با پروژههای لول آپ 98 بیشتر آشنا شوید
لول آپ ۹۸ در حال وارد شدن به مراحل پایانی است و تیمهای حاضر در این رویداد، بازیهای خود که در مراحل نهایی توسعه هستند را برای داوران فرستادهاند؛ بازیهایی که به خوبی ویژگیهای منحصربهفرد ...
لول آپ ۹۸ در حال وارد شدن به مراحل پایانی است و تیمهای حاضر در این رویداد، بازیهای خود که در مراحل نهایی توسعه هستند را برای داوران فرستادهاند؛ بازیهایی که به خوبی ویژگیهای منحصربهفرد عناوین کلاسیک را یادآور میشوند و بعضی از آنها حتی المانهای متفاوتی را ارائه میدهند که طی سالهای اخیر کمتر شاهد آنها بودیم.
روز گذشته تیم برگزارکننده لولآپ کنفرانسی با حضور امیر حسین فصیحی مدیرعامل کمپانی فنافزار، کسرا تهرانی مدیر توسعه تجاری هیولا و فنافزار و یاسر ژیان برنامهنویس ارشد فنافزار برگزار کرد که در آن بازیهای حاضر در لولآپ 98 مورد بررسی قرار گرفتند.
همانطور که احتمالا میدانید، شرکتکنندگان برای حضور در رقابت امسال لولآپ، میبایست موضوع بازی مورد نظرشان را عنوانی انتخاب کنند که قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی عرضه شده، و سپس آن (یا حداقل بخشی از آن) را با المانهای جدید و عناصری نوآورانه و در عین حال وفاداری به طراحی اولیه بازسازی (دوبارهسازی) کنند.
در ادامه نگاهی به تعدادی از بازیهایی خواهیم داشت که روز گذشته در کنفرانس لولآپ مورد بررسی قرار گرفتند:
EMP
مهمترین ویژگی در مورد این بازی که از عناوین کلاسیک ماریو الهام گرفته شده، حضور بخشی به نام تیراندازی است. طبق گفتههای حاضرین کنفرانس، بازی به خوبی هم به نسخه اصلی خود وفادار بوده و هم المانهای جدیدی دارد که پولیش شده و کم اشکال هستند.
امیرحسین فصیحی در مورد طراحی این بازی چنین نظری دارد:
ایده تیراندازی جالب از آب در آمده. البته منتظرم تا تیم سازنده مرحله بازی را بیشتر پولیش کنند و بالانس سختی و آسانی گیمپلی در آن بیشتر رعایت شود.
NTBG
به نظر تمام افراد حاضر در کنفرانس، Shoot 'em up گزینه بسیاری مناسبی است که تیم NTPG سراغ آن رفتهاند. فصیحی اعتقاد دارد که بازی به خوبی پیادهسازی شده و رویکرد درستی هم دارد اما محصولی که فعلا به دست داوران هیولا رسیده، کوچک بوده و برای آن که تجربه «سرگرمی» آن مشخصتر شود، نیاز به گستردهتر شدن آن است.
Surf Around
بازی از عناوینی مثل تانک الهام گرفته و از المانهای سبک Tower Defence هم بهره میبرد. شما باید با استفاده از آیتمهایی که در اختیار دارید، هم از مقر خود حفاظت کرده و هم دشمن را از بین ببرید. حاضرین کنفرانس بازی را به خاطر خلاقیت تحسین کردند و پتانسیل زیادی در آن میبینند.
یاسر ژیان در مورد Battle City میگوید:
بازی کارهایی که انجام میدهد را به درستی انجام میدهد و این گیمپلی پتانسیل بالایی دارد که میتوان از آن ساعتها گیمپلی تولید کرد.
فصیحی و ژیان روی این نکته تاکید کردند که تیمها باید ایده خلاقانه خود را روی یکی از المانهای اصلی عنوانی که انتخاب کردهاند، پیادهسازی کنند. همچنین بازیهایی که توسط تیمها انتخاب میشوند باید پتانسیل تغییر در مدتی کوتاه رویداد را داشته باشند. برای مثال پیاده سازی بازیهای استراتژی که المانهای زیادی دارند و نمیتوان با شبیهسازی یکی از مکانیکهای آن به موفقیت رسید، به نتیجه خوبی منجر نمیشود.
Drop By Drop
بازی سادهای که مکانیک اصلی گیمپلی آن به شکار مگسها توسط شما خلاصه میشود. خلاقیت سازندگان بازی به آن بخشی از گیمپلی برمیگردد که در آن کاربران میتوانند جدا از شکار مگسها، روی یکدیگر نیز تاثیر بگذارند.
یاسر ژیان و امیرحسین فصیحی بازی تیم سازنده را به خاطر انتخاب ایده مناسب ستایش کردند اما بازی مشکلاتی در زمینه گیمپلی دارد که مستقیم روی عمل گرفتن مگسها اثر میگذارد و تیم سازنده باید حتما این مشکل را در نمونه نهایی خود حل کند.
تیمها هنوز فرصت دارند با توجه به نکاتی که داوران به آنها اشاره کردند، نغییراتی را در محصول نهایی حاصل کنند. این تغییرات ممکن است شامل طراحی هنری بازی شود یا طولانیتر کردن مراحل آن.
کار تیمها در نهایت باید به تولید محصولی ختم شود که پس از اتمام مهلت نهایی (تا ۲۹ شهریور) نسخه قابل بازی آن (Playable Demo) قابلیت نشر روی پلتفرم هیولا را داشته باشد. تیم اول بازیسازی در Level Up برنده ۳۰ میلیون تومان وجه نقد خواهد شد. تیمهایی که در ردههای دوم و سوم نیز قرار بگیرند به ترتیب ۱۰ و ۵ میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد.
برای مشاهده سایر بازیهای حاضر در لولآپ 98 میتوانید ویدیوی زیر را تماشا کنید. همچنین اگر میخواهید از تفاوتهای لول آپ 98 با سالهای گذشته بیشتر بدانید بهتر است نگاهی به «لول آپ 98 چگونه خود را از سالهای قبل متمایز میکند؟» داشته باشید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.