز می‌گردد و توبین بل و شاونی اسمیت کهنه کار نیز به نقش‌های خود باز می‌گردند.

از نظر زمانی، وقایع داستانی این فیلم بین قسمت اول و دوم، زمانی که جان کرامر به مکزیک سفر می‌کند تا تحت درمان آزمایشی سرطان قرار گیرد، رخ می‌دهد. اما در آنجا Jigsaw کلاهبرداری معمولی را کشف می‌کند، بنابراین حدس زدن اینکه او با شفا دهنده‌های احتمالی خود چه خواهد کرد دشوار نیست.

گزارش شده است که طراحی تله‌های جدید در این فیلم حتی پیچیده‌تر از قبل خواهد بود. نیک متیوز، فیلمبردار، خاطرنشان کرده که سازندگان به دنبال ادای احترام به فیلم‌های قبلی بودند. همچنین مشخص است که در سکانس‌های خونین از جلوه‌های کاربردی استفاده شده است و حضور گرافیک کامپیوتری به حداقل رسیده است. جالب است بدانید که فیلمبرداری این اثر در اواخر اکتبر سال گذشته در مکزیکوسیتی آغاز شد و در فوریه امسال به پایان رسید. همچنین این فیلم اولین قسمت از فرنچایز اصلی است که اولین نمایش آن همزمان با روز‌های هالووین نیست.

نتیجه گیری


چگونه یک ایده ساده به فرنچایز سودآور اره تبدیل شد؟

دلایل مختلفی برای موفقیت این فرنچایز وجود دارد. اما عامل مهم قسمت اول بود که نتیجه آن اثری شبیه به انفجار بمب را ایجاد کرد. در ادامه، سازندگان روایت دنباله‌دار فرمولی را در تولید فرنچایز انتخاب کردند. یعنی هر سری جدید ادامه مستقیم قبلی بود و همین باعث هیجان مضاعفی در مخاطب می‌شد.

علاوه بر این، انتشار قسمت جدید اره در هر سال، برای بسیاری به نوعی سنت تکراری و خاص در هالووین تبدیل شده بود. در عین حال، تولید چنین فرنچایزی نیازی به بودجه قابل توجهی از سوی سازندگان نداشت و به همین دلیل است که دنباله‌های جدید با مشکلات و خطرات زیادی همراه نبود. علاوه بر این، مخاطبان همیشه با کمال میل برای تماشای این آثار به سینما می‌رفتند تا تعدادی آزمایش مرگبار جدید تماشا کنند.

از نظر ساختاری، اکثر فیلم‌های اره از یک فرمول پیروی می‌کنند و به یک سبک طراحی می‌شوند. با ادامه ‌دار شدن فرنچایز از قسمت دوم، همیشه یک شخص در قالب یک شخصیت اپیزودیک وجود دارد که خود را در دام سازنده می‌بیند (به استثنای فیلم هشتم). البته به ندرت این شخص می‌تواند از آن دام و تله مرگ زنده بیرون بیاید. آنچه در ادامه می‌آید داستانی غیر خطی با خطوط زمانی متعدد و فلاش بک‌های فراوان است.

چگونه یک ایده ساده به فرنچایز سودآور اره تبدیل شد؟

با این حال، واقعیت یک موفقیت خیره کننده را نمی‌توان در دل این فرنچایز انکار کرد. لی وانل و به خصوص جیمز وان حدود بیست سال پیش درهایی را به روی سینمای بزرگ باز کردند و مشاغل موفقی برای خود و همکاران مختافشان در هالیوود ایجاد کردند. زیرا آنها به معنای واقعی کلمه یک ایده میلیون دلاری را مطرح کردند.

چیزی که اولین فیلم Saw را از دیگر فیلم‌های ترسناک متمایز می‌کند، تمایل آن به جابجایی مرزها است. این فیلمی است که شما را مجبور می‌کند با ترس‌ها و اخلاقیات خود مقابله کنید، و این باعث می‌شود تا بپرسید که چقدر برای زنده ماندن باید پیش بروید. تله‌ها و پازل‌هایی که توسط Jigsaw ایجاد شده‌اند، به طرز مبتکرانه‌ای طراحی و کاملاً وحشتناک هستند و شما را در لبه صندلی خود رها می‌کنند، زیرا شخصیت‌ها برای فرار از سرنوشت وحشتناک خود تلاش بی‌نهایت می‌کنند.

فیلم اره یک ترن هوایی بی امان از وحشت است، فیلمی که مدت‌ها پس از پخش تیتراژ در ذهن شما باقی می‌ماند. این تلفیقی درخشان از وحشت روانی، تعلیق، و معضلات اخلاقی است که شما را تا پایان حدس زنان نگه می‌دارد. اگر از طرفداران فیلم‌های ترسناک هستید و هوس فیلمی دارید که عقل شما را به چالش بکشد و در عین حال لرزه بر ستون فقرات شما بیاورد، فرنچایز Saw یک مجموعه فیلم کاملاً ضروری است. خود را برای تجربه‌ای سینمایی آماده کنید که سال‌ها آزارتان خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی